Hallintopäätös
- Uutiset
11.4.2024 8.00
Ratkaisuasiantuntijoiden nimet poistuvat perustoimeentulotuen päätöksistä kokeilun ajaksiKela on käynnistänyt kokeilun, jossa asiakkaat saavat perustoimeentulotuen päätökset ilman päätöksen tehneen ratkaisuasiantuntijan nimeä. Pitkään valmisteltu kokeilu ei vaikuta asiakkaan saamaan palveluun tai päätöksestä valittamiseen. Kokeilu kestää 31.12.2024 saakka, minkä jälkeen Kelassa päätetään jatkotoimenpiteistä. - Uutiset
8.4.2024 11.55
EIT: Puolasta Ukrainaan rajanylityspaikalta palautettujen kansainvälistä suojelua hakeneiden turvapaikanhakijoiden oikeuksia loukattiinAsia koski tadzikistanilaisten valittajien toistuvia yrityksiä joulukuusta 2016 helmikuuhun 2017 päästä Puolaan Ukrainan rajanylityspaikalla. Valittajilta oli evätty pääsy joka kerta rajavartijoiden haastattelujen jälkeen. Yhteenveto haastatteluista oli kirjattu viralliseen muistioon, jota valittajat eivät olleet lukeneet eivätkä allekirjoittaneet, minkä jälkeen valittajat oli palautettu Ukrainaan. - Uutiset
2.4.2024 9.45
Tahdosta riippumattoman psykiatrisen lääkehoidon päätöslomake nyt saatavillaHuhtikuun 2024 alussa tuli voimaan mielenterveyslain muutos. Tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoitoon vaaditaan jatkossa hallintopäätös, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Lomake, jolla päätös annetaan, on nyt ladattavissa STM:n verkkosivuilta. - Uutiset
12.3.2024 15.04
Tahdosta riippumaton psykiatrinen lääkehoito vaatii jatkossa hallintopäätöksen - Päätöslomake nyt julkaistuHuhtikuun 2024 alussa tulee voimaan mielenterveyslain muutos, jonka mukaan tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoitoon vaaditaan hallintopäätös, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Nyt STM on julkaissut lomakkeen, jolla päätös annetaan. - Uutiset
19.2.2024 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Päätöksenteko yhteydenpidon rajoittamista koskevassa asiassa - läheinen henkilöAOA piti Espoon hyvinvoinnin ja terveyden toimialan lastensuojelun laiminlyöntiä päätöksenteossa nuoren oikeuksia vakavasti vaarantavana. AOA piti menettelyä moitittavana myös siksi, että hänen aiemmin antamastaan ohjauksesta huolimatta asiassa ei ollut tehty päätöstä. Nuori oli käytännössä menettänyt lastensuojelun menettelyn takia mahdollisuutensa saattaa asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. - Uutiset
31.1.2024 16.00
Hallinto-oikeus: TE-toimistolla ei ollut lainmukaista perustetta kieltää sivutoimeaHAO katsoi, ettei sivutoimi-ilmoituksen mukainen työnohjaustoiminnan harjoittaminen yksityisenä elinkeinonharjoittajana vaaranna luottamusta valittajan tasapuolisuuteen TE-toimiston kuntakokeilun psykologin viran hoitamisessa eikä muutenkaan haittaa psykologin viran asianmukaista hoitamista. Valittajan toimiminen sivutoimisesti työnohjaajana ei myöskään vaaranna yleistä luottamusta TE-toimiston tasapuolisuuteen viraston tehtävien hoidossa tai työllisyyden kuntakokeilun tehtävien hoidossa. Hallintopäätöstä ei voi perustaa epämääräiseen oletukseen siitä, että sivutoimea harjoittava voisi mahdollisesti syyllistyä rikosoikeudellisesti rangaistavaan menettelyyn. Valituksenalainen päätös oli ongelmallinen myös tasapuolisen kohtelun vaatimuksen kannalta. Työhallinnossa Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa on virkamiehiä, jotka tekevät työnohjausta sivutoimisesti toiminimellä. Lisäksi työhallinnossa on virkamiehiä, jotka palvelevat sivutoimissa muun muassa psykoterapia-asiakkaita, jolloin kysymys on nyt käsillä olevaa asiaa perustellummin lähialaa koskevasta tilanteesta. Asiassa tuli lisäksi huomioida perustuslain suojaama oikeus ammatin ja elinkeinon harjoittamiseen. (Ei lainvoim. 31.1.2024) - Uutiset
22.1.2024 16.00
Apulaisoikeusasiamies: Kuvallisen valvontalaitteen kieltäminen palvelukodin asuinhuoneessa ja viranomaisen päätöksentekovelvollisuusAOA katsoi Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän menetelleen lainvastaisesti siinä, ettei asiassa ollut tehty kehitysvammalain mukaista valituskelpoista päätöstä tilanteessa, jossa edunvalvoja ja kantelija olivat vaatineet kuvallisen valvontalaitteen (kameravalvonnan) käytön jatkamista kehitysvammaisen henkilökohtaisessa käytössä olevassa huoneessa. - Uutiset
