-
- Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
- Kunta
Kunta
- Uutiset
8.6.2021 11.00
Hovioikeus: Kunnan kaupunkia vastaan nostamat kanteet oli tutkittava käräjäoikeudessaVaikka kannevaatimusten ratkaiseminen edellytti myös hallintosopimusten ja mahdollisesti niiden taustalla olevan lainsäädännön sisällön tulkintaa ennakkokysymyksenä, korkeimman oikeuden ratkaisusta KKO 2019:1 ilmenevän oikeusohjeen mukaisesti tällä seikalla ei olllut ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa toimivaltaista tuomioistuinta. Kun vaatimukset olivat luonteeltaan sellaisia, että ne tulivat ratkaistaviksi yleisten yksityisoikeudellisten sopimus-ja vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden nojalla, ne olivat mainitun oikeusohjeen mukaisesti yleisen tuomioistuimen toimivaltaan kuuluvia (KKO 2019:1 kohdat 16 ja 17 sekä myös KKO 2008:36 kohta 14). Käräjäoikeuden ratkaisu oli siten kumottava ja asia palautettava käräjäoikeuteen käsittelyä varten. (Vailla lainvoimaa 8.6.2021. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
7.6.2021 11.50
Vierashuoneessa HTT, yliopistonlehtori, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen ja rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen: Virkavastuusta ja sen olemassaolostaUsein kuulee toteamuksen siitä, kuinka joku asia on valmisteltu virkavastuulla. Näkemyksen esittäjänä voi olla ministeriön virkamies tai vaikkapa kunnallinen viranhaltija. Näin sanoessaan väitteen esittäjä pyrkinee vakuuttamaan yleisönsä siitä, ettei valmisteltu asia voi olla virheellinen, koska muuten seurauksena olisi virkavastuun konkretisoituminen. Yleisesti ajatellaankin, että virkavastuun olemassaolo varmistaa sen, että julkinen hallinto tekee vain ja ainoastaan oikeita ratkaisuja. Kun tuomioiden määrä esimerkiksi laiminlyönneistä tai virheistä on pieni, voidaan helposti ajatella, että järjestelmä toimii. - Uutiset
3.6.2021 8.30
Apulaisoikeuskansleri: Kaupungin uimahallin aukiolo poikkeusolojen aikanaApulaisoikeuskanslerin mukaan kaupunki ei menetellyt lainvastaisesti järjestäessään kaupungin uimahallissa tilausuinteja vain kaupungin asukkaille. Aluehallintoviraston määräyksellä kaupungin uimahalli oli koronarajoitusten vuoksi suljettu normaalilta käytöltä. - Uutiset
21.5.2021 14.12
Laki kuntalain muuttamisesta ja varainsiirtoverolain 4 §:n muuttamisesta tulee voimaan 26. toukokuuta 2021Kuntalain kunnan taloutta ja hallintoa sekä kuntien yhteistoimintaa koskevia säännöksiä muutetaan. Presidentti vahvisti perjantaina (21.5.) lain kuntalain muuttamisesta ja lain varainsiirtoverolain 4 §:n muuttamisesta ja määräsi lait tulemaan voimaan 26. toukokuuta 2021. - Uutiset
24.3.2021 13.21
KKV:n selvitys: Kunnallisten sidosyksiköiden ulosmyynti on kasvanut – tarvetta nostaa ulosmyyntirajaa ei löydettyKilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt kunnallisten sidosyksiköiden ulosmyynnin merkitystä kunnallisille toimijoille sekä markkinoiden toimivuudelle. Selvityksen perusteella yksittäisten sidosyksiköiden ulosmyynti ei näytä olevan kovin suurta, mutta kokonaisuudessaan se on kasvanut. Sidosyksiköllä tarkoitetaan hankintayksiköstä muodollisesti erillistä ja päätöksenteon kannalta itsenäistä yksikköä, johon hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa käyttää määräysvaltaa. Käytännössä sidosyksiköt ovat yleensä kuntien, valtion tai seurakuntien omistamia osakeyhtiöitä. KKV on selvittänyt sidosyksiköiden liiketoiminnan ja ulosmyynnin laajuutta, sidosyksiköiden tuotannollista kapasiteettia ja kuinka paljon siitä riittäisi vielä ulos myytäväksi. KKV on kerännyt tietoa yrityksille ja kunta-alan toimijoille suunnatuilla kyselyillä. - Uutiset
4.3.2021 9.00
Kuntaliiton julkaisu: Hallintosääntömalliin toimivaltamääräykset uhkatilanteisiinKuntaliiton hallintosääntömallia on täydennetty määräyksillä, jotka oikeuttavat poikkeamaan hallintosäännön toimivaltamääräyksistä välttämättömän syyn vuoksi. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi henkeen ja terveyteen kohdistuvat uhat sekä elintärkeiden palvelujen keskeytymiseen, talouteen, kiinteistöihin, muuhun omaisuuteen tai ympäristöön kohdistuvat uhat, jotka aiheuttavat välittömän vaaran tai muun vakavan toiminnallisen tai taloudellisen riskin. - Uutiset
26.2.2021 12.40
Raportti: Kunnallisen tilintarkastuksen toteuttamisedellytyksissä on parannettavaaKuntien ja kuntayhtymien tilintarkastusta koskeneen tutkimuksen mukaan kunnat ja kuntayhtymät ovat pääosin tyytyväisiä tilintarkastukseen. Lakisääteisen tilintarkastuksen kilpailutuksessa ja hankinnassa on kuitenkin useita ongelmia, joiden ratkaisemiseksi tutkimusraportissa esitetään kehittämisehdotuksia. - Uutiset
21.1.2021 9.48
KHO: Kaupunkikehityslautakunnan hulevesitaksapäätös oli osin puutteellinen – asia palautettiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, että tulkinnanvaraisen hulevesitaksan soveltaminen maksun määräämistilanteessa edellyttää, että kunnan maksusta päättävän viranomaisen tulee selvittää kiinteistön tosiasialliset ominaisuudet ja olosuhteet ja esittää päätöksessään myös riittävät perustelut. Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätös oli tältä osin puutteellinen, eikä maksupäätöksen lainmukaisuutta ollut selvitetty. Hallinto-oikeuden ja lautakunnan päätökset kumottiin ja asia palautettiin lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
18.1.2021 14.22
Apulaisoikeuskansleri: Yhdenvertaisuus kaupungin venepaikkamaksuissaKaupungin venepaikkamaksuja koskevassa kanteluasiassa apulaisoikeuskansleri saattoi näkemyksensä kaupungin tietoon, ja pyysi kaupunkia arvioimaan sen menettelyä näkemyksensä perusteella ja ilmoittamaan toimenpiteistään viimeistään 30.4.2021. - Uutiset
7.12.2020 8.55
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen päätös etuosto-oikeuden käyttämisestä ei ollut lainvastainenKiinteistön ostaneille valittajille oli kaupungin viranhaltijan kanssa käydyissä keskusteluissa muodostunut käsitys siitä, että he saavat luvan rakentaa kiinteistölle. Kaupunki puolestaan oli kiistänyt luvanneensa valittajille rakentamisen mahdollistavaa suunnittelutarveratkaisua ja todennut, että valittajille oli annettu sama ohjeistus kuin maanomistajalle ja muille kiinteistöstä kiinnostuneille. Hallinto-oikeus katsoi, että viranhaltijan mahdollisesti esittämät myönteiset näkemykset tai lupauksetkaan etuoston kohteena olevan kiinteistön rakentamismahdollisuuksista eivät saaneet aikaan sellaista oikeudellisesti perusteltua odotusta, johon voitaisiin luottamuksensuojaperiaatteen nojalla vedota nyt kysymyksessä olevan etuosto-oikeuden edellytyksiä arvioitaessa. Sillä seikalla, että kaupunki ei ollut aiemmin ostanut nyt etuoston kohteena olevaa kiinteistöä, vaikka sitä oli kaupungille tarjottu, ei ollut merkitystä asiassa. Kaupunginhallituksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 7.12.2020) - Uutiset
3.12.2020 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Palveluperiaatteen noudattaminen kunnan laskutuksessaApulaisoikeuskansleri saattoi kunnan tietoon hallintolain palveluperiaatetta koskevan vaatimuksen, jonka mukaan asiakaan tulee saada asianmukaista palvelua. Kantelija ei ollut ymmärtänyt kunnalta saadun laskun perustetta, eikä sen määrää. Lasku koski rantayleiskaavan laatimiskustannuksista perittävää maksua. - Uutiset
2.12.2020 14.20
Tampereen yliopisto: Tutkijat ehdottavat kansalaispaneelia pysyväksi osaksi kunnallista päätöksentekoaKansalaispaneelit voisi kytkeä kiinteämmin osaksi kuntatason edustuksellista järjestelmää, ehdottavat Åbo Akademin ja Tampereen yliopiston politiikan tutkijat. Turun kaupunki halusi selvittää kuntalaisten harkittuja näkemyksiä keskustassa liikkumisesta, kun se valmistelee uutta yleiskaavaa vuodelle 2029. Turku keskustelee -hankkeessa 171 satunnaisesti valittua turkulaista osallistui kaupungin päätöksenteon valmisteluun täysin uudella tavalla, kansalaispaneelin jäseninä. Kansalaispaneelin järjestivät Åbo Akademin ja Tampereen yliopiston tutkijat. - Uutiset
6.11.2020 13.00
Tutkijatohtori Matti Muukkonen tarkastelee kunnan verkkojulkaisuvelvollisuutta Oikeus-lehden numerossa 3/2020Matti Muukkonen (HTT, YTM, OTM, tutkijatohtori) tutkii Oikeus-lehden 3/2020 numerossa julkaistussa refereeartikkelissaan ”Kunnan velvollisuudesta pitää tietoja saatavilla yleisessä tietoverkossa” erityisesti, mitä asiakirjoja kunnan tulee voimassaolevan oikeuden mukaisesti pitää saatavilla yleisessä tietoverkossa ja miksi. - Uutiset
