Auto
- Uutiset
12.3.2024 15.34
Tulli: Suomessa olevien, Venäjälle rekisteröityjen autojen tulee poistua viimeistään 15.3.2024Suomessa olevat, Venäjälle rekisteröidyt autot on vietävä pois Euroopan unionin alueelta viimeistään 15.3.2024. Poikkeuksena ovat opiskelijoiden ja määräaikaisella, voimassaolevalla työsopimuksella työskentelevien omistamat autot, jotka voivat vielä jäädä Suomeen tietyin ehdoin. Poikkeus koskee myös EU:n pakoteasetuksen perusteella Suomessa olevia autoja. - Uutiset
1.3.2024 15.25
KKV: Tutkimus paljastaa autokaupan piintyneet ongelmatTutkimuksessa käytiin läpi yli tuhat KKV:n kuluttajaneuvonnan tapauskuvausta käytettyjen autojen kaupasta Suomessa. Yhteydenottojen syy on usein se, että autojen todellinen kunto ei vastaa myyjien ostajille kertomia tietoja. KKV:n kuluttajaneuvontaan otetaan eniten yhteyttä ajoneuvoihin liittyvissä ongelmissa. Näistä yhteydenotoista yli puolet koskee käytettyjen autojen kauppaa. KKV:n tutkimus tuo esille käytettyjen autojen kaupan yleisimmät ongelmatilanteet. - Uutiset
15.2.2024 13.15
Kuluttajariitalautakunta: Käytetyssä sähköautossa ei ollut hyvitykseen oikeuttavaa virhettäLautakunta katsoi, ettei kaupan kohde ollut ollut hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi kuin kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta odottaa. Myyjä oli maksanut eräitä korjauskuluja, eikä lautakunta suosittanut asiassa lisähyvitystä. - Uutiset
26.1.2024 10.30
EUT: Autonvalmistaja voi kieltää omistamansa tavaramerkin kanssa samanlaisen tai samankaltaisen merkin käytön varaosissaEU‑tavaramerkkiasetuksen 2017/1001 14 artiklan 1 kohdan c alakohta ei ole esteenä sille, että autonvalmistaja, joka on EU‑tavaramerkin haltija, kieltää kolmatta käyttämästä samaa tai samankaltaista merkkiä kuin kyseinen tavaramerkki kyseisten autojen varaosia, nimittäin etusäleikköjä, varten, kun tämä merkki muodostuu kyseistä tavaramerkkiä esittävän tunnuksen kiinnittämiseen tarkoitetun etusäleikön osan muodosta, eikä tässä suhteessa ole merkitystä sillä, onko kyseisen tunnuksen kiinnittäminen etusäleikköön teknisesti mahdollista panematta kyseistä merkkiä etusäleikköön. - Uutiset
12.1.2024 8.43
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen: Autopaikkojen rakentaminen suojellun rakennuksen edustalle oli lainmukaistaHallinto-oikeus katsoi, että rakennus- ja lupalautakunnalla ei ollut selvityksen perusteella toimivaltaa puuttua autopaikkojen sijoittamiseen, joka ei päätöksessä todetusti muutoinkaan ollut maankäyttö- ja rakennuslain vastaista. Päätös oli lainmukainen eikä sitä ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 12.1.2024) - Uutiset
20.12.2023 10.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus purki uuden auton kaupan ja autosta tehdyn huolenpitosopimuksenKaikki asiassa mainitut virheet olivat olleet olennaisia, sillä ne kaikki olivat estäneet auton käytön. Täten kyse ei ollut ollut vähäisistä virheistä. Kyse oli ollut uutena ostetusta autosta, jolloin tämänlaisia virheitä ei tulisi olla ainakaan tässä laajuudessa. Autossa oli näytetty toistuneen samat virheet useasti. Kuluttajan voitiin kuitenkin edellyttää sietävän tilannetta tietyissä määrin. Tässä asiassa myyjällä oli ollut lukuisia tilaisuuksia korjata virheet. Ottaen huomioon, että kyse oli ollut uudesta autosta ja samat virheet olivat toistuneet lukuisia kertoja useista korjausyrityksistä huolimatta, tilannetta ei voitu pitää enää kohtuullisena kuluttajan kannalta. Näin ollen osatajalla oli oikeus purkaa autosta tehty kauppa. (Vailla lainvoimaa 20.12.2023) - Uutiset
