Kaavoitus
- Uutiset
5.2.2018 12.15
Helsingin hallinto-oikeus: Helsingin uusi yleiskaava osittain lainvastainen ja Vartiosaaren osayleiskaava lainvastainenHelsingin hallinto-oikeus ratkaisi 5. helmikuuta 2018 antamillaan kahdella päätöksellä Helsingin yleiskaavaan ja Vartiosaaren osayleiskaavaan kohdistuneet valitukset. - Uutiset
29.1.2018 9.10
Ideoita kaavoituksen sisällön uudistamiseenKaavojen sisältöä ja esitystapaa ravistellaan tuoreessa WSP Finland Oy:n ja Tampereen teknillisen yliopiston raportissa. Työ on osa kaavojen merkintöjen ja määräysten kehittämishanketta (KAMMI), ja se liittyy käynnissä olevaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisen valmisteluun. - Uutiset
18.1.2018 12.10
KHO hylkäsi valitukset Kuopion Sorsasalon asemakaavasta uuden biotuote-/havusellutehtaan rakentamisen mahdollistamiseksiAsemakaavan tarkoituksena oli mahdollistaa uuden biotuote-/havusellutehtaan rakentaminen noin yhdeksän kilometrin etäisyydelle kaupungin keskustasta ja vesistön rannalle. KHO katsoi, että asemakaavaa laadittaessa tehdyt selvitykset olivat muun ohella päätöksessä lausuttu huomioon ottaen riittävän yksityiskohtaisia ja kattavia, jotta voitiin varmistua siitä, että alueen käyttämisestä kaavassa osoitettuun tarkoitukseen ei ennalta arvioiden aiheutunut sellaisia haittavaikutuksia, joita olisi ollut pidettävä terveellisen elinympäristön luomista tai luonnonympäristön vaalimista koskevien asemakaavan sisältövaatimusten vastaisena, ja ettei tehtaan toiminnoista aiheutunut sellaista elinympäristön laadun merkityksellistä heikentymistä, joka ei olisi ollut perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen tai sellaisia kaava-alueen ulkopuolella sijaitsevien kiinteistöjen käyttöä rajoittavia vaikutuksia, joista olisi voitu katsoa aiheutuvan maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa. - Uutiset
4.1.2018 16.00
Kokemukset tuoreista suurten kaupunkien yleiskaavoista koottu raportiksiYleiskaavoittajien kokemukset tuoreista suurten kaupunkien kaavaprosesseista on koottu ympäristöministeriön julkaisuun. Yleiskaavoituksen uusimpia tuulia Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Helsingissä vuonna 2017 -julkaisussa kirjoittajat arvioivat tehtyä työtä, pohtivat mitä prosesseissa opittiin ja mikä yleiskaavoituksen rooli on kaupunkien kehittämisessä. Samalla raportti on yksi puheenvuoro parhaillaan käynnissä olevaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamiseen. - Uutiset
29.12.2017 11.09
KHO yhdenvertaisuusperiaatteesta: Asemakaavan muutos ei ollut lainvastainenYhtä asuinkerrostalotonttia koskevalla asemakaavan muutoksella oli lisätty merkittävästi tontin rakennusoikeutta. Asemakaavan muutoksesta oli valitettu sillä perusteella, että maanomistajien tasapuolinen kohtelu edellyttäisi tulevassa kaavoituksessa vastaavaa rakennusoikeuden lisäämistä lähiympäristön asuinkerrostalotonteille, mikä puolestaan johtaisi yhtenäisen kaupunkikuvan turmeltumiseen. Asemakaavan muutos ei ollut esitetyllä perusteella lainvastainen. Kunnan jäsenen kaavamuutoksesta tekemä jatkovalitus hylättiin. - Uutiset
4.12.2017 11.40
