Jätehuolto
- Uutiset
17.4.2024 7.52
ELY-keskus: Maaperän puhdistamisen ilmastovaikutukset -tietopaketti on julkaistuJulkaisu on laaja tietopaketti siitä, miten maaperän puhdistusmenetelmien ilmastovaikutuksia on mahdollista pienentää. Kyse on kehityshankkeesta, joka toteutettiin Pirkanmaan ELY-keskuksen ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n yhteistyönä osana Maaperä kuntoon -ohjelmaa. Vuonna 2023 toteutetussa kehityshankkeessa tunnistettiin keinoja pienentää maaperän puhdistusmenetelmien ilmastovaikutuksia. Lisäksi laadittiin avuksi työkaluja sen tarkastelemiseksi, miten ilmastovaikutuksia voidaan huomioida jo puhdistuksen hankintavaiheessa. Hankkeesta on juuri julkaistu loppuraportti ja tarinakartta. - Uutiset
5.4.2024 12.48
Työryhmä esittää ratkaisuja kaivannaisjätteiden hyödyntämiseksiKaivannaisjätteet ja muut mineraaliset jätteet edustavat kolmea neljäsosaa kaikesta Suomessa vuosittain syntyvästä jätteestä. Kaivannaisjätteiden hyödyntämismahdollisuuksia selvittänyt työryhmä esittää loppuraportissaan kahdeksaa toimenpidettä, jotka raivaisivat hyödyntämisen esteitä. Sivukiveä eli louhinnan jätettä käytetään kaivosten rakennustoimissa, kuten teissä ja perustuksissa sekä kaivosten täytöissä ja sulkemisissa. Sivukivet ja rikastushiekat voivat myös sisältää arvokkaita mineraaleja, joita ei aiemmin ole ollut taloudellisesti tai teknillisesti mahdollista hyödyntää. - Uutiset
2.4.2024 12.54
Vasta viidesosa yrityksistä on hoitanut jätehuollon tuottajavastuunsa – usein syynä tiedon puuteVuonna 2024 kymmeniä tuhansia uusia yrityksiä tuli jätehuollon tuottajavastuun piiriin, kun jätelainsäädäntö uudistui. Tuottajavastuu koskee nyt noin 50.000 yritystä. Se on helpointa hoitaa liittymällä tuottajayhteisöön. Tuottajavastuun ansiosta raaka-aineet saadaan kiertoon ja kuluttajat voivat kierrättää maksutta, ELY-keskus tiedottaa. - Uutiset
26.3.2024 14.40
HAO: Kaksoisrangaistavuuden kielto ei estänyt 15.000 euron uhkasakon tuomitsemista maksettavaksi kiinteistön siistimistä koskevassa asiassaAsiassa oli ensin arvioitava, estivätkö käräjä- ja hovioikeuden tuomiot nyt kyseessä olevan uhkasakon tuomitsemisen maksettavaksi tai uuden uhkasakon asettamisen niin sanotun kaksoisrangaistavuuden kiellon (ne bis in idem -kielto) vuoksi. Hallinto-oikeus totesi muun muassa, että rikoksen tuottaman taloudellisen hyödyn tuomitseminen valtiolle menetetyksi ei merkitse rangaistusta tai siihen rinnastuvaa seuraamusta (tältä osin KKO 2014:76). Koska uhkasakko oli tässä tapauksessa asetettu velvoitteen täyttämisen tehosteeksi, taloudellisen hyödyn tuomitseminen valtiolle menetetyksi ei ollut uhkasakkolain 10 §:ssä tarkoitettu peruste luopua uhkasakon tuomitsemisesta maksettavaksi. Käräjä- ja hovioikeuden tuomiot tai menettämisseuraamus eivät näin ollen estäneet uhkasakon tuomitsemista ja uuden uhkasakon asettamista. Ajan kulumisen vuoksi hallinto-oikeus kuitenkin pidensi päävelvoitteen suorittamiselle asetettua määräaikaa 31.5.2024 saakka. (Vailla lainvoimaa 26.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 9.12
