Julkisen vallan käyttäminen
- Uutiset
7.3.2023 16.00
Toistuva turhan lisäselvityksen pyytäminen toimeentulotukihakemuksiin ja huolimattomuus päätöksenteossa - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus ja hyvitysesitys KelalleKelan toistuva ja pitkittynyt lainvastainen menettely oli tapauksen olosuhteissa ollut omiaan heikentämään kantelijan viranomaisten toimintaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja siten julkisen valan käytön uskottavuutta. AOA esitti asiassa hyvitystä kantelijalle. - Uutiset
25.1.2023 17.00
Hovioikeus: Oliko kyseessä virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, kun vastustaminen oli kohdistunut vapaa-ajalla olleeseen poliisiinAsiassa poliisin toimivaltuuksista vapaa-ajalla lausuttu huomioon ottaen ja kun vastaaja oli ollut tietoinen siitä, että A oli poliisi, oli vastaajan katsottava menettelyllään syyllistyneen siihen, mistä syyttäjä oli hänelle ensisijaisesti vaatinut rangaistusta. KO:n syyksilukemista ei siten ollut syytä muuttaa. Näin ollen aihetta lausua vaihtoehtoisesta syytteestä ei ollut. (Vailla lainvoimaa 25.1.2023) - Uutiset
17.1.2023 10.20
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan lastensuojelulleLastensuojelun menettely oli saattanut vaarantaa kantelijan ja myös kyseessä olevan lapsen etuja ja oikeuksia. Tämän takia AOA päätyi laiminlyöntien vakavuuden takia kokonaisharkinnassaan siihen, että antoi Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan lastensuojelulle huomautuksen vastaisen varalle sen menettelystä. Samalla AOA kiinnitti kaupungin erityistä huomiota asiassa (kohdassa 3.3) lapsen kulttuuristen oikeuksien edistämisestä ja huomioimisesta sekä vielä kohdassa 3.4 päätöksen tiedoksiannosta todettuun. AOA kiinnitti vielä Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan huomiota siihen, että kantelija oli esittänyt kantelukirjoituksessaan, joka oli siis toimitettu vastuussa oleville lastensuojelun viranhaltijoille, vaatimukset sijaishuoltopaikan muuttamisesta ja yhteydenpidon lisäämisestä. Nämä vaatimukset on käsiteltävä siten kuin lastensuojelulaissa edellytetään. - Uutiset
15.9.2022 16.00
Aggressiivisesti haastemiestä kohtaan käyttäytynyt mies tuomittiin virkamiehen vastustamisesta sakkoihinKäytetyn väkivallan vähäisyys huomioiden syyttäjän vaatima 50 päiväsakko oli riittävä ja oikeudenmukainen seuraamus vastaajalle syyksiluetusta rikoksesta. Vastaaja vaati HO:ssa, että että syyte virkamiehen vastustamisesta hylätään. Vastausta ei pyydetty. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. KO:n ratkaisu jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 15.9.2022) - Uutiset
18.8.2022 11.45
Vierashuoneessa oikeustieteen tohtori, poliisioikeuden dosentti Henri Rikander: Voiko poliisi ampua vain vähän?Poliisin ampuma-aseen käyttö edustaa ankarinta voimankäyttöä sen aiheuttaman suuren vammautumisvaaran ja jopa kuoleman mahdollisuuden vuoksi. Vuosina 2018–2021 poliisi ampui keskimäärin 20 laukausta ja uhkasi/varoitti 122 kertaa vuodessa. Perusoikeuskontekstissa poliisin tehtävien toteuttaminen merkitsee yhteiskunnan jäsenten henkilökohtaisen turvallisuuden takaamista. Poliisitaktisesti virkapatruunan luodin on toimittava johdonmukaisesti erilaisissa ennakoitavissa olosuhteissa. Luodilla on oltava riittävä taktinen kantama ja liike-energia, mutta vältettävä liiallisia vammoja ja erityisesti sivullisten vaaraa. Jos suurin osa energiasta ei vapaudu luodin kohteeseen, seurauksena on lisääntynyt sivullisten loukkaantumisvaara, joka johtuu liiallisesta tunkeutumisesta ja poistuvan luodin suuresta jäännösnopeudesta ja energiasta eli läpäisystä. Poliisihallituksen tuoreen patruunakilpailutuksen myötä edellä kuvattu doktriini voi olla muuttumassa. - Uutiset
23.5.2022 11.45