9.11.2023 11.45
EUT: Autonvalmistajien on annettava ajoneuvojen tunnistenumerot riippumattomien toimijoiden saatavilleJos tämä numero mahdollistaa ajoneuvon omistajan tunnistamisen ja muodostaa siten henkilötietoja, tämä velvoite on yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen. - Uutiset
10.10.2023 10.00
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä käytetyn sähköauton ajoakun kapasiteetin vähenemisestäOsapuolet olivat erimielisiä siitä, oliko sähköauton akun kapasiteetti alentunut siinä määrin, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä. Lautakunta totesi olevan tavanomaista, että akun kapasiteetti pienenee jossain määrin auton ja akun käytön sekä lataussyklien ja ajan kulumisen myötä. Tähän vaikuttavat myös auton käyttö- ja lataustapa sekä käyttöolosuhteet. Kuluttajan pitää tiedostaa nämä seikat ostaessaan käytettyä autoa. Toisaalta myyjän pitää kertoa, jos hän tietää jotain poikkeuksellista liittyen ajoakkuun tai muihin auton osiin. Lautakunta arvioi muun selvityksen puuttuessa, että akun kapasiteetin laskeminen oli todennäköisimmin johtunut auton käytön aiheuttamasta tavanomaisesta kulumisesta. Tästä kulumisesta huolimatta akut olivat edelleen käyttökelpoiset. Autolla oli jo ajettu melko paljon, noin 184 000 km. Lautakunta katsoi, että kaupan kohde ei ollut ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi kuin kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta odottaa. Koska autossa ei ollut näytetty olevan virhettä, lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
14.9.2023 10.30
Kuluttajariitalautakunta: Myyjä ei ollut vastuussa uuden auton toimituksen viivästyksestä (ään.)Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko kyseessä myyjän vastuulla oleva viivästys ja mistä vahingosta myyjällä oli vastuu. Lautakunnan saaman selvityksen perusteella arvioituna myyjä oli toiminut hankalan tilanteen edellyttämällä huolellisuudella ja pyrkinyt selvittämään asianmukaisesti toimitusaikaa. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että myyjän tuli maksaa ostajalle vahingonkorvauksena auton toimituksen viivästyksestä 2 365 €. - Uutiset
13.9.2023 14.17
Traficom: Näkymätön apukuski tukenasi – kuljettajaa avustavat järjestelmät tutuiksiKuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems) varoittavat kuljettajaa vaarallisista tilanteista liikenteessä ja estävät onnettomuuksia tai vähentävät onnettomuuksien riskiä. Vaikka ne avustavatkin ajossa, kuljettaja on aina vastuussa auton hallinnasta ja turvallisesta ajamisesta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on koonnut tietopaketin videoineen ADAS-järjestelmistä, jotta niiden käyttö ja toiminta tulisivat autoilijoille tutuksi. - Uutiset
5.7.2023 14.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi auton korjaamista ja myymistä varten haltuunsa saaneen syyllistyneen kavallukseen - velvoitettiin korvamaan auton haltijalle käyttöhyödyn menetyksenä 233 päivältä 1.244,22 euroaAsiassa oli tullut näytetyksi, että vastaaja oli kertonut A:lle myyneensä ajoneuvon ja että vastaaja oli tällä verukkeella jättänyt ajoneuvon palauttamatta A:lle ja myös käyttänyt sitä. HO katsoi, että tällaisen menettelyn ilmeisenä tarkoituksena oli ollut pitää ajoneuvo edelleen vastaajan hallussa. Ajoneuvon hallussapito oli päättynyt vasta poliisien