Kaavoitus
- Uutiset
10.3.2015 13.20
Hallinto-oikeuden ratkaisu asemakaavamuutosasiassa – kaupunginvaltuuston päätös kumottiinAsemakaavan muutos ei perustunut tietyiltä osin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin eikä noudatettu vuorovaikutusmenettely täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslaissa osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelylle asetettuja vaatimuksia. Selvityksiä, jotka eivät olleet vuorovaikutusmenettelyn kohteena, ei voitu ottaa huomioon kaavoitusmenettelyn lainmukaisuutta arvioitaessa. Tämän vuoksi kaupunginvaltuuston päätös oli kumottava. - Uutiset
10.3.2015 12.17
Tarastin ryhmä: 19 ehdotusta ympäristömenettelyjen sujuvoittamiseksiMinisteri Lauri Tarastin johtama arviointiryhmä on saanut työnsä päätökseen ja ehdottaa kaikkiaan 19 toimenpidettä ympäristömenettelyjen sujuvoittamiseksi. Asiantuntijaryhmä ehdottaa muun muassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) ja kaavoituksen nykyistä tehokkaampaa yhteensovittamista, ennakkoneuvotteluja koskevien säännösten lisäämistä lainsäädäntöön, lupavelvollisuuden keventämistä eräiltä osin, sähköisten menettelyjen kehittämistä sekä valituslupajärjestelmän laajentamista. - Uutiset
6.3.2015 9.30
Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kahden tuulivoimalan suunnittelutarvelupaa koskevan valituksenKHO hylkäsi tuulivoimalan suunnittelutarvelupaa hakeneen H Oy:n valituksen eikä muuttanut Oulun hallinto-oikeuden ratkaisua. Oulun hallinto-oikeuden mukaan myönteinen suunnittelutarveratkaisu korvaa rakennushanketta koskevalta osin alueen asemakaavoituksen. Kahden tuulivoimalan muodostama kokonaisuus varaa muun maankäytön ulkopuolelle laajoja maa-alueita. Lisäksi tuulivoimarakentamisen erityispiirteenä on se, että tuulivoimaloiden toiminnasta ympäröivän alueen maankäytölle aiheutuvat rajoitukset poikkeavat sekä laatunsa että laajuutensa osalta suunnittelutarveratkaisuilla tavanomaisesti osoitettavissa olevasta rakentamisesta. - Uutiset
29.1.2015 10.06
KKO: Virkistysalueeksi kaavoitettua vesijättöä ei voitu lunastaa asuinkiinteistöönAsuinkiinteistön omistaja haki kiinteistönsä kohdalla olevan vesijätön lunastamista. Asemakaavan mukaan vesijättö oli osa yleistä lähivirkistysaluetta, johon kuuluivat kaikki kaava-alueen rannat. Korkein oikeus katsoi, ettei vesijättö huomattavasti haitannut kiinteistön käyttöä kaavan mukaisena rakennuspaikkana. Vesijättöä voitiin lisäksi käyttää kaavan tarkoittamalla tavalla kunnan omistaman naapurikiinteistön kautta. Kiinteistönmuodostamislain 60 §:ssä säädetyt lunastamisen kiinteistökohtaiset edellytykset eivät täyttyneet. - Uutiset
23.1.2015 8.00
Maakuntakaavojen vahvistusmenettelyn vaihtoehtoja koskeva selvitysYmpäristöministeriössä on valmistunut selvitys maakuntakaavojen vahvistusmenettelyn vaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista kaavajärjestelmään. Selvityksen tavoitteena oli löytää nykyistä vahvistusmenettelyä parempia tapoja, joilla valtio voi maakuntakaavoituksessa varmistaa valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamisen edistämisen ja turvata muita valtakunnallisia intressejä. - Uutiset
16.12.2014 13.15
KHO:n ratkaisu poikkeamisesta ranta-alueen suunnittelutarpeestaKun tilanteessa rakennuspaikalla ei voitu katsoa olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua olemassa olevaa asuinrakennusta, toimivalta poikkeamisen myöntämiseen oli ELY-keskuksella. - Uutiset
8.12.2014 8.21
KHO:n kaksi ratkaisua rakennusten purkamisestaKHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisuja, jossa ensimmäisessä oli katsottu, että asemakaavamääräys salli työväentalon purkamisen ainoastaan pakottavasta syystä. Asiaa kokonaisuutena arvioiden, myös aikaisemmat päätökset ja niiden perusteena olleet selvitykset huomioon ottaen, hallinto-oikeus katsoi, ettei työväentalon purkamiselle Varkaudessa ollut osoitettu olevan asemakaavamääräyksessä tarkoitettua pakottavaa syytä. Kun pakottavaa syytä ei ollut, purkamislupaa ei oltu voitu myöntää ennen kuin asemaakaavan suojelumääräyksestä oli saatu alueellisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen myöntämä poikkeus. Toisessa tapauksessa hallinto-oikeus oli katsonut, että Niemen talon purkamiselle Kokkolassa ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n 1 momentin mukaisia esteitä. Rakennus- ja ympäristölautakunnan oli tämän johdosta tullut myöntää haettu lupa. - Uutiset
5.12.2014 10.23
Maankäyttö- ja rakennuslakiin sisällytetään kilpailun edistämisen näkökulma erityisesti kaupan ja asuntorakentamisen aloillaHallitus on antanut eduskunnalle esityksen maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta siten, että lakiin sisällytetään kilpailun edistämisen näkökulma. Esityksen mukaan se tulee jatkossa huomioida alueidenkäytön suunnittelun tavoitteissa kaikilla kaavatasoilla. Tavoitteena on lisätä kilpailua erityisesti kaupan ja asuntorakentamisen aloilla. - Uutiset
29.10.2014 12.13
KHO:n ratkaisu poikkeamisesta ranta-alueen suunnittelutarpeestaSillä seikalla, että loma-asunto korvattiin pysyvään asumiseen tarkoitetulla asuinrakennuksella, ei ollut poikkeamistoimivallan kannalta merkitystä. Toimivalta poikkeuksen myöntämiseen oli kunnalla. - Uutiset
22.10.2014 15.38
KHO:n ratkaisu yleiskaavaa koskevassa asiassaAsiassa oli kyse Tuusulan kunnanvaltuuston hyväksymästä osayleiskaavasta. Valittajien mukaan mm. uusinta tietoa lentomelusta ei ollut otettu riittävästi huomioon, eikä menettelyssä ollut kohdeltu maanomistajia yhdenvertaisesti. KHO katsoi, ettei yleiskaavaa laadittaessa ollut otettu riittävästi huomioon maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 2 momentin 5 kohdassa edellytetyin tavoin mahdollisuuksia terveelliseen elinympäristöön. Kaavan hyväksymistä koskeva päätös oli tältä osin lainvastaisena kumottava. Muilta osin valitukset hylättiin. - Uutiset
8.10.2014 14.00
KHO hylkäsi valituksen Rymättylän Herrankukkaron aluetta koskevan yleiskaavan hyväksymisestäAsiassa oli kaavaratkaisun lainmukaisuutta arvioitaessa ratkaistavana muun ohella, onko Airismaa-Aaslan osayleiskaavan laajennukseen ja muutokseen sovellettava maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentissa säädettyjä ranta-alueiden loma-asutusta koskevan yleiskaavan erityisiä sisältövaatimuksia. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että hyväksytty osayleiskaava ei ollut lainvastainen valituksessa esitetyillä maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentissa säädettyjä erityisiä sisältövaatimuksia koskevilla perusteilla. - Uutiset
26.9.2014 14.36
KHO:n ratkaisu kiinteistön rakennusluvan vastaisesta toiminnastaKHO totesi, että kiinteistöllä harjoitettavan toiminnan sallittavuutta asemakaavan kannalta arvioitaessa ratkaisevia olivat toiminnan tyypilliset vaikutukset. Vaikutusten kannalta se, että puheena oleva kiinteistön käyttö perustui vuokrasuhteisiin eikä omistusasumiseen, tai se, että kysymys oli liiketoiminnasta, ei sellaisenaan ollut ratkaisevaa. Olennaista oli sen sijaan se, että kysymys oli omakotialueelle epätyypillisistä lyhytkestoisista majoitusjaksoista, osin loma-asuntokäytöstä. Kiinteistöllä harjoitettu toiminta oli asemakaavan ja voimassa olevan rakennusluvan vastaista. - Uutiset
