Liikenneturvallisuus
- Uutiset
14.2.2023 14.04
Onnettomuustietoinstituutilta esitys lasten liikenneturvallisuuden parantamiseksi: Kaikki keinot käyttöönVuosittain liikenteessä kuolee keskimäärin 5–10 alle 15-vuotiasta lasta. Suuri osa onnettomuuksista olisi estettävissä aikuisten toimintatapoja ja liikennekäyttäytymistä parantamalla. Lisäksi turvallisuutta voidaan lisätä liikenneympäristöön tehtävillä muutoksilla ja kehittämällä ajoneuvotekniikkaa. - Uutiset
27.10.2022 12.03
Onnettomuustietoinstituutti: Lasten liikennekuolemien taustalla puutteita turvalaitteiden käytössäKymmenessä vuodessa 2011–2020 liikenteessä kuoli 72 alle 15-vuotiasta lasta. Moottoriajoneuvoissa olleita lapsia kuoli 46, jalan kulkeneita 18 ja polkupyörällä liikkuneita kahdeksan. Menehtyneistä pyörällä tai jalan liikkuneista lapsista puolet oli koulumatkalla. Tiedot on koottu Onnettomuustietoinstituutin julkaisemaan, alle 15-vuotiaiden lasten liikennekuolemia taustoittavaan raporttiin. - Uutiset
22.7.2022 11.20
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ikäpoikkeusluvan saaneelle nuorelle määrättyä 6 kuukauden ajokieltoa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaKO oli tuominnut valittajan 60 ps suuruiseen sakkorangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä. HAO totesi, ettei valittajan esittämä selvitys osoittanut, että ajo-oikeus olisi ollut hänelle työssä välttämätön. Poliisi oli ottanut riittävästi huomioon ajokiellon vaikutukset valittajan toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. Kun otettiin huomioon valittajan syyksi luettu teko, asiassa saatu selvitys sekä poliisin noudattama ohjeistus ajokiellon pituudesta ja poliisille kuuluva harkintavalta, HAO katsoi, ettei valituksenalaisen päätöksen muuttamiseen ollut aihetta. (Ei lainvoim. 22.7.2022) - Uutiset
31.5.2022 13.15
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uutta tietoaSuomessa on tavoitteena vähentää liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia. Kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on kuitenkin vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa. Onnettomuustietoinstituutti on kehittänyt uuden menetelmän vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkintaan. - Uutiset
27.5.2022 10.10
Hallitus esittää liikenneturvallisuusmaksun korottamista – lait tulisivat voimaan 1.1.2023Liikennevakuutustoimintaa harjoittavien vakuutusyhtiöiden maksamaa liikenneturvallisuusmaksua korotettaisiin 1 prosentista 1,3 prosenttiin. Liikenneturvallisuusmaksun määrä nostettaisiin vastaamaan ennaltaehkäisevään liikenneturvallisuustyöhön käytettävän rahoituksen tarvetta. Hallituksen esitys oli lausunnolla 28.2.-1.4.2022. - Uutiset
24.3.2022 14.22
Valtioneuvoston periaatepäätös: Liikenneturvallisuusstrategia tähtää kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden parantamiseenValtioneuvosto linjasi 24.3.2022 liikenneturvallisuusstrategiaa koskevassa periaatepäätöksessään toimenpiteistä, joilla tähdätään liikenteen turvallisuuden parantamiseen ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen. Strategian tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti - maalla, merellä ja ilmassa. Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteita ohjaa alun perin tieliikenteelle asetettu nollavisio, joka ulotetaan nyt koskemaan kaikkia liikennemuotoja: tie- ja raideliikennettä, ilmailua sekä vesiliikennettä. Liikenneturvallisuusstrategian visiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. - Uutiset
8.2.2022 11.49
