-
Asumisoikeus
- Asumisoikeustalo
Asumisoikeustalo
- Uutiset
15.3.2024 13.15
Ara: Asumisoikeusasunnot vetävät hyvin ja järjestelmä on toimivaAsumisoikeusasuntoihin on tehty puolen vuoden aikana yli 3.600 sopimusta. Noin 40 % asumisoikeusasuntoon muuttavista asui aiemmin vuokralla ja lähes viidennes omistusasunnossa. Sopimuksen tehneiden keski-ikä oli 48 vuotta. Yli puolet asumisoikeusasuntoon muuttavista haki asuntoa yksin. Lapsiperheiden osuus oli noin viidennes. Kolmannes oli kahden hengen talouksia. Perheiden keskikoko oli 2,3 henkilöä. Tiedot perustuvat Aran järjestysnumeropalvelun dataan aikajaksolta 1.9.2023–29.2.2024. - Uutiset
14.12.2023 12.15
Kunnista saadut asumisoikeusasunnon järjestysnumerot vanhenevat pian – vuoden 2024 alusta ovat voimassa vain Aran numerotKunnan tai kaupungin antamalla vanhalla järjestysnumerolla voi hakea asumisoikeusasuntoa 31.12.2023 saakka. Tämän jälkeen kuntien myöntämät numerot vanhenevat. Vuoden 2024 alusta voimassa ovat vain Arasta saadut numerot. Uuden valtakunnallisen järjestysnumeron on voinut hakea digitaalisesti Arasta 1.9.2023 alkaen. Järjestysnumeron saa kirjautumalla esimerkiksi palveluun pankkitunnuksilla. Uusi numero maksaa 9,20 €. - Uutiset
30.8.2023 13.33
ARAn asumisoikeusasunnon järjestysnumeropalvelu avautuu syyskuussa – ohjeita ja tietoa asumisoikeuslaista 393/2021Asumisoikeusasunnon eli aso-asunnon hakemiseen tarvittavan järjestysnumeron saa syyskuun alusta alkaen ARAn järjestysnumerorekisteristä. Kuntien myöntämät järjestysnumerot ovat kuitenkin voimassa vuoden 2023 loppuun saakka. - Uutiset
7.5.2021 15.00
Vuoden 2022 alusta voimaan tuleva uusi asumisoikeuslaki parantaa asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia – asumisoikeussopimusten pysyvyys säilyyTasavallan presidentti vahvisti 7.5.2021 uuden asumisoikeusasunnoista annetun lain. Uudistetulla lailla vahvistetaan asumisoikeusjärjestelmän kohtuuhintaisuutta ja läpinäkyvyyttä, lisätään asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja yksinkertaistetaan asukasvalintaa. - Uutiset
22.10.2020 15.36
Hallitus hyväksyi asumisoikeusjärjestelmää uudistavan lakiesityksen – tarkoitus saada voimaan 1. tammikuuta 2021Hallitusohjelman mukaisesti uudistuksella vahvistetaan asumisoikeusjärjestelmän kohtuuhintaisuutta ja läpinäkyvyyttä, lisätään asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja yksinkertaistetaan asukasvalintaa. Esityksen mukaan asumisoikeusasuntojen asukasvalinnassa siirrytään määräaikaisiin järjestysnumeroihin ja valtakunnalliseen jonotusjärjestelmään siten, että jatkossa asumisoikeusyhtiöt valitsevat asukkaat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n myöntämän järjestysnumeron perusteella. Uutta menettelyä sovellettaisiin kahden vuoden siirtymäajan jälkeen, ja nykyiset asukasvalinnan järjestysnumerot olisivat voimassa kaksi ja puoli vuotta lain voimaantulosta. Uudistuksessa ARA:n asema asumisoikeusjärjestelmän valvojana vahvistuisi. Muutoksilla tavoitellaan nopeampaa ja asukaslähtöisempää palvelua. - Uutiset
17.9.2020 15.16
