Kunnallisvalitus
- Uutiset
9.5.2017 14.30
Hallinto-oikeuden päätös opettajalle pätevöitymiskoulutukseen myönnetyn virkavapaan ajalta maksettujen palkkaetuuksien takaisinperinnästäHelsingin kaupunki oli voinut päättää virkavapaan ajalta maksettujen palkkaetuuksien takaisinperinnästä siltä osin kuin valittaja ei ollut työskentelysitoumustaan täyttänyt. Kaupungin menettely ei ollut laillisuus-, luottamuksensuoja-, suhteellisuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteiden vastainen. (Ei lainvoim. 9.5.2017)
- Uutiset
24.4.2017 12.10
Hallinto-oikeus: Tilapäisen valiokunnan asettamista koskevasta päätöksestä ei saa tehdä kunnallisvalitustaValtuusto oli päättänyt asettaa tilapäisen valiokunnan. Vaikka valtuutetuilla oli ollut kuntalain 21 §:n 3 momenttiin perustuva oikeus saada vireille kuntalain 21 §:n 1 momentissa ja 22 §:ssä tarkoitettu asia, koski valtuuston ratkaisu asettaa tilapäinen valiokunta kuntalain 91 §:ssä tarkoitettua valmistelua. Tällaisesta päätöksestä ei saa tehdä kunnallisvalitusta. Valitus oli jätettävä tutkimatta. Kaupunginvaltuuston päätökseen liitetty virheellinen valitusosoitus oli poistettava. (Vailla lainvoimaa 24.4.2017) - Uutiset
19.4.2017 16.14
Elintarvikealan lehtorin irtisanomista koskeva päätös kumottiin lainvastaisenaHAO kumosi toimialarehtorin päätöksen, jolla viranhaltija oli irtisanottu työtehtävien puutteellisen hoitamisen sekä työtehtävien noudattamatta jättämisen perusteella. Irtisanomisen perusteluna oli lisäksi mainittu pitkään jatkunut luottamuspula työhistorian aikana, joka oli ollut osaltaan painavana syynä irtisanomiseen. (Ei lainvoim. 19.4.2017)
- Uutiset
3.4.2017 12.35
KHO:n päätös hallinto-oikeuden selvittämisvelvollisuudesta vuorotteluvapaan sijaisen valintaa koskevassa asiassaKHO kumosi A:n valituksesta HAO:n päätöksen ja palautti asian HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi sillä perusteella, että HAO ei ollut asiassa noudattanut hallintolainkäyttölain 33 §:n 1 momentin mukaista selvittämisvelvollisuuttaan.
- Uutiset
27.3.2017 11.30
KHO:n ratkaisu valtiontukea koskevasta kunnallisvalituksestaA on vaatinut Kuusamon kaupunginvaltuuston päätöksen 26.9.2012 § 48 kumoamista kuntalain ja Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107–109 artiklan vastaisena. KHO:n mukaan määrärahan myöntäminen osakkeiden hankintaan ja takausvastuusta vapauttaminen eivät kysymyksessä olevissa oloissa ole kuuluneet kaupungin toimialaan ja Kuusamon kaupunginvaltuusto on siten niistä päättäessään ylittänyt toimivaltansa. Kuusamon kaupunginvaltuuston päätöstä tehtäessä ei ole luotettavasti selvitetty Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten mahdollista soveltuvuutta ja valtuuston päätös on siten lisäksi syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Hallinto-oikeuden ja Kuusamon kaupunginvaltuuston päätökset on kumottava.
- Uutiset
16.3.2017 9.01
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla oli hyväksytty koulujen lakkautuksetHallinto-oikeus totesi, että lähikoululla tarkoitetaan perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaisesti määräytyvää koulua tai paikkaa. Lähikoulu ei välttämättä ole oppilaan kotia lähinnä oleva koulu. Sillä perusteella, että oppilaalle on aikaisemmin osoitettu tietty koulu lähikouluksi, hänelle ei ole syntynyt subjektiivista oikeutta käydä koulua tässä koulussa, vaan opetuksen järjestäjä voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa. Hallinto-oikeus katsoi, että opetuslautakunta oli ottanut yleisellä tasolla huomioon perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaiset periaatteet siitä, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Asiassa ei ilmennyt, että opetuslautakunnan päätös olisi ristiriidassa edellä mainittujen periaatteiden kanssa. Hallinto-oikeus totesi, että päätöksen lainmukaisuus yksilötasolla tulee tutkittavaksi yksittäisen oppilaan koulupaikkapäätöstä koskevan mahdollisen hallintovalituksen johdosta. Päätökset eivät olleet perusopetuslain 6 §:n vastaisia eivätkä lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen 3 artiklan tai 31 artiklan vastaisia. Päätökset eivät olleet suhteellisuusperiaatteen vastaisia eivätkä muutenkaan lainvastaisia.
- Uutiset
14.3.2017 12.10
Hallinto-oikeus: Hankinta-asiasta ei voinut tehdä kunnallisvalitustaValittajan mukaan HUS:n tukipalveluiden liikelaitosten johtokunnan päätös tutkimatta jättämisestä oli virheellinen. Hankintalain muutoksenhakukielto ei estä asianosaisen muutoksenhakuoikeutta kuntalain nojalla kysymyksistä, joiden osalta markkinaoikeudella ei ole toimivaltaa. Hallinto-oikeus totesi, että nyt oli kysymys HUS:n tukipalveluiden liikelaitosten johtokunnan päätöksestä, jolla johtokunta oli jättänyt tutkimatta valittajan HUS-Logistiikan toimitusjohtajan hankintapäätöksestä tekemän kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hallinto-oikeus totesi, että valittajan tekemä oikaisuvaatimus oli koskenut hankintalain soveltamisalaan kuuluvaa asiaa. Kysymyksessä olevaan hankintapäätökseen ei saanut hankintalain 102 §:n perusteella hakea muutosta kuntalain nojalla. Tämän vuoksi HUS:n tukipalveluiden liikelaitosten johtokunnan oli tullut jättää oikaisuvaatimus tutkimatta eikä valituksenalaista päätöstä ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 14.3.2017) - Uutiset
14.3.2017 8.56
Hallinto-oikeus: MTK-Nurmijärvellä ei ollut valitusoikeutta Nurmijärven kunnan edustajana tai yhdistyksenä Mäntsälän kunnanhallituksen päätöksestäHallinto-oikeus ei tutkinut valitusta. Hallinto-oikeus totesi, ettei Nurmijärven kunta ollut tehnyt Mäntäsälän kunnanhallituksen tekemästä päätöksestä oikaisuvaatimusta eikä sanottu päätös ollut kenenkään muunkaan oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut. Näin ollen Nurmijärven kunta ei voinut kuntalain 92 §:n 3 momentin mukaan tehdä Mäntsälän kunnanhallituksen päätöksestä kunnallisvalitusta. Hallinto-oikeus totesi edelleen, ettei kysymyksessä olevaa kunnanhallituksen päätöstä ollut kohdistettu kuntalain 92 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla MTK-Nurmijärveen. Päätös ei ollut myöskään välittömästi vaikuttanut yhdistyksen oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun viimeksi sanotussa lainkohdassa tarkoitetulla tavalla. MTK-Nurmijärvellä ei näin ollen ollut asianosaisasemaan perustuvaa oikeutta tehdä kunnanhallituksen päätöksestä oikaisuvaatimusta. Se, että Mäntsälän kunnanhallitus oli käsitellyt yhdistyksen tekemän oikaisuvaatimuksen, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. (Vailla lainvoimaa 14.3.2017) - Uutiset
24.2.2017 12.02
KHO: Kaupunginhallituksella ei ollut valitusoikeutta oikaisuvaatimuksen johdosta annetusta sivistyslautakunnan päätöksestäS:n kaupungin sivistyslautakunta muutti kuntalaissa tarkoitetun oikaisuvaatimuksen johdosta rehtorin päätöstä tuntiopettajan määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämisestä pidentämällä virkasuhteen kestoa. S:n kaupunginhallitus haki kunnallisvalituksin muutosta oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen. Hallinto-oikeus jätti valituksen tutkimatta sillä perusteella, että S:n kaupunginhallituksella ei ollut kuntalain eikä myöskään hallintolainkäyttölain perusteella valitusoikeutta asiassa. Korkein hallinto-oikeus pysytti hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen.
- Uutiset
10.1.2017 15.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Rauman sataman vuokrasopimuksia koskevassa asiassaRauman sataman hallitus oli 19.9.2007 päättänyt, että Rauman sataman ja Oy Rauma Stevedoring Ltd:n väliset 43 vuokrasopimusta uusitaan 1.10.2007–30.9.2037 väliseksi ajaksi päätöksen liitteiden 1 ja 2 mukaisin hinnoin. Valittajat olivat muun muassa katsoneet, että toimivalta satama-aluetta koskevien maanvuokrasopimusten jatkamiseen oli kuulunut kaupunginvaltuustolle. Hallinto-oikeus katsoi, että koska sataman hallituksen toimivalta päättää kaupungin omaisuuden luovuttamisesta vuokralle perustui johtosääntöön, Rauman kaupungin ympäristöviraston ja Rauman kaupungin satamalaitoksen välisellä satama-alueen vuokraamista koskevalla kaupungin sisäisellä vuokrasopimuksella eikä sen sopimusehdoilla ollut sataman hallituksen toimivaltaa rajoittavaa oikeudellista merkitystä. Sataman hallitus ei siten ollut ylittänyt toimivaltaansa päättäessään hyväksyä maanvuokrasopimusten uusimisen sopimusluonnoksen mukaisin ehdoin. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä.
