-
Vahingonkorvaus
- Alaikäisen vastuu (vahingonkorvauksen perusteena)
- Ankara vastuu
- Ansionmenetys
- Ekskulpaatiovastuu
- Identifikaatio
- Isännänvastuu
- Julkisyhteisön korvausvastuu
- Kontrollivastuu
- Liikennevahingonkorvaus
- Mieleltään häiriintyneen vastuu (vahingonkorvauksen perusteena)
- Poikkeukseton vastuu
- Rikosvahinko
- Syy-yhteys
- Tahallisuus (vahingonkorvauksen perusteena)
- Tuottamus (vahingonkorvauksen perusteena)
- Työntekijän vastuu (vahingonkorvauksen perusteena)
- Vahingonkorvauksen sovittelu
- Vahingonkorvaus sopimussuhteessa
- Yhteisvastuu (vahingonkorvauksen perusteena)
Liikennevahingonkorvaus
- Uutiset
11.12.2015 11.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu Rooma II-asetuksen tulkinnasta – Italiassa tyttären kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden vahinkojen korvaaminen Romaniassa asuvalle vanhemmalleEU-tuomioistuin katsoo italialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sopimukseen perustumattomiin velvoitteisiin sovellettavasta laista annetun asetuksen 864/2007 (Rooma II) 4 artiklan 1 kohtaa on tulkittava sen selvittämiseksi, mitä lakia on sovellettava sopimukseen perustumattomaan liikenneonnettomuudesta johtuvaan velvoitteeseen, siten, että tällaisessa tuomioistuimen jäsenvaltiossa tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyneen henkilön kuolemaan liittyviä hänen toisessa jäsenvaltiossa asuvien omaistensa kärsimiä vahinkoja on pidettävä mainitussa säännöksessä tarkoitettuina onnettomuuden ”välillisinä seurauksina”. - Uutiset
7.12.2015 9.58
Henkilövahinkojen korvausnormit, ajoneuvojen seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaukset sekä linja-autojen siirtokustannukset vuonna 2016Tilapäisen haitan, pysyvän haitan, pysyvän kosmeettisen haitan sekä hoitotuen ja vaatelisän korvauksiin sovelletaan vuonna 2016 vuodelle 2015 annettuja korvausnormeja Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeiden 1/2014 ja 5/2014 mukaisesti. Ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksiin sovelletaan ohjetta 1/2015, kuljettajan palkan korvaamiseen ohjetta 2/2015 ja linja-autojen siirtokustannuksiin ohjetta 3/2015. - Uutiset
17.11.2015 12.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi liikennevakuutuslain mukaisten korvausperusteiden olleen olemassa peukalovammassaFennian esittämässä vastatodistelussa tuotiin esille sinänsä merkityksellinen lääketieteellinen mahdollisuus, että A:n käteen 14.7.2010 tapahtuneelle vammalle ja sen jälkeisille käden ongelmille oli sellainen sairauspohjainen syy, jolla ei ollut syy-yhteyttä liikenneonnettomuuteen. Tuo mahdollisuus oli kuitenkin kaikkea asiassa esitettyä todistelua harkittaessa epätodennäköisempi kuin kannetta tukevan todistelun mukainen tapahtumainkulku, jossa 14.7.2010 tapahtunut napsahdus ja sen jälkeiset käden toimintarajoitteet ja kivut olivat johtuneet 29.1.2010 tulleen vamman aiheuttaman tulehduksen kerrannaisvaikutuksista. Liikennevakuutuslain mukaiset korvausperusteet olivat tässä asiassa näin ollen olemassa. (Vailla lainvoimaa 17.11.2015) - Uutiset
29.10.2015 16.31
Hovioikeus ei määrännyt ennen maksuohjelman vahvistamista maksettuja vakuutuskorvauksia tilitettäväksi velkojilleVelalliselle maksetut vakuutuskorvaukset olivat olleet velallisen henkilöön liittyvien vahinkojen hyvittämistä eivätkä ne olleet sisältäneet korvausta ansionmenetyksestä. Velallisella ei ollut velvollisuutta tilittää kysymyksessä olevia vakuutuskorvauksia (tilapäinen haitta, kosmeettinen haitta ja pysyvä haitta) velkojilleen. (Vailla lainvoimaa 29.10.2015) - Uutiset
21.10.2015 13.54