19.1.2024 14.00
Tietopyynnön käsittely ja julkaisemattomat viranhaltijapäätökset - apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimineen lainvastaisestiViranomaisen tulee pystyä hoitamaan asiakirjapyyntöjen käsittely sekä viesteihin vastaaminen myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kanteluun toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, että kantelijalle olisi myöhemminkään toimitettu hänen pyytämäänsä viranhaltijapäätöstä kun hyvinvointialueelle oli selvinnyt, ettei kantelijan lähettämään viestiin ollut vastattu. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen huomiota siihen, että kun havaitaan, että asiakirjapyyntöön tai viestiin vastaaminen on laiminlyöty, tulee vastaaminen hoitaa ilman uutta aiheetonta viivytystä, jos ei ole selvää, että vastaaminen on jo tarpeetonta. Joissakin tilanteissa voi olla myös tarpeellista tiedustella asiakkaalta, onko viestissä tarkoitettu asia edelleen ajankohtainen. - Uutiset
11.1.2024 15.40
Mielenterveyslaki muuttuu 1.4.2024 – tahdosta riippumattomasta psyykkisen sairauden lääkehoidosta annettava hallintopäätösMielenterveyslakia muutetaan siten, että potilaan psyykkisen sairauden lääkehoidon toteuttaminen edellyttää hallintopäätöstä, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. - Uutiset
5.1.2024 15.30
Vanhemmat eivät saaneet sosiaaliviranomaisilta oikea-aikaisesti kirjallista päätöstä vastasyntyneen lapsensa olinpaikan ilmoittamatta jättämisestä - AOA:lta huomautus lainvastaisesta menettelystä ja velvollisuuden laiminlyönnistäAOA otti arvioinnissaan huomioon sen, että rajoittaminen ilman kirjallista päätöstä oli jatkunut poikkeuksellisen pitkään ja kysymys oli ollut kantelijoiden vastasyntyneestä lapsesta. Lastensuojeluviranomaisen menettely (kohdassa 3.3) oli loukannut vakavasti kantelijoiden perusoikeuksia. AOA piti viivettä kirjallisen päätöksen tekemisessä ja sen tiedoksiannossa perusoikeutena turvatun oikeusturvan kannalta vakavana. Siksi AOA antoi asiassa huomautuksen lainvastaisesta menettelystä ja velvollisuuden laiminlyönnistä. - Uutiset
23.11.2023 10.00
KHO: Voitiinko palveluasumisen kustannuksia koskeva korvausvaatimus hyväksyä hallintoriitamenettelyssä ajalta, jonka osalta hakijaa ei ollut hallintopäätöksellä pidetty vaikeavammaisena palveluasumisen suhteenKHO totesi, että kysymys A:n vaikeavammaisuudesta suhteessa palveluasumiseen oli ratkaistu ja tullutkin ratkaista viranhaltijan hallintopäätöksellä. Koska A ei ollut hakenut muutosta päätökseen, se oli tullut lainvoimaiseksi. Hallintoriitamenettelyssä ei voitu tutkia sitä, olisiko A:lle tullut myöntää palveluasuminen jo ennen 1.1.2019. Tähän nähden A:n vaatimus saada kustannusten korvausta kyseisen palvelun hankkimisesta ennen 1.1.2019 oli hylättävä perusteettomana. - Uutiset
13.11.2023 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Päätöksen tiedoksianto ja kohtelu lastensuojelussa - Uutiset
8.11.2023 8.00
Apulaisoikeusasiamies: Tehostetun palveluasumisen asiakasmaksun määräytyminenAOA saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän menettelystä virheellisyydestä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tietoon, jolle sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaisesti on 1.1.2023 siirtynyt Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle kuulunut sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu. - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
