-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnanhallitus
- Uutiset
12.2.2018 9.41
KHO: Hyötyä saavan yhtiön toimitusjohtaja oli esteellinen kunnanhallituksen kokouksessaSopimuksesta ja sivistyslautakunnan asiaa koskevasta pöytäkirjasta ilmeni, että Keminmaan kunta osana opetusjärjestelyä maksoi Pohjanranta Oy:lle koulutilojen vuokrana noin 11 800 euroa toiminta-ajalta. Lisämäärärahan myöntämistä koskevasta ratkaisusta oli siten katsottava olleen odotettavissa erityistä hyötyä Pohjanranta Oy:lle hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetulla tavalla. A oli tämän vuoksi Pohjanranta Oy:n toimitusjohtajana ollut mainitun lainkohdan perusteella esteellinen osallistumaan asian käsittelyyn kunnanhallituksessa 11.8.2014. Kunnanhallituksen päätös oli A:n esteellisyyden vuoksi syntynyt virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
11.1.2018 9.01
Kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusohje on päivitettyKuntalain mukaan tiettyjen kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Kuntaliitto on päivittänyt ohjeensa sidonnaisuuksien ilmoittamisesta. - Uutiset
18.8.2017 11.50
KHO: Kaupunginhallituksen suljetun kokouksen pöytäkirja oli julkinen – hallinto-oikeuden ja kaupunginlakimiehen päätökset kumottiinAsiakirjoihin tutustumisen perusteella voitiin arvioida, että ne eivät sisältäneet viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tai missään muussakaan laissa salassa pidettäviksi säädettyjä tietoja. Kuntalain 57 §:n 3 momentista, jonka mukaan muun muassa kaupunginhallituksen kokoukset ovat eräin edellytyksin julkisia vain, jos kaupunginhallitus niin päättää, ei seuraa, että selvityspyynnön sisältämät kuvaukset eräistä kaupunginhallituksen yleisöltä suljetuissa kokouksissa esitetyistä lausumista olisivat salassa pidettäviä. - Uutiset
24.2.2017 12.02
KHO: Kaupunginhallituksella ei ollut valitusoikeutta oikaisuvaatimuksen johdosta annetusta sivistyslautakunnan päätöksestäS:n kaupungin sivistyslautakunta muutti kuntalaissa tarkoitetun oikaisuvaatimuksen johdosta rehtorin päätöstä tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämisestä pidentämällä virkasuhteen kestoa. S:n kaupunginhallitus haki kunnallisvalituksin muutosta oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen. Hallinto-oikeus jätti valituksen tutkimatta sillä perusteella, että S:n kaupunginhallituksella ei ollut kuntalain eikä myöskään hallintolainkäyttölain perusteella valitusoikeutta asiassa. Korkein hallinto-oikeus pysytti hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen. - Uutiset
22.12.2016 11.30
KHO:n ratkaisu kaupunginhallituksen päätöksen laillisuudesta vahingonkorvausten maksamisessaX:n kaupunginhallitus oli A:n ja B:n esittämän korvausvaatimuksen johdosta päättänyt maksaa A:lle ja B:lle korvausta muun ohella heidän osoitetietojensa ilmaisemisesta kaupunginvaltuuston eräässä aikaisemmassa kokouksessa sekä A:n tuosta kaupunginvaltuuston päätöksestä tekemään kunnallisvalitukseen liittyvistä oikeudenkäyntikuluista. Kun otettiin huomioon kaupunginhallituksen päätöksen tarkoitus, kaupunginhallitus ei ollut päättäessään käyttänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se oli ollut käytettävissä eikä ollut siten ylittänyt toimivaltaansa. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin valituksenalaiselta osalta ja C:n ja hänen asiakumppaniensa valitus kaupunginhallituksen päätöksestä hylättiin tältä osin. - Uutiset
8.11.2016 9.09
