Laiminlyöntimaksu
- Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
9.1.2023 12.30
Hallinto-oikeus: Työntekijöiden lähettämisestä ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneelle yhtiölle oli voitu määrätä 8 000 laiminlyöntimaksuHAO piti selvitettynä, että kuulemiskirje oli annettu A Oü:lle tiedoksi ja että yhtiölle oli varattu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka olivat saattaneet vaikuttaa asian ratkaisuun. Lähettävä yritys ei voinut vapauta edustajan asettamiseen liittyvistä vastuistaan sillä perusteella, ettei se ollut varmistanut edustajaksi mahdollisesti tarkoitetulta henkilöltä, että tämä oli sitoutunut toimimaan lähettävän yrityksen työntekijöiden lähettämisestä annetussa laissa tarkoitettuna edustajana. Maksua ei ollut syytä alentaa sillä perusteella, että lähettävän yrityksen edellinen omistaja oli kuollut tai että yrityksen toiminta oli loppunut. (Ei lainvoim. 9.1.20223) - Uutiset
19.9.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Pelkästään se seikka, että edustajan postiosoitteeksi on merkitty poste restante, ei tarkoita sitä, ettei edustaja ole ollut työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 8 §:n mukaisesti tavoitettavissaHAO katsoi, että pelkästään se seikka, että edustajan postiosoitteeksi on merkitty poste restante, ei tarkoita sitä, että edustaja ei ole ollut työntekijöiden lähettämisestä annetun lain 8 §:n mukaisesti tavoitettavissa. Lähettävän yrityksen oli myös katsottava ilmoittaneen edustajansa yhteystiedot Suomessa lain 7 §:ssä tarkoitetuin tavoin. Työsuojeluviranomainen ei ollut esittänyt, etteikö se olisi tavoittanut edustajaa. Näistä syistä lähettävälle yritykselle ei ollut voitu määrätä laiminlyöntimaksua sillä perusteella, että se olisi laiminlyönyt lain 8 §:ssä säädetyn velvollisuutensa asettaa Suomessa edustaja, joka on tavoitettavissa lähetetyn työntekijän lähetettynä olon ajan. (Ei lainvoim. 19.9.2022) - Uutiset
19.8.2022 9.36
KHO:lta kaksi ratkaisua liikennevakuutuslaissa tarkoitetun vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin johdosta määrättävästä laiminlyöntimaksustaKHO:2022:94: Valtiokonttori oli voinut määrätä liikennevakuutuslaissa tarkoitetun vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnin johdosta laiminlyöntimaksun noin 9 kuukautta kestäneestä laiminlyönnistä. Maksua määrättäessä oli käytetty ensimmäisen 30 päivän laiminlyöntiajan osalta korotuskerrointa 2 ja tämän jälkeen korotuskerrointa 2,5. HAO:n päätös kumottiin ja Valtiokonttorin päätös saatettiin voimaan.