7.11.2023 10.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut Turun 3. apteekin apteekkiluvasta annettuja Fimean päätöksiä - vaatimus ennakkoratkaisun pyytämisestä EU-tuomioistuimelta hylättiinAsiassa esitetyn perusteella Fimea oli voinut apteekkilupaa myöntäessään lääkelain 43 b §:ään perustuvan harkintavaltansa puitteissa katsoa, että A:lla oli kokonaisuutena arvioiden valittajaa paremmat edellytykset kysymyksessä olevan apteekkiliikkeen harjoittamiseen, ja myöntää Turun 3. apteekin apteekkiluvan sekä siihen oikeudeksi liitetyn Maaria-Jäkärlän sivuapteekkiluvan A:lle. Fimean päätökset oli perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Fimean päätöksiä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 7.11.2023) - Uutiset
6.11.2023 11.30
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätökset kaupunginlakimiehen viran lakkauttamisesta ja hallintojohtajan viran perustamisesta kaupunginlakimiehen viran tilalleKaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa. (Ei lainvoim. 6.11.2023) - Uutiset
19.10.2023 13.45
Maahanmuuttovirasto pilotoi automaattista päätöksentekoa opiskelijoiden oleskeluluvissaMaahanmuuttovirasto on ottanut torstaina 19. lokakuuta 2023 käyttöön automaattisen päätöksenteon opiskelijoiden oleskeluluvissa. Maahanmuuttovirasto ratkaisee automaattisesti hakemuksia, joissa täyttyy kaikki luvan saamisen ehdot. Kielteisiä tai yksilöllistä harkintaa vaativia päätöksiä ei tehdä automaattisesti. - Uutiset
19.10.2023 9.39
KHO: ELY-keskuksen yrittäjän oleskelulupaa koskeva osapäätös oli itsenäinen hallintopäätös, jonka osalta oli noudatettava asiavirheen korjaamista koskevaa sääntelyäKoska ELY-keskuksella oli ollut jo lähtökohtaisesti virheellinen käsitys mahdollisuudestaan korvata aikaisempi myönteinen osapäätös kielteisellä osapäätöksellä, asiassa ei ollut perusteita ottaa arvioitavaksi, olisivatko asiavirheen korjaamista koskevat edellytykset täyttyneet. ELY-keskuksen myönteinen osapäätös saatettiin voimaan ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi sen arvioimiseksi, täyttyivätkö asiassa oleskeluluvan myöntämisen yleiset edellytykset. - Uutiset
28.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi lehtorin nimityspäätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenäRehtorin päätöksestä ei ilmennyt, millä perusteella haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten hakijoita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi virkaan valittua hakijaa oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpana kysymyksessä olevaan lehtorin virkaan. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 28.9.2023) - Uutiset
14.9.2023 8.00
Tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan oikeusturvaa halutaan parantaa - muutoksilla viimeistellään EIT:n tuomion täytäntöönpanoMielenterveyslakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoito edellyttäisi hallintopäätöstä, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Päätöksen perusteella lääkehoito voitaisiin antaa potilaan tahdosta riippumatta, mutta potilaalla olisi jatkossa mahdollisuus hakea muutosta päätökseen valittamalla siitä hallinto-oikeuteen. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
13.9.2023 9.15
KHO: Valmiussääntelyn perusteella annetusta vuosiloman perumisilmoituksesta ei voinut valitttaaAsiassa oli ratkaistavana, oliko työsuhteessa sairaanhoitopiirin palveluksessa olevalle muutoksenhakijalle valmiussääntelyn perusteella annettu vuosiloman perumisilmoitus ollut sellainen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (hallintoprosessilaki) 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu viranomaisen hallintoasiassa tekemä päätös, johon sai valittamalla hakea muutosta. Lisäksi oli arvioitava, mikä merkitys oli annettava valmiuslain 130 §:n muutoksenhakusäännökselle. Mikäli päätöksestä ei ollut voinut valittaa, sitä koskeva valitus oli jätettävä hallintoprosessilain 81 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla tutkimatta. - Uutiset
8.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Soveltuvuusarvioinnin suorittanut konsultointiyhtiön työntekijä ei ollut esteellinen osallistumaan kunnanjohtajan virantäyttöä koskevan asian valmisteluun - kunnanjohtajan valinnasta tehtyä päätöstä ei muutettuHallintolain 6 §:n edellyttämä virantäyttömenettelyn puolueettomuus ei ollut valituksessa esitetyllä perusteella vaarantunut. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kunnanvaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. Valittajan valitus hylättiin. Tähän nähden ei ollut kohtuutonta, että hän joutuu pitämään mahdolliset kulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 8.9.2023) - Uutiset