KHO: Jätevedenpuhdistamon toiminnan lopettamiseen liittyvien ympäristölupamääräysten antaminenAsiassa oli kysymys laitoksen osatoiminnon eli jätevedenpuhdistamon toiminnan lopettamisesta ja siihen liittyvien ympäristölupamääräysten antamisesta. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko lupamääräyksessä voitu edellyttää alueella sijaitsevien allasrakenteiden purkamista ja oliko määräys voitu kohdistaa puhdistamotoimintaa harjoittaneeseen yhtiöön. - Uutiset
19.3.2024 8.38
Luonnoksesta pysyviä orgaanisia yhdisteitä sisältävien jätteiden (POP, Persistent Organic Pollutant) käsittelyoppaaksi voi lausua 12. huhtikuuta 2024 saakkaYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta POP-jätteen käsittelyoppaaksi. Tavoitteena on päivittää vuoden 2016 POP-jätteen käsittelyopas vastaamaan muuttuneita lainsäädäntövelvoitteita ja uusimpia kansainvälisiä ohjeistuksia sekä näin edistää POP-jätteen asianmukaista käsittelyä. - Uutiset
19.2.2024 8.08
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja jätelakiin esitetyistä muutoksista 28. maaliskuuta 2024 saakkaYmpäristöministeriö on lähettänyt lausunnoille jätelain muuttamista koskevan esityksen. Lausuntoja voi antaa 28.3.2024 asti. Hallitusohjelman mukaan kunnan vastuu jätehuollosta tulee rajata kotitalousjätteisiin. Hallituksen esityksen mukaan kunnan vastuu asumisen jätteistä rajataan pääosin kotitalouksissa ja vapaa-ajan asumisessa syntyvään jätteeseen. Jätteen haltija vastaa jatkossa sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja tarjoavien asumisyksiköiden ja laitosasumisen yhteydessä syntyvän yhdyskuntajätteen jätehuollosta. - Uutiset
9.2.2024 8.33
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Valtioneuvosto pitää tärkeänä EU:n komission ehdotusta ympäristöön päätyvän mikromuovisaasteen vähentämiseksi ja tukee asetusta pääpiirteissäänValtioneuvosto tukee pääpiirteissään EU:n komission asetusehdotusta muovipellettien hävikkien estämiseksi toimitusketjun kaikissa vaiheissa. Asetusehdotuksella pyritään varmistamaan, että kaikki muovipellettejä käsittelevät toimijat ryhtyvät varotoimiin muovipellettien vuotojen ja hävikin estämiseksi. Valtioneuvosto toimitti 8.2.2024 eduskunnalle U-kirjeen, jossa se linjaa kantansa komission ehdotukseen. - Uutiset
7.2.2024 13.07
Pidä Saaristo Siistinä ry: Kertakäyttömuovidirektiivi tekee muovisten kalastusvälineiden keräyksen pakolliseksi Suomessa – Saaristomeren pilottikeräyksillä luodaan pohjaa kierrätysverkostolleSuomessa kalastusvälineille ei vielä ole kierrätysverkostoa eikä keräyspisteitä, vaan ne lajitellaan sekajätteeseen. Pidä Saaristo Siistinä ry järjestää tulevana kesänä Saaristomerellä käytöstä poistettujen vapaa-ajan kalastusverkkojen keräyksen osana EU-rahoitteista Re:Fish-hanketta. - Uutiset
1.2.2024 8.51
Ympäristöministeriön teettämä selvitys: Veneiden toimittaminen jätehuoltoon lopahtaa usein tiedon puutteeseen – veneille on jo jätehuoltojärjestelmäTiedon puute veneiden jätehuollosta, kuljetuksen vaikeus ja kustannukset ovat sekä suuren yleisön että vene- ja jätealan ammattilaisten mukaan merkittävimmät esteet käytöstä poistettujen lasikuituveneiden asialliselle käsittelylle. Hylätyt veneet ovat ympäristössä epäsiistejä ja rumentavat maisemaa. Lisäksi veneeseen jätetyt polttoaineet, akut ja muut vaaralliset jätteet sekä veneistä peräisin oleva muovi ja maalijäänteet voivat ajan myötä levitä ympäristöön ja lisätä ympäristökuormitusta. - Uutiset
