-
Kuljetussopimus
- Kuljetuspalvelut
- Perättäiskuljetus
- Rahtikirja
- Tiekuljetussopimus
Kuljetuspalvelut
- Uutiset
23.8.2023 11.20
Apulaisoikeuskansleri: Lakisääteisiä määräaikoja ei noudatettu vammaispalveluhakemuksen käsittelyssäApulaisoikeuskansleri katsoi Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsote, nykyisin Kymenlaakson hyvinvointialue) menetelleen vammaispalvelulain 3 a §:n vastaisesti kantelijan kuljetuspalvelua koskevan hakemuksen käsittelyssä, koska käsittelyaika ylitti vammaispalvelulaissa erikseen säädetyn kolmen kuukauden enimmäiskäsittelyajan eikä ylitykselle ollut esitetty laissa tarkoitettua erityistä syytä. - Uutiset
29.5.2023 14.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Kaupungin ilmoitus (kirje) vakiotaksioikeutta koskevan kirjauksen poistamisesta asiakasprofiilista lähetettiin joulun alla liian lyhyellä varoitusajallaTästä syystä kantelijalle ei jäänyt riittävästi aikaa reagoida asiaan siten, ettei yksilöllisen kuljetuspalvelun (vakiotaksi) käyttöön olisi tullut keskeytystä. Apulaisoikeusasiamiehen sijaisen mielestä kaupungin vammaispalvelujen menettely ei ollut tässä tilanteessa ollut hyvän hallinnon vaatimusten ja asiakkaan edun mukaista. - Uutiset
3.6.2022 9.30
KHO arvioi oliko sosiaaliviranomainen voinut mainitsemillaan perusteilla hylätä vaikeavammaisen hakemuksen, ja toisaalta, oliko HAO voinut velvoittaa kaupungin myöntämään haetun vuosikiintiön (ään. 3-2)KHO totesi, että että viranhaltijan ja jaoston päätöksistä ei käynyt riittävän selvästi ilmi, millä tavoin A:n yksilöllisiä olosuhteita oli hakemusta ja oikaisuvaatimusta ratkaistaessa arvioitu, kun erityisesti otettiin huomioon hänen esittämänsä selvitys sähköpyörätuolin käyttömahdollisuudesta. Kun jaoston valituksessakaan ei ollut selvitetty, minkä tyyppisiä syitä hallintokäytännössä on pidetty soveltamisohjeen mukaisesti perusteltuina, asiassa ei ollut edellytyksiä arvioida, oliko vuosikiintiön myöntämiskriteereitä sovellettu asianmukaisesti ja ottaen huomioon hallinnon oikeusperiaatteet. Tästä ei kuitenkaan seurannut, että HAO:n olisi tullut oman yksilökohtaisen arvionsa perusteella velvoittaa kunta myöntämään haettu kunnan soveltamisohjeeseen perustuva vuosikiintiö. Asiassa mainituilla perusteilla asia oli palautettava sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
19.1.2022 12.15
Oikeusasiamies: Vaikeavammaisen henkilön kuljetuspalvelun jatkuvuus ja jatkohakemuksen käsittelyaikaOA saattoi kohdissa 3.2.2 ja 3.3.3 esittämänsä käsitykset Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalveluiden tietoon. - Uutiset
9.9.2021 8.00
Itä-Suomen aluehallintovirasto ohjasi kuntia kuljetuspalvelujen järjestämisessäItä-Suomen aluehallintovirasto järjesti alueensa kunnille 7.9.2021 vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja koskevan ohjaustilaisuuden. Tilaisuudessa käsiteltiin aluehallintoviraston toteuttaman kyselyn tuloksia. Kunnille tehdyn kyselyn mukaan eroja kuntien kuljetuspalvelujen välillä on mm. ennakkotilausajassa ja ns. erillisoikeuksista tiedottamisessa. Aluehallintovirastossa on ollut ja on parhaillaan vireillä vammaispalveluihin liittyviä valvonta- ja kanteluasioita. Useimmissa niistä on ollut kysymys kuljetuspalvelujen saavutettavuudesta ja maksujen omavastuuosuuksien määräytymisperusteista. - Uutiset
12.1.2021 9.16
KHO äänesti - lihasrappeumasairautta sairastavan lapsen hakemus kehitysvammalain mukaisen erityishuolto-ohjelman hyväksymiseksi oli voitu hylätäAsiassa oli ratkaistavana, onko spinaalinen lihasatrofia (SMA) -nimisen hermostoperäisen lihasrappeumasairauden II-tyyppiä sairastavaa lasta, jolla on myös puheen tuottamisen häiriö, pidettävä kehitysvammalaissa tarkoitettuna kehitysvammaisena henkilönä, jolle kunnan tulee järjestää mainitun lain mukaista erityishuoltoa. Kun otettiin huomioon, että A:n kognitiivinen kehitys oli normaali ja hän ymmärsi puhetta ikätasoisesti, hänen hakemuksensa kehitysvammalain mukaisen erityishuolto-ohjelman hyväksymiseksi oli voitu hylätä. Ään. 5-3. - Uutiset