- Uutiset
13.12.2016 9.11
KHO:n ratkaisu kaupungin omavelkaisesta takauslimiitistä osakeyhtiölleHallinto-oikeus totesi, että kaupunginvaltuuston valituksenalaista päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty kysymyksessä olevan takauslimiitin markkinaehtoisuutta eikä valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Näin ollen ja kun kaupunginvaltuuston oli valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten noudattamisesta, valtuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. Tämän vuoksi päätös oli kumottava. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua.
- Uutiset
25.11.2016 12.35
Tampereen Kansi- ja Areena kaupunkikehityshankkeen toteuttamisesta ei voinut valittaa hallinto-oikeuteen kuntalain nojallaKysymyksessä olevan sopimuskokonaisuuden pääasiallinen tarkoitus on edellä lähemmin kuvatun rakennusurakan toteuttaminen käyttöoikeusurakkana. Kun sopimuskokonaisuus tältä osin kuuluu julkisista hankinnoista annetun lain piiriin, sopimusjärjestely kokonaisuudessaan kuuluu hankintalainsäädännön soveltamisalaan. Kaupunginvaltuusto on valituksenalaisella päätöksellään päättänyt tarjouksen valinnan ja hankintasopimuksen hyväksymisen lisäksi vain sellaisista toimenpiteistä, jotka liittyvät välittömästi hankintasopimuksen toimeenpanoon. Kaupunginvaltuuston päätöksen on siten katsottava kokonaisuudessaan koskevan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaa asiaa, johon ei julkisista hankinnoista annetun lain 102 §:n mukaan saa hakea muutosta kuntalain nojalla. Valitukset on tämän vuoksi jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 25.11.2016)
- Uutiset
24.11.2016 10.35
Länsimetroa koskeva kunnallisvalitus ei menestynyt HAO:ssa eikä KHO:ssaHelsingin hallinto-oikeus oli jättänyt A:n ja kuuden asiakumppanin tekemän valituksen osittain tutkimatta ja muutoin hylännyt heidän valituksensa sekä täytäntöönpanon kieltämistä koskevan hakemuksen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä.
- Uutiset
22.11.2016 9.10
Hallinto-oikeus: Lapväärtin koulun lakkauttaminen Kristiinankaupungissa oli lainmukainenKaupunginvaltuusto oli voinut harkintansa mukaan päättää Lapväärtin koulun lakkauttamisesta. Valituksessa esitetyistä syistä valtuuston ei myöskään voitu katsoa asiasta päättäessään menetelleen vastoin tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Valtuusto ei ollut saadun selvityksen mukaan käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin mihin se lain mukaan oli ollut käytettävissä. Valtuuston päätös ei siten mennyt sen toimivaltaa ulommaksi eikä ollut muutoinkaan valituksessa esitetyistä syistä lainvastainen. Tarkoituksenmukaisuusperusteella kunnallisvalitusta ei voi tehdä. (Vailla lainvoimaa 22.11.2016)
- Uutiset
2.11.2016 7.00
KHO: Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia kuntalaisen valitus yhtiölle palautettavasta kiinteistöverostaYhtiö oli pyytänyt, että kaupunki palauttaa sille sen maksettavaksi määrättyä kiinteistöveroa yhteismäärältään 68 498,58 euroa. Kuntalaisen tekemän oikaisuvaatimuksen mukaan kaupunginhallituksen päätös takaisinmaksusta oli ollut laiton, kaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa sekä että päätös oli piilotukea yhtiölle. KHO katsoi, ettei HAO:n olisi tullut käsitellä asiaa kiinteistöveroista vapauttamista koskevana asiana eikä näin ollen mainitsemillaan perusteilla poistaa kaupunginhallituksen päätökseen liitettyä valitusosoitusta ja jättää tällä perusteella kuntalaisen tekemää valitusta tutkimatta. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
13.9.2016 16.00
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua jolla hakemus terassin laajentamiseen Tangomarkkinoiden ajaksi oli hylätty – ei vastoin yhdenvertaista kohteluaHallinto-oikeus totesi, että asiakirjoista saatavan selvityksen mukaan kaupungingeodeetti oli hylätessään PPS Palaveri Oy:n hakemuksen ravintolan terassin ja anniskelualueen laajentamisesta noudattanut päätöstä tehdessään kaupunginhallituksen aikaisemmin tekemiä periaatepäätöksiä alueiden luovuttamisesta tapahtumajärjestäjien käyttöön. Kun tasapuolisen kohtelun vaatimus ei edellytä sitä, että kaikille toimijoille tulisi tarjota mahdollisuus hyödyntää normaalia toimintaansa laajemmin sitä lisäarvoa, jota massatapahtuma alueelle tuottaa, kaupungingeodeetin päätöksen ei voida katsoa olevan vastoin yhdenvertaisen kohtelun periaatetta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä.
- Uutiset
2.9.2016 16.00
Hallinto-oikeuden tavoin KHO:kaan ei tutkinut kunnan julkista hankintaa koskevaa kuntalaisen valitustaHallinto-oikeus totesi, että palveluntuottajan valinnassa oli kyse hankintapäätöksestä. Hankinnan ennakoitu arvo huomioon ottaen kyseessä oli hankinta, johon sovellettiin hankintalakia. Hankintapäätöstä ja siihen liittyvää hankintasopimusta samoin kuin asiassa tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä koskevan muutoksenhaun käsitteleminen kuuluu hankintalain nojalla markkinaoikeudelle. Koska hallinto-oikeudella ei ollut toimivaltaa asiassa, valitusta ei voitu tutkia. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta.
- Uutiset
5.7.2016 15.55
Hallinto-oikeus: Päätöksestä, jolla kunnalliselle viranhaltijalle oli annettu varoitus, ei saanut tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitustaKunnallisesta viranhaltijasta annetussa laissa ei ole säädetty erikseen varoituksen perusteista. Mainitun lain mukainen varoitus ei ole kurinpitorangaistus, eikä sitä merkitä nimikirjaan. Varoitukselle ei myöskään ole säädetty mitään määrämuotoa. Tähän nähden ja ottaen huomioon varoituksen tavoitteet sekä merkitys, varoitus on luonteeltaan työnantajan määräysvaltaan kuuluva työnjohdollinen ohjaus viranhaltijalle vastaisen varalle. Kun otettiin huomioon kuntalain 91 §, päätöksestä, jolla viranhaltijalle annetaan varoitus ei saanut tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. (Vailla lainvoimaa 5.7.2016) - Uutiset
7.4.2016 12.02
KHO ei muuttanut teknisen lautakunnan ja hallinto-oikeuden päätöksiä laivan siirtämisestä pois satamastaJämsän tekninen lautakunta oli 12.6.2014 määrännyt, että A:n on siirrettävä laivansa pois Hulkkionlahden sataman huoltolaiturista ja kaupungin hallinnasta olevalta vesialueelta välittömästi, viimeistään 18.6.2014. KHO totesi, että valituksenalainen päätös oli perustunut satamajärjestykseen ja laivan aiheuttamaan haittaan sataman käytössä eikä laiturin mahdollisella käyttöoikeudella ollut siten asiassa merkitystä. Valituksessa ei esitetty muutakaan perustetta sille, että Jämsän teknisen lautakunnan päätös olisi kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin lainvastainen.
- Uutiset
21.3.2016 9.04
Virkaehtosopimuksen ulkopuolella oleville viranhaltijoille avataan säädöstasolla oikaisuvaatimus- ja valitustie - jatkossa korkolain viivästyskorkoa koskevia säännöksiä sovelletaan myös kunnan virkasuhteeseen perustuvaan saatavaanTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (18.3.) lainmuutokset, joiden myötä virkaehtosopimuksen ulkopuolella oleville viranhaltijoille avataan säädöstasolla oikaisuvaatimus- ja valitustie. Työtuomioistuimessa tällainen viranhaltija ei voi nostaa kannetta. Samalla vahvistettiin, että korkolain viivästyskorkoa koskevia säännöksiä sovelletaan jatkossa kunnan virkasuhteeseen perustuvaan saatavaan esimerkiksi palkan tai muun palvelussuhteesta johtuvan edun suorituksen viivästyessä. Muutokset tulevat voimaan 1. huhtikuuta 2016.