10.9.2014 8.06
Ympäristöministeriö vahvisti Varsinais-Suomen tuulivoimavaihemaakuntakaavanYmpäristöministeriö vahvisti 9. syyskuuta Varsinais-Suomen tuulivoimavaihemaakuntakaavan. Kaava kattaa maakunnallisesti merkittävät tuulivoimaloille soveltuvat alueet, jotka sijoittuvat sisämaahan ja rannikon suurille saarille. Kaavassa on laajempia tuulivoimaloiden alueita 20 ja pienempiä alueita 13. Maakunnallisesti merkittävän tuulivoima-alueen alarajaksi on asetettu laajemmilla tuulivoimaloiden alueella 10 voimalaa ja pienemmille alueille 69 voimalaa. - Uutiset
8.9.2014 9.19
KHO ratkaisi Vaasan yleiskaavaa 2030 koskevat valituksetVaasan kaupunginvaltuusto oli 13.12.2011 hyväksynyt Vaasan yleiskaavan 2030. Vaasan hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään kumonnut Vaasan kaupunginvaltuuston päätöksen Metsähallituksen valituksesta Näsetin alueelta hallinto-oikeuden päätöksen karttaliitteestä ilmenevältä osin, Vaasan ympäristöseura ry - Vasa miljöförening rf:n valituksesta Kuparisaaren virkistysalueen ja ulkoilureitin osalta sekä D:n ja E:n valituksesta Vaskiluodon Niemeläntien uusien AK-alueiden ja Tropiclandian edustan uuden leirintäalueen RL osalta. Muut valitukset hallinto-oikeus oli hylännyt tai jättänyt tutkimatta. Korkein hallinto-oikeus täydensi päätöksen perusteluita, kumosi Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen siltä osin kuin hallinto-oikeus oli kumonnut Vaasan kaupunginvaltuuston päätöksen Näsetin alueen osalta, mutta ei muuttanut päätöstä muilta osin. - Uutiset
3.9.2014 11.44
KHO: Rakennuspaikan siirtämistä koskevat kaavamerkinnät olivat maanomistajien tasapuolista kohtelua koskevan vaatimuksen vastaisiaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että rakennuspaikan siirtämistä koskevat kaavamerkinnät olivat maanomistajien tasapuolista kohtelua koskevan vaatimuksen vastaisia. Lisäksi tässä tapauksessa merkinnät olivat kaavan tarkoitus ja tehtävä huomioon ottaen oikeusvaikutuksiltaan epäselviä. Kaavamerkinnät oli näistä syistä AA:n ja BA:n valituksesta heidän oikeusasemansa selkeyttämiseksi lainvastaisina kumottava. - Uutiset
27.8.2014 8.02
Hallinto-oikeuden ratkaisu kallion louhintaa ja murskausta koskevassa ympäristölupa-asiassaHallinto-oikeus katsoi, että valitukset oli tutkittava luvan myöntämisen edellytysten osalta myös siltä osin, kun kyse oli asemakaava-alueeseen ja Natura-alueeseen kohdistuvasta haitasta. - Uutiset
12.8.2014 15.05
Pasi Kallio, Marja Mesimäki ja Susanna Lehvävirta: Monitoiminnalliset viherkatot ja maankäyttö- ja rakennuslakiKasvipeitteen hyödyntäminen osana rakennuksia on yksi tapa kehittää kaupunkien viherrakennetta, edistää ekologisesti kestävää kaupunkiympäristöä, sopeutua ilmastonmuutokseen sekä ylläpitää ekosysteemipalvelujen tarjontaa kaupungeissa. OTL Pasi Kallion, VTM Marja Mesimäen ja FT Susanna Lehvävirran Ympäristöjuridiikka-lehden artikkelissa analysoidaan sitä, miten maankäyttö- ja rakennuslain kaavoitusta ja rakentamista koskevat säännökset ovat sovellettavissa viherkattojen toteuttamiseen. Keskeisenä kysymyksenä on, millä tavoin maankäyttö- ja rakennuslain voimassaolevia säännöksiä voidaan hyödyntää viherkattojen ohjaamiseen sekä miten tätä sääntelyä voisi jatkossa kehittää. Tältä osin artikkelissa kiinnitetään huomiota myös viherkattojen kokonaisvaltaiseen ympäristövastuullisuuteen, jotta säännöksillä ei edistettäisi ekologisesti ja sosiaalisesti kestämättömien viherkattojen rakentamista. - Uutiset
9.7.2014 15.38
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus antoi kahdelle kunnalle oikaisukehotuksen tuulivoimapuistojen osayleiskaavoituksestaEtelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut oikaisukehotuksen Maalahden kunnanvaltuustolle Ribäckenin tuulivoimapuiston osayleiskaavan hyväksymispäätöksen johdosta. Myös Laihian kunnanvaltuusto on saanut oikaisukehotuksen päätöksestä hyväksyä Rajavuoren tuulivoimapuiston osayleiskaavan. Kunnanvaltuustojen on tehtävä uudet päätökset ELY-keskuksen oikaisukehotuksien johdosta. Jos valtuusto ei ole tehnyt uutta päätöstä kuuden kuukauden sisällä, katsotaan kaavan hyväksymispäätöksen rauenneen. - Uutiset
2.7.2014 12.45
KHO:n ratkaisu tuulivoimaloiden suunnittelutarveratkaisua Sauvossa koskevassa asiassa – hallinto-oikeuden ja kunnanhallituksen päätökset kumottiinSauvon kunnanhallitus oli hyväksynyt Taaleritehtaan Tuulitehdas I Ky:n suunnittelutarveratkaisua koskevan hakemuksen kolmen enintään 3,0 MW:n tuulivoimalan rakentamiseksi noin 68 hehtaarin suuruiselle vuokra-alueelle Sauvon kunnan Timarin kylässä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että hakemukseen suostuminen aiheuttaisi maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa alueiden käytön muulle järjestämiselle. Oikeudellisia edellytyksiä hakemukseen suostumiselle ei siten ollut. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja kunnanhallituksen päätökset oli kumottava ja suunnittelutarveratkaisua koskeva hakemus hylättävä. - Uutiset
24.6.2014 12.23
KHO: Villa Gustafsron -rakennuksen suojeluarvoja ja purkamisluvan myöntämisen edellyksiä ei oltu riittävästi selvitetty – hallinto-oikeuden päätös kumottiinKorkein hallinto-oikeus totesi, että asiassa saadun selvityksen mukaan vuonna 2002 eli asemakaavan hyväksymisen jälkeen aloitetun inventoinnin yhteydessä oli käynyt ilmi, että rakennus on huomattavasti aikaisempaa oletettua vanhempi. Tämän vuoksi ja kun otettiin erityisesti kaavan hyväksymisen jälkeen tehty ympäristöministeriön päätös, jonka perustelujen mukaan rakennus oli tuolloin voimassa olleen rakennussuojelulain 1 ja 2 §:ssä tarkoitettu kohde, joka tulisi säilyttää, ei näissä oloissa ja asiakirjoista ilmenevän selvityksen valossa voitu riittävällä tavalla varmistua siitä, ettei purkamisluvan myöntäminen johtaisi maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin seurauksiin. Tämän vuoksi rakennuksen mahdollisia suojeluarvoja ja purkamisluvan myöntämisen edellyksiä ei oltu riittävästi selvitetty rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöstä tehtäessä. - Uutiset
19.6.2014 17.36
KHO hylkäsi Salo-Lohja -ratalinjan vaihemaakuntakaava koskevat valituksetKHO katsoi Muurlan kansalaisliikkeen / Muurlan kylätaajaman asukkaiden nimissä ympäristöministeriölle tehdyn valituksen, jossa oli vaadittu mm. raidelinjauksen vahvistamatta jättämistä ja toissijaisesti oikoradan toisenlaista linjausta, tulleen tutkituksi ympäristöministeriössä valituskirjelmän allekirjoittaneiden henkilöiden tekemänä. Samoin jatkovalitus KHO:lle tutkittiin mainittujen tahojen tekemänä. Valitukset hylättiin, kun ympäristöministeriön päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut oikeudellisia perusteita. - Uutiset
11.6.2014 16.02
Ilmastonmuutos lisää tulvariskejä - alimpien rakentamiskorkeuksien suositukset päivitettyIlmastonmuutoksen seurauksena maankäytön suunnittelulla ja rakentamisen ohjauksella on entistä tärkeämpi rooli tulvavahinkojen ennaltaehkäisyssä. Nyt julkaistun oppaan tavoitteena on vähentää tulvista sekä maansortumista ja -vyörymistä rakennuksille aiheutuvia vahinkoja ja vaikuttaa siihen, että nämä riskit huomioidaan riittävästi kaavoituksessa ja rakentamisessa. - Uutiset
