Liikennevahinko
- Uutiset
20.3.2024 15.25
Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus katsoi ettei törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt ollut vastuussa poliisiauton vaurioitumisestaV:n aikeet ja liikennetilanne olivat olleet myös pysäyttämistä tehneen poliisimiehen havaittavissa. Tuomiossa selostettuihin seikkoihin nähden hovioikeus katsoi, ettei voimakeinojen käyttäminen V:n pysäyttämiseksi olleet välttämätöntä eivätkä poliisiauton törmäyksestä syntyneet vauriot olleet seurausta V:n tahallisesta tai tuottamuksellisesta toiminnasta, vaan poliisimiehen virkatoimesta. (Vailla lainvoimaa 20.3.2024) - Uutiset
18.1.2024 14.00
Hovioikeus poisti liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevan käräjäoikeuden tuomion menettelyvirheen vuoksi kokonaisuudessaanKO oli menetellyt virheellisesti ratkaistessaan asian kirjallisessa menettelyssä paitsi jätettyään antamatta kantelijalle tiedoksi asianomistajan esittämän korvausvaatimuksen myös siltä osin kuin se oli tutkinut tuon vaatimuksen, vaikka tutkimiselle oli ollut liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentin mukainen este. Ottaen huomioon, ettei kantelija ollut saanut tilaisuutta vastata asianomistajan korvausvaatimukseen KO:ssa, oikeusastejärjestys ja siihen liittyvä muutoksenhakuoikeuden tosiasiallinen turvaaminen edellyttivät vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyä KO:ssa. (Vailla lainvoimaa 18.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 10.00
Hovioikeus: Päihtyneenä ylinopeutta ajanut ja puuhun törmännyt nuori aikuinen oli aiheuttanut vakuutustapahtuman törkeästä huolimattomuudesta - vakuutusyhtiön 398.008,75 euron korvausvaatimus soviteltiin puoleenHO hyväksyi KO:n ratkaisun perusteluineen siltä osin kuin KO oli katsonut vastaajan aiheuttaneen vakuutustapahtuman liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla törkeästä huolimattomuudesta ja olevan siten korvausvelvollinen yhtiötä kohtaan. HO hyväksyi KO:n vahingonkorvauksen sovittelua koskevan ratkaisun perusteluineen. Korvauksen enempään alentamiseen ei ollut aihetta. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
10.1.2024 12.27
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta päivitettyjä ohjeitaLiikenne- ja potilasvahinkolautakunta Liipo on julkaissut 9. tammikuuta 2024 seuraavat päivitetyt ohjeet: - Uutiset
3.1.2024 14.00
Liikennevakuutuskeskus täytti 100 vuotta 2023 – voit käydä läpi sen aikamatkanSuomen Automobiilitariffiyhdistys perustettiin 1.10.1923. Sen perustivat Fennia, Pohjola ja Sampo, ja tavoitteena oli yhteistyö vakuutusehto- ja maksukysymyksissä. Liikennevakuutuskeskuksen toiminnan lasketaan alkaneen tästä. - Uutiset
8.11.2023 8.40
Liipo: Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2024 alkaenSOVELTAMISOHJE 1/2023 - Uutiset
7.11.2023 14.00
Liipon suositus LV 21/1925: Korvausvastuu. Kilpailutilanne. Liikennevakuutuslain 44 §:n soveltaminen.Kuljettaja oli kaatunut motocrosskilpailussa, minkä jälkeen hän oli joutunut kanssakilpailijoidensa päälleajamaksi. Aiheutunutta vahinkoa oli pidettävä kuvatuissa olosuhteissa yhtenä ja samana vakuutustapahtumana riippumatta siitä, että osa vammoista oli aiheutunut kaatumisesta ja osa toisten kuljettajien törmäyksestä kaatuneeseen kuljettajaan. Kuljettajalla oli oikeus saada korvaus kärsimästään henkilövahingosta ensisijaisesti oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöltä, vaikka lopullinen korvausvastuun jakautuminen olisi korvausta haettaessa epäselvä. Kyseessä ei myöskään ollut liikennevakuutuslain 44 §:n mukaisesti tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttama vahinko. - Uutiset
19.9.2023 12.40
Hovioikeus: Kannabis Bedrocan-lääkityksestä aiheutuneet kulut 25.830,88 euroa eivät olleet liikennevakuutuksesta korvattavia kustannuksia - Uutiset
1.8.2023 15.25