4.11.2020 8.00
Sitran Kansanvallan peruskorjaus -projekti: Kunnat kokeilevat robottia osallisuuden ja demokratian tukenaEdelläkävijäkunnat eri puolilta Suomea kokeilevat syksyn ja talven aikana, toimivatko robottipuhelut ja tekoälyanalyysi kuntalaisten kuulemisen ja kunnan kehittämisen tukena. Joukko suomalaisia kuntia kokeilee marraskuusta alkaen robottipuheluja yhtenä työkaluna kuntalaisten äänen vahvistamiseen kuntien kehittämisessä ja päätöksenteossa. Sitran käynnistämän Robottipuhelukokeilut kunnissa -hankekokonaisuuden seuraavan vaiheen tavoitteena on koota mahdollisimman monipuolisesti tietoa kuntalaisten näkemyksistä – myös niiltä, jotka eivät yleensä osallistu kuntademokratiaan. - Uutiset
30.10.2020 7.52
Hallitus esittää muutoksia kuntien yhteisöveron jako-osuuksiinVerontilityslakiin ehdotetaan muutosta siten, että kuntien pysyvää osuutta yhteisöveron tuotosta korotetaan 2 prosenttiyksiköllä 31,30 prosentista 33,30 prosenttiin ja valtion jako-osuutta alennetaan vastaavasti 68,70 prosentista 66,70 prosenttiin. Korotuksella on tarkoitus korvata kunnille pysyvästi varhaiskasvatusmaksujen alenemisesta johtuvia maksutulojen vähenemisiä. Lait ovat tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
22.10.2020 12.25
Kuluttaja-asiamies: Palvelutalojen asukkaat yhdenvertaiseen asemaanVanhusten palvelutalon toiminta määrätään keskeytettäväksi toiminnan vakavien puutteiden vuoksi. Ne asukkaat, jotka maksavat palvelunsa kokonaan itse, voivat vaatia kuluttajansuojalain perusteella hyvitystä palvelun virheistä. Ne asukkaat, jotka ovat kunnan palveluiden piirissä, mutta maksavat asiakasmaksuna palvelusta satoja euroja kuukaudessa, eivät voi vaatia hyvitystä minkään lain nojalla. Olisiko tilanteessa jotain korjattavaa, kysyy kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kuluttaja-asiamiehen blogissa. - Uutiset
14.10.2020 12.20
Väitös: Kunnallinen itsehallinto edellyttää harkintavaltaa kunnan tehtävien hoidossaHallintotieteiden lisensiaatti Atte Korte selvitti Itä-Suomen yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa kunnan viranomaisen tehtävien hoitoon liittyvän toimivallan ja harkintavallan luonnetta ja laajuutta. Tutkimuksen perusteella kunnan erityistoimialalla harkinta on suurelta osin oikeusharkintaa, kun taas yleisellä toimialalla on enemmän tarkoituksenmukaisuusharkintaa. Molempiin harkintavallan lajeihin voi lisäksi sisältyä joustavan normin soveltamista. Atte Korten väitöstutkimus tarkastetaan Joensuussa 23. lokakuuta. - Uutiset
9.10.2020 15.15
Hallitus esittää kuntalain väliaikaista muuttamista ja kuntarakennelain muuttamistaHallitus esittää, että kunnat ja kuntayhtymät voivat saada hakemuksesta pidennystä alijäämän kattamiskauteen ja vapaaehtoisesti yhdistyvät kunnat voivat saada harkinnanvaraista yhdistymisavustusta. - Uutiset
8.10.2020 12.10
Kunnan varautumisen johtaminen -opas auttaa kriiseissä pärjäämiseenKuntaliitto on julkaissut ”Kunnan varautumisen johtaminen” -oppaan. Oppaan tavoitteena on tarjota kunnan johdon käyttöön kootusti ja käytännönläheisesti työvaiheet, jotka sisältyvät kunnan varautumisen johtamiseen. - Uutiset
2.10.2020 11.00
Kuntaliitto ja ympäristöministeriö: Kuntien tehtäviä selvitettiin osana luonnonsuojelulain uudistusta – kuntaryhmä julkaisi ehdotuksensaKunnilla on monipuoliset mahdollisuudet edistää luonnon monimuotoisuutta yhteistyössä muiden kanssa, sillä ratkaisut luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi tehdään usein paikallisesti. Kunnat ohjaavat maankäyttöä, kartuttavat luototietoja ja ovat aktiivisia luonnonsuojelu ja -hoitotyössä. Kunnilla on myös tärkeä rooli kuntalaisten luontotietoisuuden lisääjänä.
- Toistaiseksi kuntien toimivalta luonnonsuojelulaissa ja tietoisuus kuntien luontotoimista on ollut vähäistä. Kunnat ovat ilmaisseet halunsa ja kykynsä edistää luonnon monimuotoisuutta, mutta riittävästi kannustimia luontotyön tueksi ei ole ollut tarjolla, kertoo ryhmän puheenjohtajana toiminut Kuntaliiton ympäristöpäällikkö Miira Riipinen. - Uutiset
10.9.2020 8.17
Maksuton opas: Kunnan varautumisen johtaminenOppaan tavoitteena on tarjota kunnan johdon käyttöön kootusti ja käytännönläheisesti ne työvaiheet, jotka sisältyvät kunnan varautumisen johtamiseen. Oppaassa esitettävät tiedot perustuvat muun muassa kuntalakiin, valmiuslakiin, kunnan toimintoja koskevaan toimialakohtaiseen erityislainsäädäntöön, Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaan sekä huoltovarmuuden tavoitteisiin. - Uutiset
7.9.2020 15.40
Kuntalaki ja varainsiirtoverolain 4. § lausunnoilleVM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi kuntalain ja varainsiirtoverolain 4 §:n muuttamisesta. Kuntalakiin ehdotetaan sisällöllisiä ja selkiyttäviä muutoksia useisiin kunnan taloutta ja hallintoa koskeviin säännöksiin. Lausuntoaika päättyy 30. lokakuuta. Lausuntopyyntö ja hallituksen esityksen luonnos ovat saatavilla lausuntopalvelu.fi-sivustolla. - Uutiset
1.9.2020 13.54
KKV esittää seuraamuksia Puolangan kunnalle mittavasta sote-palveluiden laittomasta suorahankinnastaKilpailu- ja kuluttajavirasto on 31.8.2020 tehnyt markkinaoikeudelle esityksen seuraamusten määräämiseksi Puolangan kunnalle laittomasta suorahankinnasta. KKV:n selvitysten mukaan Puolangan kunta teki vuoden 2020 alussa kymmenien miljoonien eurojen arvoisen jatkosopimuksen kunnan sote-palveluiden tuottamisesta ilman hankintalain mukaisen kilpailutuksen järjestämistä. KKV esittää, että markkinaoikeus määrää Puolangan kunnalle 120 000 euron seuraamusmaksun laittomasta suorahankinnasta. Lisäksi KKV esittää, että markkinaoikeus lyhentää Puolangan kunnan Terveystalo Kuntaturva Oy:n kanssa solmiman hankintasopimuksen päättymään kuuden kuukauden kuluttua lainvoimaisesta markkinaoikeuden päätöksestä. - Uutiset
10.8.2020 9.18
KHO: Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän valtuuston päätös ostaa Mikkelin kaupungilta osa työterveyshuolto- ja yleislääkäripalveluita tuottavan Etelä-Savon Työterveys Oy:n osakkeista oli kuntayhtymän perussopimuksen vastainenKHO totesi, että kuntayhtymän valtuusto oli päättänyt ostaa vähemmistöosakkuuden osakeyhtiöstä, jonka enemmistöosakkaaksi tulisi alueellinen osuuskauppa. Osakeyhtiö toimi kilpailutilanteessa markkinoilla ja se myi työterveyshuolto- ja yleislääkäripalveluita omien osakkaidensa lisäksi myös muille tahoille. KHO katsoi, että kuntayhtymän valtuuston päätös ostaa osa kysymyksessä olevan osakeyhtiön osakekannasta ei kuulunut kuntayhtymän perussopimuksen 3 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin tehtäviin, joten päätös oli perussopimuksen vastainen. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
16.7.2020 9.30
Kunnat saavat verovuonna 2020 aiempaa suuremman osuuden yhteisön tuloverostaVerontilityslakia ja tuloverolakia on muutettu osana koronavirusepidemiaan liittyviä kuntien tukemistoimia. Tarkoituksena on turvata peruspalvelujen järjestämisen edellytykset ja helpottaa poikkeustilanteesta johtuvia kuntien talouden haasteita. Muutokset koskevat verovuotta 2020 ja ne tulivat voimaan 15. heinäkuuta 2020. - Uutiset
17.6.2020 11.00
KHO pysyi hallinto-oikeuden kannalla Ähtärin kaupunginvaltuuston antaman omavelkaisen takauksen laillisuusarvioinnissaKorkein hallinto-oikeus on 15.6.2020 antanut kolme päätöstä liittyen Ähtärin kaupunginhallituksen tekemiin valituksiin. Asioissa on ollut kyse kolmesta eri omavelkaisesta takauksesta, jotka kaupunginvaltuusto on myöntänyt Ähtärin Eläinpuistoa koskeviin hankkeisiin. Ongelmana on ollut puuttuvat vastavakuudet ja tästä mahdollisesti kunnalle syntyvä merkittävä taloudellinen riski. KHO on katsonut, ettei hallinto-oikeuden perusteltuja päätöksiä ole tarpeen muuttaa. - Uutiset
10.6.2020 8.17
Kuntaliitto: Sanastot ja alustat asiantuntijatyön mahdollistajina – mistä puhutaan, kun puhutaan esteellisyydestä?Esteellisyyskysymykset ovat Kuntaliiton usein kysytyimpiä kysymyksiä. Liiton ja Sanastokeskus TSK:n asiantuntijat laativat keväällä 2019 Esteellisyyssanaston tekoälyä hyödyntävän, niin sanotun jääviysbotin tueksi. Lähinnä kuntien työntekijöille ja luottamushenkilöille suunnattu liiton chatbot-palvelu ratkoo yksinkertaisia esteellisyyskysymyksiä 24/7. Kuntaliiton sanasto on kuitenkin hyödynnettävissä chatbot-palvelua laajemmin, esimerkiksi viestinnän tukena ja käsitetiedon lähteenä julkisorganisaatioissa. - Uutiset
