Etuosto-oikeus
- Uutiset
20.10.2022 16.30
Hallituksen esitys eduskunnalle: Kiinteistönhankinta ei saa uhata kansallista turvallisuuttaHallitus antoi torstaina 20. lokakuuta 2022 eduskunnalle esityksensä kiinteistöomistuksen valvontaa koskevan lainsäädännön kehittämisestä. Hallitus esittää tarkennuksia eräiden kiinteistönhankintojen luvanvaraisuudesta annettuun lakiin, valtion etuosto-oikeudesta eräillä alueilla annettuun lakiin ja etuostolakiin. Lakiehdotukset tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta.
- Uutiset
18.10.2022 12.38
Eduskunnan kirjastolta tietopaketti kiinteistönomistuksen valvonnastaPuolustusministeriössä on vireillä hanke, jonka tavoitteena on muuttaa kiinteistönhankintojen luvanvaraisuutta koskevaa lakia ja valtion etuosto-oikeutta eräillä alueilla. Valtion etuosto-oikeudella olisi etusija kunnan oikeuteen nähden. Tavoitteena on, että EU- ja Eta-alueen ulkopuolisten tahojen kiinteistökauppoja Suomessa tulisi tarkastella jatkossa entistä tarkemmin myös kansallisen turvallisuuden näkökulmasta. Hallituksen esitys on määrä antaa eduskunnalle syyskaudella 2022. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2023.
- Uutiset
23.6.2022 14.28
Työryhmä: Ulkomaisissa kiinteistökaupoissa suurempi huomio kansalliseen turvallisuuteenEU- ja ETA-alueen ulkopuolisten tahojen kiinteistökauppoja Suomessa tulisi tarkastella jatkossa entistä tarkemmin myös kansallisen turvallisuuden näkökulmasta. Näin esittää poikkihallinnollinen työryhmä, joka jätti asiasta mietintönsä puolustusministeri Antti Kaikkoselle torstaina 23.6. Mietinnössä ehdotetaan tarkennuksia kiinteistönhankintojen luvanvaraisuudesta annettuun lakiin, valtion etuosto-oikeudesta eräillä alueilla annettuun lakiin ja etuostolakiin.
- Uutiset
7.12.2020 8.55
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen päätös etuosto-oikeuden käyttämisestä ei ollut lainvastainenKiinteistön ostaneille valittajille oli kaupungin viranhaltijan kanssa käydyissä keskusteluissa muodostunut käsitys siitä, että he saavat luvan rakentaa kiinteistölle. Kaupunki puolestaan oli kiistänyt luvanneensa valittajille rakentamisen mahdollistavaa suunnittelutarveratkaisua ja todennut, että valittajille oli annettu sama ohjeistus kuin maanomistajalle ja muille kiinteistöstä kiinnostuneille. Hallinto-oikeus katsoi, että viranhaltijan mahdollisesti esittämät myönteiset näkemykset tai lupauksetkaan etuoston kohteena olevan kiinteistön rakentamismahdollisuuksista eivät saaneet aikaan sellaista oikeudellisesti perusteltua odotusta, johon voitaisiin luottamuksensuojaperiaatteen nojalla vedota nyt kysymyksessä olevan etuosto-oikeuden edellytyksiä arvioitaessa. Sillä seikalla, että kaupunki ei ollut aiemmin ostanut nyt etuoston kohteena olevaa kiinteistöä, vaikka sitä oli kaupungille tarjottu, ei ollut merkitystä asiassa. Kaupunginhallituksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 7.12.2020)
- Uutiset
7.1.2020 12.25
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu apteekin luovuttamisesta hankintamenettelyn puitteissa ja apteekin työntekijöiden etuosto-oikeudestaSEUT 49 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle toimenpiteelle, jolla tilanteessa, jossa kunnallisen apteekin pitämistä koskeva oikeus luovutetaan hankintamenettelyllä, tämän apteekin palveluksessa oleville proviisoreille myönnetään ehdoton etuosto-oikeus.
- Uutiset
27.12.2019 9.00
Vuodenvaihde tuo muutoksia ulkomaalaisten tekemiin kiinteistökauppoihinVuoden 2020 alusta tulee voimaan uusi laki, joka edellyttää EU- ja ETA-alueiden ulkopuolisilta ostajilta lupaa kiinteistökauppoihin Suomessa.
