Hallintopäätös
- Uutiset
12.3.2024 15.04
Tahdosta riippumaton psykiatrinen lääkehoito vaatii jatkossa hallintopäätöksen - Päätöslomake nyt julkaistuHuhtikuun 2024 alussa tulee voimaan mielenterveyslain muutos, jonka mukaan tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoitoon vaaditaan hallintopäätös, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Nyt STM on julkaissut lomakkeen, jolla päätös annetaan. - Uutiset
19.2.2024 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Päätöksenteko yhteydenpidon rajoittamista koskevassa asiassa - läheinen henkilöAOA piti Espoon hyvinvoinnin ja terveyden toimialan lastensuojelun laiminlyöntiä päätöksenteossa nuoren oikeuksia vakavasti vaarantavana. AOA piti menettelyä moitittavana myös siksi, että hänen aiemmin antamastaan ohjauksesta huolimatta asiassa ei ollut tehty päätöstä. Nuori oli käytännössä menettänyt lastensuojelun menettelyn takia mahdollisuutensa saattaa asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. - Uutiset
31.1.2024 16.00
Hallinto-oikeus: TE-toimistolla ei ollut lainmukaista perustetta kieltää sivutoimeaHAO katsoi, ettei sivutoimi-ilmoituksen mukainen työnohjaustoiminnan harjoittaminen yksityisenä elinkeinonharjoittajana vaaranna luottamusta valittajan tasapuolisuuteen TE-toimiston kuntakokeilun psykologin viran hoitamisessa eikä muutenkaan haittaa psykologin viran asianmukaista hoitamista. Valittajan toimiminen sivutoimisesti työnohjaajana ei myöskään vaaranna yleistä luottamusta TE-toimiston tasapuolisuuteen viraston tehtävien hoidossa tai työllisyyden kuntakokeilun tehtävien hoidossa. Hallintopäätöstä ei voi perustaa epämääräiseen oletukseen siitä, että sivutoimea harjoittava voisi mahdollisesti syyllistyä rikosoikeudellisesti rangaistavaan menettelyyn. Valituksenalainen päätös oli ongelmallinen myös tasapuolisen kohtelun vaatimuksen kannalta. Työhallinnossa Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa on virkamiehiä, jotka tekevät työnohjausta sivutoimisesti toiminimellä. Lisäksi työhallinnossa on virkamiehiä, jotka palvelevat sivutoimissa muun muassa psykoterapia-asiakkaita, jolloin kysymys on nyt käsillä olevaa asiaa perustellummin lähialaa koskevasta tilanteesta. Asiassa tuli lisäksi huomioida perustuslain suojaama oikeus ammatin ja elinkeinon harjoittamiseen. (Ei lainvoim. 31.1.2024) - Uutiset
22.1.2024 16.00
Apulaisoikeusasiamies: Kuvallisen valvontalaitteen kieltäminen palvelukodin asuinhuoneessa ja viranomaisen päätöksentekovelvollisuusAOA katsoi Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän menetelleen lainvastaisesti siinä, ettei asiassa ollut tehty kehitysvammalain mukaista valituskelpoista päätöstä tilanteessa, jossa edunvalvoja ja kantelija olivat vaatineet kuvallisen valvontalaitteen (kameravalvonnan) käytön jatkamista kehitysvammaisen henkilökohtaisessa käytössä olevassa huoneessa. - Uutiset
19.1.2024 14.00
Tietopyynnön käsittely ja julkaisemattomat viranhaltijapäätökset - apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimineen lainvastaisestiViranomaisen tulee pystyä hoitamaan asiakirjapyyntöjen käsittely sekä viesteihin vastaaminen myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kanteluun toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, että kantelijalle olisi myöhemminkään toimitettu hänen pyytämäänsä viranhaltijapäätöstä kun hyvinvointialueelle oli selvinnyt, ettei kantelijan lähettämään viestiin ollut vastattu. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen huomiota siihen, että kun havaitaan, että asiakirjapyyntöön tai viestiin vastaaminen on laiminlyöty, tulee vastaaminen hoitaa ilman uutta aiheetonta viivytystä, jos ei ole selvää, että vastaaminen on jo tarpeetonta. Joissakin tilanteissa voi olla myös tarpeellista tiedustella asiakkaalta, onko viestissä tarkoitettu asia edelleen ajankohtainen. - Uutiset
11.1.2024 15.40
Mielenterveyslaki muuttuu 1.4.2024 – tahdosta riippumattomasta psyykkisen sairauden lääkehoidosta annettava hallintopäätösMielenterveyslakia muutetaan siten, että potilaan psyykkisen sairauden lääkehoidon toteuttaminen edellyttää hallintopäätöstä, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. - Uutiset
5.1.2024 15.30
Vanhemmat eivät saaneet sosiaaliviranomaisilta oikea-aikaisesti kirjallista päätöstä vastasyntyneen lapsensa olinpaikan ilmoittamatta jättämisestä - AOA:lta huomautus lainvastaisesta menettelystä ja velvollisuuden laiminlyönnistäAOA otti arvioinnissaan huomioon sen, että rajoittaminen ilman kirjallista päätöstä oli jatkunut poikkeuksellisen pitkään ja kysymys oli ollut kantelijoiden vastasyntyneestä lapsesta. Lastensuojeluviranomaisen menettely (kohdassa 3.3) oli loukannut vakavasti kantelijoiden perusoikeuksia. AOA piti viivettä kirjallisen päätöksen tekemisessä ja sen tiedoksiannossa perusoikeutena turvatun oikeusturvan kannalta vakavana. Siksi AOA antoi asiassa huomautuksen lainvastaisesta menettelystä ja velvollisuuden laiminlyönnistä. - Uutiset
23.11.2023 10.00
KHO: Voitiinko palveluasumisen kustannuksia koskeva korvausvaatimus hyväksyä hallintoriitamenettelyssä ajalta, jonka osalta hakijaa ei ollut hallintopäätöksellä pidetty vaikeavammaisena palveluasumisen suhteenKHO totesi, että kysymys A:n vaikeavammaisuudesta suhteessa palveluasumiseen oli ratkaistu ja tullutkin ratkaista viranhaltijan hallintopäätöksellä. Koska A ei ollut hakenut muutosta päätökseen, se oli tullut lainvoimaiseksi. Hallintoriitamenettelyssä ei voitu tutkia sitä, olisiko A:lle tullut myöntää palveluasuminen jo ennen 1.1.2019. Tähän nähden A:n vaatimus saada kustannusten korvausta kyseisen palvelun hankkimisesta ennen 1.1.2019 oli hylättävä perusteettomana. - Uutiset
13.11.2023 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Päätöksen tiedoksianto ja kohtelu lastensuojelussa - Uutiset
8.11.2023 8.00
Apulaisoikeusasiamies: Tehostetun palveluasumisen asiakasmaksun määräytyminenAOA saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän menettelystä virheellisyydestä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tietoon, jolle sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaisesti on 1.1.2023 siirtynyt Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle kuulunut sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu. - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
7.11.2023 10.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut Turun 3. apteekin apteekkiluvasta annettuja Fimean päätöksiä - vaatimus ennakkoratkaisun pyytämisestä EU-tuomioistuimelta hylättiinAsiassa esitetyn perusteella Fimea oli voinut apteekkilupaa myöntäessään lääkelain 43 b §:ään perustuvan harkintavaltansa puitteissa katsoa, että A:lla oli kokonaisuutena arvioiden valittajaa paremmat edellytykset kysymyksessä olevan apteekkiliikkeen harjoittamiseen, ja myöntää Turun 3. apteekin apteekkiluvan sekä siihen oikeudeksi liitetyn Maaria-Jäkärlän sivuapteekkiluvan A:lle. Fimean päätökset oli perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Fimean päätöksiä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 7.11.2023) - Uutiset
6.11.2023 11.30
Hallinto-oikeus kumosi kaupunginhallituksen päätökset kaupunginlakimiehen viran lakkauttamisesta ja hallintojohtajan viran perustamisesta kaupunginlakimiehen viran tilalleKaupunginhallitus oli ylittänyt toimivaltansa. (Ei lainvoim. 6.11.2023) - Uutiset
19.10.2023 13.45
Maahanmuuttovirasto pilotoi automaattista päätöksentekoa opiskelijoiden oleskeluluvissaMaahanmuuttovirasto on ottanut torstaina 19. lokakuuta 2023 käyttöön automaattisen päätöksenteon opiskelijoiden oleskeluluvissa. Maahanmuuttovirasto ratkaisee automaattisesti hakemuksia, joissa täyttyy kaikki luvan saamisen ehdot. Kielteisiä tai yksilöllistä harkintaa vaativia päätöksiä ei tehdä automaattisesti. - Uutiset
19.10.2023 9.39
KHO: ELY-keskuksen yrittäjän oleskelulupaa koskeva osapäätös oli itsenäinen hallintopäätös, jonka osalta oli noudatettava asiavirheen korjaamista koskevaa sääntelyäKoska ELY-keskuksella oli ollut jo lähtökohtaisesti virheellinen käsitys mahdollisuudestaan korvata aikaisempi myönteinen osapäätös kielteisellä osapäätöksellä, asiassa ei ollut perusteita ottaa arvioitavaksi, olisivatko asiavirheen korjaamista koskevat edellytykset täyttyneet. ELY-keskuksen myönteinen osapäätös saatettiin voimaan ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi sen arvioimiseksi, täyttyivätkö asiassa oleskeluluvan myöntämisen yleiset edellytykset. - Uutiset
28.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi lehtorin nimityspäätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenäRehtorin päätöksestä ei ilmennyt, millä perusteella haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten hakijoita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi virkaan valittua hakijaa oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpana kysymyksessä olevaan lehtorin virkaan. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 28.9.2023) - Uutiset