Asumisoikeuslain uudistuksen lausuntoyhteenveto julkaistuAsumisoikeuslain uudistusta koskevaan esitysluonnokseen tuli 20.5.-15.7. järjestetyllä lausuntokierroksella 70 lausuntoa. Palaute on sekä myönteistä että kriittistä vaihdellen huomattavasti lausunnonantajien ja aiheiden mukaan. Lausuntoyhteenveto on julkaistu. Lausunnonantajat ovat yksimielisiä siitä, että asumisoikeusjärjestelmää tulee kehittää, mutta näkemykset keinoista vaihtelevat. Nykyinen järjestelmä tarjoaa asukkaalle huoletonta asumista, jossa asunnoista ja asumisoikeusmaksun palautuksesta vastaa asumisoikeusyhtiö. Ympäristöministeriön valmistelema lakiesitys kehittää asumisoikeusasumista paremmaksi tältä pohjalta. Uudistuksen kohteena on asukasvalinta, asukashallinto ja rajoituksista vapauttaminen tietyissä tarkkaan määritellyissä poikkeustilanteissa. Pieni osa asumisoikeusasunnoista on asukaslähtöisissä asumisoikeusyhdistyksissä, ja myös tätä muotoa halutaan kehittää. - Uutiset
6.7.2020 11.10
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei oikeutta asumisoikeussopimuksen purkamiseen ollutHovioikeus katsoi arvioituaan tuomiossa selostettuja seikkoja kokonaisuudessaan, että A:n käyttövastikkeiden maksamisen laiminlyönnillä voitiin laiminlyönnin syystä sekä maksamattomien käyttöoikeusvastikkeiden määristä esitetty selvitys huomioon ottaen katsoa olleen siinä määrin vähäinen merkitys, että oikeutta asumisoikeussopimuksen purkamiseen ei ollut. Näin ollen yhtiön kanne oli hylättävä asumisoikeussopimuksen purkamista ja häätöä koskevilta osin. (Vailla lainvoimaa 6.7.2020) - Uutiset
5.5.2020 14.23
KHO:n muu päätös asumisoikeustalolainojen korkotuen lakkauttamisestaHallinto-oikeus totesi, että asiassa oli ollut riidatonta, että Avo-Asumisoikeus Oy:n nyt kysymyksessä olevissa kohteissa asuntojen vuokrauksen osuus oli ollut jo useiden vuosien ajan suuri, jopa yli puolet. Valvontaviranomainen oli kiinnittänyt tähän asiaan huomiota jo ainakin vuonna 2014. Tästä huolimatta asuntoja ei ollut johdonmukaisesti ja ensisijaisesti markkinoitu asumisoikeusasuntoina ja vuokra-asuntojen osuus oli ollut koko ajan kasvussa. Valtiokonttori oli näillä perusteilla voinut katsoa, ettei asuntoja käytetä ensisijaisesti asumisoikeuden haltijoiden asuntoina. Edellytykset korkotuen lakkauttamiselle olivat siten olleet olemassa. Valtiokonttori ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä sen päätöstä ollut syytä muuttaa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
19.12.2019 11.00
Tupakointi ja häiritsevä elämä oikeuttivat purkamaan varoitetun asukkaan asumisoikeussopimuksenAsumisoikeussopimuksen purkamista tukevat seikat olivat selvästi painavampia kuin vastaajan henkilökohtaiset syyt asumisoikeuden säilyttämiseksi. Vaikka menettely olisikin osin tapahtunut vastaajan vieraiden toimesta, oli vastaajan kuitenkin vastannut itse hänen asunnossaan tapahtuneesta. Kerrotuissa olosuhteissa oli lisäksi pääteltävissä, ettei vastaajan menettelyllä ollut kokonaisuutena arvioiden vähäinen merkitys. Näin ollen häädön tuomitsemiselle oli perusteet. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 19.12.2019) - Uutiset
3.7.2019 10.56
Hovioikeus arvioi asumisoikeushuoneiston käyttövastikkeen enimmäistasoaAsiassa oli kysymys siitä, oliko A:lta perityn asumisoikeushuoneiston käyttövastike ylittänyt asumisoikeuslain 16 §:n 4 momentin mukaisen enimmäistason. (Vailla lainvoimaa 3.7.2019) - Uutiset
27.2.2018 9.21
KHO:n ratkaisu asukasdemokratia-asiassa: Oy:n ei katsottu menetelleen uuden huoltosopimuksen osalta asukkaiden osallistumisoikeuden kannalta yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain edellyttämällä tavallaAsiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa kysymys siitä, oliko A Oy asumisoikeustalon omistajana noudattanut asumisoikeusasunnoista annetun lain ja yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain säännöksiä asukkaiden osallistumisoikeudesta kilpailuttaessaan taloyhtiön kiinteistönhuoltopalvelut. A Oy:n ei katsottu menetelleen uuden huoltosopimuksen osalta asukkaiden osallistumisoikeuden kannalta yhteishallinnosta vuokrataloissa annetun lain edellyttämällä tavalla. Laiminlyönti ei korjautunut sen johdosta, että asukkaat olivat myöhemmin hyväksyneet huoltosopimuksen. - Uutiset
