-
Määräysvalta
- Konserni
- Konsernitilinpäätös
Konserni
- Uutiset
8.4.2024 9.40
KHO: Yhtiöllä ja hakemuksessa mainituilla muilla konserniyhtiöillä ei ollut oikeutta muodostaa keskenään verovelvollisuusryhmää - yhtiötä ei ollut pidettävä rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajanaAsiassa oli ratkaistavana, oliko A Oy:llä ja hakemuksessa mainituilla muilla konserniyhtiöillä oikeus muodostaa AVL 13 a §:ssä tarkoitettu verovelvollisuusryhmä tilanteessa, jossa A Oy:n suorittamat palvelut hakijoina oleville muille konserniyhtiöille olivat sinänsä luonteeltaan pääosin verosta vapautettuja rahoituspalveluja, kuten luotonantoa ja muuta rahoituksen järjestämistä, ja muut hakijoina olevat konserniyhtiöt harjoittivat pääasiassa arvonlisäverosta vapautettujen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen myyntiä. Asiassa oli erityisesti arvioitava, oliko A Oy:tä pidettävä AVL 13 a §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna pääasiassa 41 §:ssä tarkoitettuja rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajana. Kun otettiin huomioon AVL 13 a § kokonaisuudessaan, säännöksen tarkoitus sekä verovelvollisuusryhmän sisäisten liiketoimien jääminen arvonlisäveron soveltamisalan ulkopuolelle, A Oy:tä ei ollut pidettävä mainitun lainkohdan tarkoittamana elinkeinonharjoittajana, joka pääasiassa myi AVL 41 §:ssä tarkoitettuja rahoituspalveluja. - Uutiset
26.3.2024 9.16
KHO arvioi osakeomistusten käyttöomaisuusluonnetta kolmessa osakeluovutusten verokohtelua koskevassa vuosikirjapäätöksessäKorkein hallinto-oikeus antoi tiistaina 26.3. päätöksensä yhteensä yhdeksään valituslupahakemukseen, jotka koskivat sitä, ovatko osakeyhtiön omistamat osakkeet verovapaasti luovutettavia käyttöomaisuusosakkeita. - Uutiset
20.3.2024 11.37
KHO kumosi HAO:n päätöksen: A Oyj:n tuloslaskelmalla tuotoksi kirjattu tytäryhtiöltä B Oy:ltä saatu 450.000 euron suoritus ei ollut osinkoa, joten se oli elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 4 §:n 1 momentin nojalla A Oyj:n veronalaista tuloaAsiassa oli ratkaistavana, oliko A Oyj:n tuloslaskelmalla tuotoksi kirjattu B Oy:ltä saatu 450.000 euron suoritus yhtiön verotuksessa veronalaista tuloa. Asiassa oli riidatonta, että kyse ei ollut konserniavustuksesta verotuksessa annetussa laissa tarkoitetusta suorituksen tehneen yhtiön verotuksessa vähennyskelpoisesta konserniavustuksesta, koska sanotun lain 3 §:ssä tarkoitettu konsernisuhde yhtiöiden välillä ei ollut kestänyt koko verovuotta.
Asiakirjoista saatavan selvityksen perusteella kyseessä oleva A Oyj:n tuloslaskelmalle kirjatuttu 450.000 euron suoritus ei ollut perustunut siihen, että B Oy olisi jakanut A Oyj:lle voittovarojaan osakeyhtiölain varojenjakosäännöksiä noudattaen. Kyseessä olevaa suoritusta ei siten voitu pitää A Oyj:n verotuksessa elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 6 a §:n 1 momentissa tarkoitettuna osinkona. Kun muutakaan perustetta suorituksen verovapaudelle ei esitetty, suoritusta oli pidettävä elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 4 §:n 1 momentin nojalla A Oyj:n veronalaisena tulona.
Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja Verohallinnon ennakkoratkaisu saatettava voimaan.
