-
Rikos yleistä järjestystä vastaan
- Alueloukkaus
- Arpajaisrikos
- Eläinsuojelurikos
- Eläintenpitokielto
- Hautarauhan rikkominen
- Ilkivalta
- Julkinen kehottaminen rikokseen
- Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen
- Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistuminen
- Kuvaohjelman laiton esittäminen tai levittäminen alaikäiselle
- Laiton naamioituminen
- Laittoman maahantulon järjestäminen
- Luvaton turvallisuusalan elinkeinotoiminnan harjoittaminen
- Mellakka
- Omankädenoikeus
- Rahankeräysrikos
- Rahapelirikos
- Sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen
- Sukupuolisiveellisyyttä loukkaava markkinointi
- Sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan levittäminen
- Sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapito
- Sukupuoliyhteys lähisukulaisten kesken
- Uhkapelin järjestäminen
- Uskonnonharjoituksen estäminen
- Uskonrauhan rikkominen
- Valtionrajarikos
- Väkivaltakuvauksen levittäminen
- Yleisen järjestyksen aseellisen rikkomisen valmistelu
Laittoman maahantulon järjestäminen
- Uutiset
21.3.2024 14.45
Hovioikeus mittasi laittoman maahantulon järjestämisen rangaistusta – oikeudenkäynnin viivästyminen tuli riittävästi hyvitetyksi rangaistusseuraamuksessaHovioikeuden ratkaisussa katsottiin oikeudenkäynnin keston olleen kohtuuton ja nimenomaisesti yksilöity tämän viivästyksen vaikutus rangaistuksen mittaamiseen. M:n kokonaisrangaistusta oli alennettu 60 päivällä, joka oli katsottava huomattavaksi vähennykseksi alkuperäisestä rangaistuksesta. Rangaistuksen alentaminen ja viivästyksen huomioiminen vapaudenmenetysajan vaikutusta koskevassa arvioinnissa oli lisäksi käytännössä johtanut käräjäoikeudenkin katsomin tavoin siihen, että M:lle ei ollut jäänyt vapaudenmenetysajan lisäksi enää muuta rangaistusseuraamusta. Nämä seikat puolsivat sitä, ettei M:lle tullut määrätä enää muuta hyvitystä oikeudenkäynnin viivästymisestä. (Vailla lainvoimaa 21.3.2024) - Uutiset
15.2.2024 10.22
Eduskunnan kirjastolta tietopaketti rajamenettelyn käyttöönottamisesta turvapaikkamenettelyssäHallitusohjelman kirjausten mukaisesti sisäministeriössä on valmisteltu esitys EU:n turvapaikkamenettelydirektiivin 2013/32/EU mukaisen rajamenettelyn käyttöönottamiseksi Suomessa. Hallituksen esitysluonnos lähetettiin lausuntokierrokselle 12.2.2024, joka kestää 26.2.2024 saakka. - Uutiset
8.2.2024 13.47
Suomen itäraja pysyy kiinniValtioneuvosto on päättänyt, että Suomen ja Venäjän maarajan rajanylityspaikat pysyvät edelleen suljettuina 14.4.2024 asti. Myöskään kansainvälistä suojelua ei voi hakea Suomen ja Venäjän välisen maarajan rajanylityspaikoilla. Asiasta päätettiin valtioneuvoston istunnossa 8.2.2024. - Uutiset
13.6.2022 12.20
Hovioikeus hylkäsi äänestäen syytteen laittomasta maahantulon järjestämisestä: Teko oli hyväksyttävistä syistä tehtyTuomiossa lausutun perusteella hovioikeus - toisin kuin käräjäoikeus - arvioi, että A:n tekoa oli pidettävä kokonaisuutena ottaen hyväksyttävistä syistä tehtynä. Näin ollen häneen kohdistettu syyte laittoman maahantulon järjestämisestä oli hylättävä. Syytteen tullessa hylätyksi hänet oli myös vapautettava käräjäoikeuden määräämästä rikosuhrimaksun suorittamisvelvollisuudesta. (Vailla lainvoimaa 13.6.2022) - Uutiset
1.10.2019 10.00
