Asiakirja
- Uutiset
27.3.2024 10.09
Helsingin hovioikeus hylkäsi Merivoimien henkilöstöpäällikkönä toimineeseen kommodoriin kohdistetun syytteen virkasalaisuuden rikkomisestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan virkasähköpostiinsa saamat sähköpostiviestit, joista hän oli lähettänyt valokuvan eräälle henkilölle, olleet julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä. Sähköpostiviestit olivat koskeneet tutkintapyynnön tekemistä Merivoimissa ilmitulleesta rikosepäilystä. Hovioikeus katsoi, etteivät vastaajan lähettämät tiedot olleet salassa pidettäviä, minkä vuoksi syyte virkasalaisuuden rikkomisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 27.3.2024) - Uutiset
27.3.2024 10.00
Uusi ohje asiakirjojen liittämis- ja nimeämiskäytännöistäTuomioistuinvirasto on 25.3.2024 antanut uuden ohjeen asiakirjojen liittämisestä, nimeämisestä ja avainsanoittamisesta. Ohje korvaa 30.6.2020 annetun aikaisemman ohjeen. - Uutiset
19.3.2024 15.17
Hallinto-oikeus shikaaninomaisessa tarkoituksessa tehdyistä tietopyynnöistä: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta hakijalle asiakirjoja pyydetyllä tavalla sähköpostitse katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalleJulkisuuslaki tai mikään muukaan laki ei suojaa oikeuden käyttämistä väärässä tarkoituksessa. Ei voida esimerkiksi edellyttää, että viranomainen lähettää useita kertoja asiakirjoja, joita se on jo aiemmin lähettänyt, käyttää kohtuuttomasti aikaa selvittääkseen asiakirjapyynnön kohdetta ja pystyy samalla muun virkatoimintansa ohella toteuttamaan lukuisia yksittäisen henkilön samaan asiakokonaisuuteen liittyviä tietopyyntöjä laissa säädetyssä lyhyehkössä määräajassa. Kun arvioitiin S:n päätöksessä kerrottua menettelyä kokonaisuutena, hallinto-oikeus katsoi, että Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta S:lle asiakirjoja pyydetyllä tavalla katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle. (Vailla lainvoimaa 19.3.2024) - Uutiset
15.3.2024 11.21
KHO:n ratkaisu hätäkeskustietojärjestelmästä saadun tulosteen antamistavastaPäätöksessä katsottiin, että hätäkeskustietojärjestelmän tuloste oli ensisijaisesti annettava sellaisenaan ja joka tapauksessa julkisuuslain 16 §:n 1 momentin mukaisesti. Viranomaisen ohjeistus tiedon antamisesta erillisellä lausunnolla ei perustunut lakiin. - Uutiset
12.3.2024 7.57
Tiedonhallintalautakunta: Suositus tietoturvallisuuden vähimmäisvaatimuksistaJulkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetussa laissa (906/2019) on säädetty tietoturvallisuustoimenpiteisiin liittyviä vastuita julkisen hallinnon tiedonhallintayksiköille ja viranomaisille sekä yksityisille henkilöille ja yhteisöille taikka muille kuin viranomaisena toimiville julkisoikeudellisille yhteisöille, siltä osin kuin ne hoitavat julkista hallintotehtävää. - Uutiset
13.2.2024 12.20
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta videotallenteita valittajalle itselleenHallinto-oikeus tutustui tallenteiden sisältöön. Voitiin havaita, että niillä esiintyy paitsi rikoksesta epäilty, myös henkilöitä, jotka ovat esitutkinnan kohteena olleeseen tekoon nähden selvästi ulkopuolisia tai joiden asema suhteessa tekoon jää tallenteista ilmenevän perusteella epäselväksi etenkin kun tallenteissa ei ole ääntä. Videot sisältävät näiden henkilöiden käyttäytymistä koskevaa informaatiota, jonka merkitystä yksityisyyden suojan loukkaamisen näkökulmasta on ulkopuolisen vaikeaa arvioida. Joka tapauksessa tallenteiden väärinkäyttömahdollisuuden ja väärinkäytön laajakantoisten seurausten vuoksi perusteltuna ja viranomaisten asiakirjojen julkisuutta koskevien lähtökohtien toteutumisen kannalta tarpeellisena ei voitu pitää sitä, että esitutkintaviranomaisten tulisi antaa yksityisyyden suojaan riittävällä todennäköisyydellä eli oletettavasti liittyviä tallenteita nähtäväksi ilman mahdollisuuksia kontrolloida niiden käyttämistä. Poliisilaitos oli näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta tallenteita valittajalle itselleen. (Vailla lainvoimaa 13.2.2024) - Uutiset
16.1.2024 10.30
Hovioikeus: Poliisin takaa-ajoa koskeva viedotallenne voitiin antaa medialleHO katsoi, ettei videotallenteelta nähtävissä olevaa KO:n törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena lainvoimaisesti tuomitsemaa menettelyä tai tallenteelta ilmeneviä tapahtumapaikkoja ollut liitettävissä A:n henkilökohtaiseen elämään. Kun otettiin lisäksi huomioon, ettei A ollut tuonut esiin yksityisyytensä suojan loukkaamisen todennäköisyyttä perustelevia seikkoja, asiassa ei ollut syytä olettaa kopion antamisen videotallenteesta johtavan A:n yksityisyyden suojan loukkaamiseen pelkästään sillä perusteella, että A on tunnistettavissa videotallenteelta. Hakijalle voitiin siten antaa videotallenteesta kopio. (Vailla lainvoimaa 16.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 8.18
Hallinto-oikeus: Valittajalla ei ollut oikeutta saada käräjäoikeuden juttuluetteloita sähköpostitse tai kopionaValittajalla ei päätöksessä mainituin perustein voitu katsoa olleen henkilötietojen käsittelylle tietosuoja-asetuksen 2 artiklan 2 c) alakohdan mukaista yksinomaan henkilökohtaista käyttötarkoitusta eikä tietosuojalain 27 §:n mukaista ainoastaan journalistista tai akateemista tarkoitusta. Näin ollen ja koska valittajalla ei asiassa saadun selvityksen perusteella ollut tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaista perustetta pyydettyjen asiakirjojen sisältämien henkilötietojen käsittelylle, hänellä ei ollut oikeutta saada juttuluetteloita sähköpostitse tai kopiona, ja käräjäoikeuden laamanni oli voinut hylätä tietopyynnön. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
5.12.2023 15.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi työaikalistoja koskevan editiovaatimuksenKoska editiovaatimuksen kohteena olevat työaikalistat eivät olleet nyt esitetyn selvityksen perusteella joko olemassa taikka yhtiön hallussa, eivät ne siten olleet tosiasiallisesti esitettävissä ja oli selvää, ettei yhtiö kykene ilmoittamallaan tavoin noudattamaan käräjäoikeuden antamaa määräystä. Käräjäoikeuden antamaa määräystä ei voida tarvittaessa panna OK 17 luvun 40 §:n 3 momentin mukaisesti täytäntöön. (Vailla lainvoimaa 5.12.2023) - Uutiset
27.11.2023 14.00
Asiakirjapyynnön käsittely ja siihen vastaaminen - apulaisoikeusasiamies antoi Kelalle huomautuksenKun tässä tapauksessa otettiin huomioon julkisuuslain enimmäismääräajan huomattava ylittyminen ja annetun ohjauksen puutteellisuus, AOA antoi Kelalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
14.11.2023 13.40
Hovioikeus: Muutoksenhaku editiota koskevaan päätökseenHovioikeudessa oli kysymys siitä, olisiko käräjäoikeuden tullut sallia erillinen muutoksenhaku editiota koskevaan päätökseen. (Vailla lainvoimaa 14.11.2023) - Uutiset
3.11.2023 11.53
Hallinto-oikeus: Osa Poliisihallituksen määräyksen "Tiedon turvallinen käsittely poliisissa" liitteistä oli salaisia, koska tietojen antaminen niistä voisi vaarantaa poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumistaHallinto-oikeus arvioi käytettävissään olevien liitteiden 4 ja 5 sisällön ja muun asiassa esitetyn selvityksen perusteella, että liitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdan perusteella salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, koska ei ole ilmeistä, että tietojen antaminen niistä ei vaaranna poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Asiassa ei S:n esittämällä tavalla ollut tarpeen eikä edes mahdollista arvioida tuota vaaraa täsmällisemmin. Asiakirjojen sisältämät salassa pidettävät tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden voida katsoa vaikuttaneen tai voivan vaikuttaa S:n rikosasian käsittelyyn julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. S:llä ei ollut näin ollen oikeutta liitteiden sisältämiin tietoihin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
26.10.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Verohallinto ei ollut voinut hylätä työmenettelyohjeen antamista koskevaa tietopyyntöä mainitsemillaan perusteilla (ään.)Verohallinto ei ollut voinut hylätä tietopyyntöä sen perusteella, että se oli katsonut sähköpostiviestissään antaneensa valittajien pyytämät tiedot sekä tulkinnut valittajien pyytäneen työmenettelyohjetta kokonaisuudessaan. Verohallinnon päätös oli näin ollen kumottava ja asia oli palautettava Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
3.10.2023 14.13
Hallinto-oikeus: AsiakirjajulkisuusHallintojohtaja ei ollut voinut valituksenalaisessa päätöksessä esitetyillä perusteilla kieltäytyä antamasta sopimuksen liitteitä 2 ja 3 X Oy:lle, koska niissä ei ollut kyse liikesalaisuuksista ottaen huomioon Y Oy:n asiassa esittämä. Valituksenalainen päätös oli tältä osin kumottava ja asia palautettava viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi.