toimesta. HO katsoi, että vastaajan menettelyssä oli näin ollen ollut kysymys hänen hallussaan alunperin laillisesti olleen toiselle kuuluvan omaisuuden anastamisesta. Ottaen huomioon, että Volvon arvo oli ollut vuotta aikaisemmin ostohetkellä noin 11.000 euroa ja että Volvon arvoksi oli tilityshetkellä luettu 6.000 euroa, HO katsoi, että ajoneuvon arvo oli ollut tekoajankohtana 5.000 – 10.000 euroa, jolloin käyttöhyödyn menetys seisonta-ajan normikorvaustaulukon mukaan oli 5,34 euroa päivältä. (Vaila lainvoimaa 5.7.2023) - Uutiset
28.6.2023 14.02
Mercedes-Benz Sprinter -retkeilyauton vuosimalli olikin ollut 5 vuotta luultua vanhempi - hovioikeus alensi virheen johdosta maksettavan hinnanalennuksen määrääKoska asiassa ei ollut esitetty vaihtokaupan kohteena olevista ajoneuvoista ja niiden arvoista tarkempaa selvitystä, HO katsoi kohtuulliseksi hinnanalennuksen määräksi KO:n tuomitseman 6.000 euron asemasta 1.500 euroa, mihin määrään valittaja oli toissijaisesti vaatinut hinnanalennuksen alennettavaksi. (Vailla lainvoimaa 28.6.2023) - Uutiset
16.6.2023 16.00
Käräjäoikeus tuomitsi hinnanalennusta ja seisonta-ajankorvausta 1.193,60 euroa auton vaihteiston virheen vuoksi - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, ettei perusteita välillisen vahingon korvaamiselle ollut ja vaatimus seisonta-ajan korvauksesta oli hylättäväAsiassa ei ollut ilmennyt eikä edes väitetty, että autokauppa olisi sopimusta tehtäessä tai täytettäessä syyllistynyt huolimattomuuteen, joka oli aiheuttanut vahingon. HO katsoi siten, toisin kuin käräjäoikeus, ettei perusteita kysymyksessä olevan välillisen vahingon korvaamiselle ollut ja kantajan vaatimus seisonta-ajan korvauksesta oli hylättävä. Myös kaupan purkuvaatimus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 16.6.2023) - Uutiset
13.6.2023 11.15
Hovioikeus: Editiomääräyksen antamisen edellytykset yhtiöitä kohtaan eivät täyttyneetAutokaupan prurkamista vaatinut kantaja ei ollut esittänyt riittävää näyttöä siitä, että editiovaatimuksessa yksilöity dokumentti olisi A Oy:n tai B Oy:n hallussa. HO:n asiassa antama käsittelyratkaisu I kumottiin ja kantajan vaatimus editiovelvollisuuden määräämisestä sakon uhalla A Oy:lle ja B Oy:lle hylättiin. A Oy velvoitettiin suorittamaan kantajaalle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista 3.537,27 euroa (sis. alv.). (Vailla lainvoimaa 13.6.2023) - Uutiset
9.6.2023 12.15
EUT: Yksityisten vuokra-ajoneuvojen palvelulupien määrän rajoittaminen Barcelonan pääkaupunkiseudulla on EU-lainsäädännön vastaistaSitä vastoin lisäluvan vaatiminen kansallisella tasolla säädetyn luvan lisäksi voi osoittautua tarpeelliseksi liikenteen, liikenteen ja julkisten tilojen asianmukaisen hallinnan sekä ympäristönsuojelun kannalta. - Uutiset
7.6.2023 9.45
KHO: Autoveron vientipalautusta ei ollut otettava huomioon laskettaessa yhtiön AVL 79 k §:n perusteella suoritettavan marginaaliveron perustettaAsiassa oli ratkaistavana, oliko yhtiön saama autoverolain 29 §:n mukainen autoveron vientipalautus otettava huomioon laskettaessa yhtiön arvonlisäverolain 79 a §:n mukaista veron perustetta, joka oli voittomarginaali ilman veron osuutta. Asiassa oli erityisesti arvioitava sitä, oliko autoveron vientipalautus otettava huomioon määritettäessä arvonlisäverolain 79 k §:n mukaista verokauden voittomarginaalia joko menettelyn piiriin kuuluvien tavaroiden ostohinnan alennuksena tai myydyistä tavaroista saatuna vastikkeena. KVL:n päätös kumottiin. - Uutiset
