-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kuntayhtymä
- Uutiset
9.3.2023 9.19
KHO: Kymsoten perussopimuksen 7 §:n äänivaltaa koskevia määräyksiä on perusteltua tulkita siten, ettei millään yksittäisellä jäsenkunnalla ole yksipuolista määräämisvaltaa yhtymävaltuuston päätöksenteossa (ään.)Asiassa oli ratkaistavana, onko Kymsoten perussopimuksen 7 §:n 1 ja 3 momenttia tulkittava siten, että millään yksittäisellä Kymsoten jäsenkunnalla ei ole määräämisvaltaa yhtymävaltuuston päätöksenteossa. Asiassa oli siten arvioitava, ovatko sellaiset kuntayhtymän perussopimuksen määräykset, joiden perusteella yhdellä kunnalla on yhtymävaltuustossa yksipuolinen määräämisvalta, perustuslain vastaisia tai onko asiassa muita perusteita sille, että perussopimusta tulisi tulkita toisin kuin mitä sopimusmääräysten sanamuodon mukaisesta tulkinnasta osapuolten yhteisen käsityksen mukaan seuraa. HAO:n päätös kumottiin. - Uutiset
20.2.2023 11.54
Vierashuoneessa Kuntaliiton lakimiehet VT, väitöskirjatutkija Juha-Matti Kiviluoto ja OTM Kirsi Lamberg: Johtajasopimuksen soveltaminen kunnanjohtajan irtisanomista koskevassa kuntalain 43 §:n mukaisessa menettelyssäKunnanjohtajan ja kunnan välillä on kuntalain 42 §:n mukaan tehtävä johtajasopimus, jossa sovitaan kunnan johtamisen edellytyksistä. Johtajasopimukseen voidaan ottaa määräyksiä menettelytavoista, joilla kunnanjohtajan viran hoitamiseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan kuntalain 43 §:n mukaisen menettelyn sijasta. Sama koskee kuntalain 64 §:n nojalla myös kuntayhtymän johtavaa viranhaltijaa. - Uutiset
23.6.2021 11.37
Eripalkkaisuudelle on oltava hyväksyttävä syy - hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion, jolla paikalliseen sopimukseen perustuva vaatimus täydennyskoulutuslisän maksamisesta oli hylättyTerveyskeskuksen kuntayhtymällä ei ollut objektiivisesti arvioiden hyväksyttävä syy jättää kantaja täydennyskoulutuslisää koskevan palkkausjärjestelmän ulkopuolelle. Kantajalla oli ollut oikeus täydennyskoulutuslisään 13.6.2016 lukien. Ottaen huomioon asiassa ratkaistavana olleen pääkysymyksen oikeudellinen epäselvyys asian hävinneen kuntayhtymän oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuutta kantajalle perusteltua alentaa yhdellä kolmasosalla sekä KO:n että HO:n osalta. Perustetta korvausvelvollisuuden enempään alentamiseen ei ollut. (Vailla lainvoimaa 23.6.2021) - Uutiset
23.4.2021 10.50
KHO: Perustettavalle säätiölle ei kertynyt kuntayhtymän ja sen kokonaan omistaman yhtiön luovuttamista varallisuuksien vastikkeettomista luovutuksista TVL 29 §:ssä tai EVL 4 §:ssä tarkoitettua veronalaista tuloa - HAO:n päätös ja Verohallinnon ennakkoratkaisu kumottiinKuntayhtymä oli suunnitellut perustavansa korkeakouluissa tehtävää tutkimusta tukevan säätiön. Kuntayhtymän tarkoituksena oli lahjoittaa perustettavalle säätiölle sen peruspääoma, jotta säätiön olisi mahdollista tukea sanottua tutkimustoimintaa. Lisäksi kuntayhtymän kokonaan omistaman A Oy:n tarkoituksena oli lahjoittaa säätiölle varallisuutta peruspääomaksi. Lahjoitettava varallisuus muodostui kuntayhtymän henkilökunnalle tarkoitetuista asunnoista, joista 567 oli kuntayhtymän omistuksessa ja 810 Kiinteistö Oy B:n omistuksessa. KHO katsoi, ettei perustettavalle säätiölle syntynyt veronalaista tuloa, kun kuntayhtymä ja A Oy luovuttavat sille vastikkeettomasti asuntoja ja omistamansa Kiinteistö Oy B:n osakkeet peruspääomaksi. Kuntayhtymän valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös ja Verohallinnon ennakkoratkaisu kumottiin. (Julkaisematon) - Uutiset
1.10.2020 10.00
