Kotikunta
- Uutiset
23.2.2024 8.00
EUT: Jäsenvaltion kieltäytyminen myöntämästä kansalaiselleen passin lisäksi matkustusasiakirjana toimivaa henkilökorttia pelkästään sillä perusteella, että hänellä on kotipaikka toisessa jäsenvaltiossa, on EU-lainsäädännön vastaistaKieltäytyminen rajoittaa oikeutta vapaaseen liikkuvuuteen Euroopan unionin sisällä ja saa aikaan erilaisen kohtelun ulkomailla asuvien ja kyseisessä jäsenvaltiossa asuvien kansalaisten välillä. - Uutiset
5.12.2023 9.09
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kotikuntalakiesityksen vaikutuksia on arvioitu hyvinLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle laista kotikuntalaiksi. Lakiehdotus on perusteellisesti valmisteltu. Lakiehdotuksen vaikutuksia ja erilaisia vaihtoehtoja on käsitelty monipuolisesti ja huolellisesti. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi kotikuntalaki. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on varmistaa, että väestötietojärjestelmään tehtävät kotikuntamerkinnät ovat ajantasaisia ja paikkansapitäviä, jotta muut viranomaiset voivat omissa ratkaisuissaan luottaa niihin. Uudessa kotikuntalaissa ihmisten kotikunta määräytyisi pitkälti voimassa olevaa lakia vastaavasti. - Uutiset
28.8.2023 15.15
Uusi laki selkeyttää kotikunnan määräytymistä – ota kantaa lain ehdotuksiin 20. lokakuuta 2023 mennessäUudessa kotikuntalaissa säädettäisiin nykyistä tarkemmin, miten ihmisten kotikunta ja asuinpaikka määräytyvät. Kotikunnan ehdot säilyisivät ennallaan. Jatkossakin henkilön kotikunta on se kunta, jossa hän asuu. Valtiovarainministeriö pyytää nyt lausuntoja ja mielipiteitä kotikuntalain uudistamisesta. Viranomaiset, yritykset ja järjestöt voivat jättää lausuntoja lausuntopalvelu.fi-sivustolla, ja kansalaiset voivat ilmaista mielipiteensä otakantaa.fi-sivuston kyselyssä. Kyselyiden määräaika on 20. lokakuuta. Uusi laki korvaisi alkuperäisen kotikuntalain, joka on vuodelta 1994. - Uutiset
30.6.2023 12.00
KHO: Kunnallisvalitus, kunnan jäsen, yhteisön kotipaikka (Alavus) - Uutiset
17.3.2023 8.00
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuusto oli voinut todeta valittajan menettäneen vaalikelpoisuutensaKuntaa ei voitu pitää valittajan kotikuntana. Kaupunginvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä päätös ollut muutenkaan lainvastainen. Valittajan valitus oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 17.3.2023) - Uutiset
13.1.2023 11.29
KHO: Oikeus vaatia henkilötietojen oikaisemistaAsiassa oli ratkaistavana, oliko Digi- ja väestötietoviraston tullut oikaista väestötietojärjestelmään merkittyjä muutoksenhakijan asuinpaikkatietoja takautuvasti hänen vaatimallaan tavalla, kun korjausvaatimuksessa esitetyistä muutoista ei ollut aikanaan tehty muuttoilmoituksia. Kun väestötietojärjestelmässä olevat osoitetiedot vastasivat tehtyjä muuttoilmoituksia, muutoksenhakijan yleisen tietosuoja-asetuksen 16 artiklan perusteella oikaistavaksi vaatimia asuinpaikkatietoja ei voitu pitää kotikuntalain perusteella tietojen käsittelyn tarkoituksiin nähden virheellisinä. - Uutiset
1.12.2022 9.39
