Arvonlisävero
- Uutiset
4.6.2021 9.30
KHO: Vakuutuksenottajan vahinkotapahtumassa avustaminen ei ollut vakuutuspalvelun välitystä, kun palvelu myytiin vakuutusmeklarin palvelukokonaisuuden osanaAsiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko asiakkaan avustamista vahinkoasioissa pidettävä AVL 44 §:n 1 momentissa tarkoitettuna vakuutuspalvelun välityksenä, kun palvelu myytiin vakuutusmeklarin palvelukokonaisuuden osana. KHO katsoi, ettei mainittua palvelua ollut pidettävä osana AVL 44 §:n 1 momentissa tarkoitettua vakuutuspalvelun välitystä, vaan sitä oli pidettävä tästä erillisenä palvelun myyntinä. Äänestys tältä osin 4–1. Asia palautetiin KVL:lle uudelleen käsiteltäväksi ennakkoratkaisun antamista varten siltä osin kuin KVL ei ollut antanut yhtiölle tämän toissijaisesti pyytämää ennakkoratkaisua siitä, oliko mainittua palvelua erikseen tarkasteltuna pidettävä AVL 44 §:n 2 momentissa tarkoitettuna vakuutuksen voimassaoloaikana välittömästi vakuutuksen hoitoon liittyvänä palveluna. - Uutiset
2.6.2021 16.00
Keskusverolautakunta: Oppilasateriapalvelujen myyntiä tuli käsitellä arvonlisäverollisena ja arvonlisäveron vähennykseen oikeuttavana liiketoimintanaKun arvonlisäverodirektiivin 132 artiklan 1 kohdan i alakohdassa säädetyt arvonlisäverottomuuden edellytykset eivät A Oy:n myymien oppilasateriapalvelujen osalta täyttyneet, ei palveluja voitu pitää arvonlisäverottomina myöskään AVL 39 §:n 3 momentin perusteella. A Oy:n tuli siten käsitellä oppilasateriapalvelujen myynti arvonlisäverollisena ja arvonlisäveron vähennykseen oikeuttavana liiketoimintana. (Ei lainvoim. 2.6.2021) - Uutiset
28.5.2021 11.00
KHO: Managerointipalvelusta oli suoritettava arvonlisäveroaHakemuksessa tarkoitettu managerointipalvelu ei ollut ALV 41 ja 42 §:n mukaista rahoituspalvelua eikä AVL 44 §:n mukaista vakuutuspalvelua, joten siitä oli suoritettava arvonlisäveroa AVL 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella. (Julkaisematon) - Uutiset
24.5.2021 9.00
Uusi ohje: Hakeutuminen arvonlisäverovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisestaVerohallinnon uusi ohje korvaa aikaisemman ohjeen Hakeutuminen arvonlisäverovelvolliseksi kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta (VH/2247/00.01.00/2019). Lukuun 2.2 on lisätty päätös KHO 2020:110 ja esimerkki 4. Ohjeen kohtaa 2.6 Eräitä erityistapauksia, 2.6.1 Yhteistoimistot ja avokonttorit sekä 2.6.4 Shop in shop –tilanteet on muutettu. Lukuun 5.2.1 Toiminnan kulut on lisätty esimerkki. Lisäksi ohjeeseen on tehty täsmennyksiä. Uusi ohje on voimassa 20. toukokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
17.5.2021 10.00
KHO äänesti pankki- ja vakuutusasioinnin perusteella maksettavien bonusten arvonlisäverokohtelusta -verovelvollisuusryhmän ei ollut suoritettava oman käytön veroa, kun ryhmä luovutti asiakkailleen itse tuottamiaan arvonlisäverollisia palveluja bonuksia vastaan siten, että bonukset kattoivat koko palvelun hinnanKun otettiin huomioon bonusjärjestelmän ja bonusten käytön osittain verollista toimintaa edistävä tarkoitus ja se, että AVL 22 §:n 1 momentin 1 kohta tai arvonlisäverodirektiivin 26 artiklan 1 kohdan b alakohta koskee vain palvelujen luovutusta muuhun kuin liiketoiminnan tarkoitukseen tai muita kuin yrityksen varsinaisia tarkoituksia varten, verovelvollisuusryhmän ei ollut suoritettava kyseisistä palvelujen luovutuksista oman käytön veroa. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hylättiin. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. Eri mieltä ollut oikeusneuvos myönsi valitusluvan kuten enemmistö. Hän katsoi, että KHO:n tulisi välipäätöksellään lykätä asian käsittelyä ja pyytää asiasta EUT:n ennakkoratkaisu. Enemmistön kannan lopputuloksesta johtuen ja velvollisena lausumaan pääasiasta eri mieltä ollut oikeusneuvos kumosi HAO:n ja Verohallinnon päätökset ja palautti asian Verohallinnolle veron määräämiseksi asiassa kysymyksessä olevista vastikkeetta suoritetuista palveluista. Ään. 4–1. - Uutiset