Oikeusasiamies: Kuntayhtymä laiminlöi palvelusuunnitelman laatimisen ja erityishuolto-ohjelman tarkistamisenOA katsoi, että vammaispalvelun toiminta ei ole ollut asianmukaista eikä asiakaslähtöistä. OA korosti, että sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada palvelutilanteessa asiallista neuvontaa ja sosiaalihuollon henkilöstön on selvitettävä asiakkaalle hänen oikeutensa ja velvollisuutensa. Viranomaisella on velvollisuus huolehtia siitä, että asiakkaalle annetaan selkeästi tietoa hänen oikeuksistaan. OA antoi kuntayhtymälle vastaisen varalle huomautuksen, koska kantelijan tyttärelle ei ollut tehty muuttuneessa tilanteessa uutta erityishuolto-ohjelmaa eikä muutakaan päätöstä, jossa olisi asianmukaisesti ratkaistu se, miten hänen palvelunsa järjestetään 23.11.2017 lukien. OA kiinnitti kuntayhtymän huomiota siihen, että kehitysvammalain mukaan erityishuolto-ohjelma on tarkistettava tarpeen mukaan. Kantelijan tyttären oikeusturvan toteutumisen kannalta kirjallisen päätöksen saaminen olisi ollut erityisen merkittävää, jotta hän tai kantelija olisivat voineet käyttää heille lain mukaan kuuluvaa muutoksenhakuoikeutta. OA kiinnitti kuntayhtymän sosiaalipalvelujen huomiota huolellisuuteen erityishuolto-ohjelman laatimisessa. - Uutiset
10.8.2020 9.18
KHO: Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän valtuuston päätös ostaa Mikkelin kaupungilta osa työterveyshuolto- ja yleislääkäripalveluita tuottavan Etelä-Savon Työterveys Oy:n osakkeista oli kuntayhtymän perussopimuksen vastainenKHO totesi, että kuntayhtymän valtuusto oli päättänyt ostaa vähemmistöosakkuuden osakeyhtiöstä, jonka enemmistöosakkaaksi tulisi alueellinen osuuskauppa. Osakeyhtiö toimi kilpailutilanteessa markkinoilla ja se myi työterveyshuolto- ja yleislääkäripalveluita omien osakkaidensa lisäksi myös muille tahoille. KHO katsoi, että kuntayhtymän valtuuston päätös ostaa osa kysymyksessä olevan osakeyhtiön osakekannasta ei kuulunut kuntayhtymän perussopimuksen 3 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin tehtäviin, joten päätös oli perussopimuksen vastainen. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
17.4.2020 9.27
Kuntien ja kuntayhtymien sähköistä päätöksentekoa helpotetaanHallitus esittää, että kuntalakia muutetaan määräajaksi. Sähköinen kokous ja sähköinen päätöksentekomenettely voitaisiin ottaa väliaikaisesti käyttöön kunnan tai kuntayhtymän hallituksen päätöksellä kaikissa toimielimissä. Lisäksi sähköisen kokouksen edellytyksiä täsmennettäisiin. Sähköinen päätöksenteko lisää turvallisuutta koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa. Voimassa oleva lainsäädäntö edellyttää kuitenkin, että kunnan tai kuntayhtymän hallintosäännössä on oltava määräykset siitä, millaiset sähköiset kokous- ja päätöksentekomenettelyt sillä on käytössä ja miten kokoukset teknisesti toteutetaan. Jos määräyksiä ei ole, valtuusto joudutaan kutsumaan koolle päättämään tarvittavista hallintosäännön muutoksista, mikä on poikkeusoloissa epätarkoituksenmukaista. - Uutiset
12.2.2020 15.30
Hallinto-oikeus: Kuntayhtymän järjestämästä ja maksamasta lastenhoitoavusta syntyy työntekijöille veronalainen henkilökuntaetu, josta kuntayhtymän on toimitettava ennakonpidätys, mutta ei maksettava työnantajan sairausvakuutusmaksuaKuntayhtymä A oli hakenut ennakkoratkaisua siitä, syntyykö sen järjestämästä ja maksamasta lastenhoitoavusta kuntayhtymän työntekijöille veronalainen luontoisetu, josta A:n on toimitettava ennakonpidätys ja maksettava työnantajan sairausvakuutusmaksu. Ennakkoratkaisua muutettiin siten, että A:n kuntayhtymän järjestämästä ja maksamasta lastenhoitoavusta syntyy työntekijöille veronalainen henkilökuntaetu, josta A:n on toimitettava ennakonpidätys, mutta ei maksettava työnantajan sairausvakuutusmaksua. (Ei lainvoim.12.2.2020) - Uutiset
26.8.2019 9.44
