-
Virkamies
- Kunnallinen viranhaltija ja työntekijä
- Olosuhdekorvaus
- Sivutoimi
- Valtion työntekijä
- Virantoimituksesta pidättäminen
- Virkakelpoisuus
- Virkapuku
- Virkasyyte
- Virkavala ja -vakuutus
- Virkavastuu
Kunnallinen viranhaltija ja työntekijä
- Uutiset
15.4.2024 9.30
KHO: Virkasuhde oli päättynyt liikkeenluovutukseen, kun liikelaitoksen toiminnot oli liikkeenluovutuksella siirretty yksityisoikeudelliselle yhteisölleAsiassa oli ratkaistavana, oliko A:n virkasuhde jatkunut viranhaltijalain 44 §:ssä säädetyn jatkuvuusperiaatteen perusteella myös sen jälkeen, kun liikelaitoksen toiminnot oli liikkeenluovutuksella siirretty yksityisoikeudelliselle yhteisölle. HAO:n päätös kumottiin siltä osin kuin HAO oli A:n hakemuksen johdosta vahvistanut, että A:n virkasuhde Kajaanin kaupunkiin oli jatkunut katkeamatta irtisanomispäätöksen jälkeen ja Kajaanin kaupunki oli velvoitettu korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut. A:n hakemus hylättiin 1.1.2014 jälkeisen ajan osalta. - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
25.1.2024 14.05
Avoin julkaisu tapaus Kittilästä: Kuntien on kyettävä itse ratkaisemaan kriisit lakien puitteissa – kunnille on säädettävä velvollisuus torjua rakenteellista korruptiotaTapaus Kittilä opettaa, että kuntien päätöksenteon kriiseihin on kyettävä puuttumaan tehokkaasti. Ensisijaisesti kunnan toimielinten olisi itse ratkaistava kriisinsä, katsovat professori emeritus Pekka Viljanen ja toimittaja Eeva-Liisa Hynynen kirjoittamassaan teoksessa ”Kittilän opetukset – Kirja oikeusvaltiosta ja virkavastuusta.” - Uutiset
19.1.2024 14.00
Tietopyynnön käsittely ja julkaisemattomat viranhaltijapäätökset - apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimineen lainvastaisestiViranomaisen tulee pystyä hoitamaan asiakirjapyyntöjen käsittely sekä viesteihin vastaaminen myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kanteluun toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, että kantelijalle olisi myöhemminkään toimitettu hänen pyytämäänsä viranhaltijapäätöstä kun hyvinvointialueelle oli selvinnyt, ettei kantelijan lähettämään viestiin ollut vastattu. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen huomiota siihen, että kun havaitaan, että asiakirjapyyntöön tai viestiin vastaaminen on laiminlyöty, tulee vastaaminen hoitaa ilman uutta aiheetonta viivytystä, jos ei ole selvää, että vastaaminen on jo tarpeetonta. Joissakin tilanteissa voi olla myös tarpeellista tiedustella asiakkaalta, onko viestissä tarkoitettu asia edelleen ajankohtainen. - Uutiset
3.1.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen koskien opettajan virkasuhteen purkamista seksuaalirikokseen syyllistymisen vuoksiPäätös virkasuhteen purkamisesta oli perustunut käräjäoikeuden tuomioon, jolla valittaja oli tuomittu seksuaalirikoksesta 10 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. HAO totesi, että rehtorilla oli ollut viranhaltijalain 41 §:ssä tarkoitettu erittäin painava syy valittajan virkasuhteen purkamiseen. Purkamisen laillisuutta ei ollut syytä arvioida toisin valittajan pitkän ja moitteettoman virkauran johdosta, eikä sitä voitu pitää kysymyksessä olevissa olosuhteissa suhteettoman ankarana seuraamuksena. Päätös ei siten ollut hallintolain 6 §:stä ilmenevän suhteellisuusperiaatteen vastainen. Päätös valittajan virkasuhteen purkamisesta ei ollut myöskään Suomen kansallisen lainsäädännön mukaan rikosoikeudellinen seuraamus eikä sellaiseksi tarkoitettu, minkä vuoksi siinä ei ollut kysymys EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa säädetystä ne bis in idem -kiellon vastaisesta kaksoisrangaistavuudesta. (Vailla lainvoimaa 3.1.2024) - Uutiset