KHO:2022:95: KHO katsoi Valtiokonttorin päätöksen lainmukaisuutta arvioidessaan, että hyvin lyhyessä laiminlyönnissä (tässä tapauksessa hieman yli 1 vrk:n kestänyt laiminlyönti), johon ei liittynyt kerrointa korottavia perusteita, käytettävissä olleen asteikon yläpäähän sijoittuvaa korotuskerrointa 2 ei voitu pitää liikennevakuutuslaissa kertoimen määräämiselle säädettyjen perusteiden mukaisena. Valtiokonttorin päätös oli tältä osin lainvastainen. Valtiokonttorin valitus hylättiin ja HAO:n päätöksen lopputulos pysytettiin. - Uutiset
4.3.2022 14.20
Uusi ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu verovuodelta 2022Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
3.9.2021 9.00
Uusi ohje: Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2021Verohallinnon henkilöasiakkaat saavat esitäytetyn veroilmoituksen, joka perustuu sivullisten, kuten suorituksen maksajien, antamiin vuosi-ilmoitustietoihin. Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
28.4.2021 8.43
Uusi ohje: Autoverotuksen sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksuVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, millä perusteilla Verohallinto määrää autoverotuksen sivullisilmoittajille VML 22 a §:ssä säädettyjä laiminlyöntimaksuja sivullisen yleisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönneistä. Ohje on voimassa 1. toukokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
10.1.2020 12.54
Vuoden 2020 tulorekisterin yksityiskohtaiset ohjeetTulorekisteriyksikkö on julkaissut vuoden 2020 ilmoittamisen ohjeita. Ohjeissa on huomioitu 1. tammikuuta 2020 voimaan tulleet tulorekisterilain muutokset sekä tehty muita tarkennuksia. - Uutiset
20.12.2019 14.25
Tulorekisteri-ilmoittamisen laiminlyöntimaksuVerohallinto määrää laissa säädettyjen perusteiden täyttyessä ilmoittamisvelvolliselle laiminlyöntimaksun, jos ilmoitus on virheellinen tai puutteellinen ja ilmoitusta ei ole kehotuksen jälkeenkään korjattu tai laiminlyönnille ei ole esitetty hyväksyttävää selvitystä selvityspyynnössä olevaan määräpäivään mennessä. Laiminlyöntimaksu voidaan jättää kokonaan määräämättä tai sen määrä voidaan pienentää, jos verovelvollisella on perusteltu syy laiminlyöntiin. Tällainen perusteltu syy voi olla se, että ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti on olosuhteisiin nähden vähäinen. - Uutiset
20.12.2019 14.22
Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2019Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä VML 22 a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon mm. annettavien tietojen määrä, koska puuttuvien ja virheellisten tietojen määrällä on huomattava vaikutus monen verovelvollisen esitäytetyn veroilmoituksen tietosisältöön. - Uutiset
20.12.2018 8.40
Tulorekisteri käyttöönotto tuo muutoksia työeläkelakeihinTulotietojärjestelmän eli niin sanotun tulorekisterin käyttöönotto aiheuttaa muutoksia työeläkelakeihin, työtapaturma- ja ammattitautilainsäädäntöön sekä rikoslakiin. Tasavallan presidentti vahvisti lait 19. joulukuuta ja ne tulevat voimaan 1. tammikuuta 2019. Maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain ja rikoslain muutokset sekä osa työtapaturma- ja ammattitautilakiin tehtävistä muutoksista tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
17.1.2017 9.33
KHO: Työsuojelun vastuualue oli voinut määrätä epämääräiset todistukset hyväksyneelle yhtiölle tilaajavastuulain mukaisen laiminlyöntimaksunTyösuojelun vastuualue oli katsonut, että A Oy ei ollut osoittanut riittävää huolellisuutta hyväksymällä B Oy:n epämääräiset todistukset. A Oy:lle oli tämän seikan ja eräiden muiden seikkojen perusteella määrätty 5 200 euron laiminlyöntimaksu. Koska A Oy ei ollut näin menetellyt vaan se oli hyväksynyt selvitykseksi asiakirjoja, joiden aitoutta oli ollut aihetta epäillä, KHO katsoi, että A Oy oli laiminlyönyt tilaajavastuulain 5 §:n mukaisen selvitysvelvollisuutensa. Koska A Oy:n tekoa ei ollut katsottava vähäiseksi, KHO kumosi HAO:n päätöksen ja saattoi työsuojelun vastuualueen päätöksen voimaan. - Uutiset
