Holhoustoimi
- Uutiset
4.3.2024 8.00
Edunvalvonta ja valittajan toimintakelpoisuuden rajoittaminen eivät olleet estäneet häntä saattamasta tuomioistuimissa vireille uusia hakemuksia ja kanteita - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus määräsi edunvalvonnan lakkaamaanValittajan edunvalvonta ja hänen toimintakelpoisuutensa rajoittaminen eivät olleet estäneet häntä saattamasta tuomioistuimissa vireille uusia hakemuksia ja kanteita. Tämä antoi aiheen katsoa, että mainitut valittajan itsemääräämisoikeuden rajoitukset eivät olleet tehokkaita keinoja saavuttaa se tarkoitus, jonka vuoksi ne oli määrätty. Edunvalvojan mukaan valittajalla ei ollut ollut oikeudenkäynteihin liittyvää ulosottovelkaa, eikä toimintakelpoisuuden rajoittamisella ollut ollut vaikutusta valittajan velkaantumiseen. Nämä seikat antoivat puolestaan aiheen katsoa, että kysymyksessä olevat rajoitukset eivät olleet osoittautuneet välttämättömiksi keinoiksi suojata valittajan taloudellisia oikeuksia. KO:n päätöksestä ilmenevin tavoin lääkärinlausunnossa oli todettu edunvalvonnan aiheuttavan valittajalle enemmän haittaa ja kärsimystä kuin hyötyä. Lääkärinlausuntoon kirjattu huomioon ottaen HO:lla ei ollut aihetta epäillä tämän arvion oikeellisuutta. Tämä antoi osaltaan aiheen katsoa, että edunvalvonnan ja toimintakelpoisuuden rajoituksen voimassa pitäminen loukkaisivat kokonaisuutena arvioiden suhteettomasti valittajan perusoikeuksia. Edellä todettuja seikkoja sekä asiassa esitettyä selvitystä kokonaisuutena punnittuaan HO katsoi, ettei valittajan edunvalvonnan ja toimintakelpoisuuden rajoituksen jatkamiselle ollut enää edellytyksiä. (Vailla lainvoimaa 4.3.2024) - Uutiset
13.2.2024 11.00
Hovioikeus palautti edunvalvojan tehtävän lakkauttamista koskevan asian käräjäoikeuteenKysymys oli ollut riitaisesta edunvalvonnan lakkauttamista koskevasta asiasta, jossa selvittämisintressi oli suuri ottaen huomioon sen, miten merkittävällä tavalla edunvalvojan määrääminen rajoittaa henkilön itsemääräämisoikeutta. (Vailla lainvoimaa 13.2.2024) - Uutiset
26.1.2024 11.45
Käräjäoikeudella on edunvalvonta-asiassa laaja selvitysvelvollisuus viran puolesta - hovioikeus palautti edunvalvonnan lakkauttamista koskevan asian käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksiHakemuksen tutkimatta jättämisen tulee olla edunvalvonta-asiassa viimesijaista. Käräjäoikeuden käsittelyssä oli tapahtunut menettelyvirhe, jonka vuoksi asia oli palautettava käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 26.1.2024) - Uutiset
2.1.2024 13.35
Apulaisoikeusasiamies: Edunvalvojan menettely yhtiövastikkeiden maksamisessa, verovähennysten hakemisessa ja yhteistoiminnassaAOA saattoi asiassa (kohdassa 3.2.) esittämänsä käsityksen Päijät-Hämeen edunvalvontatoimiston yleisen edunvalvojan tietoon. Samalla hän lähetti päätöksensä tiedoksi edunvalvontatoimiston johtavalle yleiselle edunvalvojalle sekä Digi- ja väestötietovirastolle. - Uutiset
14.11.2023 9.30
KHO: Digi- ja väestötietovirasto ei ollut voinut mainitsemillaan perusteilla hylätä edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista koskevaa hakemusta (ään. 3-2 perusteluista)Asiassa oli ratkaistavana, oliko Digi- ja väestötietovirasto voinut hylätä edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista koskevan hakemuksen sillä perusteella, että valtuuttaja oli hakemukseen liittyvien kuulemisten yhteydessä ilmaissut haluavansa edunvalvojaksi eri tahoja kuin sen henkilön, jonka hän oli edunvalvontavaltuutukseen nimennyt valtuutetukseen. - Uutiset
