-
- Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
- Kunta
Kunta
- Uutiset
25.10.2019 8.00
Hallituksen esitys kuntien taloustietojen automaattisesta raportoinnista eduskuntaanHallitus antoi tänään 24.10.2019 eduskunnalle esityksen kuntien taloustietojen tuottamista ja raportointia koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi kuntalakia, valtiokonttorista annettua lakia, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annettua lakia sekä eräitä opetus- ja kulttuuritoimen lakeja. - Uutiset
24.10.2019 12.10
Apulaisoikeuskansleri: Kaupunki laiminlöi velvollisuutensa käsitellä kantelijan kirje ja vastata siihen kohtuullisessa ajassaKaupungin huomiota kiinnitettiin sen velvollisuuteen järjestää hallintonsa siten, että hallinnon asiakas voi saada kirjeeseensä vastauksen ja asiansa käsiteltyä kohtuullisessa ajassa. Kaupungin tulee myös huolehtia siitä, että valvovan viranomaisen selvityspyyntöihin vastataan viivytyksettä ja riittävän tarkasti. Lisäksi kaupungin huomiota kiinnitettiin viranomaisen velvollisuuteen käsitellä sille saapunut asiakirjapyyntö julkisuuslain mukaisesti. - Uutiset
8.10.2019 8.00
Työsopimussuhteisen työntekijän palkkaa koskevan yksityisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvän riita-asian ratkaiseminen ei kuulunut hallinto-oikeuden vaan käräjäoikeuden toimivaltaanA oli ollut kaupungin palveluksessa työsopimussuhteisena työntekijänä. Asiassa oli siten kysymys palkkaa koskevasta yksityisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvästä riita-asiasta, jonka ratkaiseminen ei kuulunut HAO:n vaan KO:n toimivaltaan. A:n esittämät valitusperusteet liittyivät siihen, millä perusteilla hän katsoi tehtäväkohtaisen palkkansa määrittelyn olleen virheellinen, eikä A ollut esittänyt sellaisia valitusperusteita, jotka olisivat voineet tulla tutkittaviksi kunnallisvalituksena hallintolainkäytön järjestyksessä. Valitus oli tästä syystä jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 8.10.2019) - Uutiset
7.10.2019 13.11
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kuntalain muutoksessa kansalaisnäkökulmaa ei ole otettu huomioonLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut uudistusta, jonka myötä kunnallisvalituksessa otetaan käyttöön valituslupajärjestelmä valitettaessa hallinto-oikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valituslupajärjestelmää on pohdittu lähinnä tuomioistuinlaitoksen näkökulmasta. Sen sijaan kansalaisnäkökulmaa ei ole otettu huomioon. - Uutiset
3.10.2019 15.30
Kuntien sote-ulkoistusten ja investointien rajoittamista tiukennetaanHallitus esittää, että rajoituslain voimassaoloa jatketaan vuoden 2025 loppuun asti. Samalla ulkoistamisen ehtoja tiukennettaisiin. Myös sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatkettaisiin vuoden 2023 loppuun. - Uutiset
2.10.2019 11.01
Yhteenveto kuntien omista näkemyksistä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta on valmistunutKuntien näkemyksiä selvitettiin verkkokyselyllä 11.7.-13.9.2019. Koko selvityksen raporttiluonnos julkaistaan loka-marraskuun vaihteessa laajalle kommentointikierrokselle. Kommentointiaikaa on noin kolme viikkoa. Lopullinen selvitys valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. - Uutiset
25.9.2019 7.13
Hallinto-oikeus kumosi Ähtärin kaupunginvaltuuston "pandatalopäätöksen" myöntää omavelkainen takaus Ähtärin Eläinpuisto Oy:n Kuntarahoitus Oyj:ltä haetulle neljän miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalleKoska kaupunginvaltuusto oli myöntänyt huomattavan suuren omavelkaisen takauksen ilman tietoa vastavakuuden arvosta, hallinto-oikeus katsoi, että takauksen myöntämiseen valtuuston päättämällä tavalla sisältyi kuntalain 129 §:n 1 momentissa tarkoitettu merkittävä taloudellinen riski. Valituksenalainen kaupunginvaltuuston päätös oli tämän vuoksi lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 25.9.2019) - Uutiset