Liitteen 1 osalta Y Oy oli ilmoittanut, että asiakirjasta ilmenevät hintatiedot ovat sen liikesalaisuuksia. Yhtiöllä oli myös objektiivisesti arvioiden salassapitointressi tarjoamiensa palveluiden hintatietojen osalta. Näin ollen sopimuksen liite 1, joka sisältää ainoastaan palvelusopimuksen hintatietoja, oli julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla salassa pidettävä asiakirja. (Vailla lainvoimaa 3.10.2023) - Uutiset
28.9.2023 11.50
Hovioikeus: Oikeusnotaarin seminaarityötä ei voi pitää julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena, jota varten tutkimuslupa aineiston salassa pidettävään osaan voitaisiin myöntääHO totesi, että tieteellistä tutkimusta ei ole määritelty julkisuuslaissa tai sen esitöissä eikä tutkimuksen tieteellisyydelle ole muutoinkaan esitettävissä yleispäteviä kriteereitä. Oikeuskäytännössä muun muassa pro gradu -tutkielmaa on pidetty julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena (KKO:n julkaisematon ratkaisu 4.6.2019 nro 954 ja THO 13.1.2022 nro 18). Sen sijaan yksittäisen tehtävänannon suorittamista osana koulutusta ei ole katsottu voitavan rinnastaa tieteelliseen tutkimukseen (THO 22.9.2022 numero 550). Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että tieteellisyyden vähimmäisedellytyksenä on, että tutkimus perustuu asianmukaiseen suunnitelmaan ja että tutkimuksen tekijällä on riittävä tieteellinen pätevyys. Tutkimuksen tulee täyttää myös julkisuuden ja riippumattomuuden vaatimukset. (Mäenpää, Olli: Julkisuusperiaate, 2020, s. 239). (Vailla lainvoimaa 28.9.2023) - Uutiset
20.9.2023 9.50
KHO: Hallinto-oikeuden oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuusAsiakirjajulkisuus – Oikeudenkäyntiasiakirja – Neuvottelusalaisuus – Esittelevän jäsenen kommentit – Asiakirjakooste hallinto-oikeudessa - Uutiset
4.9.2023 10.39
Oikeuskansleri: Tehtävään määräämismenettely ja julkisuusperiaatteen toteuttaminen ulkoministeriössäOikeuskansleri kiinnitti ulkoministeriön ja erityisesti ministeriön johdon ja tietohallinnon huomiota julkisuuslain ja tiedonhallintalain noudattamiseen. - Uutiset
31.8.2023 15.51
Tietojen luovuttaminen asianosaiselle kuvakaappauksena poliisin PATJA-järjestelmästä: Hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja palautti asian Lounais-Suomen poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksiValittajalle oli luovutettu sähköisesti kaikki hänen pyytämänsä tutkinnan siirtämistä koskevat tiedot, jotka hallinto-oikeudelle toimitettujen kuvakaappausten perusteella ilmenevät PATJA-järjestelmästä. Asiassa olikin ratkaistavana kysymys siitä, olisiko tiedot tullut luovuttaa valittajalle hänen pyytämällään tavalla kuvakaappauksena. Julkisuuslaissa lähtökohtana on, että tiedot luovutetaan pyydetyllä tavalla. Pyynnöstä poikkeamisen syyn on oltava todellinen ja varsin painava, sillä kyse on perusoikeuden toteuttamisesta. Kyseisten tietojen luovuttamiselle kuvakaappauksena järjestelmästä ei osoitettu olleen julkisuuslaista johtuvaa estettä. Poliisilaitos ei ollut näin ollen voinut hylätä valittajan tietopyyntöä valituksenalaisessa päätöksessä todetuin perustein. (Vailla lainvoimaa 31.8.2023) - Uutiset
6.7.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi käräjäoikeuden laamannin päätöksen siltä osin kuin päätöksellä oli päätetty olla luovuttamatta valittajalle haastemiesjärjestelmän päiväkirjakortin sisältämiä henkilötietojaAsiassa oli arvioitava ensinnäkin, sisälsikö päiväkirjakortti sellaisia haastettavan henkilön henkilötietoja, joiden antamisesta valittajalle oli voitu kieltäytyä sillä perusteella, ettei valittaja ollut riittävästi perustellut tietopyyntöään. Toiseksi asiassa oli arvioitava, oliko päiväkirjakortin luovuttamisesta voitu kieltäytyä sillä perusteella, että se sisälsi viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja muistiinpanoja, jotka eivät lähtökohtaisesti kuuluneet julkisuuslain soveltamisen alaan, mutta jotka sisältyivät arkistoitavaan tai arkistoituun viranomaisen asiakirjaan. (Ei lainvoim. 6.7.2023) - Uutiset
30.6.2023 12.41
Apulaisoikeuskanslerilta huomautus ulkoministeriölle julkisuuslain ja hallintolain vastaisista menettelyistäApulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on antanut ulkoministeriölle huomautuksen sekä asiakirjapyyntöjen lainvastaisesta käsittelystä että nimityspäätösten muotoa ja perustelemista koskevista lainvastaisista menettelyistä. - Uutiset
28.6.2023 9.00
Hovioikeus hylkäsi pyynnön tiedon antamisesta esittelijän muistiostaHakija oli pyytänyt, että HO:n rikosasiassa hänelle asianosaisena annetaan tieto esittelijän ei-julkisesta muistiosta. (Vailla lainvoimaa 28.6.2023) - Uutiset
24.5.2023 11.32
EUYT hylkäsi Facebook-konsernin kumoamiskateen hakusanoilla yksilöitävien asiakirjojen toimittamista koskevasta komission pyynnöstäUnionin yleisen tuomioistuimen mukaan Meta Platforms Ireland ei ollut kyennyt osoittamaan, että hakusanoilla yksilöitävien asiakirjojen toimittamista koskevalla pyynnöllä olisi ylitetty se, mikä oli tarpeen, ja ettei arkaluonteisia henkilötietoja olisi suojattu riittävästi käyttämällä virtuaalista datahuonetta. - Uutiset
15.5.2023 8.00
Hovioikeus kielsi käräjäoikeuden päätöksen täytäntöönpanon, sillä kantelijan mukaan edition kohteena olevat asiakirjat sisältävät tiedon erittäin arvokkaasta liikesalaisuudestaOttaen huomioon mitä pankki oli esittänyt käräjäoikeuden editiota koskevan päätöksen merkityksestä, mahdollisesti aiheutuvasta haitasta ja oikeusturvan tarpeesta sekä muut päätöksessä mainitut ulosottokaaren 10 luvun 21 §:n 1 momentissa säädetyt keskeytysmääräyksen antamista koskevassa harkinnassa vaikuttavat seikat, käräjäoikeuden päätöksen täytäntöönpano oli perusteltua kieltää. (Ratkaisuun ei saa erikseen hakea muutosta) - Uutiset
25.4.2023 11.11
Hallinto-oikeus: Urakkatarjouksen asiakirjajulkisuusUudenkaupungin kaupunginvaltuutettu H oli pyytänyt Uudenkaupungin kaupunkia toimittamaan hänelle sivistys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamista koskevan SRV Rakennus Oy:n KVR-urakkatarjouksen. Tekninen johtaja oli 18.11.2021 päättänyt, ettei H:lle luovuteta hänen pyytämäänsä urakkatarjousta siltä osin kuin se ei ole vielä julkinen. Hallinto-oikeus kumosi valituksenalaisen päätöksen tutkituilta osin. (Vailla lainvoimaa 25.4.2023) - Uutiset
13.4.2023 11.45
Hallinto-oikeus palautti Helsingin talousarvioehdotusta koskevan asiakirjajulkisuusasian kansliapäällikölle uudelleen käsiteltäväksiHallinto-oikeus katsoi, että talousarvioehdotusta on pidettävä julkisuuslaissa tarkoitettuna viranomaisen asiakirjana, johon sovelletaan julkisuuslakia. Ottamatta ensi asteena ratkaistavakseen, oliko talousarvioehdotus sisältänyt salassa pidettäviä tietoja, hallinto-oikeus kumosi kansliapäällikön valituksenalaisen päätöksen ja palautti asian kansliapäällikölle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 13.4.2023) - Uutiset
3.3.2023 11.55
EUT: Henkilötietojen suoja (Ruotsi)Ennakkoratkaisu koskee yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 3 ja 4 kohdan tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa asianosaisina ovat Norra Stockholm Bygg AB (Fastec) ja Per Nycander AB (Nycander) ja joka koskee vaatimusta saada Nycanderin maksettavaksi tulevan rahamäärän selvittämistä varten tiedot Nycanderille rakennustöitä suorittaneesta Fastecin henkilöstöstä pidetystä sähköisestä henkilöstöpäiväkirjasta. - Uutiset
3.3.2023 9.41
