Auto
- Uutiset
22.4.2024 12.44
Uudistetut Traficomin katsastuksen vikatilastot on julkaistu – miltei joka viides sähköauto hylättiinSuomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28,2% päättyi hylkäykseen. Hylkäysprosentti pysyi lähes muuttumattomana edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan sähköautojen katsastuksissa todettiin merkittävää lisäystä niin katsastusten määrässä kuin hylkäysprosenteissakin. Vuodessa sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut lähes 7 prosenttiyksikköä, nousten 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin. - Uutiset
5.4.2024 12.20
Traficom: Kitkarenkaiden merkinnät kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessäTalvirenkaita on käytettävä keliperusteisesti maaliskuun loppuun, mutta niitä saa tarvittaessa käyttää sen jälkeenkin. Tänä keväänä renkaidenvaihdon yhteydessä kannattaa tarkistaa talvirenkaiden merkinnät, sillä lumipitomerkintä pitää löytyä henkilö- tai pakettiauton kitkarenkaasta 1.12.2024 alkaen. - Uutiset
12.3.2024 15.34
Tulli: Suomessa olevien, Venäjälle rekisteröityjen autojen tulee poistua viimeistään 15.3.2024Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot on vietävä pois Euroopan unionin alueelta viimeistään 15.3.2024. Poikkeuksena ovat opiskelijoiden ja määräaikaisella, voimassaolevalla työsopimuksella työskentelevien omistamat autot, jotka voivat vielä jäädä Suomeen tietyin ehdoin. Poikkeus koskee myös EU:n pakoteasetuksen perusteella Suomessa olevia autoja. - Uutiset
1.3.2024 15.25
KKV: Tutkimus paljastaa autokaupan piintyneet ongelmatTutkimuksessa käytiin läpi yli tuhat KKV:n kuluttajaneuvonnan tapauskuvausta käytettyjen autojen kaupasta Suomessa. Yhteydenottojen syy on usein se, että autojen todellinen kunto ei vastaa myyjien ostajille kertomia tietoja. KKV:n kuluttajaneuvontaan otetaan eniten yhteyttä ajoneuvoihin liittyvissä ongelmissa. Näistä yhteydenotoista yli puolet koskee käytettyjen autojen kauppaa. KKV:n tutkimus tuo esille käytettyjen autojen kaupan yleisimmät ongelmatilanteet. - Uutiset
15.2.2024 13.15
Kuluttajariitalautakunta: Käytetyssä sähköautossa ei ollut hyvitykseen oikeuttavaa virhettäLautakunta katsoi, ettei kaupan kohde ollut ollut hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi kuin kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta odottaa. Myyjä oli maksanut eräitä korjauskuluja, eikä lautakunta suosittanut asiassa lisähyvitystä. - Uutiset
26.1.2024 10.30
EUT: Autonvalmistaja voi kieltää omistamansa tavaramerkin kanssa samanlaisen tai samankaltaisen merkin käytön varaosissaEU‑tavaramerkkiasetuksen 2017/1001 14 artiklan 1 kohdan c alakohta ei ole esteenä sille, että autonvalmistaja, joka on EU‑tavaramerkin haltija, kieltää kolmatta käyttämästä samaa tai samankaltaista merkkiä kuin kyseinen tavaramerkki kyseisten autojen varaosia, nimittäin etusäleikköjä, varten, kun tämä merkki muodostuu kyseistä tavaramerkkiä esittävän tunnuksen kiinnittämiseen tarkoitetun etusäleikön osan muodosta, eikä tässä suhteessa ole merkitystä sillä, onko kyseisen tunnuksen kiinnittäminen etusäleikköön teknisesti mahdollista panematta kyseistä merkkiä etusäleikköön. - Uutiset
12.1.2024 8.43
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen: Autopaikkojen rakentaminen suojellun rakennuksen edustalle oli lainmukaistaHallinto-oikeus katsoi, että rakennus- ja lupalautakunnalla ei ollut selvityksen perusteella toimivaltaa puuttua autopaikkojen sijoittamiseen, joka ei päätöksessä todetusti muutoinkaan ollut maankäyttö- ja rakennuslain vastaista. Päätös oli lainmukainen eikä sitä ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 12.1.2024) - Uutiset
20.12.2023 10.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus purki uuden auton kaupan ja autosta tehdyn huolenpitosopimuksenKaikki asiassa mainitut virheet olivat olleet olennaisia, sillä ne kaikki olivat estäneet auton käytön. Täten kyse ei ollut ollut vähäisistä virheistä. Kyse oli ollut uutena ostetusta autosta, jolloin tämänlaisia virheitä ei tulisi olla ainakaan tässä laajuudessa. Autossa oli näytetty toistuneen samat virheet useasti. Kuluttajan voitiin kuitenkin edellyttää sietävän tilannetta tietyissä määrin. Tässä asiassa myyjällä oli ollut lukuisia tilaisuuksia korjata virheet. Ottaen huomioon, että kyse oli ollut uudesta autosta ja samat virheet olivat toistuneet lukuisia kertoja useista korjausyrityksistä huolimatta, tilannetta ei voitu pitää enää kohtuullisena kuluttajan kannalta. Näin ollen osatajalla oli oikeus purkaa autosta tehty kauppa. (Vailla lainvoimaa 20.12.2023) - Uutiset
