-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Espanja
- Uutiset
14.5.2019 15.00
Unionin tuomioistuin: Jäsenvaltioiden on vaadittava työnantajia perustamaan järjestelmä, jonka avulla voidaan mitata päivittäisen työajan kestoaTietyistä työajan järjestämistä koskevista seikoista annetun direktiivin 2003/88/EY 3, 5 ja 6 artiklaa, luettuina Euroopan perusoikeuskirjan 31 artiklan 2 kohdan valossa, sekä toimenpiteistä työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen edistämiseksi työssä annetun direktiivin 89/391/ETY 4 artiklan 1 kohtaa, 11 artiklan 3 kohtaa ja 16 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, joka ei siitä kansallisessa oikeuskäytännössä omaksutun tulkinnan mukaan velvoita työnantajia ottamaan käyttöön järjestelmää, jonka avulla kunkin työntekijän suorittama päivittäinen työaika voidaan mitata. - Uutiset
12.4.2019 8.00
Unionin tuomioistuin: Palvelusopimuksen irtisanomisen johdosta irtisanotuille määräaikaisille työntekijöille voidaan maksaa pienempi irtisanomiskorvausMääräaikaisesta työstä 18.3.1999 tehdyn puitesopimuksen 4 lausekkeen 1 kohtaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan pääasioissa kyseessä olevan kaltaisessa tilanteessa, jossa työnantajan ja tämän asiakkaan välisen palvelusopimuksen irtisanomisesta yhtäältä seuraa, että tämän työnantajan ja tiettyjen työntekijöiden väliset tiettyä urakkaa tai palvelua koskevat työsopimukset päättyvät, ja toisaalta aiheutuu mainitun työnantajan palkkaamien vakituisten työntekijöiden joukkovähentäminen objektiivisista syistä, ensin mainituille työntekijöille työsuhteen päättymisen perusteella maksettu korvaus on pienempi kuin vakituisille työntekijöille työsuhteen päättymisen perusteella maksettu korvaus. - Uutiset
11.4.2019 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lennon viivästymisen johdosta nostettavan korvauskanteen oikeuspaikastaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 7 artiklan 5 alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion tuomioistuimella ei ole toimivaltaa ratkaista riita-asiaa, joka koskee matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun Euroopan asetuksen (EY) N:o 261/2004 7 artiklan nojalla sellaista lentoyhtiötä vastaan nostettua korvauskannetta, jonka kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa, sillä perusteella, että kyseisellä yhtiöllä on tuomioistuimen, jossa kanne on nostettu, tuomiopiirissä sivuliike, joka ei ole osallisena yhtiön ja asianomaisen matkustajan välisessä oikeussuhteessa. Asetuksen N:o 1215/2012 26 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tapauksessa, jossa vastaaja ei ole esittänyt huomautuksia tai vastannut asiassa. - Uutiset
10.4.2019 9.00
Hovioikeus vapautti valittajan korvaamasta pesänselvittäjän ja -jakajan oikeudenkäyntikuluja käräjäoikeudessaKO oli hylännyt valittajan vaatimuksen B:n erottamisesta pesänselvittäjän ja -jakajan tehtävistä. Asian käsittely siltä osin kuin se oli koskenut valittajan vahingonkorvausvaatimusta oli jäänyt sillensä. Valittaja oli velvoitettu maksamaan B:n oikeudenkäyntikulut arvonlisäveroineen yhteensä 8.816,40 euroa korkoinen. HO totesi, että asia oli valittajan laittaessa asian KO:sa vireille ollut oikeudellisesti epäselvä. Tässä tilanteessa asiaan oli liittynyt sellaisia erityisiä syitä, jotka puolsivat korvausvelvollisuudesta määräämistä OK 21 luvun 7 §:n 2 momentin pääsäännöstä poikkeavasti. Kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen HO harkitsi kokonaisuutena arvostellen kohtuulliseksi, että asianosaiset saivat pitää oikeudenkäyntikulunsa KO:ssa vahinkonaan. (Vailla lainvoimaa 10.4.2019) - Uutiset