14.9.2023 8.00
Tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan oikeusturvaa halutaan parantaa - muutoksilla viimeistellään EIT:n tuomion täytäntöönpanoMielenterveyslakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoito edellyttäisi hallintopäätöstä, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Päätöksen perusteella lääkehoito voitaisiin antaa potilaan tahdosta riippumatta, mutta potilaalla olisi jatkossa mahdollisuus hakea muutosta päätökseen valittamalla siitä hallinto-oikeuteen. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
13.9.2023 9.15
KHO: Valmiussääntelyn perusteella annetusta vuosiloman perumisilmoituksesta ei voinut valitttaaAsiassa oli ratkaistavana, oliko työsuhteessa sairaanhoitopiirin palveluksessa olevalle muutoksenhakijalle valmiussääntelyn perusteella annettu vuosiloman perumisilmoitus ollut sellainen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (hallintoprosessilaki) 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu viranomaisen hallintoasiassa tekemä päätös, johon sai valittamalla hakea muutosta. Lisäksi oli arvioitava, mikä merkitys oli annettava valmiuslain 130 §:n muutoksenhakusäännökselle. Mikäli päätöksestä ei ollut voinut valittaa, sitä koskeva valitus oli jätettävä hallintoprosessilain 81 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla tutkimatta. - Uutiset
8.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Soveltuvuusarvioinnin suorittanut konsultointiyhtiön työntekijä ei ollut esteellinen osallistumaan kunnanjohtajan virantäyttöä koskevan asian valmisteluun - kunnanjohtajan valinnasta tehtyä päätöstä ei muutettuHallintolain 6 §:n edellyttämä virantäyttömenettelyn puolueettomuus ei ollut valituksessa esitetyllä perusteella vaarantunut. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kunnanvaltuusto ei ollut ylittänyt sillä asiassa olevaa harkintavaltaa eikä siten toimivaltaansa eikä kunnanvaltuuston päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. Valittajan valitus hylättiin. Tähän nähden ei ollut kohtuutonta, että hän joutuu pitämään mahdolliset kulunsa vahinkonaan. (Ei lainvoim. 8.9.2023) - Uutiset
25.8.2023 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Virkaan vaadittavia kelpoisuusvaatimuksia ei voi kiertää tehtävään määräykselläApulaisoikeuskansleri kiinnitti Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkönä toimineen poliisivirkamiehen sekä rikosylikomisarion huomiota hyvän hallinnon mukaiseen perusteluvelvollisuuteen tehtävään määräämismenettelyssä. - Uutiset
28.7.2023 11.38
Viran hakijoita ei tosiasiallisesti vertailtu - hallinto-oikeus kumosi kunnan sivistystoimenjohtajan virkavalinnasta tehdyn päätöksenAsiassa ilmenevä selvitys ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen kokonaisuutenaankaan osoittanut, että viran hakijoita olisi tosiasiallisesti vertailtu perustuslaissa, tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa edellytetyllä tavalla. Valituksenalainen kunnanhallituksen päätös 15.4.2021 ja kunnanhallituksen päätös 15.3.2021 oli näin ollen kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneinä. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
28.7.2023 10.10
Hallinto-oikeus: Törkeästä lahjuksen ottamisesta ja törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä epäilty ministeriön hallitusneuvos voitiin pidättää virantoimituksestaVirantoimituksesta pidättämistä ja sen jatkamista ei voitu valittajaan kohdistuviin rikosepäilyihin ja rikosnimikkeisiin nähden pitää päätösten tekohetkellä vallinneissa olosuhteissa hallintolain 6 §:ssä tarkoitetun suhteellisuusperiaatteen vastaisina toimenpiteinä. Päätösten lainmukaisuutta ei ollut syytä arvioida toisin myöskään asian saaman julkisuuden perusteella. Kun virantoimituksesta pidättämiselle ja sen jatkamiselle oli ollut olemassa viranomaisen tehtävien asianmukaisen hoitamisen varmistamiseen liittyvät lain mukaiset syyt, HAO katsoi, ettei kysymys ollut ollut valittajan esittämällä tavalla rangaistuksen luonteisista toimenpiteistä. Asiassa ei muutoinkaan ollut ilmennyt, että ministeriö olisi virantoimituksesta pidättämisestä tai sen jatkamisesta päättäessään käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin se oli ollut käytettävissä. Valituksenalaiset päätökset eivät olleet valittajan esittämillä perusteilla lainvastaisia. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
10.7.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana eikä lainvastaisenaKyseisen ajoneuvon liikennevakuutuksen laiminlyöntiaika oli noin puolitoista vuotta. Näin pitkä laiminlyöntiaika oli jo sellaisenaan Valtiokonttorin päätöksen mukaisten korkeampien korotuskertoimien käyttämistä puoltava peruste. Asiassa ei ollut esitetty, eikä muutoinkaan tullut ilmi sellaisia liikennevakuutuslain 28 §:n mukaisia seikkoja, jotka olisivat pitkästä laiminlyöntiajasta huolimatta puoltaneet alempien kertoimien käyttämistä. Määrättyä laiminlyöntimaksua ei voitu pitää kohtuuttomana, eikä valituksessa ollut esitetty myöskään sellaisia laissa tarkoitettuja erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu olisi voitu jättää määräämättä tai maksua tulisi alentaa. Päätöstä ei myöskään ollut pidettävä lainvastaisena sillä perusteella, ettei päätöstä olisi perusteltu hallintolain 45 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 10.7.2023) - Uutiset
5.6.2023 9.00
Hallinto-oikeus hylkäsi kirkkoherran virkavalinnasta tehdyn valituksenSeurakuntaneuvoston päätökset eivät olleet valittajan esittämillä perusteilla syntyneet virheellisessä järjestyksessä, seurakuntaneuvosto ei olut ylittänyt harkintavaltaansa ja siten toimivaltaansa eivätkä päätökset muutoinkaan olleet lainvastaisia. Asian lopputulos huomioon ottaen ei olut kohtuutonta, että valittaja joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. (Ei lainvoiom. 5.6.2023) - Uutiset
1.6.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani oli voinut hylätä valittajan hakemuksen oikeustieteen lisensiaatin tutkinnon suoritusoikeuden palauttamisestaAsiassa esitetyin perustein HAO katsoi, että oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani oli voinut hylätä valittajan opiskeluoikeuden palauttamista koskevan hakemuksen ja tiedekuntaneuvosto oli valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. Valituksenalainen päätös ei ollut suhteellisuusperiaatteen vastainen eikä Helsingin yliopisto ollut käyttänyt harkintavaltaansa muutoinkaan väärin. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt, että valittajaa olisi syrjitty hänen ikänsä vuoksi. Asiaa ei ollut arvioitava toisin muillakaan valittajan valituksessaan ja vastaselityksessään esittämillä perusteilla. (Ei lainvoim. 1.6.2023) - Uutiset
1.6.2023 10.20
Hallinto-oikeus ei muuttanut ulosottoylitarkastajan virkavalinnasta tehtyä päätöstäHAO katsoi, että asiassa todettuihin ulosottoylitarkastajan viran hoitamisen kannalta merkityksellisiin seikkoihin perustuvan kokonaisarvion perusteella johtava kihlakunnanvouti oli voinut pitää A:ta valittajaa ansioituneempana kyseessä olevaan virkaan. Johtava kihlakunnanvouti oli tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa, eikä päätös ollut muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 1.6.2023) - Uutiset
20.4.2023 11.35
HAO: Poliisilaitos ei varannut ylikonstaapelille tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla eikä irtisanomispäätöstä ollut tehty virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessaValittaja oli lähettänyt 15.2.2017- 6.6.2020 välisenä aikana toiselle poliisimiehelle päätöksessä selostetut viestit, joiden sisältöä oli pidettävä epäasiallisena ja perusoikeuksia sekä ihmisarvoa loukkaavina. Poliisilaitos oli irtisanonut valittajan ylikonstaapelin virasta 6 kk:n irtisanomisajan kuluttua ja pidättänyt hänet virantoimituksesta välittömästi irtisanomisajaksi. Poliisilaitos oli katsonut poliisin olleen siinä määrin soveltumaton tehtäväänsä, ettei virantoimitusta ollut voitu jatkaa irtisanomisaikana. HAO katsoi, ettei poliisilaitos ollut varannut valittajalle tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Irtisanomispäätöstä ei ollut tehty myöskään virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun irtisanomisen peruste oli tullut poliisilaitoksen tietoon. Kun otettiin huomioon, että valittaja oli antanut lausumansa yli puolitoista kuukautta ennen joulua ja irtisanomispäätös oli tehty vasta lähes kaksi viikkoa loppiaisen jälkeen, poliisilaitoksen esittämä hienotunteisuuteen liittyvä syy ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Poliisilaitoksen päätös oli kummallakin asiassa todetulla perusteella lainvastainen. Päätös oli siten kumottava. Poliisilaitos velvoitettiin korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut HAO:ssa arvonlisäveroineen yht. 10 713,60 eurolla. (Ei lainvoim. 20.4.2023) - Uutiset