Hovioikeuden tuomio poliisikoiran käytöstä voimankäyttövälineenä - valtio vapautettiin kaikesta korvausvelvollisuudestaAsiassa oli HO:ssa riidanalaista, oliko poliisi toiminut virheellisesti, kun se oli valinnut poliisikoiran käytön voimankäyttökeinoksi vastaajan kiinniottamiseksi ja oliko poliisi jättänyt noudattamatta vastaajan kiinnioton suorittamiselle kohtuudella asetettavia vaatimuksia. Mikäli vastaus näihin kysymyksiin oli myönteinen, asiassa tuli arvioitavaksi vastaajalle aiheutuneiden henkilövahinkojen laatu ja korvausten määrät sekä sovittelun edellytykset. HO katsoi näytön kokonaisarvioinnin perusteella, että poliisikoiran käyttöä oli pidettävä asiassa vallinneiden olosuhteiden perusteella poliisilain 2 luvun 17 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla tarpeellisena sekä poliisilain 1 luvun 3 §:n suhteellisuusperiaatteen ja poliisilain 1 luvun 4 §:n vähimmän haitan periaatteen mukaisena voimakeinona. Poliisin toiminnassa vastaajan kiinniottotilanteessa ei ollut näytetty tapahtuneen sellaista virhettä, jonka perusteella valtio olisi ollut VahL 3 luvun 2 §:n perusteella velvollinen korvaamaan vastaajalle poliisikoiran puremasta aiheutuneet vahingot. (Vailla lainvoimaa 23.5.2022) - Uutiset
25.1.2022 13.03
Oikeuskansleri antoi ulkoministeriölle huomautuksen edustuston työsuhteisen henkilöstön käyttämisestä virkatehtävissäOikeuskansleri antoi ulkoministeriölle huomautuksen sen noudatettua pitkäkestoisesti ja vakiintuneesti selvästi lakiin perustumatonta menettelykäytäntöä. Edustustoissa on käytetty työsopimussuhteista paikalta palkattua henkilöstöä julkisen vallan käyttöä sisältävissä tehtävissä, jotka on nimenomaisesti laissa säädetty virkamiesten hoidettaviksi. - Uutiset
27.10.2021 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Julkisen vallan käyttöön liittyvien tehtävien ulkoistaminen lastensuojelussaApulaisoikeuskansleri antoi ratkaisunsa kanteluun, jossa arvosteltiin kuntien menettelyä ulkoistaa lastensuojelun tehtäviä, kuten palvelutarpeen arviointia, ilman virkavastuuta toimiville yksityisille yrityksille. - Uutiset
4.6.2021 13.00
EUT:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta ratkaista työntekijän ja konsulaatin välinen riita-asiaBulgarilainen ennakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa asianosaisina ovat ZN ja Bulgarian pääkonsulaatti Valenciassa (Espanja) ja jossa vaaditaan korvauksen maksamista hyvityksenä pitämättä jääneistä vuosilomista. EUT katsoo ennakkoratkaisunaan asiassa, että Bryssel I -asetuksen 1215/2012 5 artiklan 1 kohtaa, luettuna yhdessä asetuksen johdanto-osan kolmannen perustelukappaleen kanssa, on tulkittava siten, että sitä sovelletaan määritettäessä jäsenvaltion tuomioistuinten kansainvälistä toimivaltaa ratkaista riita-asia, jossa asianosaisina ovat jäsenvaltion työntekijä, joka ei käytä julkista valtaa, ja tämän jäsenvaltion konsuliviranomainen, joka sijaitsee toisen jäsenvaltion alueella. - Uutiset
4.1.2021 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Vuokratyövoiman käyttö Verohallinnon puhelinpalvelussa edellyttää säännöstä rikosoikeudellisesta virkavastuustaApulaisoikeusasiamiehen mukaan vuokratyövoiman käyttäminen edellyttää, että lainsäädäntöön lisätään säännös siitä, että Verohallinnossa vuokratyövoimana toimiviin henkilöihin sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä heidän hoitaessaan julkisia hallintotehtäviä. Tällaisen säännösehdotuksen sisältämän lakiesityksen eduskuntakäsittelyn yhteydessä olisi mahdollista ja suotavaa saada perustuslakivaliokunnan kannanotto siihen, onko myös vuokratyövoiman käyttämisestä Verohallinnossa säädettävä laissa. - Uutiset
2.9.2020 11.26