14.5.2021 9.47
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverodirektiivin ja verotuksen neutraalisuuden periaatteen tulkinnasta (Itävalta)Arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 90 artiklan 1 kohtaa ja 183 artiklaa, luettuina yhdessä verotuksen neutraalisuuden periaatteen kanssa, on tulkittava siten, että mainitun direktiivin 90 artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta veron perusteen oikaisemisesta johtuvalle palautukselle samoin kuin mainitun direktiivin 183 artiklassa tarkoitetulle arvonlisäveron ylijäämän palautukselle on maksettava korkoa, jos palautusta ei suoriteta kohtuullisessa ajassa. Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tehtävä toimivaltansa rajoissa kaikki mahdollinen näiden säännösten täyden vaikutuksen varmistamiseksi tulkitsemalla kansallista oikeutta unionin oikeuden mukaisesti. - Uutiset
7.5.2021 16.00
Pienten verkkokauppaostosten tuonnin verovapaus poistuu heinäkuussa 2021Verkkokauppaostoksista pitää jatkossa maksaa arvonlisävero myös silloin, kun enintään 22 euron lähetys tulee EU:n ulkopuolelta. Tasavallan presidentti vahvisti lainmuutokset perjantaina 7. toukokuuta. Muutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
4.5.2021 8.00
Apulaisoikeusasiamies arvonlisäveron maksuunpanosta: Viranomaisen otettava huomioon myös palvelun käyttäjien yksilölliset olosuhteet ja tarpeetAOA kiinnitti huomiota siihen, että kantelija oli todennut, että hän on iäkäs ja sairas henkilö, joka kuitenkin oli pyrkinyt antamaan asianmukaisesti arvonlisäveroilmoituksen Verohallinnon sähköisessä OmaVero palvelussa. Kantelija oli ollut ilmoittamisvelvollinen vain niiltä vuosilta, joilta hänellä oli arvonlisäverotukseen vaikuttavia tapahtumia, mistä syystä arvonlisäveroilmoituksen antaminen OmaVero –palvelussa oli hänelle ollut satunnaista. AOA:n käsityksen mukaan viranomaisen palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuuden vaatimus edellyttävät, että käsitellessään ja ratkaistessaan asiaa, viranomainen ottaa huomioon myös palvelun käyttäjien yksilölliset olosuhteet ja tarpeet. Tilanteissa, jossa asiakas on pyrkinyt asianmukaisesti täyttämään velvollisuutensa, tulisi siten pyrkiä hänelle myönteiseen ratkaisuun ja lopputulokseen. AOA piti näistä syistä Henkilöverotusyksikön tarkentamaa ohjausta perusteltuna ja asianmukaisena saattoi käsityksensä Verohallinnon kantelijalle antaman päätöksen perustelujen lainvastaisesta puutteellisuudesta Verohallinnon tietoon. - Uutiset
3.5.2021 14.00
KHO: Ateriankuljetuspalvelusta sosiaalihuoltona tapahtuvaa toimintaa varten ylläpidettyyn laitokseen tai sosiaalihuoltoon oikeutetun henkilön kotiin oli suoritettava arvonlisäveroa lain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella - KVL:n päätöstä ei muutettuKVL katsoi, että kunnalle tai yksityiselle palveluntarjoajalle luovutettu aterian kuljettaminen sosiaalihuoltona tapahtuvaa toimintaa varten ylläpidettyyn laitokseen tai sosiaalihuoltoon oikeutetun henkilön kotiin ei ollut AVL 38 §:n 1 momentin tarkoittamaa sosiaalihuoltoa. Aterian kuljettamisesta oli suoritettava arvonlisäveroa AVL 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella. Merkitystä ei ollut sillä, osallistuuko ateriakuljetuksen suorittava kuljettaja hakemuksessa tarkoitetussa laitoksessa aterian valmisteleviin tehtäviin, kuten esimerkiksi jakelutehtäviin eikä sillä, että sosiaalihuoltopalveluun oikeutetun henkilön kotiin suoritettavan ateriakuljetuksen yhteydessä kuljettaja tarkkailee sosiaalihuoltopalveluun oikeutetun henkilön terveydentilaa. Yhtiön valitus hylättiin Ennakkoratkaisu ajalle 17.6.2020 - 31.12.2021. (Julkaisematon) - Uutiset
29.4.2021 8.21
Covid-19- lääkinnällisten laitteiden ja -tarvikkeiden tullittoman ja arvonlisäverottoman maahantuonnin voimassaoloaikaa on jatkettu joulukuun 2021 loppuun astiCovid-19- lääkinnällisten laitteiden ja -tarvikkeiden tullittoman ja arvonlisäverottoman maahantuonnin voimassaoloaikaa on jatkettu komission päätöksellä 31. joulukuuta 2021 asti. - Uutiset
