Kunnanvaltuusto
- Uutiset
25.9.2019 7.13
Hallinto-oikeus kumosi Ähtärin kaupunginvaltuuston "pandatalopäätöksen" myöntää omavelkainen takaus Ähtärin Eläinpuisto Oy:n Kuntarahoitus Oyj:ltä haetulle neljän miljoonan euron pitkäaikaiselle lainalleKoska kaupunginvaltuusto oli myöntänyt huomattavan suuren omavelkaisen takauksen ilman tietoa vastavakuuden arvosta, hallinto-oikeus katsoi, että takauksen myöntämiseen valtuuston päättämällä tavalla sisältyi kuntalain 129 §:n 1 momentissa tarkoitettu merkittävä taloudellinen riski. Valituksenalainen kaupunginvaltuuston päätös oli tämän vuoksi lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 25.9.2019)
- Uutiset
13.9.2019 14.12
KHO ei keskeyttänyt Kittilän kunnanvaltuutettujen pidättämistä luottamustoimistaanKorkein hallinto-oikeus hylkäsi valtiovarainministeriön päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämistä koskevat hakemukset sekä hakemuksen hallinto-oikeuden päätöksen määräämisestä täytäntöönpantavaksi siltä osin kuin päätöksellä oli kumottu valtuutettujen pidättäminen luottamustoimistaan.
- Uutiset
30.8.2019 10.10
KHO:n ratkaisu kunnanvaltuuston myöntämän vastuuvapauden laillisuudestaKunnallisvalitus – Valtuutetun esteellisyys – Vastuuvapaus – Kannatettu ehdotus vastuuvapauden myöntämättä jättämisestä
- Uutiset
21.5.2019 12.15
Hallinto-oikeus: Jätehuollon keskittäminen kuntien omistamalle yhtiölle ei ollut lainvastainenKurikan kaupunginvaltuusto oli päättänyt, että Kurikan kaupungin jätehuolto keskitetään Lakeuden Etappi Oy:lle 1.1.2018 alkaen. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää jätehuollon yhtenäistämisestä päätöksestä ilmenevällä tavalla. Valtuusto ei käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Valtuuston päätös ei siten mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. Tarkoituksenmukaisuusperusteella kunnallisvalitusta ei voi tehdä. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019)
- Uutiset
21.5.2019 10.10
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston myöntämä korkeintaan 7,2 miljoonaa euron takaus määräysvallassaan olevalle kiinteistöyhtiölle ei ollut valtiontukisäännösten vastainen tai muutoinkaan lainvastainenHallinto-oikeus totesi, että valituksenalaisen päätöksen valmistelussa oli arvioitu yksityiskohtaisesti valtiontukikysymystä. Kaupunginvaltuusto oli valtiontukiviranomaisena riittävässä määrin selvittänyt suunniteltuun toimenpiteeseen sisältyvän valtiontuen mahdollista olemassaoloa ja muutoinkin valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kaupunginvaltuusto oli voinut katsoa, ettei suunniteltuun järjestelyyn sisälly Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklassa tarkoitettua valtiontukea. Kaupunginvaltuusto ei ollut asiassa saadun selvityksen mukaan takauksesta päättäessään menetellyt myöskään vastoin yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää takauksen myöntämisestä Kiinteistö Oy Vaasan Yrittäjänkatu 17 Fastighets Ab:lle. Valtuusto ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Kaupunginvaltuuston päätös ei mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 21.5.2019)
- Uutiset
1.2.2019 12.44
Turun hallinto-oikeus hylkäsi Salon kaupungin Suomi 100 -tonttikampanjaa koskevan valituksenSalon kaupunginvaltuusto päätti 27.11.2017 hyväksyä omakotitonttien markkinointikampanjan "Suomi 100". Kampanjassa kaupungin omakotitontit asetettiin varattavaksi 100 päivän ajaksi 6.12.2017 alkaen ja varausaikana varatut tontit ovat lunastettavissa 100 euron hintaan, kun kaupungin normaalikäytännön mukaiset ehdot on täytetty. Päätöksestä valitti hallinto-oikeuteen neljätoista salolaista yksityishenkilöä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.