20.12.2023 15.30
Hovioikeus: Oliko työsuhteen perusteettomasta päättämisestä johtuvien saatavien kanneajan vanhentuminen alkanut kulua liikkeen luovutuksesta vai KHO:n ratkaisun antamisesta lukienHO totesi kahdessa tuomiossaan, että A:n ja B:n työsuhteiden AMK Oy:ön nähden oli katsottava päättyneen sen vuoksi, ettei AMK Oy ollut liikkeen luovutuksessa ottanut heitä palvelukseensa. Sen vuoksi kanteiden vanhentumisaika oli alkanut KO:n toteamin tavoin 1.1.2014 ja kanteet oli hylättävä vanhentuneina. KO:n ratkaisuja ei ollut aihetta muuttaa. Osapuolten oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. (Vailla lainvoimaa 20.12.2023) - Uutiset
8.12.2023 11.10
HAO: Hyvinvointialue ei ollut riittävällä tavalla selvittänyt, että viranhakijan jättäminen pois haastateltavien joukosta ja palveluyksikköjohtajan virkaan haastateltujen henkilöiden valinta muutoin olisi perustunut hakijoiden ansioiden tasapuoliseen ja objektiiviseen vertailuunNäin ollen aluehallituksen ja hyvinvointialuejohtajan päätökset oli kumottava. (Ei lainvoim. 8.12.2023) - Uutiset
6.11.2023 11.30
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätökset kaupunginlakimiehen viran lakkauttamisesta ja hallintojohtajan viran perustamisesta kaupunginlakimiehen viran tilalleKaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa. (Ei lainvoim. 6.11.2023) - Uutiset
19.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Kaupunki syrji hakijaa kunnaneläinlääkärin virantäytössäEsitetystä selvityksestä ei ilmennyt, että hakijoita olisi vertailtu viranhaltijalaissa ja tasa-arvolaissa edellytetyllä tavalla yleiset nimitysperusteet huomioon ottaen tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Haastattelematta jätetyn valittajan ansioita ei ollut tasapuolisesti verrattu valituksi tulleeseen hakijaan. Toimialajohtajan ja ympäristöterveyslautakunnan päätökset olivat siten puutteellisen ja virheellisen valmistelun johdosta syntyneet virheellisessä järjestyksessä. Kaupunki ei myöskään ollut esittänyt sellaista selvitystä, joka kumoaisi valittajan valituksessa esittämän selvityksen perusteella syntyneen syrjintäolettaman. Kaupungin oli katsottava työnantajana asettaneen valittajan virantäytössä epäedulliseen asemaan sen jälkeen, kun valittajat oli aiemmin vedonnut tasa-arvolaissa säädettyihin oikeuksiinsa. Kaupunki oli menetellyt tasa-arvolain 8 a §:ssä säädetyn vastatoimien kiellon vastaisesti ja syrjinyt kielletyllä tavalla valittajaa virantäytössä. Toimialajohtajan ja ympäristöterveyslautakunnan päätökset tuli virheellisessä järjestyksessä syntyneinä ja muutoinkin lainvastaisina kumota. (Ei lainvoim. 19.9.2023) - Uutiset
8.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Soveltuvuusarvioinnin suorittanut konsultointiyhtiön työntekijä ei ollut esteellinen osallistumaan kunnanjohtajan virantäyttöä koskevan asian valmisteluun - kunnanjohtajan valinnasta tehtyä päätöstä ei muutettuHallintolain 6 §:n edellyttämä virantäyttömenettelyn puolueettomuus ei ollut valituksessa esitetyllä perusteella vaarantunut. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kunnanvaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. Valittajan valitus hylättiin. Tähän nähden ei ollut kohtuutonta, että hän joutuu pitämään mahdolliset kulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 8.9.2023) - Uutiset
7.9.2023 10.30
Hovioikeus: Kaupunki ei ollut toiminut tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastaisesti ja loukannut sivutoimisen tuntiopettajan oikeuksia, kun hänelle ei ollut osoitettu ylituntejaHO ei muuttanut KO:n hylkäävää tuomiota. (Vailla lainvoimaa 7.9.2023) - Uutiset
18.8.2023 9.20