28.4.2021 12.00
Osuuskunta ei myynyt laskutuspalvelua työnsuorittajalle eikä osuuskunnan ollut suoritettava arvonlisäveroa työnsuorittajalta pidättämästään palkkiosta - KHO poisti osuuskunnalle annetun arvonlisäverotusta koskevan ennakkoratkaisun tarpeettomanaKHO totesi, että se on 20.11.2020 antamallaan päätöksellä taltionumero 4249 kumonnut Helsingin HAO:n päätöksen 27.6.2019 nro19/0675/1 ja Verohallinnon osuuskunnalle ajalle 23.3.2018–31.12.2019 antaman ennakkoratkaisun. KHO on tuossa asiassa lausunut uutena ennakkoratkaisuna, että osuuskunta ei myy ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitetussa tilanteessa laskutuspalvelua työnsuorittajalle eikä osuuskunnan näin ollen ole suoritettava arvonlisäveroa työnsuorittajalta pidättämästään palkkiosta. Edellä todettu huomioon ottaen nyt valituksen kohteena olevat HAO:n ja Verohallinnon päätökset oli kumottava ja annettu ennakkoratkaisu oli tarpeettomana poistettava. (Julkaisematon) - Uutiset
27.4.2021 16.00
KHO kumosi KVL:n ennakkoratkaisun - hakijayhtiöillä ei ollut oikeutta muodostaa keskenään AVL 13 a §:ssä tarkoitettua verovelvollisuusryhmää hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissaVeronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hyväksyttiin. Keskusverolautakunnan päätös kumottiin ennakkoratkaisukysymyksen 1. osalta ja uutena ennakkoratkaisuna tältä osin lausuttiin, ettei hakijoilla ole oikeutta muodostaa keskenään AVL 13 a §:ssä tarkoitettua verovelvollisuusryhmää hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa siten, että kaikki hakijat tulevat sanotun verovelvollisuusryhmän jäseniksi. Asia palautettiin ennakkoratkaisukysymyksen 2. osalta keskusverolautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi ennakkoratkaisun antamista varten. Hakijoiden vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylättiin. (Julkaisematon) - Uutiset
26.4.2021 16.00
Oliko yhtiön vuodeosastopaikan luovuttamisessa potilaalle kyse majoituspalvelun suorittamisesta, johon sovelletaan 10 prosentin arvonlisäverokantaa - KHO poisti KVL:n ennakkopäätöksen puutteelliseen selvitykseen perustuvanaYhtiö oli pyytänyt ennakkoratkaisua seuraavaan kysymykseen: Onko yhtiön vuodeosastopaikan luovuttamisessa potilaalle kyse AVL 29 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun majoituspalvelun suorittamisesta, johon sovelletaan lain 85 a §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesti 10 prosentin arvonlisäverokantaa? KHO totesi, ettei yhtiön keskusverolautakunnalle tekemä ennakkoratkaisuhakemus ollut sisältänyt verohallinnosta annetun lain 15 §:n edellyttämällä tavalla asian ratkaisemiseksi tarvittavaa selvitystä. Tämän vuoksi keskusverolautakunnan päätös oli kumottava ja ennakkoratkaisu puutteelliseen selvitykseen perustuvana poistettava. (Julkaisematon) - Uutiset
26.4.2021 15.00
EU:n ulkopuolelta tuotavista lehdistä pitää maksaa arvonlisävero ja tehdä tulli-ilmoitus 1.7. alkaen – koskee myös verorajan yli Ahvenanmaalle tuotavia lehtiäHeinäkuun 2021 alusta alkaen EU:n ulkopuolelta tuotavien lehtien lisäksi myös verorajan yli, esimerkiksi toisesta EU-maasta Ahvenanmaalle toimitettavista lehdistä on maksettava arvonlisävero, ja ne on tullattava. Nykyisen käytännön mukaan näin tehdään vain silloin, kun yhden lähetyksen lehtien arvo ylittää 22 euroa. - Uutiset
26.4.2021 9.50
Unionin tuomioistuin tulkitsi ravintola- ja ateriapalveluiden käsitteen alaa arvonlisäverotuksessaEUT katsoi puolalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että ravintola- ja ateriapalvelujen käsitteen alaan kuuluu sellainen ruokien luovuttaminen, johon liittyy riittävästi tukipalveluja, joiden tarkoituksena on mahdollistaa se, että loppuasiakas voi nauttia ne välittömästi, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tutkittava. Jos loppuasiakas päättää olla käyttämättä niitä aineellisia voimavaroja tai henkilöstövoimavaroja, jotka verovelvollinen antaa hänen käyttöönsä tukipalveluina luovutettujen ruokien nauttimiseksi, on katsottava, ettei niiden luovutukseen liity mitään tukipalveluja. - Uutiset
