Kaavoitus
- Uutiset
10.3.2015 13.20
Hallinto-oikeuden ratkaisu asemakaavamuutosasiassa – kaupunginvaltuuston päätös kumottiinAsemakaavan muutos ei perustunut tietyiltä osin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin eikä noudatettu vuorovaikutusmenettely täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslaissa osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelylle asetettuja vaatimuksia. Selvityksiä, jotka eivät olleet vuorovaikutusmenettelyn kohteena, ei voitu ottaa huomioon kaavoitusmenettelyn lainmukaisuutta arvioitaessa. Tämän vuoksi kaupunginvaltuuston päätös oli kumottava. - Uutiset
10.3.2015 12.17
Tarastin ryhmä: 19 ehdotusta ympäristömenettelyjen sujuvoittamiseksiMinisteri Lauri Tarastin johtama arviointiryhmä on saanut työnsä päätökseen ja ehdottaa kaikkiaan 19 toimenpidettä ympäristömenettelyjen sujuvoittamiseksi. Asiantuntijaryhmä ehdottaa muun muassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) ja kaavoituksen nykyistä tehokkaampaa yhteensovittamista, ennakkoneuvotteluja koskevien säännösten lisäämistä lainsäädäntöön, lupavelvollisuuden keventämistä eräiltä osin, sähköisten menettelyjen kehittämistä sekä valituslupajärjestelmän laajentamista. - Uutiset
6.3.2015 9.30
Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kahden tuulivoimalan suunnittelutarvelupaa koskevan valituksenKHO hylkäsi tuulivoimalan suunnittelutarvelupaa hakeneen H Oy:n valituksen eikä muuttanut Oulun hallinto-oikeuden ratkaisua. Oulun hallinto-oikeuden mukaan myönteinen suunnittelutarveratkaisu korvaa rakennushanketta koskevalta osin alueen asemakaavoituksen. Kahden tuulivoimalan muodostama kokonaisuus varaa muun maankäytön ulkopuolelle laajoja maa-alueita. Lisäksi tuulivoimarakentamisen erityispiirteenä on se, että tuulivoimaloiden toiminnasta ympäröivän alueen maankäytölle aiheutuvat rajoitukset poikkeavat sekä laatunsa että laajuutensa osalta suunnittelutarveratkaisuilla tavanomaisesti osoitettavissa olevasta rakentamisesta. - Uutiset
29.1.2015 10.06
KKO: Virkistysalueeksi kaavoitettua vesijättöä ei voitu lunastaa asuinkiinteistöönAsuinkiinteistön omistaja haki kiinteistönsä kohdalla olevan vesijätön lunastamista. Asemakaavan mukaan vesijättö oli osa yleistä lähivirkistysaluetta, johon kuuluivat kaikki kaava-alueen rannat. Korkein oikeus katsoi, ettei vesijättö huomattavasti haitannut kiinteistön käyttöä kaavan mukaisena rakennuspaikkana. Vesijättöä voitiin lisäksi käyttää kaavan tarkoittamalla tavalla kunnan omistaman naapurikiinteistön kautta. Kiinteistönmuodostamislain 60 §:ssä säädetyt lunastamisen kiinteistökohtaiset edellytykset eivät täyttyneet. - Uutiset
23.1.2015 8.00
Maakuntakaavojen vahvistusmenettelyn vaihtoehtoja koskeva selvitysYmpäristöministeriössä on valmistunut selvitys maakuntakaavojen vahvistusmenettelyn vaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista kaavajärjestelmään. Selvityksen tavoitteena oli löytää nykyistä vahvistusmenettelyä parempia tapoja, joilla valtio voi maakuntakaavoituksessa varmistaa valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamisen edistämisen ja turvata muita valtakunnallisia intressejä. - Uutiset
16.12.2014 13.15
KHO:n ratkaisu poikkeamisesta ranta-alueen suunnittelutarpeestaKun tilanteessa rakennuspaikalla ei voitu katsoa olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua olemassa olevaa asuinrakennusta, toimivalta poikkeamisen myöntämiseen oli ELY-keskuksella. - Uutiset
8.12.2014 8.21
KHO:n kaksi ratkaisua rakennusten purkamisestaKHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisuja, jossa ensimmäisessä oli katsottu, että asemakaavamääräys salli työväentalon purkamisen ainoastaan pakottavasta syystä. Asiaa kokonaisuutena arvioiden, myös aikaisemmat päätökset ja niiden perusteena olleet selvitykset huomioon ottaen, hallinto-oikeus katsoi, ettei työväentalon purkamiselle Varkaudessa ollut osoitettu olevan asemakaavamääräyksessä tarkoitettua pakottavaa syytä. Kun pakottavaa syytä ei ollut, purkamislupaa ei oltu voitu myöntää ennen kuin asemaakaavan suojelumääräyksestä oli saatu alueellisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen myöntämä poikkeus. Toisessa tapauksessa hallinto-oikeus oli katsonut, että Niemen talon purkamiselle Kokkolassa ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n 1 momentin mukaisia esteitä. Rakennus- ja ympäristölautakunnan oli tämän johdosta tullut myöntää haettu lupa. - Uutiset
