-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunta- ja palvelurakenne
- Uutiset
10.2.2023 11.59
Vierashuoneessa väitöskirjatutkija Heidi Hernetkoski: Kuntalain mukaisen palveluvelvoitteen avulla järjestettävät palvelutSyrjäseutujen kunnista asukkaat suuntaavat Etelä-Suomeen ja kasvukeskuksiin. Matkailijoitakaan ei riitä joka kuntaan paikkaamaan kysynnän vähenemistä. Miten käy muiden kuin lakisääteisten palvelujen, kun asiakkaita ei riitä pitämään palveluja kannattavina? Ja mitä kuntapäättäjä voi tällaisessa tilanteessa tehdä? Tätä pohtii väitöskirjatutkija, OTM, YTM Heidi Hernetkoski Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjastossa julkaistussa väitöskirja-artikkelissa. - Uutiset
9.12.2022 14.38
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tutkimus: Kuntien itsehallinnon asema on vahva, mutta ei selvärajainenSuomessa kunnallisen itsehallinnon vahva asema on turvattu perustuslaissa. Yksiselitteisten rajojen asettaminen kuntien itsehallinnolle ei ole mahdollista, mikä mahdollistaa kuntien tehtävien eriytymisen. Toisaalta kunnilla on vahva velvollisuus toteuttaa palvelut yhdenvertaisesti. Näin todetaan 9. joulukuuta julkaistussa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan raportissa. - Uutiset
29.9.2021 9.00
Ministerityöryhmä linjasi: Kunnille siirtyy pääosa henkilö-, työnantaja- ja yrityspalveluista vuonna 2024Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä linjasi tiistaina (28.9.), että pääosa nykyisin TE-toimistojen vastuulla olevista henkilöasiakas-, työnantaja- ja yrityspalveluista siirtyisi kuntien vastuulle vuonna 2024. Näiden palvelujen hankintatehtävät siirtyisivät myös ELY-keskuksilta kunnille. Valtio vastaisi työllisyydenhoidon järjestelmästä ja sen valtakunnallisesta toimivuudesta. - Uutiset
10.11.2020 9.00
Rajoituslain kunnallisia yhtiöitä koskeva muutos tuli voimaan 1.11.2020Sote-investointeja ja ulkoistuksia koskevan ns. rajoituslakia on muutettu 1. marraskuuta 2020 siten, että myös kunnan tai kuntayhtymän yksin tai yhdessä omistaman yhtiön kautta toteutettava hanke rinnastetaan sosiaali- ja terveydenhuollon investointeja koskevassa lupamenettelyssä kunnan tai kuntayhtymän itse toteuttamaan hankkeeseen. - Uutiset
20.12.2019 9.00
Rajoituslain voimassaoloa jatketaan ja sote-ulkoistusten ehtoja tiukennetaanSote-investointeja ja ulkoistuksia koskevan ns. rajoituslain voimassaoloa jatketaan vuoden 2025 loppuun asti. Samalla ulkoistamisen ehtoja tiukennetaan. Myös sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatketaan vuoden 2023 loppuun. - Uutiset
9.12.2019 12.58
KHO: Valtioneuvosto ei ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa päättäessään Kaavin kunnan perusterveydenhuollon palveluiden ja vanhusten laitospalvelujen järjestämisvastuustaValtioneuvosto oli yleisistunnossaan valituksenalaisella päätöksellään velvoittanut Kaavin kunnan järjestämään perusterveydenhuollon palvelut ja vanhusten laitospalvelut yhteistoiminnassa Keiteleen, Leppävirran, Pielaveden, Rautavaaran, Tervon ja Vesannon kuntien kanssa edelleen siten kuin kunnat ovat sopineet yhteistoiminnasta. Palvelujen järjestämisestä vastaa Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän liikelaitos Kysteri. KHO katsoi, ettei valtioneuvosto ollut päätöstä tehdessään ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa. Päätös ei ollut hallintolainkäyttölain 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
10.1.2019 9.51