12.4.2023 15.15
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua koskeneen asian käsittelyApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Oulaisten kaupungin sosiaalipalvelut hoidettavakseen saaneen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tietoon käsityksensä Oulaisten kaupungin perusturvan menettelyn virheellisyydestä. - Uutiset
11.4.2023 15.00
Hallinto-oikeus kumosi ja palautti virkanimitysasian Tukesin uudelleen käsiteltäväksi, kun ansiovertailussa olleella valittajan koulutustaustaa koskeneella asiavirheellä oli voinut olla vaikutusta valituksenalaisen päätöksen lopputulokseenHakijoiden koulutusansioita ei ollut asiassa todetulta osin esitetty nimitysmuistiossa ja valituksenalaisessa päätöksessä hallintolain 6 §:n edellyttämällä tavalla tasapuolisesti. Kun sähköalan koulutukselle oli nimitysmuistiosta ja valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevästi annettu painoarvoa nimitystä tehtäessä, ansiovertailussa olleella valittajan koulutustaustaa koskeneella asiavirheellä oli voinut olla vaikutusta valituksenalaisen päätöksen lopputulokseen. (Ei lainvoim. 11.4.2023) - Uutiset
5.4.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksella oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa vanhemman rikoskonstaapelin virkasuhdePoliisilaitos oli irtisanonut valittajan vanhemman rikoskonstaapelin virasta neljän kuukauden irtisanomisajan kuluttua. Poliisilaitos oli katsonut valittajan siinä määrin soveltumattomaksi tehtäväänsä, ettei virantoimitusta voitu jatkaa. Tämän vuoksi valittaja oli pidätetty virantoimituksesta välittömästi irtisanomisen jälkeen irtisanomisajaksi. (Ei lainvoima. 5.4.2023) - Uutiset
24.3.2023 8.25
Verohallinto: Uusi lainsäädäntö mahdollistaa automaation käytön verotuksessaTorstaina 23.3. vahvistettu julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva uusi lainsäädäntö määrittää millaisissa asioissa ja miten viranomainen saa tehdä päätöksiä automaattisesti. - Uutiset
7.3.2023 16.00
Toistuva turhan lisäselvityksen pyytäminen toimeentulotukihakemuksiin ja huolimattomuus päätöksenteossa - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus ja hyvitysesitys KelalleKelan toistuva ja pitkittynyt lainvastainen menettely oli tapauksen olosuhteissa ollut omiaan heikentämään kantelijan viranomaisten toimintaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja siten julkisen valan käytön uskottavuutta. AOA esitti asiassa hyvitystä kantelijalle. - Uutiset
30.1.2023 9.14
Covid-19: Kuntourheilijan valitus AVI:n päätöksestä olisi tullut jättää tutkimatta - KHO kumosi HAO:n päätöksen, jolla AVI:n päätöstä oli kuntosalitoimintaa harjoittavan yrityksen valituksen johdosta pidetty lainvastaisena kuntosalien osaltaPäätöstä ei ollut nimenomaisesti kohdistettu kuntoharjoitteluharrastuksensa estymiseen vedonneeseen A:han eikä sillä ollut asetettu velvollisuuksia, rajoituksia tai kieltoja, joiden toteuttamisesta juuri A olisi ollut oikeudellisesti vastuussa. Päätös ei ollut vaikuttanut A:n oikeudelliseen asemaan välittömästi. Yrityksen valituksen osalta KHO katsoi, että asiantuntemus covid-19-taudin leviämisen riskeistä oli otettu asianmukaisesti huomioon AVI:n päätöksenteossa. AVI:n päätös oli perustunut riittävään selvitykseen ja perusteltu asianmukaisesti. HAO:n päätökset kumottiin. Pohjois-Suomen AVI:n päätös jäi siten voimaan. - Uutiset
21.12.2022 11.30
Hallinto-oikeus kumosi vartijalle annetun varoituksen epäasiallisten viestien lähettämisestä, kun varoituksen perusteena olleeseen menettelyyn ei ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessaPoliisilaitos oli 28.5.2021 päättänyt antaa vartijalle kirjallisen varoituksen, koska vartija oli lähettänyt virka-aikana epäasiallisia viestejä omalla henkilökohtaisella puhelimellaan toiselle työtehtävissä olleelle virkamiehelle tämän henkilökohtaiseen puhelimeen. Viestit olivat sisältäneet valittajan työtehtäviensä hoitamisen yhteydessä tietoonsa saamaa salassa pidettävää tietoa. HAO totesi, ettei asiassa saadusta selvityksestä ilmennyt mitään hyväksyttävää syytä sille, miksi varoituksen antamiseen oli ryhdytty vasta noin neljä ja puoli kuukautta sen jälkeen, kun varoituksen perusteena olleet tapahtumat olivat tulleet työnantajan tietoon. HAO katsoi, ettei varoituksen perusteena olleeseen joulukuussa 2020 tapahtuneeseen valittajan menettelyyn ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessa, eikä varoituksen antamiselle siten ollut ollut enää edellytyksiä toukokuussa 2021. Poliisilaitoksen päätös 28.5.2021 oli tällä perusteella kumottava. (Ei lainvoim. 21.12.2022) - Uutiset
19.12.2022 9.20
KHO: Valvira ei ollut voinut hylätä hakemusta psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttämisestä koulutuksen toteuttamiseen liittyvillä perusteilla (ään. 4-1)A oli hakenut oikeutta käyttää psykoterapeutin nimikesuojattua ammattinimikettä sellaisen koulutuksen perusteella, josta Yhdistyneen kuningaskunnan koulutusjärjestelmään kuuluva yliopisto oli myöntänyt hänelle todistuksen. Valvira hylkäsi hakemuksen. Valviran mukaan koulutuksen käytännön toteuttaminen oli ollut keskeisiltä osiltaan niin puutteellista, ettei koulutusta voitu lainkaan pitää psykoterapeutin ammattiin valmistavana koulutuksena. Koska Valvira ei ollut unionin oikeuden edellyttämällä tavalla selvittänyt tutkintotodistuksen myöntäneen yliopiston kanssa koulutuksen toteuttamiseen liittyviä vakavia epäilyjään, KHO katsoi, ettei Valvira ollut voinut hylätä hakemusta koulutuksen toteuttamiseen liittyvillä perusteilla. Asiaa ei ollut selvitetty tavalla, jota todistuksen todenperäisyyden kyseenalaistaminen edellytti. Asia palautettiin Valviralle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
12.12.2022 15.05
Toimeentulotuen lakkauttaminen ja elatustuen vyöryttäminen tuloksi - AOA:lta huomautus ja hyvitysesitys Kelalle päätöksentekoon liittyvästä lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystäAOA esitti Kelan harkittavaksi, miten se voi hyvittää kantelijalle ja hänen alaikäiselle lapselleen lainvastaisesta menettelystään aiheutuneen toimeentuloturvan vaarantumisen. - Uutiset
20.10.2022 13.39
Esitys automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevaksi erityissääntelyksi eduskunnalleEhdotetut muutokset sekä mahdollistaisivat automaattisen päätöksenteon jatkamisen että loisivat edellytyksiä automaation laajentamiselle tietyissä verotus- ja tulliasioissa. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
30.9.2022 8.00
Hallinto-oikeus: Kaupunginvaltuuston päätös lautakuntien erottamisesta oli hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainenHAO katsoi, että kaupunginvaltuusto oli päätöksellään poikennut kaupungissa muissa vastaavan kaltaisissa tilanteissa noudatetusta hallintokäytännöstä. Kaupunki ei ollut osoittanut, ettei erottamispäätös olisi loukannut tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Valtuuston päätös oli siten hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainen. Koska valtuusto oli valituksenalaisen päätöksen tehdessään ylittänyt jo tällä perusteella harkintavaltansa, valituksenalainen päätös oli lainvastaisena kumottava. (Ei lainvoim. 30.9.2022) - Uutiset
22.9.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukseltaOtto-oikeuden käyttäminen merkitsi sitä, että asiat olivat siirtyneet kokonaan kunnanhallituksen käsiteltäviksi. Valitukset HAO:lle koskivat siten kunnanhallituksen sellaisia päätöksiä, joista ei voitu suoraan tehdä kunnallisvalituksia HAO:lle, vaan näihin otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukselta. Tämän vuoksi HAO:n oli jätettävä valittajan valitukset tutkimatta. Kunnanhallituksen päätöksiin virheellisesti liitetyt valitusosoitukset HAO:een oli poistettava. (Ei lainvoim. 22.9.2022) - Uutiset
19.9.2022 15.30
Hallinto-oikeus: KEHA-keskuksen päätöksistä ei käynyt selvästi ilmi, mitä mahdollisia muita asioita päätöksellä oli ratkaistuHAO totesi, ettei KEHA-keskuksen päätöksistä ilmennyt, mitä muita maksatusjaksoja koskevia maksatushakemuksia KEHA-keskuksessa oli ollut vireillä silloin, kun KEHA-keskus oli päättänyt hylätä nyt kysymyksessä olevan maksatushakemuksen ja oikaisuvaatimuksen. Näiltä osin KEHA-keskuksen päätöksistä ei ollut käynyt selvästi ilmi, mitä mahdollisia muita asioita päätöksellä oli ratkaistu. Päätökset olivat näiltä osin lainvastaisia. Myös päätös olla käsittelemättä vastaisuudessa mahdollisesti vireille tulevia maksatushakemuksia oli lainvastainen. KEHA-keskuksen päätös oli HAO:n ratkaisusta ilmeneviltä osiltaan kumottava. (Ei lainvoim. 19.9.2022) - Uutiset