5.12.2014 10.23
Maankäyttö- ja rakennuslakiin sisällytetään kilpailun edistämisen näkökulma erityisesti kaupan ja asuntorakentamisen aloillaHallitus on antanut eduskunnalle esityksen maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta siten, että lakiin sisällytetään kilpailun edistämisen näkökulma. Esityksen mukaan se tulee jatkossa huomioida alueidenkäytön suunnittelun tavoitteissa kaikilla kaavatasoilla. Tavoitteena on lisätä kilpailua erityisesti kaupan ja asuntorakentamisen aloilla. - Uutiset
29.10.2014 12.13
KHO:n ratkaisu poikkeamisesta ranta-alueen suunnittelutarpeestaSillä seikalla, että loma-asunto korvattiin pysyvään asumiseen tarkoitetulla asuinrakennuksella, ei ollut poikkeamistoimivallan kannalta merkitystä. Toimivalta poikkeuksen myöntämiseen oli kunnalla. - Uutiset
22.10.2014 15.38
KHO:n ratkaisu yleiskaavaa koskevassa asiassaAsiassa oli kyse Tuusulan kunnanvaltuuston hyväksymästä osayleiskaavasta. Valittajien mukaan mm. uusinta tietoa lentomelusta ei ollut otettu riittävästi huomioon, eikä menettelyssä ollut kohdeltu maanomistajia yhdenvertaisesti. KHO katsoi, ettei yleiskaavaa laadittaessa ollut otettu riittävästi huomioon maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 2 momentin 5 kohdassa edellytetyin tavoin mahdollisuuksia terveelliseen elinympäristöön. Kaavan hyväksymistä koskeva päätös oli tältä osin lainvastaisena kumottava. Muilta osin valitukset hylättiin. - Uutiset
8.10.2014 14.00
KHO hylkäsi valituksen Rymättylän Herrankukkaron aluetta koskevan yleiskaavan hyväksymisestäAsiassa oli kaavaratkaisun lainmukaisuutta arvioitaessa ratkaistavana muun ohella, onko Airismaa-Aaslan osayleiskaavan laajennukseen ja muutokseen sovellettava maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentissa säädettyjä ranta-alueiden loma-asutusta koskevan yleiskaavan erityisiä sisältövaatimuksia. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että hyväksytty osayleiskaava ei ollut lainvastainen valituksessa esitetyillä maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentissa säädettyjä erityisiä sisältövaatimuksia koskevilla perusteilla. - Uutiset
26.9.2014 14.36
KHO:n ratkaisu kiinteistön rakennusluvan vastaisesta toiminnastaKHO totesi, että kiinteistöllä harjoitettavan toiminnan sallittavuutta asemakaavan kannalta arvioitaessa ratkaisevia olivat toiminnan tyypilliset vaikutukset. Vaikutusten kannalta se, että puheena oleva kiinteistön käyttö perustui vuokrasuhteisiin eikä omistusasumiseen, tai se, että kysymys oli liiketoiminnasta, ei sellaisenaan ollut ratkaisevaa. Olennaista oli sen sijaan se, että kysymys oli omakotialueelle epätyypillisistä lyhytkestoisista majoitusjaksoista, osin loma-asuntokäytöstä. Kiinteistöllä harjoitettu toiminta oli asemakaavan ja voimassa olevan rakennusluvan vastaista. - Uutiset
10.9.2014 8.06
Ympäristöministeriö vahvisti Varsinais-Suomen tuulivoimavaihemaakuntakaavanYmpäristöministeriö vahvisti 9. syyskuuta Varsinais-Suomen tuulivoimavaihemaakuntakaavan. Kaava kattaa maakunnallisesti merkittävät tuulivoimaloille soveltuvat alueet, jotka sijoittuvat sisämaahan ja rannikon suurille saarille. Kaavassa on laajempia tuulivoimaloiden alueita 20 ja pienempiä alueita 13. Maakunnallisesti merkittävän tuulivoima-alueen alarajaksi on asetettu laajemmilla tuulivoimaloiden alueella 10 voimalaa ja pienemmille alueille 69 voimalaa. - Uutiset
8.9.2014 9.19