KHO: Työnantaja ei ollut osoittanut viranhaltijan johtava asema huomioon ottaenkaan asiallista ja painavaa syytä Kolarin kunnanjohtajan virkasuhteen irtisanomiselleKuntalaissa ei ole säädetty kunnanjohtajan irtisanomisesta tyhjentävästi vaan kunnanjohtaja voidaan irtisanoa myös viranhaltijalain mukaisilla perusteilla. Kunnanjohtajan organisatorisesta erityisasemasta ei kuitenkaan seuraa, että hänen viranhaltijalain mukainen irtisanomissuojansa olisi heikompi kuin muiden viranhaltijoiden. Johtavaan asemaan kuuluva korostunut edellytys työnantajan luottamuksesta otetaan huomioon vastaavalla tavalla irtisanomisperusteen asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa kuin muidenkin kunnan johtavien viranhaltijoiden kohdalla. Kunnanvaltuuston ja HAO:n päätökset kumottiin. - Uutiset
28.7.2023 11.38
Viran hakijoita ei tosiasiallisesti vertailtu - hallinto-oikeus kumosi kunnan sivistystoimenjohtajan virkavalinnasta tehdyn päätöksenAsiassa ilmenevä selvitys ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen kokonaisuutenaankaan osoittanut, että viran hakijoita olisi tosiasiallisesti vertailtu perustuslaissa, tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa edellytetyllä tavalla. Valituksenalainen kunnanhallituksen päätös 15.4.2021 ja kunnanhallituksen päätös 15.3.2021 oli näin ollen kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneinä. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
11.7.2023 16.00
Tasa-arvovaltuutettu kehotti keskussairaalaa päivittämään ohjeistustaan tasa-arvolain mukaiseksi siten, ettei palvelussuhteiden kestoaikoja sidota perhevapaisiinNainen A pyysi tasa-arvovaltuutettua selvittämään, oliko häntä syrjitty tasa-arvolain kieltämällä tavalla, kun hänen määräaikaisuuttaan ollut jatkettu perhevapaan jälkeen. Ennen perhevapaalle jäämistä A oli kertonut esihenkilölleen toivovansa, että voisi palata samoihin tehtäviin perhevapaansa jälkeen. Hänelle ei kuitenkaan tarjottu töitä perhevapaan jälkeen. Tasa-arvovaltuutettu katsoi, että keskussairaala oli syrjinyt A:ta päättämällä ennalta, että A:n virkasuhde päättyy perhevapaan loppuessa. Siten syynä määräaikaisen viransijaisuuden jatkamatta jättämiselle oli ollut A:n raskaus ja perhevapaa. Työnantaja ei ollut näyttänyt, että sillä olisi ollut hyväksyttävä syy olla jatkamatta A:n viransijaisuutta, sillä hänen sijaisuutensa ei ollut sidottu kenenkään tietyn viranhaltijan sijaisuuteen ja työvoiman tarve näytti olleen jatkuvaa. - Uutiset
4.7.2023 11.30
Hovioikeus: Julkisessa virassa olevan toiminnan arvostelu ei täyttänyt perusmuotoisenkaan kunnianloukkauksen tunnusmerkistöäHO katsoi kuten KO, että vastaajan kirjoittamassa artikkelissa oli lausumia, joita voitiin pitää sinänsä halventavina kuten lausumat siitä, että A:n nimen mainitseminen aiheuttaa kylmiä väreitä, että A puhui työntekijöille kuin lapsille, että A:n johtamistapaan kuului alaisten nöyryyttäminen ja että Liedossa alistaminen oli voimakasta. Selvää oli, että A oli itse kokenut kyseiset lausumat loukkaavina. HO totesi, että kunnassa ilmenneet työilmapiiriongelmat olivat kuitenkin olleet artikkelin ilmestymisen aikaan laajemminkin puheena Sodankylän kunnan alueella. Vastaajan artikkelissa esittämät lausumat oli esitetty sellaisen julkisen keskustelun yhteydessä, jossa oli käsitelty Sodankylän työilmapiiriongelmaan liittyvää kysymystä. Vastaaja oli kirjoittanut paikallislehteensä julkista kiinnostusta paikkakunnalla herättäneestä aiheesta ja tällaisessa tilanteessa sananvapauden rajoittamiseen tulisi suhtautua pidättyväisesti. Artikkelissa kirjoitettu arvostelu oli kohdistunut pelkästään A:n aiempaan ja artikkelin kirjoittamishetkellä hänen sen hetkiseen työhönsä ja menettelyynsä työpaikalla. Vastaajan A:han artikkelissa kohdistama arvostelu ei myöskään selvästi ylittänyt sitä, mitä julkisessa virassa toimivan kohdalla voidaan pitää hyväksyttävänä. Näin ollen Vastaajan artikkelin lausumia oli pidettävä sallittuna julkisessa asemassa olevan henkilöön liittyvänä arvosteluna. (Vailla lainvoimaa 4.7.2023) - Uutiset
