Asiakirja
- Uutiset
23.1.2017 13.39
Apulaisoikeuskansleri: Asiakirjapyyntöön on annettava valituskelpoinen päätösYlimpien laillisuusvalvojien ratkaisukäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että valituskelpoinen päätös on tehtävä myös silloin, kun viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa tai pyydetty asiakirja ei viranomaisen mielestä ole julkisuuslain tarkoittama asiakirja. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti asiakirjapyyntöä käsitelleiden tahojen huomiota velvollisuuteen noudattaa julkisuuslain menettelysäännöksiä ja antaa asiakirjan pyytäjälle valituskelpoinen päätös. - Uutiset
5.1.2017 12.05
Apulaisoikeuskansleri: Asiakirjapyynnön käsittelyssä on noudatettava julkisuuslakiaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin hyvinvointitoimialan huomiota tietopyyntöasioissa noudatettavien julkisuuslain menettelysäännösten oikeanlaiseen ja täsmälliseen soveltamiseen. - Uutiset
27.12.2016 14.10
Oikeusasiamies esittää harkittavaksi julkisuuslain muuttamista asiakirjapyyntöjen osalta: Viranomaisen pitäisi voida toimia lainmukaisesti kaikissa tilanteissaOikeusasiamies Petri Jääskeläinen toteaa, että julkisuuslakia säädettäessä ei ehkä osattu täysin ennakoida asiakirjapyyntöjen käsittelyn enenevää työläyttä. Tämä koskee erityisesti sellaisia viranomaisia, joiden asiakirjoihin tyypillisesti sisältyy osittain salassa pidettäviä tietoja. Koska viranomaisen pitäisi voida toimia lainmukaisesti kaikissa tilanteissa, Jääskeläisen mielestä määräaikasääntely voisi ääritapauksissa olla arkistolain muutoksessa ehdotettua väljempääkin. Vastaavasti ääritapauksissa ajateltavissa voisi olla viranomaisen mahdollisuus rajata tietopyynnön toteuttamista tietyillä edellytyksillä pyynnön laajuuteen vaikuttavassa, esimerkiksi ajallisessa suhteessa. Tämä tosin voi olla ongelmallista perustuslain 12 §:n 2 momentin kannalta. Sen mukaan jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Koska viranomainen voi saada tietopyyntöjä, joita ei voida käytännössä toteuttaa, Jääskeläisen mielestä jonkinlaisen rajauksen mahdollisuutta voitaisiin kuitenkin harkita. - Uutiset
7.12.2016 9.10
KHO: Tietopyynnön tekijän äitiä koskevat terveyden- ja sairaanhoidon tiedot oli annettava hoitovirhe-epäilyn selvittämiseksiJohtajaylilääkärin korkeimpaan hallinto-oikeuteen toimittamasta lisäselvityksestä kävi ilmi, että toisin kuin aiemmin oli esitetty, A:n pyytämät tiedot olivat saatavissa potilasrekisterin taustatiedoista. A:lla oli potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 13 §:n 3 momentin 5 kohdan perusteella ollut oikeus saada äidilleen annettua terveyden- ja sairaanhoitoa koskevia tietoja hoitovirhe-epäilyn selvittämiseksi. Johtajaylilääkärin ja hallinto-oikeuden päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava johtajaylilääkärille pyydettyjen tietojen antamiseksi. - Uutiset
5.12.2016 12.40
Euroopan unionin tuomioistuin on antanut uuden päätöksen yleisön oikeudesta tutustua sen hallinnollisten tehtävien hoitamiseksi oleviin asiakirjoihinEuroopan unionin tuomioistuimen päätös yleisön oikeudesta tutustua Euroopan unionin tuomioistuimen hallussa sen hallinnollisten tehtävien hoitamiseksi oleviin asiakirjoihin on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä (2016/C 445/03) 30. marraskuuta. Päätös tuli voimaan sitä päivää seuraavana päivänä, jona se julkaistiin EUVL:ssä. - Uutiset
2.12.2016 10.04