19.9.2019 8.30
Hallinto-oikeuden päätös ympäristötarkastajan virkavalinnastaHAO ei tutkinut valittajan vaatimusta B:n virkamääräyksen perusteella tekemien päätösten ja esittelyjen hylkäämisestä. HAO hylkäsi valituksen muilta osin. HAO hylkäsi täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 19.9.2019) - Uutiset
6.9.2019 11.00
Keskusverolautakunta: Yksityiselle toimijalle perus- tai lukio-opetuksen käyttöön vuokrattu koulurakennus oli AVL 130 § 1 momentissa tarkoitetussa kuntapalautukseen oikeuttavassa käytössäHakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa merkitystä ei ollut sillä, vastasiko A:n kaupunki kaikista koulurakennuksen kuluista tai vastasiko yksityinen toimija ainakin joltain osin koulurakennuksen juoksevista ylläpitomenoista ja käyttökustannuksista. (Ei lainvoim 5.9.2019) - Uutiset
27.8.2019 13.00
KHO:n päätös Pyhäjärven kaupunginjohtajan virkavaalia koskevassa asiassaKHO kumosi HAO:n päätöksen siltä osin kuin HAO oli jättänyt tutkimatta A:n esittämän valtuutettujen esteellisyyttä koskevan valitusperusteen, otti viivytyksen välttämiseksi asiaa HAO:lle palauttamatta A:n valituksen tutkittavakseen myös tällä valitusperusteella tehtynä, ja hylkäsi valituksen mainituilta osin. HAO:n päätös kumottiin myös oikeudenkäyntikulujen osalta. A:n ja Pyhäjärven kaupunginhallituksen oikeudenkäyntikulujen korvaamista HAO:ssa koskevat vaatimukset hylättiin. A:n ja Pyhäjärven kaupunginhallituksen oikeudenkäyntikulujen korvaamista KHO:ssa koskevat vaatimukset hylättiin. - Uutiset
16.8.2019 15.45
Kuntalain muutostarpeita selvitetäänValtiovarainministeriö asetti 15.8.2019 kuntalain muutostarpeita selvittävän työryhmän sekä hallinto- ja taloussääntelyä tarkastelevat jaostot. Työryhmän ja jaostojen toimikausi päättyy 30.9.2020. - Uutiset
9.8.2019 10.41
KKO: Kaupunki laiminlöi työnantajana yhteistoimintavelvoitettaan ja se velvoitettiin maksamaan lomautetuille työntekijöille hyvitystäKaupunki oli syksyllä 2013 käynyt työntekijöidensä kanssa yhteistoimintaneuvottelut talousarvioehdotuksessa edellytetyistä henkilöstömenojen säästötavoitteista. Neuvottelujen päätyttyä kaupunginvaltuusto oli joulukuussa 2013 päättänyt, että säästötavoite toteutetaan koko henkilöstön lomauttamisella. Kaupunki oli tämän jälkeen keväällä 2014 käynyt työntekijöidensä kanssa lomautuksen toteuttamista koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Korkein oikeus katsoi, että kaupungin olisi tullut käydä jo ennen joulukuussa 2013 tehtyä kaupunginvaltuuston päätöstä yhteistoimintaneuvottelut, joita edellytetään työvoiman käytön vähentämistä harkittaessa. Kun kaupunki ei ollut näin menetellyt, kaupunki oli työnantajana laiminlyönyt yhteistoimintavelvoitettaan ja se velvoitettiin maksamaan lomautetuille työntekijöille hyvitystä. HO:n tuomion lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
2.7.2019 9.00
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja kuntien taloustietojen tuottamista ja raportointia koskevasta lainsäädännöstä 6. syyskuuta mennessäValtiovarainministeriö lähetti 1.7.2019 lausuntokierrokselle luonnoksen hallituksen esitykseksi kuntien ja kuntayhtymien taloustietojen tuottamisesta ja raportoinnista. Esitys sisältää ehdotukset lainsäädännön muutoksista, jotka ovat edellytyksenä kuntien ja kuntayhtymien talousseurannan ja raportoinnin automatisoidun mallin toteuttamiselle. Lausuntoaika päättyy 6.9.2019. - Uutiset
11.6.2019 13.31
Hallinto-oikeus: Lapsiperheille voitiin päättää myöntää 25 %:n alennus tontin myyntihinnastaHAO totesi, että lapsiperheiden yhdenvertaisuuden toteutuminen asumisen järjestämisessä voi, PL 19 §:n 3 ja 4 momentin mukaiset tavoitteet myös huomioon ottaen, mahdollistaa positiivisen erityiskohtelun. Kun otettiin huomioon, että alennus ei muodostunut tonttien keskimääräiset neliöhinnat huomioon ottaen kohtuuttoman suureksi, sekä se, että kunnassa oli tarjolla tontteja kaikille halukkaille, ei hinnanalennus lapsiperheiden asemaa ja olosuhteita parantavana toimenpiteenä muodostanut tavoitteisiinsa nähden suhteettoman pitkälle menevää erityistoimenpidettä. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla kuntalain 135 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. (Ei lainvoim. 11.6.2019) - Uutiset