25.8.2023 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Virkaan vaadittavia kelpoisuusvaatimuksia ei voi kiertää tehtävään määräykselläApulaisoikeuskansleri kiinnitti Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkönä toimineen poliisivirkamiehen sekä rikosylikomisarion huomiota hyvän hallinnon mukaiseen perusteluvelvollisuuteen tehtävään määräämismenettelyssä. - Uutiset
28.7.2023 11.38
Viran hakijoita ei tosiasiallisesti vertailtu - hallinto-oikeus kumosi kunnan sivistystoimenjohtajan virkavalinnasta tehdyn päätöksenAsiassa ilmenevä selvitys ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen kokonaisuutenaankaan osoittanut, että viran hakijoita olisi tosiasiallisesti vertailtu perustuslaissa, tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa edellytetyllä tavalla. Valituksenalainen kunnanhallituksen päätös 15.4.2021 ja kunnanhallituksen päätös 15.3.2021 oli näin ollen kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneinä. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
28.7.2023 10.10
Hallinto-oikeus: Törkeästä lahjuksen ottamisesta ja törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä epäilty ministeriön hallitusneuvos voitiin pidättää virantoimituksestaVirantoimituksesta pidättämistä ja sen jatkamista ei voitu valittajaan kohdistuviin rikosepäilyihin ja rikosnimikkeisiin nähden pitää päätösten tekohetkellä vallinneissa olosuhteissa hallintolain 6 §:ssä tarkoitetun suhteellisuusperiaatteen vastaisina toimenpiteinä. Päätösten lainmukaisuutta ei ollut syytä arvioida toisin myöskään asian saaman julkisuuden perusteella. Kun virantoimituksesta pidättämiselle ja sen jatkamiselle oli ollut olemassa viranomaisen tehtävien asianmukaisen hoitamisen varmistamiseen liittyvät lain mukaiset syyt, HAO katsoi, ettei kysymys ollut ollut valittajan esittämällä tavalla rangaistuksen luonteisista toimenpiteistä. Asiassa ei muutoinkaan ollut ilmennyt, että ministeriö olisi virantoimituksesta pidättämisestä tai sen jatkamisesta päättäessään käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin se oli ollut käytettävissä. Valituksenalaiset päätökset eivät olleet valittajan esittämillä perusteilla lainvastaisia. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
5.6.2023 9.00
Hallinto-oikeus hylkäsi kirkkoherran virkavalinnasta tehdyn valituksenSeurakuntaneuvoston päätökset eivät olleet valittajan esittämillä perusteilla syntyneet virheellisessä järjestyksessä, seurakuntaneuvosto ei olut ylittänyt harkintavaltaansa ja siten toimivaltaansa eivätkä päätökset muutoinkaan olleet lainvastaisia. Asian lopputulos huomioon ottaen ei olut kohtuutonta, että valittaja joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. (Ei lainvoiom. 5.6.2023) - Uutiset
1.6.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani oli voinut hylätä valittajan hakemuksen oikeustieteen lisensiaatin tutkinnon suoritusoikeuden palauttamisestaAsiassa esitetyin perustein HAO katsoi, että oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani oli voinut hylätä valittajan opiskeluoikeuden palauttamista koskevan hakemuksen ja tiedekuntaneuvosto oli valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. Valituksenalainen päätös ei ollut suhteellisuusperiaatteen vastainen eikä Helsingin yliopisto ollut käyttänyt harkintavaltaansa muutoinkaan väärin. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt, että valittajaa olisi syrjitty hänen ikänsä vuoksi. Asiaa ei ollut arvioitava toisin muillakaan valittajan valituksessaan ja vastaselityksessään esittämillä perusteilla. (Ei lainvoim. 1.6.2023) - Uutiset
1.6.2023 10.20
