Ampuma-ase
- Uutiset
11.9.2017 9.09
Aseiden lupaprosessia joustavoitetaanAmpuma-aseiden lupaprosessia uudistetaan muuttamalla ampuma-aselakia ja joitakin siihen liittyviä lakeja. Lupaprosessia sujuvoitetaan ja nopeutetaan aseturvallisuudesta tinkimättä. Valtioneuvosto esitti lainmuutosten vahvistamista 7. syyskuuta ja tasavallan presidentti vahvisti muutokset 8. syyskuuta. Muutokset tulevat voimaan 1. joulukuuta 2017 ja joiltain osin joulukuussa 2018. - Uutiset
18.8.2017 9.02
Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tulkinnan asekaapille asetettavista vaatimuksistaA säilytti pienoiskivääriään puisessa lukitussa liukukaapissa kesämökillä. Lukitus oli järjestetty siten, että kaapin ovessa ja kaapissa oli tavanomaiset korvaketyyppiset kiinnikkeet, jossa oli kiinni riippulukko. Avaimet olivat A:n hallussa. KO totesi, että lainsäädännössä ei ole täsmällisesti säädetty sitä, millainen säilytyskaapin tulisi materiaaliltaan olla. Säännöksen vaatimukset voi täyttää puinen tai metallinen lukittu säilytyskaappi. Arvioitavaksi jäi se, oliko ampuma-ase helposti anastettavissa A:n kaapista. Säilytyskaapin tulisi lähentyä aseiden säilytykseen tarkoitettua kaappia kuin tavanomaista liukuovellista vaatekaappia, joka yleisen elämänkokemuksen perusteella on heikkorakenteinen. Liukukaappiin oli murtauduttu kaksi kertaa, joka viittasi siihen, että liukukaappi oli kohtuullisen vaivattomasti murrettavissa. A:n olisi tullut ymmärtää, että asetta tulee säilyttää tavanomaista vankemmassa säilytyskaapissa siten, ettei ampuma-ase ole helposti anastettavissa. A oli kuitenkin yrittänyt noudattaa lainsäädännön vaatimuksia säilyttämällä pienoiskivääriä lukitussa kaapissa. Näin ollen A oli jättänyt häneltä vaadittavaa erityistä huolellisuusvelvoitetta noudattamatta ja oli teollaan syyllistynyt törkeän huolimattomaan menettelyyn. A:n menettely täytti ampuma-aserikkomuksen tunnusmerkistön ja KO tuomitsi A:n 6 päiväsakkoon. HO hyväksyi tuomiollaan käräjäoikeuden tuomion. (Vailla lainvoimaa 18.8.2017) - Uutiset
29.6.2017 13.00
Poliisin maksuihin muutoksia 1. heinäkuuta alkaenPoliisin maksuihin tulee muutoksia 1. heinäkuuta 2017 alkaen. Muun muassa passien, henkilökorttien ja Supon tekemien turvallisuusselvitysten hinnat nousevat. Henkilökortin ja passin hinnat nousevat neljä euroa. Passin hinta sähköisesti haettuna on 1.7. alkaen 48 euroa ja henkilökortti 54 euroa. Ampuma-aseiden hankkimis- ja hallussapitoluvan hinta nousee 86 euroon (nyt 79 euroa). Myös muut paikallispoliisin maksut nousevat noin 10 prosentilla. - Uutiset
24.5.2017 13.17
KHO:n ratkaisu aseen hallussapitoluvastaAiemmin myönnetyn rinnakkaisluvan edellytysten täyttymisellä ei ollut oikeudellista merkitystä uuden hallussapitoluvan edellytysten arvioinnissa. - Uutiset
22.5.2017 13.53
Hovioikeus hylkäsi ampuma-asesyytteenA oli tiennyt kirjallisena todisteena esitetystä hankkimisluvastakin ilmenevän seikan siitä, että hankkimisluvan perusteella ostettu ase tulee näyttää poliisille hallussapitoluvan saamiseksi. Koska A ei ollut tätä tehnyt, ei hänellä ollut aseeseen hallussapitolupaa. Koska A oli kuitenkin oma-aloitteisesti ilmoittanut aseesta poliisille ja luovuttanut sen poliisin haltuun poliisin hänelle ilmoittamana sopivana ajankohtana, harkitsi hovioikeus oikeaksi soveltaa rikoslain 41 luvun 1 §:n 4 momentin rajoitussäännöstä. Syyte ampuma-aserikoksesta oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 22.5.2017) - Uutiset