Ajoneuvoyhdistelmä törmäsi osittain pimeälle moottoriliikennetielle ilman valoja pysäytettyyn henkilöautoon sillä seurauksella, että kaksi henkilöä kuoli ja yksi loukkaantui - hovioikeus arvioi vakuutusyhtiöiden välistä korvausvastuuta toisin kuin käräjäoikeusToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että ajoneuvoyhdistelmän vakuttaneella vakuutusyhtiöllä oli oikeus periä Liikennevakuutuskeskukselle maksamansa korvaus kokonaisuudessaan henkilöauton liikennevakuutusyhtiöltä. (Vailla lainvoimaa 1.8.2023. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
12.7.2023 10.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan uusimmat julkaisut (täysistunto 15.6.2023)- Korvausvastuu. Väistäminen risteyksessä. Tieliikennelain 24 §:n tulkinta. (LV 23/43)
- Elatuksen menetys (LV 22/544)
- Esinevahinko. Korvattavan vahingon määrä. Lapsen turvaistuimen arvo (LV 22/1109)
- Elatuksen menetys (LV 22/1690) - Uutiset
8.6.2023 14.41
Hovioikeus oikaisi käräjäoikeuden tuomiota: Taksinkuljettajan ansionmenetys ja seisonta-ajan korvaus tuli suorittaa ja periä liikennevahingosta vastuussa olevasta liikennevakuutuksesta eikä suoraan vastaajalta - Uutiset
28.4.2023 10.10
KKO arvioi petoksella tavoitellun hyödyn määrää, kun vastaaja oli erehdyttänyt vakuutusyhtiötä maksamaan korvauksia kolarissaA oli erehdyttänyt vakuutusyhtiötä maksamaan lunastus- ja muita korvauksia kolarissa vahingoitetuista ajoneuvoista, vaikka vauriot oli aiheutettu tahallisesti. Korkein oikeus katsoi, että petosrikoksen tunnusmerkistössä tarkoitettua tavoiteltua taloudellista hyötyä arvioitaessa vähennyksenä ei otettu huomioon A:n ajoneuvon käypää arvoa ennen kolaria eikä vakuutusyhtiön lunastamastaan ajoneuvosta saamaa jälleenmyyntihintaa. HO:n tuomion lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
11.4.2023 9.00
Liipo arvioi tilapäisen haitan korvausluokkaa sekä kosmeettisen haitan korvausmäärää, kun toimenpidearvista ei ollut käytettävissä valokuviaLautakunnan korvausohjeiden mukaan tilapäisen haitan korvausmäärän arviointi perustuu kokonaisarvioon, jossa otetaan huomioon vamman laatu, vaikeusaste, hoidon laatu ja kesto, sekä toipumisaika. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevin perustein lautakunta päätyi siihen, että aortan repeämä komplikaatioineen sijoittui tilapäisen haitan korvausohjeiden mukaisten luokkien 4 (vaikeat vammat) ja 5 (hyvin vaikeat vammat) rajalle. Melko usein kosmeettisen haitan korvausmäärä joudutaan arvioimaan ilman valokuvia. Lautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan riidaton osa kosmeettisen haitan korvauksesta tulee maksaa silloinkin, kun valokuvia ei ole käytettävissä. Tällöinkään korvausta ei tule määrittää jonkin lautakunnan korvausohjeiden mukaisen korvausluokan alarajalle, jos korvausmäärän voidaan riittävällä varmuudella arvioida sijoittuvan sitä korkeammalle. - Uutiset
21.3.2023 11.41
Hovioikeus: Liikenneonnettomuus, aivovamma ja traumaperäinen stressihäiriö, työkyvyttömyys, syy-yhteys, tilapäinen ja pysyvä haitta, haittaluokka ja korvauksen korotusHovioikeudessa oli T:n valituksen johdosta arvioitavana ensin se, oliko T saanut liikenneonnettomuudessa 29.12.2006 aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön. Mikäli näin oli, oli arvioitava, oliko aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön T:lle aiheuttama oireisto keskeisesti aiheuttanut hänen työkyvyttömyytensä 25.11.2011 alkaen. Mikäli T:n työkyvyttömyyden katsottiin olevan näin syy-yhteydessä vuoden 2006 liikenneonnettomuuteen, oli ratkaistava, oliko T oikeutettu korvaukseen tilapäisestä haitasta ja pysyvästä haitasta sekä arvioitava pysyvän haitan haittaluokka ja se, oliko erääntyneille korvauksille perustetta maksaa korvauksen korotusta. (Vailla lainvoimaa 21.3.2023) - Uutiset
6.3.2023 9.00