- Uutiset
4.3.2016 10.57
KHO: Viranhaltijan päätös poistaa yritys kaupungin palveluseteliyrittäjien palvelutuottajaluettelosta oli valituskelpoinenSosiaali- ja terveyslautakunnan alainen viranhaltija oli tehnyt päätöksen, jolla hän oli poistanut X:n yrityksen kaupungin palveluseteliyrittäjien palvelutuottajaluettelosta. KHO katsoi, että viranhaltijan päätös sisälsi valituskelpoisen ratkaisun. Koska lailla ei ole erikseen toisin säädetty, muutoksenhakuun sovellettiin kuntalain säännöksiä sellaisina kuin ne olivat voimassa viranhaltijan tehdessä päätöksensä. Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia X:n valitus lautakunnan päätöksestä kunnallisvalituksena. - Uutiset
5.2.2016 13.00
KHO:n ratkaisu kunnallisvalituksen laajuudesta yksityisoikeudellista sopimusta koskevassa asiassaKHO totesi muun muassa, että myös kunnan viranomaisen yksityisoikeudellista sopimusta koskevasta päätöksestä voidaan valittaa kuntalain 90 §:n 2 momentin mukaisilla perusteilla, vaikka itse sopimusta koskevaa riitaa ei voida tutkia hallintolainkäytön järjestyksessä, vaan tällainen riita voidaan yleensä saattaa käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Teknisen lautakunnan oikaisuvaatimuspäätökseen liitetty valitusosoitus ei ollut virheellinen sillä hallinto-oikeuden mainitsemalla perusteella, että yksityisoikeudellisiin sopimuksiin liittyvät riidat käsitellään yleisessä tuomioistuimessa. Kun teknisen lautakunnan päätökseen liitetty valitusosoitus oli ollut laillinen ja kun otettiin huomioon hallinto-oikeuden päätöksen lopputulos pääasiassa, ei ollut kohtuutonta, että A ja B joutuivat hallinto-oikeudessa pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin siltä osin kuin L:n kunta oli velvoitettu korvaamaan A:n ja B:n oikeudenkäyntikuluja hallinto-oikeudessa 1 000 eurolla. - Uutiset
3.2.2016 14.24
Hallinto-oikeus: Kahden ansioiltaan tasavertaisen hakijan valinnassa koulun kotitalouden päätoimisen tuntiopettajan tehtävään oli voitu painottaa haastattelussa ilmenneitä hakijoiden henkilökohtaisia ominaisuuksia ja kyvykkyyttäKahden ansioiltaan tasavertaisen hakijan ollessa kyseessä oli valinnassa voitu painottaa haastattelussa ilmenneitä hakijoiden henkilökohtaisia ominaisuuksia ja kyvykkyyttä, joista oli hyötyä koulun toiminnalle myös hakuilmoituksessa mainittua laajemmin. Asiassa ei ollut ilmennyt sellaisia seikkoja, joiden perusteella vs. rehtorin olisi katsottava käyttäneen harkintavaltaansa väärin valitessaan hakemuksista, työkokemuksesta, koulutuksesta ja haastattelusta muodostetun kokonaisarvioinnin perusteella kotitalouden päätoimisen tuntiopettajan määräaikaiseen tehtävään A:n. (Ei lainvoim. 3.2.2016)
- Uutiset
29.1.2016 12.01
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta tuulivoiman kaavoituksessaMaakuntaliitto oli hyväksynyt maakuntakaavan, jossa oli osoitettu tuulivoimaloille soveltuvia alueita. A:lla ei ollut kotipaikkaa maakuntaliittoon kuuluvassa kunnassa. A kuitenkin omisti kiinteistöjä kunnassa, joka rajautui maakuntaliittoon kuuluvaan kuntaan. Kun A ei esittänyt asianosaisuudestaan muuta selvitystä, A:n valitus oli jäsenkunnan jäsenyyden ja asianosaisaseman puuttuessa jätettävä tutkimatta. - Uutiset
20.1.2016 9.06
KHO kumosi ja poisti hallinto-oikeuden päätöksen jolla hallinto-oikeus oli siirtänyt pöytäkirjan julkipanoa koskevan asian kaupunginhallitukselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksiKaupunginhallituksen ilmoituksen mukaan 16.12.2013 pidetyn kokouksen pöytäkirja liitteineen oli ollut kuntalain edellyttämällä tavalla yleisesti nähtävillä siten kuin siitä on etukäteen ilmoitettu kaupunginkansliassa 19.12.2013–2.1.2014. Valittaja ei ollut tätä kiistänyt. Pöytäkirjaan oli liitetty asianmukainen oikaisuvaatimusohje. Se, että Hangon kaupungin kotisivuilla tai kirjastossa ei mainittua liitettä ole ollut, tai että kanslia oli ollut joulunpyhinä kiinni, ei ole estänyt oikaisuvaatimuksen tekemistä. Asiassa oli riidatonta, että valittaja ei ollut tehnyt asiassa oikaisuvaatimusta. Hallinto-oikeuden olisi siten tullut jättää valitus tutkimatta eikä siirtää sitä kaupunginhallitukselle oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. - Uutiset
16.12.2015 14.40
Hallinto-oikeus hylkäsi varanotaari- ja hallintotieteen opintoja suorittaneen ja pidemmän työkokemuksen rakennustarkastajana omanneen valituksen kunnan johtavan rakennustarkastajan valinnastaTekninen ja ympäristöjohtaja ja ympäristölautakunta eivät olleet ylittäneet harkintavaltaansa, päätökset eivät olleet syntyneet virheellisessä järjestyksessä eivätkä ne olleet muutenkaan lainvastaisia. Ympäristölautakunta oli voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 16.12.2015)
- Uutiset
15.10.2015 10.30
KHO: Oikeusavun myöntämisen edellytyksiä ei alun perinkään ollut olemassa – oikeusapu lakkautettiin myöntämisajankohdasta lukienHallinto-oikeus oli määrännyt lakkautettavaksi alaikäisille lapsille kunnallisvalitusta varten myönnetyn oikeusavun sen myöntämisajankohdasta lukien. Oikeusapulain 6 §:n 2 momentin 4 kohdan nojalla oikeusapuun ei kuulu avustaminen asiassa, jossa oikaisuvaatimus- tai valitusoikeus perustuu kunnan tai muun julkisyhteisön jäsenyyteen. Lain vastaisesti myönnetty oikeusapu oli voitu lakkauttaa sen myöntämisajankohdasta lukien, eikä avustajalle voitu määrätä maksettavaksi palkkiota valtion varoista.
- Uutiset
2.10.2015 10.10
KHO:n kaksi ratkaisua Rauman satamaliikelaitoksen hinnoittelusta – asiat palautettiin hallinto-oikeuteenRauman satamaliikelaitoksen johtokunta oli päättänyt muun muassa sataman asiakaskohtaisesta hinnoittelusta. Päätökset oli katsottu kokonaan salassapidettäviksi eikä niitä oltu asetettu yleisesti nähtäväksi. Nähtävänä muilta osin olleeseen pöytäkirjaan 19.12.2012 liitettyjen muutoksenhakuohjeiden mukaan myös edellä mainituista päätöksistä oli voinut tehdä kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen. Turun hallinto-oikeus oli hylännyt A:n valituksen johtokunnan päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle kunnallisvalituksena käsiteltäväksi.
- Uutiset
8.9.2015 13.05
Hallinto-oikeus: Kunnan johtavan rakennustarkastajan virkavalinnasta tehty valitus oli voitu hylätäHelsingin HAO katsoi, etteivät kunnan tekninen ja ympäristöjohtaja ja ympäristölautakunta olleet ylittäneet harkintavaltaansa, päätökset eivät olleet syntyneet virheellisessä järjestyksessä eivätkä ne olleet muutenkaan lainvastaisia. Menettely ei ollut valittajaa syrjivä. Asiassa ei ollut ilmennyt, että viran työtehtävien hoitaminen olisi edellyttänyt varanotaari- ja hallintotieteen opintoja tai kokemusta lainkäytöstä, joten valittajaa ei ollut näillä perusteilla pidettävä tehtävään valittua henkilöä ansioituneempana. Ympäristölautakunta oli voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. (Vailla lainvoimaa 8.9.2015)
- Uutiset
6.8.2015 10.09
KHO antoi ratkaisun opettajan virkasuhteen purkamisesta koeajallaPeruskoulun opettajan A:n virkasuhde oli purettu koeaikana kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 8 §:n 3 momentin nojalla. A vaati valituksessaan KHO:lle, että aikaisemmat päätökset kumotaan ja A:n virkasuhde palautetaan. Asiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavana muun ohessa, oliko A esittänyt vastaselityksessään sellaisen uuden valitusperusteen, joka tuli jättää hallinto-oikeudessa kuntalain (365/1995) 90 §:n 3 momentin nojalla tutkimatta liian myöhään tehtynä. Korkein hallinto-oikeus totesi, että asiassa oli kysymys virkasuhteen purkamisesta koeaikana, jossa viranhaltijan oikeussuojakeinona oli kunnallisvalitus, jossa tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen siltä osin kuin hallinto-oikeus oli jättänyt A:n päätöksen perustelemista koskevan valitusperusteen tutkimatta ja asiaa hallinto-oikeuteen palauttamatta tutki A:n hallinto-oikeuteen tekemän valituksen myös tällä perusteella tehtynä. Valitus hylättiin.