KHO äänesti - kuntayhtymälle tehdystä ilmoitusta koskevasta päätöksestä voi valittaaKuntayhtymän valvonta-palveluseteliasiantuntija oli päättänyt, ettei ilmoituksen tehnyttä A:ta hyväksytä kotipalvelujen tukipalvelujen tuottajaksi. HAO oli jättänyt A:n valituksen tutkimatta pitäen valvonta-palveluseteliasiantuntijan päätöstä valituskelvottomana. KHO:ssa oli kuntayhtymän valituksesta ratkaistavana, oliko HAO voinut jättää A:n valituksen valvonta-palveluseteliasiantuntijan päätöksestä tutkimatta sillä perusteella, että päätös ei ollut valituskelpoinen. KHO:n enemmistö katsoi, ettei HAO:n olisi tullut jättää tutkimatta A:n valitusta valvonta-palveluseteliasiantuntijan tekemästä päätöksestä. (Ään. 4-1 kuntayhtymän valitusoikeudesta) - Uutiset
23.3.2018 16.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen kuntayhtymän purkamista koskevassa asiassaPirkanmaan koulutuskonserni -kuntayhtymän (jäljempänä myös kuntayhtymä) jäsenkunnat Akaan kaupunkia lukuun ottamatta olivat 4.–26.9.2013 allekirjoittaneet kuntayhtymän purkamissopimuksen. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli käsitellyt Akaan kaupungin vaatimukset hallintolainkäyttölain 69 §:n mukaisena julkisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvää maksuvelvollisuutta koskevana hakemuksena hallintoriita-asiassa. Hallinto-oikeus oli hyväksynyt hakemuksen ja velvoittanut Tampereen kaupungin puretun Pirkanmaan koulutuskonserni -kuntayhtymän sijaan tulleena ammatillisen koulutuksen uuden järjestämisorganisaation isäntäkuntana suorittamaan Akaan kaupungille vaaditut 220 280,17 euroa. KHO katsoi muun muassa, että kuntayhtymän purkamisen ja loppuselvityksen toteuttaminen Akaan kaupungin vaatimalla tavalla jakamalla nettovarallisuus jäsenkunnille olisi saattanut vaarantaa koulutustoiminnan jatkumisen edellytykset, ja se olisi merkinnyt ammatillisen koulutuksen järjestäjänä saadun taloudellisen voiton jakamista jäsenkunnille. Akaan kaupunki oli kuitenkin saanut, toisin kuin osuutensa kiinteistöyhtiön osakkeina saaneet kunnat, rahana peruspääomaosuuttaan vastaavan osuuden kuntayhtymän varoista. KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen pääasian osalta Tampereen kaupunginhallituksen valituksesta ja Akaan kaupungin hallinto-oikeudelle tekemä hallintoriitahakemus hylättiin. - Uutiset
19.5.2017 16.00
KHO:n ratkaisu sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitsemien maanpäällisten pysäköintipaikkojen kuntapalautukseen oikeuttavasta käytöstäAsiassa katsottiin, että sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitsemat maanpäälliset pysäköintialueet ovat kuntapalautukseen oikeuttavassa käytössä, kun Kiinteistöosakeyhtiö A harjoittaa pysäköintialueilla pysäköintitoimintaa veloittaen pysäköintimaksut omissa nimissään. KVL:n ennakkoratkaisua ei muutettu. (Julkaisematon 19.5.2017) - Uutiset
25.1.2017 11.30
Prof. Seppo Penttilä: Osingonjaosta ja muusta varojenjaosta aiheutuneen velan koron vähennyskelpoisuus, veron kiertäminen ja kuntayhtiö - KHO 2017:5Osakeyhtiö jakoi voittovaransa ja muun vapaan oman pääoman osakkeenomistajanaan olevalle kuntayhtymälle. Jaettu määrä jäi yhtiön velaksi osakkeenomistajalle. Velalle maksettu markkinaehtoinen korko katsottiin yhtiön verotuksessa elinkeinotoiminnasta johtuneeksi EVL:n säännösten mukaan vähennyskelpoiseksi koroksi. Korko ei ollut kuntayhtymälle veronalaista tuloa. Koron vähennyskelpoisuutta yhtiön verotuksessa ei voitu evätä veron kiertämistä estävän VML 28 §:n nojalla. - Uutiset
5.1.2017 8.35
Verohallinnon ohje kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotuksestaKuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotus poikkeaa osin muiden verovelvollisten arvonlisäverotuksesta. Verohallinnon antamassa ohjeessa käsitellään kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä erityispiirteitä kuten arvonlisäverollisen liiketoiminnan ja viranomaistoiminnan rajanvetoa sekä palautusjärjestelmää. Ohjeessa käsitellään myös kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä menettelyitä. - Uutiset
