Kuorma-auto
- Uutiset
16.3.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Rekisteritietoja vastaamattoman ajoneuvon hyväksyminen lainvastaisesti aiemmissa määräaikaiskatsastuksissa ei luo sellaisia oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia, joille voisi antaa luottamuksensuojaaMerkitystä ei ollut sillä, oliko katsastajana aiemmin toiminut sama henkilö kuin nyt kysymyksessä olevassa määräaikaiskatsastuksessa. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 16.3.2023) - Uutiset
3.11.2022 9.11
KHO: Ylikuormaa ei ollut todettu ylikuormamaksusta annetun lain 1 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi kuljetuksen aikanaYlikuormamaksusta annetun lain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettuna kuorman massan muulla luotettavalla tavalla laskemisena ja siten säännöksessä tarkoitettuna ylikuorman toteamisena ei ole pidettävä sitä, että ajoneuvoyhdistelmän vain havaitaan olevan kuormattuna ajossa yleisellä tiellä. Kun ylikuorma oli todettu vasta kyseessä olevaa kuljetusta seuranneen toisen kuljetuksen yhteydessä, ensimmäisen kuljetuksen ylikuormaa ei ollut todettu ylikuormamaksusta annetun lain 1 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi kuljetuksen aikana. Yhtiölle ei siten ollut määrättävä ylikuormamaksua. - Uutiset
19.5.2021 12.36
Työtuomioistuimen lausunto työnantajan velvollisuudesta antaa tai kustantaa ammattipätevyysdirektiivin mukaista jatkokoulutusta autonkuljettajalleAutoliikenteen Työantajaliitto ry:n sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välinen kuorma-autoalan työehtosopimus 1.2.2017 – 31.1.2021. - Uutiset
24.7.2020 8.00
Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen tarkennuksiaKuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyskoulutuksen vaatimuksia tarkennetaan ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutoksilla. Muutokset liittyvät direktiivin (EU) 2018/645 täytäntöönpanoon. EU-direktiivin edellyttämät muutokset on pantu osin täytäntöön heinäkuun puolivälissä voimaan tulleilla ajokorttilain ja liikennepalvelulain muutoksilla. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen torstaina (23.7.). Asetus tulee voimaan 27. heinäkuuta 2020. - Uutiset
22.6.2020 10.23
Perhevapaalta takaisin työhönsä yrittäneelle nollatyösopimuksella työskennelleelle kuorma-autonkuljettajalle korvausta työsuhteen perusteettomasta päättämisestä ja syrjinnästä - osapuolet sovintoon hovioikeudessaKoska yhtiö ei ollut asiassa mainituilla perusteilla näyttänyt, ettei kantajalle olisi ollut tarjota lainkaan työtä, oli yhtiön katsottava syrjineen kantajaa tämän sukupuolen perusteella. Kun otettiin huomioon se, mitä asiassa oli esitetty, ja työnantajan edustajan menettely ja passiivisuus kantajan yrittäessä palata perhevapailta työhönsä, oli kantajalla ollut oikeus purkaa nollatyösopimuksensa päättyväksi heti. KO oli harkinnut TSL 12 luvun 2 §:n nojalla tuomittavan korvauksen kohtuulliseksi määräksi 7 kk:n palkkaa vastaavan määrän. Kantajan kokema loukkaus huomioon ottaen KO oli harkinnut oikeaksi tehdä kantajalle TSL 12 luvun 2 §:n nojalla määrättävästä korvauksesta vähennyksen, jonka määrä oli 50 prosenttia kantajalle ajalla 13.2.–16.4.2018 maksetusta ansioon suhteutetusta työttömyyspäivärahasta. Ottaen huomioon, että TSL 12 luvun 2 §:n mukainen korvaus perustui tässä tapauksessa osittain myös aineettomaan vahinkoon, oli tasa-arvolain mukaisen hyvityksen kohtuullinen määrä 7.500 euroa. Asianosaisten päästyä asiassa sovintoon kantaja peruutti 5.6.2020 HO:een saapuneessa kirjelmässään KO:ssa tässä asiassa nostamansa kanteen. Yhtiö ilmoitti samana päivänä saapuneessa kirjelmässään, ettei sillä ollut asiassa vaatimuksia kantajaa kohtaan. KO:n tuomio kumottiin kanteen peruutuksen johdosta. Asia jäi sillensä. (Vailla lainvoimaa 22.6.2020) - Uutiset
13.2.2020 13.11