9.11.2023 11.45
EUT: Autonvalmistajien on annettava ajoneuvojen tunnistenumerot riippumattomien toimijoiden saatavilleJos tämä numero mahdollistaa ajoneuvon omistajan tunnistamisen ja muodostaa siten henkilötietoja, tämä velvoite on yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen. - Uutiset
10.10.2023 10.00
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestäOsapuolet olivat erimielisiä siitä, oliko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä. Lautakunta totesi olevan tavanomaista, että akun kapasiteetti pienenee jossain määrin auton ja akun käytön sekä lataussyklien ja ajan kulumisen myötä. Tähän vaikuttavat myös auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan pitää tiedostaa nämä seikat ostaessaan käytettyä autoa. Toisaalta myyjän pitää kertoa, jos hän tietää jotain poikkeuksellista liittyen ajoakkuun tai muihin auton osiin. Lautakunta arvioi muun selvityksen puuttuessa, että akun kapasiteetin laskeminen oli todennäköisimmin johtunut auton käytön aiheuttamasta tavanomaisesta kulumisesta. Tästä kulumisesta huolimatta akut olivat edelleen käyttökelpoiset. Autolla oli jo ajettu melko paljon, noin 184 000 km. Lautakunta katsoi, että kaupan kohde ei ollut ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi kuin kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta odottaa. Koska autossa ei ollut näytetty olevan virhettä, lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
14.9.2023 10.30
Kuluttajariitalautakunta: Myyjä ei ollut vastuussa uuden auton toimituksen viivästyksestä (ään.)Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko kyseessä myyjän vastuulla oleva viivästys ja mistä vahingosta myyjällä oli vastuu. Lautakunnan saaman selvityksen perusteella arvioituna myyjä oli toiminut hankalan tilanteen edellyttämällä huolellisuudella ja pyrkinyt selvittämään asianmukaisesti toimitusaikaa. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että myyjän tuli maksaa ostajalle vahingonkorvauksena auton toimituksen viivästyksestä 2 365 €. - Uutiset
13.9.2023 14.17
Traficom: Näkymätön apukuski tukenasi – kuljettajaa avustavat järjestelmät tutuiksiKuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems) varoittavat kuljettajaa vaarallisista tilanteista liikenteessä ja estävät onnettomuuksia tai vähentävät onnettomuuksien riskiä. Vaikka ne avustavatkin ajossa, kuljettaja on aina vastuussa auton hallinnasta ja turvallisesta ajamisesta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on koonnut tietopaketin videoineen ADAS-järjestelmistä, jotta niiden käyttö ja toiminta tulisivat autoilijoille tutuksi. - Uutiset
5.7.2023 14.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi auton korjaamista ja myymistä varten haltuunsa saaneen syyllistyneen kavallukseen - velvoitettiin korvamaan auton haltijalle käyttöhyödyn menetyksenä 233 päivältä 1.244,22 euroaAsiassa oli tullut näytetyksi, että vastaaja oli kertonut A:lle myyneensä ajoneuvon ja että vastaaja oli tällä verukkeella jättänyt ajoneuvon palauttamatta A:lle ja myös käyttänyt sitä. HO katsoi, että tällaisen menettelyn ilmeisenä tarkoituksena oli ollut pitää ajoneuvo edelleen vastaajan hallussa. Ajoneuvon hallussapito oli päättynyt vasta poliisien toimesta. HO katsoi, että vastaajan menettelyssä oli näin ollen ollut kysymys hänen hallussaan alunperin laillisesti olleen toiselle kuuluvan omaisuuden anastamisesta. Ottaen huomioon, että Volvon arvo oli ollut vuotta aikaisemmin ostohetkellä noin 11.000 euroa ja että Volvon arvoksi oli tilityshetkellä luettu 6.000 euroa, HO katsoi, että ajoneuvon arvo oli ollut tekoajankohtana 5.000 – 10.000 euroa, jolloin käyttöhyödyn menetys seisonta-ajan normikorvaustaulukon mukaan oli 5,34 euroa päivältä. (Vaila lainvoimaa 5.7.2023) - Uutiset
28.6.2023 14.02
Mercedes-Benz Sprinter -retkeilyauton vuosimalli olikin ollut 5 vuotta luultua vanhempi - hovioikeus alensi virheen johdosta maksettavan hinnanalennuksen määrääKoska asiassa ei ollut esitetty vaihtokaupan kohteena olevista ajoneuvoista ja niiden arvoista tarkempaa selvitystä, HO katsoi kohtuulliseksi hinnanalennuksen määräksi KO:n tuomitseman 6.000 euron asemasta 1.500 euroa, mihin määrään valittaja oli toissijaisesti vaatinut hinnanalennuksen alennettavaksi. (Vailla lainvoimaa 28.6.2023) - Uutiset
16.6.2023 16.00
