Bioenergia
- Uutiset
6.11.2023 12.40
Uusiutuvan energian RED III -direktiivi tulee voimaan 20.11.2023 – Työryhmä selvittämään bioenergian kestävyyteen liittyvän lainsäädännön muutostarpeitaEU:n RED III-direktiivi on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. Direktiivi tulee voimaan 20. marraskuuta 2023, jonka jälkeen jäsenvaltioiden on 18 kuukauden kuluessa toimeenpantava direktiivin velvoitteet. Nykyisessä direktiivissä on asetettu tavoitteet, yleiset puitteet ja toimenpiteet, jotka edistävät uusiutuvan energian tuotantoa ja kulutusta sekä varmistavat tältä osin EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisen. - Uutiset
30.8.2023 8.38
Luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi biopolttoaineita, bionesteitä ja biomassapolttoaineita annetun lain (kestävyyslaki) muuttamisesta voi lausua 10. syyskuuta 2023 saakkaLaissa määritellään kestävyyskriteerit uusiutuville polttoaineille. Kestävyyslain soveltaminen perustuu muualla lainsäädännössä säädettyihin velvoitteisiin, kuten jakeluvelvoitteeseen, päästökauppaan ja verotukseen. Esityksen mukaan lakiin lisättäisiin viittaus sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettuun lakiin, jotta myös lämmitysbiokaasun tuottajat voivat osoittaa tuottamansa biokaasun kestävyyden. Tavoitteena on korjata biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain välillä vallitseva epäjohdonmukaisuus. - Uutiset
12.7.2022 14.00
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutos lausuntokierroksella 9. elokuuta 2022 saakkaBiopolttoöljyn jakeluvelvoitteen tavoitteena on korvata erityisesti erillislämmityksessä ja työkoneissa käytettävää kevyttä polttoöljyä biopolttoöljyllä. Luonnos biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutoksista on avattu nyt lausunnoille. Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja biopolttoöljyn käytön edistämistä koskevan lain, eli biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain, muutokseen sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain, eli kestävyyslain, muutokseen. - Uutiset
18.1.2022 14.14
Päästöoikeuden hinnan nopea nousu edistää uusiutuvan energian investointeja ja käyttöä: Uusiutuva energia ohitti fossiilisen energian käytön ja biokaasu liitettiin osaksi jakeluvelvoitettaVuonna 2020 uusiutuvan energian käyttöosuus kasvoi kokonaisenergiankulutuksesta suuremmaksi kuin fossiilisen energian. Biokaasualan edistäminen etenee jakeluvelvoitteen ja alkuperätakuujärjestelmän käyttöönotolla. Uusiutuvan energian teemaraportti julkistettiin 18.1.2022. Uusiutuvan energian kokonaiskäyttö oli vuonna 2020 yhteensä 140 terawattituntia (TWh). EU:n Suomelle asettama uusiutuvien energialähteiden 38 prosentin käyttötavoite energian loppukulutuksesta ylitettiin selvästi osuuden noustessa 44,6 prosenttiin, mikä on 6,6 prosenttiyksikköä tavoitetta korkeampi. Tämä ylijäämä mahdollisti myös tilastollisen 1,9 terawattitunnin siirron Belgialle noin 26 miljoonan euron hinnalla. Siirron jälkeen Suomen uusiutuvan energian osuus loppukulutuksesta on edelleen korkea, 43,9 prosenttia. - Uutiset
16.3.2021 8.22
Lainsäädännön arviointineuvosto: Miten biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentaminen vaikuttaa loppukäyttäjiin? Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentamisen vaikutukset loppukäyttäjille jäävät epäselviksi asiaa koskevassa hallituksen esityksessä. Esitys on paikoin vaikeaselkoisesti kirjoitettu, mikä hankaloittaa asian ymmärtämistä. Ehdotetulla lailla laajennetaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta uusiin polttoaineisiin: biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin liikenteen polttoaineisiin. Jälkimmäisillä tarkoitetaan lähinnä sähköpolttoaineita. - Uutiset