KHO ratkaisi Vaasan yleiskaavaa 2030 koskevat valituksetVaasan kaupunginvaltuusto oli 13.12.2011 hyväksynyt Vaasan yleiskaavan 2030. Vaasan hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään kumonnut Vaasan kaupunginvaltuuston päätöksen Metsähallituksen valituksesta Näsetin alueelta hallinto-oikeuden päätöksen karttaliitteestä ilmenevältä osin, Vaasan ympäristöseura ry - Vasa miljöförening rf:n valituksesta Kuparisaaren virkistysalueen ja ulkoilureitin osalta sekä D:n ja E:n valituksesta Vaskiluodon Niemeläntien uusien AK-alueiden ja Tropiclandian edustan uuden leirintäalueen RL osalta. Muut valitukset hallinto-oikeus oli hylännyt tai jättänyt tutkimatta. Korkein hallinto-oikeus täydensi päätöksen perusteluita, kumosi Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen siltä osin kuin hallinto-oikeus oli kumonnut Vaasan kaupunginvaltuuston päätöksen Näsetin alueen osalta, mutta ei muuttanut päätöstä muilta osin. - Uutiset
3.9.2014 11.44
KHO: Rakennuspaikan siirtämistä koskevat kaavamerkinnät olivat maanomistajien tasapuolista kohtelua koskevan vaatimuksen vastaisiaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että rakennuspaikan siirtämistä koskevat kaavamerkinnät olivat maanomistajien tasapuolista kohtelua koskevan vaatimuksen vastaisia. Lisäksi tässä tapauksessa merkinnät olivat kaavan tarkoitus ja tehtävä huomioon ottaen oikeusvaikutuksiltaan epäselviä. Kaavamerkinnät oli näistä syistä AA:n ja BA:n valituksesta heidän oikeusasemansa selkeyttämiseksi lainvastaisina kumottava. - Uutiset
27.8.2014 8.02
Hallinto-oikeuden ratkaisu kallion louhintaa ja murskausta koskevassa ympäristölupa-asiassaHallinto-oikeus katsoi, että valitukset oli tutkittava luvan myöntämisen edellytysten osalta myös siltä osin, kun kyse oli asemakaava-alueeseen ja Natura-alueeseen kohdistuvasta haitasta. - Uutiset
12.8.2014 15.05
Pasi Kallio, Marja Mesimäki ja Susanna Lehvävirta: Monitoiminnalliset viherkatot ja maankäyttö- ja rakennuslakiKasvipeitteen hyödyntäminen osana rakennuksia on yksi tapa kehittää kaupunkien viherrakennetta, edistää ekologisesti kestävää kaupunkiympäristöä, sopeutua ilmastonmuutokseen sekä ylläpitää ekosysteemipalvelujen tarjontaa kaupungeissa. OTL Pasi Kallion, VTM Marja Mesimäen ja FT Susanna Lehvävirran Ympäristöjuridiikka-lehden artikkelissa analysoidaan sitä, miten maankäyttö- ja rakennuslain kaavoitusta ja rakentamista koskevat säännökset ovat sovellettavissa viherkattojen toteuttamiseen. Keskeisenä kysymyksenä on, millä tavoin maankäyttö- ja rakennuslain voimassaolevia säännöksiä voidaan hyödyntää viherkattojen ohjaamiseen sekä miten tätä sääntelyä voisi jatkossa kehittää. Tältä osin artikkelissa kiinnitetään huomiota myös viherkattojen kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen, jotta säännöksillä ei edistettäisi ekologisesti ja sosiaalisesti kestämättömien viherkattojen rakentamista. - Uutiset
9.7.2014 15.38
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus antoi kahdelle kunnalle oikaisukehotuksen tuulivoimapuistojen osayleiskaavoituksestaEtelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut oikaisukehotuksen Maalahden kunnanvaltuustolle Ribäckenin tuulivoimapuiston osayleiskaavan hyväksymispäätöksen johdosta. Myös Laihian kunnanvaltuusto on saanut oikaisukehotuksen päätöksestä hyväksyä Rajavuoren tuulivoimapuiston osayleiskaavan. Kunnanvaltuustojen on tehtävä uudet päätökset ELY-keskuksen oikaisukehotuksien johdosta. Jos valtuusto ei ole tehnyt uutta päätöstä kuuden kuukauden sisällä, katsotaan kaavan hyväksymispäätöksen rauenneen. - Uutiset
2.7.2014 12.45
KHO:n ratkaisu tuulivoimaloiden suunnittelutarveratkaisua Sauvossa koskevassa asiassa – hallinto-oikeuden ja kunnanhallituksen päätökset kumottiinSauvon kunnanhallitus oli hyväksynyt Taaleritehtaan Tuulitehdas I Ky:n suunnittelutarveratkaisua koskevan hakemuksen kolmen enintään 3,0 MW:n tuulivoimalan rakentamiseksi noin 68 hehtaarin suuruiselle vuokra-alueelle Sauvon kunnan Timarin kylässä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että hakemukseen suostuminen aiheuttaisi maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa alueiden käytön muulle järjestämiselle. Oikeudellisia edellytyksiä hakemukseen suostumiselle ei siten ollut. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja kunnanhallituksen päätökset oli kumottava ja suunnittelutarveratkaisua koskeva hakemus hylättävä. - Uutiset