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston päätökset Rantasalmen rantayleiskaavasta selvitysten puutteellisuuden johdostaKHO totesi, että kaavaa laadittaessa oli voitu sinänsä hyödyntää alueelle vuonna 2002 laadittua rantayleiskaavaa varten tehtyjä selvityksiä, joissa maanomistajien yhdenvertaista kohtelua on tarkasteltu nyt kysymyksessä olevaa kaava-aluetta laajemmin. Aiemmin laaditun rantayleiskaavan laatimista koskevista selvityksistä ei kuitenkaan käy ilmi rantojen rakennettavuuden merkitys mitoitusrantaviivaa laskettaessa. Asiassa oli siten jäänyt selvittämättä, kuuluuko rakennusoikeutta määriteltäessä käytettyyn mitoitusrantaviivaan myös sellaisia rantavyöhykkeen osia, jotka ovat rakentamiseen osittain tai täysin soveltumattomia tai joille kaavan mitoitusperiaatteiden perusteella rakentamista ei muuten voida osoittaa. Näin ollen asiassa jäi epäselväksi, täyttääkö kaavamuutos perustuslain 6 §:n vaatimuksen maanomistajien yhdenvertaisesta kohtelusta ja maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:ssä ja 73 §:n 1 momentissa rantayleiskaavalle asetetut sisältövaatimukset. - Uutiset
15.11.2017 9.32
KHO:n ratkaisu toimenpideluvasta ja poikkeamisen tarpeesta pysäköintialueen rakentamiseenHankkeessa oli kysymys 220 autolle tarkoitetun pysäköintialueen rakentamisesta tanssilavan yhteyteen. Pysäköintialue sijoittui pääosin osayleiskaavassa M-alueeksi varatulle alueelle ja noin 50 metrin etäisyydelle joen rantaviivasta. Yleiskaavamääräyksen mukaan M-alueelle sai rakentaa maa- ja metsätaloutta palvelevia rakennuksia. Ennen toimenpideluvan myöntämistä oli tarpeen saada poikkeus mainitusta kaavamääräyksestä johtuvasta maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentissa tarkoitetusta rakentamisrajoituksesta. Poikkeus oli myös tarpeen maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:stä johtuvasta rakentamisrajoituksesta. Koska poikkeamispäätöksiä ei ollut saatu ennen kuin hankkeelle oli myönnetty toimenpidelupa, toimenpidelupapäätös kumottiin ja hakemus hylättiin. - Uutiset
27.10.2017 11.30
KHO äänesti katusuunnitelma-asiassaKatusuunnitelmassa osoitettu kuorma-autojen pysäköintialue oli tarkoitettu yleiseen pysäköintiin. Pysäköintialueesta ja sen käytöstä valittajayhtiön hallitsemalle kiinteistölle aiheutuvia haittavaikutuksia oli pyritty ehkäisemään istutuksin sekä olevaa puustoa säilyttämällä. Kun pysäköintialueen sijoittaminen kadun toisen ajoradan kohdalle ei myöskään ympäristövaikutuksiltaan poikennut olennaisesti asemakaavaa laadittaessa arvioiduista katualueen käyttämisestä aiheutuvista vaikutuksista, katusuunnitelman mukaisen kadun oli katsottava pohjautuvan riittävällä tavalla asemakaavaan, sopeutuvan asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä sekä täyttävän toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyvyyden vaatimukset. Kadun toisen ajoradan kohdalle sijoittuvaa pysäköintialuetta ei voitu pitää myöskään asemakaavan tavoitteiden vastaisena ottaen huomioon, että liikenteen tarve ei asiassa esitetyn selvityksen perusteella vielä edellyttänyt kaksiajorataisen kadun rakentamista. (Ään.) - Uutiset
11.10.2017 12.00
KHO:n päätös ranta-asemakaavasta ja rakennusoikeuden siirtämisestäLopen kunnanvaltuusto oli hyväksynyt pienten vesistöjen ranta-asemakaavan ja ranta-asemakaavan muutoksen. Hämeenlinnan hallinto-oikeuden mukaan kaavapäätös oli perustunut puutteellisiin selvityksiin, joten se oli lainvastaisena kumottava. Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