17.11.2020 8.00
Uusi ohje: Biopolttoaineiden jakeluvelvoiteLaki biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä (446/2007, jakeluvelvoitelaki) tuli voimaan vuoden 2008 alusta. Lain täytäntöönpanosta ja velvoitteen täyttämisen valvonnasta vastaa Verohallinto. Valvonta perustuu jakelijoiden vuosittain Verohallinnolle tekemään ilmoitukseen, jossa ilmoitetaan edellisen kalenterivuoden aikana kulutukseen toimitettujen moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden energiasisältöjen määrät tuotteittain. Ilmoitus on annettava viimeistään ilmoituksessa tarkoitettua vuotta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä. Verohallinnon 16. marraskuuta antamassa ohjeessa käsitellään biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen toteuttamista vuosina 2020 - 21. Ohje korvaa 18.11.2018 tehdyn biopolttoaineiden jakeluvelvoite ohjeen VH/2103/00.01.00/2018. - Uutiset
27.7.2020 8.00
Biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta koskeva muutosesitys lausunnolleTEM pyytää lausuntoja lakiesitysluonnoksesta biopolttoaineiden käytön edistämisestä annetun lain (jakeluvelvoitelaki) sekä lain voimaantulosäännöksen muuttamiseksi. Muutoksia esitetään myös lakiin biopolttoöljyn käytön edistämisestä sekä Energiavirastosta annettuun lakiin. Jakeluvelvoitelailla edistetään biopolttoaineiden käyttöä moottoribensiinin ja dieselöljyn korvaajana liikenteessä. Lausuntoaika päättyy 26.8.2020. Sen jälkeen lakimuutoksien valmistelu jatkuu ministeriössä virkatyönä. Hallituksen esitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi syyskuussa. - Uutiset
15.5.2020 12.30
Lakiesitys laajentaisi kestävyyskriteerisääntelyn kiinteisiin ja kaasumaisiin biomassapolttoaineisiinValtioneuvosto antoi torstaina (14.5.) eduskunnalle esityksen laiksi biopolttoaineista ja bionesteistä annetun lain muuttamisesta. Ehdotetulla lailla säädettäisiin kansallisen kestävyysjärjestelmän soveltamisalan laajentamisesta ja saatettaisiin kansallisesti voimaan uusiutuvan energian direktiivin mukaiset kiinteitä ja kaasumaisia biomassapolttoaineita koskevat kestävyyskriteerit ja kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskriteerit. Käytännössä sääntelyn kohteiden määrä nousee soveltamisalan laajentumisen myötä nykyisestä 15:sta noin 150:een toiminnanharjoittajaan. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
30.12.2019 14.10
Selvityksiä: 1. Energiayhteisöjä ja uusiutuvan energian lupamenettelyjen sujuvuutta voidaan edistää 2. Energian alkuperätakuujärjestelmän laajennus biokaasulle varmentaa myytävän kaasun alkuperänSuomessa on merkittävästi potentiaalia energiayhteisöille, joiden syntymistä voidaan edistää lainsäädännön muutoksilla ja uusilla tiedonvaihdon järjestelmillä. Erityisesti kiinteistön sisäisellä energiayhteisöllä mahdollistetaan uusiutuvan sähkön pientuotannon jakaminen taloyhtiössä. Uusiutuvan energian direktiivi (RED II) vaatii jäsenvaltioita perustamaan yhteyspisteen avustamaan uusiutuvan energian hankkeiden lupamenettelyissä. Erityisiä haasteita RED II:n täytäntöönpanossa liittyy luvituksen määräaikoihin ja hankkeisiin, jotka tarvitsevat useiden eri viranomaisten toimivaltaan kuuluvia lupia. Edellä mainitut siteeraukset ovat 30.12.2019 julkaistusta tutkimuksesta, jossa on selvitetty sähkön omatuotantoon ja energiayhteisöihin sekä uusiutuvan energian luvitukseen liittyviä esteitä ja hidasteita sekä energiayhteisöjen potentiaalia erityisesti RED II -direktiivin näkökulmasta. Toisen selvityksen mukaan nykyinen sähkön alkuperätakuujärjestelmä voidaan laajentaa koskemaan kaasua luotettavasti ja kustannustehokkaasti sekä kaasun erityispiirteet huomioiden. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda pohja selkeälle, luotettavalle ja kustannustehokkaalle kaasun alkuperätakuujärjestelmälle, joka olisi samalla kuluttajaa ja toimialaa palveleva, direktiivin (EU) 2018/2001 vaatimukset täyttävä sekä yhteensopiva muiden eurooppalaisten kaasun alkuperätakuujärjestelmien kanssa. - Uutiset
