-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnallisvalitus
- Uutiset
17.9.2019 11.10
Kirjallinen ansiovertailu jäi tekemättä - hallinto-oikeus kumosi kunnan toimialajohtajan virkavalinnasta tehdyn valtuuston päätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenäLausunnossaan kaupunginhallitus oli ainoastaan yleisluontoisesti todennut kaupungin suorittaneen ansiovertailun ensi vaiheessa hakijayhteenvedon ja hakemusten perusteella, tämän jälkeen haastatteluin, hakemuksin ja soveltuvuusarvioin sekä todennut valmistelutyöryhmän verranneen hakijoiden ansioita suhteessa viran vaatimuksiin. (Ei lainvoim. 17.9.2019) - Uutiset
30.8.2019 10.18
KHO:n päätös lomauttamista koskevassa kunnallisasiassaKHO kumosi HAO:n päätöksen ja Porin kaupunginhallituksen päätöksen ja viivytyksen välttämiseksi asiaa Porin kaupunginhallitukselle palauttamatta otti A:n pelastusjohtajan päätöksestä kaupunginhallitukselle tekemän oikaisuvaatimuksen välittömästi KHO:ssa käsiteltäväksi. Oikaisuvaatimus jätettiin tutkimatta siltä osin kuin se koski lomauttamisen perusteita. Oikaisuvaatimus hylättiin muilta osin. A:n vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin. - Uutiset
31.7.2019 10.04
Valtuuston päätöksestä muuttaa hallintojohtajan virkanimike hallinto- ja taloussuunnittelijaksi ei voinut tehdä kunnallisvalitustaAsiakirjoista saadun selvityksen perusteella valtuusto oli päättänyt virkanimikkeen muutoksesta tilanteessa, jossa silloinen hallintojohtaja oli irtisanoutunut ja virka oli ollut täytettävänä. Virkanimikkeen muuttaminen ei näin ollen ollut koskenut ketään viranhaltijaa henkilökohtaisesti. HAO katsoi, että tapauksen oloissa valituksenalainen hallintojohtajan virkanimikkeen muuttamista koskeva valtuuston päätös oli luonteeltaan yksinomaan työnjohdolliseen määräykseen rinnastuva, kunnan sisäistä hallinto-organisaatiota koskeva päätös. Tällaisesta toimenpiteestä ei vakiintuneen tulkinnan mukaan saa hakea muutosta kunnallisvalituksin. Valtuuston päätös ei sisältänyt sellaista ratkaisua, josta kuntalain 136 § huomioon ottaen voitaisiin tehdä kunnallisvalitus. Valtuuston päätökseen liitetty valitusosoitus oli näin ollen myös poistettava. (Ei lainvoim. 31.7.2019) - Uutiset
9.7.2019 11.00
Korkein hallinto-oikeuskaan ei katsonut Espoon kaupungin suosineen ostajia Keilaniemen tonttikaupoissaKorkein hallinto-oikeus yhtyi Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisuun, jonka mukaan Espoon kaupunki oli voinut päättää tonttien myymisestä ilman tarjouskilpailua, eikä hinta-arvion ollut osoitettu olleen alihintainen, joten kaupungin ei voitu katsoa suosineen ostajia tonttien myyntiin liittyvissä toimissa. - Uutiset
1.7.2019 11.10
KHO: Salon kaupungin olisi tullut huolehtia unionin valtiontukea koskevan sääntelyn soveltuvuuden selvittämisestä kaupungin ja yhtiön välisessä kaupassaKaupunginvaltuusto oli hyväksynyt kaupungin ja yhtiön välisen sopimuksen lämmön toimittamisesta kaupungin kaukolämpöverkkoon. Kun kaupunginvaltuuston päätöstä tehtäessä ei ollut luotettavasti selvitetty unionin valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten soveltuvuutta kaupungin ja yhtiön väliseen sopimukseen ja kun päätelmää valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltumattomuudesta ei ollut tehtävissä myöskään asiaa hallintolainkäytön järjestyksessä arvioitaessa, kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt kuntalain (365/1995) 90 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Korkein hallinto-oikeus kumosi kaupunginvaltuuston päätöksen ja hallinto-oikeuden päätöksen. - Uutiset