Liipo: Syy-yhteys. Luottamuksensuoja. Lautakunnan toimivalta tutkia korvausperusteTapauksessa oli kyse muun muassa syy-yhteyden arvioinnista, lautakunnan toimivallasta ja luottamuksensuojan periaatteen soveltamisesta. Arvioitavana oli syy-yhteys alun perin melko vähäenergisen liikennevahingon ja merkittävän neuropsykologisen oireiston välillä. Kyseessä oli liikennevakuutuslain 66 §:n mukainen asia, jossa vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositus ennen päätöksensä antamista. Ratkaisun mukaan 66 §:n mukaisissa asioissa lautakunta voi oma-aloitteisesti ottaa kantaa myös korvausperusteeseen varattuaan ensin asianosaisille mahdollisuuden lausua korvausperusteesta. Lautakunta päätyi syy-yhteyden osalta siihen, että kaikkea neuropsykologista oireistoa ei voitu pitää liikennevahingon seurauksena. Kun vakuutuslaitos oli kuitenkin vuosien ajan maksanut täyttä ansionmenetyskorvausta, luottamuksensuojan periaatteen vuoksi ansionmenetyskorvauksen maksamista ei tullut lopettaa. - Uutiset
6.3.2023 8.00
Liipo: Virheellisen päätöksen poistaminen asianosaisen vahingoksiLiikennevakuutuslain mukaan vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta, kun se haluaa oikaista virheellistä korvauspäätöstään korvauksensaajan vahingoksi, mutta korvauksensaaja ei suostu virheen korjaamiseen. Tässä tapauksessa kyse oli siitä, oliko vakuutusyhtiöllä oikeus muuttaa antamaansa myönteistä henkilövahingon korvauspäätöstä. Lautakunnan mielestä päätöstä ei voitu muuttaa, kun korvauksen hakija ei ollut antanut vääriä tai puutteellisia tietoja eikä korvauspäätöksen jälkeen ollut ilmennyt uusia korvattavuuteen vaikuttavia seikkoja. - Uutiset
24.2.2023 8.30
17-vuotias kuoli yleisellä tiellä vastaantulleen puimurin alle - hovioikeuskaan ei pitänyt liikenneturvallisuuden vaarantamista törkeänä - asianomistajat velvoitettiin korvaamaan Liikennevakuutuskeskuksen tuhansien eurojen oikeudenkäyntikulutVastaaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 60 ps (1 020 €) rangaistukseen. Syyte törkeästä kuolemantuottamuksesta hylättiin. Koska syyte törkeästä kuolematuottamuksesta hylättiin kokonaisuudessaan, perustetta VahL 5 luvun 4 a §:n ja 4 b §:n mukaisten korvausten (kärsimyskorvaus, ansionmenetys ja kulut) maksamiselle liikennevakuutuksesta ei ollut. Asianomistajat velvoitettiin yhteisvastuullisesti suorittamaan Liikennevakuutuskeskukselle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.047,78 euroa ja HO:ssa 6.705,83 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 24.2.2023) - Uutiset
20.12.2022 7.30
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta arvioi oliko turvavyön käyttämättä jättäminen liikennevakuutuslaissa tarkoitettua törkeää huolimattomuuttaLautakunta arvioi, että turvavyön käyttämättömyys oli tässä tapauksessa todennäköisesti pahentanut aiheutunutta henkilövahinkoa, eli syy-yhteysvaatimus moitittavan menettelyn ja vahinkoseurauksen välillä täyttyi. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevillä perusteilla lautakunta päätyi siihen, ettei turvavyön käyttämättömyys yksin tehnyt menettelystä törkeän huolimatonta, joskin se voidaan ottaa huomioon huolimattomuuden asteen kokonaisarvioinnissa. Se, että turvavyön käyttämättömyys jossakin muussa korvausjärjestelmässä, kuten lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa, johtaa korvauksen alentamiseen, ei vaikuta liikennevakuutuslain mukaan tapahtuvaan huolimattomuuden asteen arviointiin. - Uutiset
20.12.2022 7.10
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta arvioi miten ansionmenetyskorvaus määritetään, kun henkilövahinko oli aiheutunut osakeyhtiömuotoista liiketoimintaa harjoittavalle yksinyrittäjälleKun tässä tapauksessa yrittäjä omisti osakeyhtiön koko osakekannan, työkyvyttömyydestä aiheutunut toiminnan väliaikainen keskeytyminen ei ollut lautakunnan mielestä korvaamatta jäävää kolmannelle aiheutunutta vahinkoa. Korvattavaksi tulisi yrityksen maksaman palkan lisäksi se määrä, jolla työkyvyttömyysjakso oli pienentänyt yrittäjän osakeyhtiöstään nostettavissa olleen osingon määrää. - Uutiset
19.12.2022 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu aineettoman vahingon korvaamisesta liikenneonnettomuudesta vahinkoa kärsineiden lähipiiriin kuuluville perheenjäsenilleMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY 3 artiklan neljättä kohtaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan se, että moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavan vakuutuksen antaja korvaa liikenneonnettomuudesta vahinkoa kärsineiden lähipiiriin kuuluville perheenjäsenille aiheutuneen aineettoman vahingon, edellyttää, että vahingosta on aiheutunut tällaisille lähipiiriin kuuluville perheenjäsenille patologista terveyshaittaa. - Uutiset