Hovioikeuden päätös asiakirjan esittämisvelvollisuudesta johtajasopimukseen liittyvässä riita-asiassaKO oli määrännyt, että sen asiakirjan esittämisvelvollisuudesta antamaan päätökseen haetaan muutosta erikseen. Vaikka päätösvalta erillisestä muutoksenhakuoikeudesta kuuluu pääasiaa käsittelevälle tuomioistuimelle, sen on määrätessä erillisestä muutoksenhausta ratkaisussaan ilmoitettava ne syyt, joiden perusteella erillinen muutoksenhakuoikeus on määrätty. Asiassa oli vaadittu vahvistettavaksi, että B oli rikkonut johtajasopimuksen kilpailu- ja salassapitomääräyksiä. Kun ei ollut selvyyttä siitä, mihin tosiseikkoihin vaatimus perustui ja mikä oikeudellinen merkitys tosiseikoille osapuolten välisessä suhteessa vaadittiin vahvistettavaksi, ei ollut mahdollista ottaa kantaa siihen, oliko esitettäväksi vaaditulla asiakirjalla merkitystä näyttönä asiassa. KO:n antama päätös poistettiin siltä osin kuin yhtiön vaatimukset oli hylätty ja asia palautettiin KO:een. (Vailla lainvoimaa 2.12.2016) - Uutiset
1.12.2016 11.45
Ovatko muistiinpanot viranomaisen asiakirjoja?KHO on kahdessa päätöksessään (KHO 2016:131 ja KHO 13.9.2016/3803) ottanut kantaa muistiinpanojen asemaan viranomaisen asiakirjana viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) pohjalta. Kunta-alan uutisissa todetaan, että KHO:n päätökset ovat konkreettinen osoitus siitä, mitä hallituksen esityksen selitys tarkoittaa: Muistiinpano jää julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle, jos se laaditaan viranhaltijan omaan käyttöön ja jää tämän haltuun. Jos muistiinpano laaditaan selvityksenä ja siitä on käyttöä asian käsittelyssä ja siihen liittyvässä päätöksenteossa, kyse ei varsinaisesti ole muistiinpanosta, vaan tällöin sovelletaan julkisuuslakia. - Uutiset
30.11.2016 16.12
Hallinto-oikeus palautti karille ajaneen laivan työvuorolistoja koskevan tietopyynnön Liikennevirastolle uudelleen käsiteltäväksiTyövuoroluetteloa ei voitu pitää julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuna viranomaisen sisäisen työskentelyn asiakirjana, joka jäisi julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle. HAO ei ensi asteena arvioinut, sisältyykö tietopyynnön kohteena olleeseen asiakirjaan tietoja, jotka olisivat julkisuuslaissa säädetyllä perusteella salassa pidettäviä. (Ei lainvoim. 30.11.2016) - Uutiset
14.11.2016 14.20
Oulun käräjäoikeus luovutti asianajotoimistolle erään laajan rikosasian yli 200 asianomistajan henkilö- ja osoitetiedot - apulaisoikeuskanslerilta huomautus lainvastaisesta menettelystäAsianajotoimisto oli perustellut tietopyyntöään sillä, että se edusti jo entuudestaan useita asianomistajia. Tietosuojavaltuutetun näkemyksen mukaan tietoja pyydettiin suoramarkkinointitarkoituksessa. Apulaisoikeuskanslerin mukaan KO oli jättänyt kokonaan huomioimatta henkilötietolain säännökset. Rikosasian asianomistajien tietoja KO:n henkilörekisteristä ei olisi saanut lainkaan luovuttaa. - Uutiset
11.11.2016 8.32
KHO:n päätös hakijan oikeudesta saada jäljennökset hänelle Pitkäniemen sairaalassa vuonna 1998 tehtyjen psykologisten testien muistiinpanoista ja testipöytäkirjoista ja hänen testeissä piirtämistään kuvistaKHO ei muuttanut HAO:n päätöstä, jolla HAO oli jättänyt tutkimatta A:n vastuualueen johtajan päätöksestä tekemän valituksen. HAO oli muuttanut johtajaylilääkärin päätöstä siten, että A oli oikeutettu saamaan Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tiloissa nähtäväkseen pyytämänsä psykologisten testien asiakirjat. Valitus oli hylätty enemmälti. - Uutiset
10.11.2016 10.01
