-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnanvaltuusto
- Uutiset
14.12.2023 9.13
KHO: Kuntien välisen ympäristöterveydenhuollon järjestämistä koskevan yhteistoimintasopimuksen irtisanominenKorkein hallinto-oikeus totesi, että hallinto-oikeuden oli tullut jättää valitukset tutkimatta. - Uutiset
13.10.2023 10.24
Rovaniemen hovioikeuden tuomio Kittilän kunnanhallituksen ja -valtuuston jäseniä ja kunnanjohtajaa koskevassa virkarikosasiassa (ään.)HO ei muuttanut KO:n tuomion lopputulosta syytteiden hylkäämisestä. Suomen valtio velvoitettiin korvaamaan vastaajien oikeudenkäynti- ja asianosaiskulut HO:ssa. HO äänesti asian lopputuloksesta. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos katsoi kunnanhallituksen puheenjohtajan, kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtajan ja kunnanjohtajan kohdassa 1A sekä kunnanhallituksen 2. varapuheenjohtajan kohdissa 1A–C syyllistyneen menettelyillään virkavelvollisuuden rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 13.10.2023) - Uutiset
8.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Soveltuvuusarvioinnin suorittanut konsultointiyhtiön työntekijä ei ollut esteellinen osallistumaan kunnanjohtajan virantäyttöä koskevan asian valmisteluun - kunnanjohtajan valinnasta tehtyä päätöstä ei muutettuHallintolain 6 §:n edellyttämä virantäyttömenettelyn puolueettomuus ei ollut valituksessa esitetyllä perusteella vaarantunut. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kunnanvaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. Valittajan valitus hylättiin. Tähän nähden ei ollut kohtuutonta, että hän joutuu pitämään mahdolliset kulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 8.9.2023) - Uutiset
2.3.2023 10.15
KHO: Kuntalain 31 §:ää ei ollut mahdollista tulkita laajentavasti siten, että säännös antaisi kunnalle vapaan harkintavallan päättää toimielinorganisaation jäsenten vaalikelpoisuutta rajoittavista seikoistaKunnallisasia – Valtuuston päätös – Hallintosääntö – Kunnan itsehallinto – Osallistumisoikeudet – Toimielinorganisaatio – Luottamushenkilöt – Kuntavaaliehdokas - Uutiset
20.2.2023 11.54
Vierashuoneessa Kuntaliiton lakimiehet VT, väitöskirjatutkija Juha-Matti Kiviluoto ja OTM Kirsi Lamberg: Johtajasopimuksen soveltaminen kunnanjohtajan irtisanomista koskevassa kuntalain 43 §:n mukaisessa menettelyssäKunnanjohtajan ja kunnan välillä on kuntalain 42 §:n mukaan tehtävä johtajasopimus, jossa sovitaan kunnan johtamisen edellytyksistä. Johtajasopimukseen voidaan ottaa määräyksiä menettelytavoista, joilla kunnanjohtajan viran hoitamiseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan kuntalain 43 §:n mukaisen menettelyn sijasta. Sama koskee kuntalain 64 §:n nojalla myös kuntayhtymän johtavaa viranhaltijaa. - Uutiset
2.2.2023 9.41
KHO:n ratkaisu ranta-asemakaava-asiassaMaankäyttö ja rakentaminen – Ranta-asemakaava – Maakuntakaavan suunnittelumääräys – Ranta-asemakaavan sisältövaatimukset – Poronhoidossa perinteisesti käytetty joenylityspaikka - Uutiset
24.11.2022 16.00
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen asemakaavapäätöksen esteellisyyden vuoksiKoska esteellinen henkilö oli osallistunut asian käsittelyyn, kaupunginvaltuuston päätös asemakaavan muutoksen hyväksymisestä oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Kunnanvaltuuston päätös oli siten kumottava. (Vailla lainvoimaa 24.11.2022) - Uutiset
30.9.2022 8.00
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston päätös lautakuntien erottamisesta oli hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainenHAO katsoi, että kaupunginvaltuusto oli päätöksellään poikennut kaupungissa muissa vastaavan kaltaisissa tilanteissa noudatetusta hallintokäytännöstä. Kaupunki ei ollut osoittanut, ettei erottamispäätös olisi loukannut tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Valtuuston päätös oli siten hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainen. Koska valtuusto oli valituksenalaisen päätöksen tehdessään ylittänyt jo tällä perusteella harkintavaltansa, valituksenalainen päätös oli lainvastaisena kumottava. (Ei lainvoim. 30.9.2022) - Uutiset
5.7.2022 13.17
