-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kuntatalous
- Uutiset
8.9.2021 11.26
Niko Vartiaisen väitös: Lainsäätäjän asettamat tavoitteet eivät ole toteutuneet kuntaliitoksissaKuntaliitoksilla ei ole ollut myönteisiä elinkeinovaikutuksia eikä vaikutusta perusopetustoimen menoihin ja tuottavuuteen, osoittaa yhteiskuntatieteiden maisteri Niko Vartiaisen väitöstutkimus. Vartiainen tarkasteli lainsäädäntötutkimuksen alan väitöskirjassaan tilastoaineistojen perusteella, miten lainsäätäjän vuosiin 2007–2013 ajoittuneelle PARAS-hankkeelle asettamat tavoitteet ovat toteutuneet kuntaliitoksissa. Vaikutusarvioinnin kohteina olivat kuntaliitoksiin kohdistetut elinvoima-, meno- ja tuottavuustavoitteet. Vartiainen tutki elinvoimavaikutuksia kuntien elinkeinotoiminnan mittareilla, jotka liittyvät asukaslukuun, yksityisen sektorin työpaikkoihin ja yritysten lukumäärän muutokseen. Meno- ja tuottavuusvaikutusten mittaukset keskittyivät perusopetukseen eli oppilas- ja opetustuntikohtaisiin kustannuksiin. Väitöstutkimuksen mukaan lainsäätäjän asettamat tavoitteet eivät toteutuneet näiltä osin. - Uutiset
2.12.2019 10.30
Valtion tuloveroasteikko sekä kuntien ja seurakuntien tuloveroprosentit vuonna 2020Verohallinto on julkaissut ohjeissaan valtion tuloveroasteikon 2020 ja antanut luettelon varainhoitovuodeksi 2020 vahvistetuista kuntien, evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan seurakuntien tuloveroprosenteista. - Uutiset
29.3.2019 14.44
KHO: Riihimäen kaupunginvaltuuston hyväksymän tilikautta 2012 koskevan tilinpäätöksen voitiin katsoa antaneen oikeat ja riittävät tiedot kaupungin toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemastaKun otettiin huomioon, että poistosuunnitelma kuvasti kirjanpitovelvollisen omaa perusteltua käsitystä poistettavien hyödykkeiden taloudellisesta pitoajasta, kaupunginvaltuuston hyväksymän tilikautta 2012 koskevan tilinpäätöksen voitiin katsoa antaneen oikeat ja riittävät tiedot kaupungin toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Näin ollen korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei kaupunginvaltuusto ollut menetellyt lainvastaisesti hyväksyessään kaupungin vuoden 2012 tilinpäätöksen. - Uutiset
22.8.2018 14.20
KHO:n ratkaisu kunnan valokuituverkkoyhtiölle myöntämän omavelkaisen takauksen laillisuudesta sekä asiakirjojen toimittamisesta ja selvityksen hankkimisestaHallinto-oikeus oli A:n ja B:n valituksesta kumonnut kunnanvaltuuston päätöksen 19.1.2015 virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, koska mainittua päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty mahdollisen unionin oikeudessa tarkoitetun valtiontuen olemassaoloa ja tukimääräysten ja -säännösten soveltamisen edellytyksiä eikä tällaista selvitystä ole ollut asiakirjoista saatavissa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. KHO totesi myös, että esillä olevassa asiassa ei ollut kysymys A:lle kunnan luottamushenkilönä kuuluvasta oikeudesta saada kunnan viranomaisilta asiakirjoja nähtäväkseen. - Uutiset
16.5.2018 9.26
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta Juankosken kaupungin valtiontukiasiassaHallinto-oikeus totesi, että asiassa saadun selvityksen perusteella on mahdollista, että kaupunginhallituksen JBOY:tä koskevaan päätöksentekoon sisältyy SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontukea. Koska kaupunki ei ollut ennen osakkeiden myyntiä koskevan päätöksen tekemistä tehnyt komissiolle SEUT 108 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua ilmoitusta ja koska kaupungin on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien säännösten ja määräysten noudattamisesta, kaupunginhallituksen päätökset olivat kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä syntyneitä. Hallinto-oikeus kumosi valituksenalaiset päätökset. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
13.4.2018 12.40
Kuntatalousohjelma vuosille 2019–2022Kuntatalousohjelma on laadittu vuosia 2019–2022 koskevan julkisen talouden suunnitelman (JTS) valmistelun yhteydessä. Ohjelma syventää julkisen talouden suunnitelman kuntataloutta koskevaa arviointia. Kuntatalouden tilaa ja hallituksen toimenpiteiden vaikutuksia kuntien talouteen kuvataan uusimman käytössä olevan tiedon pohjalta. Kuntatalousohjelma on valmisteltu valtiovarainministeriön nimeämässä sihteeristössä, jossa ovat mukana kaikki keskeiset kuntien tehtävälainsäädäntöä ja kuntatalouteen vaikuttavia valtion toimenpiteitä valmistelevat ministeriöt sekä Suomen Kuntaliitto. - Uutiset