- Uutiset
27.11.2018 16.00
KHO:n ratkaisu kunnanvaltuuston päätöksen lainmukaisuudesta toimielimen jäsenen valinnassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että hallintosäännön määräystä voitiin hallinto-oikeuden toteamin tavoin pitää sinänsä tulkinnanvaraisena. Määräys ei kuitenkaan edellyttänyt, että lautakuntien jäsenet ja varajäsenet valittaisiin vain valtuutettujen ja varavaltuutettujen keskuudesta. Tähän nähden kunnanvaltuusto ei ollut toiminut hallintosäännön 10 §:n vastaisesti yhteisöllisyyslautakunnan jäsenten ja varajäsenten vaalissa valitessaan toimielimeen myös muita kuin valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Koska valtuuston päätös ei ollut lainvastainen, hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättiin. - Uutiset
20.2.2018 7.43
KHO: Ähtärin kaupunginvaltuuston päätös Panda-talon takausta koskevassa asiassa oli lainvastainenÄhtärin kaupunginvaltuusto oli 16.1.2017 (§ 3) päättänyt, että Ähtärin Eläinpuisto Oy:n/perustettavan tytäryhtiö Snowpanda Resort Ähtäri Zoo Oy/LTD:n kokonaiskustannuksiltaan 8 200 000 euron kiinteistöleasing- ja muulle rahoitukselle Panda-talon rakentamiseksi myönnetään kaupungin omavelkainen takaus. Takaus myönnetään rahoitukselle/lainapääomalle, koroille ja viivästyskoroille. Takauksesta peritään 0,95 prosentin suuruinen takausprovisio. Vaasan hallinto-oikeus oli A:n valituksesta kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen. Kyseessä oli taloudellisesti merkittävä sitoumus Ähtärin kaupungin taloudellisiin voimavaroihin nähden. Kun kaupunginvaltuusto oli myöntänyt omavelkaisen takauksen ilman riittävän kattavia vastavakuuksia, hallinto-oikeus katsoi, että takauksen myöntämiseen valtuuston päättämällä tavalla sisältyy kuntalain 129 §:n 1 momentissa tarkoitettu merkittävä taloudellinen riski. Valituksenalainen kaupunginvaltuuston päätös oli tämän vuoksi lainvastainen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä.
- Uutiset
11.1.2018 9.01
Kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusohje on päivitettyKuntalain mukaan tiettyjen kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Kuntaliitto on päivittänyt ohjeensa sidonnaisuuksien ilmoittamisesta.
- Uutiset
19.12.2017 11.40
KHO:n ratkaisu kunnan viranhaltijan esteellisyydestäKunnan valtuustosalin järjestelyt olivat sikäli puutteelliset, että yleisölle tarkoitettuja paikkoja ja niiden toimialajohtajien paikkoja, jotka olivat kokouksessa läsnä virkansa puolesta, ei ollut erotettu toisistaan. Tästä syystä teknisellä johtajalla ei ollut ollut mahdollisuutta asettua paikalle, joka olisi ollut selkeästi osoitettu vain yleisölle. Hän oli istunut paikalla, joka oli tarkoitettu myös yleisölle. Hän ei ollut millään tavoin osallistunut asian käsittelyyn valtuuston kokouksessa.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei tekninen johtaja ollut ollut valtuuston julkisessa kokouksessa läsnä hallintolain 27 §:n 1 momentissa kielletyllä tavalla, vaan hänen oli katsottava olleen seuraamassa asian käsittelyä valtuustossa yleisöön kuuluvana, vaikka tekninen johtaja oli valtuuston kokouksesta laaditun pöytäkirjan kansilehdelle tehdyn merkinnän mukaan merkitty saapuvilla olevaksi. Hallinto-oikeuden päätös, jolla valtuuston päätös oli kumottu virheellisessä järjestyksessä syntyneenä, kumottiin ja valtuuston päätöksestä hallinto-oikeudelle tehty valitus hylättiin. - Uutiset
23.10.2017 8.35
KHO: Kunnanvaltuuston harkintavaltaan kuului päättää toimitetaanko neuvoa-antava kansanäänestys vai eiKunnanvaltuuston harkintavaltaan kuuluu päättää, toimitetaanko neuvoa-antava kansanäänestys vai ei. Kunnanvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää, ettei kansanäänestystä toimiteta, vaikka aloitteen kansanäänestyksen toimittamisesta oli allekirjoittanut lähes puolet kunnan äänioikeutetuista jäsenistä. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut yhdistyksen valituksessaan hallinto-oikeudelle esittämillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen.