15.9.2022 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotukipäätöksen antaminen käytettävissä olevien tietojen pohjaltaMikäli toimeentulotukiasiakas on peittänyt pankkitiliotteestaan arkaluonteisiksi katsomiaan tietoja, on Kelan arvioitava, mikä merkitys tällä seikalla on toimeentulotukea määrättäessä. AOA:n huomio asiassa kiinnittyi kuitenkin siihen, että kantelija oli hakemusten vireillä ollessa vastannut Kelan lisäselvityspyyntöihin, että hänen toimittamansa lisäselvityksen tulee riittää ja että hän odottaa lakiin perustuvaa tietoa siitä, miksi hänen toimittamansa selvitys ei riitä, sekä päätöstä hakemukseensa. Tämä oli AOA:n mielestä tulkittava kantelijan ilmoitukseksi siitä, ettei häi tule toimittamaan enempää selvitystä ja että hän odottaa viipymättä perusteltua päätöstä. Näin ollen Kela olisi voinut ratkaista hakemukset viipymättä käytettävissään olleiden tietojen perusteella, eikä jäädä odottamaan lisäselvityspyynnöissään antamansa määräajan päättymistä ja tehdä ratkaisua 7 arkipäivän kuluessa siitä. Kela olisi voinut tarpeelliseksi katsoessaan vielä tiedustella erikseen kantelijalta tämän suostumusta päätöksentekoon käytettävissä olevien tietojen pohjalta. Asiakirjoista ei ilmennyt, että suostumusta olisi tiedusteltu. Kantelijan oikeusturvan mukaista olisi ollut myös antaa hänelle viipymättä perusteltu muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
30.8.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Verotuksen oikaisulautakunta oli voinut jättää yhtiön oikaisuvaatimuksen tutkimattaYhtiön oikaisuvaatimuksessa ei voitu katsoa hallintolain 49 d §:n mukaisesti ilmoitetun, millaista oikaisua siinä vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisulautakunnassa käsillä ollut muutoksenhakuasetelma ei ollut sillä tavoin selkeä ja yksinkertainen, että asian tutkimisen asianmukainen kohdentaminen olisi ollut mahdollista ilman tällaista nimenomaista yksilöimistä. Oikaisulautakunta oli varannut yhtiölle riittävän määräajan täydentää oikaisuvaatimustaan, mutta oikaisuvaatimusta ei ollut täydennetty annetussa määräajassa eikä ennen oikaisulautakunnan päätöksen tekemistä. (Ei lainvoim. 30.8.2022) - Uutiset
19.8.2022 13.02
Oikeusasiamies: Helsingin kaupungin sosiaalitoimi ei pannut täytäntöön hallinto-oikeuden päätöstä ja käsitellyt lapsen asiaa ilman aiheetonta viivytystä siten kuin hallintolaissa ja vammaispalvelulaissa edellytetäänOA saattoi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan tietoon asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen lainvastaisesta viivästyksestä HAO:n päätöksen täytäntöönpanossa ja vaikeavammaisen lapsen palveluasumista koskevan päätöksen tekemisessä. - Uutiset
19.8.2022 11.50
Apulaisoikeusasiamies: Tartuntatautilaissa tarkoitettujen karanteeni- ja eristämispäätösten tiedoksiantoa koskevan sääntelyn ajantasaisuutta ja pandemiatilanteeseen soveltuvuutta tulisi arvioida uudelleenAOA esittää, että STM ryhtyisi toimiin sen selvittämiseksi, millä tavoin lainsäädäntöä olisi perusteltua täsmentää tartuntatautilaissa tarkoitettujen karanteenia ja eristämistä koskevien päätösten tiedoksiantomenettelyjen osalta, samalla turvaten päätöksen kohteena olevan henkilön oikeusturva. - Uutiset
18.8.2022 9.22
KHO: HAO ei ollut voinut vahvistaa psykiatrisen sairaalahoidon jatkamista koskevaa päätöstä, joka oli alistettu HAO:n vahvistettavaksi 3 viikkoa päätöksen tekemisen jälkeen (ään. 3-2)Asiassa oli ratkaistavana, oliko hallinto-oikeus voinut vahvistaa hoidon jatkamista koskevan päätöksen, joka oli alistettu hallinto-oikeuden vahvistettavaksi 3 viikkoa päätöksen tekemisen jälkeen hallinto-oikeuteen saapuneella sairaalan kirjelmällä. KHO katsoi, että hoitoon määräämistä koskevaa päätöstä ei ollut alistettu hallinto-oikeudelle mielenterveyslain 12 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla heti. Päätöksen alistamisessa oli menetelty mielenterveyslain vastaisesti. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja alistettu päätös jätettiin vahvistamatta. - Uutiset
12.8.2022 10.35
Apulaisoikeusasiamies: Helsingin vankila menetteli lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä lähettää valitus karanteenipäätöksestä sähköisesti ei noudatettu - vankiterveydenhuollon yksikkö menetteli lainvastaisesti päätöksen tiedoksiannossaVankila tarjosi kantelijalle valituksen lähettämistä varten kirjekuoren, jossa postimaksu oli valmiiksi maksettu. Vaikka postittaminen jätettiin kantelijan vastuulle, vankilan menettely vastasi käytännössä kutakuinkin sitä, että vankilan henkilökunta olisi toimittanut valituksen tuomioistuimelle postitse. Kantelija kuitenkin vaati, että valitus olisi tullut lähettää sähköisesti. AOA katsoi, että tässä tapauksessa lain edellytys ”viipymättä” tarkoitti, että valitus, joka sisälsi vaatimuksen täytäntöönpanon keskeyttämisestä, olisi tullut toimittaa kantelijan pyytämin tavoin sähköisesti. Helsingin vankila oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä ei noudatettu. Päätöksen tiedoksiannon osalta AOA katsoi, että vankiterveydenhuollon yksikkö oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijalle oli vasta 19.2.2021 annettu kirjallisena tiedoksi päätös, joka oli tehty 3.2.2021, jonka voimassaoloaika päätöksen mukaan oli 3.–17.2.2021 ja joka lisäksi on laadultaan sellainen, että se voidaan panna täytäntöön heti muutoksenhausta huolimatta, jolloin siihen tulisi olla mahdollisuus hakea täytäntöönpanon kieltoa tai keskeytystä. - Uutiset
29.7.2022 8.00
Hallinto-oikeus hylkäsi yhdistyksen valituksen valtionavustuksen osittaisesta takaisinperinnästäHAO ei muuttanut STM:n päätöstä, jolla se oli hylännyt Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry:n oikaisuvaatimuksen, joka oli koskenut STM:n päätöstä 12.11.2020, jolla oli päätetty periä osittain takaisin yhdistykselle vuodelle 2018 myönnetty valtionavustus korkoineen. (Ei lainvoim. 29.7.2022) - Uutiset
25.7.2022 12.30
Oikeusasiamies: Esteellisyysväitteen johdosta olisi ollut perusteltua tehdä esitutkintalain 11 luvun 1 §:n mukainen kirjallinen esitutkintapäätösOA:n käsityksen mukaan tässä tapauksessa esitutkintapäätöksen tekemisen puolesta puhui se, ettei kyse ollut tavanomaisesta tai rutiiniluonteisesta päätöksestä vaan ratkaisusta, joka koski esitutkinnan toimittamisen perusedellytyksiä. Tässä tapauksessa poliisilta oli myös nimenomaisesti pyydetty kirjallista ja perusteltua päätöstä. - Uutiset
20.6.2022 8.00
Kirjallinen eristämis- ja karanteenipäätös on annettava viipymättä - Sodankylälle huomautus hallintolain rikkomisestaLapin AVI antoi perjantaina 16.6. Sodankylän kunnalle huomautuksen hallintolain rikkomisesta. Sodankylän kunnassa ei ole annettu suullisista eristämis- ja karanteenipäätöksistä kirjallisia päätöksiä viipymättä. Kirjallinen päätös tehtiin pahimmillaan neljän viikon viiveellä. Eduskunnan oikeusasiamies on ratkaisukäytännössään katsonut, että eristämispäätöksissä jo neljän päivän viive on liian pitkä. - Uutiset
17.6.2022 12.10
JFT:ssä vertaillaan Suomen ja Ruotsin hallintoprosessilakien välisiä eroja viittauskäytännössäHallintotuomioistuinten tehtävänä on sekä Suomessa että Ruotsissa ratkaista viranomaisten päätöksiin kohdistuvia valituksia. Molempien maiden valituslupajärjestelmissä on yhtäläisiä piirteitä, kuten oikeudenkäymiskaaren säännösten ajoittainen soveltaminen oikeudenkäynneissä hallintotuomioistuimissa. Miksi sekä Suomen että Ruotsin hallintoprosessilaeissa on päädytty käyttämään suoria viittauksia oikeudenkäymiskaaren säännöksiin sen sijaan, että säännökset löytyisivät suoraan hallintoprosessilaeista? Miten viittauksia käytetään ja onko niiden käyttö muuttunut hallintoprosessilakien uudistamisen yhteydessä? Näihin kysymyksiin vastaa Michaela Ribbing, hallinto-oikeuden lehtori Tukholman yliopistosta, referee-artikkelissaan "Hänvisningar i förvaltningsprocessuell lagstiftning – en svensk-finsk jämförelse", joka on julkaistu JFT:n 2/2022 numerossa. - Uutiset
16.6.2022 10.30
KHO: Eläinsuojeluyhdistys ei ollut asianosainen purkuhakemuksen kohteena olevassa asiassa, eikä sillä näin ollut oikeutta hakea KHO:n päätöksen purkamistaValvontaeläinlääkärin päätöksen mukaan A:n omistaman koiran omistusoikeus oli siirretty A:lta löytöeläintalolle, jonka toiminnasta eläinsuojeluyhdistys vastasi. Asiassa oli ratkaistavana, oliko eläinsuojeluyhdistyksellä oikeus hakea KHO:n päätöksen purkamista. - Uutiset
3.6.2022 9.30
KHO arvioi oliko sosiaaliviranomainen voinut mainitsemillaan perusteilla hylätä vaikeavammaisen hakemuksen, ja toisaalta, oliko HAO voinut velvoittaa kaupungin myöntämään haetun vuosikiintiön (ään. 3-2)KHO totesi, että että viranhaltijan ja jaoston päätöksistä ei käynyt riittävän selvästi ilmi, millä tavoin A:n yksilöllisiä olosuhteita oli hakemusta ja oikaisuvaatimusta ratkaistaessa arvioitu, kun erityisesti otettiin huomioon hänen esittämänsä selvitys sähköpyörätuolin käyttömahdollisuudesta. Kun jaoston valituksessakaan ei ollut selvitetty, minkä tyyppisiä syitä hallintokäytännössä on pidetty soveltamisohjeen mukaisesti perusteltuina, asiassa ei ollut edellytyksiä arvioida, oliko vuosikiintiön myöntämiskriteereitä sovellettu asianmukaisesti ja ottaen huomioon hallinnon oikeusperiaatteet. Tästä ei kuitenkaan seurannut, että HAO:n olisi tullut oman yksilökohtaisen arvionsa perusteella velvoittaa kunta myöntämään haettu kunnan soveltamisohjeeseen perustuva vuosikiintiö. Asiassa mainituilla perusteilla asia oli palautettava sosiaali- ja terveyslautakunnan jaostolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