- Uutiset
14.11.2019 15.01
Hallinto-oikeus arvioi etuosto-oikeuden edellytyksiäHallinto-oikeus totesi, että etuosto-oikeuden kohteena olevan määräalan aluetta ei ole yleiskaavassa osoitettu yhdyskuntarakentamiseen. Määräala kuitenkin sijoittuu asemakaava-alueiden väliselle alueelle, ja määräalaa ympäröivällä alueella on tiheää haja-asutusta. Kunta on lupakäytännössään katsonut määräalaan rajoittuvan alueen olevan suunnittelutarvealuetta. Kunta oli jo ennen etuosto-oikeuden käyttämistä omistanut määräalan läheisyydessä kiinteistöjä ja ilmoittanut käyvänsä neuvotteluja hankkiakseen alueelta lisää maata kaavoitusta varten. Edellä lausutun perusteella hallinto-oikeus katsoi, että kunnanhallitus oli osoittanut käyttäneensä etuosto-oikeutta etuostolain 1 §:n 3 momentin mukaisesti maan hankkimiseksi kohtuullisessa ajassa tapahtuvaa yhdyskuntarakentamista varten. Kunnanhallituksen päätös ei ollut lainvastainen. (Vailla lainvoimaa 14.11.2019)
- Uutiset
8.10.2019 10.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi yhtiön kanteen kiinteistön kauppaan liittyvästä velkomuksesta Akaan kaupungin etuosto-oikeuden käyttämistä koskevassa asiassaAsiassa ei ilmennyt seikkoja, jotka olisivat estäneet Takoja Invest Oy:n esittämään etuostolain mukaiset vaatimuksensa heti kun etuosto oli loppuun saatettu, riippumatta siitä, mitä kunnan olisi tullut tehdä asian suhteen. Joka tapauksessa Takoja Invest Oy:llä oli ollut mahdollisuus nostaa kanne Akaan kaupunkia vastaan etuostolain mukaisessa määräajassa. Tämän puolesta puhui myös se, että Takoja Invest Oy:n myöhemmin nostama kanne oli sisällöltään vastannut ainakin pääosin niitä vaatimuksia, jotka se oli esittänyt Akaan kaupungille 9.10.2014 toimittamassaan laskussa. Takoja Invest Oy on kiinteistösijoittamiseen erikoistunut yhtiö ja sillä voitiin siitä syystä katsoa olleen hyvät mahdollisuudet selvittää etuostolain mukainen menettely ja noudattaa etuostolain säätämiä määräaikoja. Hovioikeus totesi lisäksi, että Takoja Invest Oy ei näyttänyt, että sille olisi Akaan kaupungin menettelystä aiheutunut vahinkoa tai, että kaupunki olisi saanut asiassa perusteetonta etua. (Vailla lainvoimaa 8.10.2019)
- Uutiset
8.2.2018 12.00
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua etuosto-oikeuden käyttämisestä OulussaHallinto-oikeus totesi muun muassa, että etuostolaissa ei ole säädetty määräaikaa etuosto-oikeuden käyttämistä koskevan kaupunginhallituksen päätöksen tiedoksiannolle ostajalle. Päätös on kuitenkin annettava tiedoksi viivytyksettä. Kaupunginhallituksen päätöksen ja etuostolain 9 §:n 1 momentissa tarkoitetun todisteellisen tiedoksiannon välillä on kulunut aikaa kaksi kuukautta. Kun otetaan huomioon päätöksenteosta kulunut aika ja päätöksen tiedoksiantamisesta saatu selvitys, päätös on etuostolain edellyttämällä tavalla annettu valittajalle viivytyksettä tiedoksi. Päätöstä ei ollut syytä kumota valittajan tältä osin esittämällä perusteella.
Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan etuosto-oikeuden käyttämisellä luodaan edellytyksiä alueen virkistyskäytölle ja asemakaavahankkeen mukaiselle rautatieliikenteelle. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon yleiskaavassa ja asemakaavahankkeessa alueelle esitetty maankäyttö, kaupunginhallitus oli käyttänyt etuosto-oikeutta etuostolain 1 §:n 3 momentin mukaisessa tarkoituksessa. - Uutiset
29.8.2017 10.10
KHO:n ratkaisu kunnan etuosto-oikeuden käyttämisestä SipoossaValittajan korkeimmassa hallinto-oikeudessa esittämät seikat, jotka koskivat Östersundomin yhteisen yleiskaavan valmistelutilannetta ja suunnittelutarveratkaisun myöntämistä etuostoalueen naapurikiinteistölle, eivät osoittaneet, että etuosto-oikeuden käyttämiselle ei olisi ollut etuostolain 1 §:n 3 momentissa tarkoitettuja perusteita.