14.12.2022 9.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan uusimmat korvaus- ja soveltamisohjeiden päivitykset vuodelle 2023- Seisonta-ajan korvaukset 1.1.2023 alkaen
- Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2023 alkaen
- Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2023
- Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2023 alkaen
- Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2023 alkaen
- Työntekijämaksujen huomioiminen ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2023 - Uutiset
7.11.2022 14.30
Hovioikeus: Käräjäoikeuden ei olisi tullut jättää vahingonkorvausvaatimusta tutkimatta - Uutiset
2.9.2022 15.00
Liipo: Korvausta akillesjänteen repeämästä ei voitu rajoittaa vahinkoon myötävaikuttaneen rappeumasairauden perusteellaKiistatonta oli, että repeämä oli syntynyt moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisen yhteydessä, joten henkilövahingon ja moottoriajoneuvon liikenteeseen käytön välillä oli ilmeinen syy-yhteys. Kun ei ollut selvitystä siitä, että repeämä olisi todennäköisesti syntynyt lähitulevaisuudessa muussakin yhteydessä, repeämän seuraukset tuli korvata täysimääräisesti, eikä korvausta voitu rajoittaa vahinkoon myötävaikuttaneen rappeumasairauden perusteella. - Uutiset
18.8.2022 13.00
Liipolta uusi soveltamisohje: Omalla autolla tehdyn matkan perusteella korvattavat matkakulutLiikenne- ja potilasvahinkolautakunnan (Liipo) soveltamisohje 2/2022 tulee voimaan 1. syyskuuta 2022. Ohje koskee myös potilasvahingosta aiheutuneina kustannuksina korvattavia matkoja. - Uutiset
3.8.2022 11.00
Finanssiala: Teknologian robotisoituessa lainsäädäntö ja riskienhallinta kohtaavat kokonaan uudenlaisen todellisuudenRobotiikka on tulossa yhä näkyvämmäksi osaksi arkea autonomisten autojen, lentokoneiden ja laivojen myötä. Vaikka tekoälyyn perustuvan teknologian tiedetään pitkällä tähtäimellä vähentävän inhimillisiä virheitä, lainsäädännössä ja vakuutusalalla joudutaan varautumaan uudenlaisiin riskeihin. - Uutiset
30.6.2022 15.09
Hovioikeuden ratkaisu liikennevakuutuskorvauksesta peräänajokolarissaToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että kantaja ei saanut tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena pysyvänä haittana kaularankavammaa ja että kantajan saama vamma ei aiheuttanut hänelle pysyvää työkyvyttömyyttä, joka oikeuttaisi liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin ja sairaanhoidon kustannuksiin, tai vakuutusyhtiöltä saataviin korvauksiin pysyvästä haitasta ja työansion menetyksestä. (Vailla lainvoimaa 30.6.2022) - Uutiset
31.5.2022 13.15
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uutta tietoaSuomessa on tavoitteena vähentää liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia. Kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on kuitenkin vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa. Onnettomuustietoinstituutti on kehittänyt uuden menetelmän vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkintaan. - Uutiset
17.5.2022 15.25
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Lemmikkieläimen vahingoittumisesta aiheutuneet kulut eivät olleet liikennevakuutuksesta korvattaviaTapauksessa arvioitavana oli, onko puolisoiden yhteisessä taloudessa oleva lemmikkieläin kummankin puolison hallinnassa, vaikka eläin olikin rekisteröity vain toisen puolison nimiin. Lautakunta katsoi lemmikkieläimen olleen liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla hallinnassa ollutta omaisuutta, joten lemmikkieläimen vahingoittumisesta aiheutuneet kulut eivät olleet liikennevakuutuksesta korvattavia. - Uutiset
2.5.2022 13.13