13.11.2023 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Edunvalvonnan menettely päämiehelle laaditun maksusuunnitelman noudattamisessaAOA korostaa sitä, että päämiehen tulee voida luottaa siihen, että hänen asiansa tulevat viran puolesta hoidetuiksi asianmukaisesti ja viivytyksettä. Vaikka päämiehelle aiheutuneet taloudelliset vahingot on mahdollista jälkikäteen korvata ja hänen etunsa tulee sitä kautta lopulta holhoustoimilain näkökulmasta turvatuksi, ei kuitenkaan ole hyvän hallinnon eikä hyvän edunvalvontatavan mukaista, että yhdessä sovitun maksusuunnitelman mukaiset maksut jäävät hoitamatta. - Uutiset
13.11.2023 10.08
Työryhmä ajantasaistamaan edunvalvontalainsäädäntöäOikeusministeriö on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella ehdotus edunvalvontaa ja edunvalvontavaltuutusta koskevan lainsäädännön ajantasaistamiseksi. Hanke sisältyy pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan. Työryhmän toimikausi kestää vuoden 2024 loppuun. - Uutiset
17.10.2023 9.39
Eduskunnan kirjaston tietopaketti Oikeuspalveluvirastosta on julkaistuOikeusministeriössä on ollut vireillä hanke uuden Oikeuspalveluviraston perustamisesta. Muutoksen tavoitteena on tuottaa laadukkaampia ja yhdenmukaisempia oikeusavun, edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan palveluja. - Uutiset
3.10.2023 10.30
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei olisi saanut tutkia Digi- ja väestötietoviraston edunvalvontahakemusta lis pendens -vaikutuksen vuoksi - menettely oli käsittelyjärjestyksen osalta ollut siinä määrin virheellistä, että asia oli sen vuoksi palautettava käräjäoikeuteenAsiassa oli perusteltua ensin ratkaista valituksessa esitetyt väitteet KO:n virheellisestä menettelystä. Siltä osin HO:ssa oli ensiksi kysymys siitä, oliko KO saanut tutkia myöhemmin vireille tulleen Digi- ja väestötietoviraston hakemuksen (lis pendens -vaikutus). Toiseksi oli kysymys siitä, oliko KO ratkaissut asian oikeassa käsittelyjärjestyksessä laillisia menettelytapoja noudattaen. (Vailla lainvoimaa 3.10.2023) - Uutiset
27.9.2023 15.00
Edunvalvojan vuositilin 2020 tarkastamiseen kului noin 2 v ja 2 kk ja vuositilin 2021 tarkastamiseen noin 1 v - AOA:lta huomautus Digi- ja väestötietovirastolle lainvastaisesta menettelystäAOA katsoi Digi- ja väestötietoviraston menetelleen lainvastaisesti, kun edunvalvojana toimivan kantelijan laatimia vuositilejä ei ollut tarkastettu holhoustoimilaissa edellytetyllä tavalla viipymättä. - Uutiset
8.9.2023 16.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Digi- ja väestötietoviraston huomiota holhoustilitysten käsittelyn viipymättömyyteenKantelijan vuositilin tarkastamiseen oli kulunut noin puolitoista vuotta ja päätöstilin tarkastamiseen lähes 11 kuukautta. - Uutiset
6.6.2023 8.28
OTK Tanja Mikkilän väitös: Päämiehen etu edunvalvojan päätöksenteossaVäitöstutkimuksessa, joka on saatavilla avoimena julkaisuna, tarkastellaan täysi-ikäiselle päämiehelle määrätyn edunvalvojan päätöksentekoa. Tutkimus on rajattu koskemaan pääasiassa taloudellisiin asioihin määrättyä edunvalvojaa. Tutkimus on lainopillinen. Tutkimuksessa selvitetään voimassa olevan holhoustoimilain (442/1999) edunvalvojan tehtävän hoitoa koskevien säännösten sisältöä erilaisten kotimaisten laintulkintanäkökulmien, perusoikeuspainotteisen lähestymistavan ja kansainvälisten päätöksentekomallien kautta. - Uutiset