Vierashuoneessa dosentit Henri Rikander ja Mika Sutela: Takaa-ajot muodostavat liikenneturvallisuusriskin – poliisia pakenevan kulkuneuvon pakkopysäytykseen liittyvää päätöksentekoa on kehitettäväPoliisia pakenevien kulkuneuvojen takaa-ajoihin liittyy suuria riskejä tilanteessa osallisena oleville sekä myös sivullisille. Takaa-ajoihin liittyvän voimankäytön sääntelyssä on tuoreen tutkimuksen mukaan ongelmakohtia. Pakkopysäytyksen käyttökynnystä ja takaa-ajotilanteita tulisi analysoida poliisin muuttuvassa toimintaympäristössä. Päätöksenteko poliisiautolla toteuttavasta takaa-ajosta ja pakkopysäytyksestä tulisi lähtökohtaisesti olla päällystöön kuuluvalla poliisimiehellä. Suomessa ollaan toteuttamassa liikenneturvallisuuden strategiatyötä, mikä korostaa liikennevalvonnan ja tutkimustiedon tarvetta liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. - Uutiset
20.1.2022 14.45
Apulaisoikeusasiamies piti tilannetta tulkinnanvaraisena: Rajavartiolaitoksen oikeus pysäyttää ylinopeutta ajanut ajoneuvoRajavartiolaitoksen partioauto oli ajanut kantelijan ajoneuvon perässä muutamia kilometrejä mitaten tämän käyttämää ajonopeutta ja partioauton kyydissä oli ollut useita virkamiehiä. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan tällaisissa olosuhteissa olisi ollut perusteltua ja mahdollista tehdä poliisille ilmoitus tilanteesta jo ennen ajoneuvon pysäyttämistä. Ottaen huomioon tilanteen tulkinnanvaraisuuden, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä toimenpiteenä saattaa käsityksensä vastaisen varalle Rajavartiolaitoksen esikunnan tietoon ja edelleen toimenpiteistä vastanneille rajavartiomiehille tietoon saatettavaksi. - Uutiset
19.1.2022 11.22
Onnettomuustietoinstituutti: Yli 200 liikennekuoleman trendi jatkuu – onnettomuuksien vähentäminen vaatii järeämpiä toimenpiteitäLiikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 236 henkilöä. Edellisvuoteen verrattuna onnettomuuksia oli yksi ja kuolleita kaksi enemmän. Onnettomuusmäärät ovat pysyneet viime vuodet liki samoina, ja vuonna 2017 saavutetusta ennätyksellisen vähäisestä onnettomuusmäärästä jäätiin viime vuonna yhdeksän onnettomuuden päähän. Vuonna 2021 moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä kasvoi kaikkiaan neljällä onnettomuudella. Kasvua tuli yksittäisonnettomuuksissa. Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet puolestaan vähenivät kolmella. Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportista 2021. - Uutiset
20.10.2021 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajokorttilain muuttamisestaMuutoksilla pyritään parantamaan erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuutta sekä joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. Vastausaika päättyy 17.11.2021. - Uutiset
27.9.2021 8.35
Uudistettu tieturvallisuusdirektiivi pannaan kansallisesti täytäntöön syksyn 2021 aikana: Lakiesitys maanteiden liikenneturvallisuuden arvioinnista eduskunnalleHallitus antoi eduskunnalle 23. syyskuuta 2021 lakiesityksen, jolla pannaan kansallisesti täytäntöön uudistettu tieturvallisuusdirektiivi. Tavoitteena on laajentaa tieturvallisuuden seurantaa, mikä vähentää tieliikenteen kuolonuhrien ja vakavien onnettomuuksien määrää. Keskeinen muutos on se, että lain soveltamisala laajenee ja yhä suurempi osa väylistä on systemaattisen seurannan piirissä. Nykyisin sääntely koskee Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) teitä, joiden pituus Suomessa on 5.199 kilometriä. Jatkossa säännökset koskisivat Suomessa myös kansallisen pääväyläasetuksen mukaisia maanteiden pääväyliä. Maantieverkosta soveltamisalan mukaista tieverkkoa olisi yhteensä 6.572 kilometriä. - Uutiset
25.8.2021 11.44