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota liikennevakuutuskorvauksen vanhentumista koskevassa asiassa – vahingonkärsijällä ei ollut selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstäA:lle oli tapahtunut henkilövahinko pyöräkuormaajalla 26.12.2004 ja hän oli hakenut korvausta liikennevakuutuksesta 10.2.2011. Asiassa oli kysymys siitä, oliko oikeus hakea korvausta vanhentunut. A oli aluksi vaatinut korvauksia liikennevakuutuslain 6 §:n 3 momentin mukaisesti ensisijaisen vakuutuksen eli tapaturmavakuutuksen perusteella, jonka kautta A:lle oli maksettu korvauksia, mutta korvausten maksaminen oli lopetettu 14.6.2005. A oli vasta syksyllä 2010 tullut tietoiseksi mahdollisuudesta kohdistaa korvausvaatimus myös A-Vakuutus Oy:öön. Liikennevakuutuslain 11 §:ssä ei ole asetettu vahingonkärsijälle selvittämisvelvollisuutta vastuussa olevasta vakuutusyhtiöstä. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin A:n täyttäneen selonottovelvollisuutensa, eikä oikeus hakea korvausta ollut vanhentunut. (Vailla lainvoimaa 21.10.2015) - Uutiset
8.9.2015 16.00
Liikennevahingon seurauksena oli syntynyt pysyvänä haittana vaikea aivovamma ja kaularankavamma sekä pysyvä työkyvyttömyys – hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomionHovioikeus katsoi, että syy-yhteyttä puoltavat seikat olivat painavampia kuin syy-yhteyttä vastaan puhuvat seikat. Tämän vuoksi hovioikeus katsoi, että A:lle oli liikenneonnettomuudessa 11.3.1982 aiheutunut vaikea aivovamma ja kaularankavamma. Nämä vammat oikeuttivat liikennevakuutuslain mukaiseen korvaukseen. Kun muuta merkittävää syytä A:n psyykkisille ja fyysisille oireille ei ilmennyt, hovioikeus katsoi, että A:n työkyvyttömyys johtuu todennäköisesti aivovammasta ja sen jälkitilasta sekä kaularankavammasta. Työkyvyttömyyden alkamisajankohdaksi voitiin vahvistaa A:n ilmoittama ajankohta, jolloin hän ei enää tosiasiallisesti ollut kykenevä työhön. A:lla oli oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin työkyvyttömyydestä aiheutuneesta ansionmenetyksestä. (Vailla lainvoimaa 8.9.2015) - Uutiset
14.8.2015 14.08
Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota Valtiokonttorin korvausvastuusta liikennevakuutusasiassaValtiokonttori oli valituksessaan vedonnut siihen, että käräjäoikeuden ratkaisu oli Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2005/14/EY (viides liikennevakuutusdirektiivi) vastainen. Direktiivin 6 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat perustamissopimuksen mukaisesti pitää voimassa tai saattaa voimaan säännöksiä, jotka ovat edullisempia vahingon kärsineelle kuin tämän direktiivin noudattamisen edellyttämät säännökset. Hovioikeus katsoi, että liikennevakuutuslain sanamuoto ja käräjäoikeuden ratkaisu eivät olleet ristiriidassa mainitun direktiivin kanssa. (Vailla lainvoimaa 14.8.2015) - Uutiset
19.3.2015 12.05
Hovioikeus: Aivovamma johtui liikenneonnettomuudesta – käräjäoikeuden tuomio kumottiinKun vaihtoehtoisten syiden tueksi esitettyä näyttöä arvioitiin kokonaisuutena, mikään niistä ei hovioikeuden arvion mukaan yksinään tai yhdessä muidenkaan vaihtoehtoisten syiden kanssa noussut varteenotettavaksi selitykseksi W:n oireille. Asiassa ei siten esitetty riittävän painavaa vastanäyttöä sen tueksi, että W:n tämänhetkinen psyykkinen oireilu johtuisi muusta syystä kuin hänen liikennevahingon seurauksena saamastaan aivovammasta. Hovioikeus katsoi, että W:lle oli 20.11.1983 sattuneessa liikennevahingossa aiheutunut vaikea aivovamma ja sen seurauksena haittaluokan 12 mukainen pysyvä vika ja haitta. (Vailla lainvoimaa 19.3.2015) - Uutiset
11.3.2015 15.02
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi aivovamman syntyneen liikenneonnettomuudesta – vakuutusyhtiö oli korvausvelvollinenHovioikeus totesi, että aivojen kuvantamistutkimuksissa tai neuropsykologisissa tutkimuksissa saadut tulokset eivät riittäneet yksin osoittamaan aivovammaa tai sen yhteyttä onnettomuuteen. Tulokset kuitenkin yhdessä vammamekanismin, mahdollisen muistikatkon sekä M:n toimintakyvyssä ja muistitoiminnoissa havaittujen muutosten kanssa tukivat diagnoosia aivovammasta. Hovioikeus katsoi esitetyn näytön nojalla suoritettavan kokonaisarvion perusteella olevan todennäköistä, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut aivovamma. Hovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, että M:lle oli liikenneonnettomuudessa aiheutunut vaikea aivovamma. Hovioikeus katsoi kahden todistajan arvioiden perusteella, että M:lle oli aivovammasta aiheutunut pysyvä haitta, jonka haittaluokka oli 12. (Vailla lainvoimaa 11.3.2015) - Uutiset