(Julkaisematon) - Uutiset
14.2.2024 9.00
KVL: Elinkeinotulon verotus, Korkovähennysrajoitusten soveltaminen, Vakuus, Valuuttakurssivoitto ja -tappio (ään.) - Uutiset
26.10.2023 15.30
Hallitus suhtautuu varauksella yritysten tuloverotusta Euroopassa koskevaan BEFIT-kehykseenHallitus tukee Euroopan komission yritysverotuksen toimenpidepaketin tavoitetta hallinnollisten kustannusten vähentämisestä ja yritysten kilpailukyvyn parantamisesta, mutta korostaa samalla jäsenvaltioiden omaa verotuksellista toimivaltaa. Hallitus lähetti ehdotuksista eduskunnalle U-kirjelmät torstaina 26. lokakuuta. - Uutiset
28.9.2023 13.00
Lainsäädännön arviointineuvosto suurten konsernien vähimmäisveroesityksestä: vaikutuksia tarkennettavaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle esitysluonnoksesta suurten konsernien vähimmäisveroa koskevaksi lainsäädännöksi. Liikkumavara kansallisessa implementoinnissa ja vaikutukset julkiseen talouteen käyvät ilmi esitysluonnoksesta. Vaikutuksia yritysten hallinnolliseen taakkaan ja kustannuksiin tulisi arvioida tarkemmin. - Uutiset
22.9.2023 10.00
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu omistussuhdevaatimuksesta konserniavustuslaissa ja tappion vähentämisestä konserniavustuksestaEnnakkoratkaisukysymys koski sitä, johtiko B Oy:n sulautumisen yleisseuraantoluonne siihen, että konserniavustuslain 3 §:ssä säädettyjen edellytysten katsottaisiin täyttyneen TVL 122 §:n 4 momentin kannalta A Oy:n ja C Oy:n välillä jo ennen A Oy:n omistajanvaihdosta. KVL katsoi, että konserniavustuslain 3 §:ssä säädetyt edellytykset konserniavustuksen antamiselle eivät täyttyneet ennen A Oy:n omistajanvaihdosta, koska C Oy ei kuulunut A Oy:n konserniin tämän omistuksen vaihtuessa maaliskuussa 2022 eikä C Oy:llä jo ennen mainittua ajankohtaa olleen omistussuhteen B Oy:hyn voinut katsoa muodostavan TVL 122 §:n 4 momentin kannalta takautuvasti konserniavustuslain 3 §:n mukaista omistussuhdetta A Oy:hyn sen johdosta, että B Oy sulautui A Oy:hyn verovuonna 2023. Ennakkoratkaisu ei koskenut konserniavustuslain muiden edellytysten täyttymistä eikä sitä, voiko Verohallinto hakemuksen perusteella myöntää TVL 122 §:n perusteella erityisistä syistä oikeuden tappion vähentämiseen omistajanvaihdoksesta huolimatta. (Ei lainvoim. 22.9.2023) - Uutiset
21.9.2023 10.00
EUYT: Belgian monikansallisiin konserniin kuuluville yrityksille myöntämät verovapautukset muodostavat laittoman tukiohjelmanEUYT on vahvistanut Euroopan komission päätöksen, jossa todettiin vuonna 2016, että kyseinen verojärjestelmä rikkoi EU:n valtiontukia koskevia sääntöjä. Vuodesta 2005 lähtien Belgia on soveltanut verojärjestelmää, jolla vapautetaan verosta tietyt belgialaisten yksiköiden "liialliset" voitot monikansallisilta yritysryhmiltä. Nämä yksiköt voivat saada ennakkopäätöksen (veropäätöksen) Belgian verohallinnolta, erityisesti jos ne keskittävät toiminnan, luovat työpaikkoja tai tekevät investointeja Belgiaan. Tässä yhteydessä ”ylimääräiset” voitot eli voitot, jotka ylittävät samankaltaisissa olosuhteissa toimivien vertailukelpoisten itsenäisten yksiköiden voiton, on vapautettu yhtiöverosta. - Uutiset
18.9.2023 11.30
