-
Lähdevero
- Korkotulon lähdevero
Korkotulon lähdevero
- Uutiset
11.5.2023 14.00
Päivitetty ohje: Korkotulojen verotusVerohallinnon ohjeen lukua 2.4.6 on päivitetty. Lisäksi ohjeeseen on lisätty uusi luku 2.6. korkotulon lähdeveron ilmoittamisesta. Ohje on voimassa 10. toukokuuta 2023 lukien toistaiseksi. - Uutiset
2.3.2022 12.30
EUT:n ennakkoratkaisu lähdeveron perimisestä ulkomaisen emoyhtiön kotimaiselle tytäryhtiölle myöntämän korottoman lainan fiktiivisestä korosta (Bulgaria)Korko- rojaltidirektiivin, emo-tytäryhtiödirektiivin ja pääoman hankinnasta suoritettavista välillisistä veroista annetun direktiivin säännöksiä on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään lähdeverona kannettavasta verosta, jota peritään kotimaisen tytäryhtiön ulkomaiselta emoyhtiöltään saaman korottoman lainan fiktiivisistä koroista, jotka tytäryhtiö olisi markkinaolosuhteissa joutunut maksamaan emoyhtiölleen. SEUT 63 artiklaa on suhteellisuusperiaatteen valossa tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään lähdeverona kannettavasta verosta, jota peritään kotimaisen tytäryhtiön ulkomaiselta emoyhtiöltään saaman korottoman lainan fiktiivisistä koroista, jotka tytäryhtiö olisi markkinaolosuhteissa joutunut maksamaan emoyhtiölleen, kun tätä lähdeveroa sovelletaan kyseisten korkojen bruttomäärään, josta ei voida vähentää kyseiseen lainaan liittyviä kuluja tässä vaiheessa vaan lähdeveron uudelleen laskeminen ja mahdollinen palauttaminen edellyttää tätä koskevan hakemuksen tekemistä myöhemmin, kunhan yhtäältä kyseisessä säännöstössä tätä varten säädetyn menettelyn kesto ei ole kohtuuton ja toisaalta palautettaville rahamäärille on suoritettava korkoa. - Uutiset
29.5.2020 15.12
Uusi ohje: Joukkovelkakirjalainojen verotuksesta tuloverolain mukaanVerohallinnon 28. toukokuuta antama ohje korvaa 29.1.2013 annetun samannimisen ohjeen. Uutta ohjetta sovelletaan vuodesta 2020 toimitettavasta verotuksesta alkaen. - Uutiset
1.11.2019 9.00
Päivitetty ohje: Korkotulojen verotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään luonnollisen henkilön saamien korkotulojen verotusta. Luonnollisella henkilöllä voi olla korkotulon lähdeveron alaisia korkotuloja, tuloverotuksessa veronalaisia korkotuloja tai verovapaita korkotuloja. Ohjeen lukua 2.1.5 on päivitetty arvopaperimarkkinalain (746/2012) 4 luvun kumoamisen johdosta. - Uutiset
9.10.2018 14.17
Keskusverolautakunnan äänestysratkaisu korkotulon lähdeverostaKVL totesi, että hakemuksessa kuvatun sulautumisen jälkeen velkakirjalle kertyvän koron maksoi hakemusasiakirjojen mukaan C Oyj:n suomalainen pääliike yhtiölle siirtyneen velvoitteen perusteella. Kun tähän nähden otettiin huomioon korkotulon lähdeverosta annetun lain 3 §:n sekä 20 §:n 2 momentin sanamuoto, KVL katsoi, että se osa korosta, joka oli kertynyt sulautumisen jälkeiseltä ajalta, oli sellaista Suomesta saatua tuloa, josta tuli suorittaa korkotulon lähdeveroa. Ennakkoratkaisu vuosille 2018 ja 2019. (Ei lainvoim. 9.10.2018) - Uutiset
19.4.2017 13.00
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu korkotulon verottamisesta lainan liikkeellelaskijan sulauduttua ruotsalaiseen emoyhtiöönsäKVL katsoi, että hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa A AB, Suomen sivuliikkeen joukkovelkakirjan nimellisarvolle sen takaisinmaksupäivänä mahdollisesti maksama tuotto oli sellaista Suomesta saatua tuloa, josta tuli suorittaa korkotulon lähdeveroa. Näin ollen tuotto ei ollut hakijan tuloverotuksessa veronalaista tuloa. (Ei lainvoim. 19.4.2017) - Uutiset
27.3.2017 14.30
Uusi ohje koskien Säästödirektiiviä (2003/48/EY)Vuodesta 2016 alkaen kumottu säästödirektiivi koski tietojenvaihtoa, jolla mahdollistettiin luonnollisten henkilöiden korkotulojen verottaminen siinä Euroopan unionin jäsenvaltiossa, jossa henkilöt asuvat. Korkotuloja koskeva tietojenvaihto jäsenvaltioiden välillä tapahtuu jatkossa virka-apudirektiivin (2011/16/EU) nojalla. - Uutiset
26.9.2016 14.56
Uusi ohje: Korkotulojen verotusVerohallinto on julkaissut ohjeen, jossa käsitellään luonnollisen henkilön saamien korkotulojen verotusta. Luonnollisella henkilöllä voi olla korkotulon lähdeveron alaisia korkotuloja, tuloverotuksessa veronalaisia korkotuloja tai verovapaita korkotuloja. - Uutiset
28.9.2015 11.23