KHO:n muu päätös: Illevaaran tuulivoimapuiston osayleiskaava (Hyrynsalmi)Asiassa oli Hyrynsalmen kunnanhallituksen valituksesta ratkaistavana, onko osayleiskaava perustunut riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin siltä osin kuin on kysymys osayleiskaavan toteuttamisen vaikutuksista alueella esiintyvään sääkseen ja täyttääkö osayleiskaava tältä osin luonnonarvojen vaalimista koskevan yleiskaavan sisältövaatimuksen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että kunnanvaltuuston päätös ei ollut lainvastainen A:n hallinto-oikeudelle tekemässä valituksessa esitetyillä perusteilla. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava siltä osin kuin hallinto-oikeus oli tutkinut valituksen ja kunnanvaltuuston päätöksestä hallinto-oikeudelle tehty valitus oli hylättävä kokonaisuudessaan. Kunnanvaltuuston päätös osayleiskaavan hyväksymisestä jäi siten voimaan. - Uutiset
27.1.2022 11.50
Vierashuoneessa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Hyvinvointialueen toteuttaminen on vaativa juridinen urakka - maallikot perusoikeuksien viidakossaAluevaalikeskusteluja on laajalti käyty siitä lähtökohdasta, että olisi jo olemassa jokin järjestelmä, mitä aletaan toteuttaa. Tällaista ei vielä ole vaan vähintään tämä vuosi menee pelkästään järjestäytymiseen sekä hallintosäännön ja toimintasuunnitelman tekemiseen. Lisäksi esimerkiksi tietojärjestelmien yhdenmukaistaminen tulee kestämään useita vuosia. Nykyisillä kunnilla ja kuntayhtymillä on myös tuhansia erilaisia sopimuksia, joiden osalta varmasti joudutaan hankaliin uudelleenneuvotteluihin. - Uutiset
13.12.2021 12.18
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginvaltuuston päätöksen Hangon kaupungin ja osakeyhtiön välisen maanvuokrasopimuksen hyväksymisestäEnnen maa-alueen vuokraamisesta päättämistä ei ollut järjestetty sitä koskevaa erillistä tarjouskilpailua. Asiassa ei myöskään ilmennyt, että valtuuston päätöstä tehtäessä olisi otettu kuntalain 130 §:n 3 momentissa edellytetyllä tavalla huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 108 artiklassa säädetään. Valituksenalainen päätös oli kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. (Vailla lainvoimaa 13.12.2021) - Uutiset
25.11.2021 12.26
Tutkija Tomi Venho: Kunnallista puoluetukea kierretään puolueveroina ja valtuustotukinaSuora kunnallinen puoluetuki on Suomessa yleisen tulkinnan mukaan kielletty. Tätä kierretään jakamalla tuki puolueveroina ja valtuustotukena. Lisäksi erilaiset puoluetaustaiset kansalaisjärjestöt saavat reilusti avustuksia, kertoo puoluerahoitusta tutkiva Tomi Venho Polemiikki-lehden viikolla 48 ilmestyvässä numerossa. - Uutiset
24.11.2021 9.44
KHO kumosi kunnanvaltuuston päätöksen: Valtuusto oli perusteettomasti todennut valtuutetun esteelliseksiKunnallisasia – Valtuutettu – Esteellisyys – Esteellisyyden toteaminen toimielimen päätöksellä – Menettelyvirhe – Menettelyvirheen vaikutus - Uutiset
27.10.2021 9.33
KHO: Kaupunginvaltuuston päätös hallintosäännön muuttamisesta oli lainvastainenKunnallisasia – Valtuuston päätös – Organisaatiomuutos – Toimielimen täydentäminen kesken vaalikauden – Toimielimen valitseminen yhdellä kertaa – Määrävähemmistön suoja - Uutiset
11.10.2021 9.22
KHO äänesti kunnanhallituksen jäsenen esteellisyydestäKunnallisasia – Esteellisyys valtuustossa – Valtuutettu – Kunnanhallituksen jäsen – Tilapäinen valiokunta – Luottamus valtuuston puheenjohtajistoon – Valtuuston puheenjohtajiston esteellisyys – Luottamus kunnanhallitukseen – Kunnanhallituksen jäsenen esteellisyys – Läsnäolo valtuuston kokouksessa - Uutiset
18.8.2021 14.07
Raportti: Kuntien turvallisuustilannetta on parannettava erityisesti sote- ja opetussektoreillaRaportissa on käyty läpi monia vaihtoehtoja parantaa lainsäädäntöä. Raportin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä yksi tehokkaimmin turvallisuutta parantavista toimista olisi laajentaa järjestyksenvalvojien toimivaltuuksia niin, että heillä olisi oikeus tehdä ennakollisia turvallisuustarkastuksia. Raportissa ehdotetaan myös, että järjestyksenvalvojat voisivat toimia myös kunnanvaltuuston ja kuntayhtymän ylimmän toimielimen julkisissa kokouksissa. Nämä ehdotukset edellyttäisivät lainsäädännön muuttamista. - Uutiset