24.6.2014 12.23
KHO: Villa Gustafsron -rakennuksen suojeluarvoja ja purkamisluvan myöntämisen edellyksiä ei oltu riittävästi selvitetty – hallinto-oikeuden päätös kumottiinKorkein hallinto-oikeus totesi, että asiassa saadun selvityksen mukaan vuonna 2002 eli asemakaavan hyväksymisen jälkeen aloitetun inventoinnin yhteydessä oli käynyt ilmi, että rakennus on huomattavasti aikaisempaa oletettua vanhempi. Tämän vuoksi ja kun otettiin erityisesti kaavan hyväksymisen jälkeen tehty ympäristöministeriön päätös, jonka perustelujen mukaan rakennus oli tuolloin voimassa olleen rakennussuojelulain 1 ja 2 §:ssä tarkoitettu kohde, joka tulisi säilyttää, ei näissä oloissa ja asiakirjoista ilmenevän selvityksen valossa voitu riittävällä tavalla varmistua siitä, ettei purkamisluvan myöntäminen johtaisi maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin seurauksiin. Tämän vuoksi rakennuksen mahdollisia suojeluarvoja ja purkamisluvan myöntämisen edellyksiä ei oltu riittävästi selvitetty rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöstä tehtäessä. - Uutiset
19.6.2014 17.36
KHO hylkäsi Salo-Lohja -ratalinjan vaihemaakuntakaava koskevat valituksetKHO katsoi Muurlan kansalaisliikkeen / Muurlan kylätaajaman asukkaiden nimissä ympäristöministeriölle tehdyn valituksen, jossa oli vaadittu mm. raidelinjauksen vahvistamatta jättämistä ja toissijaisesti oikoradan toisenlaista linjausta, tulleen tutkituksi ympäristöministeriössä valituskirjelmän allekirjoittaneiden henkilöiden tekemänä. Samoin jatkovalitus KHO:lle tutkittiin mainittujen tahojen tekemänä. Valitukset hylättiin, kun ympäristöministeriön päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut oikeudellisia perusteita. - Uutiset
11.6.2014 16.02
Ilmastonmuutos lisää tulvariskejä - alimpien rakentamiskorkeuksien suositukset päivitettyIlmastonmuutoksen seurauksena maankäytön suunnittelulla ja rakentamisen ohjauksella on entistä tärkeämpi rooli tulvavahinkojen ennaltaehkäisyssä. Nyt julkaistun oppaan tavoitteena on vähentää tulvista sekä maansortumista ja -vyörymistä rakennuksille aiheutuvia vahinkoja ja vaikuttaa siihen, että nämä riskit huomioidaan riittävästi kaavoituksessa ja rakentamisessa. - Uutiset
2.6.2014 10.20
KHO:n ratkaisu muun muassa rakennusoikeuslaskelmasta ja ranta-asemakaavan riittävistä selvityksistäKorkein hallinto-oikeus muun muassa lausui rakennusoikeuslaskelman tarpeen osalta, että maanomistajien tasapuolinen kohtelu edellytti samanlaista kohtelua vain osoitettaessa alueita samanlaisiin käyttötarkoituksiin. Matkailupalveluihin rakentamista voitiin osoittaa erilaisin mitoitusperustein ja myös tehokkaammin kuin tavanomaisen loma-asumisen alueille. - Uutiset
19.5.2014 12.01
KHO:n ratkaisu asemakaavan mukaisessa rakennuslupa-asiassaKun otettiin myös huomioon selvitys tontille aikaisemmin rakennetun kerrosalaltaan 658 neliömetrin suuruisen vanhusten palvelutalon ja valituksenalaisen kerrosalaltaan 571 neliömetrin suuruisen ryhmäkodin asuintilojen laajuudesta ja asumisen itsenäisyydestä, rakennusten yhteenlaskettua kerrosalaa ei voitu niin suurelta osin laskea asemakaavamääräyksen tarkoittamaksi sosiaalitoimen tiloiksi, että asemakaavassa määrätystä 1 425 kerrosalaneliömetrin suuruisesta rakennusoikeudesta tulisi ryhmäkodin rakentamisen jälkeen käytetyksi yli puolet. Suunniteltu rakentaminen ei näin ollen ollut asemakaavan vastaista. - Uutiset
16.5.2014 13.39
KHO:n ratkaisu lunastustoimitusta koskevan hakemuksen valituskelpoisuudestaKunnan maankäyttöinsinööri oli tehnyt maankäyttö- ja rakennuslain 96 §:n 1 momentin nojalla maanmittaustoimistolle hakemuksen asemakaavassa osoitettujen yleisten alueiden lunastamiseksi kunnalle kaavan toteuttamiseksi. Hakemuksen tekeminen maanmittaustoimistolle koski vain lunastusasian valmistelua, eikä siitä siten saanut kuntalain 91 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta kunnanhallitukselle. - Uutiset
14.5.2014 11.59