Hovioikeus: Laitonta maahantulon järjestämistä koskevan syytteen tueksi ei ollut esitetty riittävää näyttöäSyyttäjä oli esittänyt syytteen tueksi muun muassa valvontakameran kuvia sekä otteita matkapuhelimien yhteystiedoista sekä yhteydenpidosta. Hovioikeus totesi, ettei syyttäjän esittämistä kuvista varmuudella voitu tunnistaa ketään niiden epäselvyyden vuoksi. Myöskään matkapuhelimissa olevien yhteystietojen tai tapahtuneen yhteydenpidon yhteyttä syytteessä esitettyihin tapahtumiin ei voitu osoittaa, joten niiden ei voitu katsoa merkittävästi tukevan syytettä. Näyttöä kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus katsoi, että valittajan syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily. Syyte hylättiin ja valittaja vapautettiin käräjäoikeuden tuomitsemasta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 1.10.2019) - Uutiset
15.2.2018 14.00
Hovioikeuden ratkaisu lumeavioliitosta ja laittoman maahantulon järjestämisestäA, B ja C olivat sopineet, että B ja N solmivat avioliiton Kosovossa, jotta N saisi oleskeluluvan Suomessa. B:lle luvattiin rahapalkkio. Käräjäoikeus tuomitsi A:n ja B:n laittoman maahantulon järjestämisestä ja C:n avunannosta samaan rikokseen 1.4.2014 voimaan tulleen rikoslain 17 luvun 8 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla. A:n valituksesta hovioikeus katsoi, että ns. lumeavioliitto ei täytä mainitun säännöksen tunnusmerkistöä. Kysymys myös mahdollisesta rikoslain taannehtivasta soveltamisesta. (Vailla lainvoimaa 15.2.2018) - Uutiset
1.12.2017 13.05
Hovioikeus pohti laittoman maahantulon järjestämisen törkeyttäHovioikeus piti selvitettynä, että A oli tehnyt syytteessä kuvatun laittoman maahantulon järjestämisen tunnusmerkistön täyttävän teon osana rikoslain 17 luvun 1 a §:n 4 momentissa tarkoitetun järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Ottaen lisäksi huomioon, että kysymys on ollut yhteensä yhdeksän henkilön laittoman maahantulon järjestämisestä sekä Facebook-ääniviesteistä ilmenevät viitteet toiminnan jatkuvuudesta, laajuudesta ja taloudellisen hyödyn tavoittelusta hovioikeus pitää A:n tekoa myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Aihetta käräjäoikeuden tuomion muuttamiseen syyksilukemisen osalta ei siten ollut. Hovioikeus katsoi, että ehdollinen vankeusrangaistus oheisseuraamuksineenkaan ei A:n ensikertalaisuudesta huolimatta ollut pidettävä riittävänä seuraamuksena A:n syyksi luetun rikoksen vakavuus, hänen tekonsa moitittavuuden aste ja vakiintunut rangaistuskäytäntö huomioon ottaen. Aihetta rangaistuksen, 1 vuosi 4 kuukautta vankeutta, lieventämiseen ei siten ole. (Vailla lainvoimaa 1.12.2017) - Uutiset
15.11.2017 16.00
Hovioikeus pohti laittoman maahantulon järjestämisen törkeyttäHovioikeus katsoi kuten käräjäoikeus, että vastaaja oli tehnyt rikoksen osana tekohetkellä voimassa olleen rikoslain 17 luvun 1 a §:n 4 momentin tarkoittamaa järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Rikollisryhmässä oli ollut vähintään kolme henkilöä ja sillä oli ollut organisoitunut rakenne. Rikollisryhmä oli toiminut yhteistuumin yhteisen tavoitteen vuoksi, ja sen toiminta ei ollut rajoittunut vastaajan väittämin tavoin vain yksittäistapauksiin. Toiminta oli myös edellyttänyt suurta suunnitelmallisuutta ja rikoksella oli tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä. Rikos oli siten ollut myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. (Vailla lainvoimaa 15.11.2017) - Uutiset
26.9.2017 12.10