8.12.2020 8.45
Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi kolme päätöstä vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen maksujen enimmäismäärästäItä-Suomen aluehallintovirasto antoi lyhyen ajan sisällä kolme päätöstä vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen maksuista. Päätökset annettiin Kuopion kaupungille, Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosterille ja Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun sotelle. Aluehallintovirasto ohjaa kuntia muuttamaan vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen omavastuuosuudet lain mukaisiksi. - Uutiset
28.9.2020 13.00
Oikeusasiamies: Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalveluhakemuksen käsittely oli ollut lainvastaista ja moitittavaa- Palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma oli tehty puutteellisesti
- Kantelija ei ollut saanut hänelle tehtyä kielteistä päätöstä
- Päätöksestä ei ilmennyt riittävän selkeitä perusteluja sille, miksi kuljetuspalvelua ei ollut myönnetty - Uutiset
25.2.2020 8.40
Oikeusasiamies: Vaikeavammaisten kuljetuspalvelua ei saa erilaisilla kuntien soveltamisohjeilla järjestää sillä tavoin, että kuljetuspalvelun käyttö ja siten vaikeavammaisen henkilön liikkuminen kodin ulkopuolella järjestämistavan vuoksi tosiasiassa estyyOikeusasiamies korostaa, että kuljetuspalvelun luonteesta subjektiivisena oikeutena seuraa, että vaikeavammaisten kuljetuspalvelua ei saa erilaisilla kuntien soveltamisohjeilla järjestää sillä tavoin, että kuljetuspalvelun käyttö ja siten vaikeavammaisen henkilön liikkuminen kodin ulkopuolella järjestämistavan vuoksi tosiasiassa estyy. Oikeusasiamies saattoi Siun soten tietoon asiassa (kohdassa 3.3.3) esittämänsä käsityksen vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen asiakasohjeen puutteellisuudesta. - Uutiset
14.2.2020 11.30
KHO: Autistiselle ja vaikeasti kehitysvammaiselle oli myönnettävä vakiotaksioikeus tai muuten järjestettävä kuljetuspalvelu hänen tarpeitaan vastaavalla tavallaSaadun selvityksen perusteella HAO arvioi, että A:lla oli hänen sairauksiensa ja vammaisuutensa aiheuttamien toimintarajoitteiden ja oireiden vuoksi kohtuuttoman suuria vaikeuksia käyttää kuljetuspalvelua siinä muodossa kuin kuntayhtymä oli sen hänelle myöntänyt. A:lle oli siten myönnettävä vakiotaksioikeus tai muuten järjestettävä kuljetuspalvelu hänen tarpeitaan vastaavalla tavalla. KHO hylkäsi kuntayhtymän valituksen. HAO:n päätöstä ei muutettu. - Uutiset
9.12.2019 14.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus tuomitsi kaupunkia perusteettomasti kuljetuskilometreistä laskuttaneen yrittäjän törkeästä petoksesta 9 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseenTeon törkeysarvostelun osalta HO totesi, että vastaajan tavoittelema hyöty oli ollut 32.992,76 euroa, jota oli pidettävä RL 36 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla huomattavana. Ylilaskutuksen säännöllisyys ja pitkä kesto (melkein 1 v) huomioon ottaen tekoa oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Asiassa lausutun perusteella vastaaja oli syyllistynyt törkeään petokseen (2.1. - 31.10.2015). Vastaaja oli velvollinen korvaamaan kaupungille sille aiheutuneen vahingon määrältään 29.693,49 euroa. (Vailla lainvoimaa 9.12.2019) - Uutiset
19.11.2019 9.53
