Hyvä hallinto
- Uutiset
6.2.2018 9.00
Apulaisoikeusasiamieheltä moitteet kihlakunnanvoudille ulosottoperinnässä – menettely vaaransi velallisen oikeuden perustuslaissa turvattuun oikeusturvaanOtsikkoa korjattu klo 12.48. Valtakunnanvoudinvirasto muutettu kihlakunnanvoudiksi.
Kihlakunnanvoudin vastaus asiakkaalle oli ollut harhaanjohtava ja puutteellinen eikä ulosottokaaren 1 luvun 20 §:ssä tarkoitetun neuvontavelvollisuuden mukainen. Ulosottomiehen puolueettomuutta ei vaaranna se, että ulosottomies selvittää, mitä oikeussuojakeinoja kantelijalla on käytettävissään ulosottotoimenpiteen johdosta. Menettely oli erityisen moitittavaa, kun kantelijalle oli voinut syntyä asiassa väärä käsitys siitä, mihin toimenpiteisiin hänen tulee ryhtyä asiassa saadakseen ulosmittauspäätöksen oikeellisuuden toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Menettely oli vaarantanut velallisen oikeuden perustuslaissa turvattuun oikeusturvaan. Apulaisoikeusasiamies saattoi käsityksensä kihlakunnanvoudin menettelyn lainvastaisuudesta hänen tietoonsa. Päätöksessä oli kysymys myös muista kantelijoiden esittämistä epäkohdista samaan asiaan liittyen. - Uutiset
30.1.2018 13.33
Apulaisoikeuskansleri: Verotuksen perustana olevia tietoja olisi tullut käsitellä huolellisemminApulaisoikeuskansleri kiinnitti Verohallinnon huomiota hyvää hallintoa sekä hyvää tietojenkäsittelytapaa koskevien säännösten noudattamiseen. - Uutiset
4.1.2018 12.00
Apulaisoikeuskansleri: Kantelut olisi tullut käsitellä viipymättäKantelijan vammaispalvelujen tarpeen selvittämiseen ja järjestämiseen liittyvien kanteluiden käsittely aluehallintovirastossa oli kestänyt lyhimmillään noin 12 kuukautta ja pisimmillään noin 14 kuukautta. Keskimääräinen käsittelyaika virastossa oli 8,4 kuukautta, ja sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluille viraston tulossopimuksessa määritetty käsittelyaika oli 8 kuukautta. - Uutiset
28.12.2017 15.00
Euroopan parlamentin julkinen kuuleminen Euroopan unionin hallinnosta 9. maaliskuuta 2018 saakkaTähän julkiseen kuulemiseen voivat osallistua kaikki kansalaiset ja organisaatiot. Kuulemisen tavoitteena on käynnistää laaja pohdinta yksittäisten ihmisten ja organisaatioiden kanssa avoimesta, tehokkaasta ja riippumattomasta Euroopan unionin hallinnosta. Kuuleminen liittyy kesäkuussa 2016 samasta aiheesta annettuun Euroopan parlamentin päätöslauselmaan (esittelijä Heidi Hautala, Verts/ALE, Suomi). - Uutiset
29.11.2017 12.00
Kantelun käsittely Valvirassa kesti noin 2,5 vuotta - olisi tullut käsitellä ilman aiheetonta viivytystäViranomaisen on pyrittävä tunnistamaan organisaatio- ja henkilöstömuutosten vaikutukset niin, että se kykenee suoriutumaan lakisääteisistä tehtävistään muutostilanteissakin. Apulaisoikeuskansleri totesi lisäksi, että tulos- ja muusta ohjauksesta vastaavan tahon on osaltaan huolehdittava siitä, että viranomaisella on tarvittavat resurssit tehtäviensä asianmukaiseen hoitamiseen. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Valviran huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat ilman aiheetonta viivytystä. Hän saattoi näkemyksensä myös virastoa ohjaavan STM:n tietoon. - Uutiset
29.11.2017 10.35
Apulaisoikeuskansleri: Hallintopäätös on annettava kirjallisestiApulaisoikeuskansleri kiinnitti Teknologian kehittämiskeskuksen (Tekes) huomiota hallintolain säännöksiin hallintopäätöksen antamisesta sekä esittämiinsä näkökohtiin oikeudellisten asiantuntijapalveluiden hankkimisesta. - Uutiset
24.11.2017 8.17
Apulaisoikeuskansleri: Poliisilaitoksen olisi tullut vastata tiedusteluun viipymättäApulaisoikeuskansleri kiinnitti poliisilaitoksen huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin tiedusteluihin vastaamisessa. - Uutiset