KHO: Hämeenkyrön kunnanhallitus ja sivistyslautakunta eivät olleet toimivaltaisia päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessaHallinto-oikeus totesi, että kunnanvaltuuston 15.12.2008 hyväksymässä sivistyspalvelujen johtosäännössä on 5 §:n 3 kohdan yleisen sivistyslautakunnan toimivaltaa koskevan määräyksen lisäksi erillinen koululaitosta koskeva osa, jonka kohdassa 2 on muun ohella lueteltu kunnan koululaitokseen kuuluvat koulut. Kohdassa 2.1 on lueteltu perusopetusta antavat koulut, joihin kuuluu myös Lavajärven koulu. Kuntalain 16 §:n 1 momentin perusteella vain kunnanvaltuustolla on toimivalta muuttaa johtosääntöä, joten kunnanhallitus enempää kuin sivistyslautakuntakaan ei ole ollut toimivaltainen päättämään Lavajärven koulun lakkauttamisesta edellä mainitun palveluverkkoa koskevan johtosääntömääräyksen voimassa ollessa. Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätökset Lavajärven koulun lakkauttamisesta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
30.8.2016 13.36
Apulaisoikeuskansleri: Kunnanhallitus menetteli virheellisesti asiakirjapyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnanhallituksen huomiota asiakirjapyynnön käsittelyä koskevien julkisuuslain säännösten noudattamiseen. - Uutiset
10.2.2016 12.00
KHO:n ratkaisu kunnanhallituksen ja -valtuuston jäsenten esteellisyydestä kaavoitusasiassa kiinteistönomistusten perusteellaValtatien mahdollinen uusi linjaus ei merkinnyt niin merkittävää muutosta olemassa olevaan tilanteeseen nähden, että luottamushenkilöt olisivat olleet olemassa olevan tien vaikutuspiirissä olevien kiinteistönomistusten vuoksi esteellisiä osallistumaan kunnanhallituksen kokoukseen. Kunnanvaltuuston päätös ei koskenut valituksessa mainittuja valtuutettuja kiinteistön omistamisen tai hallinnan perusteella kuntalain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla henkilökohtaisesti, eivätkä he olleet esteellisiä osallistumaan valtuuston kokoukseen. - Uutiset
17.12.2015 11.34
KHO: Pudasjärven kaupunginhallituksen päätös kiinteistöyhtiöön tehtävästä pääomasijoituksesta oli syntynyt virheellisessä järjestyksessäKaupunginhallituksen päätöksestä ilmenevien tietojen perusteella ei ollut mahdollista sulkea pois SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen valtiontuen edellytysten olemassa oloa. Kaupunginhallituksen ei olisi tullut tehdä päätöstä toimenpiteen hyväksymisestä ennen valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuuden tarkempaa selvittämistä. Kaupunginhallituksen päätös kumottiin virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. - Uutiset
4.6.2015 13.00
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen maankäyttösopimuksesta toimivallan ylittämisen ja lainvastaisuuden perusteellaKaupunginhallitus oli hyväksynyt kaupungin ja X Oyj:n välisen, kunnallistekniikan rakentamissopimukseksi otsikoidun sopimuksen. Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen toimivallan ylittämisen ja lainvastaisuuden perusteella. Hallinto-oikeus totesi muun muassa, että kaupungin tulee myös harkinnanvaraisessa viranomaistoiminnassa, kuten sopimuksia solmiessaan toimia siten, että se ei ilman hyväksyttävää perustetta aseta kuntalaisia eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden. (Vailla lainvoimaa 4.6.2015) - Uutiset
2.2.2015 13.01
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen päätös olla ryhtymättä kirjelmän johdosta toimenpiteisiin oli asian valmistelua josta ei saanut valittaaKaupunginhallituksen päätöksen 2.9.2013 § 220 sisältö huomioon ottaen kaupunginhallituksen oli katsottava päättäneen, että A:n kirjelmä ei anna aihetta toimenpiteisiin, vaikka päätöksen sananmuodon mukaan asia oli jätetty tutkimatta. Tällainen kunnan toimielimen kannanotto olla ryhtymättä enempiin toimenpiteisiin on asiasisällöltään rinnastettavissa kuntalain 91 §:ssä tarkoitettuun vain valmistelua koskevaan päätökseen. - Uutiset
8.1.2015 12.03
Kaupunginhallituksen päätös olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa oli valituskelpoinen – KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksenLieksan kaupunginhallitus oli 2.12.2013 Lieksan perussuomalaisten valtuustoryhmän esityksen johdosta päättänyt olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa. Päätös sisälsi kaupunginhallituksen kannanoton valtuustoryhmän pyyntöön ja siten sellaisen ratkaisun, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen. - Uutiset
