Lepoaika
- Uutiset
3.3.2023 11.00
EUT tulkitsi ajo- ja lepoaika-asetusta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö koskee ajo- ja lepoaika-asetuksen 2 artiklan 1 kohdan a alakohdan tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat AI ja Ruotsin syyttäjävirasto Åklagarmyndigheten ja jossa on kyse ajopiirturien käyttöä koskevien sääntöjen rikkomisesta. - Uutiset
3.3.2023 8.45
EUT: Päivittäinen ja viikoittainen lepoaikaEnnakkoratkaisu koskee työaikadirektiivin 2003/88/EY 3 ja 5 artiklan tulkintaa yhdessä EU:n perusoikeuskirjan 31 artiklan 2 kohdan kanssa. Pyyntö esitettiin oikeudenkäynnissä, joka koskee päivittäisten lepoaikojen antamista viikoittaisten lepoaikojen antamisen yhteydessä. - Uutiset
31.1.2023 8.00
Henkilöstön vähimmäislepoaikojen laiminlyönti toi aluksen päällikölle 20 päiväsakkoaTyösuojelun lakimies Natalie Eklund Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta muistuttaa, että vaikka työntekijä haluaa paahtaa yötä päivää, on työnantajan vastuulla huolehtia riittävästä levosta. Merityöaikalain mukaan työnantaja tai tämän edustaja on tällaisissa tapauksissa tuomittava merityöaikarikkomuksesta sakkoon - Uutiset
5.10.2022 11.12
Oliko huoltoasemalla tauolla olleella kuljettajalla ollut velvollisuus esittää poliisille edeltävien 28 päivän ajopiirturit - hovioikeus arvioi asiaa toisin kuin käräjäoikeusKO oli katsonut asiasta jääneen tältä osin laintulkinnallinen epäselvyys ja hylännyt syytteen. Toisin kuin KO, HO katsoi, ettei artiklan sanamuodossa ollut epäselvyyttä. Koska vastaaja oli ajanut ajo- ja lepoaika-asetuksessa tarkoitettua ajoneuvoa, eikä hän ollut esittänyt ajoa edeltävien 28 päivän ajalta piirturilevyjä, hän oli syyllistynyt liikenteen palveluista annetun lain 267 §:ssä tarkoitettuun tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
20.6.2022 14.00
Työtuomioistuin: Poliisin Jouha-yksikön koko matka-aikaa Hämeen pääpoliisiasemalta Lahdesta Helsinkiin erääseen työvierailuun liittyvään turvaamistehtävään ei tullut pitää varsinaisena työsuorituksena kaikille yksikön jäsenille (ään.)Kysymys siitä, oliko poliisin Jouha-yksikön matka-aika Hämeen pääpoliisiasemalta Lahdesta Helsinkiin erääseen työvierailuun liittyvään turvaamistehtävään luettava työajaksi. Asiassa ei esitetty riittävää selvitystä siitä, että koko matka-aikaa olisi tullut pitää varsinaisena työsuorituksena kaikille yksikön jäsenille. Kanne hylättiin. (Ään.) - Uutiset
7.1.2022 8.12
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo muutoksia Suomen lainsäädäntöön helmikuun 2022 alustaHallitus esittää EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin edellyttämien lakimuutosten vahvistamista. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano tuo muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait 14. tammikuuta 2022, ja ne tulisivat voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
29.10.2021 11.00
Työnantajan aloitteesta suoritettu pakollinen ammatillinen koulutus - EUT tulkitsi ”työajan” ja ”lepoajan” käsitteitäTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että ajanjakso, jonka ajan työntekijä osallistuu työnantajansa vaatimaan ammatilliseen koulutukseen, joka järjestetään hänen tavanomaisen työpaikkansa ulkopuolella koulutuspalvelujen tarjoajan tiloissa ja jonka aikana hän ei suorita tavanomaisia työtehtäviään, on mainitussa säännöksessä tarkoitettua ”työaikaa”. - Uutiset
17.3.2021 15.27