11.6.2019 11.21
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuuston päätös "vauvaperheen vapautus kunnallisverosta" -mallin käyttöönotosta oli lainvastainenKunnanvaltuusto oli päättänyt ottaa käyttöön "vauvaperheen vapautus kunnallisverosta" -mallin. Päätösvalmistelusta ilmeni, että vauvaperheille oli tarkoitus myöntää avustus, jonka suuruus olisi riippuvainen vanhemman tai vanhempien lapsen syntymävuonna kunnalle maksaman kunnallisveron määrästä. Asiassa oli kuntalaisen tekemän valituksen johdosta arvioitavana muun muassa se, merkitsikö päätös perustuslain ja yhdenvertaisuuslain vastaista syrjintää. Kunnanvaltuuston päätös kumottiin lainvastaisena. (Ei lainvoim. 11.6.2019) - Uutiset
21.5.2019 12.15
Hallinto-oikeus: Jätehuollon keskittäminen kuntien omistamalle yhtiölle ei ollut lainvastainenKurikan kaupunginvaltuusto oli päättänyt, että Kurikan kaupungin jätehuolto keskitetään Lakeuden Etappi Oy:lle 1.1.2018 alkaen. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää jätehuollon yhtenäistämisestä päätöksestä ilmenevällä tavalla. Valtuusto ei käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Valtuuston päätös ei siten mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. Tarkoituksenmukaisuusperusteella kunnallisvalitusta ei voi tehdä. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019) - Uutiset
21.5.2019 10.10
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston myöntämä korkeintaan 7,2 miljoonaa euron takaus määräysvallassaan olevalle kiinteistöyhtiölle ei ollut valtiontukisäännösten vastainen tai muutoinkaan lainvastainenHallinto-oikeus totesi, että valituksenalaisen päätöksen valmistelussa oli arvioitu yksityiskohtaisesti valtiontukikysymystä. Kaupunginvaltuusto oli valtiontukiviranomaisena riittävässä määrin selvittänyt suunniteltuun toimenpiteeseen sisältyvän valtiontuen mahdollista olemassaoloa ja muutoinkin valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kaupunginvaltuusto oli voinut katsoa, ettei suunniteltuun järjestelyyn sisälly Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklassa tarkoitettua valtiontukea. Kaupunginvaltuusto ei ollut asiassa saadun selvityksen mukaan takauksesta päättäessään menetellyt myöskään vastoin yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää takauksen myöntämisestä Kiinteistö Oy Vaasan Yrittäjänkatu 17 Fastighets Ab:lle. Valtuusto ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Kaupunginvaltuuston päätös ei mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019) - Uutiset
16.5.2019 8.15
Hallinto-oikeus kumosi maanvuokrasopimuksen hyväksymistä koskevan kunnanhallituksen päätöksenKunnanhallitus oli päätynyt vuokran määrään, joka vastasi alueesta aiemmin perittyä vuokratasoa ja joka oli vain noin neljäsosa arviolausunnon mukaisesta arviosta markkinoilla saatavasta vuokrasta. Päätöksen perusteena ei siten ollut ollut kuntalain 130 §:n 2 momentin edellyttämällä tavalla kohteen markkinaehtoisesta vuokrasta hankittu arviolausunto. Kunnanhallitus ei näin ollen ollut menetellyt vuokran markkinaehtoisuuden määrittämisessä kuntalain 130 §:n edellyttämällä tavalla. Vuokrasopimuksen hyväksymistä koskeva kunnanhallituksen päätös oli siten syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätös ja sitä koskeva oikaisuvaatimuspäätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 16.5.2019) - Uutiset
23.4.2019 14.14
