Liikenneturvallisuus
- Uutiset
14.2.2023 14.04
Onnettomuustietoinstituutilta esitys lasten liikenneturvallisuuden parantamiseksi: Kaikki keinot käyttöönVuosittain liikenteessä kuolee keskimäärin 5–10 alle 15-vuotiasta lasta. Suuri osa onnettomuuksista olisi estettävissä aikuisten toimintatapoja ja liikennekäyttäytymistä parantamalla. Lisäksi turvallisuutta voidaan lisätä liikenneympäristöön tehtävillä muutoksilla ja kehittämällä ajoneuvotekniikkaa. - Uutiset
27.10.2022 12.03
Onnettomuustietoinstituutti: Lasten liikennekuolemien taustalla puutteita turvalaitteiden käytössäKymmenessä vuodessa 2011–2020 liikenteessä kuoli 72 alle 15-vuotiasta lasta. Moottoriajoneuvoissa olleita lapsia kuoli 46, jalan kulkeneita 18 ja polkupyörällä liikkuneita kahdeksan. Menehtyneistä pyörällä tai jalan liikkuneista lapsista puolet oli koulumatkalla. Tiedot on koottu Onnettomuustietoinstituutin julkaisemaan, alle 15-vuotiaiden lasten liikennekuolemia taustoittavaan raporttiin. - Uutiset
22.7.2022 11.20
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ikäpoikkeusluvan saaneelle nuorelle määrättyä 6 kuukauden ajokieltoa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaKO oli tuominnut valittajan 60 ps suuruiseen sakkorangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä. HAO totesi, ettei valittajan esittämä selvitys osoittanut, että ajo-oikeus olisi ollut hänelle työssä välttämätön. Poliisi oli ottanut riittävästi huomioon ajokiellon vaikutukset valittajan toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. Kun otettiin huomioon valittajan syyksi luettu teko, asiassa saatu selvitys sekä poliisin noudattama ohjeistus ajokiellon pituudesta ja poliisille kuuluva harkintavalta, HAO katsoi, ettei valituksenalaisen päätöksen muuttamiseen ollut aihetta. (Ei lainvoim. 22.7.2022) - Uutiset
31.5.2022 13.15
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uutta tietoaSuomessa on tavoitteena vähentää liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia. Kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on kuitenkin vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa. Onnettomuustietoinstituutti on kehittänyt uuden menetelmän vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkintaan. - Uutiset
27.5.2022 10.10
Hallitus esittää liikenneturvallisuusmaksun korottamista – lait tulisivat voimaan 1.1.2023Liikennevakuutustoimintaa harjoittavien vakuutusyhtiöiden maksamaa liikenneturvallisuusmaksua korotettaisiin 1 prosentista 1,3 prosenttiin. Liikenneturvallisuusmaksun määrä nostettaisiin vastaamaan ennaltaehkäisevään liikenneturvallisuustyöhön käytettävän rahoituksen tarvetta. Hallituksen esitys oli lausunnolla 28.2.-1.4.2022. - Uutiset
24.3.2022 14.22
Valtioneuvoston periaatepäätös: Liikenneturvallisuusstrategia tähtää kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden parantamiseenValtioneuvosto linjasi 24.3.2022 liikenneturvallisuusstrategiaa koskevassa periaatepäätöksessään toimenpiteistä, joilla tähdätään liikenteen turvallisuuden parantamiseen ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen. Strategian tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti - maalla, merellä ja ilmassa. Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteita ohjaa alun perin tieliikenteelle asetettu nollavisio, joka ulotetaan nyt koskemaan kaikkia liikennemuotoja: tie- ja raideliikennettä, ilmailua sekä vesiliikennettä. Liikenneturvallisuusstrategian visiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. - Uutiset