Hovioikeus: Vakuutusyhtiön takautumisoikeusAsiassa ei esitetty selvitystä, minkä sisältöiseen autovakuutukseen ja mihin vakuutuksen mukaiseen vahinkotapahtumaan yhtiön suorittamat vakuutuskorvaukset olivat perustuneet. Asiassa ei täten ollut edellytyksiä arvioida yhtiön takautumisvaatimuksen edellytyksien täyttymistä autovakuutuksesta maksetun korvauksen osalta. Yhtiön korvausvaatimukset oli käräjäoikeuden katsomin tavoin hylättävä. (Vailla lainvoimaa 2.5.2022) - Uutiset
28.4.2022 16.15
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2022Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan liikennevahinko-osaston korvausohjeissa on tietoa liikennevahinkojen nykyisestä korvauskäytännöstä. Korvausohjeilla pyritään yhtenäistämään liikennevahinkojen korvauskäytäntöä. Lisäksi niiden toivotaan tarjoavan tietoa liikennevahinkojen korvauskäytännöstä vahinkoa kärsineille ja muille tietoa tarvitseville. - Uutiset
17.3.2022 11.53
Hovioikeus kumosi korvausvelvollisuuden kivusta ja särystä kun vakuutusyhtiön kieltäytymistodistusta ei esitetty käräjäoikeudessaB ei ollut esittänyt vakuutusyhtiön kieltäytymistodistusta käräjäoikeudessa. Hovioikeus totesi, että kivusta ja särystä esitetyn korvausvaatimuksen tuomioistuimessa tutkimisen edellytyksenä oli liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentin mukainen kieltäytymistodistus. Koska kieltäytymistodistusta ei esitetty, olisi käräjäoikeuden tullut viran puolesta jättää mainittua korvausta koskeva vaatimus tutkimatta. Hovioikeus totesi, ettei B ollut myöskään hovioikeudessa esittänyt selvitystä siitä, että vakuutusyhtiö olisi kieltäytynyt suorittamasta vaadittua vahingonkorvausta. (Vailla lainvoimaa 17.3.2022) - Uutiset
15.3.2022 9.25
OTI: Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2010–2019Onnettomuustietoinstituutin julkaisu perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2010–2019 tutkimiin kuolemaan johtaneisiin moottoriajoneuvo-onnettomuuksiin sekä vakuutusyhtiöiden liikennevakuutuksesta vuosina 2010–2019 korvaamiin tie- ja katuverkolla tapahtuneisiin liikennevahinkoihin, joissa mukana oli ainoastaan moottoriajoneuvoja. - Uutiset
24.1.2022 12.15
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Tilapäinen haitta. Korvauksen viivästyminenLiikennevakuutuslaitosten on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta muun muassa vaikeiden henkilövahinkojen korvaamista koskevissa tapauksissa. Lautakunta ei yleensä ilman nimenomaista pyyntöä ota kantaa henkilövahinkojen johdosta suoritettujen ennakkokorvausten oikeellisuuteen tai siihen, onko korvaus viivästynyt. Koska tässä tapauksessa tilapäisen haitan korvaus oli suoritettu vuonna 2010 lautakunnan mielestä selvästi liian alhaisena, ja kun ratkaisuosituspyyntö oli esitetty myöhästyneenä vasta vuonna 2020, lautakunta lausui korvausmäärien lisäksi myös viivästyskorotuksen maksuvelvollisuudesta. - Uutiset
24.1.2022 11.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Ajoneuvon vahingot tuli korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisestiTapauksessa oli kyse siitä, tulisiko ajoneuvon vahingot korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisesti. Vahingossa oli mukana myös kaksi muuta ajoneuvoa. Tapahtumaketju jäi epäselväksi, eikä muiden kolarissa mukana olleiden tuottamusta voitu todeta. Lautakunta otti päätöksessään huomioon korkeimman oikeuden päätöksen 1998/103. Johtopäätöksenä oli, että koska yksi ajoneuvoista oli liikkunut liikennesääntöjen vastaisella tavalla, vahinko korvataan sen liikennevakuutuksesta. - Uutiset
7.12.2021 15.00
Hovioikeus: Vakuutusyhtiön regressioikeuden perusteella vaatimaa korvausta liikennevahingosta ei ollut perusteita sovitellaToisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei asiassa selostettuja seikkoja kokonaisuutena arvioiden korvausvelvollisuus täysimääräisenä muodostunut vastaajalle kohtuuttoman raskaaksi, eikä vahingonkorvauksen sovitteluun nyt käsiteltävässä asiassa ollut perusteita. Vastaajan vakuutusyhtiölle maksettavaksi tuomittua vahingonkorvausta oli korotettava vakuutusyhtiön ensisijaisen vaatimuksen mukaisesti 27.254,01 euroksi. (Vailla lainvoimaa 6.12.2021) - Uutiset