Hallinto-oikeuden ratkaisu teollisuustonttien hinnoittelustaKaupunginvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä päättänyt teollisuustonttien hinnoittelusta tietyllä alueella. Valtuuston päätös ei kohdistunut tiettyyn yritykseen eikä päätöksellä siten suosittu jotakin yritystä tai tuotannonalaa. Valituksenalaista päätöstä tehtäessä ei siten ollut tarvetta selvittää Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltumista asiassa. Kaupunginvaltuuston päätös ei näin ollen ollut valituksessa esitetyistä syistä syntynyt virheellisessä järjestyksessä. (Vailla lainvoimaa 23.4.2019) - Uutiset
29.3.2019 14.44
KHO: Riihimäen kaupunginvaltuuston hyväksymän tilikautta 2012 koskevan tilinpäätöksen voitiin katsoa antaneen oikeat ja riittävät tiedot kaupungin toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemastaKun otettiin huomioon, että poistosuunnitelma kuvasti kirjanpitovelvollisen omaa perusteltua käsitystä poistettavien hyödykkeiden taloudellisesta pitoajasta, kaupunginvaltuuston hyväksymän tilikautta 2012 koskevan tilinpäätöksen voitiin katsoa antaneen oikeat ja riittävät tiedot kaupungin toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Näin ollen korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei kaupunginvaltuusto ollut menetellyt lainvastaisesti hyväksyessään kaupungin vuoden 2012 tilinpäätöksen. - Uutiset
29.3.2019 13.00
Työtuomioistuin KVTESin tulkinnasta: Työnantajalla on oikeus perustellusta syystä muuttaa työvuoroluetteloa siten, että samanaikaisesti työtunteja lisätään toisaalle ja vähennetään toisaalta säännöllisen työajan puitteissaKunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (III luvun 30 §:n 2 mom.) tulkintaa koskevassa asiassa katsottiin, että työnantajalla on oikeus perustellusta syystä muuttaa työvuoroluetteloa siten, että samanaikaisesti työtunteja lisätään toisaalle ja vähennetään toisaalta säännöllisen työajan puitteissa. Palkansaajajärjestöjen kanne hylättiin. - Uutiset
7.3.2019 15.30
Yli 60 kuntaa kehitti palveluidensa digitaalisuutta Digikuntakokeilu-hankkeessaKuntien kokeiluissa tuotettiin ratkaisuja ja saatiin oppeja muun muassa asiakaspalvelun sähköisiin alustoihin ja työkaluihin, sähköisiin oppimisympäristöihin ja kuntalaisten osallisuutta ja päätöksentekoa tukeviin toimintatapoihin. - Uutiset
11.2.2019 13.10
Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyn edellytyksiä tarkennetaan 1. maaliskuuta 2019 voimaantulevalla kuntalain muutoksellaTarkoituksena on, että kuntien erityisen vaikean talouden aseman määrittely on oikeudenmukainen ja luotettava, ja että se kannustaa kuntia pitkällä aikavälillä taloudellisesti kestäviin ratkaisuihin. Arviointimenettelyn edellytyksenä käytettäviä kunnan talouden tunnuslukuja ja niiden raja-arvoja tarkennetaan kuvaamaan paremmin tulorahoituksen riittävyyttä. Kuntalain muutos tulee voimaan 1. maaliskuuta 2019, ja uusia tunnuslukuja sekä raja-arvoja sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2022 vuosien 2020 ja 2021 tilinpäätösten perusteella. Siihen saakka erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyyn sovelletaan vielä, mitä lain voimaan tullessa voimassa olleessa kuntalain 118 §:ssä säädetään. - Uutiset
6.2.2019 15.15
Opas kuntien sähköisiin kokouksiin ja sähköiseen päätöksentekomenettelyynOppaan tarkoituksena on täsmentää, mitä kuntien päätöksenteon sähköistyminen tarkoittaa, mitä lainsäädäntö vaatii ja mitä asioista tulee ottaa huomioon tietohallinnon näkökulmasta, jotta sähköiset kokoukset ovat muun muassa tietoturvallisia. - Uutiset
1.2.2019 12.44
Turun hallinto-oikeus hylkäsi Salon kaupungin Suomi 100 -tonttikampanjaa koskevan valituksenSalon kaupunginvaltuusto päätti 27.11.2017 hyväksyä omakotitonttien markkinointikampanjan "Suomi 100". Kampanjassa kaupungin omakotitontit asetettiin varattavaksi 100 päivän ajaksi 6.12.2017 alkaen ja varausaikana varatut tontit ovat lunastettavissa 100 euron hintaan, kun kaupungin normaalikäytännön mukaiset ehdot on täytetty. Päätöksestä valitti hallinto-oikeuteen neljätoista salolaista yksityishenkilöä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. - Uutiset