Unionin tuomioistuin: Jos työntekijä on tehnyt saman työnantajan kanssa useita työsopimuksia, päivittäistä vähimmäislepoaikaa sovelletaan näihin sopimuksiin kokonaisuutena eikä kuhunkin sopimukseen erikseenTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 2 artiklan 1 alakohtaa ja 3 artiklaa on tulkittava siten, että jos työntekijä on tehnyt saman työnantajan kanssa useita työsopimuksia, 3 artiklassa säädettyä päivittäistä vähimmäislepoaikaa sovelletaan näihin sopimuksiin kokonaisuutena eikä kuhunkin sopimukseen erikseen. - Uutiset
5.1.2021 8.00
Avi muistuttaa: Kuljettajakorttitiedot on tallennettava myös tilapäisistä kuljettajistaTyönantajan on jäljennettävä kuljettajakortin ajo- ja lepoaikatiedot vähintään kolmen viikon välein niiltä viikoilta, joilla kuljettaja on työssä. Tämä koskee myös yritystä, joka käyttää vuokrattua tai määräaikaista kuljettajaa. - Uutiset
18.11.2020 16.00
Riitaa ruokatauosta - kaupungilla ei ollut hyväksyttävää syytä työntekijöiden erilaiseen kohteluunHO ei muuttanut asiassa mainituin lisäyksin KO:n tuomiolauselman lopputulosta, jolla KO oli vahvistanut, että kaupunki oli rikkonut TSL 2 luvun 2 §:ssä säädettyä tasapuolisen kohtelun velvoitetta ajalla 8.8.2016-31.12.2018 sallimalla niin sanottujen verrokkihenkilöiden ruokailla työajalla ja määräämällä, että kantajilla ruokailuun käytetty aika oli ollut jokaisena työpäivänä 30 minuutin pituinen lepoaika, jota ei ollut luettu työaikaan. Kaupunki oli velvollinen suorittamaan kantajille korvausta tasapuolisen kohtelun velvoitteen rikkomisesta aiheutuneesta vahingosta. (Vailla lainvoimaa 18.11.2020) - Uutiset
8.6.2020 8.56
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työaikadirektiivin tulkinnasta - palkalliset erityisvapaat, joiden perusteella työntekijä voi olla poissa työstä huolehtiakseen tietyistä tarpeista ja velvoitteistaTyöaikadirektiivin 2003/88/EY 5 (viikottainen lepoaika) ja 7 artiklaa (vuosiloma) on tulkittava siten, että niitä ei sovelleta kansalliseen säännöstöön, jonka mukaan työntekijät eivät voi käyttää kyseisessä säännöstössä säädettyjä erityisvapaita päivinä, joina kyseisten työntekijöiden on työskenneltävä, jos ne tarpeet ja velvoitteet, joihin näillä erityisvapailla vastataan, osuvat kyseisissä artikloissa tarkoitettujen viikoittaisten lepoaikojen tai palkallisen vuosiloman ajalle. - Uutiset
25.5.2020 12.30
Raskaassa liikenteessä palataan normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin 1. kesäkuutaKoronatilanteen takia tehdyt raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen poikkeukset päättyvät. Normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin palataan 1.6.2020. - Uutiset
26.3.2020 15.11
Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus koronavirustilanteen johdostaValtioneuvosto päätti torstaina (26.3.) antaa linja-autojen ja tieliikenteen raskaan tavaraliikenteen ajoaikojen pidentämistä ja lepoaikojen lyhentämistä koskevan asetuksen koronavirustilanteesta johtuen. Asetuksella on tarkoitus turvata kotimaan tavarakuljetuksia ja yhteiskunnan huoltovarmuutta. - Uutiset
14.2.2020 9.00
Julkisasiamies: Onko taukoa, jonka aikana työntekijän on oltava työnantajansa käytettävissä hälytystehtävään lähtemistä varten 2 minuutin varoitusajalla, pidettävä työaikanaEnnakkoratkaisupyyntö koskee tietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 2 artiklan tulkintaa. Prahan 9. kaupunginosan alioikeus on pyytänyt unionin tuomioistuinta osoittamaan kriteerit, joiden mukaisesti on arvioitava se, onko taukoon käytetty aika direktiivissä 2003/88 tarkoitettua työaikaa vai lepoaikaa. - Uutiset