5.3.2014 10.52
Valtuutettu saa palkkiota keskimäärin 70 euroa kokoukseltaLuottamushenkilöiden palkkiot ovat nousseet edelliseltä valtuustokaudelta noin viidenneksen. Valtuutetun ja hallituksen jäsenen kokouspalkkio valtuustokauden 2013–2016 alussa on keskimäärin 70 euroa, valtuuston puheenjohtajan 101 euroa ja hallituksen puheenjohtajan 100 euroa. Valtuuston puheenjohtajan vuosipalkkio oli keskimäärin 2 006 euroa, hallituksen puheenjohtajan 2 500 euroa ja toimialalautakunnan puheenjohtajan 864 euroa. - Uutiset
19.12.2013 13.00
Puoluesihteerit esittävät kunnallisen puoluerahoituksen läpinäkyvyyden lisäämistäEduskuntapuolueiden puoluesihteereistä koostuva toimikunta pitää nykyistä luottamushenkilömaksuihin perustuvaa kunnallisen puoluerahoituksen järjestelmää toimivana. Keskeinen väline paikallisessa puoluerahoituksessa ovat kunnallisilta luottamushenkilöiltä kokouspalkkioista perityt luottamushenkilömaksut, joita usein kutsutaan myös puolueveroksi. Rahoituksen läpinäkyvyyttä tulisi toimikunnan mielestä silti parantaa. - Uutiset
14.3.2013 12.25
KHO: Kunnanhallituksella ei ollut oikeutta valittaa asiamiespostin lakkauttamista koskevassa asiassaViestintävirasto oli kunnanhallituksen kyselyyn asiamiespostin lakkauttamisesta ja kuntalaisten asiointimatkan kohtuullisuudesta antamassaan päätöksessä katsonut, ettei Itella Posti Oy ollut rikkonut asiassa postilain säännöksiä. Kunnanhallituksella ei ollut oikeutta valittaa Viestintäviraston päätöksestä. - Uutiset
5.3.2013 11.45
Ohjeita kunnallisten toimielinten kokousten tallentamiseen tai nauhoittamiseenKuntaliiton laatimassa tiiviissä tietopaketissa muistutetaan, ettei valtuustolla ole lähtökohtaisesti oikeutta kieltää kokouksen tallentamista tai kuvaamista. Tallentaminen ei kuitenkaan saa häiritä kokouksen kulkua. Muiden toimielinten kokoukset ovat kunnassa sen sijaan lähtökohtaisesti suljettuja. - Uutiset
31.1.2013 13.06
Hallinto-oikeus: Kunta ei voi delegoida päätösvaltaansa yksityiselle taholle kuten asianajotoimistolleKuopion hallinto-oikeus kumosi kaupungin päätökset, joilla kaupunki oli päättänyt siirtää omaa päätöstoimivaltaansa yksityiselle asianajotoimistolle. Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan kunta voi toimialansa puitteissa vain käyttää apunaan erilaisia asiantuntijapalveluita kuten asianajotoimistoa yksittäisen oikeudellisen asian hoitamiseen. - Uutiset
31.12.2012 12.21
KHO:n ratkaisu kaupunginhallituksen otto-oikeudestaKaupunginhallituksella ei ollut oikeutta ottaa asiaa kuntalain 51 §:n nojalla käsiteltäväkseen enää sen jälkeen, kun kuntalain 93 §:n mukainen määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle teknisen keskuksen johtajan päätöksestä oli päättynyt. - Uutiset
3.12.2012 13.00
KHO:n ratkaisu kiinteistön kauppaa koskevasta kunnanhallituksen päätöksestäKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että SEUT 108 artiklan 3 kohdassa säädetty ilmoitusvelvollisuus tai komission tiedonannon sisältämät yleiset menettelytapaohjeetkaan eivät koskeneet kysymyksessä ollutta kiinteistön kauppaa, eikä kunnanhallituksen päätös ollut kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
15.3.2012 15.34
Hallinto-oikeus: Turun entinen apulaiskaupunginjohtaja voitiin pidättää virastaan kesken rikosoikeusprosessin ja irtisanomismenettelynTurun hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginhallitus oli voinut rikosoikeusprosessin ja viranhaltijan irtisanomista koskevan asian ollessa kesken pidättää apulaiskaupunginjohtajan virantoimituksesta kokonaisarvioon perustuneen viran hoitamisen edellyttämän luottamuksen menettämisen perusteella viranhaltijalain 47 §:n 3 momentin nojalla.