16.3.2022 12.36
Työryhmä: Automaattisessa päätöksenteossa on turvattava virkavastuu ja hyvän hallinnon toteutuminenVM:n asettama työryhmä ehdottaa, että tiedonhallintalakiin lisätään säännökset automaattisten päätöksentekoprosessien kehittämisestä, käyttöönottamisesta ja valvonnasta. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että digipalvelulaissa selkeytetään hallinnon asiakkaille neuvontaa antavien chatbottien sääntelyä. - Uutiset
1.2.2022 12.00
Apulaisoikeuskansleri saattoi Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston tietoon käsityksensä työkokeilua koskevan kielteisen ratkaisun perustelemisesta työnhakijalle kirjallisestiTE-toimiston ratkaisuun työkokeiluun ohjaamista koskevassa asiassa ei voi hakea muutosta tai oikaisua. Apulaisoikeuskansleri totesi, että tästä huolimatta hakijan tulee saada tietoonsa erityisesti kielteisen ratkaisun perustelut. Ratkaisun ja sen perustelujen saaminen kirjallisessa muodossa takaa sen, että ratkaisuun tyytymättömällä on tosiasialliset edellytykset saada tietoonsa ratkaisun perustelut, ja vaikka asiassa ei voisi hakea muutosta, hakijalla on mahdollisuus pyytää asian uudelleen käsittelyä hallintolain mukaisesti. - Uutiset
25.1.2022 13.40
Apulaisoikeuskansleri: Kelan vaatimat selvitykset lääkkeiden tarpeellisuudestaApulaisoikeuskansleri saattoi Kelan tietoon käsityksensä, jonka mukaan toimeentulotukilain mukaan ei ole mahdollista tehdä kielteistä päätöstä ennakolta ajalle, jolle toimeentulotukea ei ole edes haettu. - Uutiset
7.1.2022 12.32
Apulaisoikeusasiamies: Oulun kaupunki menetteli lainvastaisesti laiminlyödessään kirjallisten karanteenipäätösten laatimisen ja lähettämisen karanteeniin asetetuilleOulun kaupunki oli menetellyt lainvastaisesti laiminlyödessään lähettää päätöksen eristämisestä viipymättä tiedoksi. Lisäksi AOA kiinnitti Oulun kaupungin huomiota siihen, että karanteeniin ja eristykseen määrätyille henkilöille tulee antaa selkeät ohjeet päätösten merkityksestä sekä yhteystiedot, josta on mahdollista saada lisätietoja tarvittaessa. Oulun kaupunki oli lausunnossaan todennut, että karanteeniin määrätyille ei tehdä kirjallista päätöstä, ellei karanteeniin määrättyä ole pidätetty työstä tai opiskelusta. Todistuksen karanteenista saa vain pyytämällä. Menettelyn syyksi oli todettu päätösten suuri määrä. AOA piti Oulun kaupungin menettelyä lainvastaisena. AOA pyysi Oulun kaupunkia ilmoittamaan hänelle 28.2.2022 mennessä, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt päätöksen johdosta. - Uutiset
21.12.2021 14.30
EUT: Unionin oikeus ei ole esteenä sille, että jäsenvaltion ylin yleinen tuomioistuin ei voi kumota kyseisen jäsenvaltion ylimmän hallintotuomioistuimen unionin oikeuden vastaisesti antamaa tuomiotaTämä ei kuitenkaan vaikuta tällaisen rikkomisen vuoksi vahinkoa kärsineiden henkilöiden mahdollisuuteen vaatia asianomaiselta jäsenvaltiolta korvausta. - Uutiset
16.12.2021 13.10
Apulaisoikeusasiamies: Kirjallinen päätös kiireellisestä sijoittamisesta on tehtävä viipymättä suullisen päätöksen tekemisen jälkeen - kantelija ja hänen 17-vuotias lapsensa olivat tosiasiassa menettäneet mahdollisuutensa hakea kiireelliseen sijoitukseen muutosta tai täytäntöönpanokieltoaKun kantelijan lapsen kiireellistä sijoittamista koskeva päätös oli tehty yhden kuukauden ajalle 30.8.2021-28.9.2021 ja sitä koskeva kirjallinen päätös oli annettu asianosaisille tiedoksi vasta 27.9.2021, tarkoitti se, että kantelija ja hänen 17-vuotias lapsensa olivat tosiasiassa menettäneet mahdollisuutensa hakea kiireelliseen sijoitukseen muutosta tai täytäntöönpanokieltoa. AOA totesi, että lastensuojelun viranomaisen on pystyttävä huolehtimaan siitä, että lain edellyttämät kirjalliset päätökset tehdään ja annetaan tiedoksi oikea-aikaisesti siinäkin tilanteessa, että alkuperäisen suullisen päätöksen tehnyt viranhaltija ei olisi enää viranomaisen palveluksessa. AOA antoi Etelä-Savon sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymälle huomautuksen vastaisen varalle asiassa selostetusta lainvastaisesta menettelystä kirjallisen päätöksen tekemisessä ja sen tiedoksiannossa. - Uutiset
7.12.2021 14.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Huostaanotetun nuoren oikeusturvaa ja oikeuksia olisi edistänyt se, että hänen suullisesti esittämänsä vaatimus olisi kirjattu vireille tulleeksi hakemukseksiApulaisoikeusasiamiehen sijaisen mielestä nuoren oikeusturvaa ja oikeuksia olisi edistänyt se, että hänen suullisesti esittämänsä vaatimus olisi kirjattu vireille tulleeksi hakemukseksi ja viranomaiselle kuuluvan asian selvittämisvelvollisuuden mukaisesti nuorelta olisi tarvittaessa pyydetty lisäselvitystä vaatimuksen perusteista. Tämän jälkeen asiassa olisi voitu tehdä päätös sen faktamateriaalin perusteella, joka kuntayhtymällä olisi ollut päätöksentekohetkellä käytettävissään. Päätös oli tarvittaessa voitu saattaa HAO:n arvioitavaksi. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti kuntayhtymän huomiota siihen, mitä hän totesi (kohdassa 3.3) asian suullisesta vireille panosta. - Uutiset
18.11.2021 12.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valviran menettely tietopyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Valviran ylilääkärin huomiota tietopyyntöjen käsittelyyn julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudella. Hän saattoi lisäksi Valviran ja ylilääkärin tietoon näkemyksensä siitä, että tietopyynnön tekijälle asetetaan määräaika asian siirtämistä viranomaisen käsiteltäväksi koskevan pyynnön esittämiselle. - Uutiset
19.10.2021 10.37
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valitusasian lähes kahden vuoden käsittelyaika hallinto-oikeudessa oli kohtuuttoman pitkäApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi HAO:n tietoon käsityksensä, että kantelijoiden valitusasian lähes kahden vuoden käsittelyaika oli kohtuuttoman pitkä ottaen huomioon perustuslaissa turvatun oikeuden saada asiansa käsiteltyä ilman aiheetonta viivytystä. Hänen arvionsa mukaan asiaa ei ollut käsitelty ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
12.10.2021 9.00
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin lastensuojelun huomiota kirjallisen muutoksenhakukelpoisen päätöksen antamiseen ja tiedoksiantoonMyös kantelijalle alaikäisen tyttärensä (17 v.) huoltajana olisi tullut antaa oma-aloitteisesti ja ilman aiheetonta viivytystä kirjallinen muutoksenhakukelpoinen päätös hänen tyttärelleen hakemastaan asumisen tuesta sosiaalihuoltolain ja hallintolain mukaisesti. - Uutiset
28.9.2021 14.14
Apulaisoikeusasiamies: Kaupungin sosiaali- ja terveystoimi menetteli lainvastaisesti jättäessään lapsen mielipiteen ja edun huomioimatta biologisten vanhempien tapaamisissaAOA katsoi kaupungin sosiaali- ja terveystoimen menetelleen lainvastaisesti siinä, että he olivat vastoin perus- ja ihmisoikeutena turvattua oikeutta, ja lastensuojelulain sekä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain määräyksiä jättäneet lapsen mielipiteen ja edun huomioimatta biologisten vanhempien tapaamisissa, ja toteuttaneet tapaamisia tavalla, joka oli ollut omiaan vaarantamaan lapsen terveyttä ja kehitystä. AOA katsoi lisäksi kaupungin sosiaali- ja terveystoimen toimialan menetelleen lainvastaisesti alentaessaan perhehoitajien hoitopalkkiota yksipuolisella päätöksellä. - Uutiset
20.9.2021 14.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän jätti lakisääteisen velvollisuutensa täyttämättä peruuttaessaan perhevalmennusryhmät koronaviruspandemian vuoksiApulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen lakisääteisen velvollisuuden laiminlyönnistä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. - Uutiset
12.8.2021 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssäApulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan hyvän hallinnon perusteisiin kuuluva luottamuksensuoja edellyttää, että TE-hallinto tiedottaa avoimesti asiakkailleen, milloin heidän asiansa on käsitelty automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. TE-hallinnon asiakaspalvelun asianmukaista toteutumista edistäisi se, että TE-hallinnon kanssa asioivilla olisi asianmukainen tieto siitä, että asia on ratkaistu automaattisessa päätöksentekomenettelyssä. - Uutiset
30.7.2021 11.00