1.6.2017 12.30
KHO:n ratkaisu kaupungin talousarvion käsittelystäTalousarvion käsittelystä ei lakiin ole otettu yksityiskohtaisia säännöksiä. Kuntalain 65 §:ssä tai muussakaan oikeusohjeessa ei ole kielletty valtuutettua talousarvion hyväksymistä koskevan käsittelyn yhteydessä esittämästä, että talousarvion investointiosan alustavaan käyttösuunnitelmaan lisätään siihen alun perin sisältynyt, mutta kaupunginhallituksen talousarvioehdotuksen valmistelun yhteydessä poistama hanke määrärahaa koskevine mainintoineen. Hankkeen palauttaminen valtuustokäsittelyssä ei myöskään vaikuta siihen, että kysymys on edelleen alustavasta käyttösuunnitelmasta. Tähän nähden ja kun lisäksi otettiin huomioon, että valtuuston hyväksymät talousarvion täytäntöönpano-ohjeet koskivat talousarvion toteuttamista, valtuuston puheenjohtajan menettely oli ollut virheellistä siltä osin kuin A:n ei ollut sallittu kohdistaa esitystään yksittäiseen hankkeeseen, vaan ainoastaan talousarvion investointiosan sitovaan kokonaismäärärahaan "Katujen, viemäreiden ja vesijohtojen rakentaminen". Kun kuitenkin otettiin huomioon, että valtuutettu A:n kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava ehdotus oli A:n esittämällä tavalla määrärahalisäyksen käyttötarkoitus mainiten ollut äänestyksessä vastakkain kaupunginhallituksen ehdotuksen kanssa, kaupunginvaltuuston päätöstä ei ollut syytä kumota virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. - Uutiset
24.5.2017 9.17
KHO:n ratkaisu kunnan talousasiassaHyrynsalmen kunnanvaltuusto oli päätöksellään 10.3.2014 hyväksynyt Hyrynsalmen kunnan ja Hallan Sauna Oy:n välille neuvotellun käsirahan palauttamista koskevan sopimuksen. Lisäksi valtuusto oli varannut vuoden 2014 talousarvioon investointeihin 267 692 euron lisämäärärahan, joka katettiin lainan otolla. Hallinto-oikeus katsoi, että valtuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen, eikä päätöstä ollut syytä kumota valituksen johdosta. KHO jätti valituksen osittain tutkimatta eikä muilta osin muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
16.3.2017 9.01
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla oli hyväksytty koulujen lakkautuksetHallinto-oikeus totesi, että lähikoululla tarkoitetaan perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaisesti määräytyvää koulua tai paikkaa. Lähikoulu ei välttämättä ole oppilaan kotia lähinnä oleva koulu. Sillä perusteella, että oppilaalle on aikaisemmin osoitettu tietty koulu lähikouluksi, hänelle ei ole syntynyt subjektiivista oikeutta käydä koulua tässä koulussa, vaan opetuksen järjestäjä voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. Hallinto-oikeus katsoi, että opetuslautakunta oli ottanut yleisellä tasolla huomioon perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaiset periaatteet siitä, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Asiassa ei ilmennyt, että opetuslautakunnan päätös olisi ristiriidassa edellä mainittujen periaatteiden kanssa. Hallinto-oikeus totesi, että päätöksen lainmukaisuus yksilötasolla tulee tutkittavaksi yksittäisen oppilaan koulupaikkapäätöstä koskevan mahdollisen hallintovalituksen johdosta. Päätökset eivät olleet perusopetuslain 6 §:n vastaisia eivätkä lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen 3 artiklan tai 31 artiklan vastaisia. Päätökset eivät olleet suhteellisuusperiaatteen vastaisia eivätkä muutenkaan lainvastaisia. - Uutiset
15.3.2017 15.00