Vierashuoneessa tietoanalyytikko, OTT Mika Sutela: Liikenneturvallisuuteen kohdistuvalle tutkimukselle tilaustaKesällä lausuntokierroksella olleen liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kokonaisvaltaisesti. Tämä edellyttää liikennevalvontaresursseja kuin myös tieteellisen tiedon tuottamista ja hyödyntämistä. Liikenneturvallisuustutkimukseen keskittyvän tutkimusinstituutin perustamisen valmistelu olisi juuri nyt ajankohtaista. - Uutiset
22.6.2021 11.52
EUT: Tietosuojaa koskeva unionin oikeus on esteenä Latvian säännöstölle, jossa velvoitetaan liikenneturvallisuusviranomainen saattamaan yleisön saataville tietoja, jotka koskevat kuljettajille tieliikennerikkomuksista määrättyjä liikennerikkomuspisteitäSitä, että mainittu järjestelmä on välttämätön tavoitellun päämäärän, eli liikenneturvallisuuden parantamisen, varmistamiseksi, ei ollut osoitettu. - Uutiset
26.11.2020 15.00
Hovioikeus lievensi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (ylinopeus) tuomitun 50 päivän vankeusrangaistuksen 100 päiväsakoksiVastaaja oli ajanut 181 kilometrin tuntinopeudella alueella, jossa oli ollut 100 kilometrin nopeusrajoitus. Hänellä oli ollut kyydissään yksi matkustaja. HO totesi, että vastaajan syyksi luettu teko oli ollut hyvin vaarallinen ja moitittava. Kyseessä oli ollut huomattava ylinopeus ja siihen oli liittynyt riski vakavista vahingoista vastaajalle, hänen kyydissään olleelle henkilölle sekä muille tien käyttäjille. Huomioon oli kuitenkin otettava, että syyksi luettu ylinopeus oli ollut vain hetkellinen ja vastaaja oli ajanut pidemmällä matkalla tätä vähäisempää ylinopeutta eikä konkreettisia vaaratilanteita ollut näytetty aiheutuneen. Edelleen huomioon oli otettava, että vastaaja oli teon tehdessään ollut 18-vuotias eikä häntä koskevalta rikosrekisterin otteelta ilmennyt mitään aikaisempaa rikollisuutta. Asiassa esitetyn seuraamusselvityksen mukaan vastaajan käytös tai hänen asenteensa ei vaikuttanut rikosmyönteisiltä ja hän oli kertonut kyseessä olleen tyhmä päähänpisto sekä katuvansa tekoaan. Kaikkia rangaistuksen mittaamiseen vaikuttavia perusteita kokonaisuutena arvioiden HO katsoi, että oikeudenmukaisena rangaistuksena vastaajan syyksi luetusta teosta oli pidettävä ankarahkoa sakkorangaistusta. (Vailla lainvoimaa 26.11.2020) - Uutiset
25.8.2020 6.14
Tilastotietoa liikenneonnettomuuksien uhreista EU:ssa EU:ssa on suhteellisen turvallista ajaa autoa, mutta mikä jäsenmaa on kaikista turvallisin? Europarlamentin verkkosivuilla on infografiikkaa liikenneturvallisuudesta. Joka vuosi tuhansia ihmisiä kuolee tai loukkaantuu vakavasti tieliikenneonnettomuuksissa EU:ssa. Liikenneonnettomuuksien kuolonuhrien määrä on vähentynyt 23 % vuosien 2010 ja 2019 välillä, mutta tilastojen mukaan uhrien määrän väheneminen on hidastumassa valtaosassa EU-maita. Kahdeksassa maassa liikenneonnettomuuksien uhriluvut olivat alhaisimmillaan vuonna 2019. - Uutiset
10.3.2020 8.00
Riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon pitämättä jättänyt syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - käräjäoikeuden hylkäävää tuomiota muutettiinHO katsoi toisin kuin KO, että mies oli syytten mukaisesti ajanut naisen kuljettaman auton takana siten, että oli useaan otteeseen ajanut lähes kiinni naisen autossa ja näin jättänyt pitämättä riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon. Mies oli ohittanut naisen kuljettaman auton ja ohituksen jälkeen palannut ajokaistalle aivan naisen kuljettaman auton eteen niin, että nainen oli joutunut jarruttamaan voimakkaasti välttääkseen törmäyksen, ja näin ohittanut ajoneuvon vaaraa aiheuttaen. Edelleen mies oli kääntynyt tieltä oikealle P-paikalle ja jättänyt antamatta suuntamerkin. Miehen menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan muuta kuin vähäisenä pidettävää vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 10.3.2020) - Uutiset