Apulaisoikeusasiamies: Nuorisokodin menettely lapsen kiinnipidossa, oikeusasiamiehen tiedonsaantioikeus ja viittaus tuomioistuinmaksulakiinKantelija arvosteli sijaishuoltopaikassa nuorisokodissa tehtyä kiinnipitoa. Kirjoituksen mukaan hänelle syntyi kiinnipidosta vammoja. Apulaisoikeusasiamies käsitteli ratkaisussaan yleisesti kiinnipidon edellytyksiä, kiinnipidosta mahdollisten syntyneiden vammojen tutkimista, kiinnipidosta tehdyn päätöksen kirjaamista ja perustelemista sekä rajoitustoimenpiteestä keskustelemista lapsen kanssa jälkikäteen. Apulaisoikeusasiamies piti asiassa myös aiheellisena korostaa oikeusasiamiehen tietojensaantioikeutta ja sen merkitystä kantelujen tutkimisessa. Apulaisoikeusasiamies kiinnitti lisäksi huomiota nuorisokodissa tehtyjen rajoituspäätösten valitusosoituksiin. Siltä osin kuin rajoituspäätöksistä oli voinut valittaa HAO:een, sisältyi päätöksiin liittyviin valitusosoituksiin seuraava maininta: ”Hallinto-oikeuden perimistä oikeudenkäyntimaksuista säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015)”. Apulaisoikeusasiamiehen mielestä valitusosoituksia tulisi pikaisesti täydentää siten, että siitä ilmenee myös tuomioistuinmaksulain mukainen valituksen maksuttomuus. - Uutiset
12.5.2021 9.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kelan menettely toimeentulotukiasiassa, tietopyyntöön vastaamisessa ja valituskelpoisen päätöksen antamisessaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota asioiden asianmukaiseen käsittelyyn ja päätösten perustelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla. Lisäksi hän kiinnitti Kelan huomiota hallintolain ja julkisuuslain säännösten noudattamiseen tietopyyntöihin vastaamisessa ja valituskelpoisen päätöksen antamisessa niihin. - Uutiset
10.5.2021 9.25
Asiamiehen työnantajan toimisto muutti uuteen osoitteeseen - KHO katsoi yhtiön saaneen hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksiA Oy esitti KHO:lle 8.10.2020 toimittamassaan valituslupahakemuksessa ja valituksessa, että sen asiamiehen työnantajan toimisto oli muuttanut uuteen osoitteeseen 1.2.2020 ja että asiamies ei ollut saanut asiamiehen vanhaan osoitteeseen lähetettyä kirjettä vaan päätös oli saatu tiedoksi vasta 11.9.2020, kun asiamies oli sitä erikseen HAO:lta pyytänyt. KHO katsoi, että HAO oli voinut antaa päätöksensä tiedoksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 90 §:n 1 momentin mukaisesti tavallisena tiedoksiantona. Pelkkä A Oy:n ilmoitus siitä, ettei se ollut lainkaan saanut päätöstä, ei ollut riittävä näyttö tiedoksisaannin tapahtumisesta myöhemmin kuin seitsemäntenä päivänä mainitun päätöksen lähettämisestä. Siten A Oy:n oli katsottava saaneen päätöksen tiedoksi 6.3.2020. KHO hylkäsi yhtiön valituslupahakemuksen ja jätti valituksen tutkimatta. - Uutiset
20.4.2021 12.45
Oikeuskansleri: Kelan automaattisesta päätöksenteosta tarve säätää laillaOikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan Kelan automaattiseen päätöksentekoon liittyvä erityislainsäädännön tarve on selvitettävä joutuisasti. Toimiva ja riittävä yleis- ja erityislainsäädäntö olisi keino varmistaa automaattiseen päätöksentekoon ja automaattisiin päätöksentekojärjestelmiin kuuluva hyvä hallinto ja asiakkaiden oikeusturva. Digitalisaation lisääminen ja kehittäminen on keskeinen tavoite hallinnossa. Puutteellinen sääntely aiheuttaa kuitenkin ongelmia muun muassa siksi, että se hidastaa digitalisaatioon liittyvää kehitystyötä. - Uutiset
13.4.2021 14.06
Oikeusasiamieheltä huomautus Kymsotelle lainvastaisesta menettelystä oikaisuvaatimuksen käsittelyssä, ja laiminlyönnistä antaa ylimmälle laillisuusvalvojalle tämän laillisuusvalvontatehtävän toteuttamiseksi asianmukaiset tiedot ja selvityksetKantelija arvosteli Kymenlaakson keskussairaalan menettelyä asiakasmaksuasiassaan. Kantelun mukaan kantelija ei ollut hoitonsa aikana saanut erityisruokavalionsa mukaisia aterioita, mutta ateriat olivat kuuluneet häneltä hoidosta perittävään maksuun. Kantelija oli pyytänyt laskun huojennusta ja saanut asiassa kielteisen päätöksen. Kantelija oli tehnyt päätökseen oikaisupyynnön, johon hän ei ollut saanut ratkaisua. - Uutiset
13.4.2021 8.00
Oikeusasiamies arvioi yleisellä tasolla palvelukeskuksen päätöksentekomenettelyä ja käytäntöjä vammaisten lasten itsemääräämisoikeuden rajoittamisessaOA saattoi Kolpeneen palvelukeskuksen kuntayhtymän tietoon asiassa esittämänsä näkökohdat vammaisten lasten perusoikeuksien rajoittamisesta ja rajoitustoimenpiteiden käyttöä koskevasta menettelystä sekä päätöksenteosta. OA lähetti päätöksensä STM:lle tiedoksi ja huomioon otettavaksi itsemääräämisoikeutta koskevan lainsäädännön valmistelussa. - Uutiset
9.4.2021 10.40
KHO: Arvonlisäveron maksuunpanoa koskevan päätöksen perustelut olivat voineet olla päätöksen liitteenä olevassa verotarkastuskertomuksessaAsiassa oli kysymys siitä, oliko mainitut maksuunpanopäätökset perusteltu AVL 219 a §:ssä (877/2012) edellytetyllä tavalla. KHO viittasi hallintolain 44 §:ää koskeviin esitöihin (HE 72/2002 vp), joiden mukaan päätöksen perustelut voidaan ottaa myös päätöksen liitteeksi ja joiden mukaan tällaista liitettä voidaan pitää päätöksen kiinteänä osana, vaikka kysymyksessä olisikin muodollisesti erillinen asiakirja. Vaikka asiassa oli hallintolain säännöksen sijaan sovellettava AVL:n päätösten perustelemista koskevaa säännöstä, ei ollut perusteita katsoa, että verovelvollisen oikeusturva tai mahdollisuus muutoksenhakuun myöskään arvonlisäveroasiassa vaarantuisi sen vuoksi, että maksuunpanoa koskevan päätöksen perustelut ovat päätöksen liitteenä olevassa verotarkastuskertomuksessa. Verohallinnon mainittu päätösten perustelemista koskeva menettely ei ollut lain vastainen. - Uutiset
7.4.2021 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Kantelijalle olisi tullut antaa päätös tuetusta asumisestaHallintolaista tai sen esitöistä ei saa tukea tulkinnalle, jonka mukaan hallinnon asiakkaan tulisi erikseen pyytää asiaansa valituskelpoista päätöstä. - Uutiset
29.3.2021 9.10
Oikeusasiamies: Kaupungin varhaiskasvatuksen olisi tullut tehdä kantelijan lapsen varhaiskasvatushakemuksen ja esitettyjen kotona järjestettävää päivähoitoa koskevien vaatimusten johdosta oikaisuvaatimuskelpoinen päätösPäätös olisi tullut tehdä varhaiskasvatuspaikan hakemiselle varatun ajan eli 4 kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta. Näin menetellen kantelija olisi halutessaan voinut saattaa varhaiskasvatuksen järjestämistä koskevan asian oikaisuvaatimuksia käsittelevän kaupungin toimielimen tutkittavaksi. OA katsoi, että kaupungin ruotsinkielinen varhaiskasvatus oli laiminlyönyt hallintolain ja varhaiskasvatuslain mukaisen päätöksentekovelvollisuuden asiassa. - Uutiset
7.1.2021 9.19
KHO: Vammaispalvelupäällikön päätöksellä ei ollut voitu asettaa asumisyksiköitä koskevaa vierailukieltoa - päätöstä oli pidettävä valituskelpoisena ratkaisunaPäätöstä oli perusteltu tartuntatautilain 17 §:llä ja siinä oli viitattu muun ohella STM:n koronavirustartuntojen torjumiseksi antamiin ohjeisiin. Vierailukiellon antaminen merkitsi pitkälle menevää puuttumista asumisyksikön asukkaiden yksityiselämän ja perhe-elämän suojaan. Tartuntatautilain 17 §:ssä ei ollut säädetty toimivallasta ryhtyä toimenpiteisiin, joilla rajoitettiin perusoikeuksia. Vammaisten asumisyksikköä koskevaa vierailukieltoa ei ollut voitu antaa pykälässä tarkoitettuna hoitoon liittyvien infektioiden torjuntatoimenpiteenä. Näin ollen vammaispalvelupäällikön päätöksellä ei ollut voitu asettaa vierailukieltoa. Päätös oli lainvastainen. - Uutiset
5.1.2021 8.47
Lääkekuluja koskeva päätöksenteko toimeentulotukiasiassa HAO:n päätöksen jälkeen - apulaisoikeusasiamies arvioi Kelan päätöksentekoon liittyvää menettelyäApulaisoikeusasiamies totesi ratkaisussaan mm., ettei hallinto-oikeuksilla ole käytettävissään vastaavaa asiantuntemusta toimeentulotukivalituksia käsitellessään, mutta ne yhtä kaikki käyttävät viimekätistä tuomiovaltaa tälläkin alueella. Apulaisoikeusasiamies ei pidä poissuljettuna, että tästä asetelmasta johtuen HAO:t saattavat soveltaa osin eri päätöksentekokriteereitä kuin Kela. Kuten nyt käsillä olleessa tilanteessa, tästä voi aiheutua merkittäviä haasteita toimeentulotuen hakijan kannalta, jos Kela – joka perustellusti samalla huolehtii oman ratkaisukäytäntönsä yhdenmukaisuudesta – arvioi asiaa eri tavalla kuin HAO palautuspäätöksessään. Tämä tietty epäsymmetria päätöksentekoelementeissä on omiaan korostumaan esimerkiksi säännöllisesti toistuvien terveydenhoitomenojen kohdalla, joihin liittyen sama asiakas saattaa hakea toimeentulotukea ja tehdä niihin liittyviä valituksia HAO:een toistuvasti, vaikkapa erikseen joka kuukauden toimeentulotukipäätöstä koskien. - Uutiset
3.12.2020 9.20
KHO:lta ratkaisut puutteellisten toimeentulotukivalitusten täydentämisestä ja tutkimisestaKHO:2020:134: Valituskirjelmien suppeus oli puoltanut sitä, että asian selvittämiseksi muutoksenhakijalle oli ollut syytä varata mahdollisuus täydentää valitustaan.