12.8.2021 10.30
Valtuutetun käsikirja 2021–2025Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisema "Valtuutetun käsikirja 2021–2025" on tarkoitettu kaikille kaupunkien ja kuntien valtuutetuille sekä kunta-asioista kiinnostuneille. - Uutiset
31.5.2021 9.34
KHO: Kaupunginvaltuuston tuulivoimaosayleiskaavapäätös oli syntynyt kaupunginhallituksen jäsenen esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessäKaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt X:n esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessä. Valtuuston päätös osayleiskaavan hyväksymisestä sekä hallinto-oikeuden päätös, jolla valitus kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä oli hylätty, oli tämän vuoksi kumottava. - Uutiset
4.6.2020 13.05
Hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta – kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmisteluaTapauksen oloissa hallinto-oikeus katsoi, että yksittäisen tontin vuokrausehdoista päättäminen edellyttää valtuuston hyväksymistä vuokrausperusteista ja valtuuston päätöksen mukaisista periaatteista huolimatta toiselta viranomaiselta päätöksentekoa ja itsenäistä harkintavallan käyttöä. Koska kaupunginvaltuuston päätös ei sisältänyt asiaratkaisua yksittäisistä tonttien vuokrasopimuksista ja niiden ehdoista, hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmistelua. Valitus oli näin ollen jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 4.6.2020) - Uutiset
14.5.2020 11.30
KHO: Valtuusto oli päättäessään lainan myöntämisestä osuuskunnalle toiminut kuntalain vastaisestiKuntalainen A valitti päätöksistä HAO:een. Valituksessa katsottiin, että valtuuston päätökset olivat kuntalain 129 §:n 1 momentin vastaiset sekä kunnan että tietoverkko-osuuskunnan heikon taloustilanteen vuoksi. HAO hylkäsi A:n valituksen. KHO kumosi A:n valituksesta HAO:n päätöksen ja valtuuston päätöksen siltä osin kuin kysymys oli lainan myöntämisestä osuuskunnalle. - Uutiset
7.5.2020 10.15
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja kaupunginvaltuuston päätökset hallintosäännön muuttamisestaX:n kaupunginvaltuusto päätti muuttaa hallintosääntöä 1.4.2018 lukien muun ohella niin, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja voivat hoitaa tehtäviään osa-aikaisesti, kummankin työajan ollessa enintään 50 prosenttia täydestä säännöllisestä toimistotyöajasta. Työajan ollessa 50 prosenttia täydestä säännöllisestä toimistotyöajasta puheenjohtajien palkkio oli 3 400 euroa kuukaudessa. Päätöksen tekemiseen valtuustossa olivat ottaneet osaa valtuutetut C ja D, joista C oli kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja D kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Määräykset sisältyivät hallintosäännön 162 §:ään. Korkein hallinto-oikeus kumosi A:n ja B:n valituksesta hallinto-oikeuden päätöksen ja valtuuston päätöksen siltä osin kuin se koski hallintosäännön 162 §:n hyväksymistä. - Uutiset
30.3.2020 10.18
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen erottamisesta ja pormestarimalliin siirtymisestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että pormestarimalliin siirtymisessä oli kysymys todellisesta organisaatiomuutoksesta asianomaisen kunnan hallinnossa. Sen tarkoituksena ei ollut kunnanhallituksen erottaminen. Tätä johtopäätöstä tuki osaltaan se, että kunnanhallituksen kokoonpano säilyi samana uuden vaalin jälkeen. Valtuusto ei näissä olosuhteissa ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä muutoinkaan menetellyt lainvastaisesti päättäessään asiasta. Hallinto-oikeuden päätös valtuuston päätöksen kumoamisesta kumottiin ja kuntalainen A:n hallinto-oikeudelle tekemä valitus hylättiin. - Uutiset
21.2.2020 11.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kunnanvaltuuston puheenjohtaja jääväsi itsensä aiheettomastiApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kunnanvaltuuston puheenjohtajan huomiota kuntalaissa säädettyihin valtuutetun esteellisyysperusteisiin ja niiden arviointiin. - Uutiset
20.12.2019 11.30