Hovioikeus alensi käräjäoikeuden laittomasta maahantulon järjestämisestä tuomitseman vuoden ehdollisen vankeuden kuudeksi kuukaudeksi – todistajien esitutkintakertomusten huomioon ottamisella ei loukattu vastaajan oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiinHovioikeus katsoi, että A:n tietoisuus kauttakulkutarkoituksesta ja muutoinkin toiminnan luonteesta tuli näytetyksi. Aihetta syyksilukemisen muuttamiseen ei siten ollut. Hovioikeus totesi selvyyden vuoksi, että syyksilukeminen ei perustunut ratkaisevasti todistajien esitutkinnassa antamiin kertomuksiin. Näihin esitutkintakertomuksiin ei vedonnut pelkästään syyttäjä vaan myös A itse. A:n osallistumista kuljetuksen järjestämiseen tuki asiassa esitetty muu kirjallinen näyttö ja osaltaan myös A:n oma kertomus. Kauttakuljetuksen tarkoitustakaan ei näytetty todistajien esitutkintakertomuksilla, ja itse asiassa ne olivat puhuneet jossakin määrin sitä vastaan. Todistajien esitutkintakertomusten huomioon ottamisella ei siten voitu katsoa loukatun A:n oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin. Kaiken kaikkiaan hovioikeus piti tuomittua rangaistusta liian ankarana. Hovioikeus katsoi, että riittävä seuraamus A:n syyksi luettavasta menettelystä oli kuusi kuukautta vankeutta. (Vailla lainvoimaa 26.9.2017) - Uutiset
31.3.2017 14.32
Helsingin hovioikeuden tuomio törkeän laittoman maahantulon järjestämistä koskevassa asiassaHelsingin hovioikeus pysytti tuomiollaan 31. maaliskuuta pääosin Helsingin käräjäoikeuden tuomion, joka koski laajaa laittoman maahantulon järjestämistä Suomeen. Suomeen oli huhti-syyskuussa 2015 tuotu Ruotsin kautta laittomasti lähes 50 irakilaista. Maahantuontikertoja oli ollut 16. Käräjäoikeus oli tuominnut kahdeksan vastaajaa törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä ja kolme vastaajaa laittoman maahantulon järjestämisestä. Törkeistä tekomuodoista tuomittujen rangaistukset vaihtelivat vuoden ja kolmen vuoden välillä. - Uutiset
17.10.2016 12.00
KKO tuomitsi laittoman maahantulon järjestämisestä 30 päiväsakkoa – käräjäoikeus oli jättänyt rangaistukseen tuomitsemattaKorkein oikeus tuomitsi 17. lokakuuta 2016 maahan laittomasti turvapaikanhakijoita tuoneen miehen 30 päiväsakon (180 €) suuruiseen sakkorangaistukseen. Intiasta lähtöisin oleva mies oli tuonut Sallan rajanylityspaikan kautta Venäjän raja-asemalta autossaan Suomeen viisi hänelle ennestään tuntematonta turvapaikanhakijaa. Heistä kolme oli Intiasta, yksi Pakistanista ja yksi Sri Lankasta. Mies ei ollut saanut kuljetuksesta palkkiota, mutta hän oli toiminut tietoisena siitä, että kuljetettavilla – kuten hänellä itselläänkään – ei ollut maahantuloon vaadittavaa viisumia eikä muita matkustusasiakirjoja. Myös mies itse haki turvapaikkaa. Asiassa ei ilmennyt seikkoja, joiden perusteella olisi voitu arvioida, että autoa käytettäisiin uudelleen rikosten tekemiseen, jos se jäisi A:n haltuun. Menettämisseuraamuksen tuomitsemista ei siten voitu pitää tarpeellisena. - Uutiset
16.10.2015 9.12
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi törkeän laittoman maahantulon järjestämisestä epäilyn ja vangittuna olleen kauppakeskusyrittäjän valtioon kohdistaman yli 4,4 miljoonan euron vahingonkorvauskanteenKO katsoi, ettei kantaja ollut näyttänyt, että Rajavartiolaitos tai tutkinnanjohtaja olisivat kohdistamalla kantajaan rikosepäilyn, vaatimalla häntä vangittavaksi ja suorittaessaan kotietsintää sekä tiedottaessaan rikosepäilystä taikka Verohallinto tehdessään rikosilmoituksen kantajan omistaman yhtiön toiminnassa olleista henkilöistä aiheuttaneet kantajalle vahinkoa, joka Suomen valtion olisi ollut VahL 3 luvun 2 §:n nojalla korvattava. Kantajan 4 428 762 euron vahingonkorvausvaatimus oli tämän vuoksi hylättävä. (Vailla lainvoimaa 16.10.2015) - Uutiset
5.10.2015 8.08
