Kaavoitus
- Uutiset
2.1.2017 12.10
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä jolla se oli kumonnut kaupunkirakennelautakunnan päätöksen ja hylännyt poikkeamista koskevan hakemuksen kaavoitukselle aiheutuvan haitan vuoksi JyväskylässäJyväskylän yleiskaavapäätös ei ollut lainvoimainen, eikä sillä ollut oikeudellisesti sitovaa merkitystä. Kyseinen päätös kuitenkin osoitti, että aluetta oli tarpeen suunnitella laajemmin kuin yksittäisellä ratkaisulla. Asian ratkaisemisessa oli myös otettava huomioon maanomistajien tasapuolisen kohtelun periaate. Hakemukseen suostuminen merkitsisi, että myös muiden vastaavankokoisten vapaa-ajankiinteistöjen käyttötarkoituksen saisi muuttaa. Tämä tarkoittaisi tehokkaamman rakentamisen sallimista lähellä rantaviivaa. Tältä osin oli vielä otettava huomioon, että haettu rakentaminen lisää kiinteistön rakennusoikeutta merkittävästi. Ei ollut varmaa, että edes asemakaavassa rakennuspaikalle voitaisiin osoittaa haetun kaltaista rakentamista. Hanke aiheutti haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Hakemus ei täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslain 172 §:ssä säädettyjä poikkeamisen edellytyksiä, minkä vuoksi hallinto-oikeus kumosi valituksenalaisen päätöksen ja hylkäsi poikkeamista koskevan hakemuksen. - Uutiset
30.12.2016 15.15
KHO ei pitänyt vesialtaan ja kasvihuoneen rakentamista asemakaavan vastaisena Helsingin KäpylässäRakennuslupahakemuksen tarkoittama hanke ei ollut asemakaavan suojelumääräyksen vastainen eikä muutoinkaan asemakaavan vastainen. Hanke soveltuu ympäristöönsä ja täyttää muutoinkin maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n, 118 §:n ja 135 §:n sekä Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen mukaiset luvan myöntämisen edellytykset. Asiaa ei ollut arvioitava toisin myöskään muiden suunnitelmissa esitettyjen, ennen luvan myöntämistä toteutettujen toimenpiteiden osalta. Hankkeelle myönnettyä lupaa ei ollut naapurikiinteistön omistajan valituksesta kumottava myöskään sillä perusteella, että lupahakemus oli toimenpidelupa-asian sijaan käsitelty rakennuslupa-asiana. - Uutiset
28.12.2016 10.10
Väitös: Rakennusoikeuden sääntely – tutkimus kunnan kaavoitustehtävästä ja rakentamisen edellytyksistä maanomistajan oikeusasemaa silmällä pitäenOTM, KTM Martti Häkkäsen tutkimustehtävänä oli analysoida rakennusoikeutta erilaisissa oikeudellisissa konteksteissa sekä muodostaa tältä pohjalta sen sääntelyä koskevat yleiset opit erityisesti kunnan ja yksityisen maanomistajan välistä oikeussuhdetta silmällä pitäen. Keskiössä ovat kaavoituksen, rakentamisen ja maanomistuksen keskeiset käsitteet kuten kunnan kaavoitusmonopoli ja rakennusoikeus, joita tarkastellaan aineellisoikeudellisen sääntelyn valossa. Tutkimuksen keskeinen kritiikki kohdistuu tapaan, jossa maanomistajan mahdollisuus rakentamiseen monitahoisessa järjestelmässä on joissakin tapauksissa saatettu johtaa pääasiassa subjektiivisen oikeuden taikka kaavoitusmonopolin käsitteistä. Tutkimuksessa osoitetaan, että esimerkiksi vastausta kysymykseen maanomistajan oikeudesta korvaukseen rakentamisen estyessä ei tulisi päätellä kunnalla olevasta kaavoitusmonopolista taikka toteamuksesta, jonka mukaan maanomistajalla ei ole subjektiivista oikeutta rakentamiseen. - Uutiset
22.12.2016 15.15