19.10.2018 11.20
Hallitus esittää: kivihiilikielto 2029, lisää biopolttoaineita liikenteeseen sekä biopolttoöljyä lämmitykseen ja työkoneisiinHallitus esittää, että kivihiilen käyttö sähkön tai lämmön tuotannon polttoaineena kielletään 1.5.2029 lukien. Kieltoon tähtäävä esitys lähetettiin 18.10.2018 eduskuntaan. Samalla annettiin myös esitys, jolla edistetään biopolttoaineiden käyttöä liikenteessä sekä biopolttoöljyn käyttöä lämmityksessä ja työkoneissa. - Uutiset
5.10.2018 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu biopolttoaineiden kestävyyssertifiointijärjestelmistä ja bionesteiden kestävyyskriteereistäUnionin tuomioistuin katsoi muun muassa, että unionin oikeutta on tulkittava siten, että se ei ole esteenä sille, että kansallisessa lainsäädännössä otetaan käyttöön bionesteiden kestävyyden todentamista koskeva kansallinen järjestelmä, jonka nojalla kaikkien kyseisen tuotteen toimitusketjuun kuuluvien talouden toimijoiden, myös välittäjien, joiden hallussa bionesteet eivät ole fyysisesti, on noudatettava tiettyjä kyseisestä järjestelmästä johtuvia sertifiointia, ilmoittamista ja tietojen toimittamista koskevia velvoitteita. - Uutiset
29.6.2017 11.00
Jakeluvelvoitelain sekä kestävyyslain muutokset tulevat voimaan 3. heinäkuuta 2017Biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain (446/2007) eli jakeluvelvoitelain sekä biopolttoaineista ja bionesteistä annetun lain (393/2013) eli kestävyyslain muutokset tulevat voimaan 3. heinäkuuta 2017. Muutoksilla pannaan täytäntöön ILUC-direktiivin (indirect land use change) säännökset kansallisessa lainsäädännössä. - Uutiset
20.5.2016 7.49
EU:n sallima siirtymäaika pienten biomassapolttolaitosten päästöraja-arvoissa voimaan kesäkuussaValtioneuvosto on hyväksynyt 1–50 megawatin energiatuotantoyksiköiden ympäristönsuojeluvaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (750/2013) muutoksen 1. kesäkuuta 2016 alkaen. Asetusmuutos nostaa enintään 10 megawatin biomassaa pääpolttoaineenaan käyttävien laitosten nykyistä hiukkasten päästöraja-arvoa siihen asti, kunnes keskisuuria polttolaitoksia koskevan direktiivin määräajat päättyvät. Varsinaiset direktiivistä johtuvat muutokset lainsäädäntöön toteutetaan vuoden 2017 loppuun mennessä. - Uutiset
28.1.2016 12.03
Selvitys: Lainsäädäntömuutoksilla vauhtia biotalouteenKestävän biotalouden kasvua voidaan tukea merkittävästi kansallisilla lainsäädäntömuutoksilla. Monia biotalouden sektoreita voidaan vahvistaa myös pelkästään hallinnollisia käytänteitä muuttamalla. Näin todetaan Sääntelystä biotalouden edistäjä -selvityksessä, jonka on laatinut ympäristölainsäädäntöön erikoistuneen Linnunmaa Oy:n johtama laaja-alainen tutkijakonsortio. Selvityksessä ehdotetaan yhteensä 20 toimenpidettä, joilla biotaloutta voidaan edistää. Ratkaisuehdotukset keskittyvät viiteen teemaan, jotka koskevat jäännösmateriaalien hyötykäytön edistämistä, lannoitelainsäädännön menettelyjä sekä tuhkan hyödyntämistä metsälannoitteena, naapuruussuhdelain mukaista kohtuutonta rasitusta ympäristöluvan perusteena, viranomaistoimintojen koordinaatiota ja yhden luukun periaatetta sekä luontoperustaisia terveys- ja hyvinvointipalveluja. - Uutiset
21.1.2016 15.15