- Uutiset
13.7.2015 12.00
KHO:n ratkaisu kaupungin omistaman tontin myynnistäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuuston päätös ei ollut syntynyt valittajan esittämillä perusteilla virheellisessä järjestyksessä. Päätös ei ollut lainvastainen myöskään sillä valittajan esittämällä perusteella, että kiinteistön myyminen yhdelle toimijalle alihintaan olisi merkinnyt yhdenvertaisen kohtelun periaatteen loukkaamista tai toimivallan ylittämistä.
- Uutiset
4.6.2015 13.00
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen maankäyttösopimuksesta toimivallan ylittämisen ja lainvastaisuuden perusteellaKaupunginhallitus oli hyväksynyt kaupungin ja X Oyj:n välisen, kunnallistekniikan rakentamissopimukseksi otsikoidun sopimuksen. Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätöksen toimivallan ylittämisen ja lainvastaisuuden perusteella. Hallinto-oikeus totesi muun muassa, että kaupungin tulee myös harkinnanvaraisessa viranomaistoiminnassa, kuten sopimuksia solmiessaan toimia siten, että se ei ilman hyväksyttävää perustetta aseta kuntalaisia eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden. (Vailla lainvoimaa 4.6.2015)
- Uutiset
2.6.2015 15.56
Hallinto-oikeuden ratkaisu valitusoikeudesta tuulivoimayleiskaavastaHallinto-oikeus katsoi, kun otettiin myös huomioon, että kysymyksessä oli kuntarajan ylittävä yhtenäinen kaava-alue, naapurikaupungin puolella sijaitsevan kaava-alueen läheisyys valittajien kiinteistöihin nähden ja se, että tuulivoimaloista saattoi aiheutua sellaista melua tuulivoimala-alueen ulkopuolelle, jolla voi olla vaikutusta näiden toisen kaupungin alueella sijaitsevien kiinteistöjen maankäyttöön, että kuntalaissa tarkoitettua asianosaisen käsitettä oli tässä tuulivoimapuiston yleiskaavan hyväksymistä koskevassa asiassa tulkittava laajasti siten, että mainittujen kiinteistöjen omistajia oli pidettävä asianosaisina ja heidän valituksensa oli tästä syystä tutkittava. (Vailla lainvoimaa 2.6.2015) - Uutiset
9.3.2015 16.04
Hallinto-oikeus jätti pääluottamusmiehen kunnan lomautuksista tekemän valituksen tutkimattaKunnanhallitus oli päättänyt lomauttaa taloudellisista syistä johtuen kunnan vakituiset viran- ja toimenhaltijat työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta annetun lain (yhteistoimintalaki) menettelyä noudattaen. Lomautus ei koskenut luottamusmiehiä. Kunnanhallitus oli hylännyt pääluottamusmiehen tekemän oikaisuvaatimuksen. Hallinto-oikeus jätti pääluottamusmiehen tekemän valituksen tutkimatta. - Uutiset
2.2.2015 13.01
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen päätös olla ryhtymättä kirjelmän johdosta toimenpiteisiin oli asian valmistelua josta ei saanut valittaaKaupunginhallituksen päätöksen 2.9.2013 § 220 sisältö huomioon ottaen kaupunginhallituksen oli katsottava päättäneen, että A:n kirjelmä ei anna aihetta toimenpiteisiin, vaikka päätöksen sananmuodon mukaan asia oli jätetty tutkimatta. Tällainen kunnan toimielimen kannanotto olla ryhtymättä enempiin toimenpiteisiin on asiasisällöltään rinnastettavissa kuntalain 91 §:ssä tarkoitettuun vain valmistelua koskevaan päätökseen. - Uutiset
8.1.2015 12.03
Kaupunginhallituksen päätös olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa oli valituskelpoinen – KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksenLieksan kaupunginhallitus oli 2.12.2013 Lieksan perussuomalaisten valtuustoryhmän esityksen johdosta päättänyt olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa. Päätös sisälsi kaupunginhallituksen kannanoton valtuustoryhmän pyyntöön ja siten sellaisen ratkaisun, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen. - Uutiset
29.12.2014 10.10
KHO:n ratkaisu julkista hankintaa koskevassa kunnallisvalitusasiassaHankintapäätöstä koskevan kunnallisvalituksen johdosta asiassa oli ratkaistava, oliko kunta menetellyt hankinnasta päättäessään hallintolain 6 §:ssä määriteltyjen hallinnon oikeusperiaatteiden ja erityisesti yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisesti. Vaikka hankintalainsäädäntö ei soveltunutkaan asiaan, oli sen sisältämiä periaatteita koskevasta oikeuskäytännöstä saatavissa johtoa tulkittaessa hallinnon oikeusperiaatteita. - Uutiset
10.12.2014 14.15
KHO:n ratkaisu kunnallisvalituksen tekijän kotikunnastaKorkein hallinto-oikeus lausui, että oikeutta tehdä kunnallisvalitus oli arvioitava ottamalla huomioon kunnallisvalituksen tarkoitus kuntalaisten laillisuusvalvontakeinona sekä valittajan olosuhteista saatavilla oleva selvitys kokonaisuudessaan. Väestötietojärjestelmään merkittyjen A:n kotikunnan lyhytaikaisten muutosten, jotka olivat ilmeisessä ajallisessa yhteydessä valitusaikoihin, tai muutoin hänen olosuhteistaan saadun selvityksen perusteella ei ollut asiaa kokonaisuutena arvioiden todettavissa, että A:n kotikuntalain mukainen kotikunta olisi kunnallisvalituksen tekemisen aikana ollut Jyväskylä, vaan hänen kotikuntanaan oli pidettävä Viitasaarta. - Uutiset
5.12.2014 11.50
KHO:n kaksi ratkaisua kunnan osallistumisesta ydinvoimahankkeeseenHallinto-oikeus oli todennut molemmissa tapauksissa, että kaupunginvaltuusto oli kuntalain nojalla antanut kokonaan omistamalleen X Energia Oy:lle ennakkonäkemyksen yhtiön osallistumisesta Fennovoima Oy:n Hanhikivi 1 -ydinvoimalahankkeen jatkorahoitukseen Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaana. Kaupunginvaltuusto ei ollut kuitenkaan oikeudellisesti sitovasti voinut päättää hankkeeseen osallistumisesta eikä valtuuston päätöksellä ollut muutenkaan välittömiä energiayhtiötä sitovia vaikutuksia, vaan yhtiö päättää hankkeeseen osallistumisesta. Valtuuston päätös koski vain valmistelua, eikä siitä näin ollen saa tehdä kunnallisvalitusta. KHO ei muuttanut päätöksiä.
