Koulutus
- Uutiset
8.9.2006 15.35
Komissio perää koulutusjärjestelmiin tehokkuuden ohella tasapuolisuuttaEurooopan komissio korostaa 8.9. antamassaan tiedonannossa, että eurooppalaisten koulutusjärjestelmien on oltava sekä tehokkaita että tasapuolisia, jotta niiden laatu riittäisi luomaan kasvua, työpaikkoja ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Jäsenvaltioiden koulutusjärjestelmien modernisoinnissa tavoitteena on useimmiten toiminnallinen tehokkuus ja kustannustehokkuus. Vaikka tehokkaat järjestelmät ovat toki menestyksen edellytys, komission mukaan tehokkuutta ei välttämättä tarvitse tavoitella tasapuolisuuden kustannuksella. - Uutiset
4.9.2006 16.11
Lapin yliopiston lukuvuoden avajaisissa sanailtiin korkeakoulupolitiikastaOpetusministeriön tiedepolitiikan yksikön johtaja Anita Lehikoinen käsitteli Lapin yliopiston 28. lukuvuoden avajaisissa mm. alueellisen korkeakoululaitoksen haasteita ja yhteistyötä. Lehikoisen mukaan alueellisesti kattavan korkeakouluverkon ylläpito on johtanut siihen, että kaikkien korkeakoulujen, myös yliopistojen voimavarat ovat sirpaleiset, eikä riittävän vahvoja yksiköitä ole juurikaan syntynyt. Rehtori Mauri Ylä-Kotolan mukaan keskustelu korkeakouluyksiköiden määrästä perustuu suuri on kaunista ja keskitetty on tehokasta -ajatteluun, joka on omaksuttu ilman kriittistä reflektiota. - Uutiset
30.8.2006 15.34
Koulukiusaamisen vastainen ohjelma kehitetään Turun yliopistossaOpetusministeriö ja Turun yliopiston psykologian laitos ja Oppimistutkimuksen keskus allekirjoittivat keskiviikkona 30.8. sopimuksen koulukiusaamisen vastaisen KiVa Koulu -ohjelman kehittämisestä. Ohjelmalla pyritään löytämään työkaluja kiusaamisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisemiseen. - Uutiset
28.8.2006 9.38
Tradenomiliitto huolissaan työelämän tasa-arvosta, pätkätöistä ja koulutuksen tasostaTradenomiliitto TRAL vaatii tulevalta hallitukselta vahvempaa puuttumista työelämän tasa-arvo-ongelmiin niin palkkauksessa kuin toimiasemiin sijoittumisessakin. Määräaikaisten työsuhteiden ketjuttamista olisi myös torjuttava tosissaan eikä vain selvitettävä. TRAL vaatii myös korkeakouluverkon rationalisointia, jotta koulutuksen laatutaso säilyy riittävänä. - Uutiset
8.6.2006 9.28
Helsinkiin ehdotetaan perustettavaksi Eurooppa-kouluOpetusministeriön työryhmä ehdottaa, että Helsinkiin perustettaisiin varsinainen Eurooppa-koulu tai -kumppanuuskoulu. Ehdotuksen taustalla on halu järjestää EU:n kemikaaliviraston henkilöstön lasten koulutustarpeet mahdollisimman hyvin. - Uutiset
2.6.2006 13.37
Tutkimus: korkea koulutus ei takaa hyvää työelämääYlempien toimihenkilönaisten työhyvinvointi on AKAVA:n tutkimuksen mukaan heikentynyt. Tulokseen on päädytty perjantaina julkistetussa Tilastokeskuksen työssäolotutkimuksessa sekä AKAVAn tutkijan Ulla Aitan artikkelissa. - Uutiset
30.5.2006 8.21
Ympäristökasvattajat kaipaavat valtakunnallista toimintamalliaYmpäristökasvatuksen kehittämiseen tarvitaan enemmän jämäkkyyttä ja yhteistä näkemystä siitä, minne ollaan menossa. Tarvitaan myös valtakunnallinen toimintamalli ja linjaukset. Lisäksi tarvitaan toiminnan rahoitusta, koska ympäristökasvatusta toteutetaan nykyään pitkälti talkooperiaatteella, käytännön ympäristökasvattajat vaativat. - Uutiset
26.5.2006 8.53
Oppilaitosten perustamishankepäätökset lääninhallituksilleValtioneuvosto esittää opetus- ja kirjastotoimen perustamishankkeita koskevia lakimuutoksia. Niiden myötä osa perustamishankepäätöksistä siirretään opetusministeriöltä lääninhallituksille. - Uutiset
18.5.2006 7.55
Akateemisten työttömyys pian lama-ajan tasollaAkavan puheenjohtaja Risto Piekan mukaan korkeasti koulutettujen työttömyys lähestyy huolestuttavasti 90-luvun lamavuosien tasoa. AKAVAn opiskelijavaltuuskunta AOVA ja Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL puolestaan vaativat aloituspaikkamäärien laskemista korkeakoulutuksessa. - Uutiset
3.5.2006 13.46
Tutkijanuratyöryhmän loppuraporttiTutkijanuran kehittämistä ja houkuttelevuutta pohtinut työryhmä ehdottaa, että Suomeen luotaisiin neliportainen tutkijanuramalli. Mallissa tutkijanura etenee tohtorikoulutettavasta tutkijatohtoriksi, jonka jälkeen seuraa akatemia- ja yliopistotutkijavaihe ja lopuksi akatemiaprofessorin, professorin ja tutkimusprofessorin virat. - Uutiset
3.5.2006 10.27