29.1.2019 13.42
Apulaisoikeuskansleri: Tietopyynnön käsittely kunnassa ei ollut lainmukaista - Uutiset
10.1.2019 9.51
KHO ei muuttanut valtiovarainministeriön hylkäävän päätöksen lopputulosta Heikinsuon kylän alueen siirtämisestä Pöytyän kunnasta Auran kuntaanKun otettiin huomioon erityisesti siirrettäväksi esitetyn alueen asukasmäärä sekä esitetystä muutoksesta Pöytyän kunnalle aiheutuvat taloudelliset menetykset, esitettyä kuntajaon muutosta ei voitu pitää muutosta vastustavan Pöytyän kunnan kannalta vähäisenä. Kuntarakennelain 19 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan muutoksen kohteena olevan kunnan valtuuston vastustuksesta huolimatta eivät siten täyttyneet. - Uutiset
28.12.2018 12.15
KHO ei tutkinut kaupunginhallituksen päätöksen muutoksenhakukelpoisuuttaKoska A ja B eivät olleet saattaneet kaupunginhallituksen päätöksen muutoksenhakukelpoisuutta arvioitavaksi kuntalaissa (365/1995) säädetyssä järjestyksessä, korkein hallinto-oikeus ei voinut ottaa kantaa kaupunginhallituksen päätöksen muutoksenhakukelpoisuuteen. A:n ja B:n vaatimus oli tämän vuoksi jätettävä tutkimatta. - Uutiset
28.12.2018 11.40
Yritysoikeuden professori (oa.) Janne Ruohonen: Ajankohtaista – Kuntayhtiöihin tarvitaan lisää asiantuntemustaKuntaomisteisten osakeyhtiöiden määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tällä hetkellä kuntayhtiöitä on Tilastokeskuksen tietojen mukaan yli 2200. Kuntayhtiöihin on siirretty merkittävä määrä varallisuutta. Kuntayhtiöiden määrällinen kasvu juontaa kilpailuoikeudesta: lähtökohtaisesti kilpailluilla markkinoilla toimivat kunnan toiminnot on yhtiöitettävä. Tällä pyritään turvaamaan yksityisen ja julkisen sektorin kilpailuneutraliteetti. Toisaalta yhtiöittäminen saattaa liittyä pyrkimykseen tehostaa toimintaa. Joka tapauksessa kuntayhtiöt ovat kunta- ja osakeyhtiölainsäädännön ristipaineessa. Erityisesti toimivan omistajaohjauksen rakentaminen on haasteellista. Uuden kuntalain mukaan kuntayhtiön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhtiön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Asiantuntemusvaatimus on pitänyt ottaa huomioon viimeistään kevään 2018 yhtiökokouksissa hallitusten jäsenvalintoja tehtäessä. - Uutiset
27.11.2018 16.00
KHO:n ratkaisu kunnanvaltuuston päätöksen lainmukaisuudesta toimielimen jäsenen valinnassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että hallintosäännön määräystä voitiin hallinto-oikeuden toteamin tavoin pitää sinänsä tulkinnanvaraisena. Määräys ei kuitenkaan edellyttänyt, että lautakuntien jäsenet ja varajäsenet valittaisiin vain valtuutettujen ja varavaltuutettujen keskuudesta. Tähän nähden kunnanvaltuusto ei ollut toiminut hallintosäännön 10 §:n vastaisesti yhteisöllisyyslautakunnan jäsenten ja varajäsenten vaalissa valitessaan toimielimeen myös muita kuin valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Koska valtuuston päätös ei ollut lainvastainen, hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättiin. - Uutiset
1.11.2018 10.45
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Valtiovarainministeriön päätös selvitysryhmän asettamisesta kunnalle ei ollut valituskelpoinen päätösKorkeimman hallinto-oikeuden 1.11.2018 antamassa lyhyessä ratkaisuselosteessa on kysymys siitä, muodostiko valtiovarainministeriön päätös asettaa Kittilän kunnan hallintoa selvittämään kuntalain 109 b §:ssä tarkoitettu selvitysryhmä valituskelpoisen päätöksen. Korkein hallinto-oikeus katsoi samoin kuin hallinto-oikeus, että valtionvarainministeriön päätöstä selvitysryhmän asettamisesta ei ollut pidettävä hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettuna valituskelpoisena päätöksenä, jolla asia oli ratkaistu. Valitus hallinto-oikeuden päätöksestä, jolla valitus oli jätetty tutkimatta, hylättiin. - Uutiset
19.10.2018 9.15
