Kaavoitus
- Uutiset
29.12.2020 10.25
KHO: Kaupunginvaltuuston asemakaavapäätös oli kuntalain 135 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen hajuhaitan vuoksiAsemakaavaa varten ei ollut laadittu sellaisia selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, joiden nojalla olisi ollut mahdollista luotettavasti arvioida, aiheutuiko jätevedenpuhdistamon toiminnasta asuinrakennuksissa ja niiden piha-alueilla hajuhaittaa, voitiinko hajuhaittojen vähentämistä koskevilla kaavamääräyksillä riittävästi vähentää haittaa asuin- ja oleskelutiloissa ja täyttikö asemakaava siten asemakaavalle maankäyttö- ja rakennuslaissa asetetun elinympäristön viihtyisyyttä koskevan sisältövaatimuksen. Asemakaavamuutos ei tältä osin ollut perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. - Uutiset
23.12.2020 14.00
KHO:n päätös Etelä-Haagan asemakaavan muuttamisestaKHO kumosi HAO:n päätöksen muutoksenhaun kohteena olevilta osin. Helsingin kaupunginvaltuuston päätös saatettiin siten voimaan myös korttelin 29088 tontin 3 osalta. KHO totesi, että asemakaavamuutos ei ennalta arvioiden heikennä rakennetun ympäristön arvoja tai elinympäristöä MRL 54 §:ssä asemakaavalle säädettyjen sisältövaatimusten vastaisesti. Asemakaavamuutoksessa on otettu riittävästi huomioon oikeusvaikutteinen yleiskaava, eikä kaavapäätös ole rakennetun ympäristön vaalimista ja siihen liittyvien erityisten arvojen hävittämiskieltoa koskevan asemakaavan sisältövaatimuksen vastainen. - Uutiset
23.12.2020 9.51
KHO: Kymintehtaan entisellä tehdasalueella sijaitsevan voimalaitoksen, piipun, toimisto-osan ja tuhkasiilon purkamislupahakemus oli voitu hylätäKouvolan rakennus- ja ympäristölautakunta oli hylännyt UPM-Kymmene Oyj:n purkamislupahakemuksen, joka koski kiinteistöllä 286-23-166-5 sijaitsevan voimalaitoksen, piipun, toimisto-osan ja tuhkasiilon purkamista. HAO oli hylännyt yhtiön tekemän valituksen. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. KHO samalla kuitenkin myös totesi, että tämän päätöksen estämättä kysymystä purkamisluvan edellytyksistä oli mahdollista arvioida uudelleen, jos rakennusten suojelua ei ollut ratkaistu asemakaavalla kohtuullisessa ajassa. - Uutiset
23.12.2020 9.38
KHO: Kunnanvaltuuston päätös ranta-asemakaavan hyväksymisestä oli lainvastainenMaankäyttö- ja rakentaminen – Ranta-asemakaava – Yleiskaavan ohjausvaikutus – Käyttötarkoituksen muutos – Rakennusoikeuden siirtäminen – Tarkoituksenmukainen kokonaisuus – Selvitysvelvollisuus – Selvitysten riittävyys – Yhdenvertaisuus - Uutiset
17.12.2020 15.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston ranta-asemakaavan muutoksen hyväksyneet päätöksetRanta-asemakaavamuutoksessa osoitettu uusi rantarakennuspaikka varaa ranta-aluetta noin 100 metriä. Rakennuspaikka on noin 200 metrin etäisyydellä jo toteutuneista rakennuspaikoista. Niiden väliin jää kapea soistuma-alue, joka ei sovellu rakentamiseen. Rakennuspaikka ei näin ollen sijoitu olemassa olevan lomarakennuskorttelin jatkeeksi. Tähän nähden ja ottaen huomioon alueen yleiskaavassa osoitettu käyttötarkoitus yleiseen virkistykseen, ranta-asemakaava ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaista vaatimusta yhtenäisen rakentamattoman ranta-alueen säilyttämisestä. Edellä lausutuilla perusteilla hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston päätökset on kumottava. - Uutiset
15.12.2020 7.48
Kunnat valmiita sujuvoittamaan metsätalouden maisematyölupamenettelyäUusissa yleiskaavoissa ei enää kevään 2017 jälkeen ole vaadittu maa- ja metsätalousvaltaisilla alueilla maisematyölupaa. Muutos ei kuitenkaan koskenut aiemmin hyväksyttyjä yleiskaavoja, joten niiden perusteella maisematyölupia on jouduttu hakemaan aiempaan tapaan. Keinoja lupamenettelyn sujuvoittamiseen on etsitty Tapion vetämässä Metsät ja kaavoitus -hankkeessa. Suosituimmaksi keinoksi osoittautui vähäisiä toimenpiteitä koskevan kuntien sisäisen ohjeistuksen laatiminen. - Uutiset
8.12.2020 10.00
Hallinto-oikeus päätyi kumoamaan päätöksen tuulivoimalan rakennusluvasta jo aikaisemmin tutkimatta jätetyssä valitusasiassa - selvitykset meluhaitasta eivät olleet riittävätA Oy:lle oli myönnetty rakennuslupa tuulivoimalalle. Rakennusluvasta valitettiin, mutta Turun hallinto-oikeus jätti valituksen tutkimatta. Korkein hallinto-oikeus kuitenkin antoi asiassa uuden valitusluvan, sillä meluarviossa oli käytetty tosiasiallista pienempää moottoria, rakennuslupahakemukseen ei sisältynyt selvitystä pääpiirustuksissa esitetyn voimalatyypin meluvaikutuksista eikä toteutettavan tuulivoimalan enimmäistehoa tai suurinta sallittua äänitehotasoa oltu myöskään lupapäätöksessä tai siihen sisältyvissä lupamääräyksissä rajoitettu. Hallinto-oikeus katsoi, että otettaessa huomioon puutteelliset selvitykset tuulivoimalan meluvaikutuksista sekä mahdollisuuksista rajoittaa melu- ja välkehäiriöitä, rakennuslupamenettelyssä ei ole riittävällä tavalla varmistettu, että rakentaminen on osayleiskaavan mukaista ja täyttää rakennusluvan myöntämisen edellytykset Näin rakennus- ja ympäristölautakunnan päätös oli kumottava ja A Oy:n rakennuslupahakemus hylättävä. - Uutiset
4.12.2020 14.30
Maankäytön ajankohtaispäivä 2020: Maankäyttö- ja rakennuslain mittavat uudistuksetEditan vuoden 2020 Maankäytön ajankohtaispäivässä käsiteltiin kattavasti maankäyttö- ja rakennuslain muutoksia. Koulutuspäivän aikana kuultiin useamman asiantuntijan puheenvuoroja lakiuudistusten, oikeustapausten ja ilmastonmuutoksen vaatimien toimien näkökulmista. Ajankohtaispäivä tarjosi informaatiota muun muassa uudistusten vaikutuksista maanomistajiin ja rakennuttajiin, rakennushankkeiden vastuukysymyksiä, lunastuslain uudistuksen tavoitteita sekä kaavoituksen ilmastovaikutuksia. - Uutiset
20.11.2020 12.10
KHO: Asemakaavan muutos oli virkistysalueiden riittävyyttä ja elinympäristön viihtyisyyttä koskevien asemakaavan sisältövaatimusten vastainenMaankäyttö ja rakentaminen – Asemakaava – Asemakaavan sisältövaatimukset – Lähivirkistysalueiden riittävyys – Elinympäristön viihtyisyys – Lähivirkistysalueiden käytettävyys virkistäytymiseen - Uutiset
30.10.2020 10.07
KHO: Asemakaavan muutosta varten laadittujen selvitysten perusteella ei ollut mahdollista arvioida täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut kaavan sisältövaatimuksetOttaen huomioon asemakaavan yleispiirteisyyden suojeltujen rakennusten ja niiden käyttötarkoituksen osalta sekä sen, ettei suojeltaviin rakennuksiin sijoittuvan rakennusoikeuden määrää ollut osoitettu asemakaavakartalla, asemakaavamuutos ei suojeltavien rakennusten osalta täyttänyt asemakaavan tarkoitusta alueen käytön yksityiskohtaiseksi järjestämiseksi. Asemakaavan yleispiirteisyyden seurauksena asemakaavan muutosta varten laadittujen selvitysten perusteella ei ollut mahdollista arvioida, täyttikö asemakaava maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä tarkoitetut kaavan sisältövaatimukset. Kaupunginvaltuuston päätös ja hallinto-oikeuden päätös, jolla kaupunginvaltuuston päätöksestä tehty valitus oli hylätty, kumottiin. - Uutiset
30.10.2020 9.26
KHO: Asemakaava ei lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikkojen osalta perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihinKun muun muassa otettiin huomioon, ettei kortteleiden asemakaavan nojalla myönnettävien rakennuslupien yhteydessä ollut mahdollista asettaa lepakoiden tärkeän siirtymäreitin huomioimista koskevia ehtoja rakennustontin ulkopuolella, asemakaavaa varten ei ollut laadittu sellaisia selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, joiden nojalla olisi ollut mahdollista luotettavasti arvioida sitä, oliko kaavassa osoitettu rakentaminen asemakaavan luonnonarvojen vaalimista koskevan sisältövaatimuksen mukaista. Myöskään luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentissa kiellettyjen vaikutusten aiheutumista ei ollut laadittujen selvitysten perusteella mahdollista poissulkea. Asemakaava ei tältä osin perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. Kaupunginvaltuuston päätös oli kuntalain 135 §:ssä tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Hallinto-oikeuden ja kaupunginvaltuuston päätökset kumottiin kahden asuinkorttelin osalta. - Uutiset
15.10.2020 10.21
Korkeimman hallinto-oikeuden muu päätös asemakaavan hyväksymisestäKorkein hallinto-oikeus katsoi, etteivät valitusluvan myöntämisen perusteet täyttyneet Hakaniemen hotellia koskevassa asema-kaava-asiassa. - Uutiset
22.9.2020 11.21
Unionin tuomioistuin: Kansallinen lainsäädäntö, jossa asumiskäyttöön tarkoitettujen tilojen vuokraaminen toistuvasti ja lyhytaikaisesti tilapäisille asiakkaille, jotka eivät asettaudu näihin tiloihin asumaan, edellyttää lupaa, on unionin oikeuden mukainenTällainen lainsäädäntö on perusteltu pitkäaikaiseen vuokraukseen tarkoitettujen asuntojen pulan torjumista koskevasta, yleiseen etuun liittyvästä pakottavasta syystä. - Uutiset
9.9.2020 9.17