22.11.2019 9.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu postin ajoneuvoilla kuljetuksia suorittavien kuljettajien ajoaikoja koskevissa riidoissaEUT antoi torstaina (21.11.) ennakkoratkaisun Deutsche Postin ja UPS Deutschlandin ym. välisissä riita-asioissa, joissa on kyse maanteiden tavara- ja henkilöliikenteessä toimivien kuljettajien ajoaikoja, taukoja ja lepoaikoja koskevien sääntöjen soveltamisesta kuljetuksiin, joita suoritetaan Deutsche Postin ajoneuvoilla. Ennakkoratkaisu koskee tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annettujen asetusten ja postidirektiivin (yleispalvelun käsite) tulkintaa. - Uutiset
10.7.2019 8.00
Työtuomioistuin äänesti: Työasun vaihtamiseen menevä aika oli luettava työaikaanAsiassa oli kysymys siitä, tuliko työntekemispaikan ja työasun vaihtamispaikan välinen kulkeminen työpaikalla työasun vaihtamisineen päivittäisen lepoajan eli ruokailutauon yhteydessä lukea työajaksi. - Uutiset
8.2.2019 12.00
Kuorma-autonkuljettajalle sakot liian lyhyistä lepoajoistaTyöntekijä oli pitänyt vuorokausilepoa lyhimmillään vain 5 tuntia 20 minuuttia, kun lain vaatiman vuorokausilevon olisi pitänyt olla vähintään 9 tuntia. Kuljettajan pitämät vuorokausilevot olivat jääneet syksyllä 2017 liian lyhyiksi yhteensä 15 kertaa. KO tuomitsi kuljettajan ajoaikasäännösten rikkomisesta 20 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 8.2.2019) - Uutiset
2.8.2018 15.45
Kova kilpailu ajaa ammattikuljettajia rikkomaan lakia – lepoaikasäädösten rikkominen yleistynytKiristynyt kilpailu houkuttaa osaa ammattikuskeista laiminlyömään laissa määriteltyjä ajo- ja lepoaikoja. Kesäkuuhun mennessä ajo- ja lepoasetuksia rikkoneita kuskeja oli kärähtänyt lähes saman verran kuin koko viime vuonna. Heinäkuussa Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäänyt ammattikuljettaja oli rikkonut lepoaikasäädöksiä toistuvasti. Lyhimmillään vuorokausilepo oli jäänyt alle 2,5 tuntiin. - Uutiset
9.11.2017 15.34
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu viikoittaisesta lepoajastaVähintään 24 tunnin keskeytymätöntä viikoittaista lepoaikaa, johon työntekijällä on oikeus, ei välttämättä tarvitse antaa viimeistään kuutta peräkkäistä työpäivää seuraavana päivänä, vaan kyseinen lepoaika voidaan antaa minä päivänä tahansa kunkin seitsemän päivän jakson aikana. - Uutiset
20.10.2016 14.02
Hovioikeus tuomitsi väsyneenä vastaantulevaan autoon törmänneen kuorma-autonkuljettajan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta 1 vuoden 6 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja suorittamaan vahinkovakuutusyhtiölle regressioikeuteen perustuvaa korvaustaVastaajan ei ollut näytetty laiminlyöneen tai lykänneen ajopiirturin edellyttämiä pakollisia taukoja. Näytetyksi oli tullut, että vastaaja oli ollut valveilla noin 13 tunnin ja työvuorossa noin 12 tunnin ajan ennen onnettomuutta. Asiassa esiin tulleet seikat tukivat näkemystä siitä, että vastaaja oli nukahtanut ajoneuvoa kuljettaessaan. Esitetty selvitys ei osoittanut, että vastaaja olisi riittävällä tavalla väsymystilaansa poistaakseen pitänyt taukoja ja yrittänyt virkistää itseään. Tähän nähden vastaaja oli jatkaessaan ajoaan väsyneenä suhtautunut hyväksyvästi ja ainakin välinpitämättömästi vakavan vaaran mahdollisuuteen toisen hengelle tai terveydelle. Näin menetellessään vastaaja oli törkeästä huolimattomuudesta rikkonut TLL 3 §:n 1 momentin ja 63 §:n 1 momentin säännöksiä. Sairauskohtauksesta tai muusta mahdollisesta onnettomuuden aiheuttaneesta syystä ei ollut esitetty mitään näyttöä. Vastaaja velvoitettiin korvaamaan vakuutusyhtiölle sen asianomistajille maksamasta määrästä 42.068,36 euroa. (Vailla lainvoimaa 20.10.2016)