KHO hylkäsi valituksen ministeriön päätöksestä jolla oli hylätty Valtimon kunnan hakemus oppilaitosten ja päiväkotien sisäilma- ja kosteusvauriohankkeisiin myönnettävästä valtionavustuksestaAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko opetus- ja kulttuuriministeriön päätöstä pidettävä valituksessa esitetyillä perusteilla hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastaisena. KHO katsoi, että opetus- ja kulttuuriministeriö oli voinut hylätä Valtimon kunnan avustushakemuksen hakemuksen sisältöä koskevan puutteellisuuden vuoksi. Kun otettiin huomioon asiakirjoista ilmenevä hakemuksen ja sen liitteiden sisältö ja muu kunnan antama hanketta koskeva selvitys, opetus- ja kulttuuriministeriö oli voinut katsoa, että erityisesti kunnan toimittama hankesuunnitelma sekä koulukeskuksen A-rakennusta koskeva kuntoarvioraportti olivat olleet siten puutteellisia, ettei niistä käynyt ilmi asetuksen 5 §:ssä edellytetyt ja ministeriön hakuohjeessa täsmennetyt avustuksen myöntämiseksi vaaditut tiedot. Valtimon kunnan valituksessa ei ollut esitetty sellaisia seikkoja, joiden perusteella opetus- ja kulttuuriministeriön olisi katsottava valittajan avustushakemusta käsitellessään ja asian ratkaistessaan menetelleen asiassa sovellettavien säännösten vastaisesti tai muullakaan tavalla ylittäneen harkintavaltansa asiassa. Päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä. - Uutiset
1.3.2017 12.10
KHO:n ratkaisu julkisen rahoituksen oikeasta kohdentumisesta julkisyhteisöjen välilläKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa, jossa oli kysymys julkisen rahoituksen oikeasta kohdentumisesta julkisyhteisöjen välillä, lähtökohtana voitiin pitää velvollisuutta perusteettoman edun palauttamiseen. Korkein hallinto-oikeus katsoi kuitenkin, että Oulaisten kaupungin vaatimus perusteettoman edun palauttamisesta oli asiaan sovellettavan velan vanhentumisesta annetun lain nojalla vanhentunut siltä osin kuin kaupunki oli esittänyt vaatimuksensa Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymälle yli kolmen vuoden kuluttua Kevalle suorittamiensa maksujen ajankohdasta. Korkein hallinto-oikeus velvoitti Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän korvaamaan Oulaisten kaupungille sen mainitun ajankohdan jälkeen Kevalle maksamat eläkemenoperusteiset maksut. - Uutiset
1.2.2017 13.10
Hallinto-oikeus arvioi Nurmijärven talousarvion laillisuutta terveysaseman rakentamisen osaltaKunnanvaltuusto oli hyväksynyt vuosien 2016 - 2018 talousarvion ja taloussuunnitelman, jonka investointiosaan oli sisältynyt Rajamäen terveysaseman rakentamista koskeva määräraha vuodelle 2016. Hallinto-oikeus totesi muun muassa, että vaikka talousarviota ja -suunnitelmaa laadittaessa on sinänsä otettava huomioon kuntastrategia, ei kuntastrategia ole yleisluonteisuutensa vuoksi oikeudellisesti sitova eikä sen perusteella voida arvioida nyt kysymyksessä olevan kunnanvaltuuston päätöksen lainmukaisuutta. Myöskään mahdollisilla tulevilla sosiaali- ja terveystoimen järjestämisvastuuta koskevilla muutoksilla ei ole oikeudellista merkitystä tässä asiassa. Valtuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ollut muutenkaan kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. (Vailla lainvoimaa 1.2.2017) - Uutiset
5.1.2017 8.35
Verohallinnon ohje kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotuksestaKuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotus poikkeaa osin muiden verovelvollisten arvonlisäverotuksesta. Verohallinnon antamassa ohjeessa käsitellään kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä erityispiirteitä kuten arvonlisäverollisen liiketoiminnan ja viranomaistoiminnan rajanvetoa sekä palautusjärjestelmää. Ohjeessa käsitellään myös kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä menettelyitä. - Uutiset
13.12.2016 12.05
HTL Atte Korte: Harkintavalta ja harkintavallan väärinkäyttö erityisesti kunnan elinkeinon tukemiseen liittyvässä toiminnassaEdilexissä julkaistussa referee-artikkelissa tarkastellaan viranomaisen harkintavaltaa ja sen väärinkäyttöä sekä harkintavallan väärinkäytön seurauksia erityisesti kunnan harjoittaman elinkeinotoiminnan tukemisen näkökulmasta. Kunnalla voi kuntalain (410/2015) 7.1 §:n mukaan olla tehtäviä, jotka se ottaa hoitaakseen itsehallintonsa nojalla. Yhden itsehallinnon nojalla hoidettavan tehtäväkentän muodostaa elinkeinotoiminnan tukeminen. Kunnan itsehallintoon kuuluvien tehtävien sääntely on varsin väljää, jonka vuoksi elinkeinotoiminnan tukeminen luo hyvän kontekstin harkintavallan väärinkäytön tarkastelulle. Aihepiiri on myös ajankohtainen Suomen hallituksen käynnistämän aluehallintouudistuksen vuoksi. Uudistuksessa muun muassa suuri osa kuntien nykyisistä tehtävistä siirtyy maakuntien vastuulle. Uudistuksen jälkeen kuntien jäljelle jäävät tehtävät, kuten elinkeinotoiminnan tukeminen, voivat saada entistäkin merkittävämmän roolin. - Uutiset