8.2.2022 11.49
Vierashuoneessa dosentit Henri Rikander ja Mika Sutela: Takaa-ajot muodostavat liikenneturvallisuusriskin – poliisia pakenevan kulkuneuvon pakkopysäytykseen liittyvää päätöksentekoa on kehitettäväPoliisia pakenevien kulkuneuvojen takaa-ajoihin liittyy suuria riskejä tilanteessa osallisena oleville sekä myös sivullisille. Takaa-ajoihin liittyvän voimankäytön sääntelyssä on tuoreen tutkimuksen mukaan ongelmakohtia. Pakkopysäytyksen käyttökynnystä ja takaa-ajotilanteita tulisi analysoida poliisin muuttuvassa toimintaympäristössä. Päätöksenteko poliisiautolla toteuttavasta takaa-ajosta ja pakkopysäytyksestä tulisi lähtökohtaisesti olla päällystöön kuuluvalla poliisimiehellä. Suomessa ollaan toteuttamassa liikenneturvallisuuden strategiatyötä, mikä korostaa liikennevalvonnan ja tutkimustiedon tarvetta liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. - Uutiset
20.1.2022 14.45
Apulaisoikeusasiamies piti tilannetta tulkinnanvaraisena: Rajavartiolaitoksen oikeus pysäyttää ylinopeutta ajanut ajoneuvoRajavartiolaitoksen partioauto oli ajanut kantelijan ajoneuvon perässä muutamia kilometrejä mitaten tämän käyttämää ajonopeutta ja partioauton kyydissä oli ollut useita virkamiehiä. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan tällaisissa olosuhteissa olisi ollut perusteltua ja mahdollista tehdä poliisille ilmoitus tilanteesta jo ennen ajoneuvon pysäyttämistä. Ottaen huomioon tilanteen tulkinnanvaraisuuden, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä toimenpiteenä saattaa käsityksensä vastaisen varalle Rajavartiolaitoksen esikunnan tietoon ja edelleen toimenpiteistä vastanneille rajavartiomiehille tietoon saatettavaksi. - Uutiset
19.1.2022 11.22
Onnettomuustietoinstituutti: Yli 200 liikennekuoleman trendi jatkuu – onnettomuuksien vähentäminen vaatii järeämpiä toimenpiteitäLiikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 236 henkilöä. Edellisvuoteen verrattuna onnettomuuksia oli yksi ja kuolleita kaksi enemmän. Onnettomuusmäärät ovat pysyneet viime vuodet liki samoina, ja vuonna 2017 saavutetusta ennätyksellisen vähäisestä onnettomuusmäärästä jäätiin viime vuonna yhdeksän onnettomuuden päähän. Vuonna 2021 moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä kasvoi kaikkiaan neljällä onnettomuudella. Kasvua tuli yksittäisonnettomuuksissa. Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet puolestaan vähenivät kolmella. Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportista 2021. - Uutiset
20.10.2021 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajokorttilain muuttamisestaMuutoksilla pyritään parantamaan erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuutta sekä joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. Vastausaika päättyy 17.11.2021. - Uutiset
27.9.2021 8.35
Uudistettu tieturvallisuusdirektiivi pannaan kansallisesti täytäntöön syksyn 2021 aikana: Lakiesitys maanteiden liikenneturvallisuuden arvioinnista eduskunnalleHallitus antoi eduskunnalle 23. syyskuuta 2021 lakiesityksen, jolla pannaan kansallisesti täytäntöön uudistettu tieturvallisuusdirektiivi. Tavoitteena on laajentaa tieturvallisuuden seurantaa, mikä vähentää tieliikenteen kuolonuhrien ja vakavien onnettomuuksien määrää. Keskeinen muutos on se, että lain soveltamisala laajenee ja yhä suurempi osa väylistä on systemaattisen seurannan piirissä. Nykyisin sääntely koskee Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) teitä, joiden pituus Suomessa on 5.199 kilometriä. Jatkossa säännökset koskisivat Suomessa myös kansallisen pääväyläasetuksen mukaisia maanteiden pääväyliä. Maantieverkosta soveltamisalan mukaista tieverkkoa olisi yhteensä 6.572 kilometriä. - Uutiset