27.3.2019 10.00
Unionin tuomioistuin kumosi EU-parlamentin kiinnostuksenilmaisupyynnön ja sen nojalla perustetun tietokannan autonkuljettajistaEuroopan parlamentin 4.4.2016 julkaisema kiinnostuksenilmaisupyyntö ja sen nojalla perustettu tietokanta hakijoista, joita voidaan ottaa palvelukseen sopimussuhteisiksi toimihenkilöiksi autonkuljettajan tehtäviin, kumottiin Espanjan vaatimuksesta. - Uutiset
19.2.2019 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisut arvonlisäveron palautusoikeuden epäämisestäItävaltalaisessa pääasiassa on kyse Sveitsistä Itävaltaan tuotujen ja sieltä edelleen Bulgariaan kuljetettavaksi tarkoitettujen tavaroiden vapauttamisesta arvonlisäverosta. Toinen asia (Espanja) koskee arvonlisäveron palautuksen osittaista epäämistä tätä epäämistä edeltäneen lainvoimaisen päätöksen takia. - Uutiset
18.2.2019 10.56
Uusi ohje: Eläketulojen verotus kansainvälisissä tilanteissaVerohallinnon ohjeessa käsitellään eläketulojen verottamista tilanteissa, joissa henkilö asuu Suomessa ja saa eläkettä ulkomailta, tai henkilö asuu ulkomailla ja saa eläkettä Suomesta. Ohje korvaa vuonna 2018 annetun samannimisen ohjeen. - Uutiset
8.2.2019 10.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomareiden palkkojen alentamisestaEnnakkoratkaisupyyntö – Julkisen talouden säästötoimenpiteet – Palkkojen alentaminen kansallisessa julkishallinnossa – Yksityiskohtaiset menettelysäännöt – Erilainen vaikutus – Sosiaalipolitiikka – Yhdenvertainen kohtelu työssä ja ammatissa – Direktiivi 2000/78/EY – 2 artiklan 1 kohta ja 2 kohdan b alakohta – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 21 artikla – Tuomioistuinten riippumattomuus – SEU 19 artiklan 1 kohdan toinen alakohta - Uutiset
1.2.2019 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Rooma II ‑asetuksen ja moottoriajoneuvojen vakuuttamisesta annetun direktiivin tulkinnastaRooma II -asetuksen 16 artiklaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaista kansallista säännöstä, jossa säädetään, että onnettomuudesta aiheutuneiden vahinkojen korvaamista koskevaan kanteeseen sovelletaan kolmen vuoden vanhentumisaikaa, ei voida pitää kyseisessä artiklassa tarkoitettuna kansainvälisesti pakottavana säännöksenä, jollei asiaa käsittelevä tuomioistuin totea kyseisen säännöksen sanamuodon, yleisen rakenteen ja tavoitteiden sekä sen antamisen taustalla olevan asiayhteyden yksityiskohtaisen arvioinnin perusteella, että se on niin tärkeä kansallisessa oikeusjärjestyksessä, että se oikeuttaa poikkeamaan kyseisen asetuksen 4 artiklan nojalla määritetystä sovellettavasta laista. Asetuksen 27 artiklaa on tulkittava siten, että moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY 28 artikla, sellaisena kuin se on saatettu osaksi kansallista oikeusjärjestystä, ei ole sellainen unionin oikeuden säännös, jolla kyseisessä 27 artiklassa tarkoitetulla tavalla säännellään sopimukseen perustumattomiin velvoitteisiin liittyvää lainvalintaa. - Uutiset
15.1.2019 11.00
Hovioikeuden päätös kanteenmuutoksesta perintöriidassa - käräjäoikeuden päätös kumottiinEstettä kannevaatimusten käsittelemiselle ei ollut, joten asia oli palautettava KO:n ratkaistavaksi myös kyseisen kannekohdan osalta. (Vailla lainvoimaa 15.1.2019) - Uutiset
19.10.2018 15.32