17.1.2024 8.33
Hovioikeus: Oikeudenkäyntikulut kiinteistön virhettä koskevassa riidassaKäräjäoikeus oli katsonut, että asiassa sovelletaan oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 3 §:n 2 momenttia, koska kantajan vaatimus oli hyväksytty osittain ja katsonut asiassa kohtuulliseksi, että kumpikin osapuoli pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Vastaaja C vaati kantaja H:ta korvaamaan hänen oikeudenkäyntikulunsa käräjä- ja hovioikeudessa. Asiassa oli ratkaistava, oliko H velvoitettava korvaamaan C:n oikeudenkäyntikulut osittain tai kokonaan. Kysymys myös prekluusiosta. (Vailla lainvoimaa 17.1.2024) - Uutiset
15.1.2024 16.00
Hallinto-oikeus: Ympäristölautakunta oli voinut velvoittaa valittajan siivoamaan kiinteistön päätöksessä mainitulla tavalla ja teettämisuhallaHallinto-oikeus arvioi, että alueella olevat jätteet, materiaalit ja tavarat aiheuttavat epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä jätelain 72 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Asiassa esitetystä selvityksestä ilmeni, että kiinteistön alue oli ollut samankaltaisessa tilassa jo pitkään, eikä valittajalle aikaisemmin ympäristönsuojelulain nojalla määrätty siivoamisvelvoite ollut toteutunut. Näistä syistä ympäristölautakunta oli voinut velvoittaa valittajan siivoamaan kiinteistön alueen päätöksessä mainitulla tavalla ja sillä uhalla, että viranomainen voi teettää määräaikaan mennessä tekemättä jätetyn työn asianosaisen kustannuksella. Asiaa ei ollut aihetta arvioida toisin sillä perusteella, että kiinteistö oli osoitettu yleiskaavassa osittain asuinpientalojen korttelialueeksi, jolle voidaan rakentaa ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia työtiloja (ATY). Valituksenalainen päätös ei ollut lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
28.12.2023 12.12
HAO: Ympäristönsuojelulautakunta oli voinut määrätä omistajan sakon uhalla liittämään kiinteistönsä vesihuoltolaitoksen viemäriverkostoonV ei ollut päätöksessä todetulla tavalla valituksessaan esittänyt sellaisia seikkoja, jonka perusteella lautakunnan olisi tullut arvioida kiinteistön jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuutta toisin, kuin sitä lautakunnan ja hallinto-oikeuden aikaisemmissa päätöksissä oli arvioitu. Lautakunta oli siten voinut määrätä V:n sakon uhalla liittämään kiinteistönsä vesihuoltolaitoksen viemäriverkostoon. Lautakunnan päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 28.12.2023) - Uutiset
22.12.2023 13.35
Pakkausten tuottajavastuun laajentuminen vuoden 2024 alusta koskee jopa 30.000 yritystä - Uutiset
19.12.2023 9.35
EU:n ympäristöministerit pääsivät sopuun pakkauksia ja pakkausjätettä koskevasta asetuksesta – se herättää myös huoliaEU:n jäsenmaat saavuttivat pakkauksia ja pakkausjätettä koskevasta asetusehdotuksesta neuvoston yleisnäkemyksen 18. joulukuuta 2023 Brysselissä. Suomea edusti Brysselissä ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen. Seuraavaksi asetusehdotusta tullaan käsittelemään komission, parlamentin ja neuvoston ns. kolmikantaneuvotteluissa, joissa pyritään löytämään kompromissi parlamentin ja neuvoston kantojen välillä. - Uutiset
7.12.2023 13.44