14.1.2020 13.00
Oliko lapsi suojatiellä tai astumassa sille? Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenteen vaarantamisestaSyytteen mukaan vastaaja oli kuljettaessaan henkilöautoa iltapäivällä Jyväskylässä Puuppolantiellä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia laiminlyömällä antaa esteetön kulku jalankulkijalle, joka oli ollut suojatiellä tai ainakin astumassa sille. Syytteen mukaan suojatietä oli ollut aikeissa ylittää yksi lapsi. Syytteen mukaan vastaajan menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 14.1.2020) - Uutiset
11.11.2019 12.14
Autoista turvallisempia EU:ssa: EU:n neuvosto hyväksyi asetuksen ajoneuvojen yleisestä turvallisuudesta sekä ajoneuvon matkustajien ja loukkaantumiselle alttiiden tienkäyttäjien suojelustaVuoden 2022 puolivälistä lähtien EU:n markkinoille saatettavissa uusissa autoissa on oltava varusteena edistyneet turvajärjestelmät. Neuvosto hyväksyi 8. marraskuuta asetuksen ajoneuvojen yleisestä turvallisuudesta sekä ajoneuvon matkustajien ja loukkaantumiselle alttiiden tienkäyttäjien suojelusta. Euroopan parlamentin kanssa päästiin asiasta yhteisymmärrykseen viime maaliskuussa. Asetuksen tavoitteena on vähentää merkittävästi liikennekuolemia. - Uutiset
19.9.2019 14.30
Hallinto-oikeus arvioi poliisin edellytyksiä pitää voimassa poliisimiehen määräämä väliaikainen ajokieltoKun otettiin huomioon valittajan ajokäyttäytymisestä saatu selvitys ja se, että valittaja oli valituksenalaisella päätöksellä määrätty lääkärintodistuksen ohella toimittamaan todistus uudesta ajokokeesta, hallinto-oikeus katsoi, että poliisi oli voinut harkintavaltansa rajoissa pitää väliaikaisen ajokiellon voimassa. Poliisilla oli siten ollut ajokorttilain 70 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaiset edellytykset katsoa, ettei terveydentilan selvittämistä ajokorttilain 20 §:n 1 momentin nojalla asetetussa määräajassa voitu pitää yksinään riittävänä. Kyse ei ollut ajokorttilain 64 §:n mukaisen ajokiellon määräämisestä, joten valittajan esiintuomalla väliaikaisen ajokiellon vaikutuksella hänen liikkumiseensa ei ollut asian arvioinnissa merkitystä. Valituksenalaista päätöstä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. - Uutiset
3.8.2017 14.33
Jalankulkijaan suojatiellä törmännyt ja paikalta paennut ajo-oikeudeton kuljettaja tuomittiin 3 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseenMiehelle, joka oli aiemmin tuomittu törkeästä rattijuopumuksesta ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja oheissakkoon, tuomittava rangaistus määrättiin ehdolliseksi, koska rikoksien vakavuus, rikoksista ilmenevä tekijän syyllisyys ja tekijän aikaisempi rikollisuus eivät edellyttäneet ehdottomaan vankeuteen tuomitsemista. HO ei myöntänyt rangaistuksen koventamista ja sen ehdottomaksi muuttamista vaatineelle syyttäjälle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 3.8.2017) - Uutiset
24.5.2017 13.26
Suojatiellä lastenvaunut kumoon ajaneelle autoilijalle 40 päiväsakkoa ja ajokieltoSuojatiellä lastenvaunuja työntänyt nainen oli loukkaantunut ja lastenvaunut, joissa oli ollut vuonna 2016 syntynyt lapsi, olivat kaatuneet lapsen kuitenkaan loukkaantumatta. Autolla ajaneen naisen katsottiin syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO alensi päiväsakon rahamäärän 12 euroon (480 euroa), kun naisen tulot olivat olleet olennaisesti pienemmät kuin ne tulot, joiden mukaan päiväsakon rahamääräksi oli muodostunut 23 euroa (920 euroa). (Vailla lainvoimaa 24.5.2017) - Uutiset