8.5.2017 8.10
EU:n asedirektiivi aiheuttaa muutoksia ampuma-aselakiinSisäministeriö on käynnistänyt hankkeen, jonka avulla EU:n ampuma-asedirektiivi pannaan täytäntöön Suomessa. Direktiivi edellyttää muutoksia ainakin ampuma-aselakiin ja tarvittaessa myös lakiin vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta. Hankkeen aikana kansalliseen lainsäädäntöön ei tehdä muita kuin ampuma-asedirektiivin edellyttämiä muutoksia. Valmistelussa kuullaan eri sidosryhmiä laajasti ja usein. - Uutiset
31.3.2017 10.10
Hallitus esittää muutoksia metsästyslakiinValtioneuvosto antoi 30. maaliskuuta eduskunnalle hallituksen esityksen metsästyslain muuttamisesta. Hallituksen esitys oli lausunnoilla joulukuussa 2016. Metsästyslakia esitetään muutettavaksi muun muassa siten, että asetuksella voitaisiin jatkossa sallia pienten hirvieläinten sekä villisian metsästys jousiaseella. Tämä on toivottu uudistus, joka tulisi lisäämään metsästysmahdollisuuksia erityisesti valkohäntäpeurojen esiintymisalueella. Samalla edellytettäisiin, että jousiaseella valkohäntäpeuraa ja villisikaa metsästävän henkilön olisi suorittava ampumakoe. - Uutiset
15.3.2017 7.19
Parlamentti hyväksyi EU:n asedirektiivin – Suomen sisäministeri erittäin tyytyväinenEuroopan parlamentti on hyväksynyt pitkään valmistellun asedirektiivin. Jäsenmaat pääsivät yhteisymmärrykseen asiasta jo joulukuussa 2016, ja 14. maaliskuuta 2017 saatiin virallinen hyväksyntä Euroopan parlamentissa. Nyt jäsenvaltioilla on 15 kuukautta aikaa laittaa direktiivi täytäntöön kansallisessa lainsäädännössä. Yli vuoden kestäneissä tiukoissa neuvotteluissa näkemykset sekä jäsenvaltioiden että eri EU-instituutioiden välillä olivat ajoittain kaukana toisistaan. - Uutiset
14.3.2017 15.02
Ilmapistoolilla parvekkeelta ampuneet naiset syyllistyivät vaaran aiheuttamiseenOlosuhteet, joissa A ja B olivat ampuneet, osoittavat huolimattomuuden olleen RL 21 luvun 13 §:ssä tarkoitetulla tavalla heidän kummankin osalta törkeää, vaikka he tahallisuuden puuttuessa vastasivat vain oman toimintansa aiheuttamasta vaarasta. Asiassa lausutuin perustein sekä A että B olivat syyllistyneet vaaran aiheuttamiseen. Rikoskumppanuutta koskeva RL 5 luvun 3 § ei kuitenkaan tullut heidän osaltaan sovellettavaksi. (Vailla lainvoimaa 14.3.2017) - Uutiset
20.2.2017 13.10
Hallinto-oikeus ei voinut kumota ja palauttaa asiaa poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi metsästysaseiden hallussapitolupien osalta "reformatio in peius" -kiellon vuoksiPoliisilaitos oli päätöksellään ampuma-aselain 67 §:n 2 momentin 1 ja 5 kohtien nojalla peruuttanut päätöksessä mainittujen A:n ampuma-aseiden hallussapitoluvat ja ottanut aseet haltuunsa lain 91 §:n nojalla. Hallinto-oikeus hylkäsi A:n valituksen. Poliisihallituksen asiassa antaman lausunnon mukaan poliisilaitoksen päätös tulisi kuitenkin kumota ja asia