-
- Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
- Kunta
Kunta
- Uutiset
10.1.2017 15.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Rauman sataman vuokrasopimuksia koskevassa asiassaRauman sataman hallitus oli 19.9.2007 päättänyt, että Rauman sataman ja Oy Rauma Stevedoring Ltd:n väliset 43 vuokrasopimusta uusitaan 1.10.2007–30.9.2037 väliseksi ajaksi päätöksen liitteiden 1 ja 2 mukaisin hinnoin. Valittajat olivat muun muassa katsoneet, että toimivalta satama-aluetta koskevien maanvuokrasopimusten jatkamiseen oli kuulunut kaupunginvaltuustolle. Hallinto-oikeus katsoi, että koska sataman hallituksen toimivalta päättää kaupungin omaisuuden luovuttamisesta vuokralle perustui johtosääntöön, Rauman kaupungin ympäristöviraston ja Rauman kaupungin satamalaitoksen välisellä satama-alueen vuokraamista koskevalla kaupungin sisäisellä vuokrasopimuksella eikä sen sopimusehdoilla ollut sataman hallituksen toimivaltaa rajoittavaa oikeudellista merkitystä. Sataman hallitus ei siten ollut ylittänyt toimivaltaansa päättäessään hyväksyä maanvuokrasopimusten uusimisen sopimusluonnoksen mukaisin ehdoin. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
5.1.2017 11.35
KHO: Tasa-arvolain tasapuolisuussääntö koskee kuntaenemmistöisiä yhtiöitä vaikka ne eivät käyttäisi julkista valtaaKorkein hallinto-oikeus katsoi toisin kuin hallinto-oikeus, että tasa-arvolain 4 a §:n 2 momentin tasapuolisuussääntö koskee kuntaenemmistöisiä yhtiöitä, vaikka ne eivät käyttäisi julkista valtaa. Siltä osin kuin kyseessä olevat yhtiöt olivat kaupungin kokonaan omistamia tai kaupunki omisti niistä yli puolet kysymys oli tasa-arvolain 4 a §:n 2 momentissa tarkoitetuista kuntaenemmistöisistä yhtiöistä, joiden luottamushenkilöistä koostuvia johto- ja hallintoelimiä mainittu säännös koski. Kuntaenemmistöisen yhtiön hallitus puolestaan oli mainitussa lainkohdassa tarkoitettu toimielin, jonka jäsenten valintaa koskevissa toimiohjeissa vaatimus sukupuolten tasapuolisesta edustuksesta oli otettava huomioon. - Uutiset
5.1.2017 8.35
Verohallinnon ohje kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotuksestaKuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotus poikkeaa osin muiden verovelvollisten arvonlisäverotuksesta. Verohallinnon antamassa ohjeessa käsitellään kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä erityispiirteitä kuten arvonlisäverollisen liiketoiminnan ja viranomaistoiminnan rajanvetoa sekä palautusjärjestelmää. Ohjeessa käsitellään myös kuntien ja kuntayhtymien arvonlisäverotukseen liittyviä menettelyitä. - Uutiset
4.1.2017 10.10
KHO:n ratkaisu Kittilän kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyydestäKHO totesi, että oikeuskirjallisuus ja oikeuskäytäntö huomioon ottaen virkamiehen esteellisyys ei synny pelkästään hänestä tehdyn rikosilmoituksen perusteella. Kun otettiin huomioon valituksen kohteena olevan hallintosäännön muuttamista koskevan päätöksen sisältö, rikostutkinnalla ei voitu katsoa olevan sellaista yhteyttä tähän asiaan, että kunnanhallituksen puheenjohtajan olisi ollut pidettävä esteellisenä osallistumaan asian valmisteluun yhteistoimintaelimessä siten kuin hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa edellytetään. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulos kumota kunnanvaltuuston päätös pysytettiin kuitenkin kuulemisvirhettä ja perustelujen puutteellisuutta koskevilla valitusperusteilla. KHO julkaisi 4. tammikuuta myös Kittilän kunnanhallituksen päätöstä koskevan ratkaisun kunnan hallintosääntöasiassa. - Uutiset