Käräjäoikeus tuomitsi hinnanalennusta ja seisonta-ajankorvausta 1.193,60 euroa auton vaihteiston virheen vuoksi - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, ettei perusteita välillisen vahingon korvaamiselle ollut ja vaatimus seisonta-ajan korvauksesta oli hylättäväAsiassa ei ollut ilmennyt eikä edes väitetty, että autokauppa olisi sopimusta tehtäessä tai täytettäessä syyllistynyt huolimattomuuteen, joka oli aiheuttanut vahingon. HO katsoi siten, toisin kuin käräjäoikeus, ettei perusteita kysymyksessä olevan välillisen vahingon korvaamiselle ollut ja kantajan vaatimus seisonta-ajan korvauksesta oli hylättävä. Myös kaupan purkuvaatimus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 16.6.2023) - Uutiset
13.6.2023 11.15
Hovioikeus: Editiomääräyksen antamisen edellytykset yhtiöitä kohtaan eivät täyttyneetAutokaupan prurkamista vaatinut kantaja ei ollut esittänyt riittävää näyttöä siitä, että editiovaatimuksessa yksilöity dokumentti olisi A Oy:n tai B Oy:n hallussa. HO:n asiassa antama käsittelyratkaisu I kumottiin ja kantajan vaatimus editiovelvollisuuden määräämisestä sakon uhalla A Oy:lle ja B Oy:lle hylättiin. A Oy velvoitettiin suorittamaan kantajaalle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista 3.537,27 euroa (sis. alv.). (Vailla lainvoimaa 13.6.2023) - Uutiset
9.6.2023 12.15
EUT: Yksityisten vuokra-ajoneuvojen palvelulupien määrän rajoittaminen Barcelonan pääkaupunkiseudulla on EU-lainsäädännön vastaistaSitä vastoin lisäluvan vaatiminen kansallisella tasolla säädetyn luvan lisäksi voi osoittautua tarpeelliseksi liikenteen, liikenteen ja julkisten tilojen asianmukaisen hallinnan sekä ympäristönsuojelun kannalta. - Uutiset
7.6.2023 9.45
KHO: Autoveron vientipalautusta ei ollut otettava huomioon laskettaessa yhtiön AVL 79 k §:n perusteella suoritettavan marginaaliveron perustettaAsiassa oli ratkaistavana, oliko yhtiön saama autoverolain 29 §:n mukainen autoveron vientipalautus otettava huomioon laskettaessa yhtiön arvonlisäverolain 79 a §:n mukaista veron perustetta, joka oli voittomarginaali ilman veron osuutta. Asiassa oli erityisesti arvioitava sitä, oliko autoveron vientipalautus otettava huomioon määritettäessä arvonlisäverolain 79 k §:n mukaista verokauden voittomarginaalia joko menettelyn piiriin kuuluvien tavaroiden ostohinnan alennuksena tai myydyistä tavaroista saatuna vastikkeena. KVL:n päätös kumottiin. - Uutiset
1.6.2023 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Sähköauton latausmaksu ja hinnan ilmoittaminen (ään.)Kuluttaja latasi sähkökäyttöistä autoaan 9.4.2021 sähköauton latauspisteellä. Lataus (26 min ja 20,9 kWh) maksoi 23,40 euroa (0,90 euroa/min). Kuluttajalla oli latauspalvelusopimus Yhtiö A:n ja Latausyhtiö B:n kanssa. Asiassa kuluttaja oli käyttänyt Latausyhtiö B:n latauspalvelua Yhtiö A:n latausasemalla. Riita koski palvelun, ostetun sähkön, hintaa, hinnan ilmoittamista ja kuluttajan oikeaa vastapuolta. Lautakunta katsoi, että tilaajalla oli oikeus korvaukseen palveluksen virheen aiheuttamasta vahingosta. Koska latausasema ei ollut täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan latauksen hinnasta, lautakunta katsoi, että Yhtiö A oli vastuussa virheestä aiheutuneesta vahingosta. Latausaseman ilmoittamalla minuuttihinnalla kuluttajalta olisi voitu laskuttaa latauksesta yhteensä 5,20 euroa, mutta kuluttajalta peritty maksu oli ollut 23,40 euroa, joten kuluttajalta oli laskutettu liikaa 18,20 euroa. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen (7+1). - Uutiset
26.5.2023 14.30
Kuluttajariitalautakunta: Auton moottorivaurio ei ollut maahantuojan vastuullaLautakunnalla ei ollut saadun selvityksen perusteella varmuutta vaurion aiheuttajasta. Lautakunta piti kuitenkin todennäköisenä, että tällainen vaurio oli seurausta huolto-ohjelman mukaisten oikea-aikaisten huoltojen laiminlyömisestä tai niiden puutteellisesta suorittamisesta. - Uutiset
4.5.2023 14.15
Kuluttajariitalautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kyse olisi ollut käytettynä ostetun auton virheestä siinä olleen polttoaineen perusteella - kuluttajalla ei ollut velvollisuutta maksaa tilaamatta tehdyistä korjauksistaOsapuolet olivat erimielisiä kaupan kohteen virheellisyydestä sekä korjaus- ja siirtokulujen ja muun vahingon maksajasta. Lautakunta katsoi asiassa jääneen epäselväksi, missä vaiheessa polttoainejärjestelmään oli päässyt viallista polttoainetta. Lautakunnan käytettävissä olevien keinoin ei voitu selvittää, oliko polttoainetankissa ollut viallista polttoainetta jo ennen kaupantekoa, jolloin kysymyksessä voisi olla myyjän vastuulle kuuluvan virhe, vai oliko viallista polttoainetta joutunut tankkiin vasta kaupanteon jälkeen. Lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä siinä olleen polttoaineen perusteella. Myyjän tuli korvata kuluttajalle ilman lupaa tehdyistä korjauksista, kohtuuttoman kalliista vikaselvityksestä ja kuljetuskuluista lautakunnan arvioimat 1 200 euroa. Myyjän tuli korvata myös käyttöhyödyn menetystä lautakunnan arvion mukaisella 60 vrk x 5 euroa/vrk =300 eurolla. - Uutiset
29.3.2023 15.30
Kuluttajariitalautakunta: Auton korjaustarve, hyväksyttävä korjaustapa ja autosta annetut tiedotOstaja osti 9.6.2020 myyjäliikkeeltä 2.3.2018 käyttöönotetun Ford Mondeo Vignale hybrid -henkilöauton 29 099 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli ostohetkellä 45 000 kilometriä. Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko auton johtosarjan korjaukset kaupan jälkeen tehty asianmukaisella tavalla myyjän osoittamalla korjaamolla ja oliko myyjä antanut autosta virheellistä tietoa. Lautakunta katsoi, että myyjäliikkeen tuli suorittaa ostajalle hinnanalennuksena ja korvauksena tarpeellisista vikaselvityksen kuluista yhteensä 2 500 euroa. - Uutiset
16.3.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Rekisteritietoja vastaamattoman ajoneuvon hyväksyminen lainvastaisesti aiemmissa määräaikaiskatsastuksissa ei luo sellaisia oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia, joille voisi antaa luottamuksensuojaaMerkitystä ei ollut sillä, oliko katsastajana aiemmin toiminut sama henkilö kuin nyt kysymyksessä olevassa määräaikaiskatsastuksessa. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 16.3.2023) - Uutiset
15.3.2023 11.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että 3 000 euron autokaupan purkamiselle oli perusteet - auto oli käyttökelvoton ilman korjaustoimenpiteitäKaupan purkautuessa osapuolten suoritukset palautuivat siihen tilaan, mikä oli ollut ennen kauppaa. Myyjä velvoitettiin palauttamaan ostajalle käyttöhyödyllä vähennetty kauppahinta 2.550 euroa. Myyjä velvoitettiin suorittamaan ostajalle vahingonkorvauksena pyöränlaakerin vaihdosta 173,40 euroa. Seisonta-aika ei voinut tulla korvattavaksi vahingoksi kaupan purun yhteydessä. Ostaja vapautettiin velvollisuudesta korvata myyjän oikeudenkäyntikuluja KO:ssa. Myyjän ostajalle ylimääräisistä moottoriöljyistä maksettavaksi tuomittu vahingonkorvaus (124,36 euroa) jäi voimaan. Ottaen huomioon ostajan vaatimusten hyväksymättä jääneen osan arvo myyjä oli OK 21 luvun 3 §:n 2 momentin nojalla velvollinen korvaamaan 3/4 ostajan oikeudenkäyntikuluista KO:ssa ja HO:ssa. (Vailla lainvoimaa 15.3.2023) - Uutiset
15.2.2023 9.40
Euroopan parlamentti: Uudet henkilö- ja pakettiautot päästöttömiä vuodesta 2035 alkaen – komissiolta uusia esityksiä raskaille hyötyajoneuvoille- Tieliikenne paremmin mukaan EU:n ilmastoneutraaliustavoitteen toteuttamiseen
- Uusi menetelmä arvioi hiilidioksidipäästöt ajoneuvon koko elinkaaren ajalta
- Päästöraja-arvot muutetaan todellisten ajonaikaisten päästöjen mukaisiksi. - Uutiset
10.2.2023 11.00
Kuusi vuotta vanhasta 109 000 km ajetusta BMW:stä hinnanalennusta 3.441,55 euroa ja 10.266,52 euron oikeudenkäyntikulutAuton kauppahinta oli ollut 37.450 euroa. Hinnanalennus oli yhteensä 3.441,55 euroa ja se koostui seuraavista kuluista: jakolaatikon vaihtaminen töineen 2.840 euroa, jakolaatikon vaihtoon liittynyt kalibrointi 280,15 euroa, kattovauriosta ja 23.2.2021 ilmenneestä vikailmoituksesta sovittu määrä 200 euroa sekä vian etsintä 121,40 euroa. Asian hävinnyt osapuoli oli velvollinen korvaamaan vastapuolen kohtuulliset oikeudenkäyntikulut. HO ei myöntänyt tuomiosta valittaneelle autokaupalle jatkokäsitteylupaa. (Vailla lainvoimaa 10.2.2023) - Uutiset
20.12.2022 16.00
Virossa rekisteröityä autoa Suomessa käyttäneelle 4 kk:n ehdollinen vankeusrangaistus törkeästä veropetoksestaOikeuskäytännössä veropetos on katsottu törkeäksi yleensä silloin kun vältetyn veron määrä on ylittänyt 20.000 euroa. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt veroa 23.176,43 euroa. Ottaen huomioon teolla vältetyn veron määrän ja menettely kokonaisuudessaan, vastaajan syyksi luettua menettelyä oli pidettävä kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Oikeudenmukaisena seuraamuksena vastaajan syyksi luetusta teosta oli pidettävä neljää kuukautta vankeutta. (Vailla lainvoimaa 20.12.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