- Uutiset
5.10.2017 9.05
Hallinto-oikeus hyväksyi Hyvinkään kaupunginvaltuuston päätöksen joka valittajien mielestä oli päätösvalta ylittäen tehty riskisijoitusKaupunginvaltuusto oli päättänyt osakekauppakirja- ja esisopimusluonnoksen mukaisin ehdoin ostaa 2 miljoonan euron kauppahinnalla Finex Capital Oy:n konsernin omistaman Kiinteistö Oy Hyvinkää Härkävehmaankatu 4 -nimisen osakeyhtiön jakautumisesta muodostuvan osakeyhtiön koko osakekannan, hyväksyä Hyvinkään kaupungin ja Finex Capital Oy:n välisen esisopimuksen osakkeiden takaisinostosta, myöntää 2 040 000 euron lisämäärärahan edellä mainitun osakekannan ostamiseen, myöntää 300 000 euron lisämäärärahan kaupungin omistaman uimalan laajennuksen suunnitteluun, oikeuttaa kaupunginjohtajan tekemään sopimuksiin teknisluonteisia korjauksia, tarkastaa pöytäkirjan kokouksessa ja että päätös voidaan laittaa täytäntöön mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Valittajat esittivät valtuuston ylittäneen päätösvaltansa ja järjestelyn tosiasiallisen tarkoituksen olleen mitätöidä valittajien päätöksestä tekemä kunnallisvalitus. Kaupunki oli valittajien käsityksen mukaan tehnyt riskisijoituksen. Hallinto-oikeus katsoi, että valtuusto ei ollut päätöstä tehdessään ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ollut muutenkaan valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Vailla lainvoimaa 5.10.2017)
- Uutiset
13.9.2017 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuusto oli harkintansa mukaan voinut päättää kuntapaikan antamisesta 20 kiintiöpakolaiselleVetelin kunnanvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä ELY-keskuksen kyselyn johdosta muun muassa päättänyt, että Vetelin kunta antaa kuntapaikan 20 kiintiöpakolaiselle. Kunta oli 26.11.2015 järjestänyt kuntalaisille keskustelutilaisuuden asiaan liittyen. Asiassa saatu selvitys huomioon ottaen kunta oli näin tiedottanut asiasta kuntalaisille ja heille oli varattu osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet kuntalain 27 §:n ja 29 §:n edellyttämällä tavalla. Valtuuston harkinnassa oli ollut, järjestääkö se kuntalain 30 §:n 1 momentissa tarkoitetun kansanäänestyksen. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä näistä valituksessa esitetyistä syistä. Se, että kunnanvaltuusto ei ollut talousarviossaan 2016 ja taloussuunnitelmassaan 2016-2018 huomioinut pakolaisten aiheuttamia kustannuksia, ei ollut esteenä päätökselle.
- Uutiset
29.12.2016 8.10
Hallinto-oikeus kumosi kuulemisvirheen vuoksi kaupunginvaltuuston päätöksen jolla valittaja oli pidätetty kaikista luottamustoimistaan vireillä olevan esitutkinnan ja mahdollisen oikeudenkäynnin ajaksiA:lta oli pyydetty kuntalain 40 §:n 1 momentissa tarkoitettu selitys epäillystä virheellisestä menettelystä luottamustoimessa. Asiakirjoista ei sen sijaan ilmennyt, että A:ta olisi erikseen kuultu luottamustehtävistä pidättämisestä. Kyseinen asia oli tullut kaupungin hallinnossa vireille kaupunginvaltuuston pyydettyä kaupunginhallitukselta kyseisen asian valmistelemista valtuuston päätettäväksi eli edellä mainitun selityksen antamisen jälkeen. Hallintolain säännökset kuulemisesta ja kuulemisen tarkoituksen ilmoittamisesta edellyttävät, että asianosaiselle varataan ennen asian ratkaisua tilaisuus lausua mielipiteensä myös häneen viranomaisen päätöksellä mahdollisesti kohdistettavista toimenpiteistä ja niiden perusteista. A:ta olisi tämän vuoksi tullut kuulla vielä erikseen luottamustoimista pidättämistä koskevasta asiasta. Asian laatuun ja A:n toimittamien kirjelmien sisältöön nähden kuulemista ei voitu pitää ilmeisen tarpeettomana. Kaupunginvaltuuston päätös oli siten syntynyt kuulemisvirheen vuoksi virheellisessä järjestyksessä.