9.6.2020 12.10
Hallinto-oikeus arvioi Nousiaisten kunnanhallituksen päätöksen lainmukaisuuttaYhteenvetona hallinto-oikeus totesi, että kunnanhallituksen päätökset eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla syntyneet virheellisessä järjestyksessä, kunnanhallitus ei ollut ylittänyt asiassa toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. (Vailla lainvoimaa 9.6.2020) - Uutiset
7.5.2020 10.15
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja kaupunginvaltuuston päätökset hallintosäännön muuttamisestaX:n kaupunginvaltuusto päätti muuttaa hallintosääntöä 1.4.2018 lukien muun ohella niin, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja voivat hoitaa tehtäviään osa-aikaisesti, kummankin työajan ollessa enintään 50 prosenttia täydestä säännöllisestä toimistotyöajasta. Työajan ollessa 50 prosenttia täydestä säännöllisestä toimistotyöajasta puheenjohtajien palkkio oli 3 400 euroa kuukaudessa. Päätöksen tekemiseen valtuustossa olivat ottaneet osaa valtuutetut C ja D, joista C oli kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja D kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Määräykset sisältyivät hallintosäännön 162 §:ään. Korkein hallinto-oikeus kumosi A:n ja B:n valituksesta hallinto-oikeuden päätöksen ja valtuuston päätöksen siltä osin kuin se koski hallintosäännön 162 §:n hyväksymistä. - Uutiset
21.4.2020 9.39
KHO: Muuttuneissa olosuhteissa Kittilän luottamushenkilöiden pidättämistä toimistaan ei ollut tässä vaiheessa perusteita pitää välttämättömänäOtettuaan erityisesti huomioon kunnallisen itsehallinnon perustuslain suojan sekä tästä johtuvan tarpeen tulkita valtiovarainministeriön toimivaltaa supistavasti, korkein hallinto-oikeus katsoi, että muuttuneissa olosuhteissa luottamushenkilöiden pidättämistä toimistaan ei ollut tässä vaiheessa perusteita pitää kuntalain 109 a §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla välttämättömänä. Valtiovarainministeriön päätöksen voimassaolo määrättiin lakkaamaan korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen antopäivästä lukien. - Uutiset
17.4.2020 9.27
Kuntien ja kuntayhtymien sähköistä päätöksentekoa helpotetaanHallitus esittää, että kuntalakia muutetaan määräajaksi. Sähköinen kokous ja sähköinen päätöksentekomenettely voitaisiin ottaa väliaikaisesti käyttöön kunnan tai kuntayhtymän hallituksen päätöksellä kaikissa toimielimissä. Lisäksi sähköisen kokouksen edellytyksiä täsmennettäisiin. Sähköinen päätöksenteko lisää turvallisuutta koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa. Voimassa oleva lainsäädäntö edellyttää kuitenkin, että kunnan tai kuntayhtymän hallintosäännössä on oltava määräykset siitä, millaiset sähköiset kokous- ja päätöksentekomenettelyt sillä on käytössä ja miten kokoukset teknisesti toteutetaan. Jos määräyksiä ei ole, valtuusto joudutaan kutsumaan koolle päättämään tarvittavista hallintosäännön muutoksista, mikä on poikkeusoloissa epätarkoituksenmukaista. - Uutiset
8.4.2020 10.15
KHO: Kunnanhallituksen päätöstä valmisteltaessa ei ollut selvitetty kunnan tilojen vuokran markkinaehtoisuuttaKorkein hallinto-oikeus katsoi, toisin kuin hallinto-oikeus, että kunnan ja osuuskunnan välisen vuokrasopimuksen pituus optioehto mukaan lukien oli 10 vuotta. Kysymys oli siten kuntalain 130 §:ssä tarkoitetusta tilanteesta, jossa kunta antaa vuokralle vähintään 10 vuodeksi omistamastaan kiinteistöstä liiketilat. Koska kunta ei ollut toiminut kuntalain 130 §:n 1 ja 2 momentissa edellytetyllä tavalla, ei voitu myöskään sulkea pois EU:n valtiotukisäännösten ja -määräysten soveltuvuutta. Vasta hallinto-oikeudessa esitettyä laillistetun kiinteistönvälittäjän arviota ei voitu pitää riittävänä korjaamaan sitä menettelyllistä puutetta, että kunnanhallituksen päätöstä valmisteltaessa ei ollut selvitetty vuokran markkinaehtoisuutta. - Uutiset
7.4.2020 9.10
Kunta voi poiketa väliaikaisesti kiireettömän hoidon ja sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin aloittamisen määräajoistaKunnille on myönnetty oikeus poiketa terveydenhuollon kiireettömän hoidon ja sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin aloittamisen määräjoista. Tämä oikeus on myönnetty valmiuslain perusteella, ja sitä on tarkoitus jatkaa 13. toukokuuta saakka. - Uutiset
3.4.2020 8.00
Kunnille korvataan verotulojen väliaikainen pienentyminenHallitus esittää, että kunnille korvataan koronatilanteesta aiheutuva verotulojen viivästyminen täysimääräisenä tänä vuonna. Ratkaisu on kustannusneutraali, sillä vastaava summa vähennetään kuntien valtionosuuksista vuonna 2021. - Uutiset
30.3.2020 10.18
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen erottamisesta ja pormestarimalliin siirtymisestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että pormestarimalliin siirtymisessä oli kysymys todellisesta organisaatiomuutoksesta asianomaisen kunnan hallinnossa. Sen tarkoituksena ei ollut kunnanhallituksen erottaminen. Tätä johtopäätöstä tuki osaltaan se, että kunnanhallituksen kokoonpano säilyi samana uuden vaalin jälkeen. Valtuusto ei näissä olosuhteissa ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä muutoinkaan menetellyt lainvastaisesti päättäessään asiasta. Hallinto-oikeuden päätös valtuuston päätöksen kumoamisesta kumottiin ja kuntalainen A:n hallinto-oikeudelle tekemä valitus hylättiin. - Uutiset
24.3.2020 12.14
KHO:n muu päätös kunnan maaomaisuuden luovuttamisesta ja markkinointiyhteistyöstäHallinto-oikeus totesi, että kaupunginhallitus oli tehnyt päätöksensä sille kuuluvan harkintavallan nojalla ja rajoissa, eikä päätös loukannut kuntalaisten yhdenvertaisuutta. Päätös ei ollut valituksessa esitetyillä muillakaan perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntynyt tai muutoinkaan lainvastainen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
2.3.2020 13.26
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kunnan menettely viesteihin vastaamisessaApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi ratkaisussaan, ettei hänellä ollut perusteita kyseenalaistaa kunnan arviota siitä, etteikö kantelijan asiaan olisi hänelle annetuissa vastauksissa jo otettu riittävästi kantaa. Hyvän hallinnon vaatimuksia olisi vastaamatta jättämisen sijaan kuitenkin paremmin toteuttanut menettelytapa, jossa kantelijalle olisi ilmoitettu, että asiaan on kunnan näkemyksen mukaan jo vastattu riittävästi ja että sen käsittely on päättynyt. - Uutiset
21.2.2020 11.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kunnanvaltuuston puheenjohtaja jääväsi itsensä aiheettomastiApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kunnanvaltuuston puheenjohtajan huomiota kuntalaissa säädettyihin valtuutetun esteellisyysperusteisiin ja niiden arviointiin. - Uutiset
7.2.2020 8.00
Hallinto-oikeus: Päätös luokanopettajan irtisanomisesta oli lainvastainenTyönantajan irtisanomiselle esittämät syyt eivät kokonaisuutenakaan arvioiden muodostaneet asiallista ja painavaa perustetta irtisanomiselle. Päätös opettajan irtisanomisesta oli siten lainvastainen. Asian tultua asiassa lausutuilla perusteilla ratkaistuksi muista valitusperusteista ei ollut enää tarpeen lausua. - Uutiset
31.1.2020 9.31
KHO: Kaupunginvaltuuston päätös vääristi tai uhkasi vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaaKaupunginvaltuuston päätöksen tai muutoin asiassa saadun selvityksen perusteella ei ollut mahdollista sulkea pois sitä, että kysymys oli SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta tuesta, joka vääristi tai uhkasi vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa. Kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt kuntalain (365/1995) 90 §:n (1375/2007) 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Hallinto-oikeuden ja kaupunginvaltuuston päätökset kumottiin. - Uutiset
23.1.2020 10.40
KHO: Kaupungin omistaman kiinteistön arviokirjaan sisältyvät tiedot rakennusoikeuden arvioiduista markkina-arvoista ja arvioinnin tarkkuudesta sekä eräät arvioinnin perusteita koskevat tiedot olivat salaisiaPuolueeton arvioija oli laatinut kaupungin toimeksiannosta kuntalain 130 §:n 2 momentissa tarkoitetun arvion kaupungin omistaman kiinteistön rakennusoikeuden markkina-arvosta.