5.4.2017 12.30
Syyte punaisia valoja päin ajosta hylättiin kun syyllisyydestä jäi järkevä epäilyHO katsoi asian jääneen niin epäselväksi, että vastaajan syyllisyydestä jäi järkevä epäily. Syyte liikennerikkomuksesta oli sen vuoksi hylättävä ja vastaaja vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 5.4.2017) - Uutiset
28.2.2017 14.10
Poliisihallitus: Poliisimiehen poliisin automaattivalvonta-autolla suorittama liikennevalvonta on laillista eikä siitä tarvitse etukäteen ilmoittaaPoliisi on suorittanut kiinteää automaattista liikennevalvontaa vuodesta 1996 ja liikuteltavaa automaattivalvontaa ajoneuvoilla vuodesta 2002 alkaen. Useat viranomaiset ovat tarkastelleet poliisin toimintaa automaattisen liikennevalvonnan ilmoittamisen laillisuuden osalta huolellisesti, eikä toiminnassa ole Poliisihallituksen näkemyksen mukaan havaittu moitittavaa. - Uutiset
15.2.2017 11.04
Suhteen lopettamisesta ilmoittanut avopuoliso auton kyydissä - tieltä ulosajanut mies syyllistyi tapon tai törkeän pahoinpitelyn yrityksen asemasta laittomaan uhkaukseen - ensikertalaiselle 1 v 9 kk ehdotonta vankeuttaMiehen katsottiin syyllistyneen laittomaan uhkaukseen menettelemällä muutoin teonkuvauksessa tarkoitetulla tavalla, mutta siten, että ulosajo oli ollut vahinko ja ettei hän ollut yrittänyt tappaa naista. Rangaistus oli asiassa mitattava rangaistusasteikon yläpäästä. Vankeusrangaistus oli tuomittava ehdottomana siitä huolimatta, ettei miestä ollut aikaisemmin rikoksista rangaistu. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 15.2.2017) - Uutiset
16.12.2016 12.05
Valtioneuvoston periaatepäätös tieliikenteen turvallisuudestaValtioneuvosto linjaa periaatepäätöksessään toimet, joilla edistetään tieliikenteen turvallisuutta niin kuljettajien, ajoneuvojen kuin teidenkin osalta. Periaatepäätös luo edellytyksiä liikenneturvallisuutta lisäävälle automaatiolle ja digitalisen tiedon hyödyntämiselle liikenteessä. Periaatepäätöksen pitkän aikavälin visiona on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. - Uutiset
4.10.2016 15.22
Liikennevaloista lähtemisen jälkeen äkkijarrutuksen tehnyt autoilija syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - perään törmännyt kuorma-autonkuljettaja vapautettiin syytteestäRiidatonta oli ollut, että henkilöauton kuljettaja A oli noussut autosta risteyksessä kuorma-autonkuljettajan (B) soitettua autonsa torvea A:n kaistanvaihdon johdosta. A oli ollut torven soittamisesta kiihdyksissä ja molemmat osapuolet olivat tämän jälkeen huutaneet toisilleen. B ja A olivat tämän tapahtuman jälkeen jatkaneet matkaa autoillaan, jonka jälkeen B:n ja A:n kuljettamat autot olivat törmänneet. Tie oli törmäyspaikalla ollut liukas. Törmäyksen katsottiin johtuneen A:n syyksi luettavasta menettelystä. Ilman A:n äkillistä jarruttamista törmäystä ei olisi tapahtunut. Teonhetkisissä olosuhteissa B:ltä ei ollut voitu edellyttää suurempaa huolellisuutta, joten B:n menettelyssä ei ollut osoitettavissa tuottamusta. (Vailla lainvoimaa 4.10.2016) - Uutiset
20.9.2016 13.25
Onnettomuustietoinstituutti: Joka toinen jalankulkijan liikennekuolema tapahtuu suojatielläOnnettomuustietoinstituutin (OTI) tuore raportti osoittaa, että jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet tapahtui suojateillä vuosina 2010–2014. Niin ikään puolet liikennevakuutuksesta korvatuista jalankulkijan vammautumisista sattui suojateillä. - Uutiset
26.8.2016 9.11