17.11.2022 11.11
Hovioikeus: Auton mäntä- ja laakerivaurio – kaupan purku vai hinnanalennus ja myyjän vahingonkorvausvelvollisuusHovioikeudessa oli A:n 11.6.2019 ostamaan autoon tulleiden moottorivikojen osalta ensinnäkin kysymys siitä, oliko autossa ollut jo kaupantekohetkellä kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:ssä tarkoitettu virhe, jonka johdosta auton 3. sylinterin mäntä oli 9.10.2019 haljennut alareunastaan. Toiseksi oli kysymys siitä, oliko autoon 20.2.2020 tullut 1. sylinterin kiertokangen alapään laakerivaurio johtunut moottorin kestävyysongelmasta vai ensimmäisen vian johdosta suoritetusta korjauksesta. Jos autossa katsottiin olleen virhe jo kaupantekohetkellä, arvioitavaksi tuli, oliko virheen seurauksena kaupan purku vai hinnanalennus. Tässä arvioinnissa oli keskeistä arvioida, olisiko autossa 20.2.2020 ilmenneen toisen vian johdosta vaatimukset tullut kohdistaa ensimmäisen vian korjanneeseen liikkeeseen eikä myyjään. Lisäksi oli kysymys myyjän vahingonkorvausvelvollisuudesta. (Vailla lainvoimaa 17.11.2022) - Uutiset
17.11.2022 10.30
Auton moottorin vaurioituminen oli johtunut autokorjaamon virheellisestä menettelystä ja työsuorituksesta - käräjäoikeuden tuomio kumottiin sijaisautomaksua lukuun ottamattaVahingonkorvauksen määrä oli tässä tapauksessa arvioitava yhtiön esittämin tavoin vaihtomoottorin asentamisesta aiheutuvien kustannusten perusteella. Arviossa oli otettava huomioon, että A:n autoa oli käytetty työautona osin vaativissa olosuhteissa tietyömailla, mistä johtuen auton moottorin, jolla oli ajettu yli 100.000 kilometriä, oli katsottava olleen melko kulunut. Tätä johtopäätöstä tuki K:n tekstiviestistä ilmenevä ilmoitus TJ:lle, että auton huoltovälit olivat venähtäneet, ja se, että auton öljypohjassa oli ollut vuoto ja öljypohjaa oli oikaistu elokuussa 2019 Autoliikkeessä ja lisää vielä joulukuussa 2019 X Oy:llä. Vahingonkorvausta ei siten voitu perustaa täysin kunnostetun vaihtomoottorin asentamista koskevaan hinta-arvioon, koska tällainen korjaustyö olisi saattanuti A:n parempaan asemaan verrattuna tilanteeseen ennen vahinkotapahtumaa. Yhtiö velvoitettiin suorittamaan Tmi A:lle vahingonkorvauksena 2.000 euroa viivästyskorkoineen 16.12.2020 lukien. Yhtiö velvoitettiin korvaamaan Tmi A:n oikeudenkäyntikulut KO:sta 6.576,40 eurolla ja HO:sta 5.392,20 eurolla sekä A:n asianosaiskulut HO:sta 324,44 eurolla viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 17.11.2022) - Uutiset
1.11.2022 9.00
Uusien autojen päästörajojen kiristämisestä sopu EU:ssa – vuonna 2035 sekä henkilö- että pakettiautoille asetettaisiin nollapäästörajaEU:n neuvosto ja Euroopan parlamentti pääsivät yhteisymmärrykseen ajoneuvovalmistajia koskevista uusien henkilö- ja pakettiautojen päästörajojen kiristämisestä kolmikantaneuvotteluissa 27.10.2022. Päätös vahvistetaan ministerineuvoston kokouksessa. Asetusehdotus ohjaa autonvalmistajia tuomaan markkinoille sähkö- ja vetyautoja. EU:n jäsenmaat ja parlamentti hyväksyivät Euroopan komission ehdotuksen mukaiset EU-tason tavoitteet, jotka koskevat uusien ajoneuvojen hiilidioksidiraja-arvoja. EU:n ilmastopaketti sisältää lukuisia lakialoitteita. Niistä autojen päästöraja-arvoasetus on ensimmäinen, jonka neuvottelut saadaan päätökseen. - Uutiset
31.10.2022 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Korjaamon olisi tullut havaita ja saada korjattua auton öljyvuotovika vähemmällä työn määrällä kuin tapauksessa oli tehtyLautakunta totesi, ettei elinkeinonharjoittaja ollut asiassa näyttänyt toimineensa kuluttajan autoa huoltaessaan ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Lautakunta suositti, että yhtiö maksaa kuluttajalle 920 euroa. - Uutiset
2.8.2022 13.10
Yle: Sähköautojen vakuutukset ovat paljon kalliimpia kuin muiden autojenSähköautojen vakuutusten hintaa ovat nostaneet kalliimmat korjaukset ja suurempi onnettomuusriski. Sähköautokannan monipuolistuminen muuttaa tilannetta ja vakuutusmaksujen lähentyminen kohti muita autoja on alkanut, kertoo Yle. - Uutiset
14.7.2022 11.46