palauttaa poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi, koska hallussapitolupien peruuttamisen tulisi koskea poliisilaitoksen päätöksessä mainitun pahoinpitelyrikoksen osalta yhdenmukaisesti kaikkia A:n aseita eikä vain joitakin aseita. Poliisihallitukselle ei ampuma-aselaissa ole säädetty valitusoikeutta poliisilaitoksen ampuma-aseasiassa tekemästä päätöksestä. Näin ollen hallituksen esityksessä HE 183/1997 lausutusta huolimatta hallinto-oikeus ei voinut kumota ja palauttaa asiaa poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi metsästysaseiden hallussapitolupien osalta, koska se olisi "reformatio in peius" -kiellon vastaista. (Vailla lainvoimaa 20.2.2017) - Uutiset
20.1.2017 11.00
Hallitus esittää ampuma-aseiden lupaprosessiin uudistuksiaAmpuma-aseiden lupaprosessiin ehdotetaan uudistuksia. Tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa aseiden lupaprosessia aseturvallisuudesta tinkimättä. Valtioneuvosto antoi 19. tammikuuta eduskunnalle hallituksen muutosesitykset ampuma-aselakiin, rikoslakiin ja poliisilakiin. - Uutiset
16.12.2016 12.29
EU:n asedirektiivi lähes valmis – puolustusministeriön mukaan Suomen kärkitavoitteet saavutetaanNeuvottelut EU:n asedirektiivin muuttamiseksi ovat tulossa päätökseensä ja viimeiset hyväksymiset itse sisällön suhteen ovat meneillään. Euroopan parlamentti ilmoitti, että neuvotteluissa on päästy neuvoston, Euroopan parlamentin ja komission kanssa yhteisymmärrykseen. Ensi viikolla puheenjohtajavaltio Slovakia raportoi neuvottelujen tuloksesta jäsenvaltioille, jonka jälkeen asia menee EU-neuvoston hyväksyntään. Tämän jälkeen Euroopan parlamentin IMCO (sisämarkkina-asiat) valiokunnan tulee vielä hyväksyä neuvottelutulos - todennäköisesti tammikuussa - ja sitten Euroopan parlamentti voisi hyväksyä asedirektiivin maaliskuussa täysistunnossa ja neuvosto ministerikokoonpanossa. - Uutiset
1.12.2016 14.00
Hovioikeus: Ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavien lupien peruuttaminen ja metsästysharrastuksen estyminen ei ollut riittävä syy 5 kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen alentamiselle lapsen houkuttelemisesta seksuaalisiin tarkoituksiinHovioikeus totesi että tuomiosta mahdollisesti seuraavan ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavien lupien peruuttamisen ja metsästysharrastuksen estymisen ei voitu katsoa johtavan siihen, että kokonaisseuraamus rikoksesta muodostuisi kohtuuttomaksi tai poikkeuksellisen haitalliseksi. Kyseisiä seikkoja ei siten tullut huomioida rangaistuslajin valinnassa tai rangaistuksen mittaamisessa. (Vailla lainvoimaa 1.12.2016) - Uutiset
22.9.2016 8.00
Aseluvat määräajassa uusimatta jättänyt syyllistyi ampuma-aserikokseen eikä rangaistukseen tuomitsematta jättämiseen ollut syytä - 5 000 euron arvoisten aseiden tuomitseminen valtiolle menetetyksi olisi ollut kuitenkin kohtuutontaAmpuma-aserikoksia koskevissa lain esitöissä (HE 113/2004 sekä HE 183/1997) on esimerkkinä tyypillisestä ampuma-aserikoksesta mainittu teko, jossa asetta pidetään hallussa hallussapitoon oikeuttavan luvan voimassaoloajan päätyttyä. Valittajan menettelyssä ei ollut kyse lievästä ampuma-aserikoksesta taikka ampuma-aserikkomuksesta, vaan se täytti ampuma-aserikoksen tunnusmerkistön. Kokonaisarvioinnin perusteella katsottiin, että aseiden tuomitseminen valtiolle menetetyksi olisi ollut tässä tapauksessa kohtuutonta. Menettämisseuraamus ei ollut tarpeen myöskään uusien rikosten välttämiseksi. KO:n tuomitsema menettämisseuraamus oli kumottava. (Vailla lainvoimaa 22.9.2016) - Uutiset