Hallituksen esitys laiksi kuntien kulttuuritoiminnastaHallitus antoi 18.10.2018 esityksen uudeksi laiksi kuntien kulttuuritoiminnasta eduskunnalle. Uusi laki korvaisi nykyisen lain vuodelta 1992. Laissa määriteltäisiin tavoitteet kuntien kulttuuritoiminnalle ja tehtävät saatettaisiin ajan tasalle. Lakiin lisättäisiin säännökset valtion viranomaisen tehtävistä, asukkaiden osallistumisesta, kehittämistehtävästä, yhteistyöstä sekä tiedon tuottamisesta ja toiminnan arvioinnista. Valtionrahoitusta koskeva säännös ajantasaistettaisiin. - Uutiset
5.10.2018 14.00
Kuntaliiton uusi julkaisu: Korruptio ja eettisyys kunnassaSuomalainen korruptio on ollut näkyvästi esillä mediassa. On kerrottu, että Suomessa on raskaan luokan korruptio- ja lahjontarikoksia kohtuullisen vähän moniin muihin maihin verrattuna, mutta Suomikaan ei ole korruptiosta vapaa maa. Suomessa esiintyvälle korruptiolle on usein ominaista se, että toimitaan muodollisesti lain mukaan, mutta silti epäeettisesti. Eettiset ohjeistukset ovat kunnissa edelleen harvinaisia. Kuntaliitolta on ilmestynyt maksuton julkaisu Korruptio ja eettisyys kunnassa, jonka myötä Kuntaliitto toivoo eettisten ohjeiden yleistyvän ja keskustelun yhteisistä arvoista ja päätöksenteon pelisäännöistä lisääntyvän. Julkaisun on kirjoittanut Kuntaliiton korruption vastaista työryhmää vetävä lakimies Saija Haapalehto. - Uutiset
17.9.2018 12.08
Tutkimusraportti: Kuntakonsernin ohjeistusta on syytä täsmentääKuntien olisi syytä täsmentää konserniyhteisöjensä tavoitteita ja ohjeistusta, toteaa Tampereen yliopiston emeritusprofessori Pentti Meklin. Kuntaliiton ARTTU2-tutkimusohjelmassa on julkaistu Meklinin tutkimusraportti, jossa tarkastellaan kuntakonsernien ohjausta sekä teoreettisesti että konkreettisesti talousarviotavoitteiden valossa. Tavoitteet kuntakonsernin kokonaisedun osoittajana -tutkimusraportin kohteena ovat erityisesti ARTTU2-tutkimusohjelmaan kuuluvat 40 kuntaa. - Uutiset
5.9.2018 12.14
KHO:n muu päätös satamaliikelaitoksen salassa pidettävää päätöstä koskevasta kunnallisvalituksestaA oli kunnan jäsenenä hakenut oikaisua tehtyihin päätöksiin ja hänen oikaisuvaatimuksensa oli tutkittu. A:lle oli jo ennen oikaisuvaatimuksen tekemistä toimitettu päätökset salassapidettävin osin peiteltyinä. Hallinto-oikeus oli välipäätöksellään katsonut, ettei A:lla viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annettujen lakien säännökset huomioon ottaen ollut oikeutta saada enempää tietoa päätöksistä. A ei ollut hänelle välipäätöksellä varatusta tilaisuudesta huolimatta esittänyt muita kuin päätösten salaamista koskevia valitusperusteita. Kun lisäksi otettiin huomioon, mitä hallinto-oikeus oli välipäätöksessään oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisesta lausunut, hallinto-oikeus katsoi, ettei jo päättyneen vuoden 2014 satamamaksuja koskevia päätöksiä ollut kunnan jäsenenä valittavan A:n valituksesta kumottava pelkästään sillä perusteella, että järjestäytymis- ja asian käsittelytietoja oli alun perin aiheettomasti salattu. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
22.8.2018 14.20
KHO:n ratkaisu kunnan valokuituverkkoyhtiölle myöntämän omavelkaisen takauksen laillisuudesta sekä asiakirjojen toimittamisesta ja selvityksen hankkimisestaHallinto-oikeus oli A:n ja B:n valituksesta kumonnut kunnanvaltuuston päätöksen 19.1.2015 virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, koska mainittua päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty mahdollisen unionin oikeudessa tarkoitetun valtiontuen olemassaoloa ja tukimääräysten ja -säännösten soveltamisen edellytyksiä eikä tällaista selvitystä ole ollut asiakirjoista saatavissa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. KHO totesi myös, että esillä olevassa asiassa ei ollut kysymys A:lle kunnan luottamushenkilönä kuuluvasta oikeudesta saada kunnan viranomaisilta asiakirjoja nähtäväkseen. - Uutiset
20.8.2018 8.10
Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioonKäsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -verkkojulkaisu on vapaasti luettavissa. Digitalisaatio luo uutta päivittäin. Ratkaisut muotoutuvat vain kokeilemalla ja sopeutumalla ajatukseen, että muutos on tullut kehitykseen jäädäkseen. Myös kuntajohtajien tuskaa on jaettu: miten digitalisaatio otetaan haltuun ja mistä tulisi aloittaa? - Uutiset
19.6.2018 10.09
Valtiovarainministeriö pidätti 20 Kittilän luottamushenkilöä luottamustoimistaanValtiovarainministeriö päätti pidättää 20 syytteessä olevaa Kittilän kunnan luottamushenkilöä luottamustoimista siihen saakka, kunnes luottamushenkilöitä vastaan nostetut syytteet on käsitelty tuomioistuimessa. - Uutiset
15.6.2018 11.30
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste koskien huostaanotetun ja sijaishuoltoon sijoitetun lapsen terveydenhoitokulujen korvaamistaKorkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuseloste koskee tilannetta, jossa A oli tyttärensä B:n ollessa otettuna X:n kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan huostaan ja sijaishuoltoon sijoitettuna Z:n kunnassa sijaitsevaan nuorisokotiin maksanut tyttärensä terveydenhoitokuluja. Asiassa tuli ratkaistavaksi ensinnäkin se, tuliko terveydenhoitokulujen korvaamista koskeva asia käsitellä valitusasiana vai hallintoriitana. Lisäksi KHO otti päätöksessä kantaa siihen, mitä kuntaa oli tapauksessa pidettävä korvausvastuullisena B:n tarvitsemista terveydenhuollon palveluista syntyneiden kustannusten korvaamisen osalta. - Uutiset
14.6.2018 12.45
KHO:n päätös koskien lukioiden lakkauttamista koskevan kaupunginvaltuuston päätöksen lainmukaisuuttaKorkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavana olleessa kunnallisasiaa koskevassa valitusasiassa oli kyse kaupunginvaltuuston päätöksen laillisuudesta. Kaupunginhallitus oli päätöksellään päättänyt kahden lukion lakkauttamisesta. KHO totesi hallinto-oikeuden tavoin, että valituksenalainen asia oli valmisteltu kuntalain (365/1995) 23 §:n 1 momentissa ja 53 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kaupunginhallituksessa. Lisäksi kaupunginvaltuusto oli tehnyt päätöksensä sille kuuluvan harkintavallan nojalla ja rajoissa. Kaupunginvaltuuston päätös ei siten ollut valituksessa esitetyillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntynyt eikä muutoinkaan lainvastainen. - Uutiset
7.6.2018 12.55
KHO arvioi päätöksessään kaupunginvaltuutettuja, kaupunginlakimiestä ja hallinto-oikeustuomaria koskevia esteellisyysväitteitäKorkeimman hallinto-oikeuden kunnallisasiaa koskeva valitusasia koski kaupunginvaltuutettujen ja kaupunginlakimiehen esteellisyyttä. Asiassa oli lisäksi kyse siitä, oliko asian käsittelyyn hallinto-oikeudessa osallistunut hallinto-oikeustuomari ollut esteellinen käsittelemään valitusasiaa. KHO katsoi hallinto-oikeuden ratkaisun mukaisesti, ettei tapauksessa ollut kyse esteellisyydestä valtuutettujen ja lakimiehen osalta. Asiassa ei myöskään oltu KHO:n mukaan esitetty mitään sellaista, jonka johdosta olisi katsottava, että olisi perusteltua aihetta epäillä tuomarin puolueettomuutta asiassa. - Uutiset
1.6.2018 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Kunnan on vastattava aloitteeseen kohtuullisessa ajassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupunginhallituksen huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin ja kuntalain säännöksiin aloitteen käsittelemisestä. - Uutiset
18.4.2018 15.15
Hallinto-oikeus: Loviisan kaupungilla oli asialliset ja hyväksyttävät perusteet Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamiseen pysyvästiHallinto-oikeus katsoi, että kaupungilla oli ollut asialliset ja hyväksyttävät perusteet Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamiseen pysyvästi 1.5.2017 alkaen. Päätös Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamisesta ei siten ollut yhdenvertaisuusperiaatteen ja tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastainen. Valtuusto oli voinut sillä olevan harkintavaltansa rajoissa päättää Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamisesta. Valituksenalainen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen. - Uutiset