Unionin tuomioistuin arvioi voidaanko viranomaisten vastuuhenkilöille määrätä pakkokeinona vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan ilman tervehdyttämistoimenpiteitä kuten tiettyjen dieselajoneuvojen ajokieltoEUT katsoo torstaina (19.12.) antamassaan ennakkoratkaisussa, että Baijerin osavaltion vastuuhenkilöille voidaan määrätä pakkokeinona käytettävä vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan Münchenin ilman tervehdyttämistoimenpiteitä (esim. tiettyjen dieselajoneuvojen ajokielto) ainoastaan, jos tähän tarkoitukseen on olemassa kansallinen oikeusperusta, joka on saatavuudeltaan, täsmällisyydeltään ja sen soveltamisen ennakoitavuudelta riittävä, ja jos kyseinen pakkokeino on oikeasuhteinen. Baijerin osavaltion ylimmän hallintotuomioistuimen on tarkastettava, täyttyvätkö nämä edellytykset. - Uutiset
14.10.2019 15.27
Oikeusasiamies: Kunta loukkasi opettajan sananvapauttaOikeusasiamies Petri Jääskeläisen mukaan kunta loukkasi matemaattisten aineiden lehtorin sananvapautta, kun hänelle oli annettu suullinen huomautus hänen blogikirjoituksensa johdosta. Työnantaja oli pitänyt kirjoituksen yhtä kohtaa työnantajaa loukkaavana. - Uutiset
25.9.2019 7.13
Hallinto-oikeus kumosi Ähtärin kaupunginvaltuuston "pandatalopäätöksen" myöntää omavelkainen takaus Ähtärin Eläinpuisto Oy:n Kuntarahoitus Oyj:ltä haetulle neljän miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalleKoska kaupunginvaltuusto oli myöntänyt huomattavan suuren omavelkaisen takauksen ilman tietoa vastavakuuden arvosta, hallinto-oikeus katsoi, että takauksen myöntämiseen valtuuston päättämällä tavalla sisältyi kuntalain 129 §:n 1 momentissa tarkoitettu merkittävä taloudellinen riski. Valituksenalainen kaupunginvaltuuston päätös oli tämän vuoksi lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 25.9.2019) - Uutiset
13.9.2019 14.12
KHO ei keskeyttänyt Kittilän kunnanvaltuutettujen pidättämistä luottamustoimistaanKorkein hallinto-oikeus hylkäsi valtiovarainministeriön päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämistä koskevat hakemukset sekä hakemuksen hallinto-oikeuden päätöksen määräämisestä täytäntöönpantavaksi siltä osin kuin päätöksellä oli kumottu valtuutettujen pidättäminen luottamustoimistaan. - Uutiset
30.8.2019 10.10
KHO:n ratkaisu kunnanvaltuuston myöntämän vastuuvapauden laillisuudestaKunnallisvalitus – Valtuutetun esteellisyys – Vastuuvapaus – Kannatettu ehdotus vastuuvapauden myöntämättä jättämisestä - Uutiset
21.5.2019 12.15
Hallinto-oikeus: Jätehuollon keskittäminen kuntien omistamalle yhtiölle ei ollut lainvastainenKurikan kaupunginvaltuusto oli päättänyt, että Kurikan kaupungin jätehuolto keskitetään Lakeuden Etappi Oy:lle 1.1.2018 alkaen. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää jätehuollon yhtenäistämisestä päätöksestä ilmenevällä tavalla. Valtuusto ei käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Valtuuston päätös ei siten mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. Tarkoituksenmukaisuusperusteella kunnallisvalitusta ei voi tehdä. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019) - Uutiset
21.5.2019 10.10
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston myöntämä korkeintaan 7,2 miljoonaa euron takaus määräysvallassaan olevalle kiinteistöyhtiölle ei ollut valtiontukisäännösten vastainen tai muutoinkaan lainvastainenHallinto-oikeus totesi, että valituksenalaisen päätöksen valmistelussa oli arvioitu yksityiskohtaisesti valtiontukikysymystä. Kaupunginvaltuusto oli valtiontukiviranomaisena riittävässä määrin selvittänyt suunniteltuun toimenpiteeseen sisältyvän valtiontuen mahdollista olemassaoloa ja muutoinkin valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kaupunginvaltuusto oli voinut katsoa, ettei suunniteltuun järjestelyyn sisälly Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklassa tarkoitettua valtiontukea. Kaupunginvaltuusto ei ollut asiassa saadun selvityksen mukaan takauksesta päättäessään menetellyt myöskään vastoin yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää takauksen myöntämisestä Kiinteistö Oy Vaasan Yrittäjänkatu 17 Fastighets Ab:lle. Valtuusto ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Kaupunginvaltuuston päätös ei mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019) - Uutiset