KHO:n ratkaisu rakennustehokkuuksien yhdenvertaisuudesta asemakaavassaKun otettiin huomioon, että kortteleiden 229 ja 232 virkistysalueet, joilla oli mahdollistettu kaavan virkistysalueiden jatkuvuus pohjois-eteläsuunnassa, oli muodostettu kunnan kanssa maankäyttösopimuksen tehneen tahon omistaman kiinteistön alueista ja rakentamiseen osoitetut uudet tontit oli rajattu siten, että uusille tonteille sai korttelin 233 tonteista poiketen sijoittaa vain yhden asunnon, erilaisille rakentamistehokkuuksille oli osoitettu hyväksyttävät maankäytölliset perusteet. - Uutiset
9.5.2014 16.01
KHO saattoi voimaan hallinto-oikeuden kumoaman asemakaavan muutoksen JoensuussaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asemakaavan muutos ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n vastainen eikä myöskään mainitun lain 24 §:n 2 momentissa edellytetyn valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioonottamisvelvollisuuden vastainen. Kaupunginvaltuuston päätös ei siten ollut lainvastainen Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen hallinto-oikeudelle tekemässä valituksessa esitetyillä tulvavaaraan liittyvillä perusteilla, eikä myöskään maaperän rakennettavuuteen liittyvillä perusteilla. - Uutiset
3.4.2014 8.06
Helsinki selkeytti terassiohjetta ja terassien vuokraamista koskevia sopimusehtojaRakennusvirasto ja Helsingin terassiyrittäjät ovat löytäneet sovun terassikiistassa. Rakennusvirasto ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry ovat sopineet, että terassiohjetta ja terassien vuokraamista koskevia sopimusehtoja selkeytetään. Rakennusvirasto on julkaissut tarkennetun terassiohjeen nettisivuillaan. Myös jo solmittuihin sopimuksiin sovelletaan tarkennettuja ehtoja. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry suosittelee jäsenyrityksilleen terassiboikotin purkamista. Kaupungin yleisten töiden lautakunta käsittelee asiaa huhtikuun ensimmäisessä kokouksessaan. - Uutiset
2.4.2014 11.00
KHO:n ratkaisu kaavamuutoksen sisältövaatimuksistaVain yhtä tonttia koskeneen kaavamuutoksen puitteissa ei ollut mahdollista varmistua siitä, että saman korttelin muilla tonteilla olisi myöhemmin mahdollista sallia vastaava täydennysrakentaminen ja laatia sen mukainen kokonaisasemakaava maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimukset täyttäväksi. Kaava-aineiston perusteella ei myöskään ollut mahdollista arvioida, täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut sisältövaatimukset. - Uutiset
1.4.2014 14.40
Metropolihallintoon ehdolla kaksi vaihtoehtoista toteuttamistapaaMetropolilainsäädäntöä valmisteleva työryhmä ehdottaa väliraportissaan kahta vaihtoehtoista mallia metropolihallinnoksi. Molemmissa malleissa metropolihallinnon tehtävät liittyvät maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen (MAL), kilpailukykyyn, elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan sekä segregaatioon eli eriarvoistumiseen, työvoimaan ja maahanmuuttoon. Mallit eroavat toisistaan tehtäväkokonaisuuksien laajuuden sekä muun muassa hallintomallin, aluerajauksen ja rahoituksen järjestämisen osalta. Molempia malleja yhdistää vahva metropolikaava MAL-tehtävien järjestämiseksi. - Uutiset
1.4.2014 12.39
KHO:n kaksi ratkaisua vaihemaakuntakaavan vahvistamista koskevissa valitusasioissaAsioissa oli kysymys Pirkanmaan vaihemaakuntakaavan sekä Uudenmaan vaihemaakuntakaavan vahvistamisesta. Molemmissa tapauksissa korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja ympäristöministeriön päätöksen lopputulosta kaavojen vahvistamisesta ei muutettu. - Uutiset
25.3.2014 13.16
KHO:n ratkaisu valitusluvan tarpeesta kaavoitusasiassaOsayleiskaavassa ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n esitöissä tarkoitetulla tavalla ratkaistu kysymyksessä olevan alueen maankäyttöä siten, että alueen maankäytön yleisiin ratkaisuihin olisi voitu vaikuttaa jo ennen asemakaavan laatimista. Muutoksenhakua rajoittavaa maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n 5 momenttia oli tässä tilanteessa perusteltua tulkita sanamuotoaan suppeammin. Valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei siten edellyttänyt valituslupaa. - Uutiset