KHO: ELY-keskuksen olisi tullut jättää rakentamisen poikkeamishakemus tutkimattaHakemuksessa mainittu rakennuspaikan muodostaminen ei itsessään tarkoittanut sellaista rakentamista, joka olisi edellyttänyt rantavyöhykettä koskevasta rakentamisrajoituksesta tai muustakaan maankäyttö- ja rakennuslain säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai rajoituksesta poikkeamista. Kun tämän lisäksi otettiin huomioon, että maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettu rakennuspaikka on ilman konkreettista rakennushanketta mahdollista muodostaa vain kaavoituksella, rakennuspaikan muodostamista koskevaan poikkeamishakemukseen ei ollut voitu antaa oikeudellisesti merkityksellisellä tavalla hyväksyvää eikä hylkäävää ratkaisua ELY-keskuksen tai muunkaan viranomaisen päätöksellä. Tämän vuoksi ELY-keskuksen olisi tullut jättää poikkeamishakemus tutkimatta. - Uutiset
22.12.2016 14.10
KHO:n ratkaisu teknisen lautakunnan ranta-asemakaavan muutospäätöksen muutoksenhakukelpoisuudestaTeknisen lautakunnan päätöksessä oli kyse maankäyttö- ja rakennuslain 74 §:ssä tarkoitetun maanomistajan toimesta laadittavan ranta-asemakaavan sellaisesta käsittelystä, jota oli pidettävä asian valmisteluna. Teknisellä lautakunnalla oli päätöstä tehdessään käytettävissä ranta-asemakaavan muutoksen ja laajennuksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavakarttaluonnos. Koska kaavaehdotusta, kaavaehdotukseksi käsitettävää materiaalia tai kaavaselostusta ei ollut teknisen lautakunnan saatavilla, lautakunnan päätöksessä ei ollut voinut olla kyse maanomistajan ranta-asemakaavaa koskevan ehdotuksen hylkäämisestä. Kaavahankkeen luonne ja vaihe huomioon ottaen teknisen lautakunnan päätöksessä ei ollut voinut olla kyse myöskään asemakaavan muutoksen vireillepanoa koskevan esityksen käsittelemisestä. Lautakunta ei siten ollut tehnyt kuntalain (365/1995) 91 §:ssä tarkoitettua muutoksenhakukelpoista ratkaisua. Maanomistajalla oli mainitusta ratkaisusta riippumatta oikeus saada laatimansa kaavaehdotus käsiteltäväksi kunnassa. - Uutiset
15.12.2016 10.23
KHO:n ratkaisu osayleiskaavastaOsayleiskaavassa oli osoitettu at-merkinnällä kuusi laajaa kyläaluetta, joilla yleiskaavaa voitiin käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena. Osayleiskaava mahdollisti näille alueille sellaista uutta rakentamista, joka määränsä ja tehokkuutensa johdosta edellytti asemakaavan laatimista. Osayleiskaavan kyläaluemerkinnät eivät soveltuneet tähän tarkoitukseen rakentamisen suunnitteluvälineenä kysymyksessä olevalla alueella. - Uutiset
29.11.2016 15.14
KHO: Metsähallituksessa metsurina työskennellyt kaupunginhallituksen jäsen oli palvelussuhdejäävi kaupungin päättäessä tuulivoimayleiskaavasta Metsähallituksen hallinnoimalle valtionmaalleKaupunginvaltuusto oli hyväksynyt tuulivoimayleiskaavan Metsähallituksen hallinnoimalle valtionmaalle. Kaavahanke oli käynnistynyt Metsähallituksen Laatumaa-tulosalueen esityksestä. A, joka työskenteli metsurina Metsähallituksen Metsätalous-tulosalueen palveluksessa, oli osallistunut kaava-asian käsittelyyn kaupunginhallituksessa. Laatumaa-tulosalue ja Metsätalous-tulosalue olivat kuuluneet samaan Metsähallituksen liiketoiminta-alueeseen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tässä tilanteessa tulosalueiden erillisyydelle ei voitu antaa ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa A:n esteellisyyttä. Palvelussuhteen perusteella syntyvä esteellisyys ei edellyttänyt, että A olisi saanut asiassa itselleen hyötyä, tai että hänen osallistumisensa asian käsittelyyn olisi vaikuttanut asiassa tehtävään ratkaisuun. Esteellisyyden arvioinnin kannalta ei myöskään ollut merkitystä sillä, oliko A itse kokenut olevansa asiassa esteellinen tai mikä hänen asemansa oli Metsähallituksen liiketoiminta-alueen organisaatiossa. Kaupunginvaltuuston päätös oli syntynyt A:n esteellisyyden vuoksi virheellisessä järjestyksessä. - Uutiset
24.11.2016 15.21
Kaavoituksen ja rakentamisen sääntely keveneeHallitus antoi 24. marraskuuta eduskunnalle esityksen maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta. Lakiin on tulossa useita muutoksia, jotka helpottavat kaavoitusta ja rakentamisen luvitusta. Keskeiset uudistukset koskevat vähittäiskaupan suuryksiköiden sääntelyä, hajarakentamista, asemakaavoitusta sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten roolia. - Uutiset
17.11.2016 13.03
KHO kumosi Lempäälän Kuokkalan–Hakkarin–Herralan osayleiskaavan energiahuollon alueen osalta lainvastaisenaYleiskaavassa oli osoitettu noin viiden hehtaarin suuruinen energiahuollon alue (EN) maantien varteen ja olemassa olevan asutuksen läheisyyteen. Alue sijaitsi maakuntakaavassa osoitetulla taajamatoimintojen alueella (A). Maakuntakaavan merkinnällä (A) oli osoitettu asumisen ja muiden taajamatoimintojen alueita. KHO katsoi, että maakuntakaava ei ollut EN-alueen osalta ollut riittävästi ohjeena yleiskaavaa laadittaessa. Kunnanvaltuuston päätös kaavan hyväksymisestä oli kysymyksessä olevan EN-alueen osalta lainvastainen. Hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston päätökset oli EN-aluetta koskevalta osin kumottava. - Uutiset
14.11.2016 12.05
KHO:n ratkaisu katusuunnitelmasta Espoossa: Ei voitu poiketa asemakaavastaKatusuunnitelma noudatti alueella voimassa olevaa asemakaavaa ja sijoittui asemakaavassa osoitetulle katualueelle. Katu sopeutui muutoinkin asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä. Katusuunnitelmaa laadittaessa ei voitu poiketa asemakaavasta sillä perusteella, että katu sijoittui Museoviraston RKY-inventointiin sisältyvän kohteen alueelle. Kun lisäksi otettiin huomioon RKY-inventoinnin oikeusvaikutukset ja asemakaavan sisältö sekä se, että katusuunnitelman mukainen kadun linjaus käytännössä noudatti Suuren Rantatien linjausta, katusuunnitelmassa ei ollut ollut tarpeen käsitellä laajemmin katusuunnitelman vaikutuksia rakennettuun kulttuuriympäristöön. - Uutiset
11.11.2016 13.15
KHO: Jyväskylän yleiskaava oli tuulivoimaloiden aluevarausten osalta lainvastainenKHO totesi, että kun yleiskaavan kaavaselostuksessa oli tuulivoimaloiden alueiden osalta viitattu aiemmin suunnittelutarveratkaisun ja vaihemaakuntakaavan yhteydessä tehtyihin selvityksiin ja kun ympäristövaikutusten yhteisvaikutusten arviointi puuttui kokonaan, olivat tuulivoimaloiden aluevaraukset tältä osin lainvastaisia. - Uutiset
9.11.2016 14.15