Asetusehdotus tieliikenteen raskaan kaluston ammattipätevyyden koemallista lausunnoilleKoemallin tarkoitus on tarjota joustavampia vaihtoehtoja kuljettajan ammattitutkinnon suorittamiseksi. Malli muun muassa nopeuttaisi ja helpottaisi niiden henkilöiden ammattiin pääsyä, joilla on jo aiempaa osaamista alalta. Lausuntoaika päättyy 10. maaliskuuta 2020. Lausuntokierroksen jälkeen asetusmuutoksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. - Uutiset
4.2.2020 14.11
Työtuomioistuimen lausunto - onko lastaukseen ynnä muuhun kulunut aika kuorma-autonkuljettajan työaikaa vai odotusaikaaKO oli pyytänyt työtuomioistuimelta lausuntoa siitä, oliko lastaukseen ynnä muuhun kulunut aika kuorma-autonkuljettajan työaikaa vai odotusaikaa. Työtuomioistuin katsoi kuorma-autoalan työehtosopimukseen osallisten liittojen yhteisen kannan mukaisesti, että jos työntekijä voi vapaasti poistua autosta ja viettää vapaa-aikaa, kyseinen aika oli odotusaikaa. Jos taas työntekijä ei voinut halutessaan vapaasti poistua auton luota, vaan joutui odottamaan autossa tai sen välittömässä läheisyydessä ollen alati valmiudessa siirtämään sitä, menemään avuksi hakkeensyöttölaitteen tukoksen avaamiseksi taikka tekemään kuljetukseen liittyviä kirjallisia töitä, kyseinen aika oli työntekijän työaikaa. Se, mitä autonkuljettaja teki tai voi tehdä lastauksen aikana, oli näytönvarainen kysymys, johon työtuomioistuin ei voinut ottaa kantaa lausunnossaan. Mainittu seikka jäi KO:n selvitettäväksi. - Uutiset
19.8.2019 10.00
Jalankulkijaan pysäköintialueella törmännyt kuorma-autonkuljettaja tuomittiin 30 päiväsakon rangaistukseen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksestaKuljettajan mukaan hän ei ollut törmännyt asianomistajaan eikä aiheuttanut asianomistajalle ruumiinvammaa, vaan asianomistaja oli liukastunut ja kaatunut paikallaan olleen kuorma-auton alle. KO oli katsonut kuljettajan syyllistyneen menettelyllään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vammantuottamukseen. Näyttämättä oli jäänyt, että asianomistajalle olisi onnettomuudesta aiheutunut selkäydinvammaa, virtsankarkailua tai ulosteen karkailua. Näistä vammoista oli esitetty näyttönä vain asianomistajan oma kertomus. HO ei myöntänyt kuljettajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 19.8.2019) - Uutiset
22.5.2019 12.21
Neuvosto vahvisti käyttöönottopäivän kuorma-autojen turvallisemmille ja aerodynaamisemmille ohjaamoilleKuorma-autoja, joiden ohjaamoiden etuosat ovat nykyistä pyöreämmät, alkaa liikennöidä Euroopan teillä 1. syyskuuta 2020 alkaen neuvoston hyväksyttyä keskiviikkona (22.5.) turvallisemman ja ympäristöystävällisemmän rakenteen aikaisemman käyttöönoton. Lainsäädäntökäsittely päättyy neuvoston keskiviikon äänestykseen. Euroopan parlamentti äänesti asetuksesta 26. maaliskuuta 2019. Molemmat toimielimet allekirjoittavat asetuksen, ja se julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä. - Uutiset
7.11.2018 12.06
Raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttöverosta annetut lausunnotVM pyysi 22. lokakuuta lausuntoja raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttöverosta. Lakiluonnoksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa, mutta sen käyttövoimavero laskisi vastaavasti. Lausuntoaika päättyi tiistaina 6. marraskuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi 5. joulukuuta. Lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 alusta. - Uutiset
25.10.2017 14.00
Hovioikeudessa arvioitiin oliko sahatavarakuorman sidonta ollut riittävää sekä sitä oliko kuljettaja voinut erehtyä lain sisällöstäVastaajan kuljettamassa kuormassa yksikään sidontaliinoista ei ollut ollut 60 asteen tai sitä pienemmässä kulmassa. Asiassa ei ollut tullut esille sellaisia erityisiä syitä, minkä vuoksi kuorman eteenpäin liikkumista estävä sitomisväline olisi saanut olla yli 60 asteen kulmassa vaakatasoon nähden. Vastaajan käyttämä sidontatapa oli siten ollut asetuksen vastainen. Vastaaja oli ilmoittanut noudattaneensa internet-sivustolta löytämäänsä, kirjallisena todisteena esitettyä kuorman sidontaohjetta. Sidontaohje vastasi asiallisesti tuomiossa mainittujen säännösten sisältöä. Säännökset eivät olleet sisällöltään erityisen vaikeaselkoisia. Ottaen huomioon se, että vastaaja on ammattiltaan autonkuljettaja, hänen voitiin edellyttää ottavan selvää oman alansa erityismääräyksistä. Vastaajan menettelyä oli pidettävä huolimattomana eikä asiassa ollut syytä alentaa vastaajalle tuomittua sakkorangaistusta tai jättää häntä rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 25.2017) - Uutiset