KHO palautti aivoinfarktin sairastaneen lapsen kuljetuspalveluja koskevan riidan kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostolle uudelleen käsiteltäväksiVuonna 2004 syntynyt A oli sairastanut vuonna 2010 aivoinfarktin pääosin pikkuaivojen alueella. Tämän seurauksena A:lla oli lievää ataksiaa, tasapainovaikeutta ja vasemman kehonpuoliskon hallinnan heikkoutta sekä oikealla alaneljänneksen näkökenttäpuutos. Lisäksi A:lla oli päässään pehmeä luuton kohta, joka ei kestä iskuja. X:n kaupungin viranhaltija oli hylännyt A:n hakemuksen saada 20 tuntia kuukaudessa kuljetuspalveluja harrastustoimintaan ja vapaa-ajan viettoa varten. KHO:n päätöksen mukaan vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja järjestettäessä vaikeavammainen lapsi oli erityisen tuen tarpeessa nuoren ikänsä ja vaikeavammaisuutensa vuoksi. A:n terveydentilasta ja liikkumisesta saatu selvitys huomioon ottaen A:ta oli pidettävä vaikeavammaisena henkilönä, joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voinut käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia ja joka tarvitsi välttämättä kuljetuspalveluja vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoistaan. Arvioitaessa kuljetuspalvelujen tarvetta lääketieteellisen selvityksen lisäksi otettiin huomioon A:n ikään liittyvä tarve itsenäistymiseen ja itsenäiseen liikkumiseen ilman vanhempia. A:lle sosiaalihuoltolain nojalla myönnetyllä tukihenkilötoiminnalla ei myöskään voitu korvata vammaispalvelulaissa tarkoitettuja kuljetuspalveluja. - Uutiset
27.8.2018 9.36
KHO:n ratkaisu vammaisuuden perusteella järjestettävien kuljetuspalvelujen myöntämisestäAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko A:n kuljetuspalvelujen myöntämistä koskeva hakemus ollut hylättävä sillä perusteella, että A, jolla oli erityisiä vaikeuksia liikkumisessa, voi vammoistaan ja sairauksistaan huolimatta käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. KHO katsoi, että kuntayhtymän alueella järjestettyä palveluliikennettä ei ollut pidettävä vammaispalveluasetuksen 5 §:n 1 momentissa tarkoitettuna julkisena joukkoliikennevälineenä. Tähän nähden sillä seikalla, pystyikö A käyttämään tuota palveluliikennettä, ei ollut merkitystä arvioitaessa, oliko häntä pidettävä vaikeavammaisena henkilönä kuljetuspalvelujen suhteen. A:ta oli pidettävä vaikeavammaisena henkilönä, joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voinut käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia ja joka tarvitsi välttämättä kuljetuspalvelua vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoistaan. - Uutiset
10.8.2018 14.24
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Kuljetuspalvelumatkojen järjestämistapa ei saa kaventaa vaikeavammaisen henkilön oikeuksiaApulaisoikeusasiamiehen sijaisen mielestä Porin sosiaalitoimen yleinen kuljetuspalveluiden järjestämistapa, siis se, että vaikeavammainen henkilö maksaa matkasta aiheutuneet kustannukset kokonaisuudessaan itse, saattaa vaarantaa tai ainakin kaventaa vaikeavammaisen oikeutta saada kuljetuspalveluja päätöksessä tarkoitetussa laajuudessa. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen ei pidä tällaista kuljetuspalveluiden yleistä järjestämistapaa onnistuneena, asiakkaan oikeuksia huomioivina ja niitä edistävänä. Valittu järjestämistapa saattaa estää tai ainakin kaventaa joissain tilanteissa vaikeavammaiselle henkilölle kuuluvien oikeuksien toteutumisen. - Uutiset
12.7.2018 12.34
Unionin tuomioistuimen ratkaisu Suomen KKO:n ennakkoratkaisupyyntöön tuomioistuimen toimivallasta siviili- ja kauppaoikeuden alallaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla 22.12.2000 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 5 artiklan 1 alakohdan b alakohdan toista luetelmakohtaa on tulkittava siten, että kun kyse on pääasiassa tarkoitetun kaltaisesta, jäsenvaltioiden välistä tavarankuljetusta koskevasta sopimuksesta ja kun kuljetus uudelleenlastauspaikkoineen muodostuu useista osuuksista, joissa käytetään eri kuljetusmuotoja, kyseisessä säännöksessä tarkoitettuja kuljetuspalvelun suorittamispaikkoja ovat sekä tavaran lähetyspaikka että sen toimituspaikka. - Uutiset