Hovioikeuden päätös osituksen moitetta ja työsuhteen irtisanomista koskevien tuomioiden ja oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuudesta oikeudenkäynnin vireilläolon jo päätyttyäOikeudenkäynnin vireilläolon jo päätyttyä tuomioistuin voi julkisuuslain 28 tai 32 §:n säännösten mukaan päättää vain muun kuin ratkaisun sisältävän oikeudenkäyntiasiakirjan julkisuudesta. HO ei siten voinut ottaa hakijan vaatimuksia viimeksi mainittujen säännösten nojalla tutkittavakseen siltä osin kuin kyse oli asiassa mainituista KO:n ja HO:n tuomioista. HO ei voinut tapauksessa ottaa hakijan salassapitovaatimuksia tutkittavakseen myöskään ylimääräisessä muutoksenhakumenettelyssä. HO:n hallussa olevien, muiden kuin ratkaisun sisältävien oikeudenkäyntiasiakirjojen osalta hakijan vaatimukset eivät antaneet aihetta toimenpiteisiin. (Vailla lainvoimaa 10.11.2016) - Uutiset
11.10.2016 10.02
KHO:n päätös vanhemman oikeudesta saada lapsiaan koskevia tietoja koulultaA oli valituksessaan KHO:lle vaatinut, että HAO:n päätös ja sivistystoimenjohtajan päätökset kumotaan, asia palautetaan uudelleen käsiteltäväksi ja kaupunki velvoitetaan luovuttamaan A:lle kaikki koulun tietojärjestelmissä ja muutoin olevat hänen lapsiaan koskevat tiedot ja asiakirjat. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
7.10.2016 14.10
Hovioikeus: Luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle voitiin antaa varoitus asiakirjojen palauttamisen viivyttelemisestäHO ei muuttanut valvontalautakunnan ratkaisua, jossa oli katsottu varatuomarin viivytelleen perusteettomasti kantelijalle kuuluvien asiakirjojen palauttamisessa. Valvontalautakunta oli katsonut varatuomarin menetelleen vastoin oikeudenkäyntiavustajan velvollisuuksiaan. Valvontalautakunta ei sen sijaan havainnut, että varatuomari olisi viivytellyt päätöksen toimittamisessa kantelijalle. (Vailla lainvoimaa 7.10.2016) - Uutiset
30.8.2016 9.27
KHO: Verokonsultointia harjoittava yhtiö ei ollut velvollinen luovuttamaan asiakkaansa toimeksiannosta laatimaansa verotusta koskevaa muistiota VerohallinnolleAsiassa otettiin huomioon muistion luonne lähinnä arviona asiakkaana olevan verovelvollisen verokohtelusta, se, että muistio ei itsessään muodostanut verotuksen perustetta, sekä todistamiskieltoa koskevista säännöksistä ilmenevät periaatteet. (Ään. 3-2 perusteluista) - Uutiset
23.8.2016 12.24
Hallinto-oikeus: Finanssivalvonnan oli luovutettava toimittajalle tämän pyytämät työeläkeyhtiön liiketoimien toisen osapuolen tiedotFinanssivalvonnalla on Finanssivalvonnasta annettuun lakiin perustuvat laajat tiedonsaanti- ja tarkastusoikeudet salassapitosäännösten estämättä. Valvottavilla ja muilla valvontatoimenpiteiden kohteilla on saman lain perusteella velvollisuus antaa Finanssivalvonnalle sen pyytämät tiedot. Tietojen pyytäminen ja velvollisuus niiden antamiseen seuraa suoraan mainitusta laista eikä siten edellytä valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitetun erityisen luottamussuhteen olemassaoloa. Finanssivalvonta ei ole voinut kieltäytyä tietojen antamisesta luottamussuhteen vaarantumisen ja siitä aiheutuvan valvonnan vaikeutumisen perusteella. Hallinto-oikeus katsoi, että asiakkaiden nimiä on pidettävä julkisina tietoina, eikä Finanssivalvonnan olisi tullut hylätä valittajan tietopyyntöä tältä osin. (Vailla lainvoimaa 23.8.2016) - Uutiset
10.6.2016 9.00