Hallinto-oikeus ei muuttanut ulosottoylitarkastajan virkavalinnasta tehtyä päätöstäHAO katsoi, että asiassa todettuihin ulosottoylitarkastajan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiin seikkoihin perustuvan kokonaisarvion perusteella johtava kihlakunnanvouti oli voinut pitää A:ta valittajaa ansioituneempana kyseessä olevaan virkaan. Johtava kihlakunnanvouti oli tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa, eikä päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 1.6.2023) - Uutiset
20.4.2023 11.35
HAO: Poliisilaitos ei varannut ylikonstaapelille tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla eikä irtisanomispäätöstä ollut tehty virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessaValittaja oli lähettänyt 15.2.2017- 6.6.2020 välisenä aikana toiselle poliisimiehelle päätöksessä selostetut viestit, joiden sisältöä oli pidettävä epäasiallisena ja perusoikeuksia sekä ihmisarvoa loukkaavina. Poliisilaitos oli irtisanonut valittajan ylikonstaapelin virasta 6 kk:n irtisanomisajan kuluttua ja pidättänyt hänet virantoimituksesta välittömästi irtisanomisajaksi. Poliisilaitos oli katsonut poliisin olleen siinä määrin soveltumaton tehtäväänsä, ettei virantoimitusta ollut voitu jatkaa irtisanomisaikana. HAO katsoi, ettei poliisilaitos ollut varannut valittajalle tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Irtisanomispäätöstä ei ollut tehty myöskään virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun irtisanomisen peruste oli tullut poliisilaitoksen tietoon. Kun otettiin huomioon, että valittaja oli antanut lausumansa yli puolitoista kuukautta ennen joulua ja irtisanomispäätös oli tehty vasta lähes kaksi viikkoa loppiaisen jälkeen, poliisilaitoksen esittämä hienotunteisuuteen liittyvä syy ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Poliisilaitoksen päätös oli kummallakin asiassa todetulla perusteella lainvastainen. Päätös oli siten kumottava. Poliisilaitos velvoitettiin korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut HAO:ssa arvonlisäveroineen yht. 10 713,60 eurolla. (Ei lainvoim. 20.4.2023) - Uutiset
12.4.2023 15.15
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua koskeneen asian käsittelyApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Oulaisten kaupungin sosiaalipalvelut hoidettavakseen saaneen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tietoon käsityksensä Oulaisten kaupungin perusturvan menettelyn virheellisyydestä. - Uutiset
11.4.2023 15.00
Hallinto-oikeus kumosi ja palautti virkanimitysasian Tukesin uudelleen käsiteltäväksi, kun ansiovertailussa olleella valittajan koulutustaustaa koskeneella asiavirheellä oli voinut olla vaikutusta valituksenalaisen päätöksen lopputulokseenHakijoiden koulutusansioita ei ollut asiassa todetulta osin esitetty nimitysmuistiossa ja valituksenalaisessa päätöksessä hallintolain 6 §:n edellyttämällä tavalla tasapuolisesti. Kun sähköalan koulutukselle oli nimitysmuistiosta ja valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevästi annettu painoarvoa nimitystä tehtäessä, ansiovertailussa olleella valittajan koulutustaustaa koskeneella asiavirheellä oli voinut olla vaikutusta valituksenalaisen päätöksen lopputulokseen. (Ei lainvoim. 11.4.2023) - Uutiset
5.4.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksella oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa vanhemman rikoskonstaapelin virkasuhdePoliisilaitos oli irtisanonut valittajan vanhemman rikoskonstaapelin virasta neljän kuukauden irtisanomisajan kuluttua. Poliisilaitos oli katsonut valittajan siinä määrin soveltumattomaksi tehtäväänsä, ettei virantoimitusta voitu jatkaa. Tämän vuoksi valittaja oli pidätetty virantoimituksesta välittömästi irtisanomisen jälkeen irtisanomisajaksi. (Ei lainvoima. 5.4.2023) - Uutiset
24.3.2023 8.25
Verohallinto: Uusi lainsäädäntö mahdollistaa automaation käytön verotuksessaTorstaina 23.3. vahvistettu julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva uusi lainsäädäntö määrittää millaisissa asioissa ja miten viranomainen saa tehdä päätöksiä automaattisesti. - Uutiset