KHO ei muuttanut valtiovarainministeriön hylkäävän päätöksen lopputulosta Heikinsuon kylän alueen siirtämisestä Pöytyän kunnasta Auran kuntaanKun otettiin huomioon erityisesti siirrettäväksi esitetyn alueen asukasmäärä sekä esitetystä muutoksesta Pöytyän kunnalle aiheutuvat taloudelliset menetykset, esitettyä kuntajaon muutosta ei voitu pitää muutosta vastustavan Pöytyän kunnan kannalta vähäisenä. Kuntarakennelain 19 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan muutoksen kohteena olevan kunnan valtuuston vastustuksesta huolimatta eivät siten täyttyneet. - Uutiset
31.12.2018 8.14
Kuntien sote-ulkoistusten ja investointien rajoittaminen jatkuuNiin sanotun rajoituslain voimassaoloa on jatkettu vuoden 2022 loppuun asti. Lailla rajoitetaan kuntien sote-palvelujen ulkoistuksia ja investointeja. Sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita on jatkettu vuoden 2020 loppuun. - Uutiset
26.11.2018 8.00
Kuntien sote-ulkoistusten ja investointien rajoittamista jatketaan vuoden 2022 loppuun astiHallitus esittää, että niin sanotun rajoituslain voimassaoloa jatketaan vuoden 2022 loppuun asti. Lailla rajoitetaan kuntien sote-palvelujen ulkoistuksia ja investointeja. Myös sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatkettaisiin vuoden 2020 loppuun. - Uutiset
18.10.2017 9.00
VATT: Kuntaliitokset eivät tuoneet säästöjä mutta vaikuttivat palveluverkkoonVuonna 2009 voimaan tulleilla kuntaliitoksilla ei ollut vaikutusta kuntien kokonaismenoihin. Sen sijaan liitosten sisällä tapahtui merkittäviä palveluverkon muutoksia sosiaali- ja terveydenhuoltoalojen työpaikkojen siirtyessä pienistä liitoskunnista suuriin. - Uutiset
5.10.2016 8.00
Keskusverolautakunnan lainvoimainen ennakkoratkaisu kunnan omistaman yhtiön tappioiden vähentämisestä kuntien yhdistymisen ja yhtiön sulautumisen jälkeenX:n kunta oli yhdistynyt 1.1.2016 kuntarakennelain 3 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesti Y:n kaupunkiin. X:n kunta oli omistanut A Oy:stä 97 prosenttia vuodesta 2012 lähtien. A Oy:lle oli vahvistettu verotuksessa elinkeinotoiminnan tappioita vuosille 2012 ja 2014. A Oy:n oli tarkoitus sulautua EVL 52 a §:n mukaisesti Y:n kaupungin kokonaan omistamaan B Oy:öön. Y:n kaupungin katsottiin verotuksessa omistaneen A Oy:n osakkeet X:n kunnan saannosta lähtien. Näin ollen Y:n kaupungin kokonaan omistamalla B Oy:llä oli oikeus vähentää TVL 123 §:n 2 momentin estämättä A Oy:lle verovuosille 2012 ja 2014 vahvistetut elinkeinotoiminnan tappiot, jos A Oy sulautui B Oy:öön EVL 52 a §:n mukaisesti. Ennakkoratkaisu vuosille 2016 ja 2017. (Lainvoimainen) - Uutiset
24.8.2015 12.00
Hallitus edistää kuntien vapaaehtoisia kuntaliitoksia – kuntarakennelakia muutetaan, viiden vuoden irtisanomissuojasta luovutaanNykyisestä laista kumottaisiin kuntauudistuksen toteuttamiseen liittyvät säännökset kuten kuntien velvollisuus selvittää yhdistymistä, selvitysvelvollisuuden edellytykset sekä selvitysten määräajat. Lisäksi kumottaisiin säännös henkilöstön viiden vuoden irtisanomissuojasta. Irtisanomissuoja säilyisi kuitenkin ennen vuotta 2017 voimaan tulevissa kuntien yhdistymisissä. - Uutiset
8.7.2015 15.28
Selvityshenkilöt arvioimaan sote- ja aluehallintouudistusten lainvalmistelun reunaehtojaSosiaali- ja terveysministeriö ja valtiovarainministeriö ovat asettaneet selvityshenkilöryhmän pohjustamaan syksyllä käynnistyvää rakenneuudistusten valmistelua. Ryhmän tehtävänä on koota poliittisen päätöksenteon tueksi näkökohtia siitä, miten sote-uudistus, itsehallintoalueiden perustaminen ja aluehallintouudistus voidaan toteuttaa ja sovittaa yhteen mahdollisimman sujuvasti. Ehdotusten tulee valmistua 14. elokuuta. - Uutiset