KKO: Autonvuokraustoimintaa harjoittavaa yhtiötä ei voitu velvoittaa esittämään vaadittuja asiakirjoja sen selvittämiseksi, kuka oli pysäköinninvalvontaa harjoittavan yhtiön vastapuoli mahdollisessa saatavan perintää koskevassa asiassaYksityistä pysäköinninvalvontaa harjoittava A Oy vaati autonvuokraustoimintaa harjoittavaa B Oy:tä esittämään autojen vuokraamista koskevat sopimusasiakirjat, joista A Oy:n mukaan ilmeni, keneltä A Oy voisi periä niin sanottuja yksityisoikeudellisia valvontamaksuja virheellisen pysäköinnin vuoksi. Korkein oikeus katsoi, että todistelua vastaisuuden varalta koskevaa OK 17 luvun 61 §:ää sovellettaessa voitiin määrätä asiakirja tuotavaksi tuomioistuimeen luvun 40 §:ssä säädetyn menettelyn mukaisesti. OK 17 luvun 61 §:ää ei kuitenkaan voitu soveltaa sen selvittämiseksi, kuka on hakijan vastapuoli mahdollisessa saatavan perintää koskevassa riita-asiassa. Hakemus hylättiin. - Uutiset
15.2.2023 11.55
EIT:n suuri jaosto: Työnantajansa luottamuksellisia veroasiakirjoja paljastaneen whistle-blowerin sananvapautta loukattiinValittaja oli tuomittu työnantajansa asiakkaita koskevien veroasiakirjojen paljastamisesta toimittajalle ("Luxleaks"). Toisin kuin EIT:n 3. jaosto, EIT:n suuri jaosto katsoi valittajan sananvapautta loukatun. - Uutiset
27.1.2023 10.15
Apulaisoikeusasiamies: Kaupunki menetteli lainvastaisesti lapsen kiireellisessä sijoittamisessaApulaisoikeusasiamies antoi huomautuksen kaupungille lainvastaisesta menettelystä yhteydenpidon rajoittamisessa ja laiminlyönneistä julkisuuslain mukaisen tietopyynnön sekä lokitietopyynnön käsittelyssä. Samalla AOA kiinnitti kaupungin lastensuojelun vakavaa huomiota siihen, mitä asiassa (kohdassa 3.2) on todettu asiakassuunnitelman laatimisesta, sen tarkistamisesta sekä toimittamisesta asiakkaalle. - Uutiset
25.1.2023 9.12
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudesta (Kuopion kouluhyökkäys): Toimittajalla oli oikeus saada tiedot poliisimiesten henkilöllisyydestä sekä poliisimiehen ja asianomistajan vammakuvauksistaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko eräät tutkinnanjohtajana toimineen aluesyyttäjän päätökset esitutkinnan toimittamatta jättämisestä virkavelvollisuuden rikkomista koskevassa asiassa julkisia vai salassa pidettäviä. Kysymys oli asiaan osallisten poliisimiesten nimistä ja syntymäajoista, poliisimiehen saaman vamman kohdistumista koskevasta tiedosta sekä asianomistajan saaman vamman kohdistumista ja vamman syntytapaa koskevista tiedoista. - Uutiset
19.1.2023 12.41
Suositus salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystäTiedonhallintolautakunnan antamassa suosituksessa kuvataan salassa pidettävien asiakirjojen (tietojen) käsittelyä sekä käsittelyä koskevien vaatimusten täyttämistä. Suositus sisältää lainsäädännön vaatimuksia, suosituksia sekä käytännön esimerkkejä salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystä. Liitteeseen 1 on koostettu dokumentissa olevat suositukset ja niihin liittyvät lakiperusteet. - Uutiset
17.1.2023 9.22
KHO: Lähiomaisen oikeus saada tieto asiakirjastaHenkilön lähiomainen oli pyytänyt poliisilaitokselta sen hallussa olleet, poliisilaitoksella laaditut kiinniottoa koskevan tutkintailmoituksen ja kiinnioton ja säilöönoton kirjaamisesta laaditun pöytäkirjan. Pyydetyt asiakirjat eivät olleet niitä pyytäneeseen lähiomaiseen nähden julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 28 kohdan perusteella salassa pidettäviä, vaikka tieto henkilön nyt kysymyksessä olevalla perusteella tapahtuneesta poliisilakiperusteisesta kiinniotosta ja sitä seuranneesta säilöönotosta ei ollutkaan yleisöjulkinen vaan sanotun lainkohdan perusteella lähtökohtaisesti salassa pidettävä. - Uutiset
27.12.2022 11.00
Hovioikeus: Organisaatiokaavio oli voitu määrätä salassa pidettäväksi - vaatimus asiakirjan määräämisestä väliaikaisesti julkiseksi ei perustunut lakiinA:n esittämä vaatimus asiakirjan määräämisestä väliaikaisesti julkiseksi ei perustunut lakiin, minkä vuoksi se oli hylättävä. Nyt arvioitavana oleva organisaatiokaavio joka tapauksessa sisälsi visuaaliseen ja yksinkertaisesti luettavaan muotoon yhdistetyn tiedon useiden konserniyhtiöiden omistuksesta, edunsaajista ja johdosta. Mainitun tiedon voitiin joka tapauksessa katsoa yksittäisten tietojen yhdistelmänä sisältävän liikesalaisuuksia. Sanotuilla perusteilla KO:n ratkaisua ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 27.12.2022) - Uutiset
19.12.2022 8.55
Oikeusasiamies: Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto menetteli julkisuuslain vastaisesti Uniperiin liittyvän asiakirjapyynnön käsittelyssäAsiakirjapyynnön käsittely kesti kauemmin kuin julkisuuslaki olisi enimmilläänkään sallinut. Kantelijan asiakirjapyyntö oli tehty ja vastaanotettu 31.8.2022 ja siihen oli vastattu 14.10.2022. Kantelijalle oli luovutettu pyydetty asiakirja osin tiedot peitettyinä ja annettu ohjaus asian saattamisesta viranomaisen ratkaistavaksi. - Uutiset
9.12.2022 10.00
Hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja palautti asiakirjajulkisuusasian kaupungin henkilöstöjohtajalleAsiassa oli kyse siitä, olivatko Rauman kaupunginjohtajan valintaa valmistelleen toimikunnan kokousten pöytäkirjat sellaisia julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuja viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja asiakirjoja, joihin sovelletaan julkisuuslakia vain, jos asiakirjat on liitettävä arkistoon. Osa kokouspöytäkirjoista sisältää myös valittajan valitusvaiheessa vaatimat valintaprosessissa mukana olleiden ehdokkaiden nimitiedot. (Vailla lainvoimaa 9.12.2022) - Uutiset
8.11.2022 8.38
Hallinto-oikeus: Lapsella oli kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain 15 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohtien perusteella lähtökohtaisesti oikeus saada pyytämänsä isänsä kuolemansyyn selvittämistä koskevat asiakirjatAsiakirjajulkisuus – Julkisuusperiaate – Kuolemansyyn selvittämistä koskevat asiakirjat – Omainen – Käsite ”saa antaa” - Uutiset
2.11.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Toisen henkilön hätäkeskukseen soittamasta puhelusta ei ollut oikeutta saada tallennettaHAO katsoi, ettei asianosaisen tiedonsaantioikeuden perusteella voida antaa toista henkilöä koskevaa salassa pidettävää tietoa sillä perusteella, että pyytäjä tarvitsee tietoa käytettäväksi toisessa viranomaisessa vireillä olevassa tai olleessa muussa asiassa. Joka tapauksessa hätäpuhelutallenteeseen ja ylikonstaapelin tietopyyntöön antamaan vastaukseen tutustumisen ja vertailun perustella HAO katsoi niiden vastanneen toisiaan sisällöllisesti siten, että valittajan voitiin katsoa saaneen tietoonsa kaiken vähänkin merkityksellisen tiedon eli sen, johon hänellä oli asianosaisjulkisuutta koskevien säännösten perusteella oikeus sekä itseään koskevat tiedot. Poliisilaitoksen päätöksen lopputulosta ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 2.11.2022) - Uutiset
19.10.2022 11.29
Hovioikeus: Lehdellä ei ollut oikeutta saada kopiota kirjallisena todisteena esitetystä videotallenteestaSillä, että nyt kysymyksessä oleva videotallenne oli sinänsä julkinen asiakirja, ei ollut asian arvioinnin kannalta merkitystä. Tallenne oli nähtävissä tuomioistuimessa, eikä oikeudenkäynnin julkisuuden tosiasiallinen toteutuminen estynyt. KO:n toteamin tavoin videon kuvaamispaikka lisäsi riskiä yksityisyyden suojan loukkaamisesta, jos videotallenne luovutettaisiin tuomioistuimen ulkopuolelle, ja videotallenteelta ilmenevien henkilöiden kasvot olivat tässä tapauksessa selvästi tunnistettavissa. Asiassa mainituin lisäyksin HO hyväksyi KO:n ratkaisun ja perustelut. (Vailla lainvoimaa 19.10.2022) - Uutiset