1.6.2023 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Sähköauton latausmaksu ja hinnan ilmoittaminen (ään.)Kuluttaja latasi sähkökäyttöistä autoaan 9.4.2021 sähköauton latauspisteellä. Lataus (26 min ja 20,9 kWh) maksoi 23,40 euroa (0,90 euroa/min). Kuluttajalla oli latauspalvelusopimus Yhtiö A:n ja Latausyhtiö B:n kanssa. Asiassa kuluttaja oli käyttänyt Latausyhtiö B:n latauspalvelua Yhtiö A:n latausasemalla. Riita koski palvelun, ostetun sähkön, hintaa, hinnan ilmoittamista ja kuluttajan oikeaa vastapuolta. Lautakunta katsoi, että tilaajalla oli oikeus korvaukseen palveluksen virheen aiheuttamasta vahingosta. Koska latausasema ei ollut täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan latauksen hinnasta, lautakunta katsoi, että Yhtiö A oli vastuussa virheestä aiheutuneesta vahingosta. Latausaseman ilmoittamalla minuuttihinnalla kuluttajalta olisi voitu laskuttaa latauksesta yhteensä 5,20 euroa, mutta kuluttajalta peritty maksu oli ollut 23,40 euroa, joten kuluttajalta oli laskutettu liikaa 18,20 euroa. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen (7+1). - Uutiset
26.5.2023 14.30
Kuluttajariitalautakunta: Auton moottorivaurio ei ollut maahantuojan vastuullaLautakunnalla ei ollut saadun selvityksen perusteella varmuutta vaurion aiheuttajasta. Lautakunta piti kuitenkin todennäköisenä, että tällainen vaurio oli seurausta huolto-ohjelman mukaisten oikea-aikaisten huoltojen laiminlyömisestä tai niiden puutteellisesta suorittamisesta. - Uutiset
4.5.2023 14.15
Kuluttajariitalautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kyse olisi ollut käytettynä ostetun auton virheestä siinä olleen polttoaineen perusteella - kuluttajalla ei ollut velvollisuutta maksaa tilaamatta tehdyistä korjauksistaOsapuolet olivat erimielisiä kaupan kohteen virheellisyydestä sekä korjaus- ja siirtokulujen ja muun vahingon maksajasta. Lautakunta katsoi asiassa jääneen epäselväksi, missä vaiheessa polttoainejärjestelmään oli päässyt viallista polttoainetta. Lautakunnan käytettävissä olevien keinoin ei voitu selvittää, oliko polttoainetankissa ollut viallista polttoainetta jo ennen kaupantekoa, jolloin kysymyksessä voisi olla myyjän vastuulle kuuluvan virhe, vai oliko viallista polttoainetta joutunut tankkiin vasta kaupanteon jälkeen. Lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että kyse olisi käytettynä ostetun auton virheestä siinä olleen polttoaineen perusteella. Myyjän tuli korvata kuluttajalle ilman lupaa tehdyistä korjauksista, kohtuuttoman kalliista vikaselvityksestä ja kuljetuskuluista lautakunnan arvioimat 1 200 euroa. Myyjän tuli korvata myös käyttöhyödyn menetystä lautakunnan arvion mukaisella 60 vrk x 5 euroa/vrk =300 eurolla. - Uutiset
29.3.2023 15.30
Kuluttajariitalautakunta: Auton korjaustarve, hyväksyttävä korjaustapa ja autosta annetut tiedotOstaja osti 9.6.2020 myyjäliikkeeltä 2.3.2018 käyttöönotetun Ford Mondeo Vignale hybrid -henkilöauton 29 099 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli ostohetkellä 45 000 kilometriä. Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko auton johtosarjan korjaukset kaupan jälkeen tehty asianmukaisella tavalla myyjän osoittamalla korjaamolla ja oliko myyjä antanut autosta virheellistä tietoa. Lautakunta katsoi, että myyjäliikkeen tuli suorittaa ostajalle hinnanalennuksena ja korvauksena tarpeellisista vikaselvityksen kuluista yhteensä 2 500 euroa.