28.12.2016 10.10
Väitös: Rakennusoikeuden sääntely – tutkimus kunnan kaavoitustehtävästä ja rakentamisen edellytyksistä maanomistajan oikeusasemaa silmällä pitäenOTM, KTM Martti Häkkäsen tutkimustehtävänä oli analysoida rakennusoikeutta erilaisissa oikeudellisissa konteksteissa sekä muodostaa tältä pohjalta sen sääntelyä koskevat yleiset opit erityisesti kunnan ja yksityisen maanomistajan välistä oikeussuhdetta silmällä pitäen. Keskiössä ovat kaavoituksen, rakentamisen ja maanomistuksen keskeiset käsitteet kuten kunnan kaavoitusmonopoli ja rakennusoikeus, joita tarkastellaan aineellisoikeudellisen sääntelyn valossa. Tutkimuksen keskeinen kritiikki kohdistuu tapaan, jossa maanomistajan mahdollisuus rakentamiseen monitahoisessa järjestelmässä on joissakin tapauksissa saatettu johtaa pääasiassa subjektiivisen oikeuden taikka kaavoitusmonopolin käsitteistä. Tutkimuksessa osoitetaan, että esimerkiksi vastausta kysymykseen maanomistajan oikeudesta korvaukseen rakentamisen estyessä ei tulisi päätellä kunnalla olevasta kaavoitusmonopolista taikka toteamuksesta, jonka mukaan maanomistajalla ei ole subjektiivista oikeutta rakentamiseen. - Uutiset
27.12.2016 11.00
Oikeusasiamies antoi kunnalle huomautuksen viivyttelystä lainvastaisen asiantilan korjaamisessa – se että muutkin kunnat menettelevät lainvastaisesti ei ole oikeudellisesti hyväksyttävä perusteOikeusasiamies ei voi määrätä kuntaa toimimaan lainmukaisella tavalla. Sen sijaan jos kunta toimii oikeusasiamiehen kannasta poikkeavalla tavalla, sen tulee esittää oikeudellisesti hyväksyttävät perustelut menettelylleen. Kunta oli perustellut menettelyään sillä, että kunnan tavoin toimivia kuntia on Suomessa monia ja sillä, että kunta odottaa ministeriön ohjeistusta asiasta. Oikeusasiamies totesi, että kunnalla oli ollut virheellinen käsitys siitä, mikä on ministeriön antamien ohjeiden merkitys ja mikä on lainsäädännön merkitys. Ohjeet eivät sido viranomaista toisin kuin lainsäädäntö. Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaan kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Tämä kunnan virheellinen käsitys oli johtanut siihen, että lainvastainen asiantila lääkkeiden koneellisessa annosjakelussa oli jatkunut ministeriön ja Kuntaliiton ohjeistuksen antamiseen asti, vaikka oikeusasiamies oli nimenomaisesti kiinnittänyt kunnan huomiota asiaan. Oikeusasiamies antoi kunnalle vastaisen varalle huomautuksen sen lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
22.12.2016 11.30
KHO:n ratkaisu kaupunginhallituksen päätöksen laillisuudesta vahingonkorvausten maksamisessaX:n kaupunginhallitus oli A:n ja B:n esittämän korvausvaatimuksen johdosta päättänyt maksaa A:lle ja B:lle korvausta muun ohella heidän osoitetietojensa ilmaisemisesta kaupunginvaltuuston eräässä aikaisemmassa kokouksessa sekä A:n tuosta kaupunginvaltuuston päätöksestä tekemään kunnallisvalitukseen liittyvistä oikeudenkäyntikuluista. Kun otettiin huomioon kaupunginhallituksen päätöksen tarkoitus, kaupunginhallitus ei ollut päättäessään käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se oli ollut käytettävissä eikä ollut siten ylittänyt toimivaltaansa. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin valituksenalaiselta osalta ja C:n ja hänen asiakumppaniensa valitus kaupunginhallituksen päätöksestä hylättiin tältä osin. - Uutiset