12.10.2022 9.37
KHO: Sairaanhoitopiiri ei ollut ylittänyt harkintavaltansa rajoja päättäessään olla luovuttamatta potilasasiakirjaan sisältyviä salassa pidettäviä tietoja sähköpostitseJulkisuuslain 16 §:n 2 momentin (385/2007) toisen virkkeen mukaan tietojen sähköinen luovuttaminen lainkohdassa tarkoitetuista asiakirjoista oli viranomaisen harkinnassa. - Uutiset
11.10.2022 7.54
Päätösluonnoksesta "Julkishallinnon toimijoiden henkilöstöhallinnon ja hankintatoimen asiakirjojen ja tietoaineistojen pysyvä säilytys" voi lausua 4. marraskuuta 2022 saakkaKansallisarkisto pyytää lausuntoa päätösluonnoksesta Julkishallinnon toimijoiden henkilöstöhallinnon ja hankintatoimen tietoaineistojen ja asiakirjojen pysyvä säilytys. Lausunnon antajilta pyydetään näkemyksiä asiakirjojen sisällöstä ja sovellettavuudesta. Vastausaika päättyy 4.11.2022. - Uutiset
28.9.2022 15.17
EUYT: Parlamentin päätös, jolla evättiin oikeus tutustua kahteen asiakirjaan, jotka koskevat Tšekin entistä pääministeriä Andrej Babišia koskevaa tutkimusta EU:n varojen väärinkäytön ja mahdollisten eturistiriitojen johdosta, on päteväUnionin yleinen tuomioistuin toteaa yhtäältä, että Agrofert-yhtiö on menettänyt oikeussuojan tarpeen, joka koski päätöstä evätä siltä oikeus tutustua komission tässä asiassa laatimaan kertomukseen, ja toisaalta se hylkää kanteen, jonka tämä yhtiö nosti päätöksestä, jolla evättiin oikeus tutustua komission Tšekin pääministerille osoittamaan kirjeeseen. - Uutiset
23.9.2022 10.02
Hovioikeus hylkäsi oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta suorittavan hakijan pyynnön saada tietoonsa salaisia ja erittäin arkaluonteisia henkilöiden terveystietoja sisältäviä oikeudenkäyntiasiakirjojaPerusteinaan hakija oli lausunut, että hän suorittaa Åbo Akademissa oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta ja hän tarvitsee asiakirjoja koulutukseen liittyvän tehtävänannon suorittamisen tueksi. Hän oli aikoinaan osallistunut asian käsittelyyn käräjäoikeudessa, mihin pyydetyt asiakirjat liittyvät, ja oli tuolloin tullut tietoiseksi asiakirjojen sisällöstä. (Vailla lainvoimaa 23.9.2022) - Uutiset
15.9.2022 9.09
KHO: Poliisihallituksen asiakirjojen julkisuus – asia palautettiin uudelleen käsiteltäväksiAsiakirjajulkisuus – Tietojen antamistapa – Sähköinen kopio – Viranomaisen harkintavalta – Viranomaisen henkilörekisteri – Henkilötieto – Journalistinen tarkoitus – Datajournalismi – Järjestyksenvalvoja- ja vartijahyväksyntä - Uutiset
5.9.2022 10.30
Ylikomisario ei noudattanut julkisuuslain säännöksiä - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus piti tekoa vähäisenä ja hylkäsi syytteen tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisestaHO:ssa oli kyse siitä, olisiko vastaajan tullut ilmoittaa asiakirjapyyntöjä esittäneelle asianomistajalle, että asiakirjojen toimittamatta jättämistä koskeva asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi ja tiedustella, haluaako tämä siirtää asian viranomaisen ratkaistavaksi. Mikäli vastaus oli myönteinen, kyse oli myös siitä, oliko teko ollut vähäinen. Ensimmäiseksi oli kuitenkin ratkaistava kysymys siitä, oliko syyttäjän syyteoikeus joiltain osin vanhentunut. HO vapautti vastaajan tuomitusta rangaistuksesta (varoitus). (Vailla lainvoimaa 5.9.2022) - Uutiset
1.9.2022 14.13
UM:n asiakirjojen laillistamisen asiakaspalvelu avautuu koronatauon jälkeenAsiakirjojen laillistamisen asiakaspalvelu avautuu 12. syyskuuta pitkän koronatauon jälkeen. Maanantaista 12. syyskuuta 2022 alkaen asiakaspalvelu on avoinna ma–ke klo 9–12. Käyntiosoite on Merikasarminkatu 5 D1, Helsinki. - Uutiset
29.8.2022 10.50
Hallinto-oikeus palautti asiakirjajulkisuutta koskevan asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksiKoska A:lla oli asiassa esittämänsä journalistisen käyttötarkoituksen perusteella katsottava olevan oikeus käsitellä pyydettyjen asiakirjojen muodostamaa henkilörekisteriä, poliisilaitoksen oli tullut luovuttaa tiedot julkisuuslain 16 §:n 3 momentin estämättä, ellei asiassa saatavasta selvityksestä ilmene, että käyttötarkoitus olisi muu kuin ilmoitettu. Pelkästään se, että tietoja mahdollisesti käytetään tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen tekemiseen, ei ole peruste katsoa, ettei tietoja käytetä journalistiseen käyttötarkoitukseen. Valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 29.8.2022) - Uutiset
16.8.2022 11.07
Hovioikeus: Julkisuutta koskevien lakien mukainen tiedonsaantioikeus ei sisällä asianosaisen oikeutta saada tuomioistuimen ratkaisun perusteluja koskevaa lisäselvitystä tai selvennystäHakija oli pyytänyt viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 12 §:n nojalla, että hänelle toimitetaan jäljennös Helsingin käräjäoikeuden ratkaisun siitä sivusta, jolta ilmenee, minkä sisältöistä ohjetta hakijan on katsottu asiassa rikkoneen. Hakemus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 16.8.2022) - Uutiset
15.8.2022 9.10
Lakiluonnos esitutkintaviranomaisten ja syyttäjän asiakirjojen salassapitoperusteista lausunnolleOM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jonka tavoitteena on selkeyttää yksityiselämän suojaa koskevien salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita rikosasioissa. Tavoitteena on myös lisätä kansalaisten ja tiedotusvälineiden mahdollisuuksia saada tietoa rikosasioista ja niitä koskevista viranomaispäätöksistä. Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023. - Uutiset
11.8.2022 11.15
Apulaisoikeusasiamies: Asiakirjapyyntöön vastaaminen – Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön lakimiehelle huomautus - Uutiset
20.7.2022 12.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asiakirjajulkisuudestaAsiassa oli arvioitava, ovatko A:n pyytämät asiakirjat salassa pidettäviä sillä perusteella, että ne sisältävät WSP Finland Oy:n liikesalaisuuksia, ja onko A:lla oikeus saada pyytämänsä asiakirjat jokaiselle kuuluvan tietojensaantioikeuden nojalla. (Vailla lainvoimaa 20.7.2022) - Uutiset
22.6.2022 9.00
Hallinto-oikeus: Keskusrikospoliisi oli voinut kieltäytyä luovuttamasta rikoksesta epäillyille HS:n toimittajille kaikkea Viestikoekeskuksen esitutkinta-aineistoaHelsingin HAO hylkäsi valittajien valitukset ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevat vaatimukset kolmessa asiassa. (Vailla lainvoimaa 22.6.2022) - Uutiset
21.6.2022 13.30
Tutkimus: Julkisen sektorin tietojen maksullisuus haittaa niiden käyttöä monin tavoinItä-Suomen yliopiston (UEF) johtama tutkijaryhmä selvitti julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutuksia. Tutkimuksen mukaan maksuilla näyttäisi olevan haitallisia vaikutuksia niin julkisen sektorin tietojen käyttöön kuin välillisesti perusoikeuksien toteutumiseen. Maksujen poistaminen ei kuitenkaan ratkaise tiedon jakamisen haasteita, vaan tarvitaan toimintamalli, jonka avulla julkisen sektorin tietojen jakamista ja sitä kautta käyttöä voitaisiin laajentaa. - Uutiset
26.4.2022 9.30
KHO:n kaksi ratkaisua työsuojeluilmoituksia koskevien tietojen antamisesta toimittajalleKHO:2022:50: Toimittaja oli 2.1.2020 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, kuinka paljon Kiteen kaupunkiin ja sen hallintopalveluosastoon kohdistuvia työsuojeluilmoituksia oli tehty 2010-luvulla. KHO katsoi, ettei salaamiselle ollut laillisia perusteita. Pelkkää lukumäärätietoa ei voitu pitää työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 10 §:n 1 momentin perusteella salassa pidettävänä.