5.5.2017 14.17
Kuorma-autonkuljettaja oli voinut jättää sitomatta laastisäkit sivuttaissuunnassa - käräjäoikeuden tuomiota muutettiin ja syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta hylättiinTodistajan kertomuksella ja mittausraportilla oli selvitetty, että vastaajan kuormassa olleet laastisäkit olisivat kitkakertoimen vuoksi pysyneet paikallaan tilanteessa, jossa niihin kohdistuu sivuttaiskiihtyvyyttä 5 m/s² vastaava voima. Lisäksi oli selvitetty, että laastisäkit eivät olleet voineet kaatua. Näin ollen oli jäänyt näyttämättä, että vastaaja olisi rikkonut ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 6 luvun 47 §:ssä asetettuja vaatimuksia kuorman varmistamisesta. Syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli hylättävä, ja vastaaja oli vapautettava tuomitusta rangaistuksesta ja korvausvelvollisuudesta valtiolle. (Vailla lainvoimaa 5.5.2017) - Uutiset
20.10.2016 14.02
Hovioikeus tuomitsi väsyneenä vastaantulevaan autoon törmänneen kuorma-autonkuljettajan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta 1 vuoden 6 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja suorittamaan vahinkovakuutusyhtiölle regressioikeuteen perustuvaa korvaustaVastaajan ei ollut näytetty laiminlyöneen tai lykänneen ajopiirturin edellyttämiä pakollisia taukoja. Näytetyksi oli tullut, että vastaaja oli ollut valveilla noin 13 tunnin ja työvuorossa noin 12 tunnin ajan ennen onnettomuutta. Asiassa esiin tulleet seikat tukivat näkemystä siitä, että vastaaja oli nukahtanut ajoneuvoa kuljettaessaan. Esitetty selvitys ei osoittanut, että vastaaja olisi riittävällä tavalla väsymystilaansa poistaakseen pitänyt taukoja ja yrittänyt virkistää itseään. Tähän nähden vastaaja oli jatkaessaan ajoaan väsyneenä suhtautunut hyväksyvästi ja ainakin välinpitämättömästi vakavan vaaran mahdollisuuteen toisen hengelle tai terveydelle. Näin menetellessään vastaaja oli törkeästä huolimattomuudesta rikkonut TLL 3 §:n 1 momentin ja 63 §:n 1 momentin säännöksiä. Sairauskohtauksesta tai muusta mahdollisesta onnettomuuden aiheuttaneesta syystä ei ollut esitetty mitään näyttöä. Vastaaja velvoitettiin korvaamaan vakuutusyhtiölle sen asianomistajille maksamasta määrästä 42.068,36 euroa. (Vailla lainvoimaa 20.10.2016) - Uutiset
14.9.2016 15.00
Raskaille ajoneuvoille valmistellaan talvirengaspakkoaLiikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan muutosta raskaiden ajoneuvojen rengasvaatimuksiin. Rengasvaatimusten muutos tarkoittaisi sitä, että joulu-helmikuun aikana kuorma- ja linja-autojen vetävillä akseleilla tulisi käyttää talvirenkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys olisi vähintään 5,0 mm. Ajoneuvon ja perävaunun kaikilla muilla akseleilla olisi käytettävä renkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 3,0 mm. Muutos koskisi myös traktoreita, joiden rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h. - Uutiset
5.7.2016 8.00
Hovioikeus vapautti kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisesta tuomitun sakkorangaistuksestaHovioikeus totesi, että rangaistussäännösten tulkinnassa voidaan, kun se tapahtuu rikoksesta epäillyn eduksi, ottaa huomioon säännöksen tarkoitus ja sillä suojeltavat oikeushyvät. Ammattipätevyyslain 2 §:n 3 momentin 8 kohtaa oli tulkittava näiden periaatteiden mukaisesti, sillä lain soveltamisalaa rajoittavana säännöksenä sillä oli merkitystä A:n rangaistusvastuun kannalta. Ajoneuvon kuljettamisen ei näytetty olleen A:n päätoimi. Vastoin A:n kertomusta asiassa ei myöskään näytetty, että kuljettamisen osuus A:n elinkeinotoiminnassa olisi vähäistä suurempi. Kun A lisäksi oli ajoneuvollaan kuljettanut purkamisessa työvälineenään käyttämää laitteistoa ja purkamaansa rakennusjätettä, jota hän oli sittemmin jalostanut ja myynyt eteenpäin, voitiin katsoa, että hän oli lainkohdan tunnusmerkistössä tarkoitetusti kuljettanut ajoneuvollaan materiaaleja ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää. Näin ollen kyseisen rajoitussäännöksen tunnusmerkistö täyttyi, eikä A:ta voitu tuomita lain 24 §:n 1 momentin nojalla rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 5.7.2016) - Uutiset