16.12.2016 14.00
KHO kielsi Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen luottamushenkilön toimesta pidättämisen täytäntöönpanon ennen lainvoimaisuuttaKuntalain mukaan päätös luottamushenkilön toimesta pidättämisestä voidaan panna täytäntöön heti. Päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon. KHO katsoi, että asian laatuun nähden kaupunginvaltuuston 13.6.2016 tekemää lainvoimaa vailla olevaa päätöstä ei ollut asiassa tähän mennessä ilmenneen selvityksen perusteella syytä panna täytäntöön. - Uutiset
13.12.2016 12.05
HTL Atte Korte: Harkintavalta ja harkintavallan väärinkäyttö erityisesti kunnan elinkeinon tukemiseen liittyvässä toiminnassaEdilexissä julkaistussa referee-artikkelissa tarkastellaan viranomaisen harkintavaltaa ja sen väärinkäyttöä sekä harkintavallan väärinkäytön seurauksia erityisesti kunnan harjoittaman elinkeinotoiminnan tukemisen näkökulmasta. Kunnalla voi kuntalain (410/2015) 7.1 §:n mukaan olla tehtäviä, jotka se ottaa hoitaakseen itsehallintonsa nojalla. Yhden itsehallinnon nojalla hoidettavan tehtäväkentän muodostaa elinkeinotoiminnan tukeminen. Kunnan itsehallintoon kuuluvien tehtävien sääntely on varsin väljää, jonka vuoksi elinkeinotoiminnan tukeminen luo hyvän kontekstin harkintavallan väärinkäytön tarkastelulle. Aihepiiri on myös ajankohtainen Suomen hallituksen käynnistämän aluehallintouudistuksen vuoksi. Uudistuksessa muun muassa suuri osa kuntien nykyisistä tehtävistä siirtyy maakuntien vastuulle. Uudistuksen jälkeen kuntien jäljelle jäävät tehtävät, kuten elinkeinotoiminnan tukeminen, voivat saada entistäkin merkittävämmän roolin. - Uutiset
13.12.2016 9.11
KHO:n ratkaisu kaupungin omavelkaisesta takauslimiitistä osakeyhtiölleHallinto-oikeus totesi, että kaupunginvaltuuston valituksenalaista päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty kysymyksessä olevan takauslimiitin markkinaehtoisuutta eikä valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Näin ollen ja kun kaupunginvaltuuston oli valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten noudattamisesta, valtuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Tämän vuoksi päätös oli kumottava. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua. - Uutiset
29.11.2016 15.14
KHO: Metsähallituksessa metsurina työskennellyt kaupunginhallituksen jäsen oli palvelussuhdejäävi kaupungin päättäessä tuulivoimayleiskaavasta Metsähallituksen hallinnoimalle valtionmaalleKaupunginvaltuusto oli hyväksynyt tuulivoimayleiskaavan Metsähallituksen hallinnoimalle valtionmaalle. Kaavahanke oli käynnistynyt Metsähallituksen Laatumaa-tulosalueen esityksestä. A, joka työskenteli metsurina Metsähallituksen Metsätalous-tulosalueen palveluksessa, oli osallistunut kaava-asian käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Laatumaa-tulosalue ja Metsätalous-tulosalue olivat kuuluneet samaan Metsähallituksen liiketoiminta-alueeseen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tässä tilanteessa tulosalueiden erillisyydelle ei voitu antaa ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa A:n esteellisyyttä. Palvelussuhteen perusteella syntyvä esteellisyys ei edellyttänyt, että A olisi saanut asiassa itselleen hyötyä, tai että hänen osallistumisensa asian käsittelyyn olisi vaikuttanut asiassa tehtävään ratkaisuun. Esteellisyyden arvioinnin kannalta ei myöskään ollut merkitystä sillä, oliko A itse kokenut olevansa asiassa esteellinen tai mikä hänen asemansa oli Metsähallituksen liiketoiminta-alueen organisaatiossa. Kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt A:n esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