Hovioikeus: Suojatien eteen pysähtyneen bussin ohittanut ja jalankulkijaan törmännyt autoilija ei voinut syyllistyä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen kun syyttäjä oli vaatinut rangaistusta vain perusmuotoisesta tekomuodostaAutoilija oli ohittanut pysäyttämättä suojatien eteen pysähtyneen bussin, minkä seurauksena auto oli törmännyt suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan, joka oli törmäyksen seurauksena loukkaantunut. Kun miehelle tiedoksi annetussa haastehakemuksessa hänelle oli vaadittu rangaistusta vain perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, KO:n pääkäsittelyssä, jossa mies ei ollut ollut läsnä, ei ollut voitu tutkia sitä, oliko mies mahdollisesti syyllistynyt menettelyllään törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Mies tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 26.8.2016) - Uutiset
1.4.2016 17.00
Polkupyöräilijään suoraan takaapäin törmännyt autoilija syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kuolemantuottamukseen - 50 päiväsakkoaVastaaja oli Porissa 10.7.2014 henkilöautoa Vaasantiellä kuljettaessaan laiminlyönyt noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi laiminlyöden antaa polkupyöräilijä A:lle henkilöauton koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä. Vastaajan kuljettama henkilöauto oli törmännyt A:han, joka oli kuollut törmäyksessä saamiinsa vammoihin. Vastaaja oli siten huolimattomuudellaan aiheuttanut A:n kuoleman. Vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kuolemantuottamukseen. (Vailla lainvoimaa 1.4.2016) - Uutiset
1.3.2016 13.32
Rollaattorilla suojatietä ylittänyt kuoli auton törmäyksestä – autoilijalle 60 päiväsakkoa kuolemantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisestaTörmäyksen voimasta mies oli kaatunut ja hänelle oli tämän kaatumisen seurauksena aiheutunut vasemman olkaluun kaulan ja kyynärnivelen alueen murtumat. Mies oli löydetty elottomana sängystään sairaalassa kolme vuorokautta onnettomuuden jälkeen. Yhteentörmäyksellä oli ollut syy-yhteys miehen kuolemaan. HO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 1.3.2016) - Uutiset
9.9.2014 14.11
Rengaspainevahti tulossa pakolliseksi vain ensiasennusrenkailleRengaspainevahdista on tulossa pakollinen vain uusien autojen ensiasennusrenkaille eli renkaille, joilla auto ensirekisteröidään. Renkaita uusittaessa autoilija voi itse päättää, ottaako uuteen rengassarjaan seurantajärjestelmän vai ei. Rengaspainevahtia koskeva EU-säädös tulee voimaan 1. marraskuuta 2014. Koska EU-säädös koskee vain henkilöautojen ensirekisteröintiä, voidaan ensirekisteröinnin jälkeisistä muutoksista päättää kansallisesti. - Uutiset
9.5.2014 12.19
Taksinkuljettajien yläikäraja poistuu 1. kesäkuutaKuljettajien 70 vuoden yläikäraja poistuu ja ajolupa on uusittavissa niin kauan kuin edellytykset lupaan ovat riittävät. Ajolupa annetaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan sen jälkeen kun hakija on täyttänyt 68 vuotta. Yli 68-vuotiaan ajolupa edellyttää laajennettua lääkärintarkastusta. - Uutiset
27.1.2014 16.13
Poliisiautoihin sijoitettavilla rekisterikilpien lukulaitteilla pyritään parantamaan liikenneturvallisuuttaPoliisiautoon sijoitettava uusi automaattinen rekisterikilpien lukulaite lukee liikenteessä autojen rekisterikilvet ja vertaa niitä poliisin tietokantaan syötettyihin tietoihin. Laite hälyttää, kun sen lukema rekisteritunnus löytyy tiedostosta. Maamme vahinkovakuutusyhtiöt yhdessä lahjoittivat Poliisihallitukselle 140 000 euroa automaattisten rekisterikilpien lukulaitteen hankkimista varten. - Uutiset
3.1.2014 19.45