Arviokirjassa esitettyjen markkina-arvoarvioiden ja arvioinnin tarkkuutta koskevien tietojen perusteella kaupungin potentiaaliset neuvottelukumppanit olisivat saaneet käsityksen tulevia kiinteistönluovutuksia koskevasta kaupungin neuvotteluvarasta ja tavoitellusta luovutushinnasta. Kysymyksessä olevien tietojen antaminen olisi siten asettanut kaupungin neuvottelukumppaneitaan heikompaan asemaan ja olisi näin aiheuttanut kaupungille taloudellista vahinkoa. Tähän nähden arviokirjaan sisältyviä tietoja rakennusoikeuden arvioiduista markkina-arvoista ja arvioinnin tarkkuudesta oli pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella salassa pidettävinä.
Samasta syystä myös eräitä arvioinnin perusteita koskevia tietoja oli pidettävä sanotun lainkohdan perusteella salassa pidettävinä. Nämä tiedot olivat salassa pidettäviä myös arviokirjan laatineen yrityksen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuina liikesalaisuuksina. - Uutiset
21.1.2020 9.50
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen kiinteistönkaupastaHallinto-oikeus totesi, että kaupungin käytössä olleessa metsänhoitoyhdistyksen arviolausunnossa oli arvioitu määräalan metsätaloudellinen käypä arvo. Arviolausunnossa ei ollut otettu huomioon alueeseen kohdistuvaa pitkäaikaista maanvuokrasopimusta. Alueella on vuokrasopimuksen perusteella jo hevostoimintaa ja kaupunginhallituksen päätöksestä ilmenee lisäksi, että määräala on tarkoitus myydä edelleen kehitettävään hevosharrastus- ja hevosurheilukäyttöön. Määräalasta oli samaan aikaan nyt hyväksytyn tarjouksen kanssa tehty toinen tarjous, jossa tarkoituksena oli myös ollut alueen käyttäminen mainittuun tarkoitukseen. Molemmat tarjoukset ylittävät selvästi metsänhoitoyhdistyksen antaman arvion. Hallinto-oikeus katsoi, että tässä tilanteessa metsänhoitoyhdistyksen vuonna 2016 antama arvio alueen arvosta ei ollut riittävä päätöksenteon perustaksi. Kaupunginhallitus ei siten ollut menetellyt myytävän kohteen markkina-arvon määrittämisessä kuntalain 130 §:n edellyttämällä tavalla. - Uutiset
27.12.2019 9.46
KHO hylkäsi Akaan kaupunginjohtajan irtisanomisesta tehdyn valituksenA:n vaatimus suullisen käsittelyn toimittamisesta hylättiin. Valitus hylättiin. HAO:n päätöstä ei muutettu. A:n ja Akaan kaupungin vaatimukset oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin. - Uutiset
20.12.2019 11.30
Unionin tuomioistuin arvioi voidaanko viranomaisten vastuuhenkilöille määrätä pakkokeinona vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan ilman tervehdyttämistoimenpiteitä kuten tiettyjen dieselajoneuvojen ajokieltoEUT katsoo torstaina (19.12.) antamassaan ennakkoratkaisussa, että Baijerin osavaltion vastuuhenkilöille voidaan määrätä pakkokeinona käytettävä vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan Münchenin ilman tervehdyttämistoimenpiteitä (esim. tiettyjen dieselajoneuvojen ajokielto) ainoastaan, jos tähän tarkoitukseen on olemassa kansallinen oikeusperusta, joka on saatavuudeltaan, täsmällisyydeltään ja sen soveltamisen ennakoitavuudelta riittävä, ja jos kyseinen pakkokeino on oikeasuhteinen. Baijerin osavaltion ylimmän hallintotuomioistuimen on tarkastettava, täyttyvätkö nämä edellytykset. - Uutiset
20.12.2019 9.00
Rajoituslain voimassaoloa jatketaan ja sote-ulkoistusten ehtoja tiukennetaanSote-investointeja ja ulkoistuksia koskevan ns. rajoituslain voimassaoloa jatketaan vuoden 2025 loppuun asti. Samalla ulkoistamisen ehtoja tiukennetaan. Myös sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatketaan vuoden 2023 loppuun. - Uutiset
9.12.2019 13.12
KHO: Valtioneuvosto ei ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa velvoittaessaan Ruoveden kunnan järjestämään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut edelleen yhteistoiminnassa Virtain kaupungin kanssaValtioneuvosto ei ollut päätöstä tehdessään ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa. Päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla hallintolainkäyttölain 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
9.12.2019 12.58
KHO: Valtioneuvosto ei ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään Kaavin kunnan perusterveydenhuollon palveluiden ja vanhusten laitospalvelujen järjestämisvastuustaValtioneuvosto oli yleisistunnossaan valituksenalaisella päätöksellään velvoittanut Kaavin kunnan järjestämään perusterveydenhuollon palvelut ja vanhusten laitospalvelut yhteistoiminnassa Keiteleen, Leppävirran, Pielaveden, Rautavaaran, Tervon ja Vesannon kuntien kanssa edelleen siten kuin kunnat ovat sopineet yhteistoiminnasta. Palvelujen järjestämisestä vastaa Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän liikelaitos Kysteri. KHO katsoi, ettei valtioneuvosto ollut päätöstä tehdessään ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa. Päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
4.12.2019 13.30
Tutkimuksessa tarkasteltiin perustuslain reunaehtoja kuntien tehtävien eriytymiselleKuntien tehtävistä on Suomessa vakiintuneesti säädetty siten, että kaikilla kunnilla on ollut samanlaiset lakisääteiset velvoitteet riippumatta kuntien koosta ja esimerkiksi väestöpohjasta. Aikaisemman tutkimuksen mukaan tällainen kaavamaisuus on johtanut sekä alueellisiin ongelmiin kuntien lakisääteisten tehtävien toteuttamisessa että vaihteluun kunnallisen itsehallinnon tosiasiallisessa merkityksessä. Myös perusoikeustutkimuksen piirissä on jo tuotu esiin sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien toteuttamisongelmia varsinkin väestömäärältään taantuvissa kunnissa. Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tutkimusryhmän toteuttamassa ”Yhtenäiskunnasta erilaistuviin kuntiin” -tutkimushankkeessa analysoitiin valtiosääntöoikeudellisia reunaehtoja kuntien tehtävien eriyttämiselle. Tällainen eriyttäminen saattaisi tarjota ratkaisuja nykyisin ilmeneviin ongelmiin. - Uutiset
4.12.2019 10.35
Kuntien viestintään päivystysohjeet – ammattijärjestöiltä palkkaopasKuntaviestijät tekevät yhä enemmän työtä iltaisin ja viikonloppuisin. Miten kunta-alalla korvataan esimerkiksi lisääntyvä somepäivystys? Akavan Erityisalojen, Viestin ja Kumulan uudessa palkkaoppaassa annetaan ensimmäistä kertaa suositus kuntaviestinnän päivystystyöstä ja varallaolosta. - Uutiset
2.12.2019 10.30
Valtion tuloveroasteikko sekä kuntien ja seurakuntien tuloveroprosentit vuonna 2020Verohallinto on julkaissut ohjeissaan valtion tuloveroasteikon 2020 ja antanut luettelon varainhoitovuodeksi 2020 vahvistetuista kuntien, evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan seurakuntien tuloveroprosenteista. - Uutiset
25.10.2019 8.00
Hallituksen esitys kuntien taloustietojen automaattisesta raportoinnista eduskuntaanHallitus antoi tänään 24.10.2019 eduskunnalle esityksen kuntien taloustietojen tuottamista ja raportointia koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi kuntalakia, valtiokonttorista annettua lakia, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annettua lakia sekä eräitä opetus- ja kulttuuritoimen lakeja. - Uutiset
24.10.2019 12.10
Apulaisoikeuskansleri: Kaupunki laiminlöi velvollisuutensa käsitellä kantelijan kirje ja vastata siihen kohtuullisessa ajassaKaupungin huomiota kiinnitettiin sen velvollisuuteen järjestää hallintonsa siten, että hallinnon asiakas voi saada kirjeeseensä vastauksen ja asiansa käsiteltyä kohtuullisessa ajassa. Kaupungin tulee myös huolehtia siitä, että valvovan viranomaisen selvityspyyntöihin vastataan viivytyksettä ja riittävän tarkasti. Lisäksi kaupungin huomiota kiinnitettiin viranomaisen velvollisuuteen käsitellä sille saapunut asiakirjapyyntö julkisuuslain mukaisesti. - Uutiset