1.2.2019 12.44
Turun hallinto-oikeus hylkäsi Salon kaupungin Suomi 100 -tonttikampanjaa koskevan valituksenSalon kaupunginvaltuusto päätti 27.11.2017 hyväksyä omakotitonttien markkinointikampanjan "Suomi 100". Kampanjassa kaupungin omakotitontit asetettiin varattavaksi 100 päivän ajaksi 6.12.2017 alkaen ja varausaikana varatut tontit ovat lunastettavissa 100 euron hintaan, kun kaupungin normaalikäytännön mukaiset ehdot on täytetty. Päätöksestä valitti hallinto-oikeuteen neljätoista salolaista yksityishenkilöä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. - Uutiset
27.11.2018 16.00
KHO:n ratkaisu kunnanvaltuuston päätöksen lainmukaisuudesta toimielimen jäsenen valinnassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että hallintosäännön määräystä voitiin hallinto-oikeuden toteamin tavoin pitää sinänsä tulkinnanvaraisena. Määräys ei kuitenkaan edellyttänyt, että lautakuntien jäsenet ja varajäsenet valittaisiin vain valtuutettujen ja varavaltuutettujen keskuudesta. Tähän nähden kunnanvaltuusto ei ollut toiminut hallintosäännön 10 §:n vastaisesti yhteisöllisyyslautakunnan jäsenten ja varajäsenten vaalissa valitessaan toimielimeen myös muita kuin valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Koska valtuuston päätös ei ollut lainvastainen, hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättiin. - Uutiset
20.2.2018 7.43
KHO: Ähtärin kaupunginvaltuuston päätös Panda-talon takausta koskevassa asiassa oli lainvastainenÄhtärin kaupunginvaltuusto oli 16.1.2017 (§ 3) päättänyt, että Ähtärin Eläinpuisto Oy:n/perustettavan tytäryhtiö Snowpanda Resort Ähtäri Zoo Oy/LTD:n kokonaiskustannuksiltaan 8 200 000 euron kiinteistöleasing- ja muulle rahoitukselle Panda-talon rakentamiseksi myönnetään kaupungin omavelkainen takaus. Takaus myönnetään rahoitukselle/lainapääomalle, koroille ja viivästyskoroille. Takauksesta peritään 0,95 prosentin suuruinen takausprovisio. Vaasan hallinto-oikeus oli A:n valituksesta kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen. Kyseessä oli taloudellisesti merkittävä sitoumus Ähtärin kaupungin taloudellisiin voimavaroihin nähden. Kun kaupunginvaltuusto oli myöntänyt omavelkaisen takauksen ilman riittävän kattavia vastavakuuksia, hallinto-oikeus katsoi, että takauksen myöntämiseen valtuuston päättämällä tavalla sisältyy kuntalain 129 §:n 1 momentissa tarkoitettu merkittävä taloudellinen riski. Valituksenalainen kaupunginvaltuuston päätös oli tämän vuoksi lainvastainen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
11.1.2018 9.01
Kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusohje on päivitettyKuntalain mukaan tiettyjen kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Kuntaliitto on päivittänyt ohjeensa sidonnaisuuksien ilmoittamisesta. - Uutiset
19.12.2017 11.40
KHO:n ratkaisu kunnan viranhaltijan esteellisyydestäKunnan valtuustosalin järjestelyt olivat sikäli puutteelliset, että yleisölle tarkoitettuja paikkoja ja niiden toimialajohtajien paikkoja, jotka olivat kokouksessa läsnä virkansa puolesta, ei ollut erotettu toisistaan. Tästä syystä teknisellä johtajalla ei ollut ollut mahdollisuutta asettua paikalle, joka olisi ollut selkeästi osoitettu vain yleisölle. Hän oli istunut paikalla, joka oli tarkoitettu myös yleisölle. Hän ei ollut millään tavoin osallistunut asian käsittelyyn valtuuston kokouksessa.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei tekninen johtaja ollut ollut valtuuston julkisessa kokouksessa läsnä hallintolain 27 §:n 1 momentissa kielletyllä tavalla, vaan hänen oli katsottava olleen seuraamassa asian käsittelyä valtuustossa yleisöön kuuluvana, vaikka tekninen johtaja oli valtuuston kokouksesta laaditun pöytäkirjan kansilehdelle tehdyn merkinnän mukaan merkitty saapuvilla olevaksi. Hallinto-oikeuden päätös, jolla valtuuston päätös oli kumottu virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, kumottiin ja valtuuston päätöksestä hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättiin. - Uutiset