Yleisin kysymys HSY:lle biojätteestä: pitääkö se pakata ja miten?Noin 50 tuhannella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kiinteistöllä on jo alkanut tai on alkamassa biojätteen lajittelu jätelain uudistuksen myötä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on saanut uusilta lajittelijoilta eniten kysymyksiä biojätteen pakkaamisesta. - Uutiset
14.11.2023 12.12
ELY-keskukset muistuttaa: Pakkausten tuottajavastuu muuttuu vuoden 2024 alusta – koskee jopa 30.000 yritystäVuoden 2024 alusta jätehuollon tuottajavastuu laajenee koskemaan kaikkia ammattimaisesti toimivia yrityksiä, jotka saattavat markkinoille pakkauksia. Aiemmin voimassa ollut miljoonan euron liikevaihtoraja poistuu. Tuottajavastuun voi hoitaa helpoiten liittymällä tuottajayhteisöön. Pakkausten tuottajavastuu koskee yrityksiä, jotka saattava pakkauksia Suomen markkinoille. Näiden yritysten on järjestettävä markkinoille saattamiensa pakkausten jätehuolto. - Uutiset
10.11.2023 12.31
Hallinto-oikeus hylkäsi vesiosuuskunnan valituksen: Kiinteistö oli suoraan lain nojalla vapaa velvollisuudesta liittyä vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriinPäätöksessä todetun perusteella vesihuoltolain 10 §:n 2 momentin ja 3 momentin 2 kohdan mukaiset edellytykset olivat asiassa täyttyneet, joten kiinteistön oli voitu katsoa olevan suoraan lain nojalla vapaa velvollisuudesta liittyä Villingin vesiosuuskunnan vesijohtoon ja jätevesiviemäriin, eikä asiassa ollut tarpeen arvioida lain 11 §:ssä tarkoitettuja vapauttamisen edellytyksiä. Vesihuoltolain 10 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyn vapautumisen edellytyksenä ei ole se, että liittyminen muodostuisi kiinteistönomistajalle kohtuuttomaksi, eikä se, että vesihuollon taloudellinen ja asianmukainen hoitaminen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella ei vaarannu. Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön päätöstä ei ollut syytä muuttaa. Valitus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 10.11.2023) - Uutiset
7.11.2023 8.36
Selvitys: Näin käytöstä poistettujen tuulivoimaloiden sääntelyä voisi kehittääYmpäristöministeriö selvitti tuulivoimaloiden purkamisen lainsäädäntöä arvioidakseen, onko kansallista lainsäädäntöä tarve muuttaa. Selvityksessä tarkastellaan maalla sijaitsevien ja käytöstä poistettujen tuulivoimaloiden purkamista ja jätehuoltoa koskevaa lainsäädäntöä Suomessa ja valituissa vertailumaissa Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Vertailumaat valittiin sen perusteella, että niiden voimaloiden purkamisen käytännöt ja lainsäädäntö ovat erilaisia kuin Suomessa. - Uutiset
2.11.2023 11.01
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen lupajaosto oli voinut velvoittaa valittajan siivoamaan kiinteistöt juoksevan sakon uhallaKun otettiin huomioon jätelain 72 ja 75 §:n sekä uhkasakkolain 6 §:n 3 momentin säännökset, kiinteistöille varastoitujen romuajoneuvojen ja muun jätteen laatu ja määrä sekä se, että kiinteistöt olivat olleet 1.1.2023 päättyneen määräajan jälkeenkin roskaantuneita, hallinto-oikeus arvioi, että lupajaosto oli voinut määrätä valittajan siivoamaan kiinteistöt ja toimittamaan jätteet asianmukaisiin käsittelypaikkoihin 31.8.2023 mennessä sekä tehostaa määräystään juoksevan sakon uhalla. (Vailla lainvoimaa 2.11.2023)