KHO:n ratkaisu ranta-asemakaava-asiassa: Maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksen toteutumista ei ollut voitu arvioidaKaava-asiakirjoihin ei sisältynyt sellaista maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:ssä tarkoitettua selvitystä, jonka perusteella maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:ssä asetettujen kaavan sisältövaatimusten ja maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksen toteutumista voitiin arvioida koko sillä alueella, jolla kaavalla voitiin arvioida olevan olennaisia vaikutuksia. Vaikutukset ja rakennusoikeuksien siirtämisen edellytykset olivat lähtökohtaisesti selvitettävissä ja ratkaistavissa vain laajahkoa aluekokonaisuutta ja useiden maanomistajien alueita koskevan ranta-alueiden kaavoituksen yhteydessä. Kaupunginvaltuuston päätös ja hallinto-oikeuden päätös, jolla kaupunginvaltuuston päätöksestä tehty valitus oli hylätty, kumottiin. - Uutiset
8.9.2020 14.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuissa ajalta 29.5.-10.7.2020 oli kysymys muun muassa asiakirjan julkaisemisesta, hovioikeusmenettelystä ilman pääkäsittelyä, omaisuudenjakosopimuksen sovittelusta, asemakaavan kulttuuriympäristöön liittyvästä valitusoikeudesta, törkeästä aserikoksesta, lainhuudon kirjaamisesta, patenttiriidan oikeuspaikasta, opettajan vahingonkorvausvelvollisuudesta ja rakennusluvan myöntämiseen liittyvästä tiedonantovelvollisuudesta. - Uutiset
7.7.2020 7.48
Ympäristöministeriö: Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksessa pohditaan rakentamisen vastuita – vastaa kyselyyn 18. elokuuta mennessäYmpäristöministeriö uudistaa parhaillaan maankäyttö- ja rakennuslakia (MRL). Ministeriö pyytää kommentteja valmisteilla olevista pykäläluonnoksista kaikille avoimilla kyselyillä etunojassa, ennen kuin laaja lakipaketti lähtee lopulta varsinaiselle lausuntokierrokselle. Tällä kertaa kysytään rakentamisen vastuista. - Uutiset
6.7.2020 10.50
KHO: Rakentaminen ei saadun selvityksen perusteella sijoittunut alueille, joilla oli erityisiä luonnon- tai kulttuuriympäristön arvoja – ELY-keskuksen valitus tuli tutkiaKorkein hallinto-oikeus totesi, että kysymys oli pinta-alaltaan verraten pienestä ranta-asemakaavasta, ja myös uuden rakentamisen määrä oli melko vähäinen. Rakentaminen ei saadun selvityksen perusteella sijoittunut alueille, joilla oli erityisiä luonnon- tai kulttuuriympäristön arvoja, lukuun ottamatta kahden uuden rakennuspaikan sijoittumista vedenhankintaan soveltuvalle pohjavesialueelle. Kysymyksessä oleva ranta-asemakaavan ja ranta-asemakaavan muutoksen hyväksymistä koskeva päätös ei tämän vuoksi ollut maankäyttö- ja rakennuslain 18 §:n 2 momentissa tarkoitettu vaikutuksiltaan valtakunnallinen tai merkittävä maakunnallinen asia.Korkein hallinto-oikeus totesi, että vesihuollon järjestämistä, jätevesien käsittelyä ja vesiensuojelua koskevat valvontatehtävät kuuluvat ELY-keskuksille. Kun lisäksi otettiin huomioon nyt kysymyksessä olevan asian erityispiirteet, ELY-keskuksen ympäristö- ja luonnonvarat vastuualueen valitusoikeus oli tässä tapauksessa ollut sen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi tarpeen. Hallinto-oikeuden oli näin ollen tullut tutkia ELY-keskuksen sille tekemä valitus, eikä hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta muutettu. - Uutiset
6.7.2020 10.10
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu ELY-keskuksen valitusoikeudesta vesihuollon järjestämistä koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus totesi, että vesihuollon järjestämistä, jätevesien käsittelyä ja vesiensuojelua koskevat valvontatehtävät kuuluvat ELY-keskuksille. Kun lisäksi otettiin huomioon nyt kysymyksessä olevan asian erityispiirteet, ELY-keskuksen ympäristö- ja luonnonvarat vastuualueen valitusoikeus oli tässä tapauksessa ollut sen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi tarpeen. Hallinto-oikeuden oli näin ollen tullut tutkia ELY-keskuksen sille tekemä valitus. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
6.7.2020 9.30
KHO: Hypermarketprojektissa kaavoituksesta poikkeamista pinta-alan ja kaupan laadun osalta ei voitu pitää vähäisenäAsemakaavassa määrätyn liiketilojen enimmäismäärän oli rakennuslupapäätöksessä katsottu ylittyvän 362 k-m2:lla eli noin viidellä prosentilla, mikä oli hyväksytty vähäisenä poikkeamisena asemakaavamääräyksestä. Koska rakennuslupahakemukseen liitetyssä kerrosalakaaviossa liiketiloiksi oli katsottu ainoastaan varsinaiset myymälätilat, hankkeella toteutettavien liiketilojen kerrosala ja siten myös asemakaavassa sallittujen liiketilojen enimmäismäärän ylitys oli merkittävästi rakennuslupahakemuksessa esitettyä suurempi. Hankkeessa olisi lisäksi kysymys hypermarket-tyyppisen myymälän rakentamisesta, joten hanke poikkesi asemakaavasta myös kaupan laadun osalta. Näitä poikkeamisia asemakaavasta ei kokonaisuutena arvioiden voitu pitää vähäisinä. Kysymys ei siten ollut poikkeamisista, jotka olisi ollut voitu hyväksyä maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n perusteella rakennusluvasta päätettäessä, eikä edellytyksiä rakennusluvan myöntämiselle ollut siten ollut. - Uutiset
29.6.2020 16.00
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu rakennusluvasta räjähdystarvikevaraston rakentamiseksi - Uutiset
18.6.2020 11.30
KHO: Tuulivoimayleiskaavan hyväksymisharkinnassa oli riittävästi huomioitu suurpetojen elin- ja pesimäalueetAsiassa tuli arvioitavaksi valituksen myötä, oliko tuulivoimayleiskaavan hyväksynnässä arvioitu riittävästi valituksen mukaista susien elinaluetta. KHO katsoi, että annetut selvitykset osoittivat, ettei alueella ollut susien tai muidenkaan suurpetojen keskeistä elin- tai pesimäaluetta, ja että selvitys asiassa oli ollut riittävää. Hallinto-oikeuden päätöstä ei näin ollut tarpeen muuttaa. - Uutiset
15.6.2020 11.57
KHO:n ratkaisu Inarijärven osayleiskaavan hyväksymistä koskevassa asiassaAsiassa oli KHO:ssa esitetyn johdosta keskeisesti kysymys siitä, mikä merkitys osayleiskaavan lainmukaisuuden arvioinnissa on sillä, että puiden kaatamisen luvanvaraisuutta yleiskaava-alueilla koskeva MRL 128 §:n 1 momentin 3 kohta on muuttunut osayleiskaavan hyväksymisen jälkeen, mutta ennen kaavan voimaantuloa. Kaavan hyväksymisen jälkeen voimaan tulleella MRL:n muutoksella 230/2017 edellä mainitusta lainkohdasta poistettiin mahdollisuus määrätä puiden kaataminen maisematyöluvan varaiseksi yleiskaavan maa- ja metsätalousalueilla. Kyseisen lainmuutoksen voimaantulosäännöksen mukaan vain kaavoihin, jotka ovat tulleet voimaan ennen mainitun lain voimaantuloa, sovelletaan mainitun lain voimaan tullessa voimassa ollutta 128 §:ää. Kunnanvaltuusto oli 16.3.2017 hyväksynyt osayleiskaavan, jossa oli edellytetty maisematyölupaa metsänhakkuiden toteuttamiseksi tietyillä maisemallisesti arvokkailla maa- ja metsätalouskäyttöön osoitetuilla M-alkuisilla alueilla. Kunnanvaltuuston päätös osayleiskaavan hyväksymisestä kumottiin lainvastaisena M-alkuisille alueille sijoittuvien ma-v, ma-1 ja ma-2 -aluerajausten osalta. - Uutiset
12.6.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Se, että joillekin alueella sijaitseville muille kiinteistöille oli aikanaan sallittu vesikäymälöiden rakentaminen ei perustanut valittajille oikeutta poikkeamiseenAsiassa lausutuilla perusteilla HAO katsoi, että hakemuksen hyväksyminen olisi aiheuttanut MRL 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Oikeudellisia edellytyksiä poikkeamiselle ei siten ollut ollut. Hakemuksen hylkääminen ei ollut vastoin vaatimusta maanomistajien yhdenvertaisesta kohtelusta. Lautakunnan päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 12.6.2020) - Uutiset
26.5.2020 12.35
KHO:n ratkaisu tuulivoimaosayleiskaavan valmistelun lopettamisesta ja rakennuskiellon kumoamisestaMaankäyttö ja rakentaminen – Kaavan valmistelun lopettaminen – Rakennuskiellon kumoaminen – Tuulivoima – Hallintovalitus – Kunnallisvalitus – Kunnan harkintavalta - Uutiset
15.5.2020 13.30
KHO:n ratkaisu maakuntakaava-asiassaKun otettiin huomioon vaihemaakuntakaavassa annetut suunnittelumääräykset koskien Natura 2000 -alueiden luonnonarvojen huomioon ottamista sekä luonnonsuojelulaista ja komission ohjeesta ilmenevä velvoite uuden arvioinnin laatimisesta yksityiskohtaisemman suunnittelun yhteydessä, kun hankkeesta oli saatu enemmän tietoa, Söderskärin ja Långörenin saariston Natura 2000- alueelle ei voitu arvioida kohdistuvan sellaisia merkittäviä vaikutuksia, joiden vuoksi luonnonsuojelulain 65 §:n 1 momentissa tarkoitettu arviointi olisi ollut tarpeen. - Uutiset
15.5.2020 9.36
KHO:n ratkaisu rakennuslupa-asiassaKaupunginhallitus oli maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:n 2 momentin perusteella voinut ryhtyä asemakaavan ajanmukaisuuden arviointimenettelyyn tontin osalta. - Uutiset
9.4.2020 14.00
Maankäyttö- ja rakennuslain kaupan selvitys – vuoden 2017 muutosten vaikutus sijainnin ohjaukseen ja tulevaisuuden ohjaustarpeetMaankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa tarvitaan tietoa vähittäiskaupan säännösten toimivuudesta sekä tulevaisuuden ohjaustarpeesta. Selvitys jakautuu kahteen osaan. I osa käsittelee maankäyttö- ja rakennuslain vuonna 2017 voimaan tulleiden muutosten vaikutuksia kaupan sijainnin ohjaukseen. II osassa käsitellään kaupan tulevaisuutta sellaisten asioiden osalta, joilla arvioidaan olevan vaikutusta kaupan sijainnin ohjauksen tarpeeseen. - Uutiset