KHO:2022:51: Toimittaja oli 28.10.2019 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, oliko työsuojelun vastuualueella vireillä Kuopion kaupungin kaupunkisuunnitteluosastoon liittyvä kantelu. KHO katsoi, että AVI:n työsuojelun vastuualue oli voinut hylätä toimittajan tietopyynnön ilmoittamalla, että se ei anna tietoa siitä, oliko tiettyä nimettyä työnantajaa koskien vireillä työsyrjintää koskeva kantelu. - Uutiset
25.4.2022 10.39
EUT: Tietosuoja-asetuksen 55 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että se, että tuomioistuin asettaa tilapäisesti toimittajien käyttöön henkilötietoja sisältäviä oikeudenkäyntiasiakirjoja, kuuluu kyseisen tuomioistuimen tässä säännöksessä tarkoitettujen ”lainkäyttötehtävien” suorittamiseenYleinen tietosuoja-asetuksen 55 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että se, että tuomioistuin asettaa tilapäisesti toimittajien käyttöön henkilötietoja sisältäviä oikeudenkäyntiasiakirjoja, jotta toimittajat voivat paremmin selostaa tuomioistuinmenettelyn kulkua, kuuluu mainitussa säännöksessä tarkoitettuun kyseisen tuomioistuimen ”lainkäyttötehtävien” suorittamiseen. - Uutiset
8.4.2022 15.30
KHO: Valvira ei ollut voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä antamasta poliisille sen esitutkintaa varten pyytämiä tietoja nimetystä sairaanhoitajastaPoliisilaitoksen tietopyynnöllä oli ollut tarkoitus selvittää esitutkintaa varten, oliko Valviralla tietoja aiemmin tapahtuneista kyseistä henkilöä koskevista vastaavista epäilyistä kuin mistä tuossa esitutkinnassa oli ollut kysymys. Pyynnössä oli muun ohella todettu, että sairaanhoitajaa epäiltiin todennäköisin syin huumausainerikoksesta, pahoinpitelystä, varkaudesta ja näpistyksestä. Tietoja oli pyydetty poliisilain 4 luvun 2 §:n 1 momentin perusteella. Koska Valvira ei ole voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta, sen päätös oli kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. (Julkaisematon) - Uutiset
1.3.2022 11.45
Hovioikeus kumosi luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle annetun varoituksen - todisteeksi nimetty kanteluasiakirjan luonnos ei ollut viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten salassa pidettävä asiakirjaValvontalautakunta oli todennut valittajan laiminlyöneen velvollisuutensa hoitaa huolellisesti saamansa tehtävän ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti nimetessään todisteeksi ja toimittaessaan KO:lle asiakirjan, joka oli olennaiselta asiasisällöltään muistuttanut valvontalautakunnalle lähetettyä kantelukirjoitusta. Valvontalautakunta oli viitannut ratkaisussaan luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain 8 §:n 1 momentin 6 kohtaan, asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momenttiin ja julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 6 kohtaan. HO totesi, että kanteluasiakirjan luonnos ei ollut ollut julkisuuslain 5 §:n 2 momentin tarkoittama viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momentin ja julkisuuslain 24 §:n 6 kohdan mukaan salassa pidettävä asiakirja. Tältä osin valittajan ei voitu katsoa laiminlyöneen velvollisuuttaan hoitaa saamansa tehtävä huolellisesti ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti. Valvontalautakunnan päätös oli näin ollen kumottava. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
1.3.2022 8.28
Hallinto-oikeus: Kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli kausityöntekijälistan tietosisältö olisi julkaistuHallinto-oikeus katsoi kuten maa- ja metsätalousministeriö, että kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli mainittu tietosisältö olisi julkista. Kausityöntekijälista oli siis julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 8 kohdan perusteella salassa pidettävä. Tässä tilanteessa listan salassapidettävyyttä ei ollut tarpeen arvioida maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä lisäksi mainitun saman momentin 20 kohdan kannalta eikä ministeriön lausunnossa viitatun 24 kohdan tai tietosuojalainsäädännön kannalta. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
24.2.2022 7.59
Hallinto-oikeus: Tiitisen lista on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 9 kohdan perusteella salassa pidettävä eikä salassapitoaika ole vielä kulunutSuojelupoliisi oli hylännyt yksityishenkilön tekemän tietopyynnön niin sanotusta Tiitisen listasta. Hallinto-oikeuden ratkaisukokoonpano perehtyi asiakirjaan suojelupoliisin tiloissa. Hallinto-oikeus hylkäsi yksityishenkilön valituksen. - Uutiset
21.2.2022 16.00
Hovioikeus hylkäsi potilastietoja koskevan editiovaatimuksenHO päätyi siihen, että esitettäväksi vaaditut asiakirjat oli yksilöity riittävästi. HO katsoi KO:n tavoin, että esitettäväksi vaadituilla asiakirjoilla voi olla merkitystä näyttönä. HO kuitenkin hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätöksen siitä, ettei vastapuolta voitu velvoittaa luovuttamaan oikeudelle tässä puheena olevan kaltaisia terveydentilaansa koskevia tietoja sisältäviä asiakirjoja. HO totesi lisäksi, että viimeksi mainittu johtopäätös vastasi aikaisemmin voimassaolleen OK 17 luvun aikaista HO:n oikeuskäytäntöä (Helsingin hovioikeus 30.4.2012 nro 1138) eikä sen jälkeen oikeustilassa ole tapahtunut näiltä osin sisällöllistä muutosta. Vastaajayhtiön valitus hylättiin editiovaatimusta koskevilta osin. KO:n päätöstä ei muutettu. - Uutiset
19.1.2022 8.28
Hallinto-oikeus palautti asian KL-Kuntahankinnat Oy:lle: Asianosaisena olleelle yhtiölle oli luovutettava julkiseen hankintaan liittyviä asiakirjojaMerkitystä asianosaisaseman arvioinnin kannalta ei ollut sillä, että Tieto Finland Oy ei ollut käyttänyt tehokkaasti muutoksenhakuoikeuttaan. Julkisuuslain näkökulmasta asianosaisaseman ei voitu katsoa poistuneen sen myötä, että ehdokas oli hankintayksikön päätöksellä suljettu pois menettelystä. Tieto Finland Oy:tä oli siten tullut pitää julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitettuna asianosaisena asiassa. Sikäli kuin KL-Kuntahankinnat Oy oli lausunnossaan vedonnut siihen, että tietopyyntö oli ollut poikkeuksellisen laaja ja yksilöimätön, hallinto-oikeus totesi, että tietopyyntö oli yksilöity koskemaan tietyn hankinnan hankinta-asiakirjoja, eikä se näin ollen ollut yksilöimätön. Asiakirjojen suuri määrä ei ole julkisuuslain mukainen peruste olla luovuttamatta pyydettyjä asiakirjoja. Pyydetyt asiakirjat sisältävät KL-Kuntahankinnat Oy:n mukaan muiden yhtiöiden liikesalaisuuksiksi katsottavia tietoja. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan nojalla asianosaisella ei lähtökohtaisesti ole julkisessa hankinnassa oikeutta toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Valituksenalainen päätös oli tämän vuoksi ja hallinto-oikeuden päätöksessä esitetyt perustelut huomioon ottaen kumottava ja asia palautettava KL-Kuntahankinnat Oy:lle uudelleen käsiteltäväksi sen arvioimiseksi, miltä osin pyydetyt asiakirjat voidaan luovuttaa Tieto Finland Oy:lle. (Vailla lainvoimaa 19.1.2022) - Uutiset
3.12.2021 11.45
Vierashuoneessa OTT Satu Rantaeskola: Epäillyn toiminta jonkin tunnusmerkistön täyttävänä (ns. laiton toiminta) ei voisi saada menettelyllistä salassapidon suojaa rikosasiaa käsiteltäessä, vaikka toiminta sinänsä voisi kuulua salassapitokohdan piiriinKorkeimman hallinto-oikeuden 1.12.2021 antamassa ratkaisussa KHO 2021:170 on ollut kysymys rikoksesta epäillyn nimen julkisuudesta. Keskusrikospoliisille oli esitetty käräjäoikeuden käsittelyn alkamisen jälkeen asiakirjapyyntö, joka koski erästä järjestäytyneeseen rikollisryhmään liittyvää rikoskokonaisuutta. Keskusrikospoliisi teki tietopyyntöön osittain kielteisen ratkaisun ja salasi esitutkintapöytäkirjoista epäiltyjen nimet. Perusteena käytettiin sitä, että henkilöt kuuluvat rikollisryhmään, ja tämä tieto olisi salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan mukaisena tietona henkilöiden elintavoista, osallistumisesta yhdistystoimintaan tai vapaa-ajan harrastuksista tai niihin verrattavana tietona. - Uutiset
19.11.2021 13.00
Hallinto-oikeus hylkäsi vaatimuksen Pakistanissa syntyneen lapsen tietojen rekisteröimisestä väestötietojärjestelmään - laillistamatonta syntymätodistusta ei voitu pitää luotettavanaValittaja ei ollut esittänyt laillistettua syntymätodistusta eikä muutakaan luotettavaa selvitystä lapsensa syntymästä. HAO totesi, että kun otettiin huomioon väestötietojärjestelmän luotettavuudelle ja rekisterinpitäjälle asetettu luotettavuusvelvollisuus, ei laillistamatonta syntymätodistusta voitu pitää luotettavana. Asiakirja ei ollut myöskään täyttänyt muutoin väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain 19 §:ssä asetettuja vaatimuksia. Digi- ja väestötietoviraston ei ollut valittajan esittämän selvityksen perusteella tullut rekisteröidä tietoja valittajan x.x.xxxx syntyneestä lapsesta väestötietojärjestelmään. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 19.11.2021) - Uutiset
19.11.2021 11.00
Hallinto-oikeus: Somaliassa kuolleen äidin kuolemaa koskeva tieto tuli tallentaa väestötietojärjestelmäänHAO katsoi toisin kuin Digi- ja väestötietovirasto, että asiassa esitettyä selvitystä oli tapauksen olosuhteissa pidettävä riittävänä ja luotettavana A:n kuoleman tallentamiseksi väestötietojärjestelmään. Valituksenalainen päätös oli näin ollen kumottava ja A:n kuolemaa koskeva tieto oli talletettava väestötietojärjestelmään. (Ei lainvoim. 19.11.2021) - Uutiset
16.11.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Poliisilaitos ei käsitellyt kantelijan asiakirjapyyntöä julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudellaKantelija oli esittänyt poliisilaitokselle useita kysymyksiä, jotka poliisilaitos oli tulkinnut asiakirjapyynnöksi ja antanut niihin muutoksenhakukelpoisen päätöksen. Kantelija oli saanut vastauksen asiakirjapyyntöönsä vasta kanneltuaan asiasta oikeuskanslerille. Asiakirjapyynnön käsittelyyn oli kulunut aikaa noin kuusi viikkoa. Sitä ei ollut käsitelty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa edellytetyllä joutuisuudella. - Uutiset