Verohallinnolta uusi kannanotto: Ennakonpidätyksen toimittaminen joukkorahoitetun luoton korostaKannanotossa käsitellään kysymystä siitä, miten joukkorahoituksen välittäjän välittämästä korosta toimitetaan ennakonpidätys ja annetaan Verohallinnolle ilmoitukset silloin, kun luotonottaja (velallinen) ei tiedä koron lopullista saajaa (velkojaa). - Uutiset
10.1.2012 15.11
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu yhdysvaltalaisen suljetun sijoitusrahaston Suomesta saaman osinkotulon lähdeverostaYhdysvaltalaisen suljetun sijoitusrahaston suomalaisista pörssiyhtiöistä saama osinkotulo ei ollut Suomessa lähdeverosta vapaata tuloa sijoitusrahastoa koskevan TVL 20 §:n 1 momentin 2 kohdan perusteella eikä rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain 3 §:n 5 momentin perusteella. (Ei lainvoim.) - Uutiset
22.12.2011 15.21
Valtioneuvosto kannattaa komission ehdotusta korko- ja rojaltimaksuihin sovellettavasta yhteisestä verotusjärjestelmästäValtioneuvosto kannattaa komission ehdotusta, jolla nykyisen direktiivin 2003/49/EY edut ulotettaisiin koskemaan eräitä lisättäviä yhtiömuotoja ja alennettaisiin verovapauden edellyttämä pääoma- tai äänivaltaraja 25 prosentista 10 prosenttiin. Samalla varmistettaisiin, että korkoa ja rojaltia verotetaan ainakin kerran. - Uutiset
28.4.2006 13.56
Taloussanomat: Suomalaiset eivät halua tasaveroaElinkeinoelämän valtuuskunnan viime viikolla julkistamassa raportissa esitetty tasaveromalli ei saa kannatusta suomalaisilta. Taloussanomien teettämän kyselyn mukaan yli kaksi kolmasosaa kansalaisista on nykyisen, progressiivisen veromallin säilyttämisen kannalla. - Uutiset
4.7.2005 16.14
Verohallituksen säästödirektiiviä koskeva ohjeEU:n ja Sveitsin välinen sopimus ns. säästödirektiivissä (2003/48/EY) säädettyjä toimenpiteitä vastaavista toimenpiteistä on tullut sovellettavaksi 1.7.2005. Säästödirektiivi koskee tietojenvaihtoa, jolla mahdollistetaan luonnollisten henkilöiden korkotulojen verottaminen asuinjäsenvaltiossa. - Uutiset
21.4.2005 11.53
KPMG: Osinkoihin ja lähdeverotukseen liittyvät verojärjestelmät muutospaineessaEuroopan unionin jäsenvaltioiden vero-oikeusjärjestelmät ovat viime aikoina olleet erityisen voimakkaasti eurooppaoikeuden paineen alaisina. EY- ja Efta-tuomioistuinten päätökset saattavat muuttaa kansainvälisen vero-oikeuden peruslogiikkaa Euroopan unionissa, kirjoittaa KPMG:n veroasiantuntija Sebastian Kellas. - Uutiset
4.4.2005 11.27
KPMG: EU:n ja Sveitsin välinen sopimus tehostaa korkotulojen verovalvontaaEU ja Sveitsi ovat tehneet sopimuksen, jonka tarkoituksena on tehostaa EU-jäsenvaltioissa asuvien luonnollisten henkilöiden Sveitsistä saamien korkotulojen verovalvontaa. Sveitsin vaatimuksesta sopimukseen lisättiin myös määräyksiä, joiden perusteella konsernien sisäiset osinko-, korko- ja rojaltimaksut vapautetaan verosta lähdevaltiossa. - Uutiset
23.8.2004 13.04
Suomi myöntää jatkossa hyvityksen uusissa jäsenvaltioissa korosta ja royaltista kannetusta lähdeverostaUusien jäsenvaltioiden Euroopan unioniin liittyminen aiheutti muutoksia korko- ja rojaltidirektiiviin. Tämän vuoksi Suomi joutuu muuttamaan kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annettua lakia. Tasavallan presidentti antoi asiaa koskevan hallituksen esityksen perjantaina. Uutta lakia olisi tarkoitus soveltaa 1.5.2004 alkaen. - Uutiset
30.7.2004 12.33
Yritys- ja pääomaverouudistusta koskevat muutokset vahvistettiinTasavallan presidentti vahvisti yritys- ja pääomaverouudistusta koskevan lakipaketin ( HE 92/2004) perjantaina 30. heinäkuuta. Lait tulevat voimaan 15.8.2004 lukuun ottamatta lakia yhtiöveron hyvityksestä annetun lain kumoamisesta, joka tulee voimaan 1.1.2005. Alennettuja verokantoja ja osinkoverotusta koskevia muutoksia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2005 toimitettavassa verotuksessa. - Uutiset
16.4.2004 8.12
Uusille jäsenvaltioille myönnetään siirtymäaikoja korko- ja rojaltidirektiivin soveltamiselleKomissio ehdottaa, että uusista jäsenvaltioista Latvialle, Liettualle, Puolalle ja Tsekille myönnetään rojaltin osalta kuuden ja Slovakialle kahden vuoden siirtymäaika, jonka aikana enimmäislähdeverokanta on 10 prosenttia. Lisäksi Latvialle ja Liettualle ehdotetaan myönnettäväksi koron osalta kuuden vuoden määräaika, jonka neljältä ensimmäiseltä vuodelta koron enimmäislähdeverokanta on 10 prosenttia ja kahdelta viimeiseltä 5 prosenttia. Suomen hallituksen käsityksen mukaan muutosehdotus on hyväksyttävissä.