2.6.2014 10.20
KHO:n ratkaisu muun muassa rakennusoikeuslaskelmasta ja ranta-asemakaavan riittävistä selvityksistäKorkein hallinto-oikeus muun muassa lausui rakennusoikeuslaskelman tarpeen osalta, että maanomistajien tasapuolinen kohtelu edellytti samanlaista kohtelua vain osoitettaessa alueita samanlaisiin käyttötarkoituksiin. Matkailupalveluihin rakentamista voitiin osoittaa erilaisin mitoitusperustein ja myös tehokkaammin kuin tavanomaisen loma-asumisen alueille. - Uutiset
19.5.2014 12.01
KHO:n ratkaisu asemakaavan mukaisessa rakennuslupa-asiassaKun otettiin myös huomioon selvitys tontille aikaisemmin rakennetun kerrosalaltaan 658 neliömetrin suuruisen vanhusten palvelutalon ja valituksenalaisen kerrosalaltaan 571 neliömetrin suuruisen ryhmäkodin asuintilojen laajuudesta ja asumisen itsenäisyydestä, rakennusten yhteenlaskettua kerrosalaa ei voitu niin suurelta osin laskea asemakaavamääräyksen tarkoittamaksi sosiaalitoimen tiloiksi, että asemakaavassa määrätystä 1 425 kerrosalaneliömetrin suuruisesta rakennusoikeudesta tulisi ryhmäkodin rakentamisen jälkeen käytetyksi yli puolet. Suunniteltu rakentaminen ei näin ollen ollut asemakaavan vastaista. - Uutiset
16.5.2014 13.39
KHO:n ratkaisu lunastustoimitusta koskevan hakemuksen valituskelpoisuudestaKunnan maankäyttöinsinööri oli tehnyt maankäyttö- ja rakennuslain 96 §:n 1 momentin nojalla maanmittaustoimistolle hakemuksen asemakaavassa osoitettujen yleisten alueiden lunastamiseksi kunnalle kaavan toteuttamiseksi. Hakemuksen tekeminen maanmittaustoimistolle koski vain lunastusasian valmistelua, eikä siitä siten saanut kuntalain 91 §:n mukaan tehdä oikaisuvaatimusta kunnanhallitukselle. - Uutiset
14.5.2014 11.59
KHO:n ratkaisu rakennustehokkuuksien yhdenvertaisuudesta asemakaavassaKun otettiin huomioon, että kortteleiden 229 ja 232 virkistysalueet, joilla oli mahdollistettu kaavan virkistysalueiden jatkuvuus pohjois-eteläsuunnassa, oli muodostettu kunnan kanssa maankäyttösopimuksen tehneen tahon omistaman kiinteistön alueista ja rakentamiseen osoitetut uudet tontit oli rajattu siten, että uusille tonteille sai korttelin 233 tonteista poiketen sijoittaa vain yhden asunnon, erilaisille rakentamistehokkuuksille oli osoitettu hyväksyttävät maankäytölliset perusteet. - Uutiset
9.5.2014 16.01
KHO saattoi voimaan hallinto-oikeuden kumoaman asemakaavan muutoksen JoensuussaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asemakaavan muutos ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n vastainen eikä myöskään mainitun lain 24 §:n 2 momentissa edellytetyn valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioonottamisvelvollisuuden vastainen. Kaupunginvaltuuston päätös ei siten ollut lainvastainen Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen hallinto-oikeudelle tekemässä valituksessa esitetyillä tulvavaaraan liittyvillä perusteilla, eikä myöskään maaperän rakennettavuuteen liittyvillä perusteilla. - Uutiset
3.4.2014 8.06
Helsinki selkeytti terassiohjetta ja terassien vuokraamista koskevia sopimusehtojaRakennusvirasto ja Helsingin terassiyrittäjät ovat löytäneet sovun terassikiistassa. Rakennusvirasto ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry ovat sopineet, että terassiohjetta ja terassien vuokraamista koskevia sopimusehtoja selkeytetään. Rakennusvirasto on julkaissut tarkennetun terassiohjeen nettisivuillaan. Myös jo solmittuihin sopimuksiin sovelletaan tarkennettuja ehtoja. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry suosittelee jäsenyrityksilleen terassiboikotin purkamista. Kaupungin yleisten töiden lautakunta käsittelee asiaa huhtikuun ensimmäisessä kokouksessaan. - Uutiset
2.4.2014 11.00
KHO:n ratkaisu kaavamuutoksen sisältövaatimuksistaVain yhtä tonttia koskeneen kaavamuutoksen puitteissa ei ollut mahdollista varmistua siitä, että saman korttelin muilla tonteilla olisi myöhemmin mahdollista sallia vastaava täydennysrakentaminen ja laatia sen mukainen kokonaisasemakaava maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimukset täyttäväksi. Kaava-aineiston perusteella ei myöskään ollut mahdollista arvioida, täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut sisältövaatimukset. - Uutiset
1.4.2014 14.40
Metropolihallintoon ehdolla kaksi vaihtoehtoista toteuttamistapaaMetropolilainsäädäntöä valmisteleva työryhmä ehdottaa väliraportissaan kahta vaihtoehtoista mallia metropolihallinnoksi. Molemmissa malleissa metropolihallinnon tehtävät liittyvät maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen (MAL), kilpailukykyyn, elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan sekä segregaatioon eli eriarvoistumiseen, työvoimaan ja maahanmuuttoon. Mallit eroavat toisistaan tehtäväkokonaisuuksien laajuuden sekä muun muassa hallintomallin, aluerajauksen ja rahoituksen järjestämisen osalta. Molempia malleja yhdistää vahva metropolikaava MAL-tehtävien järjestämiseksi. - Uutiset
1.4.2014 12.39
KHO:n kaksi ratkaisua vaihemaakuntakaavan vahvistamista koskevissa valitusasioissaAsioissa oli kysymys Pirkanmaan vaihemaakuntakaavan sekä Uudenmaan vaihemaakuntakaavan vahvistamisesta. Molemmissa tapauksissa korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja ympäristöministeriön päätöksen lopputulosta kaavojen vahvistamisesta ei muutettu. - Uutiset
25.3.2014 13.16
KHO:n ratkaisu valitusluvan tarpeesta kaavoitusasiassaOsayleiskaavassa ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n esitöissä tarkoitetulla tavalla ratkaistu kysymyksessä olevan alueen maankäyttöä siten, että alueen maankäytön yleisiin ratkaisuihin olisi voitu vaikuttaa jo ennen asemakaavan laatimista. Muutoksenhakua rajoittavaa maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n 5 momenttia oli tässä tilanteessa perusteltua tulkita sanamuotoaan suppeammin. Valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei siten edellyttänyt valituslupaa. - Uutiset
13.3.2014 12.00
KHO: ELY-keskus ei valitusosoituksessa olleen virheen vuoksi ollut voinut päätyä virheelliseen käsitykseen valitusajan laskemisestaValitusosoituksen mukaan asianosaisen tiedoksisaannin katsottiin tapahtuneen seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Tällä virheellä ei kuitenkaan ollut ELY-keskuksen valitusaikaa laskettaessa merkitystä, koska ELY-keskus kaavoitusta valvovana viranomaisena ei valitusosoituksessa olleen virheen vuoksi ollut voinut päätyä virheelliseen käsitykseen valitusajan alkamisesta tai siitä, miten valitusaika laskettiin. Hallinto-oikeuden ei olisi tullut tutkia ELY-keskuksen valitusta. - Uutiset
7.3.2014 14.14
KHO:n ratkaisu rakennushankeen kaavanmukaisuudestaRakennuslupa oli myönnetty asuntolarakennukselle, johon oli tarkoitus sijoittaa 30 pinta-alaltaan 25 neliömetrin suuruista huonetta, joiden yhteenlaskettu huoneistoala oli 750 neliömetriä. Rakennuspaikka sijaitsi vuonna 1988 vahvistetun asemakaavan korttelialueella, joka oli osoitettu yhdistetyksi liike-, toimisto- ja ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi (KTY). Rakennushanke ei ollut käyttötarkoituksensa osalta asemakaavan mukainen. - Uutiset
