Liikennevahinko
- Uutiset
11.1.2016 8.01
Sovitun kolarin osapuolet tuomittiin törkeän petoksen yrityksestä ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja vahingonkorvauksiinEtukäteen sovitusti ja tahallisesti syrjäisellä tiellä tosiinsa autoilla törmänneet tuomittiin 4 kuukauden ehdollisiin vankeusrangaistuksiin ja yhteisvastuullisesti korvamaan vahingon vakuutusyhtiölle ja toisen auton omistaneelle yhtiölle. Järkevää epäilystä ei jäänyt siitä, että vastaajat olivat yksissä tuumin ja tarkoituksenaan saada autoistaan vakuutuskorvaus ajaneet kolarin ennalta sopimallaan tavalla. Rikosta oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. (Vailla lainvoimaa 11.1.2016) - Uutiset
22.12.2015 6.40
Liikennevahinkolautakunnan lausunto liikennevahingossa vaurioituneen taksin seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaamisestaKäsiteltävässä tapauksessa seisonta-aika oli vain kolme vuorokautta. Lausunnonpyytäjällä ei ilmoituksensa mukaan ollut vara-autoa. Koska kyseessä oli näin lyhyt seisonta-aika, lautakunta katsoi, että lausunnonpyytäjällä oli oikeus seisonta-ajan korvaukseen ja kuljettajan palkkaan kolmelta vuorokaudelta. - Uutiset
15.12.2015 16.03
Suojatietä ylittäneeseen mieheen tööttäyksen ja miehen käden noston jälkeen kovalla nopeudella törmännyt ajo-oikeudeton ja tapahtumapaikalta poistunut huumekuski syyllistyi törkeän pahoinpitelyn sijasta törkeään vammantuottamukseen - matkustaja tuomittiin pelastustoimen laiminlyönnistäAsiassa todetuissa olosuhteissa oli todennäköisempi vaihtoehto ollut kuljettajan kannalta se, että A selviäisi vahingoittumattomana uhkaavasta tilanteesta. Tämän vuoksi KO oli päätynyt siihen, etteivät auton törmääminen A:han ja A:n vakava vammautuminen olleet niin todennäköisiä seurauksia kuljettajan menettelystä, että hänen syykseen olisi voitu lukea törkeä pahoinpitely. Matkustaja tuomittiin pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoihin. (Vailla lainvoimaa 15.12.2015) - Uutiset
11.12.2015 12.25
Liikennevahinkolautakunta: Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työkyvyttömyysmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2016Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 4/2015 työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työkyvyttömyysmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2016. - Uutiset
11.12.2015 11.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu Rooma II-asetuksen tulkinnasta – Italiassa tyttären kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden vahinkojen korvaaminen Romaniassa asuvalle vanhemmalleEU-tuomioistuin katsoo italialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sopimukseen perustumattomiin velvoitteisiin sovellettavasta laista annetun asetuksen 864/2007 (Rooma II) 4 artiklan 1 kohtaa on tulkittava sen selvittämiseksi, mitä lakia on sovellettava sopimukseen perustumattomaan liikenneonnettomuudesta johtuvaan velvoitteeseen, siten, että tällaisessa tuomioistuimen jäsenvaltiossa tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyneen henkilön kuolemaan liittyviä hänen toisessa jäsenvaltiossa asuvien omaistensa kärsimiä vahinkoja on pidettävä mainitussa säännöksessä tarkoitettuina onnettomuuden ”välillisinä seurauksina”. - Uutiset
7.12.2015 9.58
Henkilövahinkojen korvausnormit, ajoneuvojen seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaukset sekä linja-autojen siirtokustannukset vuonna 2016Tilapäisen haitan, pysyvän haitan, pysyvän kosmeettisen haitan sekä hoitotuen ja vaatelisän korvauksiin sovelletaan vuonna 2016 vuodelle 2015 annettuja korvausnormeja Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeiden 1/2014 ja 5/2014 mukaisesti. Ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksiin sovelletaan ohjetta 1/2015, kuljettajan palkan korvaamiseen ohjetta 2/2015 ja linja-autojen siirtokustannuksiin ohjetta 3/2015. - Uutiset
29.10.2015 16.31
Hovioikeus ei määrännyt ennen maksuohjelman vahvistamista maksettuja vakuutuskorvauksia tilitettäväksi velkojilleVelalliselle maksetut vakuutuskorvaukset olivat olleet velallisen henkilöön liittyvien vahinkojen hyvittämistä eivätkä ne olleet sisältäneet korvausta ansionmenetyksestä. Velallisella ei ollut velvollisuutta tilittää kysymyksessä olevia vakuutuskorvauksia (tilapäinen haitta, kosmeettinen haitta ja pysyvä haitta) velkojilleen. (Vailla lainvoimaa 29.10.2015) - Uutiset