2.12.2021 11.28
Liikennevakuutuskeskus: Yhdestä liikenneonnettomuudesta voi aiheutua miljoonien eurojen vahinko – liikenneonnettomuuksista laaja aineisto myös EdilexissäValtaosa liikennevakuutuksesta korvattavista vahingoista on omaisuusvahinkoja. Suurimmat yksittäiset korvaukset aiheutuvat kuitenkin henkilövahingoista. Euromääräisesti tarkasteltuna korvaustilastoissa painottuvat työkyvyttömyyttä aiheuttavat vakavat onnettomuudet, sillä yksittäisen onnettomuuden kokonaiskorvaus voi nousta yli miljoonaan euroon. - Uutiset
25.11.2021 13.23
Hovioikeus liikennevakuutuskorvausriidassa: Auton keulaosan vauriot eivät olleet voineet syntyä kantajan esittämin tavoinAsiassa oli kysymys käräjäoikeuden tuomiossa mainituin tavoin siitä, oliko ajoneuvon vaurioituminen tapahtunut A:n kertoman 16.5.2016 sattuneen liikennevahingon seurauksena ja oliko vakuutusyhtiö siten velvollinen korvaamaan vahingon. Asiassa oli riidatonta, että A:n ajoneuvossa oli ollut erilaisia vaurioita. Pääsäännön mukaisesti A:n oli korvauksen hakijana esitettävä selvitystä siitä, että kysymys oli vakuutuksesta korvattavista vahingoista. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin näyttötaakan tässä asiassa olevan kantajalla A:lla. Kanteen tueksi oli esitetty ainoastaan A:n oma kertomus vahinkotapahtumasta. A:n kertomuksen uskottavuutta horjutti I:n, L:n ja Y:n yhdenmukainen käsitys siitä, etteivät auton keulaosan vauriot olleet voineet syntyä A:n kertomin tavoin. Vakuutusyhtiön ei voitu katsoa vaatineen A:lta selvitystä enempää kuin kohtuudella oli voitu vaatia. Vakuutusyhtiö oli esittänyt kielteisen korvauspäätöksen ja kanteen kiistämisen tueksi riittävän selvityksen. Asiaa ei ollut kuluttajansuojalain perusteella arvioitava toisin. (Vailla lainvoimaa 25.11.2021) - Uutiset
5.11.2021 10.30
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden hylkäävän tuomion liikennevakuutuskorvauksesta - ilman vahinkotapahtumaa valittaja olisi suorittanut korkeakoulututkinnon ja hänen odotettavissa ollut ammattinsa oli toimittajan työHO:ssa oli ratkaistavana kysymys siitä, millaisen ammatin ja urakehityksen perusteella valittajan työkyvyttömyyseläkkeen perusteena oleva ansionmenetys tulee määritellä, jotta hän pääsisi taloudellisesti samaan asemaan, jossa hän ilman vahinkotapahtumaa olisi. Näyttöä kokonaisuutena arvioiden HO katsoi mm. toisin kuin KO, että valittaja oli esittänyt riittävän selvityksen siitä, että ilman vahinkotapahtumaa hän olisi suorittanut korkeakoulututkinnon ja että hänen odotettavissa ollut ammattinsa oli toimittajan työ. (Vailla lainvoimaa 5.11.2021) - Uutiset
2.11.2021 16.00
Auton kolarihistoriasta kertomatta jättäminen johti 43 250 euroa maksaneen vuonna 2011 käyttöönotetun BMW 535i:n kaupan purkuun - kuluttajariitalautakunta äänesti käyttöhyötykorvauksestaLautakunta katsoi, että kuluttajan 24.4.2018 ostama auto oli huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen oli ollut perusteltua aihetta edellyttää ja näin ollen virheellinen KSL:n tarkoittamalla tavalla. Kuluttajalla oli oikeus purkaa tekemänsä autokauppa, jolloin suoritukset tuli palauttaa puolin ja toisin. Suuntaa antavasti käyttöhyödyksi on lautakunnassa vakiintuneesti arvioitu 0,10 euroa kilometriä kohden, kun auton hinta on tasolla 10 000 euroa; 0,20 euroa kilometriä kohden, kun auton arvo on tasolla 20 000 euroa; ja 0,30 euroa kilometriä kohden, kun auton arvo on tasolla 30 000 euroa tai enemmän. Arvioinnissa on annettu merkitystä Liikennevahinkolautakunnan normeille koskien käyttöhyödyn menetystä. Tässä asiassa ei ollut tuotu esiin syytä poiketa em. hyvitystasosta, jolloin lautakunta arvioi kuluttajan saaman käyttöhyödyn määräksi 0,30 euroa kilometriä kohden. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että käyttöhyödyn määrän tulisi olla 0,10 euroa kilometriä kohden. - Uutiset
13.10.2021 16.00