7.3.2014 13.31
KHO:n ratkaisu asemakaavan muutosasiassaAsemakaavassa osoitettiin sitovasti alueen käyttötarkoitus. Asemakaavalla ei sen sijaan voitu sitovasti määrätä yksityisten keskinäisistä oikeussuhteista. Näin ollen nyt kysymyksessä olevalla asemakaavan muutoksella ei ollut ratkaistu eikä oltu voitukaan ratkaista sitä, mikä taho voi harjoittaa kaava-alueella esimerkiksi asuntolatoimintaa. - Uutiset
14.2.2014 9.00
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointi on valmistunut – lain keskeiset periaatteet toimivat, mutta uudistuksiakin tarvitaanMaankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointi on valmistunut. Arvioinnin mukaan 14 vuotta voimassa ollut laki toimii yhä keskeisiltä periaatteiltaan hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Toimintaympäristössä on kuitenkin tapahtunut muutoksia, jotka antavat aihetta lain osauudistuksille. Arvioinnissa nostetaan esille erityisesti kaupunkiseutujen maankäytön ohjaamisen haasteet. - Uutiset
5.2.2014 13.04
KHO:n ratkaisu hissejä koskevista asemakaavamääräyksistä – sisältövaatimukset eivät täyttyneetAsemakaavan muutos mahdollisti hissin rakentamisen myös kaavassa selvitysten perusteella arvokkaiksi osoitettuihin porrashuoneisiin. Kaavassa annetut määräykset huomioon ottaen ei voitu varmistua siitä, että lainmukainen tasapaino rakennetun ympäristön arvojen ja esteettömyyden välillä oli rakennuslupamenettelyä varten saavutettu. Asemakaavan muutos ei näiltä osin täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 2 momentin sisältövaatimusta, jonka mukaan rakennettua ympäristöä tulee vaalia eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. - Uutiset
24.1.2014 12.15
Selvitys suunnittelutarve- ja poikkeamispäätösmenettelyjen toimivuudesta – menettelyjä käytetään liian usein tilanteissa joissa kaavoitus olisi tarpeenSelvitys on osa maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointia, jonka yhtenä painopistealueena on alueidenkäytön ohjausjärjestelmän toimivuus erityisesti yhdyskuntarakenteen hallinnan näkökulmasta. Suunnittelutarve ja poikkeamismenettelyillä on erityisesti tämän painopistealueen osalta varsin keskeinen merkitys. Selvityksen tarkoituksena on ollut tuoda esiin suunnittelutarveratkaisu- ja poikkeamispäätöksentekoa koskevia näkökohtia, joilla on merkitystä arvioitaessa sitä, onko MRL:n muuttamiselle tarvetta ja minkä tyyppisiä muutokset voisivat olla. - Uutiset
21.1.2014 11.36
Tutkija: Suomesta puuttuu selkeä visio koko maan aluerakenteesta ja sen kehittämisestä – suuret rakennusliikkeet hyötyvät eniten muuttoliikkeestäKuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkijan Hannu Kydön mukaan Suomesta puuttuu selkeä visio koko maan aluerakenteesta ja sen kehittämisestä.
– Niin kauan kuin tätä visiota ei ole, muuttovirrat muodostuvat ja ohjautuvat markkinatalouden ehdoilla. Kunnille tämä merkitsee väestörakenteiden ja samalla asumis- ja palvelutarpeiden vaikeasti hallittavia muutoksia. - Uutiset
13.1.2014 14.21
KHO:n ratkaisu ympäristöluvan edellytyksistä asemakaava-alueellaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kun kysymyksessä oleva laitos vastasi vaikutuksiltaan ja luonteeltaan kaavassa yleisesti osoitettua käyttötarkoitusta, toimintaa ei ollut ympäristönsuojelulain 42 §:n 2 momentin ensimmäisessä lauseessa tarkoitetulla tavalla sijoitettu asemakaavan vastaisesti. - Uutiset
7.1.2014 10.37
KHO:n ratkaisu asemakaavan tarpeesta ranta-alueellaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että vaikka suoraan yleiskaavan nojalla toteutettava rakentaminen voi, toisin kuin kumotun rakennuslain aikana oli, olla myös muuta kuin tavanomaista omarantaista loma-asutusta, yleiskaava ei ole riittävä suunnitteluväline silloin, kun rakentaminen on vaikutuksiltaan merkittävää tai vaati yksityiskohtaista suunnittelua esimerkiksi tiestön, vesihuollon ja ympäristöön sopeuttamisen vuoksi. Tiivis ja tehokas rakentaminen edellyttää aina asemakaavatasoista suunnittelua. - Uutiset
3.1.2014 14.02
KHO:n ratkaisu asemakaavan hyväksymisestä EspoossaKun otettiin huomioon asemakaavan KL-1-alueelle osoitetun kokonaisrakennusoikeuden määrä ja mahdollisuus toteuttaa siitä 6 200 kerrosalaneliömetriä muina kuin paljon tilaa vaativan erikoistavaran kaupan myymälätiloina, yleiskaava ei ole ollut maankäyttö- ja rakennuslain 42 §:n 1 momentissa ja 54 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ohjeena asemakaavaa laadittaessa. - Uutiset
12.12.2013 15.36
Uusi opas kaavojen vaikutuksista yhdyskuntarakenteeseen – muistilistat arvioinnin oleellisista asioistaHyvä yhdyskuntarakenne vähentää liikkumisen tarvetta, väylästöjä ja energiankulutusta. Miten kaavoituksen keinoin voidaan edesauttaa tällaisen rakenteen syntyä? Mitä asioita eri kaavatasoilla on syytä ottaa huomioon? Näihin kysymyksiin vastaa ympäristöministeriön opas "Kaavan vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen". - Uutiset
28.11.2013 12.01
KHO:n kaksi tuulivoimarakentamiseen liittyvää ratkaisuaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että pelkästään sitä, että voimalat näkyisivät valittajan kiinteistölle, tai sitä, että voimaloiden maisemavaikutukset yleisemminkin voisivat vaikuttaa kiinteistöjen arvoon tuulivoimapuiston ulkopuolisella alueella, ei voitu nyt kyseessä olevissa oloissa pitää säännöksessä tarkoitettuna kohtuuttomana haittana. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, että hakemukseen viiden tuulivoiman rakentamista tarkoittavan hankkeen toteuttamiseen suostuminen olisi aiheuttanut maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Oikeudellisia edellytyksiä hakemukseen suostumiselle ei siten ollut. - Uutiset
18.11.2013 9.32
Rakentamista koskevien oikeustapausten kommentteja julkaistu EdilexissäEdilexissä on julkaistu Susanna Wähän ja Lauri Jääskeläisen oikeustapauskommentit seuraavista KHO:n tapauksista: KHO:2013:91 – Yleiskaava, rantaosayleiskaava, sisältövaatimukset, luontoarvot, yhdenvertainen kohtelu, rantaviivan muuntaminen, mitoitus, rakennusoikeus, rakentamistehokkuus, aiemmin toteutunut tiheä rakentaminen, KHO:2013:43 – Rakennuspaikan hallinta, hallinnanjakosopimus, suostumuksen peruuttaminen, KHO:2013:100 – Rakennuslupa, rakennuksen soveltuminen ympäristöönsä, kaavaselostuksen sitovuus, KHO:2013:55 – Asemakaava, kunta, viranhaltija, esteellisyys, puolueettomuuden vaarantuminen muusta erityisestä syystä, valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö, KHO:2013:76 – Lomarakennus, ympärivuotinen käyttö, rinnastuminen asuinrakennuksiin, oviaukon leveys, KHO 4.3.2013 taltio 796 – Tulvavaara, rakennuspaikan soveliaisuus, valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, sekä KHO:2013:87 – Asemakaava, ranta-asemakaava, yleiskaavan ohjausvaikutus, yleiskaavan lainvoimaisuus. - Uutiset
31.10.2013 16.33
Kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilulain voimassaoloaikaa jatketaan viidellä vuodellaKevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annettua lakia jatketaan viidellä vuodella eli vuoden 2018 loppuun saakka. Nykyinen laki on voimassa vuoden 2013 loppuun. Lain alueellista soveltamisalaa laajennetaan koskemaan kymmentä asukasluvultaan suurinta kuntaa. Samalla lakiin ehdotetaan tehtäviksi eräitä tarkistuksia. - Uutiset
15.10.2013 15.45
Valosaaste huomioitava myös päätöksenteossaKeinovalaistuksen lisääntymistä pidetään yleensä hyvänä asiana. Viime vuosina on kuitenkin saatu yhä enemmän näyttöä öisen keinovalon luonto- ja terveyshaitoista. Valosaaste – vakava ympäristöongelma? -hankkeessa viestitään valosaasteeseen liittyvästä tutkimuksesta ja yleisemminkin tutkimustiedon käytöstä ympäristökysymyksiin liittyvässä päätöksenteossa ja suunnittelussa. - Uutiset
7.10.2013 11.30
KHO:n ratkaisu toimenpiderajoitusta tarkoittavan kaavamerkinnän kohtuullisuudestaRantaosayleiskaavan maa- ja metsätalousvaltaisella alueella, jolle kohdistuu ulkoilukäyttöä ja/tai ympäristöarvoja (MU), oli määrätty toimenpiderajoitus, jonka mukaan maisemaa muuttavaa toimenpidettä ei saanut suorittaa ilman maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:ssä tarkoitettua maisematyölupaa. Kun otettiin huomioon alueen maisemalliset arvot, ulkoilu- ja virkistyskäytön tarpeet sekä se, että maisematyölupa oli myönnettävä, mikäli toimenpide ei vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen taikka turmele kaupunki- tai maisemakuvaa, kaavamerkintä ei ollut MU-merkinnän pääkäyttötarkoituksen vastainen eikä maanomistajan kannalta kohtuuton. - Uutiset
27.9.2013 11.48
Selvitys valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista KHO:n kaavaratkaisuissaYmpäristöministeriö on selvittänyt, kuinka valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita sovelletaan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuissa. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu näin laaja-alaisesti. Aineistona on käytetty korkeimman hallinto-oikeuden maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia maakuntakaavoja koskevia ratkaisuja, sekä otosta KHO:n ratkaisemista yleiskaavavalituksista. - Uutiset
2.9.2013 14.28
Ympäristöministeriö kerää kansalaisten kokemuksia osallistumisen toimivuudesta kaavoituksessaOletko osallistunut kaavoitukseen? Onko esittämilläsi mielipiteillä ollut vaikutusta valmiiseen kaavaan? Ympäristöministeriö kerää kansalaisten kokemuksia osallistumisen toimivuudesta kaavoituksessa otakantaa.fi -keskustelufoorumilla. Myös menettelyihin liittyviä uusia ideoita ja kehitysehdotuksia voi esittää. Keskustelu on käynnissä 30. syyskuuta asti. - Uutiset
29.8.2013 12.11
Metsäntutkimuslaitos: Yleiskaavat rajoittavat metsätaloutta merkittävästiVaikka metsien ja metsätalouden merkitys kuntalaisille ja kuntien elinkeinoelämälle on huomattava, yleiskaavoja laadittaessa ei yleensä ennakoida vaikutuksia metsien hoitoon tai puunhankintaan. Metlan tuoreen selvityksen mukaan yleiskaavamerkinnät voivat pienentää hakkuukertymiä ja kantorahatuloja parista prosentista jopa kymmeniin prosentteihin riippuen kuntien painotuksista sekä maanomistajien ja puun ostajien reaktioista kaavamerkintöihin ja maisematyölupavaatimuksiin. Yleiskaavat vaikuttavat metsätalouteen erityisesti kaupunkien, taajamien sekä virkistyskäyttöön merkittyjen ja ympäristöarvoja sisältävien kohteiden läheisyydessä. - Uutiset
22.8.2013 11.42
Tuulivoiman rakentamista edistetään maankäyttö- ja rakennuslain lupamenettelyjä yksinkertaistamallaLainmuutoksen mukaan kunta voisi myöntää teollisuus- tai satama-alueeksi asemakaavoitetulle jo rakennetulle alueelle poikkeamisen tuulivoiman rakentamiseen. Teollisuus- tai satama-alueella tuulivoiman vaikutusten on arvioitu jäävän ympäristölle vähäisemmiksi kuin rakentamattomassa ympäristössä. Tuulivoimalan rakentaminen ei saa kuitenkaan olla ristiriidassa alueen asemakaavan mukaisen käytön kanssa. - Uutiset
21.8.2013 14.00
Ympäristöministeriön selvitys alueidenkäytön suunnittelun ja ohjauksen voimavaroistaSelvitys alueidenkäytön suunnittelun ja ohjauksen voimavaroista on osa maankäyttö- ja rakennuslain toimivuuden arviointia. Selvityksessä tarkastellaan alueidenkäytön suunnitteluun käytettyjen resurssien määrällistä ja laadullista kehitystä sekä näiden resurssien koettua riittävyyttä suhteessa tehtävien vaativuuteen ja volyymiin. Työn keskeisenä tavoitteena on ollut selvittää, onko suunnittelujärjestelmän käyttö ja toteuttaminen mahdollista käytettävissä olevien resurssien puitteissa sillä tavoin kuin lainsäätäjä on tarkoittanut. - Uutiset
16.8.2013 13.10
Väitös: Kunnat voisivat käyttää maanhankintakeinojaan tehokkaammin - lainsäädäntö ei ole esteenäLainsäädäntö antaa kunnille riittävät välineet tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen maapolitiikan hoitamiseen, ilmenee Ilari Hovilan Lapin yliopistossa tekemästä väitöstyöstä. Jos kunnat eivät esimerkiksi onnistu tarjoamaan riittävästi ja kohtuuhintaan tontteja rakennettavaksi, syy ei ole lainsäädännössä vaan yleensä puuttuvassa poliittisessa tahdossa. - Uutiset
4.7.2013 13.01
Hallinto-oikeuden ratkaisu kaavan hyväksymispäätöksen raukeamisestaKoska kaupunginvaltuusto oli maankäyttö- ja rakennuslain määräämässä kuuden kuukauden määräajassa ainoastaan päättänyt ryhtyä muuttamaan kaavaa tekemättä asiassa kuitenkaan uutta hyväksymispäätöstä, kaavan hyväksymispäätös raukesi ja valitukset jätettiin tutkimatta. - Uutiset
1.7.2013 16.00
KHO:n ratkaisu rakentamisen poikkeamispäätökseen liitettyjen ehtojen lainmukaisuudestaKaupunginhallitus oli hyväksynyt poikkeamishakemuksen muun ohella sillä ehdolla, että asunnot suunnitellaan niin, etteivät ne avaudu ainoastaan vilkkaasti liikennöidyn Ruoholahdenkadun suuntaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että ehdolle oli esitetty hyväksyttävät maankäytölliset perustelut eikä ehto ollut poikkeamispäätöksellä sallittu rakennusoikeuden määrä huomioon ottaen myöskään luvanhakijan kannalta kohtuuton. - Uutiset
26.6.2013 14.00
Kunnallisalan kehittämissäätiö selvitti: Kuntien yhdyskunta- ja ympäristönsuunnittelussa tarvitaan eniten tutkimustietoa vesi- ja jätehuollostaKuntien teknisen sektorin työntekijöille tehdyn kyselyn perusteella vesi- ja jätehuolto, yhdyskuntatekniikka, kaavoitus, keskustojen ja haja-asutusalueiden kehittäminen sekä liikenne ja infrastruktuuri ovat kuntien kannalta tarpeellisimpia tutkimuskohteita. Vähiten tarpeellisina kohteina nähtiin asuntotuotanto, muutoksenhaku ja osallistuminen sekä toimintojen sijoittaminen. - Uutiset
20.6.2013 9.00
KHO oikoo julkisuudessa esiintyneitä tietoja: Helsingin Kalasataman asemakaavavalituksen käsittelyssä ei viivyteltyHelsingin Kalasataman keskuksen asemakaavaa koskevan valitusasian käsittelystä hallintotuomioistuimissa on julkisuudessa esiintynyt epätarkkoja ja käsittelyyn kuluneen ajan osalta virheellisiäkin tietoja, korkein hallinto-oikeus tiedottaa ja kertoo asian käsittelyn vaiheista. - Uutiset
17.6.2013 15.38