21.10.2015 13.54
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota liikennevakuutuskorvauksen vanhentumista koskevassa asiassa – vahingonkärsijällä ei ollut selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstäA:lle oli tapahtunut henkilövahinko pyöräkuormaajalla 26.12.2004 ja hän oli hakenut korvausta liikennevakuutuksesta 10.2.2011. Asiassa oli kysymys siitä, oliko oikeus hakea korvausta vanhentunut. A oli aluksi vaatinut korvauksia liikennevakuutuslain 6 §:n 3 momentin mukaisesti ensisijaisen vakuutuksen eli tapaturmavakuutuksen perusteella, jonka kautta A:lle oli maksettu korvauksia, mutta korvausten maksaminen oli lopetettu 14.6.2005. A oli vasta syksyllä 2010 tullut tietoiseksi mahdollisuudesta kohdistaa korvausvaatimus myös A-Vakuutus Oy:öön. Liikennevakuutuslain 11 §:ssä ei ole asetettu vahingonkärsijälle selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstä. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin A:n täyttäneen selonottovelvollisuutensa, eikä oikeus hakea korvausta ollut vanhentunut. (Vailla lainvoimaa 21.10.2015) - Uutiset
8.9.2015 16.00
Liikennevahingon seurauksena oli syntynyt pysyvänä haittana vaikea aivovamma ja kaularankavamma sekä pysyvä työkyvyttömyys – hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomionHovioikeus katsoi, että syy-yhteyttä puoltavat seikat olivat painavampia kuin syy-yhteyttä vastaan puhuvat seikat. Tämän vuoksi hovioikeus katsoi, että A:lle oli liikenneonnettomuudessa 11.3.1982 aiheutunut vaikea aivovamma ja kaularankavamma. Nämä vammat oikeuttivat liikennevakuutuslain mukaiseen korvaukseen. Kun muuta merkittävää syytä A:n psyykkisille ja fyysisille oireille ei ilmennyt, hovioikeus katsoi, että A:n työkyvyttömyys johtuu todennäköisesti aivovammasta ja sen jälkitilasta sekä kaularankavammasta. Työkyvyttömyyden alkamisajankohdaksi voitiin vahvistaa A:n ilmoittama ajankohta, jolloin hän ei enää tosiasiallisesti ollut kykenevä työhön. A:lla oli oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin työkyvyttömyydestä aiheutuneesta ansionmenetyksestä. (Vailla lainvoimaa 8.9.2015) - Uutiset
17.8.2015 9.11
JSN: Lehti rikkoi yksityisyyden suojaa julkaisemalla onnettomuuskuvanAuton rekisterikilpi oli luettavissa ja auton omistaja oli sitä kautta selvitettävissä. Vaikka kysymyksessä oli julkisella paikalla otettu kuva, lehden olisi pitänyt ottaa huomioon yksityiselämän suoja. - Uutiset
8.7.2015 11.11
KKO: Autolla valopylvään kaatanut oli vastuussa toisen kaatuneeseen pylvääseen autolla törmänneen vahingoistaK oli törmännyt kuljettamallaan moottoriajoneuvolla moottoritiellä valopylvääseen siten, että pylväs oli kaatunut osin vastaan tulevien ajokaistalle. PS oli kuljettamallaan autolla törmännyt tiellä olleeseen pylvääseen. Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevin perustein syy-yhteys törmäysten välillä ei ollut katkennut. MS:llä oli auton omistajana oikeus korvaukseen K:n liikennevakuutuksesta. - Uutiset
18.6.2015 16.16
Isä kuoli rattijuopon kyydissä - alaikäisellä pojalla ei ollut oikeutta saada korvausta kuolemantapauksen aiheuttamasta kärsimyksestä eikä tilapäisestä haitastaVastaaja oli kuljettanut henkilöautoa Joensuusta Lieksaan yöllä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon aikana ollut 1,64 promillea. Vastaaja oli menettänyt auton hallinnan, jolloin auto oli suistunut tieltä törmäten lopulta puuhun ja hänen kyydissään ollut B oli loukkaantunut törmäyksessä siten, että hän oli myöhemmin kuollut saamiinsa vammoihin. B:n alaikäisen pojan A:n 10 000 euron korvausvaatimus henkisestä kärsimyksestä ja 5 000 euron vaatimus tilapäisestä haitasta hylättiin. HO tutki KO:n ratkaisun oikeellisuuden. Asiassa ei ilmennyt aihetta ratkaisun muuttamiseen. (Vailla lainvoimaa 18.6.2015) - Uutiset
28.4.2015 12.21