Aikuisopiskelua pohtineen työryhmän mietintöOpetusministeriön ja työministeriön yhteinen työryhmä on luovuttanut ehdotuksensa aikuisopiskelun tietopalvelujen, neuvonnan ja ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelmaksi. Työryhmä esittää, että työikäisen aikuisväestön opintojen neuvontaa ja ohjausta kehitetään lähivuosina onnistuneiden koulutuspäätösten ja osaavan työvoiman saatavuuden takaamiseksi. Kehittämisohjelmien toimenpiteet on tarkoitus ottaa käyttöön vuoteen 2012 mennessä. - Uutiset
27.4.2006 15.08
Hallituksen koulutuspoliittinen selontekoHallitus nostaa koulutuspoliittisessa selonteossa tulevien vuosien koulutuspolitiikan painopisteeksi tasa-arvon ja koulutusmyönteisyyden vahvistamisen, koulutuksen laadun kehittämisen, koulutusjärjestelmän kansainvälistämisen, korkeakoululaitoksen uudistamisen ja koulutusjärjestelmän tehokkuuden. - Uutiset
24.4.2006 13.23
Työryhmä kehittämään rakennusalan työnjohdon AMK-tutkintoaOpetusministeriö on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on luoda rakennusalalle oma ammattikorkeakoulutasoinen työnjohtotehtäviin kelpoisuuden antava tutkinto. Uuden tutkinnon avulla voidaan vastata alan osaamis- ja työvoimatarpeisiin. - Uutiset
20.4.2006 15.09
Kouluretkien ja leirikoulujen maksuttomuudesta ohjeetOpetushallitus on antanut opetuksen järjestäjille ja kouluille tiedotteen perusopetuksen yhteydessä toteutettavien retkien, leirikoulujen ja tapahtumien maksuttomuudesta. - Uutiset
19.4.2006 12.04
EK:n koulutus- ja työvoimapoliittiset linjauksetOsaavan työvoiman saatavuus on Suomen menestymisen ydinedellytys. Vaikka koulutusjärjestelmämme on monilta osin todettu korkeatasoiseksi, siinä on edelleen paljon kehitettävää, ja toimintaympäristön nopeassa muutoksessa kehittämisen tarve korostuu entisestään. Ammattitaitoisen henkilöstön kysyntä ja työvoiman tarjonta eivät tätä nykyä kohtaa, todetaan Elinkeinoelämän keskusliiton koulutus- ja työvoimapoliittisissa linjauksissa vuosille 2006 - 2010. - Uutiset
7.4.2006 17.34
Työnjohtokoulutusta pohtineen työryhmän muistioTyönjohtokoulutuksen nykytilaa, teollisuuden ja rakentamisen osaamistarpeita sekä koulutettavien määrällisiä kehittämistarpeita pohtinut työryhmä luovutti muistionsa opetusministeri Antti Kalliomäelle perjantaina 7.4. Työryhmä ei päässyt yksimielisyyteen rakennusalan työnjohtotutkinnon järjestämisestä ammattikorkeakouluissa. Kalliomäki ilmoitti asettavansa suppeamman työryhmän pohtimaan tätä ongelmaa. - Uutiset
3.4.2006 8.00
OECD kehuu suomalaisen koulutuksen tasa-arvoa, mutta esittää myös kritiikkiä ja suosituksiaOECD on arvioinut tasa-arvon toteutuvan hyvin Suomen koulutusjärjestelmässä. Erityisesti arvostetaan peruskoulun tarjoamia yhtäläisiä koulutusmahdollisuuksia ympäri maata. Eniten kritiikkiä asiantuntijaryhmä kohdistaa ammatillisen koulutuksen heikkoon vetovoimaan ja suureen keskeyttämisten määrään. - Uutiset
9.3.2006 7.26
OPM haluaa uudistaa korkeakoululaitoksen rakennettaOpetusministeriön asettama valmisteluryhmä on laatinut muistion korkeakoululaitoksen rakenteellisen kehittämisen linjauksista. Haasteet liittyvät erityisesti toiminnan laadun ja tehokkuuden lisäämiseen, julkisen tutkimusjärjestelmän toimivuuden parantamiseen, kansainvälistymiseen ja väestön ikärakenteen muutokseen. Muistion mukaan alueellisen vaikuttavuuden kannalta riittävän suuren korkeakouluyhteisön syntyminen on keskeistä. - Uutiset
16.2.2006 11.13
Työryhmä pohtimaan ammatillisten tutkintojen kehittämistä Opetusministeri Antti Kalliomäki on asettanut työryhmän laatimaan ehdotuksen periaatteiksi, joiden mukaisesti ammatillisia perustutkintoja, ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja tulee kehittää ja ammatillisten tutkintojen asema koulutusjärjestelmässä selkiyttää. Työryhmän tulee myös laatia ehdotus tarvittavista säädösmuutoksista. - Uutiset
14.2.2006 14.03
STTK haluaa tiivistää työelämän ja koulutuksen välistä vuoropuheluaTyöelämän osaamistarpeiden on ohjattava ammatillisesti eriytyvää koulutusta kaikilla tasoilla. Myös yliopistojen on kuunneltava työelämän tarpeita opetuksen sisällöllisessä ja määrällisessä kehittämisessä. Koulutuksen ja työelämän tiivistä vuoropuhelua tarvitaan, jotta Suomi osaa sijoittaa oikein tulevaisuuden osaamistarpeisiin. STTK:n tavoitteena on, että työelämä osallistuu opetussuunnitelmia kehittämällä koulutuksen laadun parantamiseen, puheenjohtaja Mikko Mäenpää sanoo.