23.10.2017 8.35
KHO: Kunnanvaltuuston harkintavaltaan kuului päättää toimitetaanko neuvoa-antava kansanäänestys vai eiKunnanvaltuuston harkintavaltaan kuuluu päättää, toimitetaanko neuvoa-antava kansanäänestys vai ei. Kunnanvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää, ettei kansanäänestystä toimiteta, vaikka aloitteen kansanäänestyksen toimittamisesta oli allekirjoittanut lähes puolet kunnan äänioikeutetuista jäsenistä. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut yhdistyksen valituksessaan hallinto-oikeudelle esittämillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen. - Uutiset
5.10.2017 9.05
Hallinto-oikeus hyväksyi Hyvinkään kaupunginvaltuuston päätöksen joka valittajien mielestä oli päätösvalta ylittäen tehty riskisijoitusKaupunginvaltuusto oli päättänyt osakekauppakirja- ja esisopimusluonnoksen mukaisin ehdoin ostaa 2 miljoonan euron kauppahinnalla Finex Capital Oy:n konsernin omistaman Kiinteistö Oy Hyvinkää Härkävehmaankatu 4 -nimisen osakeyhtiön jakautumisesta muodostuvan osakeyhtiön koko osakekannan, hyväksyä Hyvinkään kaupungin ja Finex Capital Oy:n välisen esisopimuksen osakkeiden takaisinostosta, myöntää 2 040 000 euron lisämäärärahan edellä mainitun osakekannan ostamiseen, myöntää 300 000 euron lisämäärärahan kaupungin omistaman uimalan laajennuksen suunnitteluun, oikeuttaa kaupunginjohtajan tekemään sopimuksiin teknisluonteisia korjauksia, tarkastaa pöytäkirjan kokouksessa ja että päätös voidaan laittaa täytäntöön mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Valittajat esittivät valtuuston ylittäneen päätösvaltansa ja järjestelyn tosiasiallisen tarkoituksen olleen mitätöidä valittajien päätöksestä tekemä kunnallisvalitus. Kaupunki oli valittajien käsityksen mukaan tehnyt riskisijoituksen. Hallinto-oikeus katsoi, että valtuusto ei ollut päätöstä tehdessään ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ollut muutenkaan valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Vailla lainvoimaa 5.10.2017) - Uutiset
13.9.2017 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuusto oli harkintansa mukaan voinut päättää kuntapaikan antamisesta 20 kiintiöpakolaiselleVetelin kunnanvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä ELY-keskuksen kyselyn johdosta muun muassa päättänyt, että Vetelin kunta antaa kuntapaikan 20 kiintiöpakolaiselle. Kunta oli 26.11.2015 järjestänyt kuntalaisille keskustelutilaisuuden asiaan liittyen. Asiassa saatu selvitys huomioon ottaen kunta oli näin tiedottanut asiasta kuntalaisille ja heille oli varattu osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet kuntalain 27 §:n ja 29 §:n edellyttämällä tavalla. Valtuuston harkinnassa oli ollut, järjestääkö se kuntalain 30 §:n 1 momentissa tarkoitetun kansanäänestyksen. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä näistä valituksessa esitetyistä syistä. Se, että kunnanvaltuusto ei ollut talousarviossaan 2016 ja taloussuunnitelmassaan 2016-2018 huomioinut pakolaisten aiheuttamia kustannuksia, ei ollut esteenä päätökselle. - Uutiset
29.12.2016 8.10
Hallinto-oikeus kumosi kuulemisvirheen vuoksi kaupunginvaltuuston päätöksen jolla valittaja oli pidätetty kaikista luottamustoimistaan vireillä olevan esitutkinnan ja mahdollisen oikeudenkäynnin ajaksiA:lta oli pyydetty kuntalain 40 §:n 1 momentissa tarkoitettu selitys epäillystä virheellisestä menettelystä luottamustoimessa. Asiakirjoista ei sen sijaan ilmennyt, että A:ta olisi erikseen kuultu luottamustehtävistä pidättämisestä. Kyseinen asia oli tullut kaupungin hallinnossa vireille kaupunginvaltuuston pyydettyä kaupunginhallitukselta kyseisen asian valmistelemista valtuuston päätettäväksi eli edellä mainitun selityksen antamisen jälkeen. Hallintolain säännökset kuulemisesta ja kuulemisen tarkoituksen ilmoittamisesta edellyttävät, että asianosaiselle varataan ennen asian ratkaisua tilaisuus lausua mielipiteensä myös häneen viranomaisen päätöksellä mahdollisesti kohdistettavista toimenpiteistä ja niiden perusteista. A:ta olisi tämän vuoksi tullut kuulla vielä erikseen luottamustoimista pidättämistä koskevasta asiasta. Asian laatuun ja A:n toimittamien kirjelmien sisältöön nähden kuulemista ei voitu pitää ilmeisen tarpeettomana. Kaupunginvaltuuston päätös oli siten syntynyt kuulemisvirheen vuoksi virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