- Uutiset
8.11.2016 9.09
KHO: Hämeenkyrön kunnanhallitus ja sivistyslautakunta eivät olleet toimivaltaisia päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuuston 15.12.2008 hyväksymässä sivistyspalvelujen johtosäännössä on 5 §:n 3 kohdan yleisen sivistyslautakunnan toimivaltaa koskevan määräyksen lisäksi erillinen koululaitosta koskeva osa, jonka kohdassa 2 on muun ohella lueteltu kunnan koululaitokseen kuuluvat koulut. Kohdassa 2.1 on lueteltu perusopetusta antavat koulut, joihin kuuluu myös Lavajärven koulu. Kuntalain 16 §:n 1 momentin perusteella vain kunnanvaltuustolla on toimivalta muuttaa johtosääntöä, joten kunnanhallitus enempää kuin sivistyslautakuntakaan ei ole ollut toimivaltainen päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta edellä mainitun palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessa. Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätökset Lavajärven koulun lakkauttamisesta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta.
- Uutiset
4.7.2016 10.10
KHO:n ratkaisu sivistyslautakunnan erottamista koskevassa asiassa KeuruullaHallinto-oikeus oli kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen asianosaisen kuulemiseen ja valtuutetun tiedonsaantioikeuden epäämiseen liittyvillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
10.2.2016 12.00
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen ja -valtuuston jäsenten esteellisyydestä kaavoitusasiassa kiinteistönomistusten perusteellaValtatien mahdollinen uusi linjaus ei merkinnyt niin merkittävää muutosta olemassa olevaan tilanteeseen nähden, että luottamushenkilöt olisivat olleet olemassa olevan tien vaikutuspiirissä olevien kiinteistönomistusten vuoksi esteellisiä osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen. Kunnanvaltuuston päätös ei koskenut valituksessa mainittuja valtuutettuja kiinteistön omistamisen tai hallinnan perusteella kuntalain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla henkilökohtaisesti, eivätkä he olleet esteellisiä osallistumaan valtuuston kokoukseen. - Uutiset
23.10.2015 15.05
Syrjittiinkö 20 vuotta työkokemusta omaavaa naista kaupunginsihteerin viran täytössä, kun tehtävään valittiin vastavalmistunut mies - tasa-arvovaltuutettu otti kantaaTasa-arvovaltuutettua pyydettiin selvittämään, syrjittiinkö pitkään kuntasektorin esimiestehtävissä toiminutta naista, kun kaupunginvaltuuston yksimielisellä päätöksellä kaupunginsihteerin virkaan valittiin vastavalmistunut mies. Ero hakijoiden työkokemuksessa oli huomattava, yli 20 vuotta. Kaupunki ei ollut esittänyt tasa-arvovaltuutetulle tarkemmin, miten se oli tehnyt hakijoiden kykyjä ja ominaisuuksia koskevan vertailun. Tasa-arvovaltuutettu totesi, että kokonaisuutena arvioiden lausunnonpyytäjä vaikuttaisi olleen virkaan valittua ansioituneempi. Näyttövelvollisuus siitä, että valittu olisi kuitenkin soveltuvampi kaupunginsihteerin tehtävään, oli tällöin kaupungilla.
- Uutiset
8.12.2014 12.31
KHO: Helsingin kaupunginvaltuusto ei ylittänyt toimivaltaansa sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajan virkavaaliasiassaKorkeimman hallinto-oikeuden mukaan Helsingin kaupungin valtuusto ei valitessaan apulaiskaupunginjohtajan virkaan viran pätevyysvaatimukset täyttävän C:n ollut ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös valituksessa esitetyillä perusteilla ollut muutenkaan kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen.
- Uutiset
5.12.2014 11.50
KHO:n kaksi ratkaisua kunnan osallistumisesta ydinvoimahankkeeseenHallinto-oikeus oli todennut molemmissa tapauksissa, että kaupunginvaltuusto oli kuntalain nojalla antanut kokonaan omistamalleen X Energia Oy:lle ennakkonäkemyksen yhtiön osallistumisesta Fennovoima Oy:n Hanhikivi 1 -ydinvoimalahankkeen jatkorahoitukseen Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaana. Kaupunginvaltuusto ei ollut kuitenkaan oikeudellisesti sitovasti voinut päättää hankkeeseen osallistumisesta eikä valtuuston päätöksellä ollut muutenkaan välittömiä energiayhtiötä sitovia vaikutuksia, vaan yhtiö päättää hankkeeseen osallistumisesta. Valtuuston päätös koski vain valmistelua, eikä siitä näin ollen saa tehdä kunnallisvalitusta. KHO ei muuttanut päätöksiä.