8.10.2019 8.00
Työsopimussuhteisen työntekijän palkkaa koskevan yksityisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvän riita-asian ratkaiseminen ei kuulunut hallinto-oikeuden vaan käräjäoikeuden toimivaltaanA oli ollut kaupungin palveluksessa työsopimussuhteisena työntekijänä. Asiassa oli siten kysymys palkkaa koskevasta yksityisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvästä riita-asiasta, jonka ratkaiseminen ei kuulunut HAO:n vaan KO:n toimivaltaan. A:n esittämät valitusperusteet liittyivät siihen, millä perusteilla hän katsoi tehtäväkohtaisen palkkansa määrittelyn olleen virheellinen, eikä A ollut esittänyt sellaisia valitusperusteita, jotka olisivat voineet tulla tutkittaviksi kunnallisvalituksena hallintolainkäytön järjestyksessä. Valitus oli tästä syystä jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 8.10.2019) - Uutiset
7.10.2019 13.11
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kuntalain muutoksessa kansalaisnäkökulmaa ei ole otettu huomioonLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut uudistusta, jonka myötä kunnallisvalituksessa otetaan käyttöön valituslupajärjestelmä valitettaessa hallinto-oikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valituslupajärjestelmää on pohdittu lähinnä tuomioistuinlaitoksen näkökulmasta. Sen sijaan kansalaisnäkökulmaa ei ole otettu huomioon. - Uutiset
3.10.2019 15.30
Kuntien sote-ulkoistusten ja investointien rajoittamista tiukennetaanHallitus esittää, että rajoituslain voimassaoloa jatketaan vuoden 2025 loppuun asti. Samalla ulkoistamisen ehtoja tiukennettaisiin. Myös sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatkettaisiin vuoden 2023 loppuun. - Uutiset
2.10.2019 11.01
Yhteenveto kuntien omista näkemyksistä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta on valmistunutKuntien näkemyksiä selvitettiin verkkokyselyllä 11.7.-13.9.2019. Koko selvityksen raporttiluonnos julkaistaan loka-marraskuun vaihteessa laajalle kommentointikierrokselle. Kommentointiaikaa on noin kolme viikkoa. Lopullinen selvitys valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. - Uutiset
25.9.2019 7.13
Hallinto-oikeus kumosi Ähtärin kaupunginvaltuuston "pandatalopäätöksen" myöntää omavelkainen takaus Ähtärin Eläinpuisto Oy:n Kuntarahoitus Oyj:ltä haetulle neljän miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalleKoska kaupunginvaltuusto oli myöntänyt huomattavan suuren omavelkaisen takauksen ilman tietoa vastavakuuden arvosta, hallinto-oikeus katsoi, että takauksen myöntämiseen valtuuston päättämällä tavalla sisältyi kuntalain 129 §:n 1 momentissa tarkoitettu merkittävä taloudellinen riski. Valituksenalainen kaupunginvaltuuston päätös oli tämän vuoksi lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 25.9.2019) - Uutiset
19.9.2019 8.30
Hallinto-oikeuden päätös ympäristötarkastajan virkavalinnastaHAO ei tutkinut valittajan vaatimusta B:n virkamääräyksen perusteella tekemien päätösten ja esittelyjen hylkäämisestä. HAO hylkäsi valituksen muilta osin. HAO hylkäsi täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 19.9.2019) - Uutiset
6.9.2019 11.00
Keskusverolautakunta: Yksityiselle toimijalle perus- tai lukio-opetuksen käyttöön vuokrattu koulurakennus oli AVL 130 § 1 momentissa tarkoitetussa kuntapalautukseen oikeuttavassa käytössäHakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa merkitystä ei ollut sillä, vastasiko A:n kaupunki kaikista koulurakennuksen kuluista tai vastasiko yksityinen toimija ainakin joltain osin koulurakennuksen juoksevista ylläpitomenoista ja käyttökustannuksista. (Ei lainvoim 5.9.2019) - Uutiset
27.8.2019 13.00
KHO:n päätös Pyhäjärven kaupunginjohtajan virkavaalia koskevassa asiassaKHO kumosi HAO:n päätöksen siltä osin kuin HAO oli jättänyt tutkimatta A:n esittämän valtuutettujen esteellisyyttä koskevan valitusperusteen, otti viivytyksen välttämiseksi asiaa HAO:lle palauttamatta A:n valituksen tutkittavakseen myös tällä valitusperusteella tehtynä, ja hylkäsi valituksen mainituilta osin. HAO:n päätös kumottiin myös oikeudenkäyntikulujen osalta. A:n ja Pyhäjärven kaupunginhallituksen oikeudenkäyntikulujen korvaamista HAO:ssa koskevat vaatimukset hylättiin. A:n ja Pyhäjärven kaupunginhallituksen oikeudenkäyntikulujen korvaamista KHO:ssa koskevat vaatimukset hylättiin. - Uutiset
16.8.2019 15.45
Kuntalain muutostarpeita selvitetäänValtiovarainministeriö asetti 15.8.2019 kuntalain muutostarpeita selvittävän työryhmän sekä hallinto- ja taloussääntelyä tarkastelevat jaostot. Työryhmän ja jaostojen toimikausi päättyy 30.9.2020. - Uutiset
9.8.2019 10.41
KKO: Kaupunki laiminlöi työnantajana yhteistoimintavelvoitettaan ja se velvoitettiin maksamaan lomautetuille työntekijöille hyvitystäKaupunki oli syksyllä 2013 käynyt työntekijöidensä kanssa yhteistoimintaneuvottelut talousarvioehdotuksessa edellytetyistä henkilöstömenojen säästötavoitteista. Neuvottelujen päätyttyä kaupunginvaltuusto oli joulukuussa 2013 päättänyt, että säästötavoite toteutetaan koko henkilöstön lomauttamisella. Kaupunki oli tämän jälkeen keväällä 2014 käynyt työntekijöidensä kanssa lomautuksen toteuttamista koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Korkein oikeus katsoi, että kaupungin olisi tullut käydä jo ennen joulukuussa 2013 tehtyä kaupunginvaltuuston päätöstä yhteistoimintaneuvottelut, joita edellytetään työvoiman käytön vähentämistä harkittaessa. Kun kaupunki ei ollut näin menetellyt, kaupunki oli työnantajana laiminlyönyt yhteistoimintavelvoitettaan ja se velvoitettiin maksamaan lomautetuille työntekijöille hyvitystä. HO:n tuomion lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
2.7.2019 9.00
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja kuntien taloustietojen tuottamista ja raportointia koskevasta lainsäädännöstä 6. syyskuuta mennessäValtiovarainministeriö lähetti 1.7.2019 lausuntokierrokselle luonnoksen hallituksen esitykseksi kuntien ja kuntayhtymien taloustietojen tuottamisesta ja raportoinnista. Esitys sisältää ehdotukset lainsäädännön muutoksista, jotka ovat edellytyksenä kuntien ja kuntayhtymien talousseurannan ja raportoinnin automatisoidun mallin toteuttamiselle. Lausuntoaika päättyy 6.9.2019. - Uutiset
11.6.2019 13.31
Hallinto-oikeus: Lapsiperheille voitiin päättää myöntää 25 %:n alennus tontin myyntihinnastaHAO totesi, että lapsiperheiden yhdenvertaisuuden toteutuminen asumisen järjestämisessä voi, PL 19 §:n 3 ja 4 momentin mukaiset tavoitteet myös huomioon ottaen, mahdollistaa positiivisen erityiskohtelun. Kun otettiin huomioon, että alennus ei muodostunut tonttien keskimääräiset neliöhinnat huomioon ottaen kohtuuttoman suureksi, sekä se, että kunnassa oli tarjolla tontteja kaikille halukkaille, ei hinnanalennus lapsiperheiden asemaa ja olosuhteita parantavana toimenpiteenä muodostanut tavoitteisiinsa nähden suhteettoman pitkälle menevää erityistoimenpidettä. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla kuntalain 135 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. (Ei lainvoim. 11.6.2019) - Uutiset
11.6.2019 11.21
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuuston päätös "vauvaperheen vapautus kunnallisverosta" -mallin käyttöönotosta oli lainvastainenKunnanvaltuusto oli päättänyt ottaa käyttöön "vauvaperheen vapautus kunnallisverosta" -mallin. Päätösvalmistelusta ilmeni, että vauvaperheille oli tarkoitus myöntää avustus, jonka suuruus olisi riippuvainen vanhemman tai vanhempien lapsen syntymävuonna kunnalle maksaman kunnallisveron määrästä. Asiassa oli kuntalaisen tekemän valituksen johdosta arvioitavana muun muassa se, merkitsikö päätös perustuslain ja yhdenvertaisuuslain vastaista syrjintää. Kunnanvaltuuston päätös kumottiin lainvastaisena. (Ei lainvoim. 11.6.2019) - Uutiset