5.1.2017 8.00
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Kuntayhtymien toiminnalla saattaa olla haitallisia vaikutuksia markkinoilla – KKV ryhtyy jatkoselvityksiin ja tarvittaessa valvontatoimenpiteisiinKilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa yhtiöittämisvelvollisuuden noudattamista kuntayhtymissä. Selvityksen tulokset osoittavat, että kuntayhtymillä on puutteita yhtiöittämisvelvollisuuden noudattamisessa, markkinaperusteisen hinnoittelun vaatimusten huomioimisessa sekä toiminnan vähäisyyden tulkinnassa. - Uutiset
6.6.2014 13.03
KHO:n ratkaisu kuntayhtymän jäsenyydestä kuntaliitosten jälkeenKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kuntayhtymällä oli oikeus panna vireille hallintoriita-asia sen seikan vahvistamiseksi, ettei Kokkolan kaupunki ollut sen jäsen. Korkein hallinto-oikeus vahvisti, ettei kaupunki ollut tullut kuntayhtymän jäseneksi kuntaliitosten johdosta. Jäsenyys voitiin toteuttaa vain perussopimuksen muutoksella. Kaupungilla ei ollut kuntalain tai kuntajakolain perusteella oikeutta vaatia perussopimuksen muuttamista sen jäsenyyden toteuttamiseksi vastoin jäsenkuntien tahtoa. (Ään.) - Uutiset
5.5.2014 13.33
KHO:n ratkaisu kuntayhtymän perustamalleen osakeyhtiölle luovuttaman liiketoimintakaupan arvonlisäverostaKHO katsoi ennakkoratkaisussaan, että kuntayhtymän, joka oli liikelaitoksena harjoittanut arvonlisäverosta vapautettuun terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvien tutkimus- ja laboratoriopalvelujen myyntiä ja luovutti tämän toiminnan perustamalleen osakeyhtiölle liiketoimintakaupalla kokonaiskauppahintaa vastaan, oli suoritettava arvonlisäveroa myös liiketoimintakaupan yhteydessä tapahtuvasta liikearvon luovutuksesta. (Ään. 4-1) - Uutiset
8.11.2012 15.15
Hallinto-oikeuden ratkaisuja kuntayhtymäasioissa kuntaliitostapauksissaVaasan hallinto-oikeus on antanut ratkaisuja asioissa, joissa on kysymys muun muassa kuntayhtymän perussopimuksen muuttamisesta sekä kuntayhtymän jäsenyydestä kunnan lakatessa. - Uutiset
17.10.2012 13.22
Hallinto-oikeus: Myös kuntayhtymälle maksettu työkorvaus oikeutti kotitalousvähennykseenKuntayhtymä oli myöntänyt A:n puolisolle henkilökohtaista apua. A oli maksanut henkilökohtaisiksi avustajiksi palkatuille henkilöille kotitalousvähennysvaatimuksen perusteena olevista henkilökohtaiseen apuun kuulumattomista töistä erillistä korvausta. A:lla oli oikeus saada verotuksessa hyväkseen kotitalousvähennys, kun korvaus tehdystä työstä oli suoritettu kuntayhtymälle eikä suoraan työntekijöille. - Uutiset
7.9.2012 12.16
KHO:n ratkaisu sairaanhoitoalueen lautakunnan jäsenten valinnastaSairaanhoitoalueen lautakunnan jäsenet, varajäsenet, puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja oli valittava niin, että lautakunta kokoonpanoltaan vastasi jäsenkuntien valtuustoissa edustettuina olevien eri ryhmien kunnallisvaaleissa koko kuntayhtymän alueella saamaa ääniosuutta vaalilaissa säädetyn suhteellisuusperiaatteen mukaisesti. - Uutiset
3.7.2012 15.00
Kuntalain kokonaisuudistus käynnistyy - samoin kuin metropolialueen esiselvitysValtiovarainministeriö asetti 3. heinäkuuta 2012 kuntalain kokonaisuudistuksen valmistelua varten parlamentaarisen seurantaryhmän, työvaliokunnan ja valmistelujaostot. Niiden toimikausi päättyy 15. huhtikuuta 2014. Kuntarakenneuudistus muodostaa perustan kuntalain kokonaisuudistukselle. Kuntalain tulee edelleen olla kunnan hallintoa, päätöksentekomenettelyä ja taloutta koskeva yleislaki. Uudistuksella pyritään vähentämään erityislainsäädännön tarvetta. Tarkoituksena on, että uusi kuntalaki tulisi voimaan vuoden 2015 alussa.