KKO: Oikeus ilmaiseen koulukuljetukseen ei voi yksinään olla riittävä peruste määrätä lasten virallinen asuinpaikka ilmoitettavaksi kauempana lasten lähikoulusta asuvan vanhemman luokseSamassa kunnassa asuvien A:n ja B:n lapset oli määrätty yhteishuoltoon ja asumaan vuoroviikoin kummankin vanhempansa luona. A, joka asui 35 kilometrin päässä lasten lähikoulusta, vaati, että lasten viralliseksi asuinpaikaksi määrätään ilmoitettavaksi hänen kotinsa, koska tällöin kunta olisi velvollinen järjestämään lapsille maksuttoman koulukuljetuksen ja iltapäivätoimintaa. Korkein oikeus katsoi päätöksestään tarkemmin ilmenevillä perusteilla, että lapsen viralliseksi asuinpaikaksi ilmoitettavaa kotia koskevaa määräystä annettaessa keskeinen harkintaperuste oli lapsen etu ja että oikeus ilmaiseen koulukuljetukseen ei ollut yksinään riittävä peruste määrätä lasten virallinen asuinpaikka ilmoitettavaksi kauempana lasten lähikoulusta asuvan A:n luokse. - Uutiset
28.7.2021 15.00
Oikeuspaikkaa koskeva väite hylättiin - jatkokäsittelylupaa ei myönnettyOikeudellinen sääntely yleisen oikeuspaikan osalta (asuinpaikka / väestötietojärjestelmä) - Oikeudellinen sääntely kiinteistöä koskevan valinnaisen oikeuspaikan osalta - Uutiset
26.4.2021 10.30
Apulaisoikeuskansleri: Kelan neuvonnan oltava oikeansisältöistä ja selkeääKantelija arvosteli Kelan menettelyä kotikuntalain mukaisen osoitteenmuutoksen tekemisen neuvonnassa. Kantelijan mielestä Kelan ohjeistus asiassa oli epäselvä. Apulaisoikeuskansleri esitti käsityksensä hyvään hallintoon kuuluvasta viranomaisen palveluperiaatteesta ja neuvontavelvollisuudesta. - Uutiset
30.3.2021 15.00
Hovioikeus hylkäsi vaatimukset alle 12-vuotiaan lapsen kuulemisesta uudelleen ja uusien todistajien kuulemisesta hovioikeudessaLasta (8 v.) oli kuultu ja hänen ikätasoinen mielipiteensä oli selvitetty käräjäoikeusvaiheessa olosuhdeselvityksessä. Asianosaiset olivat yhtä mieltä siitä, että lapsi jatkaa koulunkäyntiä K:ssa eikä hänen mielipiteestään koulun suhteen ollut riitaa. Edellä lausuttuun nähden ja ottaen huomioon lapsen ikä, HO katsoi, ettei lapsen kuuleminen uudelleen ollut asian ratkaisemisen kannalta tarpeen. Uusien todistajien osalta HO totesi asiassa olleen kysymys ainoastaan kotikuntalain mukaisesta lapsen virallisesta asuinpaikasta. Äidin nimeämille uusille todistajille ilmoitetut todistusteemat huomioon ottaen HO katsoi, ettei todistelu koskenut riitaista seikkaa ja oli siten tarpeetonta. - Uutiset
11.3.2021 8.30
Kuntainfo: covid-19-rokotuksia suositellaan henkilöille, joilla ei ole kotikuntaa SuomessaSTM on antanut suosituksen kunnille ja kuntayhtymille covid-19-rokotuksista henkilöille, joilla ei ole kotikuntaa Suomessa tai joilla ei ole muuta oikeutta saada ennaltaehkäiseviä julkisen terveydenhuollon palveluja Suomessa. - Uutiset
14.12.2020 14.25
Kotikuntalain muuttaminen siirtyyValmisteltua hallituksen esitystä ei anneta eduskunnalle, kerrotaan valtiovarainministeriön Kunnat-uutiskirjeessä. - Uutiset
9.9.2020 7.00