8.11.2017 12.54
Apulaisoikeusasiamies: Viranomaisen tulisi vastata tiedusteluihin niin että vastauksen laatijan nimi käy vastauksesta ilmiNyt esillä olevassa asiassa ei ollut kyse viranomaisen päätöksenteosta eikä toisaalta myöskään vain tiedottamisesta vaan ennen muuta kantelijan yksittäisiin tiedusteluihin vastaamisesta. Tällaisessa tilanteessa asiakkaan odotukset sille, että hänelle vastataan vastauksen laatineen henkilön nimi mainiten, on ymmärrettävä. Apulaisoikeusasiamiehen johtopäätös oli, ettei hän voinut pitää elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen menettelyä suoranaisesti lainvastaisena. Asiakkaalle oli pyritty antamaan sellaiset vastaukset, jotka sillä hetkellä olivat olleet annettavissa. Apulaisoikeusasiamies pitää kuitenkin hyvän hallinnon näkökulmasta perustellumpana lähtökohtana sitä, että jos asiakkaan yhteydenotto voidaan tulkita sellaiseksi, että asiakkaan voidaan olettaa odottavan vastausta yhteydenottoonsa, tällaisiin tiedusteluihin vastataan niin, että vastauksen laatijan nimi käy vastauksesta ilmi. Tämä vahvistaa ja ylläpitää luottamusta viranomaistoimintaa kohtaan. - Uutiset
7.11.2017 14.04
Apulaisoikeusasiamies arvostelee ortodoksisen kirkon menettelyä kirkkoherran toimituskieltoon asettamisessaAOA Maija Sakslin arvostelee tapaa, jolla Suomen ortodoksinen kirkko kuuli kirkkoherraa asettaessaan tämän toimituskieltoon. Kuulemistilaisuuden järjestämistä 12 tunnin valmistautumisajalla ei voida pitää hyvän hallinnon mukaisena menettelynä. - Uutiset
27.10.2017 8.45
Kanteluasioiden käsittely kesti 10,5 kk ja yli 18 kk - olisi tullut käsitellä ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskansleri kiinnitti kahden AVI:n huomiota velvollisuuteen käsitellä kanteluasiat ilman aiheetonta viivytystä. Ensimmäisessä tapauksessa kaupungin lastensuojelun toimintaa koskevan kantelun käsittely oli kestänyt AVI:ssa noin 10,5 kuukautta. Toisessa tapauksessa kaupungin vammaispalveluyksikön toiminnasta tehtyjen kantelujen käsittely oli kestänyt yli 18 kuukautta. Yhdessä kantelussa ilmeni myös, että joihinkin kantelijan yhteydenottoihin ei ilmeisesti ollut vastattu. Sen vuoksi apulaisoikeuskansleri kiinnitti kyseisen AVI:n huomiota velvollisuuteen noudattaa hallintolain neuvontaa koskevaa säännöstä. - Uutiset
27.10.2017 8.30
Apulaisoikeuskansleri: Työnhakijan palvelua ei olisi saanut siirtää yksipuolisesti toiselle palvelulinjalleApulaisoikeuskansleri kiinnitti TE-toimiston huomiota velvollisuuteen arvioida työnhakijan palvelutarve yhdessä tämän kanssa sekä velvollisuuteen noudattaa hyvän hallinnon periaatteita. - Uutiset
9.10.2017 14.06
Apulaisoikeuskansleri: Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on vastattava tiedusteluihinApulaisoikeuskansleri kiinnitti Pirkkalan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen huomiota viranomaisen velvollisuuteen vastata toimialaansa kuuluviin asiallisiin ja riittävästi yksilöityihin tiedusteluihin sekä velvollisuuteen esittää asianosaiselle tämän pyynnöstä arvio päätöksen antamisajankohdasta ja vastata käsittelyn etenemistä koskeviin tiedusteluihin. Muihin laillisuusvalvonnallisiin toimenpiteisiin ei ollut ilmennyt aihetta ainakaan asian käsittelyn tässä vaiheessa. - Uutiset
15.9.2017 15.06
Apulaisoikeuskansleri saattoi poliisilaitoksen tietoon käsityksensä sähköpostitse tehdyn asiakirjapyynnön laillisesta käsittelystäApulaisoikeuskansleri saattoi poliisilaitoksen tietoon käsityksensä asiakirjapyynnön asianmukaisesta käsittelystä, sillä kantelijan asiakirjapyyntöä ei ollut käsitelty lain edellyttämin tavoin. Apulaisoikeuskanslerin mukaan tiedon pyytäjää on tarvittaessa avustettava yksilöimään asiakirja, josta hän haluaa tiedon. Lisäksi asiakirjan luovuttamisesta kieltäytymisen syyn tulee perustua lakiin, ja tiedon pyytäjälle on annettava selkeä tieto mahdollisuudesta saattaa asiakirjapyyntöä koskeva asia viranomaisen valituskelpoisella päätöksellä ratkaistavaksi. - Uutiset