13.3.2014 12.00
KHO: ELY-keskus ei valitusosoituksessa olleen virheen vuoksi ollut voinut päätyä virheelliseen käsitykseen valitusajan laskemisestaValitusosoituksen mukaan asianosaisen tiedoksisaannin katsottiin tapahtuneen seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Tällä virheellä ei kuitenkaan ollut ELY-keskuksen valitusaikaa laskettaessa merkitystä, koska ELY-keskus kaavoitusta valvovana viranomaisena ei valitusosoituksessa olleen virheen vuoksi ollut voinut päätyä virheelliseen käsitykseen valitusajan alkamisesta tai siitä, miten valitusaika laskettiin. Hallinto-oikeuden ei olisi tullut tutkia ELY-keskuksen valitusta. - Uutiset
7.3.2014 14.14
KHO:n ratkaisu rakennushankeen kaavanmukaisuudestaRakennuslupa oli myönnetty asuntolarakennukselle, johon oli tarkoitus sijoittaa 30 pinta-alaltaan 25 neliömetrin suuruista huonetta, joiden yhteenlaskettu huoneistoala oli 750 neliömetriä. Rakennuspaikka sijaitsi vuonna 1988 vahvistetun asemakaavan korttelialueella, joka oli osoitettu yhdistetyksi liike-, toimisto- ja ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi (KTY). Rakennushanke ei ollut käyttötarkoituksensa osalta asemakaavan mukainen. - Uutiset
7.3.2014 13.31
KHO:n ratkaisu asemakaavan muutosasiassaAsemakaavassa osoitettiin sitovasti alueen käyttötarkoitus. Asemakaavalla ei sen sijaan voitu sitovasti määrätä yksityisten keskinäisistä oikeussuhteista. Näin ollen nyt kysymyksessä olevalla asemakaavan muutoksella ei ollut ratkaistu eikä oltu voitukaan ratkaista sitä, mikä taho voi harjoittaa kaava-alueella esimerkiksi asuntolatoimintaa. - Uutiset
14.2.2014 9.00
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointi on valmistunut – lain keskeiset periaatteet toimivat, mutta uudistuksiakin tarvitaanMaankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointi on valmistunut. Arvioinnin mukaan 14 vuotta voimassa ollut laki toimii yhä keskeisiltä periaatteiltaan hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Toimintaympäristössä on kuitenkin tapahtunut muutoksia, jotka antavat aihetta lain osauudistuksille. Arvioinnissa nostetaan esille erityisesti kaupunkiseutujen maankäytön ohjaamisen haasteet. - Uutiset
5.2.2014 13.04
KHO:n ratkaisu hissejä koskevista asemakaavamääräyksistä – sisältövaatimukset eivät täyttyneetAsemakaavan muutos mahdollisti hissin rakentamisen myös kaavassa selvitysten perusteella arvokkaiksi osoitettuihin porrashuoneisiin. Kaavassa annetut määräykset huomioon ottaen ei voitu varmistua siitä, että lainmukainen tasapaino rakennetun ympäristön arvojen ja esteettömyyden välillä oli rakennuslupamenettelyä varten saavutettu. Asemakaavan muutos ei näiltä osin täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 2 momentin sisältövaatimusta, jonka mukaan rakennettua ympäristöä tulee vaalia eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. - Uutiset
24.1.2014 12.15
Selvitys suunnittelutarve- ja poikkeamispäätösmenettelyjen toimivuudesta – menettelyjä käytetään liian usein tilanteissa joissa kaavoitus olisi tarpeenSelvitys on osa maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointia, jonka yhtenä painopistealueena on alueidenkäytön ohjausjärjestelmän toimivuus erityisesti yhdyskuntarakenteen hallinnan näkökulmasta. Suunnittelutarve ja poikkeamismenettelyillä on erityisesti tämän painopistealueen osalta varsin keskeinen merkitys. Selvityksen tarkoituksena on ollut tuoda esiin suunnittelutarveratkaisu- ja poikkeamispäätöksentekoa koskevia näkökohtia, joilla on merkitystä arvioitaessa sitä, onko MRL:n muuttamiselle tarvetta ja minkä tyyppisiä muutokset voisivat olla. - Uutiset
21.1.2014 11.36
Tutkija: Suomesta puuttuu selkeä visio koko maan aluerakenteesta ja sen kehittämisestä – suuret rakennusliikkeet hyötyvät eniten muuttoliikkeestäKuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkijan Hannu Kydön mukaan Suomesta puuttuu selkeä visio koko maan aluerakenteesta ja sen kehittämisestä.