20.3.2015 9.05
Uudesta kuntalaista esitysmateriaalia tietopankissaEduskunta hyväksyi 13. maaliskuuta 2015 uuden kuntalain ja siihen liittyvät lait. Lait hyväksyttiin hallintovaliokunnan mietinnön mukaisena. Uusi kuntalaki on tarkoitus vahvistaa tulemaan voimaan 1. toukokuuta 2015. Suurta osaa lain säännöksistä sovelletaan kuitenkin vasta seuraavan valtuustokauden alusta 1. kesäkuuta 2017 lukien. - Uutiset
30.12.2014 11.47
KHO hyväksyi valtioneuvoston päätöksen Tarvasjoen kunnan pakkoliitoksesta Liedon kuntaanKorkein hallinto-oikeus totesi, että kuntarakennelain 18 §:n 3 momentti oli säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL 20/2013 vp). Perustuslakivaliokunta oli lausunnossaan erikseen kiinnittänyt huomiota myös esitetyn säännöksen merkitykseen sellaisten kuntaliitoksia vastustavien kuntien kannalta, jotka eivät ole kriisikuntia. Pakkoliitosten taustalla olevat intressit oikeuttivat näinkin merkittävän kajoamisen kunnalliseen itsehallintoon. Valtioneuvoston päätös ei ollut perustuslain vastainen. - Uutiset
29.12.2014 11.16
KHO: Valtioneuvoston päätös, jolla kunta oli velvoitettu jatkamaan sopimaansa yhteistoimintaa perusterveydenhuollossa, ei ollut perustuslain 121 §:n 1 momentin vastainen - Uutiset
20.10.2014 13.54
Kuntien velvoitteiden vähentämistä koskeva hanke on lisätty eduskunnan kirjaston Lakihankkeiden tietopaketit -palveluunEduskunnan kirjaston ylläpitämään Lakihankkeiden tietopaketit -palveluun on lisätty tietopaketti hallituksen esityksestä kuntakokeiluista ja kuntien velvoitteiden vähentämisestä. - Uutiset
9.9.2014 9.13
VM uutiskirje kunta-asioistaValtiovarainministeriön uutiskirje 41/2014 Kunta-asiat ilmestyi 9. syyskuuta. Siinä käsitellään muun muassa tulevaisuuden kuntaa, hallituksen budjettipäätöksiä, rakennepoliittista ohjelmaa, kuntalain uudistusta, kuntien tehtäviä, kuntakokeiluja, julkisen hallinnon Asiointipistettä, kansalaisneuvontaa sekä lausuntopalvelu.fi-pilotointia. - Uutiset
3.9.2014 14.01
Kuntakokeilut tukevat kuntien velvoitteiden vähentämistäKuntien velvoitteiden vähentämistä tuetaan kuntakokeiluilla. Valtio vähentää kokeilukuntien velvoitteita ja keventää ohjauskäytäntöjä, ja kunnat voivat nykyistä vapaammin kehittää poikkihallinnollisia toimintamalleja kuntalaisten tarpeiden perusteella. Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman tavoitteen mukaan kuntien tehtäviä ja velvoitteita vähennetään niin paljon, että kunnat säästävät miljardi euroa vuodessa. Tämän tavoitteen toteutumisen tueksi käynnistetään kuntakokeiluja. Kokeiluihin osallistuu 16 kuntaa tai selvitysalueen kuntaryhmää, yhteensä 56 kuntaa. - Uutiset
1.9.2014 10.00
Kuntien tehtävien arviointi -työryhmän loppuraportti – yksittäisten tehtävien tarkastelusta asiakasnäkökulmaanKuntien tehtäviä ja velvoitteita arvioinut työryhmä luovutti loppuraporttinsa perjantaina 29. elokuuta. Raportissaan työryhmä kartoittaa keinoja kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämiseksi. Työryhmä katsoo, että hallituksen rakennepoliittisen ohjelman päätökset kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisestä tulee toteuttaa. Tehtävien ja velvoitteiden vähentämiseksi tarvitaan vahvaa poliittista ohjausta.