21.5.2019 12.15
Hallinto-oikeus: Jätehuollon keskittäminen kuntien omistamalle yhtiölle ei ollut lainvastainenKurikan kaupunginvaltuusto oli päättänyt, että Kurikan kaupungin jätehuolto keskitetään Lakeuden Etappi Oy:lle 1.1.2018 alkaen. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää jätehuollon yhtenäistämisestä päätöksestä ilmenevällä tavalla. Valtuusto ei käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Valtuuston päätös ei siten mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. Tarkoituksenmukaisuusperusteella kunnallisvalitusta ei voi tehdä. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019) - Uutiset
21.5.2019 10.10
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston myöntämä korkeintaan 7,2 miljoonaa euron takaus määräysvallassaan olevalle kiinteistöyhtiölle ei ollut valtiontukisäännösten vastainen tai muutoinkaan lainvastainenHallinto-oikeus totesi, että valituksenalaisen päätöksen valmistelussa oli arvioitu yksityiskohtaisesti valtiontukikysymystä. Kaupunginvaltuusto oli valtiontukiviranomaisena riittävässä määrin selvittänyt suunniteltuun toimenpiteeseen sisältyvän valtiontuen mahdollista olemassaoloa ja muutoinkin valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kaupunginvaltuusto oli voinut katsoa, ettei suunniteltuun järjestelyyn sisälly Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklassa tarkoitettua valtiontukea. Kaupunginvaltuusto ei ollut asiassa saadun selvityksen mukaan takauksesta päättäessään menetellyt myöskään vastoin yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää takauksen myöntämisestä Kiinteistö Oy Vaasan Yrittäjänkatu 17 Fastighets Ab:lle. Valtuusto ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Kaupunginvaltuuston päätös ei mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019) - Uutiset
16.5.2019 8.15
Hallinto-oikeus kumosi maanvuokrasopimuksen hyväksymistä koskevan kunnanhallituksen päätöksenKunnanhallitus oli päätynyt vuokran määrään, joka vastasi alueesta aiemmin perittyä vuokratasoa ja joka oli vain noin neljäsosa arviolausunnon mukaisesta arviosta markkinoilla saatavasta vuokrasta. Päätöksen perusteena ei siten ollut ollut kuntalain 130 §:n 2 momentin edellyttämällä tavalla kohteen markkinaehtoisesta vuokrasta hankittu arviolausunto. Kunnanhallitus ei näin ollen ollut menetellyt vuokran markkinaehtoisuuden määrittämisessä kuntalain 130 §:n edellyttämällä tavalla. Vuokrasopimuksen hyväksymistä koskeva kunnanhallituksen päätös oli siten syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätös ja sitä koskeva oikaisuvaatimuspäätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 16.5.2019) - Uutiset
23.4.2019 14.14
Hallinto-oikeuden ratkaisu teollisuustonttien hinnoittelustaKaupunginvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä päättänyt teollisuustonttien hinnoittelusta tietyllä alueella. Valtuuston päätös ei kohdistunut tiettyyn yritykseen eikä päätöksellä siten suosittu jotakin yritystä tai tuotannonalaa. Valituksenalaista päätöstä tehtäessä ei siten ollut tarvetta selvittää Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltumista asiassa. Kaupunginvaltuuston päätös ei näin ollen ollut valituksessa esitetyistä syistä syntynyt virheellisessä järjestyksessä. (Vailla lainvoimaa 23.4.2019) - Uutiset
29.3.2019 14.44
KHO: Riihimäen kaupunginvaltuuston hyväksymän tilikautta 2012 koskevan tilinpäätöksen voitiin katsoa antaneen oikeat ja riittävät tiedot kaupungin toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemastaKun otettiin huomioon, että poistosuunnitelma kuvasti kirjanpitovelvollisen omaa perusteltua käsitystä poistettavien hyödykkeiden taloudellisesta pitoajasta, kaupunginvaltuuston hyväksymän tilikautta 2012 koskevan tilinpäätöksen voitiin katsoa antaneen oikeat ja riittävät tiedot kaupungin toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Näin ollen korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei kaupunginvaltuusto ollut menetellyt lainvastaisesti hyväksyessään kaupungin vuoden 2012 tilinpäätöksen. - Uutiset
29.3.2019 13.00
Työtuomioistuin KVTESin tulkinnasta: Työnantajalla on oikeus perustellusta syystä muuttaa työvuoroluetteloa siten, että samanaikaisesti työtunteja lisätään toisaalle ja vähennetään toisaalta säännöllisen työajan puitteissaKunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (III luvun 30 §:n 2 mom.) tulkintaa koskevassa asiassa katsottiin, että työnantajalla on oikeus perustellusta syystä muuttaa työvuoroluetteloa siten, että samanaikaisesti työtunteja lisätään toisaalle ja vähennetään toisaalta säännöllisen työajan puitteissa. Palkansaajajärjestöjen kanne hylättiin. - Uutiset
7.3.2019 15.30
Yli 60 kuntaa kehitti palveluidensa digitaalisuutta Digikuntakokeilu-hankkeessaKuntien kokeiluissa tuotettiin ratkaisuja ja saatiin oppeja muun muassa asiakaspalvelun sähköisiin alustoihin ja työkaluihin, sähköisiin oppimisympäristöihin ja kuntalaisten osallisuutta ja päätöksentekoa tukeviin toimintatapoihin. - Uutiset
11.2.2019 13.10
Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyn edellytyksiä tarkennetaan 1. maaliskuuta 2019 voimaantulevalla kuntalain muutoksellaTarkoituksena on, että kuntien erityisen vaikean talouden aseman määrittely on oikeudenmukainen ja luotettava, ja että se kannustaa kuntia pitkällä aikavälillä taloudellisesti kestäviin ratkaisuihin. Arviointimenettelyn edellytyksenä käytettäviä kunnan talouden tunnuslukuja ja niiden raja-arvoja tarkennetaan kuvaamaan paremmin tulorahoituksen riittävyyttä. Kuntalain muutos tulee voimaan 1. maaliskuuta 2019, ja uusia tunnuslukuja sekä raja-arvoja sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2022 vuosien 2020 ja 2021 tilinpäätösten perusteella. Siihen saakka erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyyn sovelletaan vielä, mitä lain voimaan tullessa voimassa olleessa kuntalain 118 §:ssä säädetään. - Uutiset
6.2.2019 15.15
Opas kuntien sähköisiin kokouksiin ja sähköiseen päätöksentekomenettelyynOppaan tarkoituksena on täsmentää, mitä kuntien päätöksenteon sähköistyminen tarkoittaa, mitä lainsäädäntö vaatii ja mitä asioista tulee ottaa huomioon tietohallinnon näkökulmasta, jotta sähköiset kokoukset ovat muun muassa tietoturvallisia. - Uutiset
1.2.2019 12.44
Turun hallinto-oikeus hylkäsi Salon kaupungin Suomi 100 -tonttikampanjaa koskevan valituksenSalon kaupunginvaltuusto päätti 27.11.2017 hyväksyä omakotitonttien markkinointikampanjan "Suomi 100". Kampanjassa kaupungin omakotitontit asetettiin varattavaksi 100 päivän ajaksi 6.12.2017 alkaen ja varausaikana varatut tontit ovat lunastettavissa 100 euron hintaan, kun kaupungin normaalikäytännön mukaiset ehdot on täytetty. Päätöksestä valitti hallinto-oikeuteen neljätoista salolaista yksityishenkilöä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. - Uutiset
29.1.2019 13.42
Apulaisoikeuskansleri: Tietopyynnön käsittely kunnassa ei ollut lainmukaista - Uutiset
10.1.2019 9.51
KHO ei muuttanut valtiovarainministeriön hylkäävän päätöksen lopputulosta Heikinsuon kylän alueen siirtämisestä Pöytyän kunnasta Auran kuntaanKun otettiin huomioon erityisesti siirrettäväksi esitetyn alueen asukasmäärä sekä esitetystä muutoksesta Pöytyän kunnalle aiheutuvat taloudelliset menetykset, esitettyä kuntajaon muutosta ei voitu pitää muutosta vastustavan Pöytyän kunnan kannalta vähäisenä. Kuntarakennelain 19 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan muutoksen kohteena olevan kunnan valtuuston vastustuksesta huolimatta eivät siten täyttyneet. - Uutiset