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Dieselajoneuvojen varusteena oleva ohjelmisto, joka vähentää päästöjenrajoitusjärjestelmän tehokkuutta tavanomaisten lämpötilojen vallitessa ja suurimman osan vuodesta, on kielletty estolaite ja voi oikeuttaa kaupan purkuun (Itävalta)Ajoneuvon laatu ei ole sellainen kuin vastaavanlaisilla tavaroilla tavanomaisesti eikä sellainen, jota kuluttaja voi kohtuudella edellyttää, eikä se siten ole sopimuksen mukainen, jos ajoneuvo on varustettu kielletyllä estolaitteella, vaikka ajoneuvolla on voimassa oleva EY-tyyppihyväksyntä ja sitä voidaan näin ollen käyttää tieliikenteessä. Tällaista virhettä ei myöskään voida pitää vähäisenä, vaikka kuluttaja olisi ostanut kyseisen ajoneuvon siinäkin tapauksessa, että hän olisi tiennyt kyseisen laitteen olemassaolosta ja toiminnasta. Näin ollen sopimuksen purkaminen ei ole lähtökohtaisesti poissuljettu. - Uutiset
15.6.2022 12.59
Hovioikeus: Öljyvuoto ei oikeuttanut autokaupan purkuun – hinnanalennusta 600 euroaTuomiossa mainituilla perusteilla autossa oli ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 14 §:ssä (laki 16/1994) tarkoitettu virhe. Tuomiossa mainitut seikat huomioon ottaen öljyvuotoa oli arvioitaessa kokonaisuutena sen merkitystä ostajalle pidettävä siinä määrin vähäisenä virheenä, ettei kaupan purkamiselle ollut perustetta. A:lla oli kuitenkin oikeus öljyvuodon korjauskustannusta vastaavaan 600 euron hinnanalennukseen. (Vailla lainvoimaa 15.6.2022) - Uutiset
9.6.2022 11.44
Tietosuojavaltuutettu: Tietosuojasääntely ei lähtökohtaisesti estä ajoneuvon huoltohistoriatietojen antamista uudelle omistajalle – ei myöskään velvoita antamaan tietojaTietosuojavaltuutettu on arvioinut, voiko uusi omistaja saada käytetyn ajoneuvon huolto- ja korjaushistoriatiedot huoltoliikkeeltä yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädetyn tarkastusoikeuden nojalla. Tietosuojavaltuutettu katsoo, että huoltohistoriatiedot eivät ole auton uuden omistajan henkilötietoja, minkä vuoksi uudella omistajalla ei ole oikeutta saada tietoja nimenomaan tarkastusoikeuden perusteella. - Uutiset
23.3.2022 14.30
Hovioikeus piti rattijuopon auton tuomitsemista valtiolle menetetyksi kohtuuttomanaToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus jätti menettämisseuraamuksen tuomitsematta. Määräys Ford Galaxy -merkkisen henkilöauton tuomitsemisesta valtiolle menetetyksi ja sitä koskeva takavarikko kumottiin. Auto on palautettava vastaajalle. (Vailla lainvoimaa 23.3.2022) - Uutiset
7.3.2022 10.45
Hovioikeus kumosi yhtiön varoilla ostetun auton ulosmittauspäätöksen - kyse ei ollut keinotekoisesta järjestelystäJärjestelyn keinotekoisuutta arvioitaessa ratkaisevaa merkitystä ei voitu antaa sille, ettei auto ollut ollut valittajan vetoamalla tavalla hänen osinkoaan. Ratkaisevaa merkitystä ei voitu myöskään antaa sille, että auton ostaminen oli voinut johtaa yhtiön maksukyvyttömyyteen tai sitä ainakin pahentaa. Tältä osin oli vireillä pesänhoitajan tutkintapyynnöstä käynnistynyt rikosoikeudellinen menettely. Keinotekoisen järjestelyn kannalta ratkaisevaa oli, vastasiko tehty toimi sen todellista luonnetta. Ulosottomies ei ollut esittänyt näyttöä siitä, että käsillä olisi ollut objektiivisesti havaittava ristiriita auton omistusoikeuden ja auton hallinnan ja määräysvallan välillä. Valittaja ja hänen puolisonsa olivat puolestaan kertoneet uskottavasti, että valittajan tarkoituksena oli ollut hankkia auto itselleen. Ne olosuhteet, joissa auto oli hankittu, sekä auton käytöstä ja ylläpitokustannuksista esitetyt seikat tukivat edellä mainittua. HO katsoi valittajan saattaneen todennäköiseksi, että auton ulosmittaus loukkasi hänen todellista oikeuttaan. (Vailla lainvoimaa 7.3.2022) - Uutiset
23.2.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Myyjä ja edellinen myyntiporras vastasivat yhteisvastuullisesti kuluttajalle käytettynä myydyn auton korjauskuluistaLautakunta totesi, että edellinen myyntiporras oli luovuttanut auton myyjälle jälleenmyyntiä varten. Myös edellisellä myyntiportaalla oli siten vastuu auton mahdollisesta virheestä. Lautakunta katsoi asiassa tulleen näytetyksi, että kaupan kohteen renkaissa oli ollut vaurioita ja autossa oli ollut muitakin vikoja, kuten öljyvuoto, joista kuluttajalle ei ollut kerrottu riittävällä tavalla ennen kauppaa. Asiassa ei ollut esitetty selvitystä sellaisista seikoista, joiden perusteella olisi syytä epäillä, että rikkoutuminen olisi aiheutunut tapaturmaisesti tai ostajan menettelyn johdosta. Kaupan kohde oli ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla. Lautakunta katsoi, että myyjäliikkeen ja edellisen myyntiportaan tulee suorittaa ostajalle hinnanalennuksena ja korvauksena tarpeellisista kuluista yhteensä 400 euroa, ellei tätä summaa ole jo maksettu kuluttajalle. - Uutiset