27.10.2021 12.50
Apulaisoikeusasiamies arvioi pitääkö käräjäoikeuden sähköisen asiakirjatilauksen tehneen ilmoittaa tilaajan nimi ja henkilötunnus sekä muitakin tilaajan henkilötietojaKantelija pyysi tutkimaan, oliko Helsingin käräjäoikeuden kotisivuilla oleva sähköinen asiakirjatilauksiin käytettävä lomake laillinen siltä osin kuin siinä vaadittiin ilmoittamaan tilaajan nimi ja henkilötunnus sekä muitakin tilaajan henkilötietoja. Kantelija viittasi julkisuuslain 13 §:ään, jonka mukaan julkisen tiedon pyytäjän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään. - Uutiset
1.10.2021 14.05
Hovioikeus: Editiovaatimuksen sisällöstä ilmeni riittävällä tavalla, mitä todisteella haluttiin näyttää toteenOsakeyhtiö oli yksilöinyt selkeästi kanteen perusteena olevan riitakysymyksen, johon asiakirjojen esittämisvaatimus liittyi. Sillä, ettei yhtiö ollut ilmoittanut tarkkaa todistusteemaa kohteena oleville asiakirjoille, ei ollut vaikutusta asiassa, koska editiovaatimuksen sisällöstä ilmeni riittävällä tavalla, mitä todisteella haluttiin näyttää toteen. (Vailla lainvoimaa 1.10.2021) - Uutiset
20.9.2021 15.00
KHO: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän johtajaylilääkärin oli annettava pyydetyt potilasasiakirjat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle HAO:n päätöksen mukaisestiVaatimuksen tutkimatta jättäminen - Valituslupahakemuksen osittainen hylkääminen - Asian palauttaminen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän johtajaylilääkärin käsiteltäväksi (Julkaisematon 20.9.2021) - Uutiset
14.9.2021 13.28
Tietopyynnön käsittely viivästyi runsaat kaksi ja puoli vuotta - apulaisoikeusasiamies antoi STM:n hallitusneuvokselle huomautuksen vastaisen varalle asian käsittelyn merkittävästä viivästymisestäPyydetty asiakirja oli Euroopan komission antama lausunto, joka oli saapuessaan merkitty sanalla ”LIMITED” eli rajoitettu. AOA piti perusteltuna, että asiakirjan salassapitoa selvitettiin ennen sen luovuttamista. AOA katsoi myös, että pyydettyjen asiakirjojen salassapidon selvittäminen voi olla sellainen laissa tarkoitettu erityistoimenpide, joka oikeuttaa kuukauden enimmäisajan käyttöön. Joka tapauksessa asiakirja olisi pitänyt antaa kantelijalle viimeistään laissa säädetyssä kuukauden määräajassa. Tietopyynnön käsittely viivästyi kuitenkin olennaisesti kestäen runsaat kaksi ja puoli vuotta. AOA katsoi hallitusneuvoksen menetelleen lainvastaisesti siinä, että asian käsittelyaika ylitti merkittävästi julkisuuslain 14 §:n 4 momentissa säädetyn määräajan. Asian käsittelyn yhteydessä ei tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella AOA olisi katsonut aiheelliseksi arvioida asiaa rikosoikeudelliselta kannalta. - Uutiset
14.9.2021 10.30
Asiakas- ja potilasasiakirjojen säilytysajat päivitetään - vastaa kyselyynSTM:ssä on käynnistetty hankeohjelma sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Hanke on laaja kokonaisuus, jonka tavoitteena on muodostaa yhtenäinen laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelylle. Lainsäädännön uudistamisen yhteydessä päivitetään asiakas- ja potilasasiakirjojen säilytysajat. EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietoja saa säilyttää ainoastaan niin kauan, kuin se on tarpeen tietojen ensisijaista käyttötarkoitusta varten. Myös perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota asiakas- ja potilasasiakirjojen säilytysaikoihin. Lain uudistamisen yhteydessä on oleellista perustella, mihin säilytysaikojen kesto perustuu. STM on avannut nyt kyselyn, jolla ministeriö kerää tietoa asiakkaan ja potilaan palvelun tai hoidon kannalta välttämättömien asiakirjojen säilytysajoista. - Uutiset
7.9.2021 11.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi pysäköintiyhtiön vaatimuksen asiakirjojen luovuttamisesta sen selvittämiseksi, kenen kanssa ajoneuvon pysäköimistä koskeva sopimus oli syntynytKysymys oli siitä, oliko asiassa edellytykset määrätä vastaajayhtiö luovuttamaan pysäköintiyhtiölle KO:n päätöksen päätöslauselmassa mainitut ajoneuvojen vuokrasopimusten jäljennökset tai sähköisen järjestelmän tulosteet mainittuine tietoineen. HO katsoi toisin kuin KO, ettei OK 17 luvun 61 §:n perusteella ollut mahdollista antaa pysäköintiyhtiön vaatimaa määräystä. Asiassa lausutuilla perusteilla HO katsoi, että pysäköintiyhtiön asiakirjojen luovuttamista koskeva vaatimus oli hylättävä. KO:n päätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 7.9.2021. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
6.9.2021 11.00
Hovioikeus hylkäsi auton huoltohistoriasta tehdyn editiovaatimuksen - aihetta odottaa tietosuojavaltuutetun toimiston päätöstä ei ollutKysymys siitä, oliko asiassa edellytykset määrätä Oy Vastaaja Ab esittämään vaadittu asiakirja eli KO:n tuomiossa tarkemmin selostetun auton huoltohistoria. Valittaja oli valituksessaan perustellut vaatimustaan vedoten pääosin OK 17 luvun 61 §:ään, mutta viitaten kuitenkin siihen, että vaatimus oli perustunut myös mainitun luvun 40 §:ään. Riidatonta oli, ettei tuomioistuimessa ollut vireillä asiaa, johon kyseinen asiakirja näyttönä olisi liittynyt. Asiassa oli lisäksi kysymys oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuudesta. Asiassa mainituin perustein HO katsoi KO:n tavoin, että valittajan asiakirjan esittämistä koskeva vaatimus oli hylättävä. Asiassa ei ollut tarpeen lausua siitä, oliko editiovaatimuksen kohteena oleva asiakirja, sen todistusmerkitys ja todistusteema riittävällä tavalla yksilöity tai mikä merkitys asiassa oli sillä, oliko vaatimus koskenut kolmansien tahojen henkilötietoja. Samoin perustein HO katsoi, ettei asiassa ollut aihetta odottaa tietosuojavaltuutetun toimiston päätöstä valittajan pyytämin tavoin. Perustetta jättää oikeudenkäyntikulut asianosaisten itse vastattaviksi ei ollut. (Vailla lainvoimaa 6.9.2021) - Uutiset
1.9.2021 11.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että kysymys oli juoksevasta velkakirjasta, joka voitiin kuolettaaNyt kysymyksessä olevassa velkakirjassa oli muun ohella todettu, että velka ja korko on maksettava pankille tai sen määräämälle. Pankki oli ilmoittanut, että velkakirja on kadonnut. Näin ollen kysymys oli juoksevasta velkakirjasta, joka voitiin asiakirjain kuolettamisesta annetun lain mukaisesti kuolettaa. Asiassa sivullisen oikeutta turvaa asiakirjain kuolettamisesta annetun lain 6 §:ssä säädetty kuuluttamismenettely. Kuuluttaminen tapahtuu HO:n harkinnan mukaan soveliaimmin KO:ssa. KO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin KO:een. (Vailla lainvoimaa 1.9.2021) - Uutiset
24.8.2021 14.30
Oikeusasiamies: Asunnon muutostöitä koskevan hakemuksen käsittely kaupungin vammaispalveluissa viivästyi lainvastaisestiKantelija arvosteli kaupungin vammaispalvelujen menettelyä vammaispalvelulain mukaisia asunnon muutostöitä koskevassa päätöksenteossa. Kantelija kertoi, että hän oli hakenut vammaispalveluilta asunnon muutostöitä, koska hänen asuntonsa ei ollut esteetön. Kantelija oli tyytymätön siihen, että hakemusasian käsittely ja päätöksenteko oli kantelun tekohetkellä kestänyt 10 kuukautta. Kantelun mukaan kohtelu vammaispalveluissa oli muutenkin epätasa-arvoista. OA saattoi kaupungin sosiaalitoimen ja vammaispalveluiden tietoon asiassa esittämänsä käsityksen kantelijan vammaispalveluhakemuksen käsittelyn lainvastaisesta viivästymisestä. - Uutiset
16.8.2021 13.10
Kuntaliiton säilytysaikaohjeistus ympäristöterveydenhuollolle – kunnallisten asiakirjojen säilytysajat -tietokanta täydentyy vähitellenKuntaliitto on valmistellut yhteistyössä kuntien asiantuntijoiden kanssa ympäristöterveydenhuollon uutta säilytysaikaohjeistusta. Ohjeistus sisältää sekä Kansallisarkiston määräykset pysyvästi säilytettävistä asiakirjoista tai asiakirjatiedoista että Kuntaliiton suositukset määräaikaisten tietojen vähimmäissäilytysajoiksi. - Uutiset
13.7.2021 11.55
EIT kumosi Suomen saaman langettavan tuomion EIS 2 artiklan (oikeus elämään) ja EIS 3 artiklan (kidutuksen kielto) rikkomisestaEIT kumosi tiistaina (13.7.) Suomea koskevan tuomion turvapaikanhakijan palauttamista Irakiin koskevassa asiassa kokonaisuudessaan. Suomen hallituksella oli ollut epäilyksiä siitä, että valittajan toimittamat isänsä kuolemaa koskevat asiakirjat oli tosiasiallisesti väärennetty ja että valittajan isä oli elossa ja terve ja asui Irakissa. EIT hylkäsi valittajan valituksen (nro 25244/18) valitusoikeuden väärinkäyttönä. EIT katsoi, että valittaja oli esittämillään virheellisillä tosiseikoilla tietoisesti johtanut harhaan tuomioistuinta. Jos tiedot olisivat tulleet tuomioistuimen tietoon ennen asian ratkaisemista, valittajan valitus olisi jätetty tutkimatta EIS 35 artiklan 3(a) kohdan nojalla. - Uutiset
5.7.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen menettely asiakirjapyynnön käsittelyssä ja virkanimitysasiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen henkilöstöpäällikön huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain ja hallintolain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Lisäksi hän kiinnitti tutkimuslaitoksen huomiota viranhakuilmoituksen selkeyteen, hakijoiden ansioiden huolelliseen vertailuun nimitysmuistiossa sekä nimityspäätöksen perustelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
5.7.2021 9.26
Oikeusasiamies: Asianosaisen kuuleminen edunvalvonnan tarvetta selvitettäessäKantelija kummeksui sitä, miten hän voi ottaa asiaan kantaa, kun hänelle ei ollut toimitettu tiedoksi kaikkia asiakirjoja. Kantelijan mukaan hänelle ei ollut kuulemiskirjeen mukana toimitettu muita asiakirjoja, vaan häntä oli kehotettu noutamaan ne kaukaa toiselta paikkakunnalta. - Uutiset
18.6.2021 9.24
KKO: Lupalakimiestä koskevan valvonta-asian oikeudenkäyntiasiakirjat olivat julkisiaHovioikeus määräsi lupalakimiestä koskevan valvonta-asian oikeudenkäyntiasiakirjat salassa pidettäviksi oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain 10 §:n nojalla perustelematta enemmälti ratkaisuaan.