26.5.2023 15.30
Oikeusasiamies: Vakuutusoikeuden ei olisi tullut jättää kantelijan itsensä ilman edunvalvojan myötävaikutusta tekemää valitusta tutkimattaKun näin kuitenkin oli toimittu, kantelijan perustuslain 21 §:n 1 momentissa turvattu oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa ei ollut toteutunut. OA saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen vakuutusoikeuden tietoon. - Uutiset
24.3.2023 15.00
Hovioikeus kumosi edunvalvojan määräyksen siltä osin kuin yleinen edunvalvoja oli määrätty edustamaan edunvalvottavaa hänen ja äitinsä välisiä tapaamisia ja tapaamisten järjestelyjä koskevissa asioissa - Uutiset
14.2.2023 11.45
Hovioikeus kumosi edunvalvontapäätöksenAsia palautettiin käräjäoikeuteen. (Vailla lainvoimaa 14.2.2023) - Uutiset
19.12.2022 8.00
Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen kesti liian kauan - oikeusasiamieheltä huomautus DVV:lle lainvastaisesta menettelystäAsian käsittelyyn Digi- ja väestötietovirastossa sisältyy sinänsä useita toimenpiteitä, mutta merkillepantavaa oli toisaalta OA:n mielestä se osittainen verkkaisuus, jolla niitä oli tehty. Asian käsittelyaika Digi- ja väestötietovirastossa oli ollut lähes 16 kuukautta, ja käräjäoikeuden ratkaistua asian kokonaiskäsittelyajaksi oli muodostunut lähes 19 kuukautta. - Uutiset
12.12.2022 13.14
Hovioikeus: Edunvalvoja oli määrättävä lapsen huoltajia kuulematta rikosasian esitutkintaan ja oikeudenkäyntiä vartenEsitutkintalain 4 luvun 8 §:n 1 momentin perusteella tuomioistuimella ei päätöksessä todetuin tavoin ole laissa mainittujen edellytysten täyttyessä harkintavaltaa siltä osin, määrätäänkö lapselle edunvalvoja. Edunvalvojan määräämistä ei voida myöskään lapsen etu huomioon ottaen viivyttää. Huoltajien kuuleminen edunvalvojan määräämisestä voisi vaarantaa lapsen etua. Edunvalvottavaksi esitetty asianajaja oli ilmoittanut olevansa esteetön ja antanut suostumuksensa tehtävään. Näissä olosuhteissa edunvalvoja oli määrättävä lapsen huoltajia kuulematta. (Vailla lainvoimaa 12.12.2022) - Uutiset
30.11.2022 11.01
Oikeusasiamies: Päämiehen etu ei toteutunut edunvalvonnassaKantelussa tuotiin esiin useita esimerkkejä epätyydyttävästä asioiden hoidosta käytännössä koko edunvalvonnan ajalta. Toisaalta selvityksestä ilmenee asioiden tulleen pääosin kuitenkin hoidetuksi, joskin viiveellä. - Uutiset
18.11.2022 8.08
Hovioikeus: Kantelu tyytymättömyyden ilmoituksen hylkäämisestä, hakemus menetetyn määräajan palauttamisesta ja tuomiovirhekantelu edunvalvonta-asiassaHovioikeus hylkäsi kantelun tyytymättömyyden ilmoituksen hylkäämisestä, hakemuksen menetetyn määräajan palauttamisesta ja tuomiovirhekantelusta. (Vailla lainvoimaa 17.11.2022) - Uutiset
11.11.2022 11.30
Hovioikeus palautti edunvalvonta-asian käräjäoikeuteen - tyttärelle olisi tullut varata tilaisuus tulla kuulluksiKäsiteltävässä asiassa hakemuksesta ilmeni, että Digi- ja väestötietovirasto oli kuullut A:n tytärtä. Tytär oli toimittanut Digi- ja väestötietovirastolle lausuman, jossa hän oli esittänyt itseään edunvalvojaksi ja vastustanut yleisen edunvalvojan määräämistä. Koska tytär oli riitauttanut hakemuksessa esitetyn edunvalvojan henkilön, KO:n olisi asian selvittämiseksi pitänyt varata hänelle tilaisuus tulla kuulluksi. (Vailla lainvoimaa 11.22.2022)