KHO:2020:135: HAO oli menetellyt virheellisesti jättäessään B:n valitukset tutkimatta ilman, että häntä oli pyydetty täydentämään valitustaan. - Uutiset
25.11.2020 11.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Schengen-viisumin epäämismenettelystä toisen jäsenvaltion vastustettua viisumin myöntämistäJäsenvaltion, joka päättää evätä Schengen-viisumin toisen jäsenvaltion vastustettua sen myöntämistä, on ilmoitettava päätöksessään jäsenvaltio, joka on tällaisen vastustuksen esittänyt, tähän vastustukseen pohjautunut nimenomainen epäämisperuste ja tämän mukana tarvittaessa kyseisen vastustuksen syyt. - Uutiset
17.11.2020 14.59
Hallinto-oikeus kumosi liikenneliikelaitoksen yksikön johtajavalinnanPäätökset oli kumottava virheellisessä järjestyksessä syntyneinä. Kunnallisvalitus. (Ei lainvoim. 17.11.2020) - Uutiset
23.10.2020 9.44
Ammatti- ja aikuisopiston rehtorin päätöksessä muuttaa valittajan viranhoitomääräykseen kirjattu hinnoittelutunnus toiseksi oli kyse valittajan etua ja oikeutta koskevasta päätöksestä - oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää tutkimattaHAO katsoi, että Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtorin päätöksessä 26.9.2018, jolla rehtori oli muuttanut valittajan viranhoitomääräykseen kirjatun hinnoittelutunnuksen toiseksi hinnoittelutunnukseksi 1.10.2018 lähtien ja jolla valittajan tehtäväkohtaista palkkaa oli samalla muutettu, oli ollut kyse valittajan etua ja oikeutta koskevasta päätöksestä, joka oli valituskelpoinen. Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan ei olisi tullut jättää valittajan oikaisuvaatimusta tutkimatta. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös oli lainvastainen ja loukkasi siten valittajan oikeutta. Sen vuoksi HAO kumosi lautakunnan päätöksen ja palautti sen lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoima 23.10.2020) - Uutiset
27.7.2020 9.00
Apulaisoikeusasiamies arvioi sosiaalitoimen menettelyä lapsen sijaishuoltoon liittyvissä asioissaApulaisoikeusasiamies kiinnitti kunnan sosiaali- ja terveystoimen huomiota asiaan osallisten kuulemisesta ja siihen liittyvien kirjausmerkintöjen tekemisestä sanottuun, yhteydenottoihin vastaamisesta, lapsen asiakirjojen ylläpitämisestä ja lapsen oikeudesta sosiaalityöntekijään todettuun sekä päätöksentekovelvollisuudesta sanottuun. - Uutiset
17.7.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies kiinnitti Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vakavaa huomiota viranomaisen velvollisuudesta tehdä yhteistyötä asiaan osallisten kanssa sekä sen velvollisuudesta viime kädessä tehdä yhteydenpidon rajoittamisesta valituskelpoinen päätösKoska Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä on selvityksessään ilmoittanut kiinnittävänsä jatkossa huomiota lastensuojelulain säännösten noudattamiseen, apulaisoikeusasiamies tyytyi kiinnittämään Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän vakavaa huomiota (kohdassa 3.2) todettuun viranomaisen velvollisuudesta tehdä yhteistyötä asiaan osallisten kanssa sekä sen velvollisuudesta viime kädessä tehdä yhteydenpidon rajoittamisesta valituskelpoinen päätös. Lisäksi apulaisoikeusasiamies kiinnitti Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän huomiota yleisellä tasolla (kohdassa 3.3) lapsen ja lapselle läheisten tapaamisten suunnittelusta ja asiakassuunnitelmaan kirjaamisesta sanottuun. - Uutiset
18.6.2020 14.00
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta kyläyhdistyksen valituksen siitä, että tuulivoimapuistohankkeeseen on sovellettava ympäristövaikutusten arviointimenettelyäKyläyhdistys ry ei ollut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 37 §:ssä tarkoitettu hankkeesta vastaava, joka sai hakea muutosta arviointimenettelyn soveltamista koskevaan päätökseen. Koska päätökseen ei saanut muutoin erikseen hakea valittamalla muutosta, kyläyhdistys ry:n valitus oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 18.6.2020) - Uutiset
4.6.2020 13.43
Kelalle huomautus lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystä toimeentulotukihakemuksen käsittelyssäApulaisoikeusasiamies katsoi, että kantelijan toimeentulotukihakemuksen käsittely oli ollut huolimatonta ja lainvastaista. Apulaisoikeusasiamies korosti, että voidakseen toteuttaa laissa säädetyt velvollisuutensa viranomaisen on järjestettävä esimerkiksi asiakirjahallintonsa siten, että se pystyy seuraamaan asiakirjojen liikkumista ja niiden käsittelytilannetta viranomaisen sisällä. Tällä varmistetaan osaltaan asioiden joutuisa käsittely viranomaisessa. Apulaisoikeusasiamies korosti myös sitä, että toimihenkilöiden tiedossa tulee olla se, että tulorekisteristä saatavien tietojen odottaminen ei ole peruste toimeentulotukilain edellyttämän määräajan ylittymiselle ja toimihenkilöiden tulee myös noudattaa näitä viranomaisia omia määräyksiä. - Uutiset
22.5.2020 14.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Potilaan yhteydenpidon rajoittamisessa meneteltiin lainvastaisestiKantelija arvosteli HYKS Psykiatriakeskusta siitä, ettei hänelle ollut annettu päätöstä hänen yhteydenpitonsa rajoittamisesta poikaansa, joka oli sairaalassa hoidettavana. Kantelijan mukaan hänet oli määrätty potilaan edunvalvojaksi sekä potilaan hoitoa että taloudellisia asioita varten. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi, että HYKS Psykiatriakeskuksessa oli menetelty lainvastaisesti, kun kantelijan ja potilaan yhteydenpidon rajoittamisesta tehtyä päätöstä ei ollut laadittu eikä annettu tiedoksi mielenterveyslain mukaisesti. - Uutiset
22.4.2020 14.19
Hallinto-oikeus kumosi Suojelupoliisin ylietsivän vakituiseen virkaan nimittämisestä tehdyn päätöksen lainvastaisenaHAO totesi, että että hallintopäätöksen perusteiden tulee ilmetä päätöksestä riittävän selvästi ja avoimesti. Nimityspäätöksestä ja sitä valmisteltaessa laaditusta nimitysmuistiosta ilmenevän valintamenettelyn tulee osoittaa, että hakijoita on nimitysmenettelyn kuluessa tosiasiassa vertailtu keskenään. Virkanimitystä koskevassa päätöksenteossa ei ole riittävää, että nimittävä viranomainen esittää ainoastaan johtopäätöksensä päätöksen perusteena olevista tiedoistaan. Suojelupoliisi ei ollut valituksenalaisessa päätöksessä eikä nimitysmuistiossa riittävällä tavalla selvittänyt, että valituksenalainen päätös olisi perustunut PL 125 §:n 2 momentin edellyttämään hakijoiden keskinäiseen vertailuun, jossa on otettu huomioon hakijoiden tasapuolisen kohtelun vaatimus. Päätös oli siten lainvastaisena kumottava ja nimitysasia palautettava Suojelupoliisille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim 22.4.2020) - Uutiset
14.4.2020 11.30
Hallinto-oikeus jätti tutkimatta mielenosoituskulkueen kieltämisestä tehdyn valituksenKoska päätöstä ei ollut kohdistettu A:han tai B:hen eikä se muutoinkaan vaikuttanut hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla välittömästi heidän oikeuteensa, etuunsa tai velvollisuuteensa, A:lla ja B:llä ei ollut valitusoikeutta asiassa. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt, että A tai B olisivat edustaneet jotain toista, asiassa mahdollisesti valittamaan oikeutettua tahoa. Näin ollen A:n ja B:n valitukset oli jätettävä tutkimatta. HAO totesi selvyyden vuoksi, ettei asiaa ollut syytä arvioida toisin myöskään sen vuoksi, että jokaisella on kokoontumislain 6 §:n mukaan oikeus osallistua yleiseen kokoukseen. HAO hylkäsi A:n esittämän poliisin lausunnon liiteasiakirjoja koskevan asiakirjapyynnön siltä osin kuin kyse oli ei-julkisista asiakirjoista. (Ei lainvoim. 14.4.2020) - Uutiset
4.3.2020 9.30
Oikeusasiamiehen ratkaisu poliisilaitoksen menettelystä sen käsitellessä esitutkinnasta tehtyä kanteluaKantelija kertoi tehneensä vuonna 2016 oikeusasiamiehelle kantelun Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen menettelystä. Kantelijan mukaan hänen kiinteistöönsä kohdistuneet rikokset oli jätetty tutkimatta. Asiassa ei ollut tapahtunut mitään edistymistä, vaikka poliisilaitokselta oli toisin luvattu. Kantelija pyysi, että asiakokonaisuus siirretään joko Helsingin poliisilaitoksen tai keskusrikospoliisin tutkittavaksi. Kantelija oli liittänyt kantelunsa oheen apulaisoikeusasiamiehen päätöksen, jolla hänen aiempi kantelunsa oli siirretty Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen käsiteltäväksi. Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen totesi, ettei oikeusasiamiehellä ole toimivaltaa määrätä yksityishenkilön tekemäksi epäiltyjen rikosten tutkintajärjestelyistä eikä oikeusasiamies voi määrätä esitutkintojen siirtämisestä. Poliisilaitoksen menettelystä sille vuonna 2016 siirretyssä asiassa oikeusasiamies totesi, että kantelijan asia, jossa poliisien epäiltiin toimineen virkavelvollisuuksiensa vastaisesti olisi pitänyt siirtää syyttäjän arvioitavaksi ns. poliisirikosmenettelyyn ja että, poliisilaitos menetteli hallintolain vastaisesti, kun se ei ollut tehnyt asiassa kirjallista ratkaisua ja antanut tätä kantelijalle tiedoksi. - Uutiset