Hallinto-oikeuden ratkaisu asemakaavamuutoksen sisältövaatimuksesta liikenteen osaltaKulkuyhteys X kunnan asuinalueelle oli tarkoitus järjestää uutta katualuetta pitkin naapurikunnan puolella sijaitsevan rakennetun liike- ja huoltoasemarakennusten korttelialueen ja sen tonttiliittymän kautta. Naapurikunnassa vireillä oleva asemakaavaluonnos, joka mahdollisti mainitun katuyhteyden rakentamisen ja liittymisen katuverkkoon, oli hyväksytty eikä siitä ollut tehty huomautuksia. Liikenneyhteys oli näin ollen järjestettävissä ja X kunnan asemakaavamuutos täytti siltä maankäyttö- ja rakennuslaissa edellytetyn liikenteen järjestämistä koskevan sisältövaatimuksen. - Uutiset
17.6.2013 14.00
Asukkaiden osallistumiseen kannustava elinympäristön kyselypalvelu Harava valmistui - hyödyksi etenkin maankäytön suunnittelussaKuinka asukkaiden mielipiteet lähipuiston kehittämisestä saataisiin helposti välitettyä suunnittelijalle? Miten kunta voi saada tietoa kansalaisten havaitsemista vaaranpaikoista liikenteessä? Uusi Harava-palvelu on karttapohjainen ideointi- ja palautekanava, joka helpottaa asukkaiden näkemysten huomiointia lähiympäristön kehittämisessä. - Uutiset
6.6.2013 11.11
Kilpailu- ja kuluttajavirasto suosittaa kaupan sijainnin sääntelyn pikaista uudistamista kilpailun edistämiseksiJos kaupan sijainnin sääntely tai kuntien tonttipolitiikka ei anna tilaa päivittäistavarakaupan kilpailulle, muutkin yhteiskunnan toimet kilpailullisuuden lisäämiseksi jäävät osin vaikutuksettomiksi, todetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksessä "Kaupan sijainnin sääntely – Alalle pääsyn ja kilpailun näkökulma". Selvitys osoittaa, että kaupan sijainnin sääntelyä ja tontinluovutusta tulisikin tarkastella pikaisesti uudelleen. - Uutiset
30.5.2013 11.47
KHO:n rakennusluparatkaisu rakennusten sopeutumisesta ympäristöönsäKun otettiin huomioon kaavamääräyksen joustavuus, korkein hallinto-oikeus toimitettuaan katselmuksen arvioi, ettei rakennusluvan myöntäminen julkisivujen jäsentelyn ja ikkunajaon sekä kattomuodon vuoksi ollut vastoin asemakaavamääräyksiä. Äänestys 3–2. - Uutiset
29.5.2013 15.12
Kaupunkialueiden maankäyttö ja taloudellinen kehitys – maapolitiikan vaikutuksista tuottavuuteen sekä työ- ja asuntomarkkinoiden toimivuuteenSuomessa tuottavuuskehityksen sekä asunto- ja työmarkkinoiden toimivuuden riippuvuus kaupunkialueiden maankäytön rakenteista on jäänyt liian vähälle huomiolle, todetaan Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen raportissa. Viimeaikaisten tutkimusten perusteella kaupunkialueen suuri väestö, sen toimialojen monipuolisuus, saman alan yritysten läheisyys sekä korkea työpaikka- ja asukastiheys lisäävät yksityisen ja julkisen sektorin tuottavuutta. - Uutiset
15.5.2013 11.51
KHO:n ratkaisu yhdenvertaisesta kohtelusta rantayleiskaavaa laadittaessaLisärakennusoikeutta osoitettaessa oli otettava huomioon se, että aiemmin sallittu tiheä rakentaminen vähentäisi alueelle osoitettavissa olevan rakentamisen määrää. Vaikka tämä vähennys käytännössä tarkoitti sitä, että kaikille maanomistajille ei voitu osoittaa yhtä paljon rakennusoikeutta kuin sitä joillakin ranta-alueilla jo oli käytetty, yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksesta ei seurannut, että kaava-alueelle aikaisemmin toteutuneen paikoin hyvin tiheän rakentamisen vuoksi olisi voitu osoittaa enemmän rakennuspaikkoja kuin maankäyttö- ja rakennuslain 39 ja 73 §:n rantayleiskaavan sisällölle asettamat vaatimukset mahdollistavat. - Uutiset
10.5.2013 13.01
KHO:n ratkaisu ranta-asemakaavoitusasiassaKoska yleiskaavan muutos, jonka maankäyttöratkaisu oli hyväksytyn ranta-asemakaavan mukainen, oli korkeimman hallinto-oikeuden toisen päätöksen johdosta tullut lainvoimaiseksi, ranta-asemakaavan hyväksymistä koskevaa päätöstä ei kuitenkaan ollut perusteita kumota sillä perusteella, että ranta-asemakaavaa hyväksyttäessä voimassa ollutta ranta-asemakaavan maankäyttöratkaisusta poikkeavaa yleiskaavaa ei ollut pidetty ranta-asemakaavaa laadittaessa riittävästi ohjeena. - Uutiset
29.4.2013 12.35
KHO:n ratkaisu ympäristölupa-asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että alueen ja sen ympäristön oikeusvaikutteisessa kaavassa osoitettu käyttötarkoitus ja aluetta koskevat kaavamääräykset olivat tulleet ympäristönsuojelulain 6 §:n 2 momentin mukaisesti huomioon otetuiksi, kun navetan sijoituspaikkaa oli valittu. Tämän vuoksi lupapäätöstä ei ollut tullut kumota ja hakemusta hylätä sillä perusteella, että toiminnan järjestäminen niiden mukaisesti olisi kaavan vastaista. - Uutiset
26.4.2013 14.04
Tietoa maankäyttö- ja rakennuslain toimivuuden arvioinnin tueksi: Rakennetun ympäristön kehityspiirteitä - alueidenkäytön muutokset 1990- ja 2000-luvuillaYmpäristöministeriön raportissa on tarkasteltu Suomen alue- ja yhdyskuntarakenteen kehitystä 1990- ja 2000-luvuilla. Tavoitteena on ollut tuottaa tietoa maankäyttö- ja rakennuslain toimivuuden arvioinnin tueksi. Raportin havaintoja on muun muassa se, että Suomen kehitys on voimakkaasti eriytyvää. Väestö ja työpaikat keskittyvät tietyille kaupunkiseuduille ja syrjäinen maaseutu tyhjenee. Väestö vanhenee vauhdilla, ja muutos vaihtelee alueittain. - Uutiset
24.4.2013 10.31
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu ilman ympäristöarviointia hyväksytyn asemakaavan pätevyyttä koskevassa asiassaTiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun direktiivin 2001/42/EY 3 artikla 5 kohta on esteenä Saksan kaltaiselle lainsäädännölle, jonka mukaan sellaisen laadullisen edellytyksen noudattamatta jättämisellä, joka asetetaan direktiivin täytäntöönpanosäädöksellä tietyntyyppisen asemakaavan hyväksymisen vapauttamiseksi direktiivin mukaisesta ympäristöarvioinnista, ei ole merkitystä kaavan pätevyyteen. - Uutiset
23.4.2013 8.00
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua tuulivoimarakentamisesta suunnittelutarveasianaHämeenlinnan hallinto-oikeus katsoi, että suunnittelutarveratkaisu oli riittävä kuuden 2-3 MW nimellistehoisen tuulivoimalan rakentamiseksi metsätalousalueelle, jossa tuulivoimarakentamisen ja muun alueiden käytön yhteensovittamistarve oli vähäinen. Sen sijaan suunnittelutarveasiana ei voitu ratkaista viiden 3 MW tuulivoimalan rakentamista sekä geologisesti että maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaille alueille lähelle taajamaa. - Uutiset
9.4.2013 13.00
Raportti yleiskaavoituksen kehittämisestäYmpäristöministeriön julkaisuun "Yleiskaavoituksen uusia tuulia" on koottu ajankohtaisia yleiskaavoituksen kehittämisen kannalta mielenkiintoisia hankkeita. Julkaisun tarkoituksena on tuoda esille tiiviitä kuvauksia ja ideoita siitä, millä tavalla yleiskaavoitusta kehitetään eri kunnissa ja erilaisissa yhteyksissä aikaisempaa strategisemmaksi työkaluksi. - Uutiset
8.4.2013 15.26
KHO:n ratkaisu rakennuslupaharkinnasta ja kaavoituksestaKorkein hallinto-oikeus totesi, että rakennushankkeiden toteuttamisen edellytyksiä oli arvioitava suhteessa yleiskaavan kaavamääräyksiin. Tässä arvioinnissa oli kuitenkin samalla otettava huomioon, että kaavamääräykset kohdistuivat näihin rakennushankkeiden kohteina oleviin tiloihin yhteisesti. Kaavassa sallittua lisärakentamista ei siten voitu yksipuolisesti määritellä vain toiselle emätilasta halkomalla muodostetulle tilalle kuuluvaksi. - Uutiset