11.6.2019 13.31
Hallinto-oikeus: Lapsiperheille voitiin päättää myöntää 25 %:n alennus tontin myyntihinnastaHAO totesi, että lapsiperheiden yhdenvertaisuuden toteutuminen asumisen järjestämisessä voi, PL 19 §:n 3 ja 4 momentin mukaiset tavoitteet myös huomioon ottaen, mahdollistaa positiivisen erityiskohtelun. Kun otettiin huomioon, että alennus ei muodostunut tonttien keskimääräiset neliöhinnat huomioon ottaen kohtuuttoman suureksi, sekä se, että kunnassa oli tarjolla tontteja kaikille halukkaille, ei hinnanalennus lapsiperheiden asemaa ja olosuhteita parantavana toimenpiteenä muodostanut tavoitteisiinsa nähden suhteettoman pitkälle menevää erityistoimenpidettä. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla kuntalain 135 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. (Ei lainvoim. 11.6.2019) - Uutiset
11.6.2019 11.21
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuuston päätös "vauvaperheen vapautus kunnallisverosta" -mallin käyttöönotosta oli lainvastainenKunnanvaltuusto oli päättänyt ottaa käyttöön "vauvaperheen vapautus kunnallisverosta" -mallin. Päätösvalmistelusta ilmeni, että vauvaperheille oli tarkoitus myöntää avustus, jonka suuruus olisi riippuvainen vanhemman tai vanhempien lapsen syntymävuonna kunnalle maksaman kunnallisveron määrästä. Asiassa oli kuntalaisen tekemän valituksen johdosta arvioitavana muun muassa se, merkitsikö päätös perustuslain ja yhdenvertaisuuslain vastaista syrjintää. Kunnanvaltuuston päätös kumottiin lainvastaisena. (Ei lainvoim. 11.6.2019) - Uutiset
6.6.2019 14.15
Hallituksen esitysluonnos kuntalain muutoksenhakua koskevien säännösten muuttamisesta lausuntokierrokselle 6. syyskuuta saakkaLuonnoksessa kuntalain muutoksenhakua koskevaa sääntelyä ehdotetaan uudistettavaksi siten, että muutoksenhaku hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttäisi valituslupaa. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi kuntalain 142 §:n ja 144 §:n muuttamisesta viimeistään 6. syyskuuta. Muutosehdotus on valmisteltu hallituksen esityksen muotoon virkatyönä valtiovarainministeriössä. - Uutiset
3.6.2019 10.18
KHO kumosi HAO:n sekä koulutuskuntayhtymän yhtymähallituksen ja apulaisrehtorin päätökset viranhaltijan (tutkintokoordinaattorin) irtisanomisesta lainvastaisinaA:n palkkaaminen pian irtisanomisen jälkeen yli vuoden pituiseen työsuhteeseen hoitamaan aiempaan nähden olennaisesti samankaltaisia tehtäviä osoitti, että koulutuskuntayhtymän mahdollisuudet tarjota A:lle tehtäviä suoritettavaksi eivät olleet vähentyneet viranhaltijalain 37 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla irtisanomispäätöksen mukaisen irtisanomisajan päättyessä. HAO:n sekä koulutuskuntayhtymän yhtymähallituksen ja apulaisrehtorin päätökset oli siten lainvastaisina kumottava. - Uutiset
27.5.2019 12.30
Tutkimus: Kunnallisessa muutoksenhaussa kehittämisen varaaKunnallista muutoksenhakujärjestelmää tulisi kehittää helpommin saavutettavaksi ja yksinkertaisemmaksi sekä nopeuttaa asioiden käsittelyä. Lapin yliopiston tutkijaryhmän toteuttaman tutkimuksen mukaan tämä tapahtuisi laajentamalla valituslupajärjestelmää pääsäännöksi lähes kaikkiin asiaryhmiin kunnallisasioissa joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Samalla myös oikaisuvaatimusjärjestelmää tulisi kehittää nopeammaksi ja tehokkaammaksi. - Uutiset
21.5.2019 11.00