6.6.2016 8.31
KHO:n päätös tilaajan velvollisuudesta hankkia tilaajavastuulain tarkoittamat selvitykset sopimuspuolestaan - Virallisessa lehdessä julkaistulla ilmoituksella yhtiön veroveloista ei ollut merkitystäAsiassa oli ollut ratkaistava, oliko yhtiöllä ollut perusteltu syy luottaa sopimuspuoleensa tämän maksamatta jääneistä veroveloista Virallisessa lehdessä julkaistuista kuulutuksista huolimatta. KHO ei muuttanut HAO:n päätöstä, jossa oli katsottu, ettei laiminlyöntimaksun määräämiseen ollut syytä. - Uutiset
26.4.2016 11.01
Hallinto-oikeus: Ravintolalle ei voitu määrätä laiminlyöntimaksua sillä perusteella, ettei kuittia ollut tulostettuKun kuittilain 4 §:stä ei selvästi ilmene, että kuitti olisi tulostettava ennen kuin sitä tarjotaan asiakkaalle, AVI ei ollut voinut määrätä yhtiölle laiminlyöntimaksua sillä perusteella, ettei kuittia ollut tulostettu. - Uutiset
31.12.2013 14.55
Verohallinnon ohje sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksusta 2013Kaikki henkilöasiakkaat saavat esitäytetyn veroilmoituksen, joka perustuu sivullisten, kuten suorituksen maksajien, antamiin vuosi-ilmoitustietoihin. Esitäytetyn veroilmoitusmenettelyn edellytyksenä on, että sivullisten antamat tiedot ovat oikein ja että ne annetaan oikea-aikaisesti ja oikealla tavalla. Sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä verotusmenettelystä annetun lain 22a §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon muun muassa annettavien tietojen määrä, sillä jos puuttuvia tai virheellisiä tietoja on paljon, on tällä huomattava vaikutus monen verovelvollisen saaman esitäytetyn veroilmoituksen tietoihin. - Uutiset
9.1.2013 7.47
Sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksu 2012Verohallinto on antanut ohjeen sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksusta 2012. Muutoksenhaku sivullisilmoittajan tiedonantovelvollisuutta ja laiminlyöntimaksua koskevaan Verohallinnon päätökseen on muuttunut 1.1.2013 lähtien. - Uutiset
8.6.2012 10.33
Hallinto-oikeus: Tilaajan maksettavaksi ei voitu määrätä laiminlyöntimaksuaTurun hallinto-oikeus katsoi, ettei asiassa ollut näytetty, että sopimuskumppanin palveluksessa vastoin sen ilmoitusta tilaajalle olisi sopimusaikana ollut työntekijä tai työntekijöitä, jotka olisivat työskennelleet tilaajan työkohteessa. - Uutiset
3.12.2010 12.40
Tilaajavastuulain laiminlyöntimaksu nouseeVoimassa olevan laiminlyöntimaksun vähimmäismäärä nousee vuoden vaihteessa 1 500 eurosta 1 600 euroon ja enimmäismäärä 15 000 eurosta 16 000 euroon. - Uutiset
8.9.2010 12.25
Sivullisilmoittajalle voidaan määrätä laiminlyöntimaksuEsitäytetyn veroilmoitusmenettelyn edellytyksenä on, että sivullisten antamat tiedot ovat oikein ja että ne annetaan oikea-aikaisesti ja oikealla tavalla. Laiminlyönnin suuruus määräytyy laiminlyönnin vakavuuden mukaan. Laiminlyöntimaksu määrätään täysin sadoin euroin eli pienin määrättävä maksu on 100 euroa. Laiminlyöntimaksun määrääminen edellyttää aina ilmoitusvelvollisen kuulemista. - Uutiset
12.5.2010 12.39
Tilaajavastuulain mukaisista laiminlyöntimaksuista 61 tapauksessa valitettu hallinto-oikeuteen Etelä-SuomessaVuosina 2007–2009 tehtyjen tilaajavastuutarkastusten johdosta oli 20. huhtikuuta 2010 mennessä määrätty laiminlyöntimaksu tai -maksuja yhteensä 205 tilaajayritykselle tai julkishallinnon toimijalle Etelä-Suomen aluehallintoviraston toimialueella. Määrätyistä 205 laiminlyöntimaksusta 61 tapauksesta (n. 30 %) on valitettu hallinto-oikeuteen, jossa 25 tapauksen käsittely on edelleen kesken. Hallinto-oikeuden käsittelyssä 21 tapauksessa päätös on pidetty sellaisenaan voimassa, 9 tapauksessa maksun määrää on alennettu ja 6 tapauksessa päätös on kumottu.