KKO: Hovioikeuden olisi tullut myöntää jatkokäsittelylupa ennakkoratkaisu- ja muutosperusteella vahingonkorvausasiassa, jossa poliisi oli oma-aloitteisesti ilmoittanut ulosottoon kiinniotossa takavarikoiduista varoistaOli epäselvää, oliko poliisi saanut poliisilain 7 luvun 2 §:n 1 momentin nojalla oma-aloitteisesti ilmoittaa takavarikoiduista varoista ulosottoviranomaiselle ja näin menetellen luovuttaa lähtökohtaisesti salassa pidettäviä tietoja. Tästä oikeuskysymyksestä ei ole Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä eikä vakiintunutta tuomioistuinten oikeuskäytäntöä. Kyse on siten ollut ennakkopäätösluontoisesta asiasta, jossa lakia on tulkittava sen arvioimiseksi, onko poliisi menetellyt virheellisesti julkista valtaa käyttäessään ja onko tehtävän suorittamiselle kohtuudella asetettavia vaatimuksia noudatettu. Korkein oikeus katsoo, että asian merkityksen takia on tärkeää, että siinä annetaan laintulkintaa ohjaava ratkaisu. Edellä todetulla tavalla on epäselvää, onko poliisilla ollut lakiin perustuva toimivaltaperuste oma-aloitteisesti ilmoittaa ulosottoviranomaiselle A:lta kiinnioton yhteydessä tietoon saaduista rahavaroista. Kun lainsäädäntö on ratkaistavan oikeuskysymyksen osalta tulkinnanvaraista eikä kysymyksestä ole vakiintunutta soveltamiskäytäntöä, voidaan katsoa, että myös käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta on syytä epäillä muutosperusteen edellyttämällä tavalla. - Uutiset
29.5.2020 11.29
Kaupunki ei toiminut huolimattomasti vammaista henkilöä kohtaan, kun kuljetus ei saapunut ajallaan - hovoikeuskin hylkäsi kymmenien tuhansien korvausvaatimukset pysyvästä haitasta ja ansionmenetyksestäKantaja oli vaatinut, että kaupunki velvoitetaan korvaamaan hänelle pysyvästä haitasta Henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suositusten haittaluokan 13 mukaisena korvauksena yhteensä 46.150 euroa viivästyskorkoineen 21.11.2014 lukien ja ansionmenetyksestä vuosilta 2015 - 2017 yhteensä 44.722,81 euroa viivästyskorkoineen 31.12.2017 lukien. KO oli hylännyt kanteen. HO ei muuttanut KO:n tuomion lopputulosta. (Vailla lainvoimaa 29.5.2020) - Uutiset
7.5.2020 12.15
Unionin tuomioistuin: Panaman lippua käyttäneen aluksen haaksirikon uhrit voivat nostaa Italian tuomioistuimissa vahingonkorvauskanteen niitä italialaisia laitoksia vastaan, jotka olivat luokitelleet kyseisen aluksen ja antaneet sille todistuskirjatNämä laitokset voivat vedota lainkäytölliseen koskemattomuuteen vain, jos niiden toiminta ilmentää Panaman valtion julkisen vallan käyttämistä. Panaman tasavallan lippua käyttäneen Al Salam Boccaccio ’98 -aluksen haaksirikossa vuonna 2006 Punaisellamerellä kuoli yli 1 000 ihmistä. - Uutiset
26.7.2019 13.27
Kunnan sosiaalihuollon viranomaistehtäviä ei voi siirtää yksityiselle palveluntuottajalleLounais-Suomen aluehallintoviraston tietoon on tullut, että sen alueella on kuntia, jotka ovat ostaneet yksityisiltä sosiaalipalvelujen tuottajilta palveluja, joita voidaan tehdä vain virkavastuulla. Aluehallintovirasto on ohjeistanut alueen kuntia asiasta ohjauskirjeellä. - Uutiset
26.6.2019 8.30
Kunnan sosiaalihuollon viranomaistehtäviä ei voi siirtää yksityisen palveluntuottajan tehtäväksiEtelä-Suomen aluehallintovirasto ohjaa ohjauskirjeessään, että kunta ei voi ostaa tai ulkoistaa sosiaalityöntekijän virkatehtäviä. Kunnalliseen sosiaalihuoltoon kuuluu useita julkisen vallan käyttöä sisältäviä viranomaistehtäviä. Lainsäädännön ja oikeustapausten perusteella vain virkasuhteessa oleva kunnan viranhaltija voi hoitaa viranomaistehtäviä, jotka sisältävät julkisen vallan käyttöä. - Uutiset
27.5.2019 9.15
Valvontaeläinlääkäriä uhkaillut syyllistyi virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseenKO katsoi, että vastaaja oli menetellyt syytteessä kuvatulla tavalla ja syyllistynyt siihen virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen, josta syyttäjä oli vaatinut hänelle rangaistusta. Vastaaja tuomittiin 6 kk ehdollisen vankeusrangaistuksen sijasta samanpituiseen valvontarangaistukseen. - Uutiset