Kotikuntalain muutosesitys lausuntokierrokselle 20. lokakuuta saakkaValtiovarainministeriö pyytää lausuntoja kotikuntalain muuttamisesta. Ehdotuksen keskeisin muutos on, miten kotikunta voidaan poistaa ulkomaalaisilta silloin, kun heillä ei ole enää kotikunnan saamisen edellytyksiä. Lausuntoja pyydetään viimeistään 20.10.2020. Lakiin suunnitellaan myös muutamia muita, pienempiä muutoksia. Muutokset perustuvat kotikuntalain muutostarpeita keväällä 2020 selvittäneen työryhmän ehdotuksiin. - Uutiset
28.5.2020 12.30
Työryhmä esittää muutoksia kotikuntalakiinKotikuntalain muutostarpeita selvittänyt työryhmä esittää, että lakiin lisätään perusteet, joilla väestötietojärjestelmän kotikuntamerkintä voidaan poistaa, jos henkilö ei enää täytä laissa kotikunnan saamiselle Suomessa asetettuja edellytyksiä. Työryhmä ehdottaa myös muita, pienempiä muutoksia kotikuntalakiin. Työryhmä luovutti loppuraporttinsa 27.5.2020. - Uutiset
22.5.2020 13.01
Hallinto-oikeus: ELY-keskuksen päätös evätä kalastuslupa Tenojoen jokilaaksossa ei ollut PL 17 §:n 3 momentissa säädetyn saamelaiskulttuurin suojan ja KP-sopimuksen 27 artiklan vastainenValituksen mukaan A oli saamelainen ja hänellä oli isänsä ennakkoperintönä antama kalastusoikeus Tenojoelle, jotta hän voisi harjoittaa verkkokalastusta Tenojoessa ja sen sivuvesistöissä. A:n kotikunta oli Utsjoki, mutta hän työskenteli kuitenkin muualla ja matkusti paljon ulkomailla edustustehtäviensä vuoksi. Luvan epääminen esti valituksen mukaan A:ta harjoittamasta perinteistä saamelaista kalastusta. Valituksen johdosta asiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, estikö kalastussäännön ja voimaansaattamislain säännöksiin perustuva valituksenalainen päätös ja sen mukainen kalastusluvan epääminen A:ta harjoittamasta kulttuuriaan PL 17 §:n 3 momentin ja Suomea sitovan KP-sopimuksen 27 artiklan vastaisesti. Asiassa tuli tällöin arvioitavaksi erityisesti se seikka, voitiinko saamelaisen oikeutta harjoittaa omaan kulttuuriin liittyvää kalastusta rajata asuinpaikkaperusteisesti siten, että muualla kuin voimaansaattamislain 9 §:ssä tarkoitetulla alueella asuvien saamelaisten oikeus kalastaa Tenojoella estettiin tai sitä vähintäänkin merkittävästi rajoitettiin edellä mainittujen kalastussäännön määräysten ja voimaansaattamislain säännösten nojalla. HAO hylkäsi A:n valituksen katsoen, ettei ELY-keskuksen päätös ollut PL 17 §:n 3 momentissa säädetyn saamelaiskulttuurin suojan ja KP-sopimuksen 27 artiklan vastainen. (Ei lainvoim. 22.5.2020) - Uutiset
20.2.2020 10.12
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että tieto lapsen kotikunnasta voitiin antaa isälle - valvottujen tapaamisten vahvistaminen ei ollut ristiriidassa lapsen edun kanssaLapsen (s. 2009) tai äidin etu ei antanut aihetta rajoittaa isän tietojensaantioikeutta niin olennaisesti, ettei isä olisi saanut tietää lapsen kotikuntaa, josta saattoi olla pääteltävissä myös äidin kotikunta. Myöskään asuinpaikan ja osoitteen sekä muiden mahdollisten yhteystietojen osalta asiassa ei ollut esitetty todistelua objektiivisesta terveys- tai turvallisuusuhasta. Ottaen kuitenkin huomioon asiakirjoista ilmenevät kirjaukset siitä, miten äiti oli subjektiivisesti kokenut uhan, HO päätyi lapsen etua harkitessaan siihen, että tietojensaantioikeutta ei ollut syytä ainakaan tässä vaiheessa ulottaa asuinpaikkaa ja osoitetta koskeviin tietoihin sekä muihin yhteystietoihin. Lapsi ei ollut tavannut isäänsä säännöllisesti useaan vuoteen, ja hän oli asian ollessa KO:ssa vireillä vastustanut tapaamisia voimakkaasti. HO:sa ei ollut kuitenkaan tullut esiin sellaisia seikkoja, joiden vuoksi tapaamisoikeuden vahvistamisen olisi voitu katsoa olevan ilmeisessä ristiriidassa lapsen edun kanssa. (Vailla lainvoimaa 20.2.2020) - Uutiset