Hovioikeus: Työn tarjoamisvelvollisuus ulottui yhtiöstä toiseenYhtiöiden toiminnot olivat olleet sillä tavalla yhteiset, että työn tarjoamisvelvollisuus ulottui yhtiöstä toiseen. Yhtiö ei ollut täyttänyt työntarjoamisvelvollisuuttaan. HO hyväksyi KO:n ratkaisun perustelut ja niistä tehdyt johtopäätökset työntarjoamisvelvollisuudesta ja työntarjoamisvelvollisuuden täyttämisestä. Lisäksi HO totesi, että vaikka yhtiö oli kuitenkin tarjonnut työtä sekä Espoosta että Helsingistä, yhtiö ei ollut täyttänyt työntarjoamisvelvollisuuttaan työsopimuslain edellyttämällä tavalla. Aihetta KO:n ratkaisun muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 18.9.2023) - Uutiset
7.9.2023 11.00
KHO: Alankomaista Suomeen kotipaikkansa siirtäneen yhtiön konsernin tytäryhtiöiden osakkeiden hankinnasta aiheutuneet tytäryhtiöosakkeiden hankintavelkojen korot olivat vähennykelpoisia - veronkorotus poistettiinValituslupahakemus hylättiin siltä osin kuin A SE oli vaatinut vähennettäväksi verovuoden 2011 verotuksessaan kuluja, jotka kohdistuivat ajalle 1.4.–29.9.2011, jolloin yhtiön rekisteröity kotipaikka oli ollut Alankomaissa. KHO ei siten antanut ratkaisua valitukseen tältä osin. KHO myönsi yhtiölle valitusluvan muilta osin ja tutki asian. Yhtiön valitus hyväksyttiin tutkituilta osin. HAO:n päätös, verotuksen oikaisulautakunnan päätökset ja yhtiön vahingoksi verovuodelta 2011 toimitettu verotuksen oikaisu sekä verovuosilta 2012 ja 2013 toimitetut verotukset kumottiin tytäryhtiöosakkeiden hankintavelkojen korkokuluja koskevilta osin. Tältä osin yhtiön verovuodelta 2011 toimitettu verotus saatettiin voimaan ja yhtiölle määrätty veronkorotus poistettiin. Yhtiön verovuosien 2012 ja 2013 verotettavista tuloista hyväksyttiin vähennettäväksi tytäryhtiöosakkeiden hankintavelkojen korkokulut. (Julkaisematon) - Uutiset
16.8.2023 10.00
Esitys suurten konsernien maailmanlaajuisesta minimiverosta lausuntokierrokselleHallituksen esityksellä pannaan täytäntöön EU-direktiivi, jonka tavoitteena on varmistaa, että suuret konsernit maksavat kansainvälisesti veroa vähintään 15 prosenttia. Kaikkien EU-maiden on saatettava direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöään. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. Lakia sovellettaisiin ensimmäisen kerran 31.12.2023 ja sen jälkeen alkaviin tilikausiin. VM lähetti esityksen lausuntokierrokselle tiistaina 15. elokuuta. Lausuntoaika päättyy perjantaina 8. syyskuuta. Lausuntokierroksen jälkeen ministeriö tekee tarvittavat muutokset lakiluonnokseen. Hallituksen on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle lokakuussa. - Uutiset
30.6.2023 11.05
Kilpailukiellon rikkomisesta 12.000 euron sopimussakko - hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden ratkaisua miltään osinVastaaja oli velvoitettu suorittamaan kantajayhtiölle sopimussakkona kilpailukiellon rikkomisesta 12.000 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 8.10.2021 lukien ja oikeudenkäyntikulujen korvauksena ilman arvonlisäveroa 8.925,27 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua käräjäoikeuden tuomion antamispäivästä lukien. (Vailla lainvoimaa 30.6.2023) - Uutiset
12.5.2023 9.00
EUT:n ennakkoratkaisu konserniverotusta koskevassa asiassa (ranskalainen ”verotuksellinen keskittäminen”)SEUT 49 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä keskitetyn verotuksen järjestelmää koskevalle jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan
– kotimaisella emoyhtiöllä, joka on valinnut keskitetyn verotuksen kotimaisten yhtiöiden kanssa, on mahdollisuus neutralisoida sellaisen kulujen ja maksujen osuuden tulouttaminen, jonka suuruudeksi on vahvistettu kiinteämääräisesti 5 prosenttia niiden osinkojen nettomäärästä, jotka se saa muussa jäsenvaltiossa asuvilta tytäryhtiöiltään, jotka objektiivisesti voisivat kuulua valintansa mukaisesti kyseisen keskitetyn verotuksen piiriin, jos ne olisivat kotimaisia,
– mutta kyseinen neutralisointi evätään kotimaiselta emoyhtiöltä, joka ei ole valinnut tällaista keskitettyä verotusta huolimatta siitä, että sillä on tämän mahdollistavia pääomayhteyksiä muiden kotimaisten yhtiöiden kanssa. - Uutiset
14.2.2023 11.00
KHO kumosi yhtiön kokonais- ja osittaisjakautumista koskevat HAO:n päätöksetEnsimmäisessä asiassa (osittaisjakautuminen) KHO hylkäsi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön vaatimuksen yhtiön valituslupahakemuksen ja valituksen tutkimatta jättämisestä. Pääasian osalta A Oy:n valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumottiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu saatettiin voimaan. Verohallinto velvoitettiin korvaamaan A Oy:n oikeudenkäyntikulut KHO:ssa oikeudenkäyntikuluvaatimus enemmälti hyläten 10 000 eurolla. Myös toisessa asiassa (kokonaisjakautuminen) A Oy:n valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumottiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu saatettiin voimaan. Verohallinto velvoitettiin korvaamaan A Oy:n oikeudenkäyntikulut KHO:ssa oikeudenkäyntikuluvaatimus enemmälti hyläten 10 000 eurolla. (Julkaisemattomat päätökset) - Uutiset
13.12.2022 13.00
KHO: Yhtiön toiselle konserniyhtiölle myymä palvelu ei ollut ALV 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua arvonlisäverotonta sosiaalihuoltoaKHO katsoi, että hakemuksessa kuvatulla tavalla järjestettynä yhtiön toiselle konserniyhtiölle myymässä palvelussa oli kysymys työvoiman vuokrauksena pidettävästä yhtiön henkilöstön luovuttamisesta konserniyhtiön käyttöön eikä sosiaalihuoltopalvelujen suorituksesta. Näin järjestettynä, ja kun yhtiön työvoiman vuokraus ei ollut myöskään sosiaaliviranomaisten valvomaa toimintaa, sosiaalialan ammatillisen työvoiman antamista ostajana olevan sosiaalihuoltopalvelua tuottavafvuokraun toisen konserniyhtiön käyttöön ei ollut pidettävä arvonlisäverolaissa tai -direktiivissä tarkoitettuna verosta vapautettuna sosiaalihuoltona. Yhtiön oli siten suoritettava arvonlisäveroa hakemuksessa tarkoitetun palvelun myynnistä toiselle konserniyhtiölle. (Julkaisematon) - Uutiset
9.11.2022 10.00
KHO: Emoyhtiö ei voinut vaatimallaan tavalla vähentää yleiskulujen sisältämää arvonlisäveroa täysimääräisestiA Oy:n verosta vapautettuna rahoitus- ja vakuutuspalvelun myyntinä pidettävä luotonanto ja vakuutusten järjestäminen konserniyhtiöille tuli ottaa huomioon yhtiön arvonlisäveron vähennysoikeuden laajuutta määriteltäessä. Yhtiö ei siten voinut vaatimallaan tavalla vähentää yleiskulujen sisältämää arvonlisäveroa täysimääräisesti. - Uutiset
8.11.2022 14.30