23.2.2022 9.30
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajalla oli oikeus purkaa autokauppa vaihteiston korjaustarpeen perusteellaKuluttaja osti 19.11.2019 myyjältä vuonna 2012 käyttöönotetun Ford S-Max henkilöauton 16 619 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 149 000 kilometriä. Kauppaan sisältyi myyjän tarjoama lisävakuutus. Lautakunta suositti, että myyjä purkaa kaupan asiassa kerrotulla tavalla. Myyjäliikkeen tulee ajoneuvon palautusta vastaan palauttaa ostajalle ajoneuvon kauppahinta vähennettynä käyttöhyödyn (0,20 euroa kilometriä kohden) arvolla. - Uutiset
30.11.2021 9.46
Tukes: Sähköauton akku ja lataaminenPitääkö sähköauton akkua säilyttää lämpimässä? Ei välttämättä. Sähköautoissa on akkuja lämmittävä ja viilentävä automatiikka eli autossa itsessään huolehditaan siitä, että akut ovat sopivassa käyttölämpötilassa. Kylmässä säässä osa latausvirrasta menee akkujen lämmittämiseen. Lämpimässä säilyttäminen talvioloissa kuitenkin nopeuttaa akun latausta. - Uutiset
29.11.2021 10.08
Vuoden 2022 luontoisetuarvotVerohallinto on antanut vuosittaisen päätöksen luontoisetujen arvoista. Luontoisetupäätöksessä on vahvistettu arvot yleisimmille luontoiseduille, kuten asuntoedulle, autoedulle, ravintoedulle ja puhelinedulle. Ravintoetua voi edelleen käyttää myös ruoan kuljetuskustannuksiin. Autoetuun ja polkupyöräetuun on tehty tarkennuksia. - Uutiset
25.11.2021 11.20
Myyjä vastasi tuontiauton kolarihistoriasta - kuluttajariitalutakunta suositti kaupan purkamistaKuluttaja osti kauppasopimuksen mukaan 3.9.2019 myyjäliikkeeltä vuonna 2002 ulkomailla käyttöönotetun ja vuonna 2010 Suomessa ensirekisteröidyn Ford Excursion kuorma-auton 12 999 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 138 000 mailia. Lautakunta katsoi, että auto oli huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen oli ollut perusteltua aihetta edellyttää ja näin ollen virheellinen kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla. Ajoneuvossa ilmenneellä virheellä oli olennainen merkitys auton arvon kannalta ja arvon alenema oli vähintään 2 000 euroa. Ilmennyttä virhettä oli pidettävä vähäistä suurempana, ja lautakunta katsoi, että kuluttajalla oli oikeus purkaa tekemänsä autokauppa. Kuluttajalle oli syntynyt ajoneuvosta käyttöhyötyä, josta hänen oli maksettava myyjäliikkeelle kohtuulliseksi katsottava korvaus. Lautakunta arvioi asiassa esitetyn perusteella käyttöhyödyn määräksi 0,10 euroa kilometriä kohden. Käyttöhyödyn määrän arviointi perustui etenkin ajoneuvon kauppahintaan ja kuluttajan ajamaan matkaan. - Uutiset
25.11.2021 8.45
Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjäliike korjaa Teslan maalipinnan viat tai korvaa kohtuulliset maalipinnan korjauskulutKuluttaja osti 31.3.2019 myyjältä uuden Tesla Model 3 Long Range henkilöauton 72 693,08 eurolla. Autolle annettiin neljän vuoden tai 80 000 kilometrin ”perustakuu”. Lautakunta katsoi, että autolle uutena annettu takuu kattoi myös maalipinnan virheet. Takuuseen sisältyvien vikojen korjauksen tuli tapahtua niin, ettei kuluttajalle aiheudu kuluja korjauksesta. - Uutiset
4.11.2021 13.00
Kuluttajariitalautakunta suositti sähköauton ostajalle hinnanalennuksena 2 000 euroa, kun auton toimintamatka oli ollut selvästi lämmintä kautta ja kuluttajan perusteltuja oletuksia lyhempi talviolosuhteissa (ään.)Lautakunta piti ilmeisenä, että jos talviolosuhteiden rajoittava vaikutus auton toimintamatkaan olisi ollut ostajan tiedossa, tällä seikalla olisi ollut merkitystä kaupan päättämisen kannalta. Lautakunta harkitsi asiassa esitetyn perusteella hinnanalennuksen määräksi 2 000 euroa. Eriävässä mielipiteessä katsottiin lautakunnan enemmistöstä poiketen, että kohtuullinen hyvitys tiedoksiantovirheestä oli 1 000 euroa. - Uutiset
2.11.2021 14.30
Kuluttaja osti käytetyn BMW Z4:n virheellisesti ilmoitetulla 3 019 euron hinnalla - myyjän mukaan oikea hinta oli 21 890 euroa - sitovaa sopimusta ei ollut syntynytKuluttajariitalautakunta totesi, että tässä tapauksessa virheellisesti ilmoitetun ja oikean hinnan ero oli ollut niin suuri, että kuluttajan oli täytynyt ymmärtää kyseessä olevan virheellisesti ilmoitettu hinta. Sitovaa sopimusta ei ollut syntynyt myyjäliikkeen ja kuluttajan välille. - Uutiset
2.11.2021 10.30