4.4.2013 11.59
KHO:n ratkaisu esteellisyydestä asemakaava-asiassaKun otettiin huomioon kysymyksessä olevan asemakaavan keskeinen sijainti ja kaupunkirakenteellinen merkitys R:n kaupungissa, kaupungin olosuhteissa poikkeuksellisen suuri ja vain yhden yhtiön toteutettavaksi tuleva rakennusoikeus, A:n keskeinen rooli hankkeen toteuttamisyhtiön valintamenettelyssä ja hankkeen maankäytön suunnittelussa sekä A:n puolison siirtyminen tässä tilanteessa kysymyksessä olevan valintamenettelyn voittaneen yhtiön palvelukseen myyntineuvottelijaksi kesken kaavan laatimisen, luottamus apulaiskaupunginjohtaja A:n puolueettomuuteen oli tilannetta kokonaisuutena arvioiden vaarantunut hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
26.3.2013 9.11
Hallinto-oikeuden ratkaisu asemakaavasta poikkeamisen edellytyksistä matkapuhelintukiaseman sijoittamisessaHelsingin hallinto-oikeus katsoi, että selvityksen puutteellisuuksien vuoksi ei ollut arvioitavissa, oliko poikkeamisen myöntämiseen asemakaavasta ja matkapuhelintukiaseman sijoittamiseen kaupungin puistoalueelle ollut oikeudelliset edellytykset ja erityinen syy. - Uutiset
22.3.2013 12.04
KHO:n ratkaisu maakuntakaava-asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että maakuntakaavaa ei voida jatkovalituksessa korkeimmalle hallinto-oikeudelle vaatia kumottavaksi laajemmin tai muilta osin kuin ympäristöministeriölle tehdyssä valituksessa. - Uutiset
20.3.2013 12.16
Varsinais-Suomen maakuntakaava vahvistettu - huomio saaristoluontoon, kulttuuriympäristöön ja liikenneyhteyksiinYmpäristöministeriö vahvisti 20. maaliskuuta Loimaan seudun, Turun seudun kehyskuntien, Turunmaan ja Vakka-Suomen maakuntakaavat, jotka muodostavat yhdessä Varsinais-Suomen maakuntakaavan. Maakuntakaavat kattavat kaikki maankäyttömuodot ja korvaavat aiemmin vahvistetut seutukaavat. Suunnittelun lähtökohtana on ollut Varsinais-Suomen erityispiirteisiin kuuluva ainutlaatuinen luonto ja rikas kulttuuriperintö. Maakuntakaavat ohjaavat alueensa yhdyskuntarakenteen suunnittelua ja liikennejärjestelmän kehittämistä vuoteen 2030 asti. - Uutiset
15.3.2013 17.00
Satakunnan maakuntakaavan valitukset eivät menestyneet KHO:ssaKorkein hallinto-oikeus (KHO) on hylännyt tai jättänyt tutkimatta kaikki Satakunnan maakuntakaavasta tehdyt valitukset. Valittajia oli yhteensä seitsemän, joukossa muun muassa Rauman ja Porin kaupunginhallitukset sekä MTK Satakunta ry ja Metsänomistajien liitto Länsi-Suomi ry. - Uutiset
6.3.2013 11.55
Selvitys ELY-keskusten toiminnasta maankäyttö- ja rakennuslain viranomaistehtävissä valmistunutELY-keskusten toiminta alueidenkäytön ja rakentamisen ohjauksessa on pääosin suuntautunut lain tavoitteiden mukaisesti, mutta monilta osin toimintaa on kehitettävä, todetaan keskiviikkona 6. maaliskuuta valmistuneessa selvityksessä. - Uutiset
27.2.2013 16.00
Kauppakamarien yritysjohtajakysely: Virkamiesten ja valittajien valta kangistaa kaavoitusta - lain tulkinnat ja soveltaminen vaihtelevat suuresti eri puolilla SuomeaPuolet suomalaisista yritysjohtajista on tyytymättömiä kaavoituksen sujuvuuteen, kertoo kauppakamarien yritysjohtajakysely. Pitkä kesto, laaja valitusoikeus sekä viranomaisen harkintavalta ovat pääasialliset harmituksen aiheet. Kyselyn tuloksista kertoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. - Uutiset
12.2.2013 13.25
MTK:lta opas kuntien hankintojen, maankäytön ja rakentamisen sekä ympäristönsuojelun tueksiMTK:n tuore kuntapäättäjäopas antaa kunnan valtuutetuille ja johtaville virkamiehille vinkkejä kuntien hankintoihin, maankäyttöön ja kaavoitukseen sekä ympäristölupiin ja -suojelumääräyksiin. Oppaan tavoite on, että kunnat osaisivat hankkia lähiruokaa, -energiaa ja palveluja, edistää puurakentamista ja käsitellä maankäytön sekä rakentamisen lupia nykyistä joustavammin. - Uutiset
5.2.2013 12.05
Hallinto-oikeuden ratkaisu suunnittelutarpeesta tavanomaisen omakotitalon rakentamiseenTurun hallinto-oikeus katsoi muun muassa, kun otettiin huomioon alueella toteutuneen pysyvän asutuksen vähäinen määrä ja sen sijainti sekä alueen rakentamisen laatu, että alueen käyttöön liittyvien tarpeiden tyydyttämiseksi ei vielä tarvittu erityisiä, suunnittelua edellyttäviä toimenpiteitä. Ään. - Uutiset
4.2.2013 15.08
Osallistumista vauhdittava rakennetun ympäristön palautekanava otetaan käyttöön ensimmäisenä TampereellaElinympäristöä koskevaa kansalaisosallistumista edistävä sähköinen kyselypalvelu Harava otetaan viikolla 6/2013 käyttöön ensimmäistä kertaa. Paikkana on Tampere, jossa kerätään erilaisten käyttäjäryhmien näkemyksiä keskustan strategisen osayleiskaavatyön pohjaksi. Vuoden 2013 aikana palvelu tulee käyttöön eri puolille Suomea. - Uutiset
25.1.2013 13.07
KHO:n ratkaisu rakennusluvan saajan luottamuksensuojastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kunnanhallituksen tekemä kaavan voimaantulopäätös ei sinällään ollut luonteeltaan sellainen päätös, joka voisi antaa rakennusluvan saajalle luottamuksensuojaa rakennusluvan pysyvyyden suhteen, jos kaavavalitusten laajuutta oli tulkittu kunnassa virheellisesti. (Ään.) - Uutiset
16.11.2012 11.58
Hallinto-oikeuden ratkaisu Natura-arvioinnin tarpeesta kaavahankkeessaKaavahankkeen oli katsottava todennäköisesti merkittävästi heikentävän Natura 2000 -kohteen suojeltavia saukon ja meritaimenen elinympäristöjä. Helsingin hallinto-oikeus katsoi muun muassa, ettei luonnonarvojen huomioon ottamista voitu kyseisissä oloissa turvata riittävästi pelkästään mahdollisessa maankäyttö- ja rakennuslain tai vesilain mukaisessa lupamenettelyssä. Kaavahanke edellytti näin ollen luonnonsuojelulain 65 §:n 1 momentissa tarkoitetun Natura-arvioinnin tekemistä. - Uutiset
30.10.2012 15.20
Energiakaavoitus säästäisi kuntien rahaaKunnat voivat säästää merkittävän määrän rahaa huomioimalla energia- ja päästövaikutukset kaavoituksessa. Samalla myös päästöt vähenevät. Porvoon Skaftkärr-hanke osoitti, että säästöä voisi kertyä jopa 2 miljardia euroa vuoteen 2020 mennessä. Eikä palvelutaso suinkaan heikkenisi vaan jopa paranisi. - Uutiset
29.10.2012 15.20
Selvitys ELY-keskusten roolista maankäyttö- ja rakennuslain mukaisina viranomaisina käynnistyyYmpäristöministeriö käynnistää osana maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarviointia selvityksen, jossa arvioidaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) kaavoitukseen ja rakentamiseen liittyvää viranomaistoimintaa muuttuneessa toimintaympäristössä. - Uutiset
15.10.2012 16.03
Laissa säädetyn määräajan jälkeen saapunut asunto-osakeyhtiön asemakaavavalitus tutkittiin tulkinnanvaraisen valitusosoituksen takiaAsOy:n valitus oli tullut vireille lähtökohtaisesti laissa säädetyn määräajan jälkeen. Kunnan päätökseensä liittämä tulkinnanvarainen valitusosoitus ja myös kunnan oma valitusajan alkamista koskeva virheellinen näkemys, joka oli voinut tulla AsOy:n tietoon, olivat kuitenkin voineet antaa AsOy:lle sen väärän käsityksen, että se oli valitusosoituksessa mainittu asianosainen ja että valitusajan laskeminen sen osalta olisi alkanut siitä hetkestä, kun se oli postitse saanut tiedon päätöksestä. Tämän vuoksi hallinto-oikeus tutki valituksen. - Uutiset