29.11.2016 9.16
KHO äänesti kunnan asukkaiden etusijalle asettamisen lainmukaisuudesta venepaikkavuokrissaKunnan tekninen lautakunta oli päättänyt muuttaessaan venelaitureiden vuokraperusteita ja luovutusperusteita, että ulkopaikkakuntalaisilta peritään kaksinkertainen vuokra verrattuna kunnan asukkailta perittävään vuokraan. Lautakunta esitti erilaiselle kohtelulle perusteeksi hallinto-oikeudessa sen, että venepaikkoja ylläpidettiin osittain verovaroin ja että kunnan vakituiset asukkaat kunnallisveron maksajina osallistuivat kotikuntansa palveluiden rahoittamiseen laajemmin kuin muualla asuvat muut kunnan jäsenet. Kun otettiin huomioon, ettei kunnan menettelylle kohdella kunnan vakituisia ja ei-vakituisia asukkaita eri tavoin ollut muuhun lainsäädäntöön kuin kuntalakiin palautuvaa yhteyttä, kaksinkertaisen venepaikkavuokran perimistä muilta kuin kunnassa vakituisesti asuvilta ei voitu pitää oikeasuhteisena keinona sinänsä perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävän, kuntalakiin palautuvan, tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaiseen asemaan asettamiselle palvelusta maksettavan vuokran suhteen ei siten ollut esitetty hyväksyttävää perustetta. Hallinto-oikeuden päätös, jolla A:n valitus oli hylätty, ja teknisen lautakunnan päätös kumottiin. Äänestys 4–3. - Uutiset
28.11.2016 10.10
Apulaisoikeuskansleri: Asiakasmaksua koskevaan laskuun olisi tullut liittää oikaisuvaatimusohjeet koska maksuun voi hakea muutostaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin huomiota oikaisuvaatimusohjeiden antamiseen. Oikaisuvaatimusohjeita ei ollut liitetty asiakasmaksua koskevaan laskuun. Apulaisoikeuskansleri totesi, että ohjeet olisi tullut antaa samanaikaisesti päätöksen kanssa, sillä lain mukaan asiakasmaksuun voi hakea muutosta. - Uutiset
24.11.2016 10.35
Länsimetroa koskeva kunnallisvalitus ei menestynyt HAO:ssa eikä KHO:ssaHelsingin hallinto-oikeus oli jättänyt A:n ja kuuden asiakumppanin tekemän valituksen osittain tutkimatta ja muutoin hylännyt heidän valituksensa sekä täytäntöönpanon kieltämistä koskevan hakemuksen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
22.11.2016 13.05
Apulaisoikeuskanslerilta jo tutuksi tulleet moitteet: Kaupungin on vastattava vahingonkorvausvaatimukseen ja tiedusteluihin kohtuullisessa ajassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin huomiota säännöksiin, jotka koskevat viranomaisen palveluperiaatetta, neuvontavelvollisuutta ja asian käsittelyn viivytyksettömyyttä. Hän myös kehotti kaupunkia antamaan ratkaisun kantelijan korvausvaatimukseen mahdollisimman pian. Asiassa oli kysymys väitetyistä raskaan liikenteen asuinrakennuksille aiheuttamista vahingoista. - Uutiset
21.11.2016 9.10
Kuntalakiin säännökset poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa oleville kunnilleHallitus antoi 18. marraskuuta eduskunnalle esityksen laiksi kuntalain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan kuntalakiin lisättäväksi säännökset poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa olevaa kuntaa koskevasta selvitysmenettelystä. Tavoitteena on säätää menettelystä tilanteessa, jossa kunta itse ei kykene ratkaisemaan hallinnon poikkeuksellisia vaikeuksia. - Uutiset