3.4.2019 10.03
Käräjätuomari tuomittiin tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoihinKäräjätuomari oli puheenjohtajana Helsingin käräjäoikeuden rikosasiassa R 17/74 määrännyt asianomistajien nimet ja muut tunnistetiedot salassa pidettäviksi. Tästä huolimatta seitsemän asianomistajan salassa pidettäviä nimitietoja oli jäänyt näkyviin käräjäoikeuden tuomion kappaleeseen, joka oli toimitettu tiedotusvälineiden edustajille. Helsingin hovioikeus tuomitsi keskiviikkona (3.4.) antamallaan ratkaisulla käräjätuomarin sakkorangaistukseen tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta. Oikeudenmukainen seuraamus käräjätuomarin syyksi luetusta teosta oli 25 päiväsakon suuruinen sakkorangaistus. Lisäksi valtio käräjätuomarin työnantajana velvoitettiin suorittamaan vaatimuksen esittäneille neljälle asianomistajalle korvausta kärsimyksestä kullekin vaaditut 1.000 euroa. (Vailla lainvoimaa 3.4.2019, Ks. KKO:2020:83: HO:n tuomion lopputulosta ei muutettu) - Uutiset
18.12.2018 10.30
KHO: Jätteenkuljetusrekisterin ylläpitotehtävän siirto jätehuoltoviranomaiselta jäteyhtiölle oli lainvastainenOsa jätelautakunnan päätöksen mukaan jäteyhtiöltä tilattavista tehtävistä oli luonteeltaan sellaisia hallinnollisia palvelutehtäviä, joita kunta voi hankkia kuntalain nojalla ilman, että ne siirretään yhtiölle jätelain 43 §:n 1 momentin perusteella. Lautakunnan päätöksen liitteenä olleen sopimusluonnoksen pohjalta ei kuitenkaan voitu riittävällä tavalla varmistua siitä, että täydentävän tiedon keräämiseen ei sisältynyt sellaisia tehtäviä, jotka kuuluvat yksinomaan jätehuoltoviranomaiselle. Jätelautakunnan päätöksen oli tämän vuoksi katsottava sisältävän sellaista tehtävien siirtoa, joka perustuslain 124 § huomioon ottaen ei ollut mahdollista jätelain 43 §:n 1 momentin nojalla. - Uutiset
3.10.2018 16.00
Sosiaalityöntekijöitä uhkaillut syyllistyi virkamiehen väkivaltaisen vastustamisen asemasta laittomaan uhkaukseen kun kyse ei ollut julkisen vallan käytöstä - käräjäoikeuden tuomiota muutettiinVastaajan syyksi oli KO:ssa luettu se, että hän oli puhelimitse vaatiessaa kaupungin sosiaalitoimen palvelusihteeriä ja johtavaa sosiaalityöntekijää suorittamaan tiettyjä maksusuorituksia liittyen hänen välitystiliasiakkuuteensa sosiaalitoimistossa suusanallisesti uhannut palvelusihteeriä tappamisella ja johtavaa sosiaalityöntekijää hänen ja hänen perheensä tappamisella sekä talon polttamisella. KO oli katsonut vastaajan syyllistyneen kahteen virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen. HO:ssa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan edellä mainitut uhkaukset koskeneet virkamiesten sellaisia virkatoimia, jotka sisälsivät RL 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua julkisen vallan käyttöä, ja oliko vastaaja syyllistynyt kahteen virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen vai kahteen laittomaan uhkaukseen. HO katsoi toisin kuin KO, että vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt niihin kahteen laittomaan uhkaukseen, joista hänelle oli toissijaisesti vaadittu rangaistusta ja jotka rikokset hän oli myöntänyt. (Vailla lainvoimaa 3.10.2018) - Uutiset
16.2.2017 10.52
Perinteiset virkamiesarvot ovat yhä arvossaanYli 70 % VM:n selvitykseen vastanneista virkamiehistä piti asiantuntemusta, puolueettomuutta, riippumattomuutta sekä laillisuusperiaatetta valtionhallinnon ydinarvoina. Kansalaiskyselyssä virkamiesetiikan ja moraalin tila arvioitiin kokonaisuutena melko hyväksi. Laillisuusperiaate ja vastuullisuus toteutuvat valtionhallinnossa kansalaisten mielestä parhaiten.