24.9.2012 12.50
KHO:n ratkaisu ranta-asemakaavapäätöksestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että ranta-asemakaavan hyväksymistä koskeva kaupunginvaltuuston päätös oli selvitysten puutteellisuuden vuoksi lainvastainen. - Uutiset
3.9.2012 10.28
KHO:n ratkaisu valitusluvan tarpeesta kaavoitusasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että jatkovalitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellytti valituslupaa, kun otettiin huomioon oikeusvaikutteisen yleiskaavan ulkopuolelle jääneen alueen erittäin pieni koko, maankäytöllinen merkitys ja se, että muutoksenhakuperusteet eivät kohdistuneet kyseiseen alueeseen. - Uutiset
23.8.2012 12.00
KHO: Osayleiskaavan kattaman alueen suunnittelu tuli toteuttaa maakuntakaavatasolta alkaen siten että joukkoliikenteen edellytykset turvataan Helsingin seudun erityiskysymyksiä koskevien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden edellyttämällä tavallaKun otettiin huomioon erityisesti osayleiskaavalla suunnitellun alueen laajuus ja sijainti erillään muusta taajamarakenteesta, kaavaa laadittaessa ei ollut otettu huomioon joukkoliikenteen tarkoituksenmukaista järjestämistä. Osayleiskaavan kattaman alueen suunnittelu tuli toteuttaa maakuntakaavatasolta alkaen siten, että joukkoliikenteen edellytykset turvataan Helsingin seudun erityiskysymyksiä koskevien valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden edellyttämällä tavalla. Mainittua tavoitetta ei voitu jättää toteutettavaksi alueen asemakaavoituksessa, vaan se oli otettava huomioon osayleiskaavan sisältövaatimusten tulkinnassa ja siten myös yleiskaavaa laadittaessa. - Uutiset
10.7.2012 9.32
KHO:n ratkaisu asemaavan laatimiskustannusten korvauksista ja valitustiestä asiassaKaupunki oli voinut sisällyttää maankäyttö- ja rakennuslain 59 §:n tarkoittamaan asemakaavan laatimisesta perittävään korvaukseen laskennallisen tuntihinnan mukaan määräytyvän korvauksen asemakaavan suunnittelu- ja käsittelykustannuksista. Kaupungin kustannusten perimistä koskevasta viranhaltijapäätöksestä valitettiin hallintovalituksella hallinto-oikeuteen ilman oikaisuvaatimusmenettelyä. - Uutiset
20.6.2012 10.00
KHO:n ratkaisu valitusluvan tarpeesta asemakaavapäätöksen kumoamista koskevassa asiassaAsemakaava sijaitsi oikeusvaikutteisen yleiskaavan alueella. Hallinto-oikeus oli valituksen enemmälti hyläten kumonnut muutoksenhakijoiden valituksesta osan asemakaavassa osoitetuista aluevarauksista. Jatkovalitus korkeimmassa hallinto-oikeudessa edellytti valituslupaa siltä osin kuin valitus oli hallinto-oikeudessa hylätty. Asiassa oli kysymys myös valitusosoituksen korjaamista koskevan päätöksen valituskelpoisuudesta. - Uutiset
12.6.2012 12.00
KHO:n ratkaisu valitusluvan tarpeesta asemakaava-asiassaKun otettiin huomioon maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n 5 momenttia koskevat lain esityöt sekä perustuslain 21 §:n 1 momentti, muutoksenhakua rajoittavaa maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n 5 momenttia oli tässä tilanteessa perusteltua tulkita sanamuotoaan suppeammin. Valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei siten edellyttänyt valituslupaa. - Uutiset
7.6.2012 12.02
KHO:n ratkaisu kaavamääräyksistäKaavamääräyksellä lupaharkintaa oli ohjattu hyvin väljästi. Kun myös otettiin huomioon rantayleiskaavassa osoitettujen RA-1-rakennuspaikkojen suuri määrä ja sijoittuminen eri puolille kaava-aluetta, asiassa ei ollut edellytyksiä arvioida, perustuiko yleiskaava näiltä osin riittäviin selvityksiin ja täyttikö se yleiskaavalle maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 2 momentin 1–4 kohdassa asetetut sisältövaatimukset. - Uutiset
5.6.2012 12.14
KHO:n ratkaisu kerroslukua koskevassa rakennuslupa-asiassaYhtiön korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemästä valituksesta oli annettava ratkaisu siihen, oliko hallinto-oikeus tässä yksittäistapauksessa tulkinnut oikein kerroslukua koskevia säännöksiä ja määräyksiä. - Uutiset
15.5.2012 9.38
KHO:n ratkaisu EU:n valtiontukisäännösten soveltamisesta kaavoitukseen liittyviin kiinteistönluovutuksiinKaupunginhallitus oli hyväksynyt kaupungin ja rakennusliikkeen välillä tehdyn yhteistyösopimukseksi otsikoidun sopimuksen, joka koski muun ohella kaavoituksen käynnistämistä kaupungin omistamalla alueella. Sopimukseen oli kaavoitusta koskevilta osiltaan sovellettava maankäyttö- ja rakennuslain maankäyttösopimusta koskevia säännöksiä. Asiassa oli kysymys myös siitä, oliko Euroopan unionin valtiontukisäännöksiä sovellettava sopimuksen tarkoittamiin kiinteistönluovutuksiin. - Uutiset
9.5.2012 13.02
KHO:n ratkaisu poikkeamisen tarpeesta julkisivutoimenpidettä vartenKorkein hallinto-oikeus katsoi, että julkisivun muuttamisella saattoi olla sellaisia maankäytöllisiä ja ympäristöllisiä vaikutuksia, että alueella voimassa oleva rakennuskielto oli tarpeen ottaa huomioon ratkaistaessa toimenpidelupa-asiaa. - Uutiset
16.4.2012 7.41
Komission uudet ohjeet maaperän peittämisen (soil sealing) rajoittamiseksiMaaperän kattaminen läpäisemättömällä materiaalilla on yksi maaperän tilan heikentymisen tärkeimmistä syistä EU:ssa. Maaperän sulkeminen rakentamisella rajoittaa hedelmällistä maatalousmaata, vaarantaa luonnon monimuotoisuuden, lisää tulvien riskejä ja vedenpuutetta ja edistää maapallon lämpenemistä. Euroopan komissio on julkistanut uudet ohjeet, joilla pyritään rajoittamaan, lieventämään ja kompensoimaan maaperän kattamista. - Uutiset
3.4.2012 14.03
Maankäyttö- ja rakennuslain toimivuuteen voi ottaa kantaaMiten kaavoitusta ja rakentamisen lupia ohjaava lainsäädäntö sekä viranomaisten linjaukset toimivat? Mitkä ovat tärkeitä asioita omassa elinympäristössäsi? Muun muassa näihin kysymyksiin toivotaan vastauksia verkkokeskustelussa Otakantaa.fi-keskustelufoorumilla 30 huhtikuuta saakka. - Uutiset
3.4.2012 13.29
KHO:n ratkaisu yhdistyksen valitusoikeudesta maankäyttö- ja rakennusasiassaYhdistyksen sääntöjen mukainen tarkoitus oli maanpuolustustahdon kasvattaminen, maanpuolustustietouden levittäminen ja maanpuolustusharrastuksen edistäminen sekä suojeluskuntien poikatoiminnan ja vuosina 1941–1944 toimineen sotilaspoikajärjestön perinteiden vaaliminen ja jäsentensä yhdyssiteenä toimiminen. Tarkoitus ei sisältänyt yleistä tavoitetta vaikuttaa luonnonsuojeluun, ympäristönsuojeluun, kulttuuriarvojen edistämiseen tai elinympäristön laatuun muutoin. Yhdistystä ei näin ollen voitu pitää maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n 6 kohdassa tarkoitettuna yhdistyksenä eikä sillä ollut oikeutta valittaa päätöksestä, jolla oli myönnetty poikkeus entistä suojeluskuntataloa koskevasta asemakaavan suojelumerkinnästä. - Uutiset
2.4.2012 12.25
KHO:n ratkaisu maankäyttösopimuksen oikeudellisesta merkityksestäKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että sopimuksen kohdealueen maanomistusoloilla ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain maankäyttösopimuksia koskevan 91 b §:n soveltamisen kannalta ratkaisevaa oikeudellista merkitystä.