– Niin kauan kuin tätä visiota ei ole, muuttovirrat muodostuvat ja ohjautuvat markkinatalouden ehdoilla. Kunnille tämä merkitsee väestörakenteiden ja samalla asumis- ja palvelutarpeiden vaikeasti hallittavia muutoksia. - Uutiset
13.1.2014 14.21
KHO:n ratkaisu ympäristöluvan edellytyksistä asemakaava-alueellaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kun kysymyksessä oleva laitos vastasi vaikutuksiltaan ja luonteeltaan kaavassa yleisesti osoitettua käyttötarkoitusta, toimintaa ei ollut ympäristönsuojelulain 42 §:n 2 momentin ensimmäisessä lauseessa tarkoitetulla tavalla sijoitettu asemakaavan vastaisesti. - Uutiset
7.1.2014 10.37
KHO:n ratkaisu asemakaavan tarpeesta ranta-alueellaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että vaikka suoraan yleiskaavan nojalla toteutettava rakentaminen voi, toisin kuin kumotun rakennuslain aikana oli, olla myös muuta kuin tavanomaista omarantaista loma-asutusta, yleiskaava ei ole riittävä suunnitteluväline silloin, kun rakentaminen on vaikutuksiltaan merkittävää tai vaati yksityiskohtaista suunnittelua esimerkiksi tiestön, vesihuollon ja ympäristöön sopeuttamisen vuoksi. Tiivis ja tehokas rakentaminen edellyttää aina asemakaavatasoista suunnittelua. - Uutiset
3.1.2014 14.02
KHO:n ratkaisu asemakaavan hyväksymisestä EspoossaKun otettiin huomioon asemakaavan KL-1-alueelle osoitetun kokonaisrakennusoikeuden määrä ja mahdollisuus toteuttaa siitä 6 200 kerrosalaneliömetriä muina kuin paljon tilaa vaativan erikoistavaran kaupan myymälätiloina, yleiskaava ei ole ollut maankäyttö- ja rakennuslain 42 §:n 1 momentissa ja 54 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ohjeena asemakaavaa laadittaessa. - Uutiset
12.12.2013 15.36
Uusi opas kaavojen vaikutuksista yhdyskuntarakenteeseen – muistilistat arvioinnin oleellisista asioistaHyvä yhdyskuntarakenne vähentää liikkumisen tarvetta, väylästöjä ja energiankulutusta. Miten kaavoituksen keinoin voidaan edesauttaa tällaisen rakenteen syntyä? Mitä asioita eri kaavatasoilla on syytä ottaa huomioon? Näihin kysymyksiin vastaa ympäristöministeriön opas "Kaavan vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen". - Uutiset
28.11.2013 12.01
KHO:n kaksi tuulivoimarakentamiseen liittyvää ratkaisuaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että pelkästään sitä, että voimalat näkyisivät valittajan kiinteistölle, tai sitä, että voimaloiden maisemavaikutukset yleisemminkin voisivat vaikuttaa kiinteistöjen arvoon tuulivoimapuiston ulkopuolisella alueella, ei voitu nyt kyseessä olevissa oloissa pitää säännöksessä tarkoitettuna kohtuuttomana haittana. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, että hakemukseen viiden tuulivoiman rakentamista tarkoittavan hankkeen toteuttamiseen suostuminen olisi aiheuttanut maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Oikeudellisia edellytyksiä hakemukseen suostumiselle ei siten ollut. - Uutiset
18.11.2013 9.32