30.4.2018 10.38
KHO:n äänestysratkaisu vaikeavammaisen kuljetuspalvelusta ja Matkapalvelun käytöstä irrottamisestaVuonna 2002 syntynyt vaikeavammainen A sairasti vaikeaa synnynnäistä sydänvikaa, minkä lisäksi hänen toimintakykyään heikensi aivoinfarktin seurauksena toispuolihalvaus ja epilepsia. A ei kestänyt fyysistä rasitusta, mikä aiheutti A:lle huonovointisuuskohtauksia, eikä hän saanut olla sairautensa vuoksi ulkona yli kymmenen asteen pakkasessa. KHO arvioi, että A:n itsenäinen liikkuminen ilman vanhempia ja kuljetuspalvelun omatoiminen käyttö muodostui hänelle kohtuuttoman vaikeaksi Matkapalvelun kautta järjestettynä hänen vaikean sairautensa ja siitä johtuvien toimintarajoitteiden takia. A tuli edelleen irrottaa Matkapalvelun käytöstä. (Ään. 4–1) - Uutiset
11.4.2018 9.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Uber France SAS -asiassaTeknisiä standardeja ja määräyksiä ja tietoyhteiskunnan palveluja koskevia määräyksiä koskevien tietojen toimittamisessa noudatettavasta menettelystä 22.6.1998 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 98/34/EY, sellaisena kuin se on muutettuna 20.7.1998 annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 98/48/EY, 1 artiklaa ja palveluista sisämarkkinoilla 12.12.2006 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/123/EY 2 artiklan 2 kohdan d alakohtaa on tulkittava siten, että kansallinen säännöstö, jossa säädetään rikosoikeudellisista seuraamuksista sellaisen järjestelmän käyttöönoton osalta, jolla asiakkaita saatetaan yhteen sellaisten henkilöiden kanssa, jotka suorittavat vastikkeellisesti henkilökuljetuksia tieliikenteessä alle 10-paikkaisilla ajoneuvoilla, vaikkei heillä ole tähän lupaa, koskee ”kuljetusalan palvelua” siltä osin kuin sitä sovelletaan älypuhelimen sovelluksen välityksellä tarjottuun välityspalveluun, joka on erottamaton osa kokonaispalvelua, jonka pääasiallinen osatekijä on kuljetuspalvelu. Tällainen palvelu ei kuulu näiden direktiivien soveltamisalaan. - Uutiset
4.7.2017 13.00
Julkisasiamiehen mukaan jäsenvaltiot voivat kieltää ja tehdä rangaistavaksi kuljetustoiminnan lainvastaisen harjoittamisen UberPop-palvelun yhteydessä tarvitsematta ilmoittaa lakiehdotusta etukäteen komissiolleJulkisasiamies tarkastelee myös tilannetta, jossa unionin tuomioistuin katsoisi, että UberPop-palvelu on direktiivissä tarkoitettu tietoyhteiskunnan palvelu. Mainitussa tapauksessa julkisasiamies päättelee, että Uberin kaltaisen välittäjän toiminnan kieltäminen ja torjuminen kuljetustoiminnan lainvastaisen harjoittamisen yhteydessä ei merkitse direktiivissä tarkoitettua teknistä määräystä, joten lakiehdotuksen ilmoittaminen komissiolle ei jälleen ole tarpeen. - Uutiset
8.6.2017 8.33
AVI:n päätös Helsingin sosiaali- ja terveysviraston menettelystä vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun järjestämisessäAVI kiinnitti Helsingin sosiaali- ja terveysviraston huomiota asianmukaiseen päätöksentekoon. Lisäksi AVI kiinnitti kaupungin huomiota asiakkaiden erityisen tuen tarpeiden huomioimiseen ohjauksessa ja neuvonnassa palvelujen järjestämistapaa muutettaessa. AVI ilmaisi käsityksenään, että vaikeavammaisten kuljetuspalvelujen järjestämistapa ei saa estää tai kaventaa tosiasiallisesti kuljetuspalvelun saajaa käyttämästä hänelle kuuluvia kuljetuspalveluja. - Uutiset
6.5.2014 11.11
KHO: Koematkasta kieltäytyneen vaikeavammaisen kuljetuspalvelua koskeva hakemus voitiin hylätäHakijan, jolla oli lukuisia hänen liikkumistaan eri tavoin vaikeuttavia sairauksia ja joka oli kieltäytynyt fysioterapeutin kanssa linja-autolla tehtävästä koematkasta hänen todellisen liikkumiskyvyn selvittämiseksi, hakemus vammaispalvelulain mukaisesta vaikeavammaisten kuljetuspalvelusta oli voitu hylätä.