16.1.2015 13.05
Liikennevahinkolautakunta suositti moottoripyörän matkustajana olleen kypärän korvaamista liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta totesi, ettei laista tai sen esitöistä ole johdettavissa sellaista johtopäätöstä, että esineen pakollisuuden vuoksi sitä ei voitaisi pitää lain tarkoittamana henkilökohtaisena käyttöesineenä, joiksi vakiintuneessa korvauskäytännössä on katsottu muut moottoripyörän varusteet, kuten ajosaappaat, ajohansikkaat ja ajopuku sekä selkäpanssari. Näin ollen lautakunta katsoi, että kypärää voidaan pitää nykyisin lain tarkoittamana matkustajan henkilökohtaisena käyttöesineenä siitä huolimatta, että kypärä on myös pakollinen turvavaruste. - Uutiset
15.1.2015 11.38
Hovioikeus: Henkilö oli koulussa, armeijassa ja työelämässä lähes 20 vuotta – aivovamma ei ollut syy-yhteydessä sitä ennen tapahtuneeseen liikenneonnettomuuteenVaikka esiin oli tullut joitakin A:lle aiheutuneen aivovamman ja työkyvyttömyyden syy-yhteyttä puoltavia seikkoja, hovioikeus piti asiaa kokonaisuutena arvioituaan varsin todennäköisenä, että muut kuin lähes 20 vuoden takaiseen liikenneonnettomuuteen liittyvät tekijät olivat aiheuttaneet A:n työkyvyttömyyteen johtaneen oireiston. - Uutiset
18.12.2014 10.10
Hovioikeus: Vastoin If:n näkemystä työkyvyttömyys johtui liikennevahingosta – ansionmenetyskorvausta 2.250 euroa kuukaudessa eläkeikään saakkaHovioikeus päätyi esittämillään perusteilla siihen, että liikenneonnettomuuden ja A:lle siinä aiheutuneiden vammojen ja niistä johtuneen pitkäaikaisen ja ankaran kiputilan ja hänelle sittemmin kehittyneiden kognitiivisten oireiden välillä valitsee todennäköinen syy-yhteys. A:n työkyvyttömyys oli näin ollen seurausta liikennevahingosta. (Vailla lainvoimaa 18.12.2014) - Uutiset
2.12.2014 7.30
Hovioikeus pohti syy-yhteyttä liikennevahingon vammoista – vaikeana pidettävä aivovamma ja kaularankavamma oli todennäköistäHovioikeus katsoi asiassa esitetyn ja lääketieteellisen selvityksen ja asiassa esiin tulleiden A:n tilaa koskevien muiden seikkojen perusteella olevan todennäköistä, että A oli liikennevahingossa saanut jälkitilaltaan vaikeana pidettävän aivovamman ja kaularankavamman. (Vailla lainvoimaa 2.12.2014) - Uutiset
19.11.2014 13.00
Hovioikeus velvoitti Liikennevakuutuskeskuksen korvaamaan posttraumaattisen neuropaattisen kiputilan – käräjäoikeuden päätös kumottiinHovioikeus totesi, että liikennevakuutuskorvauksen tuomitseminen ei edellytä varmaa ja aukotonta lääketieteellistä näyttöä vahingon syystä. Riittää, että lääketieteellinen todistelu yhdessä muiden vahinkotapahtumaan ja sen seurauksiin liittyvien seikkojen kanssa riittävällä todennäköisyydellä osoittaa korvausperusteiden olevan olemassa. Korvauskanne tulee hylätä, mikäli väitetty syy-yhteys ei ole lääketieteellisesti mahdollinen tai muu seikka on todettua vahinkotapahtumaa todennäköisempi työkyvyttömyyden syy. Epäselvissä tapauksissa tuomioistuimen tulee harkittuaan kaikkia esiin tulleita seikkoja ratkaista oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 2 §:n nojalla, mitä asiassa on pidettävä totena. (Vailla lainvoimaa 19.11.2014) - Uutiset
29.10.2014 13.27