8.11.2016 9.09
KHO: Hämeenkyrön kunnanhallitus ja sivistyslautakunta eivät olleet toimivaltaisia päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuuston 15.12.2008 hyväksymässä sivistyspalvelujen johtosäännössä on 5 §:n 3 kohdan yleisen sivistyslautakunnan toimivaltaa koskevan määräyksen lisäksi erillinen koululaitosta koskeva osa, jonka kohdassa 2 on muun ohella lueteltu kunnan koululaitokseen kuuluvat koulut. Kohdassa 2.1 on lueteltu perusopetusta antavat koulut, joihin kuuluu myös Lavajärven koulu. Kuntalain 16 §:n 1 momentin perusteella vain kunnanvaltuustolla on toimivalta muuttaa johtosääntöä, joten kunnanhallitus enempää kuin sivistyslautakuntakaan ei ole ollut toimivaltainen päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta edellä mainitun palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessa. Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätökset Lavajärven koulun lakkauttamisesta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
4.7.2016 10.10
KHO:n ratkaisu sivistyslautakunnan erottamista koskevassa asiassa KeuruullaHallinto-oikeus oli kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen asianosaisen kuulemiseen ja valtuutetun tiedonsaantioikeuden epäämiseen liittyvillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
10.2.2016 12.00
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen ja -valtuuston jäsenten esteellisyydestä kaavoitusasiassa kiinteistönomistusten perusteellaValtatien mahdollinen uusi linjaus ei merkinnyt niin merkittävää muutosta olemassa olevaan tilanteeseen nähden, että luottamushenkilöt olisivat olleet olemassa olevan tien vaikutuspiirissä olevien kiinteistönomistusten vuoksi esteellisiä osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen. Kunnanvaltuuston päätös ei koskenut valituksessa mainittuja valtuutettuja kiinteistön omistamisen tai hallinnan perusteella kuntalain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla henkilökohtaisesti, eivätkä he olleet esteellisiä osallistumaan valtuuston kokoukseen. - Uutiset
23.10.2015 15.05
Syrjittiinkö 20 vuotta työkokemusta omaavaa naista kaupunginsihteerin viran täytössä, kun tehtävään valittiin vastavalmistunut mies - tasa-arvovaltuutettu otti kantaaTasa-arvovaltuutettua pyydettiin selvittämään, syrjittiinkö pitkään kuntasektorin esimiestehtävissä toiminutta naista, kun kaupunginvaltuuston yksimielisellä päätöksellä kaupunginsihteerin virkaan valittiin vastavalmistunut mies. Ero hakijoiden työkokemuksessa oli huomattava, yli 20 vuotta. Kaupunki ei ollut esittänyt tasa-arvovaltuutetulle tarkemmin, miten se oli tehnyt hakijoiden kykyjä ja ominaisuuksia koskevan vertailun. Tasa-arvovaltuutettu totesi, että kokonaisuutena arvioiden lausunnonpyytäjä vaikuttaisi olleen virkaan valittua ansioituneempi. Näyttövelvollisuus siitä, että valittu olisi kuitenkin soveltuvampi kaupunginsihteerin tehtävään, oli tällöin kaupungilla. - Uutiset
8.12.2014 12.31
KHO: Helsingin kaupunginvaltuusto ei ylittänyt toimivaltaansa sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajan virkavaaliasiassaKorkeimman hallinto-oikeuden mukaan Helsingin kaupungin valtuusto ei valitessaan apulaiskaupunginjohtajan virkaan viran pätevyysvaatimukset täyttävän C:n ollut ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös valituksessa esitetyillä perusteilla ollut muutenkaan kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
5.12.2014 11.50
KHO:n kaksi ratkaisua kunnan osallistumisesta ydinvoimahankkeeseenHallinto-oikeus oli todennut molemmissa tapauksissa, että kaupunginvaltuusto oli kuntalain nojalla antanut kokonaan omistamalleen X Energia Oy:lle ennakkonäkemyksen yhtiön osallistumisesta Fennovoima Oy:n Hanhikivi 1 -ydinvoimalahankkeen jatkorahoitukseen Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaana. Kaupunginvaltuusto ei ollut kuitenkaan oikeudellisesti sitovasti voinut päättää hankkeeseen osallistumisesta eikä valtuuston päätöksellä ollut muutenkaan välittömiä energiayhtiötä sitovia vaikutuksia, vaan yhtiö päättää hankkeeseen osallistumisesta. Valtuuston päätös koski vain valmistelua, eikä siitä näin ollen saa tehdä kunnallisvalitusta. KHO ei muuttanut päätöksiä. - Uutiset