- Uutiset
19.11.2014 10.13
KHO: Päätös siirtymäkorvauksen maksamisesta kunnanjohtajalle ei kohdistunut muutoksenhakijoihin eikä se välittömästi vaikuttanut heidän oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsaKorkein hallinto-oikeus totesi, että päätös siirtymäkorvauksen maksamisesta kunnanjohtajalle ei kuntalain 92 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kohdistunut muutoksenhakijoihin eikä se välittömästi vaikuttanut heidän oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa. Muutoksenhakijoiden valitusoikeus perustui siten siihen, että he olivat kunnan jäseniä. Kuntalain mukaisesti muutoksenhakijoiden valitusoikeuden peruste säilyi samana sekä oikaisuvaatimusta että valitusta käsiteltäessä. Valitusaika oli näin ollen alkanut oikaisuvaatimuksen hylkäävän päätöksen asettamisesta yleisesti nähtäville. Jotta muutoksenhakijoilla oli mahdollisuus käyttää tehokkaasti muutoksenhakuoikeuttaan, valituksenalainen päätös oli tullut toimittaa heille valitusajan kuluessa. Tästä päätöksen toimittamisesta ei kuitenkaan ollut alkanut erillistä tai uutta määräaikaa valituskirjelmän toimittamiselle. Valitusosoituksen tiedot ja merkinnät eivät myöskään olleet sillä tavoin virheellisiä tai ristiriitaisia, että muutoksenhakijoiden olisi voitu katsoa erehtyneen viranomaisen antaman ohjauksen vuoksi siitä seikasta, mistä ajankohdasta heidän kunnan jäseninä tekemänsä valituksen valitusaika oli alkanut kulua. Hallinto-oikeuden oli tullut jättää valitus myöhästyneenä tutkimatta. - Uutiset
6.11.2014 14.41
KHO:n ratkaisu Valkeakosken kaupungin antamaa takausta koskevassa asiassaValkeakosken kaupunginvaltuusto oli kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti päättänyt muun muassa antaa 1,2 miljoonan euron omavelkaisen takauksen Valkeakosken Osuuspankin Avilon Oy:lle myöntämään enintään 1,5 miljoonan euron suuruiseen lainaan. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli päätöksellään hylännyt A:n valituksen. Hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kaupunginvaltuusto oli päätöstä tehdessään selvittänyt mahdollisen valtiontuen olemassaoloa. Asiassa oli ollut siinä määrin selvää, että takaus ei sisältänyt valtiontukea, että kaupunginvaltuustolla ei ollut Avilon Oy:lle myönnettävän omavelkaisen takauksen osalta ilmoitusvelvollisuutta komissiolle. Kysymys myös päätöksentekijöiden esteellisyydestä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
2.9.2014 13.05
KHO:n ratkaisu valtiontukea koskevassa kunnallisvalitusasiassaKorkein hallinto-oikeus totesi muun muassa, että asiassa ei oltu esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella voitaisiin sulkea pois se mahdollisuus, että kysymyksessä olevaan järjestelyyn sisältyi kiellettyä valtiontukea. Valtuuston päätöstä tehtäessä ei oltu luotettavasti selvitetty valtiontukimääräysten ja -säännösten soveltuvuutta. Kun kunnan on valtiontukiviranomaisena huolehdittava valtiontukea koskevien säännösten ja määräysten noudattamisesta, valituksenalainen Mikkelin kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
27.8.2014 16.16
KHO:lta kriittisiä kannanottoja kuntalakiuudistukseen – kaikki annetut lausunnot luettavissa hankerekisteristäValtiovarainministeriössä valmisteltu luonnos uudeksi kuntalaiksi aiheuttaa huolta korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Muutoksenhakua KHO:ssa koskevat säännökset ovat KHO:n näkemyksen mukaan erityisen ongelmallisia. Yhteensä kuntalakiluonnoksesta saatiin määräaikaan 26. elokuuta mennessä 344 lausuntoa, joista 101 oli muilta tahoilta kuin kunnilta. - Uutiset
19.6.2014 17.36
KHO hylkäsi Salo-Lohja -ratalinjan vaihemaakuntakaava koskevat valituksetKHO katsoi Muurlan kansalaisliikkeen / Muurlan kylätaajaman asukkaiden nimissä ympäristöministeriölle tehdyn valituksen, jossa oli vaadittu mm. raidelinjauksen vahvistamatta jättämistä ja toissijaisesti oikoradan toisenlaista linjausta, tulleen tutkituksi ympäristöministeriössä valituskirjelmän allekirjoittaneiden henkilöiden tekemänä. Samoin jatkovalitus KHO:lle tutkittiin mainittujen tahojen tekemänä. Valitukset hylättiin, kun ympäristöministeriön päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut oikeudellisia perusteita.
- Uutiset
19.6.2014 16.15
KHO: Lunastusvaatimuksen kohteena olleella ulkokuntalaisella sähköyhtiöllä ei ollut asianosaisena oikeutta tehdä oikaisuvaatimusta lunastavan kunnan kunnanhallituksen päätöksestä, kun päätöksen vaikutukset yhtiön oikeudelliseen asemaan eivät olleet välittömiäS:n kunnanhallitus oli päättänyt, että kunta sähköyhtiö Y Oy:n osakkeenomistajana tekee lunastusvaatimuksen X Oy:lle siirtyneistä sähköyhtiön osakkeista. KHO totesi, että kunnanhallituksen päätöksellä oli kuntalaissa tarkoitetulla tavalla päätetty kunnan kannasta siihen osakeyhtiöoikeudelliseen kysymykseen, tekeekö kunta osakkeenomistajana lunastusvaatimuksen. Kunnanhallituksen päätöksen vaikutukset X Oy:n oikeudelliseen asemaan eivät olleet välittömiä. Kunnanhallituksen oli tullut jättää X Oy:n oikaisuvaatimus tutkimatta.
- Uutiset
16.5.2014 13.39
KHO:n ratkaisu lunastustoimitusta koskevan hakemuksen valituskelpoisuudestaKunnan maankäyttöinsinööri oli tehnyt maankäyttö- ja rakennuslain 96 §:n 1 momentin nojalla maanmittaustoimistolle hakemuksen asemakaavassa osoitettujen yleisten alueiden lunastamiseksi kunnalle kaavan toteuttamiseksi. Hakemuksen tekeminen maanmittaustoimistolle koski vain lunastusasian valmistelua, eikä siitä siten saanut kuntalain 91 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta kunnanhallitukselle. - Uutiset
28.4.2014 11.00
Väitös: Oikeussuoja hankintalakien ulkopuolelle jäävissä hankinnoissaHankintalain mukaisen kansallisen kynnysarvon alittavassa hankinnassa hankintalain mukaiset oikeussuojakeinot eivät hankintaoikaisua lukuun ottamatta ole käytettävissä eikä hankinnasta voi valittaa markkinaoikeuteen. Vastaavasti EU-kynnysarvon alle jäävässä erityisalojen hankinnassa valitus markkinaoikeuteen ei ole mahdollinen. Oikeustieteen lisensiaatti Anne Nenosen artikkelimuotoisessa väitöskirjatutkimuksessa tarkastellaan hallintovalitusta ja kunnallisvalitusta oikeussuojakeinona hankintalakien ulkopuolelle jäävissä hankinnoissa.
- Uutiset
8.4.2014 16.16
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta koulun lakkauttamista koskevassa asiassaKunnanvaltuusto oli hyväksynyt vuoden 2012 talousarvion siten, että L:n koululle varattiin määräraha vain kevätlukukaudeksi 2012 ja koulun toiminnan todettiin loppuvan 31.7.2012. Kunnanvaltuusto oli sittemmin keväällä 2012 päättänyt, että L:n koulu lakkautetaan 31.7.2012. Valtuuston talousarvion hyväksymistä koskeva päätös koski L:n koulun lakkauttamisen osalta vain valmistelua eikä siihen saanut tältä osin hakea muutosta.
- Uutiset
11.3.2014 13.31
KHO: Perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamista koskevaan päätökseen haettiin muutosta kuntalain mukaisestiTalouspäällikön perusopetuslain mukaiseen iltapäivätoimintaan ottamista koskevaan päätökseen oli tullut hakea muutosta siten kuin kuntalaissa säädetään. Perusopetuslain mukaiset muutoksenhakutiet eivät tulleet sovellettaviksi. Asia palautettiin hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.2.2014 9.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asianosaisasemasta sähköyhtiön osakkeiden lunastamista koskevassa asiassaKuopion hallinto-oikeus arvioi, että lunastusmenettely vaikutti välittömästi ja suoraan Oy X:n oikeusasemaan. X:llä oli oltava mahdollisuus valvoa muun ohessa sitä, että lunastusta koskeva kunnallinen päätöksenteko tapahtuu oikeassa järjestyksessä. X:ää oli pidettävä asianosaisena asiassa. - Uutiset
24.1.2014 12.33
KHO:n ratkaisu kunnallisvalituksen valitusperusteesta valtiontukiasiassaKun X Ky:n ei ollut katsottava valittaneen hallinto-oikeuteen sillä perusteella, että omavelkaista takausta koskevassa päätöksenteossa olisi rikottu unionin valtiontukisääntöjä, hallinto-oikeudella ei ollut kuntalain 90 §:n 3 momentin mukaan toimivaltaa tutkia kunnallisvalitusta laajemmin kuin mitä sille valitusajassa tehdyssä valituksessa oli esitetty. Myöskään unionin oikeudesta ei seurannut yleistä velvollisuutta tutkia asiaa laajemmin kuin mitä valituksessa on esitetty, jos se ei kansallisen oikeuden mukaan ole mahdollista. - Uutiset
9.10.2013 13.12
KHO: Rajoitus henkilön oikeudesta päästä seuraamaan peruskoulun opetustunteja voitiin määrätä vain määräajaksiPeruskoulun rehtori oli perusopetuslain 19 §:n nojalla rajoittanut oppilaan äidin oikeutta päästä seuraamaan opetustunteja. Rajoitus ei koskenut perusopetuslaissa tarkoitettua oppilasta koskevaa asiaa, johon haettaisiin muutosta perusopetuslain 42 §:n mukaisesti. Rehtorin päätöksestä voitiin tehdä kuntalaissa tarkoitettu oikaisuvaatimus ja sen jälkeen kunnallisvalitus hallinto-oikeuteen. Rajoitus voitiin määrätä vain määräajaksi.