KHO: Porvoon kaupungin velvoittamiselle hyväksymään asemakaava kahdelle kiinteistölle ei ollut perusteita – myös kolme muuta kaavapäätöstäKHO totesi, että Porvoon kaupunki on hyväksynyt Hermanninsaaren asemakaavan osa-alueittain. Osa-alueeseen 468, jota valittajien toimenpidepyyntö koskee, ei asiassa esitetyn selvityksen perusteella kohdistu erityistä uuden rakentamisen painetta ja siitä aiheutuvaa rakentamisen välitöntä ohjaustarvetta. Asemakaavasta päättämisen lykkääntymisen ei siten voitu katsoa siinä määrin vaikeuttavan maankäyttö- ja rakennuslaissa alueiden käytön suunnittelulle tai rakentamisen ohjaukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista, että maankäyttö- ja rakennuslain 177 §:n 1 momentin mukaisen velvoitteen asettamiselle ympäristöministeriön päätöksellä Porvoon kaupungille olisi perusteita. Ministeriön päätös, jolla oli hylätty A:n ja B:n esitys, ei näin ollen ollut lainvastainen. - Uutiset
28.10.2016 9.00
Väitös: Oma etu menee kaavoitukseen osallistumisessa helposti yhteisen hyvän edelleHelsingin yliopiston väitöstutkimus paljastaa, että poliittisessa osallistumisessa yksilöt perustelevat vaatimuksiaan usein vetoamalla suoraan omaan etuun. VTM, FM Veikko Erannin sosiologian alan väitöskirjassa tutkittiin niin sanotuissa nimby-kiistoissa (not in my backyard = ei minun takapihalleni) sitä, miten rakentamista vastustavat asukkaat perustelivat mielipiteitään. Aineistona käytettiin satoja helsinkiläisten kaupunkisuunnitteluvirastolle lähettämiä kaavoitusta koskevia kommenttikirjeitä, joista valtaosa suhtautui muutokseen kielteisesti. - Uutiset
17.10.2016 9.00
Lainsäädännön arviointineuvosto: Maankäyttö- ja rakennuslain uudistusluonnoksen vaikutusarvioissa korostuu yksipuolisesti hallinto- ja viranomaisnäkökulmaLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut hallituksen esitysluonnoksen maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta. Arviointineuvoston näkemys on, että esitysluonnoksessa on pääosin selkeät kuvaukset maankäyttöä ja rakentamista koskevan sääntelyn nykytilasta, hallituksen esityksen tavoitteista ja ehdotetuista toimenpiteistä. Esitysluonnos sisältää myös yleisiä kuvauksia lakiesityksen kohderyhmistä ja toimenpiteiden potentiaalisista vaikutuksista. Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa kuvatut vaikutusarviot painottuvat liiaksi viranomais- ja hallintonäkökulmaan. Lakiesitysluonnoksen oletettavasti tärkein toimenpide on vähittäiskaupan sijaintia koskevan sääntelyn vähentäminen, jolloin merkittävimmät vaikutukset syntyvät yrityksille ja kotitalouksille. Näistä vaikutuksista tulisi esittää tarkempi arvio. - Uutiset
10.10.2016 10.45
KHO:lta ratkaisut ranta-alueelle rakennettavan pientuulivoimalan toimenpideluvasta ja ranta-alueelle rakennettavan tuulivoimalan suunnittelutarveratkaisun tarpeestaKHO katsoi, että toimenpideluvan noin 11 metrin korkuisen pientuulivoimalan (1500 W) rakentamiseksi ranta-alueelle, jolla sijaitsi pääosin vapaa-ajan kiinteistöjä, myöntämiselle ei ollut edellytyksiä, koska asiakirjoissa ei ollut selvitystä siitä, että ympäristöhallinnon ohjeen 4/2012 tai sittemmin voimaan tulleen VNa:n 1107/2015 mukaiset melutasot oli voitu saavuttaa naapurikiinteistöllä. Toisessa tapauksessa, jossa kunta oli myöntänyt rakennusluvan tuulivoimalan (50 kW), jonka napakorkeus oli 36 metriä ja roottorin halkaisija 12 metriä, KHO katsoi, ettei hankkeella tapauksen oloissa ollut sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, joiden johdosta hankkeen toteuttaminen olisi edellyttänyt suunnittelutarveratkaisua. - Uutiset
6.10.2016 12.35