25.8.2021 11.44
Vierashuoneessa tietoanalyytikko, OTT Mika Sutela: Liikenneturvallisuuteen kohdistuvalle tutkimukselle tilaustaKesällä lausuntokierroksella olleen liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kokonaisvaltaisesti. Tämä edellyttää liikennevalvontaresursseja kuin myös tieteellisen tiedon tuottamista ja hyödyntämistä. Liikenneturvallisuustutkimukseen keskittyvän tutkimusinstituutin perustamisen valmistelu olisi juuri nyt ajankohtaista. - Uutiset
22.6.2021 11.52
EUT: Tietosuojaa koskeva unionin oikeus on esteenä Latvian säännöstölle, jossa velvoitetaan liikenneturvallisuusviranomainen saattamaan yleisön saataville tietoja, jotka koskevat kuljettajille tieliikennerikkomuksista määrättyjä liikennerikkomuspisteitäSitä, että mainittu järjestelmä on välttämätön tavoitellun päämäärän, eli liikenneturvallisuuden parantamisen, varmistamiseksi, ei ollut osoitettu. - Uutiset
26.11.2020 15.00
Hovioikeus lievensi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (ylinopeus) tuomitun 50 päivän vankeusrangaistuksen 100 päiväsakoksiVastaaja oli ajanut 181 kilometrin tuntinopeudella alueella, jossa oli ollut 100 kilometrin nopeusrajoitus. Hänellä oli ollut kyydissään yksi matkustaja. HO totesi, että vastaajan syyksi luettu teko oli ollut hyvin vaarallinen ja moitittava. Kyseessä oli ollut huomattava ylinopeus ja siihen oli liittynyt riski vakavista vahingoista vastaajalle, hänen kyydissään olleelle henkilölle sekä muille tien käyttäjille. Huomioon oli kuitenkin otettava, että syyksi luettu ylinopeus oli ollut vain hetkellinen ja vastaaja oli ajanut pidemmällä matkalla tätä vähäisempää ylinopeutta eikä konkreettisia vaaratilanteita ollut näytetty aiheutuneen. Edelleen huomioon oli otettava, että vastaaja oli teon tehdessään ollut 18-vuotias eikä häntä koskevalta rikosrekisterin otteelta ilmennyt mitään aikaisempaa rikollisuutta. Asiassa esitetyn seuraamusselvityksen mukaan vastaajan käytös tai hänen asenteensa ei vaikuttanut rikosmyönteisiltä ja hän oli kertonut kyseessä olleen tyhmä päähänpisto sekä katuvansa tekoaan. Kaikkia rangaistuksen mittaamiseen vaikuttavia perusteita kokonaisuutena arvioiden HO katsoi, että oikeudenmukaisena rangaistuksena vastaajan syyksi luetusta teosta oli pidettävä ankarahkoa sakkorangaistusta. (Vailla lainvoimaa 26.11.2020) - Uutiset
25.8.2020 6.14
Tilastotietoa liikenneonnettomuuksien uhreista EU:ssa EU:ssa on suhteellisen turvallista ajaa autoa, mutta mikä jäsenmaa on kaikista turvallisin? Europarlamentin verkkosivuilla on infografiikkaa liikenneturvallisuudesta. Joka vuosi tuhansia ihmisiä kuolee tai loukkaantuu vakavasti tieliikenneonnettomuuksissa EU:ssa. Liikenneonnettomuuksien kuolonuhrien määrä on vähentynyt 23 % vuosien 2010 ja 2019 välillä, mutta tilastojen mukaan uhrien määrän väheneminen on hidastumassa valtaosassa EU-maita. Kahdeksassa maassa liikenneonnettomuuksien uhriluvut olivat alhaisimmillaan vuonna 2019. - Uutiset
10.3.2020 8.00
Riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon pitämättä jättänyt syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - käräjäoikeuden hylkäävää tuomiota muutettiinHO katsoi toisin kuin KO, että mies oli syytten mukaisesti ajanut naisen kuljettaman auton takana siten, että oli useaan otteeseen ajanut lähes kiinni naisen autossa ja näin jättänyt pitämättä riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon. Mies oli ohittanut naisen kuljettaman auton ja ohituksen jälkeen palannut ajokaistalle aivan naisen kuljettaman auton eteen niin, että nainen oli joutunut jarruttamaan voimakkaasti välttääkseen törmäyksen, ja näin ohittanut ajoneuvon vaaraa aiheuttaen. Edelleen mies oli kääntynyt tieltä oikealle P-paikalle ja jättänyt antamatta suuntamerkin. Miehen menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan muuta kuin vähäisenä pidettävää vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 10.3.2020) - Uutiset
14.1.2020 13.00
Oliko lapsi suojatiellä tai astumassa sille? Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenteen vaarantamisestaSyytteen mukaan vastaaja oli kuljettaessaan henkilöautoa iltapäivällä Jyväskylässä Puuppolantiellä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia laiminlyömällä antaa esteetön kulku jalankulkijalle, joka oli ollut suojatiellä tai ainakin astumassa sille. Syytteen mukaan suojatietä oli ollut aikeissa ylittää yksi lapsi. Syytteen mukaan vastaajan menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 14.1.2020) - Uutiset
11.11.2019 12.14
Autoista turvallisempia EU:ssa: EU:n neuvosto hyväksyi asetuksen ajoneuvojen yleisestä turvallisuudesta sekä ajoneuvon matkustajien ja loukkaantumiselle alttiiden tienkäyttäjien suojelustaVuoden 2022 puolivälistä lähtien EU:n markkinoille saatettavissa uusissa autoissa on oltava varusteena edistyneet turvajärjestelmät. Neuvosto hyväksyi 8. marraskuuta asetuksen ajoneuvojen yleisestä turvallisuudesta sekä ajoneuvon matkustajien ja loukkaantumiselle alttiiden tienkäyttäjien suojelusta. Euroopan parlamentin kanssa päästiin asiasta yhteisymmärrykseen viime maaliskuussa. Asetuksen tavoitteena on vähentää merkittävästi liikennekuolemia. - Uutiset
19.9.2019 14.30
Hallinto-oikeus arvioi poliisin edellytyksiä pitää voimassa poliisimiehen määräämä väliaikainen ajokieltoKun otettiin huomioon valittajan ajokäyttäytymisestä saatu selvitys ja se, että valittaja oli valituksenalaisella päätöksellä määrätty lääkärintodistuksen ohella toimittamaan todistus uudesta ajokokeesta, hallinto-oikeus katsoi, että poliisi oli voinut harkintavaltansa rajoissa pitää väliaikaisen ajokiellon voimassa. Poliisilla oli siten ollut ajokorttilain 70 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaiset edellytykset katsoa, ettei terveydentilan selvittämistä ajokorttilain 20 §:n 1 momentin nojalla asetetussa määräajassa voitu pitää yksinään riittävänä. Kyse ei ollut ajokorttilain 64 §:n mukaisen ajokiellon määräämisestä, joten valittajan esiintuomalla väliaikaisen ajokiellon vaikutuksella hänen liikkumiseensa ei ollut asian arvioinnissa merkitystä. Valituksenalaista päätöstä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. - Uutiset
3.8.2017 14.33
Jalankulkijaan suojatiellä törmännyt ja paikalta paennut ajo-oikeudeton kuljettaja tuomittiin 3 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseenMiehelle, joka oli aiemmin tuomittu törkeästä rattijuopumuksesta ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja oheissakkoon, tuomittava rangaistus määrättiin ehdolliseksi, koska rikoksien vakavuus, rikoksista ilmenevä tekijän syyllisyys ja tekijän aikaisempi rikollisuus eivät edellyttäneet ehdottomaan vankeuteen tuomitsemista. HO ei myöntänyt rangaistuksen koventamista ja sen ehdottomaksi muuttamista vaatineelle syyttäjälle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 3.8.2017)