Hovioikeuden päätös tuomioistuimen toimivallasta lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevassa asiassaKeski-Suomen käräjäoikeudella oli ollut sekä Bryssel II a -asetuksen että Suomen lain mukaan toimivalta tutkia hakemus. Uusien todisteiden osalta HO totesi, että oikeuskäytännössä on katsottu, että indispositiivisissa riita-asioissa uusiin todisteisiin vetoamiseen tulee suhtautua sallivammin kuin dispositiivisissa asioissa. (Vailla lainvoimaa 19.10.2018) - Uutiset
2.10.2018 15.41
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden suojasta sähköisen viestinnän alalla - viranomaisten oikeus saada varastetulla matkapuhelimella aktivoitujen SIM-korttien haltijoiden tunnistamiseksi tietojaSähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviä 2002/58/EY sellaisena kuin se on muutettuna 25.11.2009 annetulla direktiivillä 2009/136/EY, 15 artiklan 1 kohtaa, kun se luetaan Euroopan unionin perusoikeuskirjan 7 ja 8 artiklan valossa, on tulkittava siten, että se, että viranomaiset saavat varastetulla matkapuhelimella aktivoitujen SIM-korttien haltijoiden tunnistamiseksi tietoja, kuten näiden haltijoiden etu- ja sukunimen ja mahdollisesti osoitteen, merkitsee viimeksi mainittujen perusoikeuskirjan kyseisissä artikloissa vahvistettuihin perusoikeuksiin puuttumista, joka ei ole vakavuudeltaan sen laatuista, että tätä tiedonsaantia pitäisi rikosten ehkäisemisen, tutkinnan, selvittämisen ja syyteharkinnan alalla rajoittaa vain vakavan rikollisuuden torjumiseen. - Uutiset
1.10.2018 7.30
Espanjan uusi verosopimus voimaan vuoden 2019 alusta - Portugalin verosopimus päättyyUuden verosopimuksen mukaan Suomessa voidaan verottaa Espanjassa asuvalle henkilölle Suomesta maksettavat eläkkeet. Jatkossa Suomi verottaa myös vuokratuloa ja luovutusvoittoa, joita Espanjassa asuva henkilö saa Suomessa sijaitsevista osakehuoneistoistaan. Suomen ja Portugalin välinen verosopimus on irtisanottu. Portugalilla on kuitenkin mahdollisuus hyväksyä uusi jo neuvoteltu verosopimus marraskuun 2018 loppuun mennessä. - Uutiset
20.9.2018 8.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu imettävien työntekijöiden suojelustaEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 92/85/ETY – 4, 5 ja 7 artikla – Työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden suojelu – Imettävä työntekijä – Yötyö – Vuorotyö, jota tehdään osittain yöaikaan – Työtehtävien aiheuttamien riskien arviointi – Ehkäisevät toimenpiteet – Kyseessä olevan työntekijän suorittama riitauttaminen – Direktiivi 2006/54/EY – 19 artikla – Tasa-arvoinen kohtelu – Sukupuoleen perustuva syrjintä – Todistustaakka - Uutiset
8.8.2018 13.50
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista - lainasopimuksen luovuttaminen ja viivästyskorkoEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 93/13/ETY – Kohtuuttomat ehdot – Soveltamisala – Saatavan luovuttaminen – Kuluttajan kanssa tehty lainasopimus – Viivästyskoron korkokannan vahvistamista koskevan sopimusehdon kohtuuttomuuden arviointiperusteet – Kohtuuttomuuden seuraukset - Uutiset
8.8.2018 12.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden joukkovähentämistä ja liikkeen luovutusta koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2001/23/EY – Soveltamisala – 1 artiklan 1 kohta – Yrityksen luovutus – Työntekijöiden oikeuksien turvaaminen – Palveluhankinta, joka koskee kunnallisen musiikkikoulun toimintaa – Ensimmäisen sopimuspuolen toiminnan lopettaminen ennen kuluvan lukuvuoden loppua ja uuden sopimuspuolen nimeäminen seuraavan lukuvuoden alussa – 4 artiklan 1 kohta – Yrityksen luovutukseen perustuvan irtisanomisen kielto – Poikkeus – Irtisanomiset työvoiman muutoksiin johtavista taloudellisista, teknisistä tai organisatorisista syistä – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 47 artikla - Uutiset