KHO:n ratkaisu yleiskaavan riittävästä ohjausvaikutuksestaAsemakaavan muutoksessa oli kysymys yleiskaavassa osoitetun maankäyttöratkaisun tarkentamisesta. Yleiskaava oli näissä oloissa ollut asemakaavan muutosta laadittaessa riittävästi ohjeena. - Uutiset
16.9.2016 10.23
KHO:n ratkaisu poikkeamisesta rakennushankeessaPoikkeamisen katsottiin aiheuttavan haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle sekä vaikeuttavan rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. - Uutiset
14.9.2016 13.00
KHO ei muuttanut HAOn päätöstä, jolla oli kumottu Kuusamon kunnan päätökset ja hylätty yhtiön poikkeamislupahakemus kellarin muuttamisesta matkailua palvelevaksi saunaksiKun otettiin huomioon suunnitellun rakennushankkeen laatu ja poikkeamisella myönnetyn lisärakennusoikeuden määrä, rakennuspaikan sijainti tiiviisti rakennetun maisemallisesti arvokkaan Pyhäjärven rantavyöhykkeellä, alueella voimassa oleva uudehko rantayleiskaava ja maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaatimus, poikkeamisen myöntäminen yleiskaavasta aiheutuvasta maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentissa säädetystä rakentamisrajoituksesta aiheuttaisi maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettua haittaa kaavan toteuttamiselle. - Uutiset
13.9.2016 14.15
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua, jolla rakennustarkastajan ja teknisen lautakunnan päätökset oli kumottu ja rakennuslupahakemus hylättyLaskettaessa rakennuspaikalla sallittujen rakennusten määrää ja kaavan sallimaa rakennuspaikkakohtaista kokonaiskerrosalaa tuli ottaa huomioon molemmilla tiloilla sijaitsevat rakennukset. Tilalla M oli asiakirjoista saatavan selvityksen perusteella ainakin kaksi rakennusta: siirrettävä saunarakennus ja vapaa-ajan asunto. Tilalla R puolestaan sijaitsi saunamökki. Myönnetty rakennuslupa neljännen rakennuksen rakentamiseen tilojen yhdessä muodostamalle rakennuspaikalle poikkesi siten rantayleiskaavan määräyksestä, jonka mukaan RA-alueella sijaitsevalle rakennuspaikalle saa rakentaa kolme rakennusta. Koska hanke poikkesi jo rantayleiskaavan rakennusten määrää koskevasta määräyksestä, hankkeen mahdollisesti edellyttämistä muista kaavapoikkeamisista ei ollut tarpeen enemmälti lausua. - Uutiset
12.9.2016 14.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu Kurikan Ponsivuoren tuulivoimapuiston osayleiskaavasta – yksityishenkilöiden valitukset hylättiinHallinto-oikeus totesi muun muassa, että sillä, että melumallinnuksiin liitetyt mallinnusohjelmien tulosteet olivat englanninkielisiä, ei ollut katsottava olevan olennaista merkitystä kaavan osallisten kielellisten oikeuksien toteutumisen kannalta. Muutoksenhakijoiden kiinteistöt eivät kuulu Ponsivuoren tuulivoimapuiston osayleiskaavan suunnittelualueeseen. A:n ja B:n kiinteistöjen etäisyys lähimpään suunniteltuun voimalaan olisi noin 1,5 kilometriä tai enemmän. C:n rakentamaton kiinteistö Rautapäänjärvellä sijaitsee maa- ja metsätalousalueella, jota ei ole osoitettu vapaa-ajan rakentamiseen. Muutoksenhakijoiden kiinteistöille ei osayleiskaavan selvitysten mukaan aiheudu niiden käyttöä rajoittavia vaikutuksia. Sitä, että tuulivoimapuisto voi yleisemmin vaikuttaa kiinteistöjen arvoon osayleiskaavan ulkopuolisella alueella, ei voitu näissä oloissa pitää maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 4 momentissa tarkoitettuna kohtuuttomana haittana. (Vailla lainvoimaa 12.9.2016)