7.3.2023 16.00
Toistuva turhan lisäselvityksen pyytäminen toimeentulotukihakemuksiin ja huolimattomuus päätöksenteossa - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus ja hyvitysesitys KelalleKelan toistuva ja pitkittynyt lainvastainen menettely oli tapauksen olosuhteissa ollut omiaan heikentämään kantelijan viranomaisten toimintaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja siten julkisen valan käytön uskottavuutta. AOA esitti asiassa hyvitystä kantelijalle. - Uutiset
30.1.2023 9.14
Covid-19: Kuntourheilijan valitus AVI:n päätöksestä olisi tullut jättää tutkimatta - KHO kumosi HAO:n päätöksen, jolla AVI:n päätöstä oli kuntosalitoimintaa harjoittavan yrityksen valituksen johdosta pidetty lainvastaisena kuntosalien osaltaPäätöstä ei ollut nimenomaisesti kohdistettu kuntoharjoitteluharrastuksensa estymiseen vedonneeseen A:han eikä sillä ollut asetettu velvollisuuksia, rajoituksia tai kieltoja, joiden toteuttamisesta juuri A olisi ollut oikeudellisesti vastuussa. Päätös ei ollut vaikuttanut A:n oikeudelliseen asemaan välittömästi. Yrityksen valituksen osalta KHO katsoi, että asiantuntemus covid-19-taudin leviämisen riskeistä oli otettu asianmukaisesti huomioon AVI:n päätöksenteossa. AVI:n päätös oli perustunut riittävään selvitykseen ja perusteltu asianmukaisesti. HAO:n päätökset kumottiin. Pohjois-Suomen AVI:n päätös jäi siten voimaan. - Uutiset
21.12.2022 11.30
Hallinto-oikeus kumosi vartijalle annetun varoituksen epäasiallisten viestien lähettämisestä, kun varoituksen perusteena olleeseen menettelyyn ei ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessaPoliisilaitos oli 28.5.2021 päättänyt antaa vartijalle kirjallisen varoituksen, koska vartija oli lähettänyt virka-aikana epäasiallisia viestejä omalla henkilökohtaisella puhelimellaan toiselle työtehtävissä olleelle virkamiehelle tämän henkilökohtaiseen puhelimeen. Viestit olivat sisältäneet valittajan työtehtäviensä hoitamisen yhteydessä tietoonsa saamaa salassa pidettävää tietoa. HAO totesi, ettei asiassa saadusta selvityksestä ilmennyt mitään hyväksyttävää syytä sille, miksi varoituksen antamiseen oli ryhdytty vasta noin neljä ja puoli kuukautta sen jälkeen, kun varoituksen perusteena olleet tapahtumat olivat tulleet työnantajan tietoon. HAO katsoi, ettei varoituksen perusteena olleeseen joulukuussa 2020 tapahtuneeseen valittajan menettelyyn ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessa, eikä varoituksen antamiselle siten ollut ollut enää edellytyksiä toukokuussa 2021. Poliisilaitoksen päätös 28.5.2021 oli tällä perusteella kumottava. (Ei lainvoim. 21.12.2022) - Uutiset
19.12.2022 9.20
KHO: Valvira ei ollut voinut hylätä hakemusta psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttämisestä koulutuksen toteuttamiseen liittyvillä perusteilla (ään. 4-1)A oli hakenut oikeutta käyttää psykoterapeutin nimikesuojattua ammattinimikettä sellaisen koulutuksen perusteella, josta Yhdistyneen kuningaskunnan koulutusjärjestelmään kuuluva yliopisto oli myöntänyt hänelle todistuksen. Valvira hylkäsi hakemuksen. Valviran mukaan koulutuksen käytännön toteuttaminen oli ollut keskeisiltä osiltaan niin puutteellista, ettei koulutusta voitu lainkaan pitää psykoterapeutin ammattiin valmistavana koulutuksena. Koska Valvira ei ollut unionin oikeuden edellyttämällä tavalla selvittänyt tutkintotodistuksen myöntäneen yliopiston kanssa koulutuksen toteuttamiseen liittyviä vakavia epäilyjään, KHO katsoi, ettei Valvira ollut voinut hylätä hakemusta koulutuksen toteuttamiseen liittyvillä perusteilla. Asiaa ei ollut selvitetty tavalla, jota todistuksen todenperäisyyden kyseenalaistaminen edellytti. Asia palautettiin Valviralle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
12.12.2022 15.05
Toimeentulotuen lakkauttaminen ja elatustuen vyöryttäminen tuloksi - AOA:lta huomautus ja hyvitysesitys Kelalle päätöksentekoon liittyvästä lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystäAOA esitti Kelan harkittavaksi, miten se voi hyvittää kantelijalle ja hänen alaikäiselle lapselleen lainvastaisesta menettelystään aiheutuneen toimeentuloturvan vaarantumisen. - Uutiset