Stop-merkin takaa valtatielle kääntyneen ja törmäyksen aiheuttaneen kuljettajan maksettavaksi tuomittua takautumisoikeuteen perustuvaa 32.049,61 euron korvausta vakuutusyhtiölle ei soviteltuVastaaja oli toiminut ainakin törkeän huolimattomasti. Vastaajan menettelyä oli pidettävä hyvin moitittavana ja erittäin vaarallisena ottaen huomioon sen, että ajossa oli rikottu keskeisiä liikennesääntöjä. Vaikka vastaaja ei ollut tarkoittanut aiheuttaa sanottua vahinkoa, teon laatu kokonaisuutena puolsi voimakkaasti vahingonkorvauksen tuomitsemista täysimääräisenä. Aiheutuneen vahingon määrä ei ollut myöskään odottamattoman suuri. Korvausvelvollisuus perustui syyksilukemiseen. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. (Vailla lainvoimaa 13.10.2021) - Uutiset
29.7.2021 8.00
Moottoripyörä suistui maantieltä osuen kallion seinämään - matkustajalle ei katsottu syntyneen korvaukseen oikeuttavaa vaikeaa aivovammaaKantaja ei ollut näyttänyt toteen, että hänelle olisi aiheutunut 17.6.2007 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena vaikea aivovamma, ja että hän olisi sanotussa onnettomuudessa saamiensa vammojen vuoksi pysyvästi työkyvytön ja säännöllisesti toisen henkilön avun tarpeessa. Sen vuoksi kanne vakuutusyhtiötä vastaan oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 29.7.2021) - Uutiset
10.6.2021 11.14
Miten pitkälle korvausvelvollisuuden perustava syy-yhteys liikennevahingossa ulottuu - käräjäoikeus hylkäsi selkänsä peräänajo-onnettomuudessa loukanneen korvausvaatimuksetKO oli katsonut jääneen näyttämättä, että kanteessa selostetut oireet ja sairaus 7.10.2019 jälkeen olisivat johtuneet kantajan liikenneonnettomuudessa 14.9.2019 saamasta vammasta. Näin ollen KO oli katsonut näyttämättä jääneen myös sen, että kantajalla olisi ollut oikeus korvaukseen ansionmenetyksestä 4.10.2019 jälkeen. Kantajalle oli liikennevahingosta aiheutunut vamma (selän venähdys) ei ollut vaatinut elvytys- tai tehohoitoa eikä leikkaushoitoa. Kantaja oli ollut vamman vuoksi sairaalahoidossa alle vuorokauden ja toiminnallinen toipuminen oli tapahtunut alle kolmessa viikossa. Vammasta ei ollut näytetty jääneen pysyväisseurauksia. Näin ollen KO oli katsonut, että vakuutusyhtiön kantajalle maksama korvaus kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta oli ollut oikean määräinen. Kantaja vaati HO:ssa, että KO:n tuomio kumotaan toistaen tuomiossa selostetun kanteensa. Lisäksi kantaja vaati, että vakuutusyhtiö velvoitetaan korvaamaan hänen oikeudenkäyntikulunsa HO:ssa korkoineen. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n tuomio jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 10.6.2021) - Uutiset
21.5.2021 15.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta vakuutussopimusta koskevissa asioissa (Puola)Ennakkoratkaisupyyntö – Oikeudellinen yhteistyö yksityisoikeudellisissa asioissa – Tuomioistuimen toimivalta sekä tuomioiden tunnustaminen ja täytäntöönpano siviili- ja kauppaoikeuden alalla – Asetus (EU) N:o 1215/2012 – Toimivalta vakuutussopimusta koskevissa asioissa – 10 artikla – 11 artiklan 1 kohdan a alakohta – Mahdollisuus nostaa kanne sellaista vakuutuksenantajaa vastaan, jolla on kotipaikka jäsenvaltiossa, toisessa jäsenvaltiossa, kun kyseessä on vakuutuksenottajan, vakuutetun tai edunsaajan kanne sen paikkakunnan tuomioistuimissa, jossa kantajalla on kotipaikka – 13 artiklan 2 kohta – Vahingon kärsineen suoraan vakuutuksenantajaa vastaan nostama kanne – Henkilöllinen soveltamisala – Vahingon kärsineen käsite – Vakuutusalan elinkeinonharjoittaja – Erityinen toimivalta – 7 artiklan 2 ja 5 alakohta – Sivuliikkeen, agentuurin tai muun toimipaikan käsitteet - Uutiset
17.5.2021 15.00
Hovioikeus vapautti törkeään rattijuopumukseen syyllistyneen kuljettajan korvausvelvollisuudesta vakuutusyhtiölle, kun päihtynyt matkustaja oli ajon aikana tarttunut auton ohjauspyörään seurauksin, että kuljettaja oli menettänyt auton hallinnan ja auto oli törmännyt kaupungin omistamaan valopylvääseenValittaja oli lähtenyt päihtyneenä kuljettamaan autoa päihtynyt matkustaja kyydissään. Valittajan menettelyyn liittyi riski ajo- ja arviointivirheistä. Tässä tapauksessa valittajan ei kuitenkaan ollut edes väitetty tehneen ajovirheitä. Auton hallinnan menettäminen ja törmääminen valopylvääseen oli aiheutunut matkustajan menettelystä. Matkustajan tarttuminen ohjauspyörään ajon aikana oli ollut valittajalle yllättävää ja ennalta-arvaamatonta. Näin ollen HO katsoi, ettei valittaja ollut aiheuttanut valopylvään vaurioitumisesta aiheutunutta vahinkoa. Vakuutusyhtiön valittajaa vastaan esittämä korvausvaatimus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 17.5.2021) - Uutiset