9.5.2016 13.10
Kuorma-autonkuljettaja väitti saaneensa virheellistä tietoa ajopiirturin käyttövelvollisuudesta - kuljettajaa ei jätetty rangaistukseen tuomitsematta teon vähäisyyden eikä anteeksiannettavuuden perusteellaVastaajalla olisi ollut tilanteessa mahdollisuus toimia toisin. Näin ollen HO katsoi, että rikoksen ei voitu katsoa olleen lain tarkoittamalla tavalla vähäinen. Ajopiirturiasetuksen säännös rikoslaissa ei myöskään ollut sillä tavoin erityisen vaikeaselkoinen, että vastaajan erehtymistä tällä perusteella olisi voitu pitää ilmeisen anteeksiannettavana. Vastaaja tuomittiin 10 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 9.5.2016) - Uutiset
28.1.2016 14.15
Laissa ei määräystä – hallinto-oikeus kumosi poliisin päätöksen toistuviin rikkomuksiin syyllistyneen kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyskortin peruuttamisestaPoliisilaitos oli määrännyt A:n ajokieltoon toistuvien rikkomusten vuoksi ja samalla peruuttanut hänen ammattipätevyyskorttinsa vastaavaksi ajaksi. Hallinto-oikeus kumosi ammattipätevyyskortin peruuttamisen, koska laista ei ilmene, että ammattipätevyyskortti voitaisiin peruuttaa toistuvien liikennerikkomusten tai niiden perusteella määrätyn ajokiellon perusteella. - Uutiset
27.11.2015 14.31
Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyyskokeen suoritustapaa laajennetaan suulliseksiKuorma- ja linja-auton kuljettajien kirjallisen ammattipätevyyskokeen voi ensi vuoden alusta lähtien suorittaa myös suullisesti. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen 26. marraskuuta 2015. Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2016. Samaan aikaan annettiin myös muita asetuksia, jotka liittyvät ajokorttien ja eräiden kuljettajalta vaadittavien lupien siirtymiseen poliisilta Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. - Uutiset
8.9.2015 8.21
Kuorma-autonkuljettajan katsottiin itse irtisanoutuneen eikä oikeutta irtisanomiskorvauksiin ollut - kuljettaja ei ollut vastuussa liian matalaan tunneliin ajon seurauksena syntyneistä kuorma-auton vaurioistaHO katsoi, ettei asiassa esitetty näyttö riittänyt osoittamaan, että yhtiö olisi irtisanomalla päättänyt kuljettajan työsopimuksen. Päinvastoin asiassa kerrotun näytön perusteella voitiin päätellä, että kuljettaja oli omasta aloitteestaan irtisanonut työsuhteensa. Näin ollen kuljettajalla ei ollut oikeutta vaatimaansa korvaukseen työsuhteen perusteettomasta päättämisestä eikä lomarahaan. Kuorma-auton siltaan törmäämisen ja auton vaurioitumisen osalta HO katsoi, ettei kyse ollut tahallisesta menettelystä. Se, että todistaja oli kertonut kantajan tunnustaneen hänelle menetelleensä tahallaan ei asiassa lausuttu huomioon ottaen riittänyt yksistään osoittamaan, että kyse olisi ollut tahallisesta menettelystä. Näin ollen kantaja ei ollut velvollinen korvaamaan yhtiölle kuorma-auton vaurioita. Osapuolet saivat pitää HO:ssa olleet oikeudenkäynti- ja asianosaiskulunsa vahinkonaan. (Vailla lainvoimaa 7.9.2015) - Uutiset
10.7.2014 12.12
Ota kantaa liikennesääntöihin – nyt puhutaan ajoneuvoistaLiikenne- ja viestintäministeriössä on käynnissä tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistus. Hankkeessa arvioidaan ja uudistetaan muun muassa liikennesäännöt. Asiasta on käynnissä keskustelu otakantaa.fi-sivulla. Toinen keskustelunaihe mopoilu ja moottoripyöräily jatkuu vielä 15. heinäkuuta saakka, ja uudeksi aiheeksi on jo avattu ajoneuvot. Tässä kyselyssä ajoneuvoilla tarkoitetaan raitiovaunuja sekä tiellä kulkevia ajoneuvoja lukuun ottamatta pyöriä, mopoja ja moottoripyöriä, joille on ollut omat kyselynsä.