7.9.2017 11.00
Asumisoikeusasunnon haltijat vastasivat virheellisesti asennetun astianpesukoneen aiheuttamasta vesivahingosta - korvauksen sovitteluun ei ollut aihettaAsumisoikeusasunnon haltijat eivät olleet asumisoikeussopimuksen liitteessä tarkoitetulla tavalla ilmoittaneet astianpesukoneen hankinnasta talon omistajalle asumisoikeus Oy:lle, jolla ei näin ollen ollut mahdollisuutta valvoa koneen asennustyötä. Asumisoikeusasunnon haltijat olivat asumisoikeuslain 14 §:n 1 ja 2 momentin nojalla velvollisia korvaamaan asumisoikeus Oy:lle aiheutuneen vahingon, jonka määrä oli riidaton. HO katsoi, että asumisoikeusasunnon haltijoilla, jotka olivat tilanneet astianpesukoneen asentamisen ammattimaiselta taholta, ei ollut sinänsä ollut mahdollisuuksia ennakoida ja estää vahingon syntymistä. Asumisoikeusasunnon haltijoiden taloudellisesta asemasta ei kuitenkaan ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella olisi ollut katsottava, että täysimääräinen korvausvastuu olisi muodostunut heille korvauksen määrä huomioon ottaen kohtuuttoman raskaaksi. (Vailla lainvoimaa 7.9.2017) - Uutiset
3.7.2017 9.10
Arviointineuvosto: Asumisoikeuslain vaikutusten mittakaava jää epäselväksiLainsäädännön arviointineuvoston mukaan asumisoikeuslain vaikutuksia on käsitelty kattavasti hallituksen esitysluonnoksessa. Luonnoksen perusteella ei saa kuitenkaan käsitystä esityksen kokonaiskustannuksista ja –hyödyistä, eikä niiden suhteesta. Kokonaiskustannuksia ja -hyötyjä tulisi arvioida esityksen tavoitteiden perusteella. - Uutiset
12.6.2017 8.24
Tupakointikiellon hakuohjeistus on laajennettu – kiellon hakumenettely on samanlainen eri asumismuodoissaAsuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskeva ohjeistus on laajennettu kattamaan asunto-osakeyhtiöiden lisäksi myös muita asumismuotoja, kuten esimerkiksi vuokrataloyhtiötä. Käytännössä tupakointikiellon hakemista koskeva menettely on eri asumismuodoissa samanlainen. - Uutiset
6.4.2017 8.00
Kuluttajariitalautakunta suositti asumisoikeustaloa palauttamaan asunnon tupakansavun vuoksi pidättämänsä 2 000 euroaJos tupakointia ei ole sopimuksessa kielletty, sitä ei voi pitää huolimattomana vaan talon omistajan hyväksymänä tavanomaiseen asumiseen kuuluvana menettelynä. Lautakunta piti talon omistajan suorittamaa maksunpidätystä perusteettomana. - Uutiset
12.10.2016 16.00
Hovioikeus: Käräjänotaari oli toimivaltainen ratkaisemaan asumisoikeusasunnon käyttövastiketta koskevan velkomusjutun, jossa oli esitetty myös kohtuullistamista koskeva selvästi alle 20 000 euron vastakanneAsia oli verrattavissa asuinhuoneiston vuokrausta koskevaan asiaan eikä siihen ollut liittynyt sellaisia vaikeasti ratkaistavia näyttö- tai oikeuskysymyksiä, että asian asianmukainen käsittely olisi edellyttänyt, että sen ratkaisee ammattituomari. Pääasian osalta HO katsoi, etteivät vastakanteen nostaneen osapuolen valituksessa esittämät seikat käyttövastikkeen kohtuullisuudesta antaneet aihetta päätyä tältä osin toiseen lopputulokseen kuin mihin KO oli päätynyt. Yhtiölle tuomittavia oikeudenkäyntikuluja KO:ssa kuitenkin kohtuullistettiin, kun kokonaisuutena arvioiden yhtiön ilmoittamat oikeudenkäyntikustannukset eivät olleet taloudellisesti tehokkaan asianajon kannalta hyväksyttäviä. Hovioikeuskulujen osalta HO määräsi, että yhtiö ja oikeusapua vastakanteen esittäjälle antanut oikeusaputoimisto saavat pitää HO:ssa aiheutuneet oikeudenkäyntikulut vahinkonaan. (Vailla lainvoimaa 12.10.2016) - Uutiset