- Uutiset
1.10.2013 10.00
KHO: Ahvenenmaalaisessakaan kunnallisvalituksessa ei voinut esittää uusia valitusperusteita enää KHO:ssaKHO totesi asiassa, jossa virkaan valitsematta jäänyt B oli esittänyt uuden valitusperusteen vasta KHO:ssa, että pitkäaikaisen oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuudessa vakiintuneen kannan mukaan kunnallisvalituksen erityispiirteisiin on katsottu kuuluvan, ettei uusia valitusperusteita voida esittää valitusajan päätyttyä. - Uutiset
30.8.2013 12.27
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua valitusoikeuden puuttumisesta - valittajan olisi tullut olla ainakin kunnan tai seurakunnan jäsenKuopion hallinto-oikeus jätti kaksi valitusta tutkimatta valittajilta puuttuvan valitusoikeuden johdosta. Molemmissa asioissa valittajat eivät olleet asian asianosaisia. Kun valittaja ei ollut myöskään kunnan jäsen, sillä ei ollut valitusoikeutta valtuuston päätöksestä. Toisessa tapauksessa kun hän ei ollut myöskään seurakunnan jäsen, hänellä ei ollut valitusoikeutta kirkkovaltuuston päätöksestä. - Uutiset
30.8.2013 8.28
Rehtorin tekemästä lomautuspäätöksestä sai tehdä oikaisuvaatimuksenTyösopimussuhteisen X:n lomauttamista koskevasta rehtorin päätöksestä tehty oikaisuvaatimus, jossa X oli vedonnut päätöksen perustelemattomuuteen, olisi tullut tutkia. Valitus kohdistui päätöksentekomenettelyyn. - Uutiset
14.6.2013 13.46
Hallinto-oikeuden ratkaisu kaupunginjohtajan irtisanomista koskevassa asiassaTurun hallinto-oikeus katsoi, että kuntalain 22 §:llä ei ollut rajoitettu valtuuston harkintavaltaa päättää siitä, asetetaanko valtuutettujen aloitteen johdosta tilapäinen valiokunta valmistelemaan kaupunginjohtajan irtisanomista tai muihin tehtäviin siirtämistä koskevaa asiaa. - Uutiset
12.4.2013 13.22
KHO:n ratkaisu oikaisuvaatimusajan alkamisesta kunnallisasiassaKaupungin sataman hallituksen pöytäkirjaa ei ollut asetettu julkisesti nähtäväksi siltä osin kuin se oli koskenut kokouksen päätöksiä asioissa, jotka oli katsottu kokonaan salassa pidettäviksi. Kun pöytäkirjaa ei ollut salassa pitämisen perusteen lakattuakaan tältä osin asetettu julkisesti nähtäväksi, aika oikaisuvaatimuksen tekemiselle ei ollut alkanut kulua kunnan jäsenen osalta. Asiassa ei ollut merkitystä sillä, että salassa pitämisen perusteen lakattua kunnan jäsen oli saanut päätöksistä tiedon muulla tavoin. - Uutiset
20.2.2013 13.31
Hallinto-oikeuden ratkaisu tasapuolisesta kohtelusta sekä yhdenvertaisuudesta kaupunginhallituksen päätöksessäHelsingin hallinto-oikeus katsoi, ettei sotainvalidien yhdistyksen osalta aikaisemmin voimassa ollutta ehtoa vuokraoikeuden rajoittamisesta vain sotainvalideille voitu katsoa yksittäisen majanpaikan rakennuksen haltijan kohdalla hyväksyttäväksi perusteeksi erilaiseen asemaan asettamiseksi, kun otetaan huomioon olosuhteet kokonaisuudessaan. Kaupunginhallituksen päätökset olivat hallintolain tasapuolisen kohtelun ja yhdenvertaisuuslain yhdenvertaisen kohtelun periaatteiden vastaiset. - Uutiset
23.1.2013 14.02
KHO:n ratkaisu yhtiön valitusoikeudesta kunnallisasiassaKunnanvaltuuston päätös, jolla kiinteistöt oli päätetty myydä kahdelle muulle tarjoajalle oli välittömästi vaikuttanut myös tarjouksen tehneen yhtiön oikeuteen ja etuun kuntalain 92 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Yhtiö oli siten asiassa asianosainen ja sillä oli oikeus hakea valtuuston päätökseen muutosta. - Uutiset
3.1.2013 13.34
Hallinto-oikeuden ratkaisu kaupunginhallituksen päätöksen laillisuudesta paikallisen energiayhtiön tukemisessaX:n kaupunginhallitus oli muun ohella myynyt 33 kpl paikallisen energiayhtiön osakkeita hintaan 13200 euroa. Tämän lisäksi kaupunginhallitus oli päättänyt hyväksyä kyseiselle energiayhtiölle myönnettyjen osakaslainojen muuntamisen sijoitukseksi yhtiön sijoitettuun vapaaseen omaan pääomaan (SVOP-sijoitus) sekä hyväksynyt päätöksen liitteenä olleen osakassopimuksen. Hallinto-oikeus kumosi asiaa koskevat kaupunginhallituksen päätökset. Kaupunginhallituksen päätökset olivat hallinto-oikeuden päätöksen perustelujen mukaan syntyneet sekä esteellisyyden että valtiontukea koskevien määräysten ja säännösten noudattamatta jättämisen perusteella kuntalain 90 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
3.12.2012 14.16
Hallinto-oikeuden ratkaisu oikaisuvaatimusajan alkamisestaTurun hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että koska sataman hallituksen päätöksen valituksenalaiset kohdat eivät olleet sisältyneet kaupungin yhteispalvelupisteessä nähtäväksi asetettuun pöytäkirjaan, kunnan jäsenten oikaisuvaatimusaika ei ollut alkanut, vaikka hän olikin saanut päätökset tietoon muuta kautta. - Uutiset
3.12.2012 13.00
KHO:n ratkaisu kiinteistön kauppaa koskevasta kunnanhallituksen päätöksestäKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että SEUT 108 artiklan 3 kohdassa säädetty ilmoitusvelvollisuus tai komission tiedonannon sisältämät yleiset menettelytapaohjeetkaan eivät koskeneet kysymyksessä ollutta kiinteistön kauppaa, eikä kunnanhallituksen päätös ollut kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
18.10.2012 14.01
Hallinto-oikeus: Kv-adoption palvelumaksupäätökset olivat lainvastaisetHelsingin sosiaalilautakunnan kansainvälisestä adoptiosta perittävien palvelumaksupäätösten katsottiin loukanneen hallintolain 6 §:ssä tarkoitettua luottamuksensuojaa siten, että päätökset oli lainvastaisina kumottava. - Uutiset
15.10.2012 16.03
Laissa säädetyn määräajan jälkeen saapunut asunto-osakeyhtiön asemakaavavalitus tutkittiin tulkinnanvaraisen valitusosoituksen takiaAsOy:n valitus oli tullut vireille lähtökohtaisesti laissa säädetyn määräajan jälkeen. Kunnan päätökseensä liittämä tulkinnanvarainen valitusosoitus ja myös kunnan oma valitusajan alkamista koskeva virheellinen näkemys, joka oli voinut tulla AsOy:n tietoon, olivat kuitenkin voineet antaa AsOy:lle sen väärän käsityksen, että se oli valitusosoituksessa mainittu asianosainen ja että valitusajan laskeminen sen osalta olisi alkanut siitä hetkestä, kun se oli postitse saanut tiedon päätöksestä. Tämän vuoksi hallinto-oikeus tutki valituksen. - Uutiset
26.9.2012 12.01
KHO: Vaalimainospaikan käyttömaksu oli kunnallinen maksuKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kunnan omistamiltaan alueilta perimä vaalimainospaikan käyttömaksu oli kunnallinen maksu, jota koskeva valitus tuli ratkaista kuntalain 90 §:n 2 momentin mukaan kunnallisvalituksena eli hallintolainkäytön järjestyksessä. - Uutiset
12.6.2012 11.03
Hallinto-oikeus: Kaupunki oli täyttänyt selvitysvelvollisuutensa irtisanoessaan opettajan sairauspoissaolojen vuoksiKaupungin katsottiin tapauksessa täyttäneen viranhaltijalain 35 §:n 4 momentin mukaisen selvitysvelvollisuutensa, kun luokanopettaja oli irtisanottu virastaan viranhaltijalain 35 §:n mukaisin perustein jatkuvista pitkistä sairauspoissaoloista johtuen. (Ei lainvoim.) - Uutiset
4.6.2012 13.00
KHO:n ratkaisu vesihuollon maksuja koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kunnallisen liikelaitoksen johtokunnan päätös koski vesiosuuskunnilta perittävien maksujen yleisiä perusteita. Päätöstä oli siten pidettävä kunnan hyväksymään taksaan rinnastuvana päätöksenä. Päätökseen sai oikaisuvaatimusmenettelyn jälkeen hakea muutosta kunnallisvalituksella.