13.6.2023 13.33
Apulaisoikeuskanslerin sijainen arvioi sivistysjohtajan olleen esteellinen esittelemään päätöstä ja lautakunnan varapuheenjohtajan osallistumaan päätöksentekoonLautakunnassa oli käsitelty asiaa, joka koski erään yhdistyksen työntekijöiden siirtymistä kunnan palvelukseen. Apulaisoikeuskanslerin sijainen arvioi sivistysjohtajan olleen esteellinen esittelemään päätöstä ja lautakunnan varapuheenjohtajan osallistumaan päätöksentekoon, kun sivistysjohtaja oli kyseisen yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja ja sivistyslautakunnan varapuheenjohtaja yhdistyksen toiminnanjohtaja. - Uutiset
12.6.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Terveyskeskushammaslääkäri oli voitu irtisanoa virastaanJohtava hammaslääkäri oli 1.2.2022 päättänyt irtisanoa valittajan terveyskeskushammaslääkärin virasta 28.1.2022 alkaen siten, että irtisanomisaika päättyi 31.3.2022. Irtisanomisen perusteena oli "tehtävien puutteellinen hoito ja laiminlyönti sekä työaikojen noudattamatta jättäminen. Työtehtävien sopeuttamisesta ja esimiehen tutoroinnista huolimatta A ei selviydy tehtävistään". Yhtymähallitus oli 12.4.2022 hylännyt valittajan oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 12.6.2023) - Uutiset
8.6.2023 12.08
Kuntaliitto päivitti julkaisuaan: Ajantasaista ohjeistusta sidonnaisuuksista kunnissaTiettyjen kunnan ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kunnan päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen ja korruption torjunta. Kuntalain mukaisten käytäntöjen voidaan katsoa soveltuvan relevanteilta osin myös hyvinvointialueilla. - Uutiset
2.6.2023 9.15
KHO: HAO:n ei olisi tullut kumota irtisanomispäätöstä virheellisessä järjestyksessä syntyneenä sillä perusteella, että luottamusmiesasemassa olevalle viranhaltijalle ei ennen irtisanomispäätöksen tekemistä ollut varattu tilaisuutta lausua suostumusta koskevasta selvityksestäAsiassa oli ratkaistavana, oliko HAO:n tullut kumota päätökset luottamusmiehenä toimineen viranhaltijan irtisanomisesta sillä perusteella, että viranhaltijalle ei ollut ennen päätösten tekemistä varattu tilaisuutta tulla kuulluksi siitä selvityksestä, jonka perusteella työnantaja oli katsonut viranhaltijan edustaman henkilöstön enemmistön antaneen irtisanomiseen viranhaltijalain 38 §:n 2 momentissa tarkoitetun suostumuksen. KHO kumosi HAO:n päätöksen oikeudenkäyntikuluja koskevine ratkaisuineen ja palautti asian HAO:elle uudelleen käsiteltäväksi. HAO:n tulee ratkaista myös asiassa esitetyt B:n kaupungin ja A:n oikeudenkäyntikulujen korvaamista korkeimmassa HAO:ssa koskevat vaatimukset. - Uutiset
23.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Yhtymähallitus oli voinut harkintansa mukaan päättää maksaa ylilääkärille korvauksen tälle kertyneiden ylitöiden johdostaYhtymähallitus oli 25.1.2022 päättänyt muuttaa ylilääkärin kokonaispalkan tehtäväkohtaiseksi palkaksi ja korvata tälle kertyneet ylityöt rahana perustuen arviolaskelmaan, jonka mukaan arvio vuosien 2020–2021 ylityökorvauksesta oli noin 40 000 euroa. HAO katsoi, että yhtymähallitus oli voinut virkamääräyksessä määritellyn kokonaispalkan estämättä harkintansa mukaan päättää maksaa ylilääkärille korvauksia kertyneiden ylitöiden johdosta vuosilta 2020–2021. Yhtymähallituksen päätökset eivät olleet valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastaisia. (Ei lainvoim. 23.5.2023)