20.12.2019 9.50
KHO: Euroopan kemikaalivirastossa työskentelevällä oli oikeus kotikuntaan SuomessaEuroopan unionin toisen jäsenmaan kansalaisella, joka oli muuttanut pysyvästi Suomeen ja rekisteröinyt oleskeluoikeutensa ulkomaalaislain mukaisesti, oli oikeus kotikuntaan Suomessa, vaikka hän työskenteli Euroopan kemikaalivirastossa ja siten nautti erioikeutena ja vapautena mahdollisuutta välttyä ulkomaalaisten rekisteröintiä koskevilta muodollisuuksilta. HAO:n ja maistraatin päätökset kumottiin ja asia palautettiin maistraatille henkilön kotikunnan väestötietojärjestelmään merkitsemistä varten. - Uutiset
8.5.2019 12.00
Kuntainfo: Ihmiskaupan uhreilla on oikeus erityiseen tukeen ja palveluihin SuomessaSTM on ohjeistanut kuntia kohtaamaan ja auttamaan ihmiskaupan uhreja, joilla on oikeus erityiseen tukeen ja palveluihin Suomessa. Kunnat tarvitsevat nykyistä enemmän tietoa ja välineitä auttaa ihmiskaupan uhreja, olipa uhreilla kotikunta tai ei. - Uutiset
30.10.2018 11.00
KHO:n ratkaisu henkilökohtaisen avustajan palkkauskustannusten korvaamisesta Tallinnassa suoritettavien oikeustieteen opintojen ajaksiKHO katsoi EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisun saatuaan, etteivät Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasioiden jaoston alainen viranhaltija sekä yksilöasioiden jaosto olleet voineet hylätä A:n hakemusta henkilökohtaisen avustajan palkkauskustannusten korvaamisesta pelkästään sillä perusteella, että A:n oleskelu Tallinnassa Virossa ei ollut enää satunnaista vaan läheni vakinaisen oleskelun käsitettä. Tämän vuoksi HAO:n ja sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasioiden jaoston päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasioiden jaostolle A:n hakemuksen mukaista avustajatuntimäärää vastaavien kustannusten korvaamiseksi A:lle vammaispalvelulain 8 d §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla hänen Tallinnassa opiskelunsa ajalta. - Uutiset
26.4.2018 10.35
KHO:n ratkaisu valtion mielisairaalassa hoidettavana olleen henkilön laitoshuollon kustannusten jaosta kuntien välillä - kotikunnan vaihto laitoshoidon aikanaValtion mielisairaalassa hoidettavana ollut A, jonka kotikunta oli vuoden 2014 alussa ollut X:n kaupunki, oli tammikuussa 2014 valinnut kotikunnakseen Y:n kaupungin. Y:n kaupunki vaati, että X:n kaupunki velvoitetaan korvaamaan Y:n kaupungille A:n laitoshuollosta kotikunnan vaihtamisen jälkeen vuosina 2014 ja 2015 aiheutuneet kustannukset. KHO katsoi, ettei korvausvastuu A:n laitoshoidosta aiheutuneista kustannuksista ollut siirtynyt X:n kaupungilta Y:n kaupungille, vaikka A oli laitoshoitonsa aikana valinnut kotikunnakseen Y:n kaupungin.