Ulkomailta – Ruotsi: Vuoden 2014 alussa voimaan tulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksiaRuotsissa tulee lähellä vuodenvaihdetta voimaan uusia säädöksiä ja muutossäädöksiä, jotka koskevat muun muassa suomenkielisten palvelujen lisäämistä, alkoholiveron korotusta, kassakonepakkoa ja sijoittajan verovähennysoikeutta. - Uutiset
11.11.2013 13.18
Työryhmä haluaa metroliikenteen lainmukaisen valvonnan piiriinMetroliikenteen turvallisuutta selvittänyt työryhmä esittää, että metroliikenne olisi saatava laintasoisen sääntelyn piiriin. Tavoitteena on mahdollisimman korkea ja yhtenäinen palvelu- ja turvallisuustaso. Metroliikennettä koskeva sääntely on ollut esillä viime vuosina useissa eri yhteyksissä. Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen totesi keväällä 2013 kahteen kanteluun antamassaan päätöksessä, että Suomessa ei ole riittävää metrojärjestelmän turvallisuutta ja valvontaa koskevaa säätelyä. Myöskään EU-lainsäädäntö ei henkilöliikenteen palvelusopimusasetusta lukuun ottamatta koske metroliikennettä. - Uutiset
5.9.2013 8.16
Tarkastusvirasto ei ole vakuuttunut liikennevalvonnan tason säilymisestä Liikkuvan poliisin lakkautuksen jälkeenValtiontalouden tarkastusviraston mukaan liikenneturvallisuuden parantamisessa on edullisimmat toimenpiteet jo käytetty. Tulevaisuudessa on tärkeää löytää kustannustehokkaimmat tavat vaikuttaa Suomen liikenneturvallisuustilaan. Tehtävien päätösten kannattavuus tulisi myös perustella hyvin. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen yhteydessä päätetyt liikennevalvontatason säilyttämistavoitteen toteutumista mittaavat indikaattorit eivät kuvaa riittävän hyvin, säilyykö liikennevalvonnan taso vähintään nykyisellä tasolla muutoksen jälkeen. - Uutiset
20.8.2013 15.03
Tiedot liikennerikkomuksista siirtyvät jatkossa yli rajojen - tutustu eri EU-maiden liikennesääntöihin karttasovelluksen avullaMatkalle lähtiessä kannattaa aina varmistaa myös vierailumaan liikennesäännöt. Positiivisen liikenneturvallisuuskehityksen varmistamiseksi tiedot liikennerikkomuksista siirtyvät jatkossa yli rajojen. Marraskuussa 2013 tulee voimaan koko Euroopan unionin alueella direktiivi, jonka tarkoituksena on helpottaa tiedonvaihtoa liikennerikkomuksista eri valtioiden viranomaisten välillä. - Uutiset
9.8.2013 7.50
Pian jokainen tie on koulutie - punaista päin ajaminen edelleen yleistäLiikenneturvan liikennekäyttäytymisen seurannoissa keväällä 2013 havaittiin yhden tai useamman auton ajavan päin punaista joka viides kerta liikennevalojen vaihtuessa. - Uutiset
26.7.2013 8.41
Moottoripyöräkortin luokat ja kuljettajaopetus muuttuivat alkuvuonna - Trafi tutkii korttiuudistuksen vaikutuksiaMoottoripyöräkortin luokat ja kuljettajaopetus muuttuivat alkuvuonna uuden ajokorttilain voimaan tulemisen myötä. Nyt korttiluokkia on kolme: A1, A2 ja A. Trafissa on valmisteilla tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, miten lakiuudistus on vaikuttanut moottoripyöräilijöiden turvallisuuteen, heidän valmiuksiinsa toimia liikenteessä sekä kortin hankintaan. - Uutiset
15.4.2013 13.15
Komissio ehdottaa uusia EU:n sääntöjä turvallisempien ja ympäristöystävällisempien kuorma-autojen kehittämiseksiEuroopan komissio ehdottaa uusia sääntöjä, joiden nojalla valmistajat voivat kehittää aiempaa aerodynaamisempia kuorma-autoja. Niiden myötä polttoaineen kulutus vähenee 7–10 prosenttia, jolloin myös kasvihuonekaasupäästöt pienenevät ja suojattomien tienkäyttäjien turvallisuus paranee. - Uutiset
8.4.2013 12.02
Väitös: Liikenteen turvallisuustutkintaa sääntelevää lainsäädäntöä tarkennettavaSiviili-ilmailun ja meri- tai rautatieliikenteen onnettomuuksien tutkintaa koskevaa lainsäädäntöä ja säädösten toimeenpanoa olisi syytä tarkentaa monin osin. Onnettomuustutkintakeskuksen organisoimaan turvallisuustutkintaan ei pitäisi esimerkiksi nimetä poliisijäsentä, toteaa OTL, HTL Juha Piironen väitöstutkimuksessaan. - Uutiset