- Uutiset
13.3.2017 12.40
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta etuosto-oikeuden käyttämisestä KarkkilassaKarkkilan kaupunginhallitus oli päätöksellään 3.11.2014 päättänyt käyttää etuosto-oikeuttaan 22.10.2014 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Suomen valtio, edustajanaan Senaatti-kiinteistöt, oli myynyt A:lle 16.000 euron kauppahinnalla Karkkilassa sijaitsevan 3,372 hehtaarin suuruisen kiinteistön rakennuksineen. Helsingin hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt A:n valituksen kaupunginhallituksen päätöksestä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta.
- Uutiset
2.1.2017 8.02
Hovioikeus: Ostajan kiinteistöstä ennen etuosto-oikeuden loppuun saattamista saama taloudellinen hyöty kuului ostajalle – perusteetonta etua ei syntynytKantaja, Suomussalmen kunta vaati, että vastaajat velvoitetaan yhteisvastuullisesti maksamaan kantajalle perusteettoman edun palautuksena 32.685 euroa korkoineen. Käräjäoikeus totesi, että etuostolain 15 §:n 1, 2 ja 3 momenteista sekä hallituksen esityksestä 20/2005 ilmenee selkeästi, että ostajan kiinteistöstä saama taloudellinen hyöty kuuluu ostajalle ja että kunnan on korvattava ostajalle kiinteistön hoidosta ja hallinnasta aiheutuneet kulut, rahoituskulut ja muut kulut vain siltä osin kuin niiden määrä on suurempi kuin ostajan saaman taloudellisen hyödyn määrä. Kunnan laskelma osoitti A:n ja B:n saaman taloudellisen hyödyn määrän ajalta ennen etuosto-oikeuden loppuunsaattamista. A:n ja B:n saaman taloudellisen hyödyn määrä oli suurempi kuin edellä mainitut kustannukset ja kulut. Kunnan kanne oli perusteeton. Hovioikeus katsoi tuomiossaan, että käräjäoikeuden ratkaisun muuttamiselle ei ilmennyt aihetta. (Vailla lainvoimaa 2.1.2017)
- Uutiset
22.12.2016 12.05
KHO hyväksyi kunnan etuostopäätöksen PöytyälläHallinto-oikeus totesi, että kun otettiin huomioon kaupan kohteena olevien määräalojen sijainti Kyrön keskustaajaman reuna-alueella asumiseen asemakaavoitetun alueen vieressä ja kunnanhallituksen esittämä selvitys yhtiömuotoiseen pientalorakentamiseen tarkoitettujen rakennuspaikkojen määrästä Kyrön taajamassa, kunnanhallitus oli osoittanut käyttäneensä etuosto-oikeutta etuostolain 1 §:n 3 momentin mukaisesti maan hankkimiseksi kohtuullisessa ajassa tapahtuvaa yhdyskuntarakentamista varten. HO katsoi, että vaikka ostaja ja myyjä olivat serkuksia, ei asiassa tullut esiin sellaisia seikkoja, joiden perusteella voisi päätellä, että osapuolten välillä oli etuostolain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu erityinen suhde. Myöskään luovutuksen ehdot tai muut olosuhteet eivät olleet sellaiset, että etuoston käyttämistä olisi pidettävä ilmeisen kohtuuttomana. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
5.7.2016 11.00
KHO hyväksyi kunnan etuosto-oikeuden käytön NaantalissaHallinto-oikeus totesi, että etuoston kohteena oleva alue oli jo ennestään ollut Raision kaupungin työntekijöiden ja asukkaiden virkistys-, retkeily- ja uimarantakäytössä. Sillä sijaitsee muun ohessa asuntovaunuille ja -autoille tarkoitettu leiriytymisalue. Alue oli siten nykyiselläänkin käytettävissä yleiseen virkistykseen, vaikka virkistyskäyttömahdollisuuksien edelleen kehittämiseksi ei vielä ollut esitetty tarkempia konkreettisia suunnitelmia. Näin ollen hallinto-oikeus katsoi, että kaupungilla oli ollut tässä tapauksessa oikeus käyttää etuosto-oikeutta alueen hankkimiseksi virkistyskäyttöön tätä käyttötarkoitusta tukevat yleispiirteiset maankäyttösuunnitelmat huomioon ottaen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
15.6.2016 9.00