13.12.2016 9.11
KHO:n ratkaisu kaupungin omavelkaisesta takauslimiitistä osakeyhtiölleHallinto-oikeus totesi, että kaupunginvaltuuston valituksenalaista päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty kysymyksessä olevan takauslimiitin markkinaehtoisuutta eikä valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Näin ollen ja kun kaupunginvaltuuston oli valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten noudattamisesta, valtuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Tämän vuoksi päätös oli kumottava. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua. - Uutiset
21.11.2016 9.10
Kuntalakiin säännökset poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa oleville kunnilleHallitus antoi 18. marraskuuta eduskunnalle esityksen laiksi kuntalain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan kuntalakiin lisättäväksi säännökset poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa olevaa kuntaa koskevasta selvitysmenettelystä. Tavoitteena on säätää menettelystä tilanteessa, jossa kunta itse ei kykene ratkaisemaan hallinnon poikkeuksellisia vaikeuksia. - Uutiset
10.11.2016 14.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla oli todettu koulun lakkauttamisen olleen lainmukainen SalossaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää Laurin koulun lakkauttamisesta siitä johtuvia investointeja ja oppilaiden sijoittamisia koskevin määrittelyin. Valtuusto ei ollut käyttänyt väärin harkintavaltaansa eikä siten ylittänyt toimivaltaansa. Valtuuston päätös ei ollut muutoinkaan valituksissa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Päätöksen tarkoituksenmukaisuutta ei voitu tutkia kunnallisvalituksen johdosta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
9.11.2016 10.10
Hallinto-oikeus kumosi Kinnulan kunnanvaltuuston päätöksen 100.000 euron lainan takaamisestaTaattava laina oli tarkoitus käyttää asuntojen vuokraustoiminnassa käytettävän rakennuksen peruskorjaamiseen. Asuntojen vuokralle antamisessa oli kyse taloudellisesta toiminnasta, jota voivat harjoittaa kunnan alueella muutkin toimijat kuin Kinnulan vanhusten Tuki ry. Mainitun yhdistyksen oli tämän vuoksi katsottava toimivan asunnon vuokraustoimintansa osalta kilpailutilanteessa markkinoilla. Kinnulan kunta ei siten voinut myöntää takausta tuohon toimintaan liittyvästä velasta, kun Kinnulan vanhusten Tuki ry ei kuulu kuntakonserniin eikä se myöskään ole kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Kunnanvaltuuston päätös oli kuntalain 129 §:n 2 momentin vastainen. Kun kunnanvaltuuston päätös kumottiin lainvastaisena, valituksessa esitetyistä muista perusteista ei ollut tarpeen lausua. (Vailla lainvoimaa 9.11.2016) - Uutiset
5.10.2016 14.00
KHO:n ratkaisu kaupungin satamaliikelaitoksen investointien hyväksymisestäHallinto-oikeus totesi, että satamaliikelaitoksen vuoden 2013 talousarvioon sisältyvässä investoinnissa Ulko-Petäjäs, kenttä - ja täyttö 1 oli kysymys samasta investoinnista, jonka valtuusto oli päätöksellään 23.11.2009 hyväksynyt kustannusarvioltaan 12 miljoonan euron suuruisena. Satamaliikelaitoksen johtosääntö ei edellyttänyt, että valtuuston tulisi hyväksyä jo aiemmin hyväksymänsä investointi erikseen kunkin talousarviovuoden osalta. Satamaliikelaitoksen johtokunta oli siten voinut hyväksyä satamaliikelaitoksen vuoden 2013 talousarvion siten, että hankkeeseen Ulko-Petäjäs, kenttä - ja täyttö 1 on osoitettu 8 miljoonan euron määräraha. Johtokunta ei ollut talousarvion hyväksyessään ylittänyt toimivaltaansa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
5.9.2016 9.06
VM: Kilpailukykysopimus ja kuntatalouden näkymät – hallitus on sitoutunut kuntatalouden tasapainottamiseenValtiovarainministeriö julkaisi perjantaina 2. syyskuuta esityksen, jossa tarkastellaan kilpailukykysopimuksen vaikutuksia kuntatalouteen ja kuntatalouden näkymiä kokonaisuudessaan vuonna 2017. Kuntatalouden tilaan vaikuttavat kilpailukykysopimuksen lisäksi useat muut tekijät.