13.4.2018 12.40
Kuntatalousohjelma vuosille 2019–2022Kuntatalousohjelma on laadittu vuosia 2019–2022 koskevan julkisen talouden suunnitelman (JTS) valmistelun yhteydessä. Ohjelma syventää julkisen talouden suunnitelman kuntataloutta koskevaa arviointia. Kuntatalouden tilaa ja hallituksen toimenpiteiden vaikutuksia kuntien talouteen kuvataan uusimman käytössä olevan tiedon pohjalta. Kuntatalousohjelma on valmisteltu valtiovarainministeriön nimeämässä sihteeristössä, jossa ovat mukana kaikki keskeiset kuntien tehtävälainsäädäntöä ja kuntatalouteen vaikuttavia valtion toimenpiteitä valmistelevat ministeriöt sekä Suomen Kuntaliitto. - Uutiset
10.4.2018 8.15
Professori Eija Mäkinen: Alueellinen itsehallinto ja perustuslakiPerustuslaki avaa tien uusille alueellisille itsehallintoalueille, joita nyt ollaan luomassa. Perustuslaki ei kuitenkaan määrittele itsehallinnon sisältöä eikä anna alueille institutionaalista suojaa, saati suojaa alueiden pakkoliitoksia vastaan. Perustuslaki ilmaisee vain seuraavan (121.4 §): ”Itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen mukaan kyseinen kohta antaa mahdollisuuden ”järjestää kuntia suurempia hallintoalueita itsehallinnon periaatteiden mukaan”. Kuntien itsehallinto taas on perustuslain kirjaimin ja perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännössä määritelty. Siihen kuuluvat vaalit ja luottamushenkilöiden päätösvalta, verotusoikeus, rahoitusperiaate, oikeus omiin toimielimiin ja yleinen toimiala. Tehtävät annetaan kunnille lailla ja niiden valtionohjauskin on rajallista. Kunnallinen itsehallinto on asukkaiden itsehallintoa, mikä sisältää oikeuden osallistua, vaikuttaa ja valittaa kunnan päätöksistä. Asiasta kirjoittaa Vaasan yliopiston julkisoikeuden professori Eija Mäkinen Perustuslakiblogissa. - Uutiset
23.3.2018 13.05
Helsingin hallinto-oikeus vastasi tietopyyntöön vasta laillisuusvalvojan selvityspyynnön saapumisen jälkeenKantelijan tietopyyntöön ei ollut vastattu julkisuuslaissa säädetyin tavoin. Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin HAO:n huomiota julkisuuslain säännöksiin asiakirjapyynnön viivytyksettömästä käsittelystä. - Uutiset
19.3.2018 10.40
Kuntainfo: Työterveyshuoltoa koskevat palvelut tulee yhtiöittää 1.1.2019 mennessäTyöterveyshuollon sairaanhoito- ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain mukaisesti 1. tammikuuta 2019 mennessä. - Uutiset
15.3.2018 15.15
Kuntien ARTTU2-tutkimusohjelman päätösseminaarissa tutkittua tietoa kunta-alan uudistuksista – katsottavissa myös verkosta 22. maaliskuutaKunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten arviointitutkimusohjelma 2014–2018 (ARTTU2) on useasta osaprojektista koostuva tutkimuskokonaisuus, jossa on selvitetty, miten mm. maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan. - Uutiset
9.3.2018 8.00
Eduskunnan tietopaketti: Alueidenkehittäminen ja kasvupalvelutEduskunnan kirjastossa on valmistunut tietopaketti aluekehittämisjärjestelmän ja kasvupalvelujen uudistamisesta. - Uutiset
27.2.2018 17.12
Valtiovarainministeriön asettaman selvitysryhmän loppuraportti Kittilän kunnalle 27.2.2018Valtiovarainministeriö käynnisti Kittilän kunnan kuulemismenettelyn kuntalain mukaisesti loppuvuodesta 2017. Ministeriö katsoi tuolloin, että Kittilän kunnan hallinto ja toiminta ovat poikkeuksellisen suurissa vaikeuksissa, joista kunta ei omin toimenpitein ole kyennyt selviytymään. Tammikuussa 2018 työnsä aloittanut ministeriön asettama selvitysryhmä luovutti toimenpide-ehdotuksia sisältävän esityksensä Kittilän kunnalle 27. helmikuuta. Selvitysryhmä vaatii, että Kittilän kunta pidättää syytteitä saaneet luottamushenkilöt toimistaan oikeudenkäyntien ajaksi. Pidättämispäätös tulee panna täytäntöön heti.