7.11.2014 8.05
KHO:n ratkaisu Ikaalisten kaupungin osallistumisesta kauppakeskuksen rahoitukseen – ei kuulunut kunnan toimialaanIkaalisten kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt periaatepäätöksenä kaupungin osallistumisen Nummenrinteen kauppakeskuksen rahoitusratkaisuun muun muassa siten, että kauppakeskuksen kiinteistöyhtiölle lainataan enintään 3,9 miljoonaa euroa 10 vuodeksi takapainoisella/progressiivisella lyhennysohjelmalla. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli Ikaalisista olevien A:n ja B:n valituksesta hylännyt valittajien vaatimuksen asian palauttamisesta uudelleen käsiteltäväksi ja kumonnut Ikaalisten kaupunginvaltuuston päätöksen, koska lainan antamisen kauppakeskusta toteuttavalle kiinteistöyhtiölle ei voitu katsoa kuuluvan kuntalain 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla kunnan toimialaan. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
6.11.2014 14.41
KHO:n ratkaisu Valkeakosken kaupungin antamaa takausta koskevassa asiassaValkeakosken kaupunginvaltuusto oli kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti päättänyt muun muassa antaa 1,2 miljoonan euron omavelkaisen takauksen Valkeakosken Osuuspankin Avilon Oy:lle myöntämään enintään 1,5 miljoonan euron suuruiseen lainaan. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli päätöksellään hylännyt A:n valituksen. Hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kaupunginvaltuusto oli päätöstä tehdessään selvittänyt mahdollisen valtiontuen olemassaoloa. Asiassa oli ollut siinä määrin selvää, että takaus ei sisältänyt valtiontukea, että kaupunginvaltuustolla ei ollut Avilon Oy:lle myönnettävän omavelkaisen takauksen osalta ilmoitusvelvollisuutta komissiolle. Kysymys myös päätöksentekijöiden esteellisyydestä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
9.10.2014 13.00
KHO: Heinolan sosiaali- ja terveyslautakunnan erottaminen oli tapahtunut laillisestiHeinolan kaupunginvaltuusto oli todennut, että sosiaali- ja terveyslautakunta oli menettänyt kaupunginvaltuuston luottamuksen, ja erottanut sosiaali- ja terveyslautakunnan välittömästi kokonaisuudessaan. Korkein hallinto-oikeus totesi, että lautakunnan jäsenille ja varajäsenille oli varattu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta tilapäiselle valiokunnalle. Kun otettiin huomioon lautakunnan jäsenen aseman luonne ja perusteet sekä se, mitä asiakirjoista ilmeni lautakunnan erottamiseen johtaneista tapahtumista, ei valtuuston päätöstä ollut tässä tapauksessa syytä kumota, vaikka erotetun sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten ja varajäsenten kuuleminen oli ollut puutteellista viranhaltijoiden antamien lausumien suhteen. - Uutiset
2.9.2014 13.05
KHO:n ratkaisu valtiontukea koskevassa kunnallisvalitusasiassaKorkein hallinto-oikeus totesi muun muassa, että asiassa ei oltu esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella voitaisiin sulkea pois se mahdollisuus, että kysymyksessä olevaan järjestelyyn sisältyi kiellettyä valtiontukea. Valtuuston päätöstä tehtäessä ei oltu luotettavasti selvitetty valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kun kunnan on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien säännösten ja määräysten noudattamisesta, valituksenalainen Mikkelin kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
25.6.2014 14.02
KHO:n ratkaisu Turun kaupungin ja Turun Toriparkki Oy:n esisopimuksen hyväksymistä koskevassa kunnallisasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuuston päätös ei ollut syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Kaupunginvaltuusto ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen, kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä, eikä se siten ollut ylittänyt toimivaltaansa. Päätös ei ollut myöskään kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla muulla tavalla lainvastainen.