Hovioikeus: Auton puutteellinen huolto- ja käyttöhistoria oikeuttivat purkamaan 64 900 euron hintaisen vuosimallia 2016 olevan Volvon kaupan - 28 000 kilometriä autolla ajanut ostaja velvoitettiin palauttamaan ajoneuvon käyttöhyötynä 5 040 euroaPuutteellinen huoltohistoria oli kyseisen auton hinta huomioon ottaen sellainen seikka, jolla oli ollut vaikutusta kaupasta päättämiseen ja ajoneuvon arvoon. Kaupan kohteessa oli näin ollen ollut KSL 5 luvun 12 §:n 2 momentin 3 ja 5 kohdassa tarkoitettu virhe. Myyjän täytyi olettaa tienneen auton ranskalainen käyttöhistoria ja asiassa mainitun 14 §:n 2 kohdan mukaan sen olisi pitänyt antaa tieto ostajalle tästä olennaisesta seikasta, josta ostaja oli voinut perustellusti olettaa saavansa tiedon. Selvää oli, että ajoneuvon puutteellisen huoltohistoriaan ja ajoneuvon maahistoriaan kytkeytyviä KSL:n 5 luvun 12 §:ssä ja 14 §:ssä tarkoitettuja virheitä ei ollut voitu oikaista. Asiaa kokonaisuutena arvioitaessa HO katsoi, että vähäisyyttä vastaan puhuvat argumentit olivat painavampia kuin virheen vähäisyyttä puoltavat argumentit. Asiassa mainittujen virheiden ainakin 13.000 euron vaikutus auton arvoon ja se, että ostaja joutuisi kaupassa pysyessään kantamaan riskin auton rikkoutumisesta ja siitä seuraavista korkeista korjauskustannuksista, HO katsoi, että virhe oli ollut vähäistä suurempi, jolloin ostajalla oli oikeus purkaa kauppa. Ostaja oli ajanut kaupan kohteella olleella ajoneuvolla 28.000 kilometriä ja auto oli ollut hänen käytössään 1 vuoden 8 kuukauden ajan. HO arvioi käyttöhyödyn kohtuulliseksi määräksi 0,18 euroa kilometriltä, jolloin hyödyn määrä ostajan ajamilla kilometreillä oli 5.040 euroa. (Vailla lainvoimaa 1.11.2021) - Uutiset
28.10.2021 8.30
Kuluttajariitalautakunta: Sähköauton ostaja ei saanut ennen kauppaa riittäviä tietoja auton latausmahdollisuuksista (ään.)Kuluttajan olisi ollut tärkeää saada tietää, että omakotikiinteistöissä tavanomaista kolmivaihevirtaa (3x16A) ei ole mahdollista käyttää automallin akuston lataamiseen, koska auto voi käyttää tehokkaaseen lataamiseen vain 1x32A virtaa, mikä ei ole tavanomainen sähköliittymä ainakaan vanhemmissa asuinrakennuksissa. Kuluttajan omakotikiinteistön sähkövarustus oli Suomessa tavanomainen. Nämä seikat olivat olleet asiantuntevan myyjän ennalta arvattavia, ja hänen olisi tullut ottaa ne huomioon antaessaan tietoja auton latausmahdollisuuksista. Lataaminen oli kuluttajalle hänen kotonaan mahdollista vain kerrottua maksimitehoa huomattavasti pienemmällä teholla, mikä vie vastaavasti enemmän aikaa. Myyjän suoritus oli ollut latausmahdollisuutta koskevien puutteellisten tietojen takia virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla. Myyjäliikkeen tuli suorittaa ostajalle hinnanalennuksena lautakunnan arvioimat 2 000 euroa. Eri mieltä ollut jäsen katsoi lautakunnan enemmistön kannasta poiketen, ettei kyseessä ollut kuluttajansuojalaissa tarkoitettu tiedonantovirhe, eikä suosittanut hyvitystä. - Uutiset
19.10.2021 8.00
Kuluttajariitalautakunta katsoi koeajoluonteisen kaupan harkintaan liittyvän ajon päättyneen, kun autolla oli ajettu 100 km - palautetun nettiauton käyttö oli hyvitettäväKuluttaja saa peruuttaa nettikaupan 14 vuorokaudessa, vaikka hän olisi ottanut auton käyttöön. Auton arvonalennus on silloin kuitenkin hyvitettävä myyjälle. Pelkkää kokeilua ei pidetä auton käyttämisenä. Kuluttajariitalautakunta on linjannut, milloin kyse ei ole enää koeajosta, ja miten arvonalennus lasketaan. - Uutiset
13.10.2021 8.58
Professori Mari Lundström: Sähköauton hankinta ei ole automaattisesti ekotekoAkkuihin soveltuvan litiumin tarve nousee 42-kertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. Siksi liikenteen sähköistyminen vaatii tehokasta kierrätystä - mutta myös lisää kaivoksia, kirjoittaa professori Mari Lundström Aalto-yliopistosta. - Uutiset
5.10.2021 8.31
Ajoneuvojen hankinta- ja muuntotukien uudistuksesta voi lausua 10.10.2021 saakkaHallituksen esitysluonnos laiksi vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista on lähetetty lausuntokierrokselle. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja 10.10.2021 mennessä. Esityksessä ehdotetaan täyssähköautojen ja kaasukuorma-autojen sekä muuntotuen jatkamista vuodesta 2022 alkaen. Uusia tukia olisivat sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuki ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki. Tuet nopeuttaisivat siirtymää vähäpäästöisiin sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin, mikä pienentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.