Hallinto-oikeus ei ollut toimivaltainen tutkimaan teknisen johtajan palkan alentamista koskevaa asiaaKysymys siitä, oliko A:n palkkaa voitu päätöksistä ilmenevällä tavalla alentaa teknisen johtajan virassa tapahtuneiden muutosten johdosta, koski virkaehtosopimuksen tietyn sopimuskohdan oikeaa tulkintaa. Saadun selvityksen mukaan A oli sellaisen viranhaltijayhdistyksen jäsen, jolla oikeudenkäynnistä työtuomioistuimessa annetun lain 13 §:n mukaan on oikeus panna virkaehtosopimusta koskeva asia vireille työtuomioistuimessa. Näin ollen kysymys virkaehtosopimuksen sopimuskohdan oikeasta tulkinnasta kuului työtuomioistuimen toimivaltaan, eikä asiaa voitu ratkaista hallintolainkäytön järjestyksessä HAO:ssa. (Ei lainvoim. 21.5.2019) - Uutiset
16.5.2019 14.21
KHO: Maakuntavaltuuston päätöstä maakuntajohtajan viran täyttämisestä ei ollut valmistelussa tapahtuneen menettelyvirheen johdosta syytä kumotaKun otettiin huomioon, että kutsu maakuntahallituksen ylimääräiseen kokoukseen 16.12.2016 oli lähetetty myöhään edellisenä iltana ja kokous oli pidetty jo aamulla kello 9.00 ja että yksi maakuntahallituksen jäsen oli saanut kokouskutsun tietoonsa vasta aamulla ja jäänyt saapumatta kokoukseen, eikä hänen tilalleen ollut myöskään kutsuttu varajäsentä, asiassa oli menetelty virheellisesti. HAO:n päätöksessä mainituilla perusteilla maakuntavaltuuston päätöstä ei ollut kuitenkaan valmistelussa tapahtuneen menettelyvirheen johdosta syytä kumota. - Uutiset
25.4.2019 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnalla ei ole velvollisuutta täyttää haettavana olevaa virkaa eikä kenelläkään sinänsä ole oikeutta tulla nimitetyksi virkasuhteeseenSiihen nähden päätös virkasuhteen täyttämättä jättämisestä eli nimityspäätöksen valmistelun lopettamisesta tuolla kertaa oli oikeudellisesti rinnastettavissa nimityspäätöksen valmistelutoimiin. Perusturvajohtajan päätös ei ollut sisältänyt sellaista ratkaisua, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen. HAO ei tutkinut valitusta. (Ei lainvoim. 25.4.2019) - Uutiset
25.4.2019 14.44
Hallinto-oikeudella ei ollut toimivaltaa tutkia kaupunkiin työsopimussuhteessa olleen työntekijän palkan takaisinperinnän kohtuullistamista koskevaa vaatimustaKoska hallinto-oikeudella ei ollut toimivaltaa tutkia kaupunkiin työsopimussuhteessa olleen työntekijän palkan takaisinperinnän kohtuullistamista koskevaa vaatimusta ja koska A ei ollut esittänyt päätöksen kumoamisen perusteiksi sellaisia kuntalain mukaisia valitusperusteita, jotka olisivat voineet tulla tutkittaviksi hallintolainkäytön mukaisessa järjestyksessä, valitus oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 25.4.2019) - Uutiset
18.4.2019 15.30
Sairaanhoitajan virkasuhde purettiin potilasturvallisuuden vaarantamisen vuoksi välittömästi - HAO purki perusturvalautakunnan päätökset, koska ne olivat syntyneet virheellisessä järjestyksessäAsiassa mainituilla perusteilla HAO katsoi, ettei sairaanhoitajalle ollut varattu tilaisuutta tulla kuulluksi kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 43 §:ssä ja hallintolaissa tarkoitetulla tavalla. Perusturvalautakunnan päätökset olivat syntyneet virheellisessä järjestyksessä, minkä vuoksi päätökset oli kumottava. Asian näin päättyessä raukesi lausuminen muista valitusperusteista. (Ei lainvoim. 18.4.2019) - Uutiset
10.4.2019 9.35