- Uutiset
9.5.2012 12.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu kunnallisvalituksen mahdollisuudesta kiinteistöveroasiassaValtuusto oli päättänyt vuodelle 2012 määrättävistä veroprosenteista. Valittaja oli vaatinut, että päätös kumotaan siltä osin kuin siinä oli päätetty kiinteistöveroprosentin määräämisestä valtion omistamille luonnonsuojelualueille. Rovaniemen hallinto-oikeus katsoi, että kyseessä oli sellainen valmistelunluontoinen päätös, josta ei saanut kuntalain 91 §:n säännös huomioon ottaen tehdä kunnallisvalitusta. - Uutiset
22.2.2012 12.12
KHO:n ratkaisu kaupunginvaltuuston päätöksestä liittyä osakkaaksi kunnalliseen jätehuoltoyhtiöönKaupunginvaltuusto oli hyväksynyt 26.8.1999 tekemällään päätöksellä kaupunginhallituksen esityksen siitä, että kaupunki liittyy osakkaaksi alueelliseen jätehuoltoyhtiöön. Korkein hallinto-oikeus totesi, että valtuuston päätös ei ollut jätelain 10 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettu päätös jätteenkuljetuksen järjestämisestä eikä muukaan jätelaissa tarkoitettu päätös, johon haetaan muutosta jätelain nojalla hallintovalituksin. - Uutiset
9.2.2012 9.03
KHO:n ratkaisu valituksen käymisestä hyödyttömäksi kunnan omavelkaista takausta koskevassa asiassaKun kaupunginvaltuuston takauspäätöksen täytäntöönpanoa ei voitu tehokkaasti peruuttaa, olisi kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpano tehnyt tapauksessa esillä olevissa olosuhteissa pääasiaa koskevan muutoksenhaun hyödyttömäksi. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus kielsi kuntalain 98 §:n nojalla päätöksen täytäntöönpanon, kunnes hallinto-oikeus oli ratkaissut pääasiaa koskevan valituksen tai asiasta sitä ennen toisin määrättiin. - Uutiset
31.1.2012 7.56
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta lehtorin viran väliaikaista täyttämistä koskevan oikaisuvaatimuksenA:n joka vaati hallinto-oikeutta kumoamaan viranhaltijan ja sivistyslautakunnan päätökset lainvastaisina vedoten valituksessaan siihen, että häntä oli nimitysasiassa syrjitty perhevapaiden käytön vuoksi, valitus jätettiin tutkimatta, koska A:lla ei ollut kunnan jäsenyyteen eikä asianosaisuuteen perustuvaa valitusoikeutta asiassa. - Uutiset
11.11.2011 14.31
KHO: Lämpöenergian hankintaan kunnan lämpöverkkoa varten ei sovellettu hankintalakeja - muutosta haettiin kunnallisvalituksenaKunnan tekninen lautakunta oli päätöksellään valinnut lämmön toimittajan kunnan lämpöverkkoa varten. Kun otettiin huomioon vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (349/2007) 6 §:n 6 momentti ja julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 9 §:n 1 momentti, kumpaakaan mainituista laeista ei sovellettu lämpöenergian hankintaan kunnan lämpöverkkoa varten. Kun asia ei näin ollen kuulunut markkinaoikeuden toimivaltaan, siihen sai julkisista hankinnoista annetun lain 102 §:n (321/2010) estämättä hakea muutosta kuntalain nojalla. - Uutiset
11.10.2011 14.14
KHO:n ratkaisu viran täyttämistä koskevaan kaupunginhallituksen oikaisuvaatimukseen antaman päätöksen valituskelpoisuudestaKaupunginhallitus oli oikaisuvaatimukseen antamallaan päätöksellä kumonnut virkavaalipäätöksen ansiovertailussa olleiden puutteiden vuoksi ja palauttanut asian uudelleen valmisteltavaksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että viran täyttämistä koskeva menettely kokonaisuutena huomioon ottaen kaupunginhallituksen oikaisuvaatimukseen antama päätös ei sisältänyt sellaista ratkaisua, josta sai tehdä kunnallisvalituksen. - Uutiset
12.9.2011 15.45
Hallintoneuvos Kari Kuusiniemen verkkokolumni Kunnat.netissä: KHO:n kunnallisasiat tilastojen valossaKorkein hallinto-oikeus ratkaisee vuosittain runsaat 4 000 asiaa, ja vireille tulee vähintään samanlainen joukko lisää. Joukossa on pieniä asioita ja suuria asioita, mutta kaikki ne ovat muutoksenhakijoille ja muille osallisille tärkeitä. Työtä on yli tarpeen sadan henkilötyövuoden tuomioistuimelle. KHO:n kolmessa eri jaostossa vireille tulleita asioita ratkoo 21 tuomaria esittelijöiden tekemän valmistelun pohjalta, kertoo hallintoneuvos Kari Kuusiniemi. - Uutiset
23.5.2011 11.11
KHO:n ratkaisu julkisesta hankinnasta ja kunnallisvalituksestaKunnanvaltuuston päätöksellä oli hyväksytty sopimusjärjestely, jonka tarkoituksena oli hankkia kunnan vaatimuksen mukaiset koulutilat. Sopimusjärjestelyyn liittyi palveluhankintasopimus. Samalla päätöksellä päätettiin muun ohella vuokrata rahoittajalle tai sen määräämälle kiinteistöosakeyhtiölle koulujen ja päiväkodin tontit 40 vuodeksi. Sopimusjärjestely muodosti jakamattoman sopimuskokonaisuuden, jonka osat eivät olleet erotettavissa toisistaan. Kun sopimuskokonaisuus pääasialliselta tarkoitukseltaan kuului hankintalain piiriin, sopimusjärjestely kokonaisuudessaan kuului hankintalainsäädännön soveltamisalaan. Tämän vuoksi kunnallisvalitus, joka ei valittajan mukaan koskenut markkinaoikeudellisia tai kilpailutukseen liittyviä asioita, vaan esimerkiksi kunnan sitoutumista vuokraamaan tontit 40 vuodeksi rahoittajalle, oli hankintalain 102 §:n nojalla jätettävä tutkimatta. - Uutiset
1.3.2011 8.56
Kunnanvaltuuston lopullinen päätös olla muuttamatta aiempaa ratkaisuaan oli valituskelpoinenTurun hallinto-oikeus katsoi, että kun kunnanvaltuusto oli kunnanhallituksen esityksestä tehnyt lopullisen päätöksen olla muuttamatta aiempaa ratkaisuaan kouluverkkoasiassa, päätöstä ei voitu rinnastaa valmisteluun. Näin ollen hallinto-oikeus tutki valituksen päätöksestä. - Uutiset
23.2.2011 5.03
Kunnissa riitautetaan vuosittain kymmeniätuhansia sosiaali- tai terveyspalvelun päätöksiä turhaanSyynä oikeusriitojen suureen määrään on yhä useammin lainsäädännön heikko tuntemus kunnissa. THL on lähettänyt kuntien sosiaali- ja terveystoimen johdolle ja lautakunnille uuden Päätösten tueksi –julkaisun.
- Uutiset
9.2.2011 10.20
Hallinto-oikeuden ratkaisu tuensaajan muutoksenhakuoikeudesta rahoituspäätöksestäHallinto-oikeus katsoi, ettei rahoituspäätös kohdistunut valittajana olleeseen tuensaajaan. Rahoituspäätös ei myöskään vaikuttanut, eikä hakemuksen mukaisesti ratkaistuna voinutkaan vaikuttaa välittömästi kyseisen tuensaajan oikeuteen tai etuun. Tuensaaja ei ollut myöskään maakunnan liiton jäsenkunnan jäsen. Tuensaajalla ei siten ollut ollut maakunnan liiton ohjelmajohtajan ja hallintokomitean päätöksiin muutoksenhakuoikeutta. - Uutiset
2.12.2010 7.03
Hallinto-oikeuden ratkaisu erikoissairaanhoidon siirtoviivemaksun lainmukaisuudestaTurun hallinto-oikeus katsoi, että yhtymävaltuuston päätös kyseessä olevan omakustannushintaan perustumattoman maksun perimisestä jäsenkunnalta oli Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksen vastainen ja siten lainvastainen. - Uutiset
16.11.2010 8.56
Hallinto-oikeuden ratkaisu kunnan virkavaalia koskevan päätöksen perustelemisestaVaasan hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että hallintolain 45 §:n 2 momentin mukaan päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä muun ohessa, jos päätös koskee kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia. Hyvään hallintoon kuuluu kuitenkin, että monijäsenisen toimielimen vaalia koskevaan päätöksen perusteet esitetään pyynnöstä asianosaiselle. - Uutiset
5.8.2010 9.41
KHO:n ratkaisu Vantaan Matarin täyttömäkialueen puistosuunnitelmaa koskevassa valitusasiassaSuunnitelma-alueeseen rajoittuvan kiinteistön omistajalla oli hallintolainkäyttölain nojalla oikeus valittaa puistosuunnitelman hyväksymistä koskevasta päätöksestä koko suunnitelma-aluetta koskevilta osin. Kuivatussuunnitelman asemapiirustus ei kuitenkaan ollut kuntalain 91 § huomioon ottaen muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
7.6.2010 11.39
Nettivieraana julkisoikeuden professori Eija Mäkinen: Onko kunnallisvalitus tarpeen?Kunnallisvalituksen voi asianosaisen ohella tehdä myös kunnan jäsen. Valitusoikeus on laaja, mutta tuomioistuimen tutkimisvalta on kunnallisen itsehallinnon suojan vuoksi suppeampi kuin hallintovalituksessa. Tämä kunnallisvalituksen piirre on herättänyt runsaasti keskustelua. Oikeustieteen piirissä on kysytty, onko kunnallisvalitus lainkaan tarpeen erillisenä valituslajina, varsinkin kun se nykymuodossaan saattaa antaa asianosaiselle riittämätöntä suojaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen näkökulmasta tarkasteltuna, kirjoittaa Edilexin nettivieras, julkisoikeuden professori Eija Mäkinen Vaasan yliopistosta.
