-
Tieliikenne
- Liikennevirhemaksu
Liikennevirhemaksu
- Uutiset
4.4.2024 11.30
Hallinto-oikeus: Liikennevirhemaksu oli voitu määrätä - asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt - navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisinAjoneuvon suurimman sallitun nopeuden 60 kilometriä tunnissa osoittavan nopeusrajoitusmerkin voimassaolo oli tieliikennelain liitteen 3.3 mukaisesti päättynyt tieliikennelain liitteen 3.5 mukaiseen taajamamerkkiin E22. Koska suurin sallittu nopeus kyseisen valvontapisteen kohdalla oli tieliikennelain mukaisen taajamamerkin mukaisesti ollut 50 kilometriä tunnissa, asian oikeudellisen arvioinnin kannalta ei ollut merkitystä sillä, että tiehen maalattua merkintää ei ollut lumisten keliolosuhteiden vuoksi näkynyt. Ajoneuvon navigaattorin ilmoittamat lukemat eivät myöskään antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
23.2.2024 12.13
Apulaisoikeuskanslerin näkemys: Poliisin menettely ajoneuvokohtaisten liikennevirhemaksujen määräämisessäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Poliisihallituksen huomiota hallinnon lainalaisuusperiaatteen noudattamiseen. - Uutiset
11.1.2024 15.15
Hallinto-oikeus: Poliisi oli voinut määrätä 100 euron liikennevirhemaksun, eikä sen määrän alentaminen ollut mahdollistaHallinto-oikeus katsoi poliisimiehen tekemien havaintojen ja niistä saadun selvityksen perusteella asiassa tulleen selvitetyksi, että valittaja oli kuljettaessaan traktorimönkijää tahallaan tai huolimattomuudesta ajanut pitkähkön matkan vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla.
Tahallisesta tai huolimattomuudesta tehdystä tieliikennelain 19 §:n 3 momentin mukaisesta teosta oli siten voitu määrätä 100 euron suuruinen liikennevirhemaksu. Maksun määrä on lakiin perustuva kiinteämääräinen hallinnollinen seuraamus. Näin ollen maksun määrän alentaminen, kun teonkuvaus täyttyy, ei ole mahdollista. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
29.12.2023 12.27
Poliisi: Liikennevirhemaksun voi saada jatkossa myös postitse tai sähköisestiPoliisi voi nyt lähettää kentällä määräämänsä liikennevirhemaksun myös postitse tai sähköisesti, Suomi.fi -palvelun kautta. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tehdystä liikennerikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu voidaan tästä lähtien antaa tiedoksi henkilökohtaisen, asiakirjat käteen ojentamalla tapahtuvan tiedoksiannon sijaan myös postitse tai sähköisesti. - Uutiset
4.10.2023 8.48
Hallinto-oikeus: LiikennevirhemaksuLiikennevirhemaksun suuruudeksi oli aluksi suullisesti 4.10.2021 ilmoitettu 170 euroa. Kun suullisessa päätöksessä oli ollut ilmeiseen kirjoitus- tai laskuvirheeseen verrattava selvä virhe, oli poliisi korjannut sen hallintolain 51 §:n mukaisesti. Virheessä oli kysymys hallintolain 51 §:n 1 momentissa tarkoitusta selvästä virheestä, jonka korjaaminen ei ollut johtanut valittajan L:n kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Pääasian osalta hallinto-oikeus katsoi, että nopeusrajoitusta osoittava merkki oli ollut havaittavissa pyöräilijöistä tai mopoilijoista varoittavan merkin jälkeen, siitäkin huolimatta, että merkki oli ollut tapahtuma-aikaan hieman vinossa. Saadun selvityksen mukaan L:n kuljettaman ajoneuvon sallitun nopeuden ylitys oli varmuusvähennys huomioon otettuna ollut 17 kilometriä tunnissa. Kun suurin sallittu nopeus oli enintään 60 kilometriä tunnissa, tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä oli voitu määrätä 200 euron liikennevirhemaksu. (Vailla lainvoimaa 4.10.2023) - Uutiset
10.7.2023 14.00
Hallinto-oikeus: 11 kilometriä tunnissa ylityksestä taajamassa oli voitu määrätä 170 euron suuruinen liikennevirhemaksuAsiassa saadun selvityksen perusteella valittaja oli kuljettanut ajoneuvoa 51 kilometrin tuntinopeudella alueella, jossa suurin sallittu nopeus oli ollut 40 kilometriä tunnissa. Hän oli siten ylittänyt suurimman sallitun nopeuden tahallisesti tai huolimattomasti nopeuden ylityksen oltua 11 kilometriä tunnissa. Kun suurin sallittu nopeus oli ollut alle 60 kilometriä tunnissa, ylityksestä oli voitu määrätä 170 euron suuruinen liikennevirhemaksu. Valituksenalaista päätöstä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
14.6.2023 14.00