8.4.2020 14.00
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste maankäytön suunnittelun tarpeestaMaankäyttö ja rakentaminen – Rakennuslupa – Yleiskaava – Erityisalue – Vesialue – Erityinen määräys – Suunnittelutarve ranta-alueella – Vesitalouslupa - Uutiset
1.4.2020 15.30
OTK Lauri Jääskeläinen pohtii Ympäristöjuridiikka-lehdessä ratkaisuja lyhytkestoisen majoitustoiminnan aiheuttamiin haasteisiinOTK, VTM, VT Lauri Jääskeläisen artikkelissa "Rakennuksen käyttötarkoituksen muutos ja lyhytkestoinen majoitustoiminta" Edilexissä julkaistun Ympäristöjuridiikka-lehden numerossa 1/2020 pohditaan väliaikaisen majoitustoiminnan aiheuttamia haasteita perinteiselle kaavoituslainsäädännölle. Kierto- ja jakamistalouden kysymykset asettuvat usein lainsäädännön harmaalle alueelle, eikä majoitustoiminta ole tästä poikkeus. Ilmiö on noussut esiin viime aikoina kovassa nousussa olevan Airbnb- ja vastaavan toiminnan myötä, ja toimintaa on rajoitettu jo useissa matkailijoiden suosimissa suurkaupungeissa. Jääskeläinen kysyykin: Tulisiko suhtautumista toistuvaan ja jatkuvakestoiseen majoitustyyppiseen toimintaan muissa kuin nimenomaisesti siihen tarkoitetuissa tiloissa arvioida tarkemmin? - Uutiset
1.4.2020 9.40
Hallinto-oikeuden ratkaisu oikeussuojan tarpeesta tuulivoimaloiden rakentamista koskevista päätöksistäHallinto-oikeus totesi, ettei päätöksillä ollut muutoksenhakijaan nähden sellaisia suoranaisia oikeudellisia vaikutuksia, joiden suojaamiseksi maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ssä tarkoitettu valitusoikeus on säädetty. Haetun rakentamisen estyessä myöskään muutoksenhakijan oikeussuojan tarve ei puoltanut valitusoikeuden hyväksymistä, joten muutoksenhakijalla ei ollut mainitun 193 §:n sanamuodosta huolimatta asiassa valitusoikeutta. (Vailla lainvoimaa 1.4.2020) - Uutiset
19.3.2020 10.12
KHO:n vuosikirjaratkaisu asemakaavan muutoksestaAsemakaavan muutoksessa oli otettu riittävästi huomioon oikeusvaikutteinen yleiskaava eikä kaavamuutos heikentänyt RKY-kohteen rakennetun kulttuuriympäristön arvoja asemakaavalle säädettyjen sisältövaatimusten vastaisesti. Kaupunginvaltuusto oli voinut harkintavaltansa puitteissa hyväksyä asemakaavan muutoksen. - Uutiset
19.2.2020 11.05
KHO: Kaavamuutos täytti rakennetun ympäristön vaalimista ja siihen liittyvien erityisten arvojen hävittämiskieltoa koskevan asemakaavan sisältövaatimuksenKaavaratkaisun voitiin katsoa uudisrakentamisesta aiheutuvista muutoksista huolimatta turvaavan korttelin piha-alueen toteutumisen yhtenäisenä ja piha-alueen keskeiset ominaispiirteet säilyttävänä kokonaisuutena. Piha-alueen merkitys osana erityisiä arvoja omaavan rakennetun ympäristön kokonaisuutta oli siten otettu kaavaratkaisussa riittävällä tavalla huomioon, ja kaavamuutoksen voitiin katsoa täyttävän rakennetun ympäristön vaalimista ja siihen liittyvien erityisten arvojen hävittämiskieltoa koskevan asemakaavan sisältövaatimuksen. - Uutiset
3.2.2020 13.45
Vertaismajoittamisen hyvät käytänteet julkaistuMitä ovat vertaismajoituksen sääntely, hyvät käytänteet ja majoittajien tyyppiesimerkit? Millainen on vertaismajoituksen toimintaympäristö ja mitkä toimijat siihen liittyyvät? Lapin yliopistossa koostetut vertaismajoituksen hyvät käytänteet pureutuu tähän haastavaan ilmiöön ja tarjoaa toimijoille käytännön ohjeita. - Uutiset
17.1.2020 14.05
Toisin kuin hallinto-oikeus KHO jätti Tampereen kaupunginvaltuuston päätöksen yleiskaavan hyväksymisestä kaikilta osin voimaanKaupunginvaltuuston päätös ei ollut nyt kysymyksessä olevilta osin lainvastainen hallinto-oikeudelle tehdyissä valituksissa esitetyillä perusteilla. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava siltä osin kuin hallinto-oikeus oli Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Pirkanmaan maakuntamuseon valitusten johdosta kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen. Kaupunginvaltuuston päätöksestä hallinto-oikeudelle tehdyt Pirkanmaan ELY-keskuksen ja Pirkanmaan maakuntamuseon valitukset oli hylättävä. Kaupunginvaltuuston päätös yleiskaavan hyväksymisestä jäi siten kaikilta osin voimaan. - Uutiset
15.1.2020 10.07
KHO: Sivuasuntojen rakentamisen salliva rakennusjärjestyksen määräys oli riittämättömästi selvitettynä lainvastainenRatkaisussa esitetyn perusteella ei voitu arvioida, täyttikö sivuasuntojen rakentamisen salliva määräys maankäyttö- ja rakennuslain 14 §:ssä rakennusjärjestyksen määräyksille asetetut vaatimukset. Näin ollen kunnanvaltuuston rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskeva päätös oli mainitun määräyksen osalta riittämättömästi selvitettynä lainvastainen kuntalain 135 §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut kunnanhallituksen valituksesta hallinto-oikeuden päätöstä, jolla hallinto-oikeus oli yhdistys A:n valituksesta kumonnut kunnanvaltuuston päätöksen mainitun määräyksen osalta. - Uutiset
7.1.2020 11.45
Vierashuoneessa Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah: Airbnb oikeudellisena ilmiönäAirbnb on globaalisti suosittu ja kasvava ilmiö. Palvelussa on yli 7 miljoonaa kohdetta yli 100 000 eri kaupungissa. Useissa Euroopan suurkaupungeissa Airbnb:tä kohtaan on asetettu erilaisia rajoituksia, sääntöjä tai kieltoja. Suomessakin palvelun yleistyessä julkisuudessa on keskusteltu verrattain runsaasti palvelun tuomista haasteista ja esitetty toiminnan merkittävää rajoittamista. Nähdäkseni tarve olisi kuitenkin ennen kaikkea yhteisille pelisäännöille – ei ylimääräiselle sääntelylle tai kielloille, jotka eivät todennäköisesti edes toimisi. - Uutiset
20.12.2019 9.43
KHO: Suunnitellun tien rakentaminen olisi ollut kaavassa alueelle osoitetun maankäyttöratkaisun periaatteiden vastaistaAsiassa oli selvitetty, että kaava-alue oli luonnonarvoiltaan erittäin arvokas ja lähes rakentamaton. Suunnitellun tien rakentaminen olisi ollut kaavassa alueelle osoitetun maankäyttöratkaisun periaatteiden vastaista. Poikkeuksen myöntäminen tien rakentamiseen olisi siten aiheuttanut maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa kaavan toteuttamiselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Edellytyksiä haetun poikkeuksen myöntämiseen ei ollut. Sillä seikalla, että tien rakentamisessa olisi hyödynnetty alueella olevaa metsäkoneuraa, joka oli syntynyt, kun alueelta oli korjattu myrskyvahinkojen kaatamia puita, ei ollut poikkeuksen myöntämisen edellytyksiä arvioitaessa merkitystä. - Uutiset
18.12.2019 8.47
Hallinto-oikeus: Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli voinut kieltää huoneistojen käytön majoitustiloina uhkasakon nojallaHAO katsoi, että toiminnassa oli ollut kysymys asuinkerrostalolle epätyypillisten lyhytkestoisten majoitusjaksojen tarjoamisesta. Koska asuinhuoneistoissa harjoitettu toiminta oli ollut asemakaavan ja voimassa olevan rakennusluvan vastaista, oli ympäristö- ja lupajaostolla ollut peruste uhkasakon asettamiseen. Sillä seikalla, että lähialueen muilla kiinteistöillä oli harjoitettu mahdollisesti samankaltaista majoitustoimintaa tai että kaupunki oli itse mahdollisesti vuokrannut kiinteistöjään asemakaavan vastaiseen käyttöön, ei ollut oikeudellista merkitystä nyt kysymyksessä olevan toiminnan sallittavuutta arvioitaessa. Asiassa ei siten ollut ilmennyt, että nyt asetetut velvoitteet olisivat yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksen, suhteellisuusperiaatteen tai omaisuudensuojan vastaisia. (Ks. KHO:2021:76: HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu) - Uutiset
16.12.2019 10.41
KHO: Osayleiskaava ei perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihinKun otettiin huomioon, että kysymys oli osayleiskaavasta, jota sai käyttää yleiskaavan mukaisten tuulivoimaloiden rakennusluvan myöntämisen perusteena, sekä rajalliset mahdollisuudet susien keskeisen elin- ja lisääntymisalueen huomioimista koskevien ehtojen asettamiseen lupamenettelyssä, osayleiskaavaa varten ei ollut laadittu sellaisia selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, joiden nojalla olisi ollut mahdollista luotettavasti arvioida sitä, oliko kaavassa osoitettujen tuulivoimaloiden alueiden toteuttaminen sovitettavissa asianmukaisesti yhteen luonnonarvojen vaalimista koskevan yleiskaavan sisältövaatimuksen kanssa. Myöskään luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentissa kiellettyjen vaikutusten aiheutumista ei ollut laadittujen selvitysten perusteella mahdollista poissulkea. Osayleiskaava ei siten perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. Kaupunginvaltuuston päätös oli kuntalain (365/1995) 90 §:n 2 momentissa (1375/2007) tarkoitetulla tavalla lainvastainen. - Uutiset
29.11.2019 14.00
Helsingin hallinto-oikeus: Östersundomin aluetta koskeva yleiskaava lainvastainen, maakuntakaavaa koskevat valitukset hylättiinHelsingin hallinto-oikeus ratkaisi 29. marraskuuta 2019 antamillaan kahdella päätöksellä ratkaissut Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan Östersundomin alueen osaan ja Östersundomin yhteiseen yleiskaavaan kohdistuneet valitukset. - Uutiset