Hallinto-oikeus hyväksyi Vantaan kaupungin etuosto-oikeuden käytön Viinikkalan kylässäKaupungilla oli kaupassa etuostolain 1 §:n 1 momentin mukainen etuosto-oikeus, eikä etuosto-oikeuden käyttäminen tässä tapauksessa etuostolain 1 §:n 4 momentti huomioon ottaen edellyttänyt erityistä näyttövelvollisuutta alueen tulevasta käytöstä. Valituksenalaisessa päätöksessä oli kuitenkin todettu, että alue on kaupungille tärkeää tulevaisuudessa kehitettävää rakennusmaata. Tämän vuoksi ja kun otettiin huomioon alueen sijainti, etuostoa oli käytetty etuostolaissa säädetyssä tarkoituksessa. (Vailla lainvoimaa 14.6.2016) - Uutiset
2.3.2016 10.10
KHO:n ratkaisu etuosto-oikeuden käyttämisestäHallinto-oikeus katsoi, että kiinteistö sijaitsee yhdyskuntarakentamisen kannalta keskeisellä paikalla. Kunta oli esittänyt riittävän konkreettisen selvityksen siitä, että kiinteistön aluetta tullaan käyttämään etuostolain 1 §:n 3 momentissa esitettyihin tarkoituksiin. Päätös ei ollut lainvastainen, vaikka kunnalle olisikin tarjottu kiinteistöä aiemmin ostettavaksi. Mikäli kiinteistön ostaja haluaa varmuuden siitä, että etuosto-oikeutta ei käytetä, ostajan tulee toimia siten kuin etuostolain 8 §:ssä säädetään. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
9.2.2016 13.00
Hallinto-oikeus pysytti Vantaan kaupunginhallituksen päätöksen etuosto-oikeuden käyttämisestä – alueen tulevasta käytöstä ei tarvinnut esittää erityistä selvitystäKaupungilla oli kaupassa etuostolain 1 §:n 1 momentin mukainen etuosto-oikeus eikä etuosto-oikeuden käyttäminen tässä tapauksessa etuostolain 1 §:n 4 momentti huomioon otettuna edellyttänyt erityistä näyttövelvollisuutta alueen tulevasta käytöstä. Kiinteistö oli myös kooltaan sen kokoinen, että kaupungilla oli tältäkin osin ollut oikeus käyttää etuosto-oikeuttaan. Asiassa ei esitetty syitä, joiden mukaan etuosto-oikeuden käyttäminen olisi ilmeisen kohtuutonta. (Vailla lainvoimaa 9.2.2016) - Uutiset
23.9.2015 12.00
KHO:n ratkaisu etuosto-oikeudestaMääräalan pinta-alatietoa koskevan kauppakirjan korjauksen oli katsottava olevan kunnan etuosto-oikeuden käyttämisen harkinnan kannalta niin olennainen, että etuosto-oikeuden käyttämiselle varattu etuostolain 9 §:n 1 momentin mukainen kolmen kuukauden määräaika oli alkanut kulua vasta siitä lukien, kun kaupanvahvistaja vahvisti korjauksen eli 29.5.2013 alkaen. Kun myöskään lainhuudon myöntämisellä ei ollut merkitystä arvioitaessa sitä, oliko etuosto-oikeutta käytetty määräajassa, kaupunginhallitus oli 12.8.2013 voinut tehdä päätöksen etuosto-oikeuden käyttämisestä. - Uutiset
1.9.2015 16.00
KHO:n ratkaisu kunnan etuosto-oikeuden käyttämisestä SipoossaKHO totesi, että muutoksenhakijoiden tavoite palauttaa alkuperäinen tilakokonaisuus ja pihapiiri ja heidän etuostettuun alueeseen rajoittuvalla Viksundin tilalla RN:o 1:60 ja sillä sijaitsevalla huvilalla tekemänsä kunnostus- ja parannustoimet tai muutkaan heidän esittämänsä seikat eivät osoittaneet, että etuosto-oikeuden käyttämistä olisi pidettävä etuostolain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen kohtuuttomana. Muutoksenhakijoiden esittämät suhteellisuus-, tarkoitussidonnaisuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteisiin liittyvät näkökohdat eivät myöskään antaneet aihetta päätelmään, että etuosto-oikeutta ei olisi. - Uutiset
26.5.2015 8.21
KHO: Kunnalla ei ollut perusteita käyttää etuosto-oikeuttaanTohmajärven kunnanhallituksen korkeimmassa hallinto-oikeudessa esittämät seikat, jotka koskivat etuoston käyttämisen kohteena olevan alueen kytkeytymistä olevaan yhdyskuntarakenteeseen, Tikkalan kylän vetovoimaisuutta uudisrakennusalueena ja kunnan tonttimaan tarvetta, eivät osoittaneet, että juuri etuosto-oikeuden käyttämisen kohteena olevaa aluetta tultaisiin käyttämään etuostolain 1 §:n 3 momentissa mainittuihin tarkoituksiin kohtuullisen ajan kuluessa.