”Tax rulings”: EUT toteaa, että EUYT hyväksyi virheellisesti komission käyttämän viitejärjestelmän markkinaehtoperiaatteen soveltamiseksi integroituneisiin yhtiöihin Luxemburgissa ottamatta huomioon kyseisen periaatteen täytäntöönpanoa kyseisessä jäsenvaltiossa koskevia erityissääntöjäUnionin tuomioistuin kumosi riidanalaisenalaisen komission päätöksen ja totesi, että komission arviointi viitejärjestelmästä ja näin ollen FFT:lle annetun valikoivan edun olemassaolosta oli virheellinen. - Uutiset
7.10.2022 8.41
Hallitus esittää muutoksia korkovähennysrajoituksiinLaki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2023 ja tasevertailuun perustuvaa poikkeusta sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa. Julkisia infrastruktuurihankkeita koskevaa poikkeusta sovellettaisiin takautuvasti vuodelta 2019 toimitettavasta verotuksesta alkaen. - Uutiset
22.8.2022 10.30
KHO:n ratkaisu korkomenojen vähentämisestä elinkeinotulosta (ään. 4-1)A Oy:llä oli konsernin sisäistä pitkäaikaista velkaa noin 19,5 miljoonaa euroa. A Oy:lle kertyi korkomenoja ja -tuloja verovuosittain siten, että nettokorkomenojen vuotuinen määrä saattoi olla yli tai alle 500 000 euroa. A Oy:llä oli ja sille kertyi mahdollisesti myös tulevina verovuosina vähennyskelvottomia nettokorkomenoja. Asiassa oli ratkaistavana, olivatko A Oy:n verovuoden nettokorkomenot ja edellisten verovuosien vähennyskelvottomat nettokorkomenot vähennyskelpoisia EVL 18 a §:n 3 momentissa säädetyn prosenttiperusteisen korkovähennysrajoituksen mukaisesti, jos A Oy:n verovuoden nettokorkomenojen määrä oli verovuonna enintään 500 000 euroa mutta yhtiön verovuoden nettokorkomenojen ja aiemmilta verovuosilta kertyneiden vähennyskelvottomien nettokorkomenojen yhteismäärä oli suurempi kuin 500 000 euroa. KHO katsoi, etteivät A Oy:n verovuoden nettokorkomenot ja edellisten verovuosien vähennyskelvottomat nettokorkomenot olleet vähennyskelpoisia EVL 18 a §:n 3 momentissa säädetyn prosenttiperusteisen korkovähennysrajoituksen mukaisesti, jos A Oy:n nettokorkomenot olivat verovuonna enintään 500 000 euroa. Ennakkoratkaisu verovuosille 2020 ja 2021. Äänestys 4–1. - Uutiset
2.3.2022 12.30
EUT:n ennakkoratkaisu lähdeveron perimisestä ulkomaisen emoyhtiön kotimaiselle tytäryhtiölle myöntämän korottoman lainan fiktiivisestä korosta (Bulgaria)Korko- rojaltidirektiivin, emo-tytäryhtiödirektiivin ja pääoman hankinnasta suoritettavista välillisistä veroista annetun direktiivin säännöksiä on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään lähdeverona kannettavasta verosta, jota peritään kotimaisen tytäryhtiön ulkomaiselta emoyhtiöltään saaman korottoman lainan fiktiivisistä koroista, jotka tytäryhtiö olisi markkinaolosuhteissa joutunut maksamaan emoyhtiölleen. SEUT 63 artiklaa on suhteellisuusperiaatteen valossa tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään lähdeverona kannettavasta verosta, jota peritään kotimaisen tytäryhtiön ulkomaiselta emoyhtiöltään saaman korottoman lainan fiktiivisistä koroista, jotka tytäryhtiö olisi markkinaolosuhteissa joutunut maksamaan emoyhtiölleen, kun tätä lähdeveroa sovelletaan kyseisten korkojen bruttomäärään, josta ei voida vähentää kyseiseen lainaan liittyviä kuluja tässä vaiheessa vaan lähdeveron uudelleen laskeminen ja mahdollinen palauttaminen edellyttää tätä koskevan hakemuksen tekemistä myöhemmin, kunhan yhtäältä kyseisessä säännöstössä tätä varten säädetyn menettelyn kesto ei ole kohtuuton ja toisaalta palautettaville rahamäärille on suoritettava korkoa.