20.10.2022 13.39
Esitys automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevaksi erityissääntelyksi eduskunnalleEhdotetut muutokset sekä mahdollistaisivat automaattisen päätöksenteon jatkamisen että loisivat edellytyksiä automaation laajentamiselle tietyissä verotus- ja tulliasioissa. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
30.9.2022 8.00
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston päätös lautakuntien erottamisesta oli hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainenHAO katsoi, että kaupunginvaltuusto oli päätöksellään poikennut kaupungissa muissa vastaavan kaltaisissa tilanteissa noudatetusta hallintokäytännöstä. Kaupunki ei ollut osoittanut, ettei erottamispäätös olisi loukannut tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Valtuuston päätös oli siten hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainen. Koska valtuusto oli valituksenalaisen päätöksen tehdessään ylittänyt jo tällä perusteella harkintavaltansa, valituksenalainen päätös oli lainvastaisena kumottava. (Ei lainvoim. 30.9.2022) - Uutiset
22.9.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukseltaOtto-oikeuden käyttäminen merkitsi sitä, että asiat olivat siirtyneet kokonaan kunnanhallituksen käsiteltäviksi. Valitukset HAO:lle koskivat siten kunnanhallituksen sellaisia päätöksiä, joista ei voitu suoraan tehdä kunnallisvalituksia HAO:lle, vaan näihin otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukselta. Tämän vuoksi HAO:n oli jätettävä valittajan valitukset tutkimatta. Kunnanhallituksen päätöksiin virheellisesti liitetyt valitusosoitukset HAO:een oli poistettava. (Ei lainvoim. 22.9.2022) - Uutiset
19.9.2022 15.30
Hallinto-oikeus: KEHA-keskuksen päätöksistä ei käynyt selvästi ilmi, mitä mahdollisia muita asioita päätöksellä oli ratkaistuHAO totesi, ettei KEHA-keskuksen päätöksistä ilmennyt, mitä muita maksatusjaksoja koskevia maksatushakemuksia KEHA-keskuksessa oli ollut vireillä silloin, kun KEHA-keskus oli päättänyt hylätä nyt kysymyksessä olevan maksatushakemuksen ja oikaisuvaatimuksen. Näiltä osin KEHA-keskuksen päätöksistä ei ollut käynyt selvästi ilmi, mitä mahdollisia muita asioita päätöksellä oli ratkaistu. Päätökset olivat näiltä osin lainvastaisia. Myös päätös olla käsittelemättä vastaisuudessa mahdollisesti vireille tulevia maksatushakemuksia oli lainvastainen. KEHA-keskuksen päätös oli HAO:n ratkaisusta ilmeneviltä osiltaan kumottava. (Ei lainvoim. 19.9.2022) - Uutiset
15.9.2022 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotukipäätöksen antaminen käytettävissä olevien tietojen pohjaltaMikäli toimeentulotukiasiakas on peittänyt pankkitiliotteestaan arkaluonteisiksi katsomiaan tietoja, on Kelan arvioitava, mikä merkitys tällä seikalla on toimeentulotukea määrättäessä. AOA:n huomio asiassa kiinnittyi kuitenkin siihen, että kantelija oli hakemusten vireillä ollessa vastannut Kelan lisäselvityspyyntöihin, että hänen toimittamansa lisäselvityksen tulee riittää ja että hän odottaa lakiin perustuvaa tietoa siitä, miksi hänen toimittamansa selvitys ei riitä, sekä päätöstä hakemukseensa. Tämä oli AOA:n mielestä tulkittava kantelijan ilmoitukseksi siitä, ettei häi tule toimittamaan enempää selvitystä ja että hän odottaa viipymättä perusteltua päätöstä. Näin ollen Kela olisi voinut ratkaista hakemukset viipymättä käytettävissään olleiden tietojen perusteella, eikä jäädä odottamaan lisäselvityspyynnöissään antamansa määräajan päättymistä ja tehdä ratkaisua 7 arkipäivän kuluessa siitä. Kela olisi voinut tarpeelliseksi katsoessaan vielä tiedustella erikseen kantelijalta tämän suostumusta päätöksentekoon käytettävissä olevien tietojen pohjalta. Asiakirjoista ei ilmennyt, että suostumusta olisi tiedusteltu. Kantelijan oikeusturvan mukaista olisi ollut myös antaa hänelle viipymättä perusteltu muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