Korkein oikeus katsoi, etteivät salassapitomääräyksen perustelut täyttäneet laissa asetettuja vaatimuksia. Oikeudenkäyntiasiakirjat eivät myöskään sisältäneet sellaisia tietoja, joiden vuoksi salassapitomääräyksen antamisen edellytykset olisivat täyttyneet. - Uutiset
1.6.2021 11.42
Vierashuoneessa HTT, julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen ja HTT, yliopistonlehtori, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus puolitiessään – tiedonhallinnan sääntely solmussaSuomessa sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) uudistaminen on kriittisessä vaiheessa, kun perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa 17/2021 vp koskien pääministeri Sanna Marinin hallituksen sote-uudistusta (HE 241/2020 vp). Uudistuksessa, kuten niin monessa aiemmassakin yrityksessä, pääpaino on ollut hallinnon tai pikemminkin järjestämis- ja tuottamisratkaisujen säätämisehdotuksissa. Vähemmälle huomiolle sen sijaan on jäänyt se, kuinka sekava lainsäädännöllinen kokonaisuus sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyy ja jonka perusteella palveluja konkreettisesti tuotetaan asiakkaille ja potilaille. - Uutiset
11.5.2021 10.00
Kela: Vastaamon asiakkaiden on nyt mahdollista saada tietoja potilasasiakirjoistaan KelastaPsykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaiden potilastietoja siirrettiin maaliskuussa 2021 Kelaan arkistoitavaksi. Kela on saanut valmiiksi tietoturvallisen järjestelmän, ja tietopyyntöihin pystytään nyt vastaamaan. - Uutiset
30.4.2021 12.15
Asianajaja Mika Backman: Väärennetty asiakirja tarjoajan harkinnanvaraisena poissulkemisperusteenaYrityksemme on suljettu pois tarjouskilpailusta sen johdosta, että hankintayksikön mukaan olemme toimittaneet tarjouksen liitteenä hankintayksikölle väärennettyjä asiakirjoja. Kiistämme tämän väärennysväitteen. Voiko hankintayksikkö pelkästään väitteen johdosta sulkea yhtiömme pois tarjouskilpailusta? - Uutiset
26.4.2021 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Käräjäoikeuden menettely asiakirjapyyntöön vastaamisessa - Uutiset
22.4.2021 10.34
Neuvoston asiakirjojen julkisuus: vuosikertomus 2020Neuvosto hyväksyi keskiviikkona (21.4.) vuosikertomuksensa, joka käsittelee asiakirjojen julkisesta saatavuudesta annetun asetuksen 1049/2001 täytäntöönpanoa. - Uutiset
30.3.2021 13.29
Apulaisoikeusasiamiehen sijaiselta moitteet VTV:lle: Asiakirjapyynnön käsittelyRatkaisussa todettuun nähden VTV:n aiempi päätös ei siten sinänsä ollut estänyt uuden samaa asiakirjaa koskeneen asiakirjapyynnön tekemistä eikä toisaalta automaattisesti ollut peruste olla käsittelemättä uutta pyyntöä julkisuuslain mukaisesti. VTV:n olisi siten tullut käsitellä kantelijan uusikin asiakirjapyyntö julkisuuslain mukaisesti, ja kun näin ei ollut tehty, apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti VTV:n menettelyä virheellisenä. - Uutiset
17.3.2021 14.14
Apulaisoikeuskanslerin sijaiselta moitteet hallinto-oikeudelle asiakirjapyynnön käsittelystäHallinto-oikeus ei selvityksessään esittänyt julkisuuslaissa tarkoitettuja hyväksyttäviä syitä sille, miksi pyydettyjä asiakirjoja ei olisi voitu antaa kantelijalle kantelijan pyytämällä tavalla. Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi hallinto-oikeuden tietoon näkemyksensä siitä, että julkisuuslain perusoikeusmyönteistä ja lain tarkoitusta korostavaa tulkintaa olisi vastannut se, että hallinto-oikeus olisi toimittanut kantelijalle hänen pyytämänsä asiakirjat postitse tai sähköpostitse, tai mikäli kantelijan pyytämiä asiakirjoja ei ollut hallinto-oikeudessa, ilmoittanut sen selkeästi kantelijalle. - Uutiset
11.2.2021 13.33
Vastaajat tuomittiin ehdottomaan vankeuteen niin sanotussa EIT-petosjutussaHelsingin käräjäoikeus tuomitsi torstaina 11.2.2021 vuonna 1996 syntyneen naisen 1 vuoden ja 10 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen sekä vuonna 1984 syntyneen miehen 1 vuoden ja 11 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen niin sanotussa EIT-petosjutussa. Heille luettiin syyksi kaksi törkeää väärennystä ja törkeä petos. (Vailla lainvoimaa 11.2.2021) - Uutiset
9.2.2021 12.51
Hovioikeus: Yli 80 vuotta sitten hovioikeudessa käsitellyn jutun salaiset asiakirjat voitiin luovuttaa sukututkimusta tekevälle hakijalleAsian käsittelystä HO:ssa oli kulunut jo yli 80 vuotta. Salassapidon perusteena oli katsottava lähinnä olleen Suomen valtion ulkoisen turvallisuuden suojeleminen, mikä ei enää kulunut aika huomioon ottaen puoltanut asian asiakirjojen salassapitämistä. Kyseisen asian käsittelyyn liittyvät muiden viranomaisten asiakirjat olivat jo laajasti julkisia. Koska asian salassapidolle ei ollut muutakaan julkisuuslaissa tarkoitettua perustetta, HO katsoi, ettei jutun oikeudenkäyntiasiakirjojen salassa pitäminen ollut enää perusteltua. HO peruutti Vaasan HO:n päätöksessä 17.6.1940 nro 146/1940 annetut salassapitomääräykset. (Vailla lainvoimaa 9.2.2021) - Uutiset
8.2.2021 12.35
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintasäädösten kokonaisuudistus käynnistyySTM:ssä on käynnistetty hankeohjelma sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Uudistus on laaja kokonaisuus. Sitä toteutetaan vähintään kahden hallituskauden ajan - Uutiset
1.2.2021 8.06
Liisa Leppävirta Perustuslakiblogissa: Päättääkö bloggaaja EU-asiakirjan julkisuudesta?- EU-tuomioistuin antoi 21.1.2021 tuomionsa asiassa C-761/18 P Leino-Sandberg v. parlamentti, joka koski Euroopan parlamentin tekemän, asiakirjajulkisuutta koskeneen päätöksen julkisuutta. Ratkaisussaan EU-tuomioistuin katsoi, että toimielimen on tehtävä julkisuutta koskeva päätös, vaikka asiakirja olisikin löydettävissä internetissä kolmannen osapuolen, tässä tapauksessa päätöksen kohteena olleen tahon, julkaisemassa blogikirjoituksessa. Ratkaisulla on merkitystä erityisesti EU:n toiminnassa, jossa tietoja usein vuodetaan ja julkaistaan epävirallisissa kanavissa. - Uutiset
29.1.2021 15.15
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti jälleen huomiota: Kaupungin menettely tiedusteluihin ja asiakirjapyyntöön vastaamisessaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöön vastaamisessa ja viranomaisen velvollisuuteen vastata tiedusteluihin ilman aiheetonta viivytystä asian edellyttämällä tavalla. - Uutiset
28.1.2021 10.00
Hovioikeus myönsi tutkijoille luvan säilyttää tutkimuksen tekemisen yhteydessä muodostuneen huoltoriitoihin liittyvän aineiston sähköisessä anonymisoidussa numeerisessa muodossaTurun hovioikeus myönsi tutkijoille luvan säilyttää Turun hovioikeuden päätöksessä 30.3.2017 tarkoitettuun aineistoon perustuvan tutkimuksen yhteydessä muodostuneen aineiston sähköisessä anonymisoidussa numeerisessa muodossa 31.12.2027 saakka ja tutkia aineistoa. Tutkijoiden on käsiteltävä salassa pidettäviä tietoja siten, etteivät asianosaiset ja heitä koskevat arkaluonteiset tiedot ole tunnistettavissa. Aineisto on hävitettävä, kun tutkimustyö on valmistunut ja joka tapauksessa viimeistään 31.12.2027. (Vailla lainvoimaa 28.1.2021) - Uutiset