Kiisti ajaneensa ajoneuvoa ja toimitti uutta selvitystä - hallinto-oikeus kumosi päätöksen liikennevirhemaksusta ja palautti asian poliisille uudelleen käsiteltäväksiHAO totesi, että ajoneuvon omistajalle tai haltijalle voidaan asettaa velvoite esittää selvitystä vaatimustensa tueksi. Kun valittaja ei ollut antanut pyydettyä täydennystä, poliisi oli voinut ratkaista asian. Valittaja oli toimittanut valituksessaan sellaista uutta selvitystä, jota poliisilla ei ollut ollut ratkaistessaan valittajan oikaisuvaatimuksen. HAO ei ottanut ensi asteena tutkittavakseen, mikä merkitys esitetyllä uudella selvityksellä oli. Asiassa annettu päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava poliisille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
30.12.2022 14.30
Hovioikeus: Päiväsakon rahamäärä oli korotettava tieliikennelain (729/2018) 165 §:ssä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä määrättävän liikennevirhemaksun määräiseksiAsiassa oli kysymys siitä, oliko sakon kokonaisrahamäärä korotettava 200 euroksi rikoslain 2 a luvun 3 §:n 2 momentin ja päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momentin nojalla tilanteessa, jossa tieliikennelaki, johon asetuksessa viitataan on kumottu ja uusi tieliikennelaki on tullut voimaan. (Vailla lainvoimaa 30.12.2022) - Uutiset
2.3.2022 11.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu liikennevirhemaksun täytäntöönpanostaLiikennevirhemaksu – Liikennerikkomus – Täytäntöönpanoa koskeva määräys – Täytäntöönpanokelpoisuus - Uutiset
7.1.2022 10.14
Hallinto-oikeus: Toimivaltainen hallinto-oikeus valitukselle automaattivalvonnassa määrätyistä liikennevirhemaksuista määräytyy valittajan kotipaikan perusteellaHallinto-oikeus totesi, että poliisin automaattivalvonnassa todettujen liikennerikkomusten johdosta annettavat liikennevirhemaksut määrätään valtakunnallisesti Poliisihallituksen määräyksen mukaisesti Helsingin poliisilaitokseen sijoitetussa Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksessa, joka käsittelee myös automaattivalvonnassa määrätyistä liikennevirhemaksuista tehdyt oikaisuvaatimukset. Näin ollen sen toimivalta nyt kysymyksessä olevan asiaryhmän osalta käsittää koko maan. Tämän vuoksi oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä tehdyn valituksen käsittelemiseen toimivaltainen hallinto-oikeus määräytyy oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 10 §:n 3 momentin mukaisesti valittajan kotipaikan perusteella. (Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla) - Uutiset
17.12.2021 9.10
Hovioikeus: Ne bis in idem -kieltoa ei loukattu liikennevirhemaksu- ja rattijuopumusasiassaVastaajalle oli määrätty liikennevirhemaksu mopon kuljettamisesta sellaisella jalkakäytävän osuudella, jolla mopolla ajaminen oli ollut kiellettyä. Rattijuopumus, josta vastaajaa myöhemmin syytettiin, tosin kuului samaan tapahtumasarjaan, mutta sitä ei aikaan, paikkaan tai muihin teko-olosuhteisiin nähden ollut pidettävä samana tekona. Liikennevirhemaksun määrääminen oli lisäksi ollut tapauksessa selvästi tieliikennelain vastaista ja maksu oli myöhemmin mitätöity. Ne bis in idem -kieltoa ei ollut loukattu. Huom! KKO muutti HO:n tuomiota. - Uutiset
26.4.2021 8.33
Liikennevirhemaksuja jäänyt toimittamatta ennen maksukehotustaOsa poliisin määräämistä liikennevirhemaksuista ei ole tavoittanut vastaanottajaa ennen maksukehotusta. Näille henkilöille on lähetetty Oikeusrekisterikeskukselta maksukehotus maksamattomasta liikennevirhemaksusta. Jos olet saanut pelkän maksukehotuksen mutta et alkuperäistä liikennevirhemaksua, älä maksa maksukehotuksen laskua, poliisi ohjeistaa. - Uutiset
29.5.2020 11.00
Poliisihallitus: Tieliikenteen ja vesiliikenteen rikesakoista liikennevirhemaksuun – mikä on uusi hallinnollinen seuraamusjärjestelmä?Poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli ovat käyttäneet tieliikenteen ja vesiliikenteen valvonnassa pitkään rikesakkoja vähäisten rikosten rangaistuksena. Uudessa tieliikennelaissa ja vesiliikennelaissa liikennerikkomusten, vesiliikennerikkomusten ja muiden hallinnollisten rikkomusten seuraamukseksi tulee liikennevirhemaksu. Liikennevirhemaksu on hallinnollinen maksuseuraamus, joka muistuttaa paljon pysäköintivirhemaksua, ja se määrätään hallintomenettelyssä. - Uutiset
9.8.2018 15.15
Tieliikennelaki uudistuu kesäkuussa 2020Tasavallan presidentti on vahvistanut uuden tieliikennelain voimaantuloksi 1. kesäkuuta 2020. Uudella lailla halutaan lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle samalla kun sääntelyä kevennetään. Uudistettu tieliikennelaki vähentää byrokratiaa ja edistää liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja ympäristönäkökohtien huomioimista. Yksittäisten säännösten määrää kokonaisuudessa on vähennetty. Myös säännösten kirjoitustapaa on täsmennetty ja nykyaikaistettu.