9.10.2017 13.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu kalatalouden harjoittamista varten tarpeelliseksi katsottavasta rakentamisestaHämeenlinnan hallinto-oikeus katsoi, että kalastuksen toistaiseksi varsin pienimuotoisesta luonteesta huolimatta kysymys oli maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 3 momentin tarkoittamasta kalatalouden harjoittamista varten tarpeellisesta rakentamisesta. - Uutiset
20.9.2017 13.00
Polemiikki-lehti: Tutkija Susanna Wähä kaavoituksen valvontavälineiden jäljillä – mikä rooli jää valtiolle?Kaavoitusviranomaisten väliset toimivaltasuhteet tulevissa maakunnissa ovat pitkälti auki elävän sääntelytilanteen takia. HTM, ympäristöneuvos Susanna Wähän valmisteilla oleva väitöstutkimus sekä tarkastelee näitä suhteita että pohtii valtion intressejä ja valvonnan tarvetta alueidenkäytössä. Nyt meneillään oleva muutos on tutkijalle ja virkamiehelle mielenkiintoinen. Muodostumassa on uudenlaisia käytäntöjä ja hallintokulttuureja, joille ei välttämättä löydy ohjenuoria säädöksistä. - Uutiset
1.9.2017 14.15
KHO palautti menetetyn määräajan asemakaava-asiassaKun otettiin huomioon, että A:lle olisi tullut lähettää maankäyttö- ja rakennuslain 67 §:ssä tarkoitettu ilmoitus ja se, että ilmoituksen lähettämättä jättäminen oli johtunut kaupungin laiminlyönnistä, A ei hallintolainkäyttölain 61 §:n 2 kohdassa tarkoitetun erittäin painavan syyn vuoksi ollut voinut määräajassa hakea muutosta kaupunginvaltuuston päätökseen. - Uutiset
28.8.2017 15.15
KHO:n ratkaisut Nurmijärven osayleiskaavasta ja Loviisan asemakaavastaNurmijärven osalta KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä, ja Loviisan osalta KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
25.8.2017 16.00
Energiateollisuus: Maankäyttö- ja rakennuslain kaukolämpöön liittymisvelvoite tarpeetonEnergiateollisuus ry (ET) ehdottaa, että kuntien mahdollisuus velvoittaa asemakaavalla uudisrakentaja liittymään kaukolämpöön poistetaan laista. Hyvin toimiva kilpailu lämmitysmarkkinoilla on paras keino edistää energiatehokkaiden lämmitysmuotojen yleistymistä. Kilpailluilla markkinoilla asiakas päättää, minkä lämmitysmuodon hän valitsee, ET:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä painottaa. - Uutiset
25.8.2017 13.41
Selvitys: asemakaavoitus vie aikaa, mutta on tehokkaampaa kuin 10 vuotta sitten – maankäyttö- ja rakennuslain uudistus käynnissäAsemakaavoitus on tehostunut kasvuseutujen suurissa kaupungeissa, vaikka kaavaprosessit vievätkin enemmän aikaa kuin ennen, kertoo ympäristöministeriön selvitys. Tutkimuksessa tarkasteltiin asemakaavoitusta kymmenessä suuressa kaupungissa sekä niiden 36 kehyskunnassa vuosina 2014–2015. Aineistoa verrattiin kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
– Se, kauanko kaavaprosessi kestää, ei ole ollenkaan niin tärkeää kuin se, että eri osavaiheiden kestoa pystytään ennakoimaan. Silloin niin kunta kuin kumppanit pystyvät ajoittamaan toimintansa ja resurssinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Näihinkin seikkoihin pureudutaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa, jonka valmistelu on aloitettu, raportista ympäristöministeriössä vastannut erityisasiantuntija Kristiina Rinkinen sanoo. - Uutiset
21.8.2017 8.10
KHO: Valitusaika Ahvenanmaan hallintotuomioistuimen päätöksestä asemakaavaa koskevassa asiassa laskettiin päätöksen antopäivästäMaankäyttö ja rakentaminen – Asemakaava – Ahvenanmaa – Valtakunnan toimivalta lainkäyttöön liittyvässä asiassa – Julkipano – Tiedoksisaaminen – Valitusaika - Uutiset
17.8.2017 16.00