23.4.2021 12.30
KHO ei muuttanut arvopaperikaupankäyntipalvelun arvonlisäverokäsittelystä annettua KVL:n ennakkoratkaisuaVeronsaajien oikeudenvalvontayksikön vaatimus ennakkoratkaisun pyytämisestä unionin tuomioistuimelta hylättiin. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hylättiin. KVL:n päätöstä 2019/54 ei muutettu. (Julkaisematon) - Uutiset
22.4.2021 13.52
Päivitetty ohje: Vähennysoikeus arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkitsemättömältä myyjältä tapahtuneesta ostostaArvonlisäverotuksessa sovellettavan vähäisen liiketoiminnan euromääräinen raja nousi 1.1.2021. Ohjeeseen on päivitetty 1. tammikuuta 2021 voimaan tullut uusi vähäisen toiminnan liikevaihdon raja 15 000 euroa. - Uutiset
22.4.2021 11.30
KHO äänesti: Oppilastyönä valmistettujen tavaroiden ja suoritettujen palvelujen myynnistä oli suoritettava arvonlisäveroa - HAO:n päätökset kumottiinKHO katsoi kahdessa (julkaisemattomassa) tapauksessa, että koulutuskuntayhtymä / kaupunki oli velvollinen suorittamaan arvonlisäveroa ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitetusta oppilastyönä valmistettujen tavaroiden ja suoritettujen palvelujen myynnistä valituksenalaisilta osin. Asioita ei ollut arvioitava toisin myöskään KHO:n vuosikirjaratkaisun KHO 2018:115 perusteella. HAO:n päätökset kumotttiin ja Verohallinnon antamat ennakkoratkaisut saatettiin valituksenalaisilta osin voimaan. - Uutiset
16.4.2021 10.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu hallinnollisen seuraamuksen määräämisestä verovelvolliselle, joka on virheellisesti pitänyt arvonlisäverosta vapautettua liiketoimea arvonlisäverollisena (Puola)Alv-direktiivin 2006/112/EY 273 artiklaa ja suhteellisuusperiaatetta on tulkittava siten, että niiden vastaisena on pidettävä kansallista lainsäädäntöä, jonka mukaan verovelvolliselle, joka on virheellisesti pitänyt arvonlisäverosta vapautettua liiketoimea arvonlisäverollisena, määrätään seuraamus, joka on suuruudeltaan 20 prosenttia siitä määrästä, jonka verran perusteettomasti vaaditun arvonveropalautuksen määrä on ilmoitettu liian suurena, silloin, kun mainittua seuraamusta sovelletaan erotuksetta sekä sellaisessa tapauksessa, jossa sääntöjenvastaisuus aiheutuu liiketoimen osapuolten kyseisen liiketoimen verollisuuden osalta tekemästä arviointivirheestä ja jolle on ominaista se, ettei ole minkäänlaisia viitteitä petoksesta, ja se, ettei verohallinnolle aiheudu verotulojen menetystä, että sellaisessa tapauksessa, jossa tällaisia erityisiä olosuhteita ei ole. - Uutiset
16.4.2021 9.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu verkkovierailumaksuista kannettavasta arvonlisäverosta (Itävalta)Alv-direktiivin 2006/112/EY, sellaisena kuin se on muutettuna 1.1.2010 alkaen 12.2.2008 annetulla neuvoston direktiivillä 2008/8/EY, 59 a artiklan ensimmäisen kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että kolmanteen maahan sijoittautuneen matkapuhelinoperaattorin asiakkailleen, jotka ovat niin ikään sijoittautuneet kyseiseen kolmanteen maahan tai joilla on siellä kotipaikka tai vakinainen asuinpaikka, tarjoamia verkkovierailupalveluja, jotka mahdollistavat asiakkaille kansallisen matkaviestinverkon käyttämisen jäsenvaltiossa, jossa he oleskelevat tilapäisesti, käytetään tai hyödynnetään tosiasiallisesti tämän jäsenvaltion alueella tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla niin, että kyseinen jäsenvaltio voi katsoa, että näiden verkkovierailupalvelujen suorituspaikka on tässä jäsenvaltiossa, kun – riippumatta verokohtelusta, jota näihin palveluihin sovelletaan kyseisen kolmannen maan kansallisen verolainsäädännön perusteella – tällaisen mahdollisuuden käyttämisellä estetään mainittujen palvelujen verottamatta jättäminen unionissa.