15.11.2019 8.24
Valtioneuvosto hylkäsi Sallatunturin matkailualueen laajennusta koskevan Natura-poikkeuksenValtioneuvoston yleisistunto käsitteli 14. marraskuuta Lapin liiton hakemuksen Natura-poikkeuksesta Rovaniemen ja Itä-Lapin maakuntakaavan hyväksymistä varten. Kaavaehdotus piti sisällään aluevarauksen Sallatunturin matkailupalvelualueen laajennuksesta uutta laskettelurinnettä varten. Sen toteuttaminen aiheuttaisi merkittävästi heikentäviä vaikutuksia Natura 2000 -alueelle. Poikkeuksen edellytyksenä olevaa vaihtoehtoisten ratkaisujen puuttumista ei voitu osoittaa. - Uutiset
4.11.2019 10.11
KHO:n ratkaisu asemakaavan muutoksesta HelsingissäKHO katsoi muun muassa, että asemakaavamuutoksessa oli riittävästi otettu huomioon valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ja oikeusvaikutteinen yleiskaava eikä kaavapäätös ollut rakennetun ympäristön vaalimista ja siihen liittyvien erityisten arvojen hävittämiskieltoa koskevan asemakaavan sisältövaatimuksen vastainen. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja kaupunginvaltuuston päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
29.10.2019 14.05
MAL-seuduille suunnattu kunnallistekniikka-avustus lausunnoilleYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja asetusluonnoksesta, jonka nojalla myönnettäisiin maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusta toteuttaville kunnille avustuksia kunnallistekniikan rakentamiseen täydennysrakennettavilla ja uusilla asuinalueilla. Avustuksia myönnettäisiin yhteensä 60 miljoonaa euroa vuosina 2020–2023. - Uutiset
22.10.2019 12.00
Uusi ohje: Kaavatietojen ilmoittaminen VerohallinnolleOhjetta on päivitetty vastaamaan 26. marraskuuta 2019 voimaan tulevaa uutta tietojen antamistapaa sekä ilmoituksen sisältöä. Uusi ohje on voimassa 8. lokakuuta 2019 lukien toistaiseksi. Ohje korvaa Verohallinnon antaman ohjeen A76/200/2018. - Uutiset
15.10.2019 8.53
Ympäristöministeriön julkaisu: Asemakaavoitus ja asianosaisperusteinen valitusoikeusTyössä selvitettiin kysymystä asemakaavapäätösten valitusoikeuden muuttamisesta siten, että valitusoikeus perustuisi asianosaisuuteen eikä enää kunnan jäsenyyteen. Tämä edellytti sopivien asianosaisuuden määritelmien, muutoksen oikeudellisten rajojen ja vaikutusten arviointia. Lisäksi tarkasteltiin mahdollisuutta vaatia muistuttamista valitusoikeuden edellytyksenä. - Uutiset
8.10.2019 8.30
Hallinto-oikeus kumosi Vaasan kaupunginvaltuuston päätöksen asemakaavan hyväksymisestäVaasan kaupunginvaltuusto oli 23.4.2018 oli hyväksynyt Vaasan kaupungin 17. kaupunginosan korttelia 7 sekä 17., 18. ja 19. kaupunginosien liikenne-, katu-, vesi- ja virkistysalueita koskevan asemakaavan ja asemakaavan muutoksen (asemakaava nro 1081). Vaasan rakennusperintöyhdistys ry on vaatinut, että kaupunginvaltuuston päätös asemakaavan hyväksymisestä on kumottava ja asemakaava on palautettava uudelleen valmisteltavaksi Påttin jätevesipuhdistamon aiheuttaman haju- ja terveyshaitan johdosta. Vaasan hallinto-oikeus kumosi kaupunginvaltuuston päätöksen. Oikeus katsoi muun muassa, että asiassa saadun selvityksen mukaan puhdistamon hajuhaittojen kartoitus oli jäänyt puutteelliseksi sekä kartoituksen ympärivuotisuuden että havainnointikertojen osalta. - Uutiset
2.10.2019 10.10
Turun hallinto-oikeus hylkäsi valitukset Varsinais-Suomen taajamien maankäytön, palvelujen ja liikenteen vaihemaakuntakaavastaVarsinais-Suomen liiton maakuntavaltuusto hyväksyi 11.6.2018 Varsinais-Suomen taajamien maankäytön, palvelujen ja liikenteen vaihemaakuntakaavan. Hallinto-oikeuden nyt antama ratkaisu on Turun hallinto-oikeuden ensimmäinen päätös maakuntakaavan hyväksymistä koskevissa asioissa. Ennen vuonna 2016 voimaan tullutta lainmuutosta maakuntakaavan hyväksyminen edellytti vielä päätöksen vahvistamista ympäristöministeriössä. Silloin myös valitukset maakuntakaavasta käsiteltiin ministeriössä. - Uutiset
19.9.2019 12.30
Ympäristöministeriö selvittää MAL-sopimusmenettelyn laajentamista Jyväskylän, Lahden ja Kuopion seuduilleYmpäristöministeriö on käynnistänyt selvitystyön maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimusmenettelyn laajentamisesta Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkiseuduille. Selvityshenkilöksi on asetettu arkkitehti Matti Vatlilo. - Uutiset
29.8.2019 15.10
Kuntaliitto: Selvitys emätilaperiaatteen soveltamisesta maaseutualueiden yleiskaavoituksessa ja lupamenettelyissä julkaistuKuntaliitto on julkaissut selvityksen Maaseutualueiden yleiskaavoitus ja lupahallinto - emätilaperiaate. Selvityksen tarkoituksena on avata maaseudun rakennuspaikkojen määrittämiseen liittyviä periaatteita ja lainsäädäntöä. Emätilaperiaate on kaavoituksen ja lupamenettelyn tueksi kehitetty menetelmä asemakaavoittamattomien alueiden rakennuspaikkojen määrän määrittelyyn. Menetelmä on herättänyt vilkasta keskustelua niin maanomistajien kuin suunnittelijoiden ja luottamushenkilöidenkin keskuudessa. Emätilaperiaatetta ei ole suoranaisesti kirjattu maankäyttö- ja rakennuslakiin, mutta sillä on perusta perustuslaissa ja kysymystä on käsitelty oikeuskäytännössä. - Uutiset
1.8.2019 9.00
Ulkomailta: Ruotsi – Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden tuoreimmat ratkaisut koskevat muun muassa mopoautolla tapahtunutta rattijuopumusta, tuottamuksellista raiskausta, vakuutusvälityksen käsitettä, tuomiovirhettä, liikennevahinkoasian oikeuspaikkaa, henkilön luovuttamista rikoksen johdosta, rikosvahinkokorvauksia, yhdistyksen kokouksen oikeellisuutta menettelyvirheen vuoksi, rangaistussäännöksen sisällön kieltä, rekisterimerkinnän korjaamista, maasta poistamista ja rikoksen uusimisen riskiä perheväkivallan yhteydessä, rikoskonkurrenssia, huumausainetta, menetetyn määräajan palauttamista, liitännäisluovutusta, ulkomailla sijaissynnyttäjäjärjestelyllä syntyneen lapsen perhesuhteen tunnustamista Ruotsissa, tuomionpurkua sekä tavaratalossa tehdyn tuhopolton vakavuusastetta. - Uutiset
30.7.2019 14.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kuntalaisaloitteiden käsittely kaupunginhallituksessaNivalan kaupunginhallituksen olisi tullut esittää kuntalaisaloitteiden käsittelyn yhteydessä ja viimeistään oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä perustelut asemakaavan muuttamista ja bioenergialaitoksen sijoituspaikan siirtämistä koskeneiden kuntalaisaloitteiden käsittelemiselle kaupunginhallituksessa. Lisäksi kaupunginhallituksen päätöksiin niitä koskeneiden oikaisuvaatimusten tutkimatta jättämisestä olisi tullut antaa muutoksenhakuohjaus. Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi asiassa esittämänsä näkemykset Nivalan kaupunginhallituksen tietoon. Asiassa ei ollut muutoin tullut ilmi mitään sellaista, joka olisi antanut aihetta apulaisoikeuskanslerin sijaisen toimenpiteisiin. - Uutiset
23.5.2019 11.25
KHO: Kuusamon strategisessa yleiskaavassa ei voitu kaavamääräyksin kieltää kaivostoiminnan harjoittamista tietyillä alueillaYleiskaavan kehittämismerkintöihin sisällytettyjä kaivostoiminnan kieltäviä määräyksiä ei voitu pitää maankäyttö- ja rakennuslain 41 §:n 1 momentissa tarkoitettuina haitallisten ympäristövaikutusten estämistä tai rajoittamista koskevina määräyksinä, sillä määräykset eivät välittömästi koskeneet ympäristövaikutuksia, vaan tietyntyyppisen elinkeinotoiminnan kieltämistä. Määräyksiä ei voitu pitää muinakaan kehittämismerkintöjen rajaamia alueita käytettäessä tarvittavina kaavamääräyksinä. Mainitut kaavamääräykset olivat siten lainvastaisia. - Uutiset
25.4.2019 9.00
KHO:n ratkaisu Pirkanmaan maakuntakaavasta 2040: HAO:n päätös kumottiin niiltä osin kuin hallinto-oikeus oli kumonnut maakuntavaltuuston päätöksenMaakuntavaltuuston päätös ei ollut Tampereen järjestelyratapihalle osoitetun toissijaisen käyttötarkoitusmerkinnän osalta lainvastainen. Hallinto-oikeus ei ollut A:n ja hänen asiakumppaneidensa ja B:n valitusten johdosta voinut kumota maakuntavaltuuston päätöstä Oriveden Satamarantaan osoitetun puuterminaalimerkinnän osalta. Hallinto-oikeus ei ollut Pälkäneen kunnan valituksen johdosta myöskään voinut kumota maakuntavaltuuston päätöstä koskien Pälkäneelle osoitettua kehittämisperiaatemerkintää teknisen huollon kehittämisen kohdealue, pohjavesialue, siltä osin kuin merkinnän rajauksen sisäpuolelle jää työpaikka-alue ja taajamatoimintojen alue. - Uutiset
8.4.2019 12.16
KHO:n ratkaisu tieyhteydestä asemakaavassaAsemakaavassa oli erityisellä asemakaavamääräyksellä määrätty, että rakennusluvan ehtona on, että asemakaava-alueelle on rakennettu uusi tieyhteys. Lisäksi kaavaa laadittaessa oli selvitetty yleiseltä tieltä asemakaava-alueelle johtavan yksityistieyhteyden sijaintivaihtoehdot. Kaavaselostuksesta ilmeni, että yksityistietoimitus oli pantu vireille. Kaavaselostuksen mukaan yksityistietoimituksen kokouksessa oli todettu, että edellytykset tieoikeuden perustamiselle täyttyivät. Tieyhteyden järjestämistä koskeva selvitys ja tien rakentamista koskeva ajoitusmääräys huomioon ottaen asemakaava oli laadittu siten, että se loi edellytykset alueelle johtavan liikenteen järjestämiselle. - Uutiset