26.1.2021 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Esimies ei vastannut alaisestaan tehtyyn kanteluunKantelija arvosteli kirjoituksessaan 3.10.2019 oikeusasiamiehelle sitä, että kaupunginlakimies A ei ollut vastannut hänen valitukseensa (hallintokanteluun), joka hän oli 11.1.2019 tehnyt lakimies B:n menettelystä rakennusvalvontaa koskevassa kanteluasiassa. Kantelijan mukaan hänen kantelunsa oikeusasiamiehelle koski vain sitä, että hänen kanteluunsa lakimies B:stä ei vastattu. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa (kohdassa 3) esittämänsä näkökohdat kantelijan kirjoitukseen vastaamisesta kaupunginlakimies A:n tietoon lähettämällä hänelle jäljennöksen päätöksestään. Apulaisoikeusasiamies myös kiinnitti kaupunginlakimies A:n huomiota käsiteltäväksi tarkoitettujen asiakirjojen toimittamiseen asianmukaisesti kirjattavaksi kaupungin asianhallintajärjestelmään. - Uutiset
22.1.2021 14.00
Markkinaoikeuden ratkaisu asiakirjan esittämisvelvollisuudesta tavaramerkkiriidassaMarkkinaoikeus määräsi ulosottomiehen ottamaan jäljennökset tai valokuvaamaan vastaajan hallussa tai määräysvallassa olevat ratkaisussa tarkemmin eritellyt asiakirjat sekä määräsi ulosottomiehen selvittämään ratkaisussa yksilöidyt vastaajan hallussa tai määräysvallassa olevat tiedot. (Vailla lainvoimaa 22.1.2021) - Uutiset
21.1.2021 9.17
KHO: Poliisilaitoksella ei ollut oikeutta saada sosiaalihuollon asiakasta koskevia salassa pidettäviä tietoja väkivaltaista käyttäytymistä koskevan uhka-arvion laatimista vartenHelsingin poliisilaitos oli 8.8.2018 päivätyllä tietopyynnöllään pyytänyt Helsingin kaupungin sosiaalivirastolta väkivaltaista käyttäytymistä koskevan uhka-arvion laatimista varten tiedon tietopyynnössä mainitulle henkilölle tarjotuista sosiaalihuollon tukitoimista ja niiden toteutumisesta toukokuusta 2017 lähtien. Lisäksi poliisilaitos oli pyytänyt tiedon hänen nykyisestä puhelinnumerostaan, asuinpaikastaan ja mahdollisesta siirtymisestään omaan asuntoon, päihteiden käytöstä sekä mahdollisesta koulunkäynnin jatkamisesta. Mikäli sosiaaliviraston tietoon oli tullut muita väkivaltaisen käyttäytymisen arvion kannalta keskeisiä tietoja, oli ne pyydetty liittämään vastaukseen. Poliisilaitos oli edellyttänyt tietopyyntöä käsiteltävän luottamuksellisena. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
19.1.2021 13.13
Käräjäoikeuden ratkaisu osakeyhtiölle määrätyn editiovelvollisuuden ja sen tehosteeksi asetetun uhkasakon laillisuudesta – hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaaAsiassa oli ulosottoviranomaisen ilmoittamin tavoin kysymys tuomioistuimen tutkimasta ja määräämästä velvoitteesta, jonka nojalla ulosottomies oli antanut täytäntöönpanoon liittyviä määräyksiä ja joiden voitiin katsoa olevan riittävällä tavalla yksilöityjä. Uhkasakon suuruudeksi asetettua 8.000 euroa voitiin pitää oikeasuhtaisena, kun huomioitiin velvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun ilmoittama hyvä varallisuusasema sekä aineiston ja tiedon toimittamiselle annettu huomattavan pitkä aika. (Vailla lainvoimaa 19.1.2021) - Uutiset
19.1.2021 9.22
KHO:n ratkaisu vainajan terveydentilatietoja sisältävien potilasasiakirjojen ja kuolemansyyn selvittämistä koskevien asiakirjojen julkisuudestaVanhemmat olivat tehneet kantelun täysi-ikäisen lapsensa menehtymistä edeltäneestä sairaalahoidosta Valviralle. Kun Valvira oli antanut päätöksen kantelun johdosta, vanhemmat olivat pyytäneet saada Valviralta kopiot päätöksen perusteena olleista lastansa koskevista terveydenhuollon toimintayksiköiden potilasasiakirjoista ja oikeuslääketieteellistä kuolemansyyn selvittämistä koskevista asiakirjoista. Valvira oli päättänyt, että A:lle ja B:lle ei luovuteta heidän pyytämiään salassa pidettäviä tietoja sisältäviä asiakirjoja. HAO oli A:n ja B:n valituksesta kumonnut Valviran päätöksen ja palauttanut asian sille uudelleen käsiteltäväksi. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
17.12.2020 10.18
Helsingin hallinto-oikeus: Rikoksesta epäiltyjen nimitiedot voidaan antaaHelsingin hallinto-oikeus kumosi torstaina (17.12.) antamallaan päätöksellä KRP:n päätöksen asiakirjajulkisuutta koskevassa asiassa. (KHO:2021:170: Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu) - Uutiset
14.12.2020 10.20
Oikeusasiamies: Potilaasta otettujen valokuvien käsittelyKantelija arvosteli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) Plastiikkakirurgian klinikan Jorvin yksikön menettelyä muun muassa hänen valokuvaamisessaan. Oikeusasiamies antoi asiassa HUS:lle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.3.2) selostetusta lakisääteisen lokitusvelvollisuuden laiminlyönnistä. Oikeusasiamies saattoi HUS:n tietoon käsityksensä henkilötietolain mukaisista rekisterinpitäjän velvoitteista (kohdassa 3.3.1), potilasasiakirjojen eheydestä ja käytettävyydestä (kohdassa 3.3.3) sekä potilaiden valokuvausohjeesta (kohdassa 3.3.4). Oikeusasiamies saattoi HUS:n tietoon asiassa (kohdassa 3.4) esittämänsä käsityksen sen antaman selvityksen puutteellisuudesta. Samalla oikeusasiamies kiinnitti HUS:n huomiota vastaisen varalle sen velvollisuuteen antaa oikeusasiamiehen pyytämä, laillisuusvalvonta-asian tutkimiseksi tarpeellinen ja riittävä selvitys. - Uutiset
11.12.2020 14.15
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Poliisihallituksen huomiota hyvän hallinnon periaatteiden noudattamiseen asioiden siirtämisessä ja tiedusteluun vastaamisessa sekä valtakunnansyyttäjän toimiston huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin mukaan viranomaisen on käsiteltävä toimivaltaansa kuuluvat asiat asianmukaisesti ja huolellisesti. - Uutiset
8.12.2020 10.30
Hallinto-oikeus hylkäsi Ylen MOT-toimituksen vaatimuksen alentaa tietopyynnöstä lähetettyä 2 000 euroa laskua, kun asiakirjojen antaminen oli edellyttänyt erityisiä toimenpiteitäValittaja oli vaatinut, että asiakirjojen antamisesta perittyä maksua alennetaan, ja katsonut, ettei tietopyyntö ollut aiheuttanut erityistoimenpiteitä. HAO katsoi asiakirjapyynnön yksilöimättömyys, tietopyynnön edellyttämä asiakirjojen etsiminen, asiakirjojen määrä sekä niiden sisältämien salassa pidettävien ja siten peittämistä edellyttäneiden tietojen määrä huomioon ottaen, että asiakirjojen antaminen oli edellyttänyt julkisuuslain 34 §:n 4 momentin tarkoittamalla tavalla erityisiä toimenpiteitä. Asiakirjojen ja niiden antamisen edellyttämä salassapitomerkintöjen määrä ja laajuus huomioon ottaen asiakirjojen antamisesta oli voitu määrätä maksu 25 työtunnilta. Vaatimus perityn maksun alentamisesta oli siten hylättävä. (Ei lainvoim. 8.11.2020)