28.12.2018 12.15
KHO ei tutkinut kaupunginhallituksen päätöksen muutoksenhakukelpoisuuttaKoska A ja B eivät olleet saattaneet kaupunginhallituksen päätöksen muutoksenhakukelpoisuutta arvioitavaksi kuntalaissa (365/1995) säädetyssä järjestyksessä, korkein hallinto-oikeus ei voinut ottaa kantaa kaupunginhallituksen päätöksen muutoksenhakukelpoisuuteen. A:n ja B:n vaatimus oli tämän vuoksi jätettävä tutkimatta. - Uutiset
28.12.2018 11.40
Yritysoikeuden professori (oa.) Janne Ruohonen: Ajankohtaista – Kuntayhtiöihin tarvitaan lisää asiantuntemustaKuntaomisteisten osakeyhtiöiden määrä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tällä hetkellä kuntayhtiöitä on Tilastokeskuksen tietojen mukaan yli 2200. Kuntayhtiöihin on siirretty merkittävä määrä varallisuutta. Kuntayhtiöiden määrällinen kasvu juontaa kilpailuoikeudesta: lähtökohtaisesti kilpailluilla markkinoilla toimivat kunnan toiminnot on yhtiöitettävä. Tällä pyritään turvaamaan yksityisen ja julkisen sektorin kilpailuneutraliteetti. Toisaalta yhtiöittäminen saattaa liittyä pyrkimykseen tehostaa toimintaa. Joka tapauksessa kuntayhtiöt ovat kunta- ja osakeyhtiölainsäädännön ristipaineessa. Erityisesti toimivan omistajaohjauksen rakentaminen on haasteellista. Uuden kuntalain mukaan kuntayhtiön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhtiön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Asiantuntemusvaatimus on pitänyt ottaa huomioon viimeistään kevään 2018 yhtiökokouksissa hallitusten jäsenvalintoja tehtäessä. - Uutiset
27.11.2018 16.00
KHO:n ratkaisu kunnanvaltuuston päätöksen lainmukaisuudesta toimielimen jäsenen valinnassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että hallintosäännön määräystä voitiin hallinto-oikeuden toteamin tavoin pitää sinänsä tulkinnanvaraisena. Määräys ei kuitenkaan edellyttänyt, että lautakuntien jäsenet ja varajäsenet valittaisiin vain valtuutettujen ja varavaltuutettujen keskuudesta. Tähän nähden kunnanvaltuusto ei ollut toiminut hallintosäännön 10 §:n vastaisesti yhteisöllisyyslautakunnan jäsenten ja varajäsenten vaalissa valitessaan toimielimeen myös muita kuin valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Koska valtuuston päätös ei ollut lainvastainen, hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättiin. - Uutiset
1.11.2018 10.45
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Valtiovarainministeriön päätös selvitysryhmän asettamisesta kunnalle ei ollut valituskelpoinen päätösKorkeimman hallinto-oikeuden 1.11.2018 antamassa lyhyessä ratkaisuselosteessa on kysymys siitä, muodostiko valtiovarainministeriön päätös asettaa Kittilän kunnan hallintoa selvittämään kuntalain 109 b §:ssä tarkoitettu selvitysryhmä valituskelpoisen päätöksen. Korkein hallinto-oikeus katsoi samoin kuin hallinto-oikeus, että valtionvarainministeriön päätöstä selvitysryhmän asettamisesta ei ollut pidettävä hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettuna valituskelpoisena päätöksenä, jolla asia oli ratkaistu. Valitus hallinto-oikeuden päätöksestä, jolla valitus oli jätetty tutkimatta, hylättiin. - Uutiset
19.10.2018 9.15
Hallituksen esitys laiksi kuntien kulttuuritoiminnastaHallitus antoi 18.10.2018 esityksen uudeksi laiksi kuntien kulttuuritoiminnasta eduskunnalle. Uusi laki korvaisi nykyisen lain vuodelta 1992. Laissa määriteltäisiin tavoitteet kuntien kulttuuritoiminnalle ja tehtävät saatettaisiin ajan tasalle. Lakiin lisättäisiin säännökset valtion viranomaisen tehtävistä, asukkaiden osallistumisesta, kehittämistehtävästä, yhteistyöstä sekä tiedon tuottamisesta ja toiminnan arvioinnista. Valtionrahoitusta koskeva säännös ajantasaistettaisiin. - Uutiset
5.10.2018 14.00
Kuntaliiton uusi julkaisu: Korruptio ja eettisyys kunnassaSuomalainen korruptio on ollut näkyvästi esillä mediassa. On kerrottu, että Suomessa on raskaan luokan korruptio- ja lahjontarikoksia kohtuullisen vähän moniin muihin maihin verrattuna, mutta Suomikaan ei ole korruptiosta vapaa maa. Suomessa esiintyvälle korruptiolle on usein ominaista se, että toimitaan muodollisesti lain mukaan, mutta silti epäeettisesti. Eettiset ohjeistukset ovat kunnissa edelleen harvinaisia. Kuntaliitolta on ilmestynyt maksuton julkaisu Korruptio ja eettisyys kunnassa, jonka myötä Kuntaliitto toivoo eettisten ohjeiden yleistyvän ja keskustelun yhteisistä arvoista ja päätöksenteon pelisäännöistä lisääntyvän. Julkaisun on kirjoittanut Kuntaliiton korruption vastaista työryhmää vetävä lakimies Saija Haapalehto. - Uutiset
17.9.2018 12.08
Tutkimusraportti: Kuntakonsernin ohjeistusta on syytä täsmentääKuntien olisi syytä täsmentää konserniyhteisöjensä tavoitteita ja ohjeistusta, toteaa Tampereen yliopiston emeritusprofessori Pentti Meklin. Kuntaliiton ARTTU2-tutkimusohjelmassa on julkaistu Meklinin tutkimusraportti, jossa tarkastellaan kuntakonsernien ohjausta sekä teoreettisesti että konkreettisesti talousarviotavoitteiden valossa. Tavoitteet kuntakonsernin kokonaisedun osoittajana -tutkimusraportin kohteena ovat erityisesti ARTTU2-tutkimusohjelmaan kuuluvat 40 kuntaa. - Uutiset
5.9.2018 12.14
KHO:n muu päätös satamaliikelaitoksen salassa pidettävää päätöstä koskevasta kunnallisvalituksestaA oli kunnan jäsenenä hakenut oikaisua tehtyihin päätöksiin ja hänen oikaisuvaatimuksensa oli tutkittu. A:lle oli jo ennen oikaisuvaatimuksen tekemistä toimitettu päätökset salassapidettävin osin peiteltyinä. Hallinto-oikeus oli välipäätöksellään katsonut, ettei A:lla viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annettujen lakien säännökset huomioon ottaen ollut oikeutta saada enempää tietoa päätöksistä. A ei ollut hänelle välipäätöksellä varatusta tilaisuudesta huolimatta esittänyt muita kuin päätösten salaamista koskevia valitusperusteita. Kun lisäksi otettiin huomioon, mitä hallinto-oikeus oli välipäätöksessään oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisesta lausunut, hallinto-oikeus katsoi, ettei jo päättyneen vuoden 2014 satamamaksuja koskevia päätöksiä ollut kunnan jäsenenä valittavan A:n valituksesta kumottava pelkästään sillä perusteella, että järjestäytymis- ja asian käsittelytietoja oli alun perin aiheettomasti salattu. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
22.8.2018 14.20
KHO:n ratkaisu kunnan valokuituverkkoyhtiölle myöntämän omavelkaisen takauksen laillisuudesta sekä asiakirjojen toimittamisesta ja selvityksen hankkimisestaHallinto-oikeus oli A:n ja B:n valituksesta kumonnut kunnanvaltuuston päätöksen 19.1.2015 virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, koska mainittua päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty mahdollisen unionin oikeudessa tarkoitetun valtiontuen olemassaoloa ja tukimääräysten ja -säännösten soveltamisen edellytyksiä eikä tällaista selvitystä ole ollut asiakirjoista saatavissa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. KHO totesi myös, että esillä olevassa asiassa ei ollut kysymys A:lle kunnan luottamushenkilönä kuuluvasta oikeudesta saada kunnan viranomaisilta asiakirjoja nähtäväkseen. - Uutiset
20.8.2018 8.10
Käsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioonKäsikirja tulevaisuuden kuntien digitalisaatioon -verkkojulkaisu on vapaasti luettavissa. Digitalisaatio luo uutta päivittäin. Ratkaisut muotoutuvat vain kokeilemalla ja sopeutumalla ajatukseen, että muutos on tullut kehitykseen jäädäkseen. Myös kuntajohtajien tuskaa on jaettu: miten digitalisaatio otetaan haltuun ja mistä tulisi aloittaa? - Uutiset
19.6.2018 10.09