Hovioikeus: Näyttämättä jäi että 25 vuotta sitten tapahtunut liikenneonnettomuus olisi aiheuttanut nivelrikon ja työkyvyttömyyden – käräjäoikeuden tuomio kumottiinA ei ollut solisluun murtuman hoitamisen jälkeen käynyt olkapäänsä vuoksi lääkärissä ennen vuotta 2008. Hän oli ammatiltaan ollut maanviljelijä ja tehnyt fyysisesti kuormittavaa työtä. Heinäkuussa 1983 tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta oli kulunut aikaa yli 25 vuotta nivelrikon toteamiseen 5.2.2009, jolloin A oli 48-vuotias. Todistajien kertomuksista ilmeni muita mahdollisia syitä, jotka olivat voineet aiheuttaa nivelrikon. Hovioikeus katsoi jääneen näyttämättä, että liikenneonnettomuudessa A:lle olisi aiheutunut sellainen vamma, josta olisi aiheutunut myöhemmin hänellä todettu nivelrikko. Näin ollen jäi näyttämättä, että nivelrikko ja siitä johtunut työkyvyttömyys olisi aiheutunut liikenneonnettomuudessa saadusta vammasta. (Vailla lainvoimaa 28.4.2015) - Uutiset
19.3.2015 12.05
Hovioikeus: Aivovamma johtui liikenneonnettomuudesta – käräjäoikeuden tuomio kumottiinKun vaihtoehtoisten syiden tueksi esitettyä näyttöä arvioitiin kokonaisuutena, mikään niistä ei hovioikeuden arvion mukaan yksinään tai yhdessä muidenkaan vaihtoehtoisten syiden kanssa noussut varteenotettavaksi selitykseksi W:n oireille. Asiassa ei siten esitetty riittävän painavaa vastanäyttöä sen tueksi, että W:n tämänhetkinen psyykkinen oireilu johtuisi muusta syystä kuin hänen liikennevahingon seurauksena saamastaan aivovammasta. Hovioikeus katsoi, että W:lle oli 20.11.1983 sattuneessa liikennevahingossa aiheutunut vaikea aivovamma ja sen seurauksena haittaluokan 12 mukainen pysyvä vika ja haitta. (Vailla lainvoimaa 19.3.2015) - Uutiset
11.3.2015 15.02
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi aivovamman syntyneen liikenneonnettomuudesta – vakuutusyhtiö oli korvausvelvollinenHovioikeus totesi, että aivojen kuvantamistutkimuksissa tai neuropsykologisissa tutkimuksissa saadut tulokset eivät riittäneet yksin osoittamaan aivovammaa tai sen yhteyttä onnettomuuteen. Tulokset kuitenkin yhdessä vammamekanismin, mahdollisen muistikatkon sekä M:n toimintakyvyssä ja muistitoiminnoissa havaittujen muutosten kanssa tukivat diagnoosia aivovammasta. Hovioikeus katsoi esitetyn näytön nojalla suoritettavan kokonaisarvion perusteella olevan todennäköistä, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut aivovamma. Hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut vaikea aivovamma. Hovioikeus katsoi kahden todistajan arvioiden perusteella, että M:lle oli aivovammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka oli 12. (Vailla lainvoimaa 11.3.2015) - Uutiset
16.1.2015 13.05
Liikennevahinkolautakunta suositti moottoripyörän matkustajana olleen kypärän korvaamista liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta totesi, ettei laista tai sen esitöistä ole johdettavissa sellaista johtopäätöstä, että esineen pakollisuuden vuoksi sitä ei voitaisi pitää lain tarkoittamana henkilökohtaisena käyttöesineenä, joiksi vakiintuneessa korvauskäytännössä on katsottu muut moottoripyörän varusteet, kuten ajosaappaat, ajohansikkaat ja ajopuku sekä selkäpanssari. Näin ollen lautakunta katsoi, että kypärää voidaan pitää nykyisin lain tarkoittamana matkustajan henkilökohtaisena käyttöesineenä siitä huolimatta, että kypärä on myös pakollinen turvavaruste. - Uutiset
22.12.2014 9.45
Liikennevahinkolautakunta julkaisi viisi uutta soveltamisohjetta vuodelle 2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut ohjeen kuljettajan palkan korvaamisesta 3/2014, linja-autojen siirtokustannuksista 4/2014, liikennevakuutuksen hoitotuesta ja vaatelisästä 5/2014, Helsingin Liikennelaitoksen raitiovaunujen vaunukohtaisista seisonta-ajan korvauksista 6/2014 sekä työntekijän työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2015 7/2014. - Uutiset
18.12.2014 10.10
Hovioikeus: Vastoin If:n näkemystä työkyvyttömyys johtui liikennevahingosta – ansionmenetyskorvausta 2.250 euroa kuukaudessa eläkeikään saakkaHovioikeus päätyi esittämillään perusteilla siihen, että liikenneonnettomuuden ja A:lle siinä aiheutuneiden vammojen ja niistä johtuneen pitkäaikaisen ja ankaran kiputilan ja hänelle sittemmin kehittyneiden kognitiivisten oireiden välillä valitsee todennäköinen syy-yhteys. A:n työkyvyttömyys oli näin ollen seurausta liikennevahingosta. (Vailla lainvoimaa 18.12.2014) - Uutiset
10.12.2014 15.00
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohje 2/2014: Liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvaukset 1.1.2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2015 alkaen. - Uutiset
9.12.2014 13.35
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2015Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2015 alkaen.