12.10.2016 7.11
ASO-uudistuksen suuntaviivat nähtävillä - mielipiteitä voi antaa 15. marraskuuta saakkaSuunnitteilla on mm. yksinkertaistaa ASO-talojen asukasvalintaa ja hakujärjestelmää, lisätä asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia, siirtyä määräaikaisiin järjestysnumeroihin jonotuksessa, mahdollistaa asukkaiden yhteistyöelimen osallistuminen yhtiötason asioiden käsittelyyn ja mahdollistaa lunastaa asunto omaksi, jos rakennusta ei kannattaisi enää peruskorjata asumisoikeustalona tai sillä ei olisi enää kysyntää asumisoikeustalona. Myös jyvitys- ja tasausjärjestelmiä voitaisiin uudistaa asukaslähtöisesti. - Uutiset
6.5.2016 12.50
Hovioikeus: Kun maksukyvyttömyyden olennaisena syynä oli lapsen vakava sairastuminen, asumisoikeussopimuksen purkamiselle neljän kuukauden käyttövastikkeiden maksamattomuuden vuoksi ei ollut riittäviä perusteitaAsiassa oli riidatonta, että A:lla oli haasteen tiedoksiantohetkellä ollut maksamatta neljän kuukauden käyttövastikkeet. Asuinhuoneiston vuokrasopimuksen purkamista koskevassa oikeuskäytännössä tällaista maksujen laiminlyöntiä ei ole pidetty vähäisenä. Käräjäoikeuden tuomion antohetkellä A:lla oli edelleen ollut maksamatta yhden kuukauden käyttövastike. Haasteen tiedoksiantohetkellä maksamatta olleiden vastikkeiden määrä ja laiminlyönnin jatkuminen asian ollessa vireillä tukivat painavasti sitä johtopäätöstä, että maksulaiminlyöntejä ei voitu pitää vähäisinä. Hovioikeus katsoi arvioituaan asiaa kokonaisuudessaan, että vaikka asumisoikeussopimuksen purkamisen tueksi oli esitetty painavia seikkoja, A:n käyttövastikkeiden maksamisen laiminlyönnillä voitiin laiminlyönnin syystä esitetty selvitys huomioon ottaen katsoa olleen vain vähäinen merkitys. (Vailla lainvoimaa 6.5.2016) - Uutiset
4.2.2016 15.15
Selvitys: Asumisoikeusjärjestelmän suurin haaste on toimijoiden välinen luottamuspula – ympäristöministeriö käynnistää lakihankkeen järjestelmän uudistamiseksiAsumisoikeusjärjestelmän suurin haaste on toimijoiden välinen luottamuspula, kertoo ympäristöministeriön teettämä tuore selvitys. Asumisoikeusasukkaat pitävät tärkeänä mahdollisuutta vaikuttaa varsinkin oman talonsa asioihin, mutta kokevat nämä mahdollisuudet käytännössä heikkoina. Selvityksen perusteella asukkaat arvostavat asumisoikeusasumisessa erityisesti asumisen turvaa. Tärkeää on myös asumiskustannusten kohtuullisuus. - Uutiset
7.1.2016 16.10
Valtion tukemien asuntojen asumiskuluja pyritään kohtuullistamaan laki- ja asetusmuutoksinValtioneuvosto antoi 7. tammikuuta asetukset, jotka edistävät asumiskustannusten kohtuullisuutta valtion tukemassa asuntokannassa. Tasavallan presidentti vahvisti asetusten taustalla olevat lakimuutokset joulukuun lopussa. Valtion arava- tai korkotukilainalla rahoitettujen vuokra- ja asumisoikeusasuntojen vuokrat ja käyttövastikkeet on määriteltävä omakustannusperiaatteen mukaisesti. Tällöin vuokrilla ja käyttövastikkeilla voidaan kattaa etupäässä vain talon rakentamisesta aiheutuneet pääomakulut sekä hyvän kiinteistönpidon edellyttämät asuntojen hoito- ja korjauskulut.