24.1.2019 8.49
Ympäristöministeriön selvitys: kaavojen digitoinnin käytännöt vaihtelevat eri puolilla SuomeaSuomessa on noin 57 500 voimassa olevaa asemakaavaa. Suuri osa näistä on jo eri tavoin digitaalisia, mutta kaavoja on paljon edelleen pelkkinä rasterikuvina (15 %) tai paperilla (13 %), jotka ovat kaavojen digitoinnin osalta suuritöisimmät. Tiedot käyvät ilmi ympäristöministeriön vuoden 2018 lopussa toteuttamasta kaavojen digitointia koskevasta selvityksestä. - Uutiset
8.1.2019 9.10
KHO äänestäen kumosi osittain hallinto-oikeuden Tampereen keskustan strategista osayleiskaavaa koskevan päätöksen – kaava jäi kaikilta osin voimaanKaupunginvaltuuston päätös ei ollut lainvastainen hallinto-oikeudelle tehdyssä valituksessa esitetyillä perusteilla. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava siltä osin kuin hallinto-oikeus oli tutkinut valituksen ja kaupunginvaltuuston päätöksestä hallinto-oikeudelle tehty valitus oli hylättävä. Kaupunginvaltuuston päätös osayleiskaavan hyväksymisestä jäi siten kaikilta osin voimaan. (Ään.) - Uutiset
27.12.2018 10.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu asemakaavan ajanmukaisuudestaPäätöksessä mainituilla perusteilla kaupunginhallitus oli voinut sille maankäyttö- ja rakennuslain säännösten perusteella kuuluvan harkintavallan nojalla arvioida asemakaavan kysymyksessä olevalta osaltaan vanhentuneeksi. (Ään., vailla lainvoimaa 27.12.2018) - Uutiset
8.11.2018 10.35
KHO:n ratkaisu Helsingin yleiskaavaa koskevassa valitusasiassaKorkein hallinto-oikeus arvioi ratkaisussaan Helsingin yleiskaavan esittämistavan lainmukaisuutta ja yleiskaavan oikeusvaikutuksia. Lisäksi se arvioi kaupunginhallituksen valituksesta liikenteen järjestämistä ja kaupunkibulevardeja koskevien merkintöjen lainmukaisuutta, asuinrakentamista Malmin lentoaseman RKY-alueelle sekä asuinrakentamista Natura-kohteen viereen. - Uutiset
30.10.2018 9.21
KHO:n vuosikirjapäätös Rauman ydinkeskustan asemakaavastaKun otettiin huomioon maailmanperintökohteen suojavyöhykettä koskevat asemakaavamääräykset, asemakaavamääräyksiin sisältyvät rajoitukset kaava-alueen rakennusten enimmäiskorkeuksista, kaavapäätöksen yhteydessä hyväksytyt sitovat rakentamistapamääräykset sekä kaava-alueen sijainti keskustatoimintojen alueella, asemakaavassa oli riittävästi otettu huomioon yleiskaavamääräys Vanhan Rauman kulttuurihistoriallisen ja kaupunkikuvallisen erityisaseman vaalimisesta sekä asemakaavalle maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä ja valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa asetetut sisältövaatimukset rakennetun ympäristön vaalimisesta. - Uutiset
8.10.2018 15.15
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen Mrluudistus.fi-sivusto on avattuMaankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksesta kertova verkkosivusto avattiin 5. lokakuuta 2018. - Uutiset
18.9.2018 15.16
Hallinto-oikeuden ratkaisu ranta-asemakaava-asiassaHallinto-oikeus totesi muun muassa, että ennestään rakentamattomaan pieneen saareen osoitetun uuden rakennuspaikan osalta maakuntakaava ei ollut ranta-asemakaavaa laadittaessa ollut ohjeena MRL:n edellyttämällä tavalla ja kaavaratkaisu myös vaaransi alueen maisema-arvojen säilymistä. Kaavan hyväksymispäätös oli siten tältä osin lainvastainen. - Uutiset
9.8.2018 15.45
Kuntaliitto: Kunnat julkaisevat jo nykyisin myös koneluettavaa asemakaavatietoa kuntien yhteisessä KuntaTietoPalvelussaKunnat ovat kehittäneet rajapintaratkaisuja teknisen sektorin prosesseissa koostuvien tietojen julkaisemiseen koneluettavana. Työ käynnistyi asemakaavan pohjakartan ja asemakaavan tietojen rajapintojen määrittelyllä ja toteuttamisella kuntien käyttämiin tietojärjestelmiin yhteistyössä kuntien järjestelmätoimittajien kanssa. Määrittelytyössä oli mukana 198 kuntaa. Määrittelyt vietiin JHS standardiksi (JHS178). - Uutiset
8.8.2018 15.15
YM: Kuntapilotti-hanke vauhdittaa siirtymistä paperikaavasta digikaavaan – hankkeella tuetaan maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistustaViisi kuntaa kehittää yhdessä ohjelmistotoimittajien kanssa tietomallipohjaista kaavaa ja digitaalisen kaavoituksen suunnittelukäytäntöjä ympäristöministeriön käynnistämässä Kuntapilotti-hankkeessa. Vuoden kestävässä kokeilussa työstetään myös uudenlaista kaavan pohjakarttakonseptia. Hankkeen tavoitteena on tehdä kaavatiedosta koneluettavaa, mikä sujuvoittaisi alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen prosesseja. Hanke tukee maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistusta. - Uutiset
23.7.2018 11.49
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Espoon Finnoon osayleiskaavaa koskevassa valitusasiassaKorkeimman hallinto-oikeuden antamassa päätöksessä on kysymys yleiskaavaa koskevasta valituksesta. Espoon kaupunginvaltuusto oli 17.10.2016 tekemällään päätöksellä hyväksynyt Finnoon oikeusvaikutteisen osayleiskaavan piirustuksen numero 6658 mukaisena. Helsingin hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt A:n ja hänen asiakumppaneidensa valitukset kaupunginvaltuuston päätöksestä. KHO:n mukaan asiassa ei ollut perusteita muuttaa hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
19.7.2018 8.08
Hallinto-oikeus: suunnittelutarveratkaisun edellytykset eivät täyttyneet – hankkeen toteuttamisvaihtoehdot tulee selvittää asemakaavallaOttaen huomioon, että kysymyksessä oli uudisrakentamista koskeva hanke, ei kysymys ollut maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 2 momentissa tarkoitetusta korjaamisesta tai vähäisestä laajentamisesta. Hallinto-oikeus totesi, että hankkeen hyväksymisellä tässä vaiheessa olisi suunnitteluvaihtoehtoja rajaava vaikutus alueen vireillä olevassa kaavoituksessa. Hankkeen toteuttamisvaihtoehdot tulee selvittää asemakaavalla, jolloin voidaan ottaa huomioon myös alueen muiden maanomistajien rakennustarpeet ja muu maankäyttö. Kun otettiin huomioon alueen kaavoituksellinen tilanne, ilmeinen rakentamispaine alueella sekä vaatimus riittävän kaavoitusvaran jättämisestä, hankkeen toteuttaminen ja asutuksen lisääminen alueella kaavallisesta suunnittelusta erillisellä suunnittelutarveratkaisulla aiheuttaisi maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Se seikka, että rakennus on siirrettävissä pois, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Edellytyksiä myönteiselle suunnittelutarveratkaisulle ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 19.7.2018) - Uutiset
16.7.2018 12.19
KHO:n ratkaisu asemakaava-asiassaKaavan yleismääräysten mukaan korjaus-, laajennus- ja muutostyöt puheena olevilla korttelialueilla olivat sallittuja, kunhan ne soveltuivat rakennuksen alkuperäiseen tyyliin ja ympäristöön. Kaavaselostuksen mukaan kaavamääräykset eivät estäneet rakennusten muutoksia, mutta ne ohjasivat toimenpiteitä siten, että kaupunkikuva ja kulttuuriperintö säilyivät. Tähän nähden ja kun myös otettiin huomioon, mitä edellä on lausuttu suojelumääräyksen kohtuullisuuden vaatimuksesta, kaavamääräyksiä oli tulkittava siten, että ne edellyttivät vain säilytettävään ympäristöön soveltuvan rakennuksen ulkomuodon ja tyylin säilyttämistä. Kaavassa osoitettuja erillispientalojen ja paritalojen korttelialueiden suojelua koskevia merkintöjä (AO-3/s) kaavamääräyksineen voitiin siten pitää näistä lähtökohdista ja kaavan tavoitteet huomioon ottaen maanomistajille kohtuullisina. - Uutiset
11.7.2018 13.14
ELY: Östersundomin maakuntakaava ei turvaa Natura-alueen luonnonarvoja eikä osoita riittäviä virkistysalueitaÖstersundomin Natura-alueen luonnonarvot olisi mahdollista sovittaa yhteen suunnitellun asuinalueen rakentamisen kanssa. Uudenmaan maakuntavaltuustossa hyväksytty maakuntakaava on kuitenkin luonnonsuojelulain sekä maankäyttö- ja rakennuslain vastainen, koska toteutuessaan kaava heikentää merkittävästi Natura-alueen luonnonarvoja. - Uutiset
15.5.2018 12.37
Täsmennetty ohje: Kaavatietojen ilmoittaminen VerohallinnolleVerohallinnon ohjeessa kuvataan 7.5.2017 käyttöön otettu menettely kiinteistöverotuksen toimittamisessa tarvittavien kaavatietojen ilmoittamiselle Verohallintoon. Menettelyä on täsmennetty kaavan mukaisen käyttötarkoituksen ilmoittamisen osalta 8.5.2018. Ohje on voimassa 8. toukokuuta 2018 lukien toistaiseksi. - Uutiset
15.5.2018 11.00
KHO kumosi päätökset ranta-asemakaavasta HausjärvelläKun otettiin huomioon matkailupalvelukokonaisuutta varten osoitettu rakentamisen määrä ja sen sijoittuminen joen ranta-alueelle, tuli kaava-alueen ranta lähes kokonaisuudessaan varatuksi rantaan tukeutuvaan rakentamiseen. Ranta-asemakaavan maankäyttöratkaisusta seurasi, että kaavan ranta-alueelle ei jäänyt riittävästi maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua yhtenäistä rakentamatonta aluetta. Kun myös otettiin huomioon joen varren rakentamistilanteesta saatu selvitys ja se, että ranta-asemakaavassa osoitetut virkistysalueet olivat osa kaavan matkailupalvelukokonaisuutta, kaavaa laadittaessa ei ollut maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 2 momentin 9 kohdassa tarkoitetulla tavalla riittävästi otettu huomioon virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyyttä. Ranta-asemakaava oli siten lainvastainen. - Uutiset