Uusi EU-asetus tiettyjä julkisia asiakirjoja koskevan byrokratian vähentämiseksi hyväksyttiin lopullisesti – aitousleimaa ja oikeaksi todistettua jäljennöstä ei enää vaaditaEuroopan parlamentti on hyväksynyt komission ehdottaman asetuksen, jolla vähennetään kansalaisille aiheutuvia kustannuksia ja heiltä vaadittavia muodollisuuksia, kun heidän on esitettävä julkinen asiakirja jossain toisessa EU-maassa. Yhdessä EU-maassa myönnetyt julkiset asiakirjat on hyväksyttävä todistusvoimaisiksi toisessa jäsenvaltiossa ilman aitousleimaa (apostille-todistukset). Asetuksessa kansalaiset vapautetaan myös velvoitteesta esittää aina julkisten asiakirjojen oikeaksi todistettu jäljennös ja oikeaksi todistettu käännös. Kansalaiset voivat myös käyttää kaikilla EU:n virallisilla kielillä saatavana olevaa monikielistä vakiolomaketta, joka liitetään julkiseen asiakirjaan kääntämistä koskevien vaatimusten välttämiseksi. Asetusta aletaan noudattaa asteittain siten, että sitä sovelletaan täysimääräisesti vuodesta 2019 alkaen. - Uutiset
4.5.2016 13.33
Hallinto-oikeus: Helsingin kaupungin oli annettava koulun kuntotutkimusraportti sitä pyytäneelle vaikka kaupunki katsoi että kyseessä oli vasta luonnosAsiassa ei esitetty, että kuntotutkimusraportti sisältäisi muutoin salassa pidettävää tietoa. Kuntotutkimusraportin myöhempi muokattu versio oli julkaistu kokonaisuudessaan. Hallinto-oikeus katsoi, ettei kysymyksessä olevaa viranomaisen toimeksiannosta laadittua asiakirjaa ollut sen luonne ja tarkoitus huomioon ottaen pidettävä julkisuuslain 5 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna luonnoksena. Asiakirjan oli katsottava valmistuneen käyttötarkoitukseensa, kun se oli ensimmäisen kerran annettu sen tilanneelle viranomaiselle siitä riippumatta, että asiakirjaan oli myöhemmin viranomaisen pyynnöstä tehty vielä korjauksia. Näin ollen asiakirjaa oli pidettävä julkisena asiakirjana, josta valittajalla oli oikeus saada tieto. (Vailla lainvoimaa 4.5.2016) - Uutiset
3.5.2016 15.21
Oikeuskansleri kiinnitti valtioneuvoston kanslian huomiota julkisuuslain säännöksiin asiakirjan osittaista salassapitoa koskevassa asiassaOikeuskansleri kiinnitti valtioneuvoston kanslian huomiota julkisuuslain 14 §:n 3 momentissa säädettyihin velvoitteisiin ilmoittaa asiakirjan pyytäjälle kieltäytymisen syy, antaa asiakirjan pyytäjälle tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi, ja antaa asiakirjapyyntöön tarvittaessa valituskelpoinen päätös. Lisäksi oikeuskansleri kiinnitti huomiota velvollisuuteen huolehtia osana hyvää tiedonhallintatapaa siitä, että viranomaisen palveluksessa olevilla on julkisuuslain 18 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaisesti tarvittavat tiedot kohdassa mainituista asioista kuten asiakirjan antamisessa ja suojaamisessa noudatettavista menettelyistä. - Uutiset
18.4.2016 14.58
KHO: Maanmittauslaitos voi hylätä tietopyynnön vieraiden valtioiden maanomistuksesta SuomessaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikka kiinteistötietojärjestelmä sinänsä sisälsi A:n pyytämät tiedot, ei niitä ollut mahdollista tulostaa järjestelmästä vaan niiden tuottaminen vaatisi rekisterin tietojen seulontaa ja yhdistelemistä. Kysymys olisi sellaisesta uuden asiakirjan tuottamisesta, johon viranomaisella ei julkisuuslain ja sen esitöiden perusteella ole tietopyynnön johdosta velvollisuutta. Viranomaisella ei ole tietopyynnön johdosta myöskään velvollisuutta muuttaa tietojärjestelmiään siten, että pyydetyn tietoaineiston hakeminen olisi mahdollista. - Uutiset
18.4.2016 8.45
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaKorkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 9.3.–15.3.2016 koskevat muun muassa laillista estettä, asiakirjan väärinkäytöstä rankaisemista, merkintätakuusta aiheutuvaa vastuuta sekä seksuaalista häirintää.