8.9.2017 12.30
TE-toimiston olisi tullut korjata puutteellinen päätöksensäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) huomiota velvollisuuteen merkitä päätökseen sen teko- ja postitusajankohdat sekä velvollisuuteen korjata puutteellinen päätös. - Uutiset
24.8.2017 10.32
Hallintokantelun tekijän tiedusteluun olisi tullut vastataApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) huomiota velvollisuuteen vastata hallintokantelun tekijän asian käsittelyä koskeviin asiallisiin tiedusteluihin ja ilmoittaa tälle, jos kantelun johdosta ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin. - Uutiset
6.7.2017 12.05
Apulaisoikeusasiamies arvioi hallintolain soveltamista yliopistoon – tutkimussuunnitelmaan liittyvästä läsnä olevaksi ilmoittautumisen epääminen ja sen perusteleminen, tiedusteluihin vastaaminen sekä oikeus tuoda tiedekunnan järjestämään neuvotteluun todistaja ja nauhoittaa kyseinen tapaaminenApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että hallintolain 7 §:n tarkoittamaan hyvän hallinnon palveluperiaatteeseen kuuluvan asiakaslähtöisyyden näkökulmasta katson, että todistajan, tukihenkilön tai avustajan mukaan ottamisen asiakkaan niin nimenomaisesti pyytäessä olisi perusteltua olla mahdollista silloinkin, kun kyse on henkilön omaa jo päättynyttä hallintoasiaa läheisesti koskevasta keskustelutilaisuudesta tai muusta sellaisesta asioinnista, joka ei sinänsä enää tähtää hallintopäätöksen tekemiseen, jollei epäämiseen ole erityistä ja erikseen perusteltavissa olevaa hyväksyttävää syytä. Nauhoittamisen kieltämisen osalta yliopisto oli katsonut tiedekunnan tältä osin menetelleen perustuslain 12 §:ssä turvatun sananvapauden vastaisesti, joskin yliopiston mukaan oli huomattava, että tiedekunta oli selvityksessään myöntänyt virheensä ja pahoitellut tapahtunutta. Apulaisoikeusasiamies katsoi, ettei asia tältä osin enää edellyttänyt enempiä toimenpiteitä. - Uutiset
19.6.2017 10.25
Nimitysmuistiot olisi tullut toimittaa viivytyksettäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota velvollisuuteen vastata asiakirjapyyntöön ja toimittaa pyydetyt asiakirjat viivytyksettä. - Uutiset
16.6.2017 10.42
AOA Sakslin arvostelee lasten kuulemista ulkomaanedustustoissaApulaisoikeusasiamies Maija Sakslin totesi, ettei hän ole voinut vakuuttua siitä, että lapsen oikeudet, oikeusturva ja lapsen etu toteutuvat perheenyhdistämistä koskevan hakemukseen liittyvissä kuulemisissa Suomen ulkomaanedustustoissa. Apulaisoikeusasiamies selvitti asiaa omana aloitteenaan ja havaitsi ongelmallisia ja virheellisiä menettelytapoja. - Uutiset
13.6.2017 12.45
Vanhempainrahahakemus on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystäVanhempainrahahakemuksen käsittely kesti Kelassa noin 6 kuukautta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen käsitellä asiat ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
8.6.2017 8.33
AVI:n päätös Helsingin sosiaali- ja terveysviraston menettelystä vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun järjestämisessäAVI kiinnitti Helsingin sosiaali- ja terveysviraston huomiota asianmukaiseen päätöksentekoon. Lisäksi AVI kiinnitti kaupungin huomiota asiakkaiden erityisen tuen tarpeiden huomioimiseen ohjauksessa ja neuvonnassa palvelujen järjestämistapaa muutettaessa. AVI ilmaisi käsityksenään, että vaikeavammaisten kuljetuspalvelujen järjestämistapa ei saa estää tai kaventaa tosiasiallisesti kuljetuspalvelun saajaa käyttämästä hänelle kuuluvia kuljetuspalveluja.