30.8.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Verotuksen oikaisulautakunta oli voinut jättää yhtiön oikaisuvaatimuksen tutkimattaYhtiön oikaisuvaatimuksessa ei voitu katsoa hallintolain 49 d §:n mukaisesti ilmoitetun, millaista oikaisua siinä vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisulautakunnassa käsillä ollut muutoksenhakuasetelma ei ollut sillä tavoin selkeä ja yksinkertainen, että asian tutkimisen asianmukainen kohdentaminen olisi ollut mahdollista ilman tällaista nimenomaista yksilöimistä. Oikaisulautakunta oli varannut yhtiölle riittävän määräajan täydentää oikaisuvaatimustaan, mutta oikaisuvaatimusta ei ollut täydennetty annetussa määräajassa eikä ennen oikaisulautakunnan päätöksen tekemistä. (Ei lainvoim. 30.8.2022) - Uutiset
19.8.2022 13.02
Oikeusasiamies: Helsingin kaupungin sosiaalitoimi ei pannut täytäntöön hallinto-oikeuden päätöstä ja käsitellyt lapsen asiaa ilman aiheetonta viivytystä siten kuin hallintolaissa ja vammaispalvelulaissa edellytetäänOA saattoi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan tietoon asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen lainvastaisesta viivästyksestä HAO:n päätöksen täytäntöönpanossa ja vaikeavammaisen lapsen palveluasumista koskevan päätöksen tekemisessä. - Uutiset
19.8.2022 11.50
Apulaisoikeusasiamies: Tartuntatautilaissa tarkoitettujen karanteeni- ja eristämispäätösten tiedoksiantoa koskevan sääntelyn ajantasaisuutta ja pandemiatilanteeseen soveltuvuutta tulisi arvioida uudelleenAOA esittää, että STM ryhtyisi toimiin sen selvittämiseksi, millä tavoin lainsäädäntöä olisi perusteltua täsmentää tartuntatautilaissa tarkoitettujen karanteenia ja eristämistä koskevien päätösten tiedoksiantomenettelyjen osalta, samalla turvaten päätöksen kohteena olevan henkilön oikeusturva. - Uutiset
18.8.2022 9.22
KHO: HAO ei ollut voinut vahvistaa psykiatrisen sairaalahoidon jatkamista koskevaa päätöstä, joka oli alistettu HAO:n vahvistettavaksi 3 viikkoa päätöksen tekemisen jälkeen (ään. 3-2)Asiassa oli ratkaistavana, oliko hallinto-oikeus voinut vahvistaa hoidon jatkamista koskevan päätöksen, joka oli alistettu hallinto-oikeuden vahvistettavaksi 3 viikkoa päätöksen tekemisen jälkeen hallinto-oikeuteen saapuneella sairaalan kirjelmällä. KHO katsoi, että hoitoon määräämistä koskevaa päätöstä ei ollut alistettu hallinto-oikeudelle mielenterveyslain 12 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla heti. Päätöksen alistamisessa oli menetelty mielenterveyslain vastaisesti. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja alistettu päätös jätettiin vahvistamatta. - Uutiset
12.8.2022 10.35
Apulaisoikeusasiamies: Helsingin vankila menetteli lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä lähettää valitus karanteenipäätöksestä sähköisesti ei noudatettu - vankiterveydenhuollon yksikkö menetteli lainvastaisesti päätöksen tiedoksiannossaVankila tarjosi kantelijalle valituksen lähettämistä varten kirjekuoren, jossa postimaksu oli valmiiksi maksettu. Vaikka postittaminen jätettiin kantelijan vastuulle, vankilan menettely vastasi käytännössä kutakuinkin sitä, että vankilan henkilökunta olisi toimittanut valituksen tuomioistuimelle postitse. Kantelija kuitenkin vaati, että valitus olisi tullut lähettää sähköisesti. AOA katsoi, että tässä tapauksessa lain edellytys ”viipymättä” tarkoitti, että valitus, joka sisälsi vaatimuksen täytäntöönpanon keskeyttämisestä, olisi tullut toimittaa kantelijan pyytämin tavoin sähköisesti. Helsingin vankila oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä ei noudatettu. Päätöksen tiedoksiannon osalta AOA katsoi, että vankiterveydenhuollon yksikkö oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijalle oli vasta 19.2.2021 annettu kirjallisena tiedoksi päätös, joka oli tehty 3.2.2021, jonka voimassaoloaika päätöksen mukaan oli 3.–17.2.2021 ja joka lisäksi on laadultaan sellainen, että se voidaan panna täytäntöön heti muutoksenhausta huolimatta, jolloin siihen tulisi olla mahdollisuus hakea täytäntöönpanon kieltoa tai keskeytystä.