27.7.2018 14.00
KHO totesi HAO:n tavoin, ettei HAO ollut toimivaltainen Espanjan veroviranomaisen tekemää päätöstä koskevassa valitusasiassaA oli valittanut Helsingin hallinto-oikeudelle Espanjan veroviranomaisen tekemästä päätöksestä ja vaatinut, että hänelle Espanjassa määrätyt verot, jotka on ulosmitattu virka-apuna Helsingin ulosottoviranomaisten toimesta, poistetaan ja näiden verojen perinnän täytäntöönpano keskeytetään asian käsittelyn ajaksi. Lisäksi A oli vaatinut korvausta kuluistaan. HAO jätti valituksen ja täytäntöönpanon keskeyttämistä koskevan hakemuksen tutkimatta ja hyläsi A:lle asiassa aiheutuneiden kulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. KHO totesi ratkaisussaan, että hallinto-oikeuden oli tullut ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla ja siinä mainittujen oikeusohjeiden nojalla jättää A:n valitus tutkimatta. Näin ollen KHO hylkäsi A:n valituksen ja katsoi, ettei asiassa ole myöskään lain mukaista tai lakiin perustuvaa perustetta velvoittaa korvaamaan A:lle asiassa aiheutuneita kuluja. (Julkaisematon 27.7.2018) - Uutiset
28.6.2018 13.37
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden suojasta työnantajan maksukyvyttömyystilanteessaTyöntekijöiden suojasta työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa annetu direktiivin 2008/94/EY 3 artiklan ensimmäistä kohtaa on tulkittava siten, että silloin kun kyseessä olevan kansallisen lainsäädännön mukaan tietyt työntekijän pyynnöstä tapahtuneen työsopimuksen päättämisen perusteella maksettavat lakisääteiset korvaukset ja objektiivisiin syihin perustuvien irtisanomisten perusteella maksettavat tietyt senkaltaiset lakisääteiset korvaukset, joihin ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin on viitannut, kuuluvat tässä säännöksessä tarkoitetun ”työsuhteen päättymisen yhteydessä maksettavan erorahan” käsitteen alaan, myös niiden lakisääteisten korvausten on kuuluttava sen alaan, jotka on maksettava työntekijälle sellaisen tämän pyynnöstä tapahtuneen työsopimuksen päättämisen vuoksi, joka johtuu siitä, että työnantaja siirtää työn suorituspaikan muualle ja velvoittaa näin työntekijän vaihtamaan asuinpaikkaa. - Uutiset
17.5.2018 14.14
Suomen ja Espanjan välisen uuden verosopimuksen soveltaminen alkaa vuoden 2019 alustaNykyisen sopimuksen mukaan Suomi saa verottaa vain julkisesta palveluksesta saatua eläkettä, jos eläke maksetaan Espanjassa asuvalle henkilölle. Uuden sopimuksen mukaan Suomen verottamisoikeus laajenee. Suomi saa verottaa myös kaikkia muita Suomesta Espanjaan maksettavia eläkkeitä. - Uutiset
19.3.2018 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sosiaaliturva-asetuksen tulkinnasta - pysyvän täyden työkyvyttömyyden perusteella maksettavan eläkettä täydentävän etuuden maksamisen keskeyttäminen sillä perusteella, että henkilö saa vanhuuseläkettä SveitsistäUnionin tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun, joka koskee sosiaaliturva-asetuksen 1408/71 tulkintaa. Ennakkoratkaisuyyntö on esitetty asiassa, jossa on kyseessä espanjalaisen sosiaaliturvakassan INSS:n päätös keskeyttää A:lle myönnetyn, pysyvän täyden työkyvyttömyyden perusteella maksettavaa eläkettä täydentävän etuuden maksaminen sillä perusteella, että hän saa vanhuuseläkettä Sveitsistä.