Hallinto-oikeus kumosi Vaasan kaupungin ja Vaasan Sairaanhoitopiirin välisen kiinteistöjärjestelyn esteellisyyden vuoksiVaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuuston pöytäkirjan mukaan Vaasan kaupunginvaltuuston jäsen A ja Vaasan kaupunginvaltuuston sekä Vaasan kaupunginhallituksen jäsen B olivat olleet läsnä sairaanhoitopiirin valtuuston kokouksessa 29.5.2017 sairaanhoitopiirin hallituksen edustajina. Käsiteltävä asia oli koskenut Vaasan kaupungin ja Vaasan Sairaanhoitopiirin välistä kiinteistöjärjestelyä, jossa osapuolten etujen voitiin lähtökohtaisesti katsoa olleen ristiriidassa keskenään. A ja B olivat siten olleet esteellisinä läsnä valtuuston kokouksessa. Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuuston päätös oli näin ollen syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätös oli siten kumottava. (Ei lainvoim. 10.4.2019) - Uutiset
21.3.2019 14.30
Hallinto-oikeuden päätös kunnan teknisen johtajan virkavaalista ja haastatteluihin kutsumisestaHaastatteluissa oli ollut kysymys nimityspäätöksen valmistelusta; kunnanvaltuuston päätöstä ei ollut aihetta kumota sillä perusteella, että haastatteluun oli kutsuttu henkilö, joka ei mahdollisesti ollut täyttänyt viranhakuilmoituksen mukaisia viran kelpoisuusehtoja. Muutoksenhakija on Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen entisenä vesihuoltopäällikkönä ollut tunnettu ja haastattelutyöryhmä oli tämän vuoksi voinut pitää hänen haastattelemistaan tarpeettomana. Haastattelutyöryhmä oli voinut muutoinkin menetellä asiassa siten, että vain osa hakijoista oli valittu haastateltavaksi. Muutoksenhakija oli kuitenkin pyydetty haastatteluun haastattelutyöryhmän puheenjohtajan pyynnöstä. Haastattelu ei ollut toteutunut muutoksenhakijan esteistä johtuen. Kunnanvaltuuston päätökset eivät olleet syntyneet virheellisessä järjestyksessä. (Ei lainvoim. 21.3.2019) - Uutiset
20.3.2019 10.30
Ansiovertailu jäi tekemättä - kunnanhallituksen päätökset kumottiinHAO kumosi rakennustarkastajan / ympäristösihteerin valinnasta tehdyt kunnanhallituksen päätökset. Päätökset olivat syntyneet virheellisessä järjestyksessä. Kunta velvoitettiin korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut kohtuulliseksi arvioimallaan 300 eurolla. (Ei lainvoim. 20.3.2019) - Uutiset
19.3.2019 13.15
Apulaisoikeuskansleri: Valitusasian käsittely hallinto-oikeudessa viivästyiApulaisoikeuskansleri saattoi hallinto-oikeuden tietoon käsityksensä valituksen käsittelyn viivästymisestä sekä asian käsittelyvaihetta koskeviin tiedusteluihin vastaamisesta. - Uutiset
11.3.2019 15.00
Hallinto-oikeus: Irtisanomispäätöksessä todettu yleisluonteinen käyttäytymisen luonnehdinta työyhteisöön sopeutumattomaksi sekä vuorovaikutus- ja yhteistyökyvyttömäksi ei ollut irtisanomisen perusteena riittäväOpinto-ohjaajan irtisanomisen perusteena olivat olleet pitkään jatkuneet työyhteisöön sopeutumattomuus, epäasiallinen käyttäytyminen ja yhteistyökyvyttömyys (L kunnallisesta viranhaltijasta 35 §). A:lle oli annettu kirjallinen varoitus 16.2.2016 työyhteisöön sopeutumattomuudesta. A:n virkasuhde oli päättynyt 20.4.2017. Koulutuskuntayhtymä oli hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen. HAO totesi mm., ettei työnantajan toteamus, että valittaja oli tavalla tai toisella ollut mukana yksikkönsä vuorovaikutusongelmissa ja niiden hoitamisessa ollut varoituksen perusteen yksilöimiseksi riittävä. Myöskään irtisanomispäätöksessä ei ollut yksilöity, mihin tilanteisiin liittyvästä käyttäytymisestä oli ollut kyse eikä irtisanomisen perusteena olevaa, työnantajan moitittavana pitämää käyttäytymistä ollut kuulemiskutsussa tai kuulemismuistiossakaan yksilöity tosiseikkojen tasolla. Koulutuskuntayhtymän ja rehtorin päätökset kumottiin. (Ei lainvoim. 11.3.2019)