Rakentamista koskevien oikeustapausten kommentteja julkaistu EdilexissäEdilexissä on julkaistu Susanna Wähän ja Lauri Jääskeläisen oikeustapauskommentit seuraavista KHO:n tapauksista: KHO:2013:91 – Yleiskaava, rantaosayleiskaava, sisältövaatimukset, luontoarvot, yhdenvertainen kohtelu, rantaviivan muuntaminen, mitoitus, rakennusoikeus, rakentamistehokkuus, aiemmin toteutunut tiheä rakentaminen, KHO:2013:43 – Rakennuspaikan hallinta, hallinnanjakosopimus, suostumuksen peruuttaminen, KHO:2013:100 – Rakennuslupa, rakennuksen soveltuminen ympäristöönsä, kaavaselostuksen sitovuus, KHO:2013:55 – Asemakaava, kunta, viranhaltija, esteellisyys, puolueettomuuden vaarantuminen muusta erityisestä syystä, valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö, KHO:2013:76 – Lomarakennus, ympärivuotinen käyttö, rinnastuminen asuinrakennuksiin, oviaukon leveys, KHO 4.3.2013 taltio 796 – Tulvavaara, rakennuspaikan soveliaisuus, valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, sekä KHO:2013:87 – Asemakaava, ranta-asemakaava, yleiskaavan ohjausvaikutus, yleiskaavan lainvoimaisuus. - Uutiset
31.10.2013 16.33
Kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilulain voimassaoloaikaa jatketaan viidellä vuodellaKevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annettua lakia jatketaan viidellä vuodella eli vuoden 2018 loppuun saakka. Nykyinen laki on voimassa vuoden 2013 loppuun. Lain alueellista soveltamisalaa laajennetaan koskemaan kymmentä asukasluvultaan suurinta kuntaa. Samalla lakiin ehdotetaan tehtäviksi eräitä tarkistuksia. - Uutiset
15.10.2013 15.45
Valosaaste huomioitava myös päätöksenteossaKeinovalaistuksen lisääntymistä pidetään yleensä hyvänä asiana. Viime vuosina on kuitenkin saatu yhä enemmän näyttöä öisen keinovalon luonto- ja terveyshaitoista. Valosaaste – vakava ympäristöongelma? -hankkeessa viestitään valosaasteeseen liittyvästä tutkimuksesta ja yleisemminkin tutkimustiedon käytöstä ympäristökysymyksiin liittyvässä päätöksenteossa ja suunnittelussa. - Uutiset
7.10.2013 11.30
KHO:n ratkaisu toimenpiderajoitusta tarkoittavan kaavamerkinnän kohtuullisuudestaRantaosayleiskaavan maa- ja metsätalousvaltaisella alueella, jolle kohdistuu ulkoilukäyttöä ja/tai ympäristöarvoja (MU), oli määrätty toimenpiderajoitus, jonka mukaan maisemaa muuttavaa toimenpidettä ei saanut suorittaa ilman maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:ssä tarkoitettua maisematyölupaa. Kun otettiin huomioon alueen maisemalliset arvot, ulkoilu- ja virkistyskäytön tarpeet sekä se, että maisematyölupa oli myönnettävä, mikäli toimenpide ei vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen taikka turmele kaupunki- tai maisemakuvaa, kaavamerkintä ei ollut MU-merkinnän pääkäyttötarkoituksen vastainen eikä maanomistajan kannalta kohtuuton. - Uutiset
27.9.2013 11.48
Selvitys valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista KHO:n kaavaratkaisuissaYmpäristöministeriö on selvittänyt, kuinka valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita sovelletaan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuissa. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu näin laaja-alaisesti. Aineistona on käytetty korkeimman hallinto-oikeuden maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia maakuntakaavoja koskevia ratkaisuja, sekä otosta KHO:n ratkaisemista yleiskaavavalituksista. - Uutiset
2.9.2013 14.28
Ympäristöministeriö kerää kansalaisten kokemuksia osallistumisen toimivuudesta kaavoituksessaOletko osallistunut kaavoitukseen? Onko esittämilläsi mielipiteillä ollut vaikutusta valmiiseen kaavaan? Ympäristöministeriö kerää kansalaisten kokemuksia osallistumisen toimivuudesta kaavoituksessa otakantaa.fi -keskustelufoorumilla. Myös menettelyihin liittyviä uusia ideoita ja kehitysehdotuksia voi esittää. Keskustelu on käynnissä 30. syyskuuta asti.