KHO kumosi tuulivoimayleiskaavan määräyksiä lainvastaisinaTuulivoimayleiskaavan M-1-alueita koskeva maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentin nojalla annettu yleiskaavamääräys, jonka mukaan uusia asuin- ja lomarakennuksia tai muuta melusta häiriintyvää toimintaa ei saanut sijoittaa alueelle, sekä saman yleiskaavan yleismääräyksiin sisältyvä määräys, jonka mukaan uusia asuin- ja lomarakennuksia tai muuta melusta häiriintyvää toimintaa ei saanut sijoittaa alueille, joilla ohjearvojen mukaiset melutasot voivat ylittyä, kumottiin lainvastaisina. - Uutiset
17.8.2017 15.15
KHO: Tuulivoimaosayleiskaavan hyväksymistä koskeva kunnanvaltuuston päätös oli lainvastainen kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyyden vuoksiKunnanhallituksen puheenjohtajan maanomistus kaava-alueella ja hänen solmimansa tuulivoima-aluetta koskeva vuokrasopimus huomioon ottaen kunnanhallituksen puheenjohtajalle oli ollut odotettavissa kaavahankkeesta erityistä hyötyä, eikä hän sen vuoksi esteellisenä ollut voinut ottaa osaa mihinkään kaava-asian käsittelyvaiheeseen. Osayleiskaavan hyväksymistä koskeva kunnanvaltuuston päätös oli näin ollen syntynyt lainvastaisessa järjestyksessä asian käsittelyyn valmisteluvaiheessa osallistuneen kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyyden vuoksi. - Uutiset
10.8.2017 13.00
KHO ei muuttanut Virtain keskustaajaman osayleiskaavapäätöksen lopputulostaVirtain kaupunginvaltuusto oli 9.11.2015 tekemällään päätöksellä (§ 57) hyväksynyt Virtain keskustaajaman osayleiskaavan. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli hylännyt A:n valituksen kaupunginvaltuuston päätöksestä sekä Pirkanmaan maakuntamuseon ja B:n valitukset kaupunginvaltuuston päätöksestä Virtain vanhaa sairaalaa koskevilta osiltaan. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valitukset. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. Virtain kaupunki oli harkintavaltansa nojalla voinut muun muassa päättää, että Virtain vanhan sairaalan paikallisesti merkittäviä rakennetun ympäristön arvoja ei oteta osayleiskaavassa huomioon ma-2-alueeksi osoittamisen lisäksi vaaditulla kohdemerkinnällä. - Uutiset
24.7.2017 8.10
KHO:n ratkaisu Punkalaitumen Isosuon tuulivoimaosayleiskaavastaKHO totesi, että valituksen kohteena olevassa kaavassa ei ole kaavakartalla osoitettu niitä alueita, joita rakentamisrajoitus koskee, vaan rajoituksen kiinteistöllinen ulottuvuus ratkaistaan sen perusteella, voiko alueelle aiheutua määräyksessä mainitussa ohjeessa tarkoitettua melua. Tällaisesta kaavamääräyksestä ei käy riittävän yksiselitteisesti ilmi, miten kaavaa on pidettävä sitä toteutettaessa ohjeena ja minkä kiinteistöjen alueilla rakentamista on rajoitettu. Tähän nähden ei ole riittäviä edellytyksiä arvioida, miten rajoitus vaikuttaa maanomistajien oikeuteen rakentaa maalleen ja miten maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentissa säädettyä rajoitusta on sovellettava yksittäistapauksissa. Niin ikään puuttuvat edellytykset arvioida maanomistajakohtaisesti, täyttääkö yleiskaava maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 4 momentissa säädetyn kohtuullisuuden vaatimuksen. Tämän epäselvyyden vuoksi rakentamisrajoituksen sisältävä kaavamääräys on lainvastaisena kumottava. Määräys ei kuitenkaan ole niin keskeinen osa kaavaratkaisua, että kunnanvaltuuston päätös kaavan hyväksymisestä ja hallinto-oikeuden päätös olisi kumottava kokonaan.