Törkeän laittoman maahantulon järjestämisestä kuulusteluihin kesken työpäivän haetulle työntekijälle korvausta työsopimuksen perusteettomasta päättämisestäRajavartiolaitoksen edustajat olivat hakeneet työntekijän kesken työpäivän kuulusteluun. Kantaja oli palannut kuulusteluista työpaikalle saman päivän aikana. Kantajan mukaan yhtiön toimitusjohtaja oli ollut silmin nähden vihainen tapahtuneesta. Toimitusjohtaja oli omien sanojensa mukaan myöntänyt "ottaneensa lämpöä" tilanteesta. KO oli tullut tapauksessa siihen käsitykseen, että työntekijä oli oikeutetusti uskonut, että hänen työsuhteensa oli purettu. Työsuhteen ei katsottu purkautuneen kantajan jäätyä saapumatta työvuoroihinsa eikä koeajasta ollut näytetty sovitun. HO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 5.10.2015) - Uutiset
12.5.2015 16.00
Poliisihallitus: Maahantulokieltojen rikkomiset lisääntyneetSuomeen kohdistuvassa laittomassa maahantulossa ei tapahtunut oleellisia muutoksia vuonna 2014 edelliseen vuoteen verrattuna. Suomessa tavattiin viime vuonna vajaat 3 000 laittomasta maassa oleskellutta kolmannen maan kansalaista sekä noin 400 maahantulokiellossa olevaa EU-maan kansalaista. Maahantulokiellon rikkomisten määrä sen sijaan nousi viime vuonna huomattavasti, Poliisihallitus tiedottaa. - Uutiset
28.3.2014 15.05
Laittoman maahantulon järjestäjän rangaistusvastuu tiukkenee huhtikuun alustaRikoslain säännökset laittoman maahantulon järjestämisestä tiukkenevat. Huhtikuun alusta alkaen rangaistavaa on laittoman maahantulon järjestäminen myös tapauksissa, joissa maahantulossa on käytetty sinänsä aitoa, mutta väärin perustein saatua matkustusasiakirjaa. Tähän asti laittoman maahantulon järjestäminen on ollut rangaistavaa, kun ulkomaalaiselta on puuttunut kokonaan maahantuloon vaadittava asiakirja. - Uutiset
24.10.2013 15.45
Laittoman maahantulon järjestäjän rangaistusvastuuta esitetään tiukennettavaksiHallitus esittää, että rikoslain laittoman maahantulon järjestämistä koskevia säännöksiä muutetaan. Esityksen mukaan rangaistavaa olisi laittoman maahantulon järjestäminen myös tapauksissa, joissa maahantulossa on käytetty sinänsä aitoa, mutta väärin perustein saatua matkustusasiakirjaa. - Uutiset
19.2.2013 12.12
Työryhmä ehdottaa tiukennuksia laittoman maahantulon järjestäjän rangaistusvastuuseenLaittoman maahantulon järjestäminen halutaan nykyistä laajemmin rangaistavaksi. Työryhmä ehdottaa, että maahantulon järjestäminen säädetään rangaistavaksi myös silloin, kun maahantulossa on käytetty sinänsä aitoa, mutta väärin perustein saatua matkustusasiakirjaa (esimerkiksi passia), viisumia tai oleskelulupaa. - Uutiset
6.11.2012 15.44
Euroopan muuttoliikeverkoston synteesiraportti: Viisumipolitiikalla voidaan torjua laitonta maahantuloa - Suomi on ainoa EU-maa, jolla ei ole erillistä kansallista viisumijärjestelmääViisumipolitiikka auttaa laittoman maahantulon torjunnassa. Tämä selviää Euroopan muuttoliikeverkoston (EMN) julkaisemasta synteesiraportista Visa Policy as Migration Channel. Asiasta tiedottaa Maahanmuuttovirasto. - Uutiset
17.8.2012 15.22
Työryhmä valmistelemaan tiukennuksia laittoman maahantulon järjestäjän vastuuseenOikeusministeriö on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on laatia ehdotus laittoman maahantulon järjestämistä koskevan rikoslain säännöksen muuttamiseksi. - Uutiset
16.5.2012 12.46
Maahanmuutto 2020 -strategiaan voi ottaa kantaa 8. kesäkuuta saakkaMaahanmuuton tulevaisuus 2020 on yksi hallituksen kärkihankkeista. Uuden maahanmuuttostrategian valmistelussa kuullaan lukuisia sidosryhmiä ja näkemyksiä kerätään myös Ota kantaa -foorumilla avatussa kyselyssä. Foorumilla kysytään, millaisena maahanmuutto näyttäytyy arjessamme ja millaisiin kysymyksiin strategiassa toivotaan otettavan kantaa.