14.3.2013 13.40
Tutkimus: Liikenteen turvallisuutta voidaan parantaa ja ympäristövaikutuksia vähentää samoilla toimenpiteilläTurvallisuus- ja ympäristönäkökulmat ja -toimenpiteet ovat usein yhdistettävissä, todetaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Liikenneviraston yhdessä tilaamassa tutkimuksessa. - Uutiset
11.2.2013 8.06
Maanantaina vietetään 112-päivää - kotona ja vapaa-ajalla sattuu yhä paljon tapaturmiaYli 80 prosenttia Suomessa sattuvista tapaturmista tapahtuu kotona, vapaa-ajalla tai hoitolaitoksissa. Näissä tapaturmissa kuolee vuosittain noin 2 600 henkilöä. Vertailun vuoksi liikenteessä kuolee noin 250 ja työtapaturmissa alle 30 henkilöä vuodessa. - Uutiset
26.11.2012 11.02
EU-parlamentin marraskuun 2012 täysistunto pähkinänkuoressaParlamentti hyväksyi muun muassa uudet turvallisuussäännöt moottoripyörille, joiden mukaan yli 125-kuutioisiin moottoripyöriin täytyy asentaa ABS-jarrut. Myös säännökset kotitekoisten räjähteiden valmistamisen hankaloittamisesta hyväksyttiin. - Uutiset
3.10.2012 16.07
Trafi julkisti kokonaiskuvan liikenteen turvallisuuden ja ympäristön tilastaLiikenteen turvallisuusvirasto Trafi kokoaa ja analysoi tietoa liikennejärjestelmän turvallisuustilanteesta ja ympäristön tilasta. Helsingin musiikkitalolla 3. lokakuuta 2012 järjestetyssä Vastuullinen liikenne -foorumissa Trafi julkisti ensimmäistä kertaa kattavan kuvan liikenteen turvallisuuden ja ympäristön tilasta. - Uutiset
1.10.2012 15.38
Poliisin sosiaalisen median Lähivinkki-palvelu laajenee koko maahanSosiaalisessa mediassa toimiva Lähivinkki-palvelu laajenee Helsingin lisäksi myös muualle Suomeen. Palvelussa kansalaiset voivat tehdä merkintöjä kartalle ympäristön turvallisuudesta. Käyttäjät merkitsevät karttapohjaan turvallisuuteen liittyviä ei-kiireellisiä asioita tai kommentoivat muiden käyttäjien merkintöjä. Luokkia on tällä hetkellä kaksi: liikenneturvallisuus ja tarve näkyvälle valvonnalle. - Uutiset
26.7.2012 13.03
Tieliikenneonnettomuudet ovat edelleen nuorten yleisin kuolinsyyTieliikenneonnettomuudet ovat edelleen nuorten yleisin kuolinsyy ja pysyvien vammojen aiheuttaja sekä Euroopassa että koko maailmassa. - Uutiset
25.7.2012 13.21
Pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä vähentynytPyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on vähentynyt yhteen kolmasosaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Viimeisen viiden vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 21 ja loukkaantunut 912 pyöräilijää vuodessa. - Uutiset
19.7.2012 11.04
Suomalaiset pelkäävät eriarvoistumista, työn riittämistä, yksinäisyyttä ja irrallisuuttaKun suomalaisia pyydetään spontaanisti listaamaan, mitä he pelkäävät, esille nousevat: eriarvoisuuden lisääntyminen, oma asema pienenä ihmisenä/maana, työn riittävyys, yksinäisyys ja irrallisuus. Yksilötasolla suomalaiset pelkäävät väkivallan uhriksi joutumista (43 %), terveyden menettämistä (48 %) ja liikenneonnettomuuksia (22 %). - Uutiset
10.7.2012 16.32
Teematutkinta vuonna 2011 tapahtuneista tasoristeysonnettomuuksista - lähes 3 000 tasoristeystä on edelleen varoituslaitteettomiaVuonna 2011 tapahtui 25 tasoristeysonnettomuutta. Se on tarkastelujakson 1991–2011 pienin vuosittainen määrä. Onnettomuuksissa kuoli kaksi ja loukkaantui vakavasti kolme ihmistä. Myös kuolleiden määrä oli tarkastelujakson pienin. Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tapahtui kaksi ja ne molemmat vartioimattomassa yksityistien tasoristeyksessä.