- Uutiset
30.4.2010 9.20
KHO: Valtiontukiviranomaisen selvitettävä päätöksenteossaan valtiontukea koskevien säännösten soveltuminenKuntayhtymän yhtymävaltuusto oli tehnyt päätöksen, jonka mukaan A Oy ja B Oy saivat ostaa sähköä Z Oy:ltä, joka toimi voittoa tuottamatta. Sähkön hinta saattoi poiketa merkittävästi sähkön markkinahinnasta. KHO katsoi, että yhtymävaltuuston päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä, sillä päätöstä tehtäessä ei ollut selvitetty valtiontukea koskevien säännösten soveltumista.
- Uutiset
27.4.2010 15.06
KHO:n ratkaisu kiinteistön vuokraajan kunnallisvalitusoikeudestaX:n lyhytaikainen ja juuri valitusajan kuluessa puolisonsa kanssa muodollisella vuokralla tekemä vuokrasopimus ei muodosta perustetta, jolla X hallitsisi kuntalain 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla kiinteää omaisuutta B:n kunnassa. Näin ollen hänellä ei ole valitusoikeutta B:n kunnanvaltuuston päätöksestä. - Uutiset
20.4.2010 16.34
Tutkimus kunnallisvalituksista - kiusantekoa vai tarpeellista valvontaa ja oikeusturvaa?Vaasan yliopiston julkisoikeuden professori Eija Mäkinen selvittää tutkimuksessaan, minkälaisia asioita ja erimielisyyksiä kunnallisvalitukset koskevat, ketkä niitä tekevät ja minkälaisiin perusteisiin valitukset nojautuvat. Kunnallisvalitusta arvioidaan kunnan asukkaan ja asianosaisen näkökulmasta. - Uutiset
17.2.2010 14.33
KHO:n ratkaisu kaupungin joukkoliikenneratkaisua koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kaupunginvaltuuston päätöksessä joukkoliikenneratkaisusta oli kysymys kuntalain 91 §:ssä tarkoitetusta valmistelusta, joten päätös ei siten ollut valituskelpoinen. - Uutiset
3.12.2009 9.34
Rakentamattoman kiinteistön määräaikainen vuokralainen ei ollut kunnan jäsenTurun hallinto-oikeus katsoi, että se, että X on vuokrannut puolisoltaan noin viiden kuukauden ajaksi 25 eurolla käytännössä rakentamattoman 0,4 hehtaarin suuruisen kiinteistön, jonka käytöstä hän ei ole esittänyt selvitystä, ei ole sellaista kiinteän omaisuuden hallintaa, jonka perusteella X olisi A:n kunnan jäsen. X:llä ei siten ollut valitusoikeutta kunnanvaltuuston päätöksestä. - Uutiset
16.11.2009 12.05
KHO:n ratkaisu hallinto-oikeuden toimivallasta kunnallisvalituksessaKorkein hallinto-oikeus totesi muun muassa, että hallinto-oikeus voi antaessaan ratkaisun kuntalain 90 §:ssä tarkoitettuun kunnallisvalitukseen lähtökohtaisesti joko pysyttää valituksen kohteena olevan päätöksen sellaisenaan tai kumota sen kokonaan. Hallinto-oikeus ei sen sijaan säännön mukaan voi muuttaa valituksen kohteena olevaa kunnan toimielimen tekemää päätöstä. - Uutiset
29.10.2009 11.02
KHO: Kaavahankkeesta luopumisesta voitiin tehdä kunnallisvalitusKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kunnan viranomaisen päätöksestä, jolla maanomistajan aloitteesta vireille tulleen kaavamuutoksen valmistelun jatkamisesta oli luovuttu, voitiin tehdä kunnallisvalitus. - Uutiset
24.8.2009 10.19
KHO:n ratkaisu kunnan taloussuunnitelmastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kun toimenpideohjelmassa osoitetut yksilöidyt toimenpiteet kattoivat alijäämän, valtuuston päätös ei ollut lainvastainen. - Uutiset
8.7.2009 12.00
Hallinto-oikeus: Kunnanhallitus rikkoi tarjouksen tekijöiden tasapuolisen kohtelun vaatimustaTurun hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kunnanvaltuusto oli turvetuotantoalueen myymisessä päättänyt tarjousten hyväksymisen perusteeksi kaupasta saatavan myyntihinnan. Myös tarjouspyynnössä oli ilmoitettu ainoaksi tarjousten vertailuperusteeksi hinta. Ottaessaan X Oy:n tarjouksen hyväksymisperusteeksi sen, että yhtiö on sitoutunut siirtämään kotipaikkansa A:n kuntaan, kunnanhallitus oli rikkonut tarjouksen tekijöiden tasapuolisen kohtelun vaatimusta. - Uutiset
25.5.2009 10.05
KHO:n ratkaisu kunnallisen päätöksen valituskelpoisuudestaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei kunnan sisäistä hallinto-organisaatiota koskeva päätös sisältänyt ratkaisua, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen ja johon saa hakea muutosta kunnallisvalituksella. - Uutiset
25.3.2009 5.57
Apulaisoikeuskansleri: Valituskiellon tulee perustua lakiinKaupungin työpäällikön jätemaksun poistamista koskevaan erilliseen viranhaltijapäätökseen oli merkitty, että ”tästä päätöksestä ei voi valittaa”. Päätöksestä ei käynyt ilmi, mihin lainsäännökseen valituskielto perustui. Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranhaltijapäätös oli valituskiellon perusteen osalta puutteellinen. - Uutiset
9.2.2009 12.06
KHO:n ratkaisu kunnan jäsenen valitusajasta ja pöytäkirjan pitämisestä nähtävänäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kunnanviraston ovessa oleva tiedote päivystyspuhelinnumerosta ei vastannut pöytäkirjan asettamista yleisesti nähtäväksi. Sillä seikalla, että päätöksestä on mahdollisesti tiedotettu myös muilla tavoin, kuten kunnan internetsivuilla tai lähettämällä päätös kunnan jäsenelle, ei ollut merkitystä kunnan jäsenen valitusajan alkamispäivän osalta. - Uutiset
27.1.2009 13.06
KHO:n ratkaisu kunnallisen viranhaltijan palkkausta ja muutoksenhakumenettelyä koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kunnallisvalitus on lakiin perustuva, tehokas oikeusturvakeino kunnallisen viranomaisen tekemää palkkaratkaisua vastaan, joten muutoksenhakumenettelyyn nähden toissijaisen hallintoriitamenettelyn soveltamiseen ei ollut tässä tapauksessa perusteita. - Uutiset
6.11.2008 12.47
KHO:n ratkaisu ranta-asemakaavaa koskevasta muutoksenhaustaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kunnan viranomaisen päätöksestä tehdyn valituksen ratkaiseminen ei ilman edeltävää oikaisuvaatimusmenettelyä kuulunut hallinto-oikeuden toimivaltaan. - Uutiset
26.9.2008 12.58
KHO:n ratkaisu tarjouskilpailua koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys muun muassa kunnallisvalituksen tekemisen mahdollisuudesta. - Uutiset
25.4.2008 12.15
KHO:n ratkaisu kunnan perusopetusta koskevien päätösten valituskelpoisuudestaSivistyslautakunta oli tehnyt koko kuntaa koskevan päätöksen perusopetuksen oppilasaluejaosta. Sivistystoimenjohtaja oli tämän jälkeen sivistyslautakunnan päätöksen pohjalta ja oppilasmääriä koskevan kokonaistarkastelun jälkeen tehnyt kutakin oppilasta koskevat oppilaaksiottamispäätökset. Sivistyslautakunnan päätöksen lainmukaisuus ja sen merkitys oli ollut mahdollista saattaa arvioitavaksi valitettaessa sivistystoimenjohtajan päätöksestä kunkin oppilaan osalta hallintovalituksin. Oppilasaluejakoa koskeva, lähinnä periaatepäätökseksi katsottava päätös ei siten sisältänyt sellaista ratkaisua, josta kuntalain 91 §:n mukaan sai tehdä oikaisuvaatimuksen ja valituksen. - Uutiset
15.4.2008 12.03
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta kunnan viranomaisen päätöksestäKunnan viranomainen oli päättänyt olla ryhtymättä toimenpiteisiin kuntalaisen aloitteen johdosta. Viranomaisen ratkaisusta ei saanut tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. - Uutiset
4.1.2008 15.12
KHO:n ratkaisu kaupunginvaltuuston päätöksen valituskelpoisuudesta omistajapoliittista ohjausta koskevassa asiassaKHO:2007:95Kunnallisasia - Päätöksen valituskelpoisuus - Omistajapoliittinen ohjaus - Valmistelu - Osakeyhtiö