26.4.2018 8.15
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen parlamentaarinen seurantaryhmä ja työryhmä asetettuYmpäristöministeriö on asettanut maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen valmistelua varten parlamentaarisen seurantaryhmän ja työryhmän. Parlamentaarisen seurantaryhmän puheenjohtajana toimii asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen. Ryhmässä on jäsen jokaisesta eduskunnassa edustetusta puolueesta. Parlamentaarinen seurantaryhmä ottaa kantaa uudistuksen päälinjauksiin, arvioi sen valmistelutyötä ja edistää uudistusta palvelevaa vuorovaikutusta etenkin poliittisten toimijoiden kesken. Parlamentaarisen seurantaryhmän varapuheenjohtajana toimii kansliapäällikkö Hannele Pokka ympäristöministeriöstä. - Uutiset
19.4.2018 8.00
Hallinto-oikeus: Rakennuslautakunta oli voinut myöntää luvan rakennuksen purkamiseenKiinteistöllä oli voimassa vuonna 1964 vahvistettu asemakaava, jossa kiinteistö sijaitsee lentokenttäalueella. Rakennuksia ei ollut suojeltu asemakaavassa. Alueella oli voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 38 §:n 1 momentin mukainen rakennuskielto yleiskaavan laatimista varten. Kun otettiin huomioon kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunginmuseon lausunnoista saatu selvitys rakennusten arvoista sekä alueen tulevasta kaavoituksesta, rakennusten purkamisen ei voitu katsoa merkitsevän ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä. Rakennuslautakunta oli siten voinut myöntää luvan rakennuksen purkamiseen. - Uutiset
13.4.2018 11.36
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistamista tukevaa keskustelupaperia voi kommentoida 15. toukokuuta saakkaYmpäristöministeriö pyytää kommentteja keskustelupaperista, johon on koottu ideoita ja näkemyksiä alueidenkäytön suunnittelujärjestelmän ja rakentamisen ohjauksen kehittämisestä. Keskustelupaperi on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen tueksi. Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistus on käynnistymässä kevään aikana. Uudistus tullaan valmistelemaan parlamentaarisesti. - Uutiset
12.4.2018 15.15
KHO: ennakolta oli riittävästi varmistettu, että valituksen kohteena olevassa yleiskaavassa tarkoitettu maankäyttö on toteutettavissa maankäyttö- ja rakennuslain sekä luonnonsuojelulain edellyttämällä tavallaKaavaa laadittaessa tehtyihin selvityksiin sisältyivät muun ohella hankkeesta tehty ympäristövaikutusten arviointi sekä siihen sisältyvät Natura 2000 -vaikutusarvioinnit täydennyksineen ja ympäristöministeriön antamine lausuntoineen. Natura 2000 -arvioinnista ja ympäristöministeriön antamasta luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisesta lausunnosta kävi riittävän luotettavasti ilmi, että kaavalla sallittu maankäyttö oli toteutettavissa aiheuttamatta luonnonsuojelulain 66 §:n 1 momentissa kiellettyä merkittävää heikentymistä, mikäli arvioinnissa ja lausunnossa edellytetyt, erityisesti jääeroosion vähenemisen vaikutuksiin liittyvät, lieventämistoimenpiteet toteutetaan. Lieventämistoimenpiteiden vaikuttavuutta ja toteuttamiskelpoisuutta oli arvioitu erillisessä selvityksessä. - Uutiset
9.4.2018 10.10
HAO: perustuslaki ja velvollisuus perusoikeusmyönteisen tulkintaan, Euroopan ihmisoikeussopimuksen lisäpöytäkirja, Euroopan unionin perusoikeuskirja tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö eivät estäneet yksityisalueen lunastusta yleiseen tarpeeseenLunastuslupa oli myönnetty lunastuslain 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun erityisen lunastusperusteen sisältävän maankäyttö- ja rakennuslain 99 §:n 3 momentin nojalla. Maankäyttö- ja rakennuslain esitöissä (YmVM 6/1998 vp) on päätöksessä kuvatulla tavalla katsottu, että 99 §:ssä säädetyt lunastusluvan myöntämisen edellytykset konkretisoivat yleisen tarpeen käsitettä. Näin ollen oli katsottava, että 99 §:n 3 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä voitiin lunastuksen katsoa olleen yleisen tarpeen vaatimaa. Suomen perustuslain 15 §:n 2 momentissa tarkoitettu yleinen tarve ilmeni niistä aluevarauksista, jotka alueelle oli kaupungin maankäytön suunnitelmien perusteella yleiskaavassa osoitettu. Hallinto-oikeus totesi, että ympäristöministeriön päätös ei ollut lainvastainen sillä perusteella, ettei yleisen tarpeen vaatimus täyty, tai ettei yleistä tarvetta ollut ympäristöministeriön päätöksessä erikseen perusteltu. Nyt kyseessä olevassa asiassa lunastusluvan myöntämiselle oli päätöksessä kuvatulla tavalla ollut laissa säädetyt edellytykset ja valitukset oli näin ollen hylättävä. Suomen perustuslaki ja velvollisuus perusoikeusmyönteisen tulkintaan, Euroopan ihmisoikeussopimuksen lisäpöytäkirja, Euroopan unionin perusoikeuskirja tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö eivät antaneet aihetta arvioida asiaa oikeudellisesti toisin. - Uutiset
4.4.2018 13.00
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Vöyrin Sandbackan tuulivoimapuiston osayleiskaavan hyväksymisestä – kaavan edellytyksenä ei ole, että kaavan toteuttamisesta ei aiheutuisi ollenkaan haitallisia seuraamuksiaHallinto-oikeus totesi, että tuulivoimaosayleiskaavan edellytyksenä ei ole, että kaavan toteuttamisesta ei aiheutuisi ollenkaan haitallisia seuraamuksia, vaan että maankäytön eri tavoitteet ja kaavalle asetetut vaatimukset otetaan huomioon siinä määrin kuin laadittavan kaavan tavoite ja tarkkuus sekä kaavan sisällölle säädetyt vaatimukset sitä edellyttävät. Kaavoituksessa sovitetaan yhteen erilaisia maankäytön tavoitteita ja kaavoitukselle asetettuja vaatimuksia, jotka voivat olla keskenään ristiriitaisia. Voimaloiden vähimmäisetäisyydelle häiriintyvistä kohteista ei ole annettu yleisiä suositus- tai ohjearvoja, vaan vaadittavat etäisyydet määräytyvät tapauskohtaisessa suunnittelussa voimaloiden vaikutuksista tehtävien selvitysten perusteella. Osayleiskaavan vaikutuksista tehdyt tutkimukset ja selvitykset ja niiden arvioinnit osoittavat, että osayleiskaava on mahdollista toteuttaa niin, että maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:ssä tarkoitetut sisältövaatimukset sekä 77 b §:ssä tarkoitetut tuulivoimarakentamista koskevan yleiskaavan erityiset sisältövaatimukset voidaan täyttää tässä asiassa käsitellyiltä osin. Osayleiskaavan arvioidut vaikutukset eivät rajoita muutoksenhakijoiden kiinteistön käyttöä sen nykyiseen tarkoitukseen eikä osayleiskaava aiheuta heille maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 4 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa. Kunnanvaltuuston päätöksen kumoamiseen ei yllä lausutun perusteella ollut syytä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
28.3.2018 8.01
Lakiluonnos lausunnoille 4. toukokuuta saakka: kaukolämpöverkkoon liittymisestä ei voida enää määrätä asemakaavassaYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja maankäyttö- ja rakennuslain muutoksesta, jolla poistettaisiin mahdollisuus määrätä asemakaavassa, että rakennus pitää liittää kaukolämpöverkkoon. - Uutiset
5.3.2018 12.50
KHO hylkäsi Hennalan kasarmin asuinalueen asemakaavan muutoksesta tehdyn valituslupahakemuksenLahden kaupunginvaltuusto oli 16.5.2016 tekemällään päätöksellä hyväksynyt Hennalan kasarmin asuinalueen asemakaavan muutoksen sekä siihen liittyvät tonttijaon muutosehdotukset. Hämeenlinnan HAO oli hylännyt muutoksenhakijan valituksen kaupunginvaltuuston päätöksestä. Muutoksenhakija oli hakenut lupaa valittaa HAO:n päätöksestä. Valituslupahakemus hylättiin. KHO ei siten antanut ratkaisua valitukseen. - Uutiset
21.2.2018 16.00
KHO:n ratkaisu rantakaava-asiassa TaivassalossaKaavamuutoksen edellytysten arviointi on laillisuusharkintaa. Hallinto-oikeus voi siten arvioida ainoastaan valitun kaavaratkaisun lainmukaisuuden. Hallinto-oikeus ei voi kumota tai muuttaa päätöstä sillä perusteella, että voimassa oleva kaava olisi ollut valittajien kannalta tarkoituksenmukaisempi tai parempi. Hallinto-oikeuden mukaan kunnanvaltuuston päätös oli lainmukainen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
21.2.2018 10.10
KHO:n ratkaisu rantakaava-asiassa HaminassaKHO totesi, että ranta-asemakaavan muutoksella ei voida poistaa kiinteistörekisteriin 17.12.2015 merkittyjä rasitteita. Kaavaratkaisu ei toisaalta ole lainvastainen pelkästään sillä perusteella, että siinä ei nimenomaisesti ole otettu huomioon olemassa olevia rasitteita. Kaavamuutoksessa on osoitettu yksityinen venevalkama (LV-3) kohtaan, jossa laiturioikeus sijaitsee. Lisäksi kaavamuutoksessa on osoitettu jalankululle varattu alueen osa kohtaan, jossa tierasite sijaitsee. Laiturioikeutta ja kaavassa osoitettua venevalkamaa sekä tierasitetta ja kaavassa jalankululle varattua alueen osaa on mahdollista käyttää rinnakkain. Ranta-asemakaavan muutoksessa ei ole siten esitetty sellaista maankäyttöä, joka estäisi mainittujen rasitteiden käyttämisen. Tähän nähden ranta-asemakaavan muutos ei aiheuta maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa rasiteoikeuksien haltijoille.