7.2.2020 8.00
Hallinto-oikeus: Päätös luokanopettajan irtisanomisesta oli lainvastainenTyönantajan irtisanomiselle esittämät syyt eivät kokonaisuutenakaan arvioiden muodostaneet asiallista ja painavaa perustetta irtisanomiselle. Päätös opettajan irtisanomisesta oli siten lainvastainen. Asian tultua asiassa lausutuilla perusteilla ratkaistuksi muista valitusperusteista ei ollut enää tarpeen lausua. - Uutiset
3.2.2020 11.25
KHO kumosi terveystarkastajan viran täyttämisestä annetun hallinto-oikeuden päätöksenHAO ei ollut päätöksessään ottanut kantaa siihen, oliko ansiovertailu tapahtunut asianmukaisesti ja oliko virkaan valittu A ollut hakijoista ansioitunein. Näin ollen KHO:lla ei ollut myöskään riittäviä perusteita arvioida sitä, oliko terveystarkastajan virantäyttö tapahtunut tasapuolisen, syrjimättömän ja riittävän valmistelun perusteella. HAO ei ollut ottanut kantaa C:n esittämiin muihinkaan valitusperusteisiin, jotka koskivat sen arvioimista, oliko lautakunta toiminut terveystarkastajan valinnassa yleisten nimitysperusteiden vastaisesti ja syrjivästi. HAO:n päätös kumottiin. Asia palautettiin HAO:lle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
20.1.2020 13.22
Oikeusasiamies: KHO:n twiitti ”Lääkekannabis ei kuulu perustoimeentuloon” oli liian yleistäväVaikka prejudikaattien sisältämät oikeusohjeet ovat usein tulkinnanvaraisia ja mahdollistavat erilaisia perusteltavissa olevia tulkintanäkemyksiä, ratkaisun sisältöä ei oikeusasiamiehen käsityksen mukaan ollut tässä tapauksessa voitu tiivistää twiittiin ”Lääkekannabis ei kuulu perustoimeentuloon” antamatta liian yleistävää kuvaa ratkaisun sisällöstä. Oikeusasiamies pitää mahdollisena, että joillekin lukijoille saattaa muodostua twiitin ja kuvan perusteella mielikuva siitä, että kannabislääkevalmisteiden hankintaan on KHO:n linjauksen jälkeen turha hakea toimeentulotukea eikä kielteisistä ratkaisuista kannata valittaa eteenpäin. Oikeusasiamiehen käsityksen mukaan KHO:ssa on aihetta pohtia myös sitä, onko ratkaisujen sisältämiä oikeusohjeita ylipäätänsä välttämätöntä yrittää tiivistää twiitteihin vai olisiko ratkaisun aiheen mainitseminen ja linkin välittäminen riittävää. Joka tapauksessa kaikessa viestinnässä on tärkeää korostaa sitä, että vain huolellinen tutustuminen linkistä aukeavaan ratkaisuun tarjoaa lukijalleen kattavan ja täsmällisen tiedon ratkaisun sisällöstä. Oikeusasiamies on saattanut asiassa esittämänsä käsitykset KHO:n tietoon. - Uutiset
20.12.2019 11.00
Uusi hallintoprosessilaki voimaan 2020 - KHO muuttuu pääasiassa valituslupatuomioistuimeksiUusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) tulee voimaan 1. tammikuuta 2020. Laki korvaa vuonna 1996 säädetyn hallintolainkäyttölain (586/1996). Hallintolainkäyttölain tapaan kyseessä on yleislaki, jota sovelletaan oikeudenkäyntiin mm. hallinto-oikeudessa ja KHO:ssa. Vaikka kyse on kokonaan uudesta laista, keskeisiin hallintoprosessin periaatteisiin ei tule muutoksia. Olennaisin muutos koskee jatkovalitusta. Hallinto-oikeuden päätökseen saa jatkossa hakea muutosta, jos KHO antaa valitusluvan. - Uutiset
27.11.2019 15.07
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnan huomiota: Sähköisesti lähetetyn hallintopäätöksen muotoApulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnan huomiota tarkkuuteen asiakkaalle päätöksiä sähköisesti lähetettäessä. Kunnan kanssa asioivan tulisi voida luottaa asiakirjan oikeellisuuteen riippumatta siitä, onko se sähköisessä vai kirjallisessa muodossa. - Uutiset
26.11.2019 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Sosiaalihuollon päätöksen ja neuvonnan saaminen sekä asian käsittelyn viipyminenApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin kasvatus- ja perheneuvolan huomiota kirjallisen päätöksen antamiseen asiakkaalle sekä tämän riittävään, ymmärrettävään ja selkeään neuvontaan. Lisäksi apulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin sosiaaliasiamiehen huomiota asioiden viivytyksettömään käsittelyyn. - Uutiset
4.10.2019 13.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen otti kantaa verotoimiston verojohtajan menettelyyn terveydentilan selvittämistä koskevan määräyksen antamisessaKantelija arvosteli Itä-Suomen verotoimiston verojohtajan menettelyä terveydentilan selvittämistä koskevan määräyksen antamisessa. Kantelijan mukaan määräystä ei ollut perusteltu asianmukaisesti eikä häntä ollut kuultu asian käsittelyn missään vaiheessa. Kantelija kertoi, ettei tiennyt, että määräyksestä olisi voinut valittaa, koska määräyksessä ei mainittu valitusosoitusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi, että Itä-Suomen verotoimisto oli menetellyt virheellisesti, kun se ei ollut liittänyt 10.4.2018 tekemäänsä päätökseen, jolla se määräsi kantelijan terveydentilan toteamiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin, valitusosoitusta. Menettelyn moitittavuuden arvioinnissa otettiin huomioon, että Itä-Suomen verotoimisto oli oma-aloitteisesti 4.7.2019 täydentänyt 10.4.2018 annettua määräystä valitusosoituksella. - Uutiset
26.9.2019 11.40
Hallinto-oikeus: Kirjallinen varoitus voitiin antaa yliopisto-opiskelijalle tiedoksi tavallisena tiedoksiantonaHAO:n oli ratkaistava, oliko opiskelijan valitus rehtorin hänelle antamasta kirjallisesta varoituksesta saapunut HAO:lle ennen valitusajan päättymistä. Asiassa oli kysymys siitä, oliko yliopistolain 45 §:n mukainen kirjallinen varoitus voitu antaa valittajalle tiedoksi tavallisena tiedoksiantona sekä siitä, mikä merkitys päätöksen tiedoksiannossa oli annettava päätöksen salassapitomerkinnälle tai sellaisen puuttumiselle. HAO katsoi, että päätös oli voitu antaa valittajalle tiedoksi tavallisena tiedoksiantona. Valittajan katsottiin saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä siitä, kun päätös laillisine valitusosoituksineen oli postitettu hänelle tavallisena kirjeenä. Päätöksen tiedoksisaannin ja valitusajan alkamisen laskemisen osalta merkitystä ei ollut sillä, ettei tiedoksiannetussa päätöksessä ollut salassapitomerkintää. Viranomaisen asiakirjan salassapito ei määrity asiakirjaan tehdyn salassapitomerkinnän perusteella. Päätöksen tiedoksisaannin osalta ei ollut merkitystä myöskään sillä, että valittaja oli mahdollisesti erehtynyt salassapitomerkinnän tai sen puuttumisen vaikutuksesta hänen oikeusasemaansa. Myöskään sillä seikalla, että päätös oli tavallisella kirjeellä annetun tiedoksiannon jälkeen toimitettu valittajalle myös saantitodistuksella, ei ollut vaikutusta tavallisesta tiedoksiannosta laskettavan valitusajan päättymiseen. Valitus oli saapunut HAO:een tavallisesta tiedoksiannosta lasketun valitusajan päättymisen jälkeen eli myöhässä. Valitus jätettiin myöhästyneenä tutkimatta. (Ei lainvoim. 26.9.2019) - Uutiset
19.9.2019 8.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Työmarkkinatukipäätöksestä on käytävä ilmi sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota hallintolain säännökseen, jonka mukaan kirjallisesta päätöksestä on käytävä ilmi sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestä. - Uutiset
10.9.2019 9.45
KHO:n ratkaisu ministeriön päätöksen perustelemisestaKun STM:n päätöstä ei ollut perusteltu laissa säädetyllä tavalla ja päätös oli tämän vuoksi lainvastainen, HAO:n ja ministeriön päätökset oli kumottava. KHO ottamatta kantaa erityisperusteiden vahvistamista koskevan hakemuksen hylkäämisen lainmukaisuuteen palautti asian ministeriölle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
27.8.2019 10.00
Apulaisoikeusasiamies kehotti Kelaa korostamaan henkilökunnalleen asioiden huolellisen ja viivytyksettömän käsittelyn tärkeyttäApulaisoikeusasiamies on käsitellyt ja ratkaissut elokuussa 2019 useita kanteluita, joissa on arvosteltu työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutustukihakemusten käsittelyaikoja Kelassa. Esimerkiksi asiassa EOAK/4620/2019 kuntoutustukihakemuksen käsittely oli kestänyt Kelassa 23 viikkoa eli yli kaksi kertaa Kelassa asetettua tavoitekäsittelyaikaa kauemmin. Apulaisoikeusasiamies antoi tämän vuoksi Kelalle huomautuksen vastaisuuden varalle lainvastaisesta menettelystä. Apulaisoikeusasiamies on myös pyytänyt Kelalta selvitystä työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutustukihakemusten käsittelyajoista.