Ajoneuvoa kiihdytyskaistan kautta oikealta ohittaneella ei ollut oikeutta korvaukseen liikennevahingosta toisen osapuolen ajoneuvon vakuutuksestaKäräjäoikeus katsoi, että huolimatta osittain kuluneista kaistamerkinnöistä A:n oli tullut olosuhteista tapahtumapaikalla kokonaisuutena havaita ja päätellä todellinen asiantila kaistaolosuhteiden ja väistämisvelvollisuuden osalta. Tästä huolimatta A oli pyrkinyt väistämisvelvollisena ohittamaan B:n kuljettaman ajoneuvon kiihdytyskaistan kautta oikealta, mistä oli seurannut liikennevahinko. Sen sijaan mikään seikka asiassa esitetystä näytöstä ei viitannut siihen, että B:n menettely tilanteessa olisi ollut miltään osin tuottamuksellista. Tämä oli jäänyt A:n toteennäyttämättömäksi väitteeksi. Mainituilla perusteilla kanne oli hylättävä. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 29.10.2014) - Uutiset
15.10.2014 8.20
Vesiskootterionnettomuudessa työkykynsä menettäneelle korvausta venevakuutuksestaKO oli tuominnut vakuutusyhtiön suorittamaan vesiskootterionnettomuudessa matkustajana vammautuneelle pysyvästä viasta ja haitasta 23 600 euroa, työansion menetyksestä 1 091 euroa kuukaudessa kunnes kantaja täyttää 65-vuotta, minkä jälkeen korvaus alenee 60 prosenttiin ja yli 21 000 euroa oikeudenkäyntikuluista. Korvausvaatimus kivusta ja särystä oli hylätty. Osapuolet peruuttivat valituksensa HO:ssa ilmoittaen, että olivat päässeet sopuun asiassa. (Ratkaisuun ei saa hakea muutosta) - Uutiset
5.9.2014 9.35
EU-tuomioistuin määritteli "ajoneuvojen käyttämisen" käsitettä - traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtäminen heinävarastoon voisi kuulua käsitteen piiriinMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavaa vakuutusta koskevan direktiivin 72/166/ETY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että käsitteen ˮajoneuvojen käyttäminenˮ piiriin kuuluu kaikenlainen ajoneuvon tavanomaista käyttötarkoitusta vastaava käyttö. Niinpä mainitun käsitteen piiriin voisi kuulua slovenialaisessa pääasiassa kyseessä olevan kaltainen traktorilla ajaminen maatilan piha-alueella traktoriin kiinnitetyn perävaunun siirtämiseksi heinävarastoon, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on varmistettava. - Uutiset
28.7.2014 12.50
Liikennevahinkolautakunta arvioi lesken oikeutta liikennevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen elatuksen menetyksestäLesken ansiotuloista ja muista olosuhteista käytettävissä olevan selvityksen perusteella lautakunta arvioi tapauksessa lesken pystyvän elättämään itsensä sillä tavoin vaikeuksitta, ettei hänellä ole tarvetta muuhun elatukseen. Näin ollen lautakunta katsoi, ettei leskellä ollut oikeutta liikennevakuutuksesta maksettavaan korvaukseen elatuksen menetyksestä. - Uutiset
27.6.2014 10.26
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 4.6.–17.6.2014 koskevat muun muassa julkisen oikeusavustajan korvausta työstään, naapureiden oikeutta valittaa jo kerran hyväksymässään asiassa, kansainvälisen rautatiekuljetuksen aikana syntyneiden pelastuskustannusten korvausvelvollisuutta, yksityisyrittäjän palkan osien korvattavuutta työkyvyn menettämisen seurauksena sekä vuokralaisen vahingonkorvausvelvollisuutta edelleenvuokraustilanteessa. - Uutiset
31.12.2013 10.01
Tammikuussa 2014 voimaan tulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksiaTammikuussa 2014 voimaan tulevia muutoksia ovat muun muassa:
- esitutkintalain, pakkokeinolain ja poliisilain uudistukset
- poliisin hallintorakenne uudistuu
- seksuaalirikollisille mahdollisuus lääkehoitoon
- vainoamisesta rangaistavaa
- uusi osuuskuntalaki tulee voimaan
- lukuisat verolakien ja sosiaaliturvan sekä maksujen muutokset
- työttömälle oikeus hankkia 300 euroa kuukaudessa ilman etuuden menetystä
- työntekijöille kolmen päivän koulutusoikeus vuodessa
- suomalaisella reseptillä saa lääkkeitä myös muista EU-maista
- potilaan oikeus valita hoitopaikkansa laajenee, mahdollisuus hakeutua hoitoon muihin EU-maihin
- kuittipakko käteiskauppaan
- päivittäistavarakaupan kilpailua seurataan entistä tarkemmin
- uusi eläintautilaki tulee voimaan
- metsänhoitomaksu poistuu
- "koulurauhapaketti" tulee voimaan.