Työryhmä ehdottaa maakaasumarkkinoiden avaamistaTyö- ja elinkeinoministeriön työryhmä ehdottaa 21. tammikuuta 2016 julkaistussa raportissaan maakaasumarkkinalain uudistamista sekä maakaasun tukku- ja vähittäismarkkinoiden avaamista asteittain kilpailulle. Esityksen päätavoitteena on luoda edellytykset Suomen maakaasun tukku- ja vähittäismarkkinoiden avaamiseksi kilpailulle. Muutoksen tilanteeseen tuovat 2020-luvun alussa Suomen ja Viron välinen Balticconnector-kaasuputki sekä valmisteilla olevat investoinnit Baltian ja Puolan kaasuinfrastruktuuriin. Maakaasumarkkinoiden avaamisen yhteydessä maakaasun siirtoverkko eriytettäisiin maakaasun myynnistä. - Uutiset
9.12.2015 9.41
Markkinaoikeus: UPM:n Lappeenrannan jalostamon biodieselin valmistusmenetelmä ei loukkaa Nesteen patenttiaUPM-Kymmene Oyj (UPM) oli aloittanut alkuvuonna 2015 biodieselin valmistuksen Lappeenrannan Kaukaan tehtaallaan. Markkinaoikeuden käsittelemässä patenttioikeuden loukkausta koskevassa asiassa oli kysymys siitä, onko UPM valmistanut Lappeenrannan jalostamollaan biodieseliä käyttämällä Neste Oyj:n (Neste) keskitisleen valmistusta koskevalla patentilla suojattua menetelmää. Markkinaoikeuden ratkaistavana oli myös kysymys siitä, tuleeko patenttilain 57 a §:n säännös käännetystä todistustaakasta sovellettavaksi asiassa. - Uutiset
10.4.2014 12.21
Bioenergia-ala edistää energiatehokkuutta neuvonnan avullaMyös bioenergian käytössä on varaa kasvattaa energiatehokkuutta. Suomessa on käytössä vanhoja biolämmitysjärjestelmiä, joiden energiatehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi muuttamalla käyttötapoja ja parantamalla laitteiston energiatehokkuutta.Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi velvoittaa järjestämään rakennusten yli 20 kW:n lämmityskattiloille joko pakollisia tarkastuksia tai vaihtoehtoisesti neuvontaa. Bioenergiakattiloiden osalta Suomessa on päätetty ottaa käyttöön neuvontamenettely. - Uutiset
28.1.2014 10.09
Suomi raportoi komissiolle uusiutuvan energian käytön edistymisestä – taloustilanteen vuoksi tavoitteet on ylitettySuomi on uusiutuvan energian käytön lisäämisessä RES-direktiivin mukaisella kehityspolulla kohti vuotta 2020, jolloin uusiutuvan energian osuus pitää olla meillä 38 prosenttia energian loppukulutuksesta. Tällä hetkellä uusiutuvien osuus loppukulutuksesta ylittää selvästi ohjeellisen kehityspolun mukaisen tilanteen. Uusiutuvan energian edistämistoimet ovat toteutuneet suunnitellusti, mutta pääasiallinen syy tähän etumatkaan on energian loppukulutuksen pienentyminen yleisen taloudellisen tilanteen takia. - Uutiset
28.1.2014 9.02
Syöttötariffitukijärjestelmään on hyväksytty 84 voimalaitostaUusituvan energian tukia maksettiin vuoden 2013 alusta syyskuun loppuun mennessä 8,2 miljoonaa euroa eli miljoona euroa enemmän kuin edellisen vuoden vastaavalla jaksolla. Tuulivoimatuet kasvoivat 0,6 miljoonalla eurolla 6,4 miljoonaan euroon ja metsähakkeen tuet pienenivät 2,7 miljoonalla eurolla noin 1,7 miljoonaan euroon. - Uutiset
10.12.2013 8.12
Energiamarkkinaviraston uusiutuvan energian ajankohtaispäivän esitykset julkaistu verkossaEnergiamarkkinaviraston uusiutuvan energian ajankohtaispäivä pidettiin 3. joulukuuta 2013 Paasitornissa, Helsingissä. Tilaisuus veti paikalle 280 asiasta kiinnostunutta. Tilaisuuden esitykset on nyt julkaistu verkossa. Esityksissä todettiin muun muassa, että uusiutuvan energian tavoitteet ovat saavutettavissa, mutta uusiutuvan energian tukiin tarvittaisiin täsmällisempää sääntelyä. Yhteiskunnan näkökulmasta tukitoimien tulisi olla oikein mitoitettuja ja kustannustehokkaita. Muun muassa Saksan esimerkki osoittaa, miten väärin mitoitetut tuet voivat johtaa kielteisiin ulkoisvaikutuksiin.