Valtiovarainministeriö pidätti 20 Kittilän luottamushenkilöä luottamustoimistaanValtiovarainministeriö päätti pidättää 20 syytteessä olevaa Kittilän kunnan luottamushenkilöä luottamustoimista siihen saakka, kunnes luottamushenkilöitä vastaan nostetut syytteet on käsitelty tuomioistuimessa. - Uutiset
15.6.2018 11.30
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste koskien huostaanotetun ja sijaishuoltoon sijoitetun lapsen terveydenhoitokulujen korvaamistaKorkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuseloste koskee tilannetta, jossa A oli tyttärensä B:n ollessa otettuna X:n kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan huostaan ja sijaishuoltoon sijoitettuna Z:n kunnassa sijaitsevaan nuorisokotiin maksanut tyttärensä terveydenhoitokuluja. Asiassa tuli ratkaistavaksi ensinnäkin se, tuliko terveydenhoitokulujen korvaamista koskeva asia käsitellä valitusasiana vai hallintoriitana. Lisäksi KHO otti päätöksessä kantaa siihen, mitä kuntaa oli tapauksessa pidettävä korvausvastuullisena B:n tarvitsemista terveydenhuollon palveluista syntyneiden kustannusten korvaamisen osalta. - Uutiset
14.6.2018 12.45
KHO:n päätös koskien lukioiden lakkauttamista koskevan kaupunginvaltuuston päätöksen lainmukaisuuttaKorkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavana olleessa kunnallisasiaa koskevassa valitusasiassa oli kyse kaupunginvaltuuston päätöksen laillisuudesta. Kaupunginhallitus oli päätöksellään päättänyt kahden lukion lakkauttamisesta. KHO totesi hallinto-oikeuden tavoin, että valituksenalainen asia oli valmisteltu kuntalain (365/1995) 23 §:n 1 momentissa ja 53 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kaupunginhallituksessa. Lisäksi kaupunginvaltuusto oli tehnyt päätöksensä sille kuuluvan harkintavallan nojalla ja rajoissa. Kaupunginvaltuuston päätös ei siten ollut valituksessa esitetyillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntynyt eikä muutoinkaan lainvastainen. - Uutiset
7.6.2018 12.55
KHO arvioi päätöksessään kaupunginvaltuutettuja, kaupunginlakimiestä ja hallinto-oikeustuomaria koskevia esteellisyysväitteitäKorkeimman hallinto-oikeuden kunnallisasiaa koskeva valitusasia koski kaupunginvaltuutettujen ja kaupunginlakimiehen esteellisyyttä. Asiassa oli lisäksi kyse siitä, oliko asian käsittelyyn hallinto-oikeudessa osallistunut hallinto-oikeustuomari ollut esteellinen käsittelemään valitusasiaa. KHO katsoi hallinto-oikeuden ratkaisun mukaisesti, ettei tapauksessa ollut kyse esteellisyydestä valtuutettujen ja lakimiehen osalta. Asiassa ei myöskään oltu KHO:n mukaan esitetty mitään sellaista, jonka johdosta olisi katsottava, että olisi perusteltua aihetta epäillä tuomarin puolueettomuutta asiassa. - Uutiset
1.6.2018 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Kunnan on vastattava aloitteeseen kohtuullisessa ajassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupunginhallituksen huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin ja kuntalain säännöksiin aloitteen käsittelemisestä. - Uutiset
18.4.2018 15.15
Hallinto-oikeus: Loviisan kaupungilla oli asialliset ja hyväksyttävät perusteet Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamiseen pysyvästiHallinto-oikeus katsoi, että kaupungilla oli ollut asialliset ja hyväksyttävät perusteet Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamiseen pysyvästi 1.5.2017 alkaen. Päätös Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamisesta ei siten ollut yhdenvertaisuusperiaatteen ja tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastainen. Valtuusto oli voinut sillä olevan harkintavaltansa rajoissa päättää Harmaakallion tonttien myyntihintojen alentamisesta. Valituksenalainen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen. - Uutiset
13.4.2018 12.40
Kuntatalousohjelma vuosille 2019–2022Kuntatalousohjelma on laadittu vuosia 2019–2022 koskevan julkisen talouden suunnitelman (JTS) valmistelun yhteydessä. Ohjelma syventää julkisen talouden suunnitelman kuntataloutta koskevaa arviointia. Kuntatalouden tilaa ja hallituksen toimenpiteiden vaikutuksia kuntien talouteen kuvataan uusimman käytössä olevan tiedon pohjalta. Kuntatalousohjelma on valmisteltu valtiovarainministeriön nimeämässä sihteeristössä, jossa ovat mukana kaikki keskeiset kuntien tehtävälainsäädäntöä ja kuntatalouteen vaikuttavia valtion toimenpiteitä valmistelevat ministeriöt sekä Suomen Kuntaliitto. - Uutiset
10.4.2018 8.15
Professori Eija Mäkinen: Alueellinen itsehallinto ja perustuslakiPerustuslaki avaa tien uusille alueellisille itsehallintoalueille, joita nyt ollaan luomassa. Perustuslaki ei kuitenkaan määrittele itsehallinnon sisältöä eikä anna alueille institutionaalista suojaa, saati suojaa alueiden pakkoliitoksia vastaan. Perustuslaki ilmaisee vain seuraavan (121.4 §): ”Itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen mukaan kyseinen kohta antaa mahdollisuuden ”järjestää kuntia suurempia hallintoalueita itsehallinnon periaatteiden mukaan”. Kuntien itsehallinto taas on perustuslain kirjaimin ja perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännössä määritelty. Siihen kuuluvat vaalit ja luottamushenkilöiden päätösvalta, verotusoikeus, rahoitusperiaate, oikeus omiin toimielimiin ja yleinen toimiala. Tehtävät annetaan kunnille lailla ja niiden valtionohjauskin on rajallista. Kunnallinen itsehallinto on asukkaiden itsehallintoa, mikä sisältää oikeuden osallistua, vaikuttaa ja valittaa kunnan päätöksistä. Asiasta kirjoittaa Vaasan yliopiston julkisoikeuden professori Eija Mäkinen Perustuslakiblogissa. - Uutiset
23.3.2018 13.05
Helsingin hallinto-oikeus vastasi tietopyyntöön vasta laillisuusvalvojan selvityspyynnön saapumisen jälkeenKantelijan tietopyyntöön ei ollut vastattu julkisuuslaissa säädetyin tavoin. Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin HAO:n huomiota julkisuuslain säännöksiin asiakirjapyynnön viivytyksettömästä käsittelystä. - Uutiset
19.3.2018 10.40
Kuntainfo: Työterveyshuoltoa koskevat palvelut tulee yhtiöittää 1.1.2019 mennessäTyöterveyshuollon sairaanhoito- ja muut terveydenhuoltopalvelut, joiden järjestäminen on kunnille vapaaehtoista, tulee yhtiöittää kuntalain mukaisesti 1. tammikuuta 2019 mennessä. - Uutiset
15.3.2018 15.15
Kuntien ARTTU2-tutkimusohjelman päätösseminaarissa tutkittua tietoa kunta-alan uudistuksista – katsottavissa myös verkosta 22. maaliskuutaKunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten arviointitutkimusohjelma 2014–2018 (ARTTU2) on useasta osaprojektista koostuva tutkimuskokonaisuus, jossa on selvitetty, miten mm. maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu ovat vaikuttaneet kuntien palveluihin, talouteen, demokratiaan ja johtamiseen, henkilöstövoimavaroihin sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan. - Uutiset
9.3.2018 8.00
Eduskunnan tietopaketti: Alueidenkehittäminen ja kasvupalvelutEduskunnan kirjastossa on valmistunut tietopaketti aluekehittämisjärjestelmän ja kasvupalvelujen uudistamisesta. - Uutiset
27.2.2018 17.12
Valtiovarainministeriön asettaman selvitysryhmän loppuraportti Kittilän kunnalle 27.2.2018Valtiovarainministeriö käynnisti Kittilän kunnan kuulemismenettelyn kuntalain mukaisesti loppuvuodesta 2017. Ministeriö katsoi tuolloin, että Kittilän kunnan hallinto ja toiminta ovat poikkeuksellisen suurissa vaikeuksissa, joista kunta ei omin toimenpitein ole kyennyt selviytymään. Tammikuussa 2018 työnsä aloittanut ministeriön asettama selvitysryhmä luovutti toimenpide-ehdotuksia sisältävän esityksensä Kittilän kunnalle 27. helmikuuta. Selvitysryhmä vaatii, että Kittilän kunta pidättää syytteitä saaneet luottamushenkilöt toimistaan oikeudenkäyntien ajaksi. Pidättämispäätös tulee panna täytäntöön heti.