31.3.2021 12.30
Hovioikeus: Puolustusvoimien henkilöautolla raitiovaunun eteen ajaneen varusmiehen tuottamusta oli pidettävä lievää törkeämpänäToisin kuin vahingonkorvausvaatimuksen hylännyt käräjäoikeus HO päätyi siihen, ettei vastaajan tuottamusta voitu, erityisesti hänen saamansa ohjeistus huomioon ottaen, pitää lievänä. Aihetta asian toisenlaiseen arviointiin ei antanut myöskään se, että vastaaja oli lähtenyt ylittämään tietä hitaalla nopeudella. Vastaaja oli siten velvollinen korvaamaan Puolustusvoimille aiheuttamansa vahingon VahL 4 luvun 1 ja 2 §:n mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 31.3.2021) - Uutiset
19.2.2021 10.30
Apulaisoikeusasiamies työkyvyttömyyseläkeasian käsittelyajasta: If vahinkovakuutus Oyj:n tulee varmistua siitä, että se pystyy käsittelemään ja ratkaisemaan korvausasiat laissa säädettyjen määräaikojen puitteissaApulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan If Oyj:n tulee kiinnittää vakavaa huomiota liikennevakuutusasioiden korvauskäsittelyn eri vaiheisiin ja lähettämiensä selvityspyyntöjen toteutumisen seurantaan, jotta korvausasioiden käsittely ja ratkaisujen antaminen ei pääsisi viivästymään aiheettomasti nyt tapahtuneen kaltaisesti. Yhtiön tulee varmistua siitä, että se pystyy käsittelemään ja ratkaisemaan korvausasiat laissa säädettyjen määräaikojen puitteissa ja näin turvaamaan vakuutettujen viime kädessä perustuslaissa turvatun oikeuden saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä. Apulaisoikeusasiamies antoi If vahinkovakuutus Oyj:lle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
25.1.2021 9.46
Hiekkalastissa ollut kuorma-auto suistui ulos tieltä ja kaatui - vahinko ei ollut syy-yhteydessä tien puutteelliseen kunnossapitoon, eikä valtio ollut vastuussa vahingon aiheutumisestaHO:ssa oli kysymys siitä, oliko vahinko aiheutunut tienpitäjän vastuulla olevasta tien puutteellisesta kunnosta eli oliko tie ollut yliaurattu tai oliko tien reunassa ollut korvausvastuun perustava korkeusero. Asianosaiset olivat olleet eri mieltä siitä, milloin kysymys ylipäätään on yliauraamisesta ja oliko aiheutunut vahinko ollut syy-yhteydessä siihen. Jos tienpitäjän katsottiin olleen korvausvastuussa, arvioitavaksi tuli lisäksi se, oliko korvausvelvollisuutta vahingonkärsineen myötävaikutuksen perusteella soviteltava. KO:n tuomiota ei muutettu. Vakuutusyhtiö ja Kuljetusliike Oy olivat asian hävinneinä velvollisia yhteisvastuullisesti korvaamaan ELY-keskuksen oikeudenkäyntikulut. (Vailla lainvoimaa 25.1.2021) - Uutiset
22.12.2020 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 5/2020. - Uutiset
21.12.2020 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 4/2020. - Uutiset
10.12.2020 13.03
Apulaisoikeusasiamies antoi Pohjola Vakuutus Oy:lle vakavan huomautuksen liikennevakuutuslain vastaisesta menettelystäAsiassa EOAK/192/2019 apulaisoikeusasiamies oli jo aikaisemmin antanut Pohjolalle huomautuksen korvauskäsittelyn laiminlyönneistä, yksittäisen asian käsittelyn kohdalla. Tämän asian yhteydessä kävi ilmi, että yhtiössä on ollut vastaavanlaisia laiminlyöntejä useissa muissakin tapauksissa, myös kanteluissa mainituissa esimerkkitapauksissa. Yhtiö on muun muassa laiminlyönyt noudattaa niissä liikennevakuutuslaissa säädettyjä määräaikoja korvauspäätösten antamisessa. Tapausten määrää oli pidettävä suurena ja apulaisoikeusasiamies katsoi, että lakisääteisten pakollisten liikennevakuutusasioiden korvauskäsittelyn organisointi ja päätöksentekojärjestelmä Pohjolassa on ollut erittäin laajamittaisesti epäonnistunut.