Tämän vuoksi ja kun muutoin otettiin huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja hallinto-oikeuden päätöksessä mainitut oikeusohjeet sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
6.2.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu palveludirektiivin soveltamisalasta rakentamisasioissaEnnakkoratkaisupyyntö – Palvelut sisämarkkinoilla – Direktiivi 2006/123/EY – Soveltamisala – 2 artiklan 2 kohdan c alakohta – Sähköisten viestintäverkkojen ja ‑palvelujen poissulkeminen – 4 artiklan 1 alakohta – Käsite ”palvelu” – Tavaroiden vähittäiskauppa – III luku – Palveluntarjoajien sijoittautumisvapaus – Soveltaminen täysin sisäisissä tilanteissa – 15 artikla – Arvioitavat vaatimukset – Alueellinen raja – Yleiskaava, jossa kielletään muiden kuin kookkaiden tavaroiden vähittäismyynti keskikaupungin ulkopuolella sijaitsevilla maantieteellisillä vyöhykkeillä – Kaupunkiympäristön suojelu – Sähköisille viestintäverkoille ja ‑palveluille myönnettävä lupa – Direktiivi 2002/20/EY – Maksut, jotka liittyvät oikeuteen asentaa yleiseen sähköiseen viestintäverkkoon tarkoitettuja järjestelmiä - Uutiset
5.2.2018 12.15
Helsingin hallinto-oikeus: Helsingin uusi yleiskaava osittain lainvastainen ja Vartiosaaren osayleiskaava lainvastainenHelsingin hallinto-oikeus ratkaisi 5. helmikuuta 2018 antamillaan kahdella päätöksellä Helsingin yleiskaavaan ja Vartiosaaren osayleiskaavaan kohdistuneet valitukset. - Uutiset
29.1.2018 9.10
Ideoita kaavoituksen sisällön uudistamiseenKaavojen sisältöä ja esitystapaa ravistellaan tuoreessa WSP Finland Oy:n ja Tampereen teknillisen yliopiston raportissa. Työ on osa kaavojen merkintöjen ja määräysten kehittämishanketta (KAMMI), ja se liittyy käynnissä olevaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisen valmisteluun. - Uutiset
18.1.2018 12.10
KHO hylkäsi valitukset Kuopion Sorsasalon asemakaavasta uuden biotuote-/havusellutehtaan rakentamisen mahdollistamiseksiAsemakaavan tarkoituksena oli mahdollistaa uuden biotuote-/havusellutehtaan rakentaminen noin yhdeksän kilometrin etäisyydelle kaupungin keskustasta ja vesistön rannalle. KHO katsoi, että asemakaavaa laadittaessa tehdyt selvitykset olivat muun ohella päätöksessä lausuttu huomioon ottaen riittävän yksityiskohtaisia ja kattavia, jotta voitiin varmistua siitä, että alueen käyttämisestä kaavassa osoitettuun tarkoitukseen ei ennalta arvioiden aiheutunut sellaisia haittavaikutuksia, joita olisi ollut pidettävä terveellisen elinympäristön luomista tai luonnonympäristön vaalimista koskevien asemakaavan sisältövaatimusten vastaisena, ja ettei tehtaan toiminnoista aiheutunut sellaista elinympäristön laadun merkityksellistä heikentymistä, joka ei olisi ollut perusteltua asemakaavan tarkoitus huomioon ottaen tai sellaisia kaava-alueen ulkopuolella sijaitsevien kiinteistöjen käyttöä rajoittavia vaikutuksia, joista olisi voitu katsoa aiheutuvan maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa. - Uutiset
4.1.2018 16.00
Kokemukset tuoreista suurten kaupunkien yleiskaavoista koottu raportiksiYleiskaavoittajien kokemukset tuoreista suurten kaupunkien kaavaprosesseista on koottu ympäristöministeriön julkaisuun. Yleiskaavoituksen uusimpia tuulia Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Helsingissä vuonna 2017 -julkaisussa kirjoittajat arvioivat tehtyä työtä, pohtivat mitä prosesseissa opittiin ja mikä yleiskaavoituksen rooli on kaupunkien kehittämisessä. Samalla raportti on yksi puheenvuoro parhaillaan käynnissä olevaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamiseen. - Uutiset
29.12.2017 11.09
KHO yhdenvertaisuusperiaatteesta: Asemakaavan muutos ei ollut lainvastainenYhtä asuinkerrostalotonttia koskevalla asemakaavan muutoksella oli lisätty merkittävästi tontin rakennusoikeutta. Asemakaavan muutoksesta oli valitettu sillä perusteella, että maanomistajien tasapuolinen kohtelu edellyttäisi tulevassa kaavoituksessa vastaavaa rakennusoikeuden lisäämistä lähiympäristön asuinkerrostalotonteille, mikä puolestaan johtaisi yhtenäisen kaupunkikuvan turmeltumiseen. Asemakaavan muutos ei ollut esitetyllä perusteella lainvastainen. Kunnan jäsenen kaavamuutoksesta tekemä jatkovalitus hylättiin. - Uutiset
4.12.2017 11.40
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja kunnanvaltuuston päätökset Rantasalmen rantayleiskaavasta selvitysten puutteellisuuden johdostaKHO totesi, että kaavaa laadittaessa oli voitu sinänsä hyödyntää alueelle vuonna 2002 laadittua rantayleiskaavaa varten tehtyjä selvityksiä, joissa maanomistajien yhdenvertaista kohtelua on tarkasteltu nyt kysymyksessä olevaa kaava-aluetta laajemmin. Aiemmin laaditun rantayleiskaavan laatimista koskevista selvityksistä ei kuitenkaan käy ilmi rantojen rakennettavuuden merkitys mitoitusrantaviivaa laskettaessa. Asiassa oli siten jäänyt selvittämättä, kuuluuko rakennusoikeutta määriteltäessä käytettyyn mitoitusrantaviivaan myös sellaisia rantavyöhykkeen osia, jotka ovat rakentamiseen osittain tai täysin soveltumattomia tai joille kaavan mitoitusperiaatteiden perusteella rakentamista ei muuten voida osoittaa. Näin ollen asiassa jäi epäselväksi, täyttääkö kaavamuutos perustuslain 6 §:n vaatimuksen maanomistajien yhdenvertaisesta kohtelusta ja maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:ssä ja 73 §:n 1 momentissa rantayleiskaavalle asetetut sisältövaatimukset. - Uutiset
15.11.2017 9.32
KHO:n ratkaisu toimenpideluvasta ja poikkeamisen tarpeesta pysäköintialueen rakentamiseenHankkeessa oli kysymys 220 autolle tarkoitetun pysäköintialueen rakentamisesta tanssilavan yhteyteen. Pysäköintialue sijoittui pääosin osayleiskaavassa M-alueeksi varatulle alueelle ja noin 50 metrin etäisyydelle joen rantaviivasta. Yleiskaavamääräyksen mukaan M-alueelle sai rakentaa maa- ja metsätaloutta palvelevia rakennuksia. Ennen toimenpideluvan myöntämistä oli tarpeen saada poikkeus mainitusta kaavamääräyksestä johtuvasta maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentissa tarkoitetusta rakentamisrajoituksesta. Poikkeus oli myös tarpeen maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:stä johtuvasta rakentamisrajoituksesta. Koska poikkeamispäätöksiä ei ollut saatu ennen kuin hankkeelle oli myönnetty toimenpidelupa, toimenpidelupapäätös kumottiin ja hakemus hylättiin. - Uutiset
27.10.2017 11.30
KHO äänesti katusuunnitelma-asiassaKatusuunnitelmassa osoitettu kuorma-autojen pysäköintialue oli tarkoitettu yleiseen pysäköintiin. Pysäköintialueesta ja sen käytöstä valittajayhtiön hallitsemalle kiinteistölle aiheutuvia haittavaikutuksia oli pyritty ehkäisemään istutuksin sekä olevaa puustoa säilyttämällä. Kun pysäköintialueen sijoittaminen kadun toisen ajoradan kohdalle ei myöskään ympäristövaikutuksiltaan poikennut olennaisesti asemakaavaa laadittaessa arvioiduista katualueen käyttämisestä aiheutuvista vaikutuksista, katusuunnitelman mukaisen kadun oli katsottava pohjautuvan riittävällä tavalla asemakaavaan, sopeutuvan asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä sekä täyttävän toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyvyyden vaatimukset. Kadun toisen ajoradan kohdalle sijoittuvaa pysäköintialuetta ei voitu pitää myöskään asemakaavan tavoitteiden vastaisena ottaen huomioon, että liikenteen tarve ei asiassa esitetyn selvityksen perusteella vielä edellyttänyt kaksiajorataisen kadun rakentamista. (Ään.) - Uutiset