14.11.2016 15.15
KHO:n ratkaisu otto-oikeudesta kunnallisasiassaKuntalaissa ja X:n kaupungin hallintosäännössä ei ollut tarkempia säännöksiä tai määräyksiä otto-oikeuden käyttämisessä noudatettavasta menettelystä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginhallituksen puheenjohtajan sähköpostiviestiä, jonka sisältö ilmeni myös kaupunginhallituksen samana päivänä pidetyn kokouksen pöytäkirjasta, oli pidettävä riittävänä selvityksenä siitä, että kaupunginhallituksen puheenjohtaja oli 25.2.2013 päättänyt käyttää otto-oikeutta. Kun va. kaupunginjohtajan päätökset oli tehty 19.2.2013, oli myös selvää, että asia oli otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi kuntalain 51 §:n 4 momentissa säädetyssä määräajassa. - Uutiset
11.11.2016 13.27
Kunnille lisää toimintavapautta terveydensuojelun valvonnassa – toiminnanharjoittajan oma vastuu toimintansa terveysvaikutuksista lisääntyyKunnan terveydensuojeluviranomaisen on jatkossa nykyistä helpompaa kohdentaa terveydensuojelun valvonnan voimavaroja sinne, missä niitä eniten tarvitaan paikallisten terveysriskien ehkäisemiseksi. Tämän mahdollistaa terveydensuojelulain muutos, joka vähentää kunnan velvoitteita ympäristönsuojelun valvontaan liittyvässä suunnittelussa ja ilmoitusmenettelyssä. Muutos liittyy hallitusohjelman kirjaukseen vähentää kuntien kustannuksia ja se tulee voimaan 1. tammikuuta 2017. Kunnan terveysviranomaisen ei tarvitse enää tehdä päätöksiä kaikista toiminnanharjoittajien tekemistä lakisääteisistä ilmoituksista. Tällaisia päätöksiä tehdään nykyisin vuosittain noin 1500–2000. - Uutiset
10.11.2016 14.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla oli todettu koulun lakkauttamisen olleen lainmukainen SalossaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää Laurin koulun lakkauttamisesta siitä johtuvia investointeja ja oppilaiden sijoittamisia koskevin määrittelyin. Valtuusto ei ollut käyttänyt väärin harkintavaltaansa eikä siten ylittänyt toimivaltaansa. Valtuuston päätös ei ollut muutoinkaan valituksissa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Päätöksen tarkoituksenmukaisuutta ei voitu tutkia kunnallisvalituksen johdosta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
9.11.2016 10.10
Hallinto-oikeus kumosi Kinnulan kunnanvaltuuston päätöksen 100.000 euron lainan takaamisestaTaattava laina oli tarkoitus käyttää asuntojen vuokraustoiminnassa käytettävän rakennuksen peruskorjaamiseen. Asuntojen vuokralle antamisessa oli kyse taloudellisesta toiminnasta, jota voivat harjoittaa kunnan alueella muutkin toimijat kuin Kinnulan vanhusten Tuki ry. Mainitun yhdistyksen oli tämän vuoksi katsottava toimivan asunnon vuokraustoimintansa osalta kilpailutilanteessa markkinoilla. Kinnulan kunta ei siten voinut myöntää takausta tuohon toimintaan liittyvästä velasta, kun Kinnulan vanhusten Tuki ry ei kuulu kuntakonserniin eikä se myöskään ole kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Kunnanvaltuuston päätös oli kuntalain 129 §:n 2 momentin vastainen. Kun kunnanvaltuuston päätös kumottiin lainvastaisena, valituksessa esitetyistä muista perusteista ei ollut tarpeen lausua. (Vailla lainvoimaa 9.11.2016)