11.10.2017 12.00
KHO:n päätös ranta-asemakaavasta ja rakennusoikeuden siirtämisestäLopen kunnanvaltuusto oli hyväksynyt pienten vesistöjen ranta-asemakaavan ja ranta-asemakaavan muutoksen. Hämeenlinnan hallinto-oikeuden mukaan kaavapäätös oli perustunut puutteellisiin selvityksiin, joten se oli lainvastaisena kumottava. Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
9.10.2017 13.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu kalatalouden harjoittamista varten tarpeelliseksi katsottavasta rakentamisestaHämeenlinnan hallinto-oikeus katsoi, että kalastuksen toistaiseksi varsin pienimuotoisesta luonteesta huolimatta kysymys oli maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 3 momentin tarkoittamasta kalatalouden harjoittamista varten tarpeellisesta rakentamisesta. - Uutiset
20.9.2017 13.00
Polemiikki-lehti: Tutkija Susanna Wähä kaavoituksen valvontavälineiden jäljillä – mikä rooli jää valtiolle?Kaavoitusviranomaisten väliset toimivaltasuhteet tulevissa maakunnissa ovat pitkälti auki elävän sääntelytilanteen takia. HTM, ympäristöneuvos Susanna Wähän valmisteilla oleva väitöstutkimus sekä tarkastelee näitä suhteita että pohtii valtion intressejä ja valvonnan tarvetta alueidenkäytössä. Nyt meneillään oleva muutos on tutkijalle ja virkamiehelle mielenkiintoinen. Muodostumassa on uudenlaisia käytäntöjä ja hallintokulttuureja, joille ei välttämättä löydy ohjenuoria säädöksistä. - Uutiset
1.9.2017 14.15
KHO palautti menetetyn määräajan asemakaava-asiassaKun otettiin huomioon, että A:lle olisi tullut lähettää maankäyttö- ja rakennuslain 67 §:ssä tarkoitettu ilmoitus ja se, että ilmoituksen lähettämättä jättäminen oli johtunut kaupungin laiminlyönnistä, A ei hallintolainkäyttölain 61 §:n 2 kohdassa tarkoitetun erittäin painavan syyn vuoksi ollut voinut määräajassa hakea muutosta kaupunginvaltuuston päätökseen. - Uutiset
28.8.2017 15.15
KHO:n ratkaisut Nurmijärven osayleiskaavasta ja Loviisan asemakaavastaNurmijärven osalta KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä, ja Loviisan osalta KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
25.8.2017 16.00
Energiateollisuus: Maankäyttö- ja rakennuslain kaukolämpöön liittymisvelvoite tarpeetonEnergiateollisuus ry (ET) ehdottaa, että kuntien mahdollisuus velvoittaa asemakaavalla uudisrakentaja liittymään kaukolämpöön poistetaan laista. Hyvin toimiva kilpailu lämmitysmarkkinoilla on paras keino edistää energiatehokkaiden lämmitysmuotojen yleistymistä. Kilpailluilla markkinoilla asiakas päättää, minkä lämmitysmuodon hän valitsee, ET:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä painottaa. - Uutiset
25.8.2017 13.41
Selvitys: asemakaavoitus vie aikaa, mutta on tehokkaampaa kuin 10 vuotta sitten – maankäyttö- ja rakennuslain uudistus käynnissäAsemakaavoitus on tehostunut kasvuseutujen suurissa kaupungeissa, vaikka kaavaprosessit vievätkin enemmän aikaa kuin ennen, kertoo ympäristöministeriön selvitys. Tutkimuksessa tarkasteltiin asemakaavoitusta kymmenessä suuressa kaupungissa sekä niiden 36 kehyskunnassa vuosina 2014–2015. Aineistoa verrattiin kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
– Se, kauanko kaavaprosessi kestää, ei ole ollenkaan niin tärkeää kuin se, että eri osavaiheiden kestoa pystytään ennakoimaan. Silloin niin kunta kuin kumppanit pystyvät ajoittamaan toimintansa ja resurssinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Näihinkin seikkoihin pureudutaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa, jonka valmistelu on aloitettu, raportista ympäristöministeriössä vastannut erityisasiantuntija Kristiina Rinkinen sanoo. - Uutiset
21.8.2017 8.10
KHO: Valitusaika Ahvenanmaan hallintotuomioistuimen päätöksestä asemakaavaa koskevassa asiassa laskettiin päätöksen antopäivästäMaankäyttö ja rakentaminen – Asemakaava – Ahvenanmaa – Valtakunnan toimivalta lainkäyttöön liittyvässä asiassa – Julkipano – Tiedoksisaaminen – Valitusaika - Uutiset
17.8.2017 16.00
KHO kumosi tuulivoimayleiskaavan määräyksiä lainvastaisinaTuulivoimayleiskaavan M-1-alueita koskeva maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentin nojalla annettu yleiskaavamääräys, jonka mukaan uusia asuin- ja lomarakennuksia tai muuta melusta häiriintyvää toimintaa ei saanut sijoittaa alueelle, sekä saman yleiskaavan yleismääräyksiin sisältyvä määräys, jonka mukaan uusia asuin- ja lomarakennuksia tai muuta melusta häiriintyvää toimintaa ei saanut sijoittaa alueille, joilla ohjearvojen mukaiset melutasot voivat ylittyä, kumottiin lainvastaisina. - Uutiset
17.8.2017 15.15
KHO: Tuulivoimaosayleiskaavan hyväksymistä koskeva kunnanvaltuuston päätös oli lainvastainen kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyyden vuoksiKunnanhallituksen puheenjohtajan maanomistus kaava-alueella ja hänen solmimansa tuulivoima-aluetta koskeva vuokrasopimus huomioon ottaen kunnanhallituksen puheenjohtajalle oli ollut odotettavissa kaavahankkeesta erityistä hyötyä, eikä hän sen vuoksi esteellisenä ollut voinut ottaa osaa mihinkään kaava-asian käsittelyvaiheeseen. Osayleiskaavan hyväksymistä koskeva kunnanvaltuuston päätös oli näin ollen syntynyt lainvastaisessa järjestyksessä asian käsittelyyn valmisteluvaiheessa osallistuneen kunnanhallituksen puheenjohtajan esteellisyyden vuoksi. - Uutiset
10.8.2017 13.00
KHO ei muuttanut Virtain keskustaajaman osayleiskaavapäätöksen lopputulostaVirtain kaupunginvaltuusto oli 9.11.2015 tekemällään päätöksellä (§ 57) hyväksynyt Virtain keskustaajaman osayleiskaavan. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli hylännyt A:n valituksen kaupunginvaltuuston päätöksestä sekä Pirkanmaan maakuntamuseon ja B:n valitukset kaupunginvaltuuston päätöksestä Virtain vanhaa sairaalaa koskevilta osiltaan. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valitukset. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. Virtain kaupunki oli harkintavaltansa nojalla voinut muun muassa päättää, että Virtain vanhan sairaalan paikallisesti merkittäviä rakennetun ympäristön arvoja ei oteta osayleiskaavassa huomioon ma-2-alueeksi osoittamisen lisäksi vaaditulla kohdemerkinnällä. - Uutiset
24.7.2017 8.10
KHO:n ratkaisu Punkalaitumen Isosuon tuulivoimaosayleiskaavastaKHO totesi, että valituksen kohteena olevassa kaavassa ei ole kaavakartalla osoitettu niitä alueita, joita rakentamisrajoitus koskee, vaan rajoituksen kiinteistöllinen ulottuvuus ratkaistaan sen perusteella, voiko alueelle aiheutua määräyksessä mainitussa ohjeessa tarkoitettua melua. Tällaisesta kaavamääräyksestä ei käy riittävän yksiselitteisesti ilmi, miten kaavaa on pidettävä sitä toteutettaessa ohjeena ja minkä kiinteistöjen alueilla rakentamista on rajoitettu. Tähän nähden ei ole riittäviä edellytyksiä arvioida, miten rajoitus vaikuttaa maanomistajien oikeuteen rakentaa maalleen ja miten maankäyttö- ja rakennuslain 43 §:n 2 momentissa säädettyä rajoitusta on sovellettava yksittäistapauksissa. Niin ikään puuttuvat edellytykset arvioida maanomistajakohtaisesti, täyttääkö yleiskaava maankäyttö- ja rakennuslain 39 §:n 4 momentissa säädetyn kohtuullisuuden vaatimuksen. Tämän epäselvyyden vuoksi rakentamisrajoituksen sisältävä kaavamääräys on lainvastaisena kumottava. Määräys ei kuitenkaan ole niin keskeinen osa kaavaratkaisua, että kunnanvaltuuston päätös kaavan hyväksymisestä ja hallinto-oikeuden päätös olisi kumottava kokonaan.