26.8.2016 15.11
Asunnon nurkassa pienoiskivääri ja auton etupenkillä ladattu revolveri - oliko varomatonta käsittelyä?Vastaajan ei katsottu syyllistyneen asunnon nurkassa olleen pienoiskiväärin osalta ampuma-aserikkomukseen. Sen sijaan ladattuna olleen 357 Magnum-revolverin, joka oli ollut auton apukuljettajan puoleisella etupenkillä, osalta vastaajan katsottiin syyllistyneen ampuma-aserikkomukseen. Oikeana rangaistuksena oli pidettävä 20 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 26.8.2016) - Uutiset
15.7.2016 9.10
Asedirektiivi: Sisämarkkinavaliokunta äänesti aseluvista ja poikkeuslausekkeista – terroristien hyödyntämä porsaanreikä tukittavaEuroopan parlamentin sisämarkkinavaliokunta vaatii käsitteillä olevaan asedirektiiviin poikkeuksia kansallisten puolustusjärjestelmien piirissä toimiville reserviläisille. Mepit tukevat myös paukkupatruuna-aseiden valvonnan tiukentamista, jotta estettäisiin niiden muuntaminen tavallisiksi ampuma-aseiksi. Sisämarkkinavaliokunta äänesti kannastaan komission viime vuoden marraskuussa ehdottamaan asedirektiiviin keskiviikkona 13. heinäkuuta Brysselissä. Direktiivin käsittely jatkuu parlamentin kesätauon jälkeen. - Uutiset
4.7.2016 7.11
Ampuma-aseiden lupaprosessin uudistusesitykset lausunnoille – soveltuvuustestistä luovuttaisiinSisäministeriö on lähettänyt lausunnolle muutosesitykset ampuma-aselain ampuma-aseen hankkimista ja hallussapitoa koskeviin säännöksiin ja rikoslakiin. Tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa aseiden lupaprosessia aseturvallisuudesta tinkimättä. Aselupaa voisi jatkossa hakea sähköisesti. Soveltuvuustestistä luovuttaisiin. - Uutiset
24.5.2016 10.30
KHO:n ratkaisu keräilykokoelmaan hankituille ampuma-aseille asetettujen ampumisen kieltävien ehtojen tarpeellisuudestaA oli Poliisihallituksen päätöksellä hyväksytty asekeräilijäksi ja hänelle oli myönnetty asekeräilijän tiedostonpito-oikeus. Asekeräilijän tiedostonpito-oikeuteen ei ollut liitetty ampumisen kieltävää ehtoa, mutta asekeräilijäksi hyväksymistä koskevaan päätökseen oli liitetty maininta, että lupaviranomaiset voivat asettaa kokoelmaan hankittaville aseille ampumisen kieltävän ehdon. Hankkimislupiin oli ampuma-aselain 46 §:n 2 momentin nojalla voitu asettaa ampumisen kieltävät ehdot. Ampumisen kieltävän ehdon tuli ampuma-aselain 107 §:n 2 momentin mukaisesti olla tarpeellinen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Viranomaisen oli harkittava kussakin yksittäistapauksessa erikseen, oliko ehto tarpeen, ja lisäksi perusteltava ehdon asettamistarve. Kun otettiin huomioon A:n asekeräilyn luonne, hänen taustansa moitteettomuus ja hänestä henkilönä käytettävissä olevat tiedot sekä poliisilaitoksen päätösten perustelut, ampumisen kieltävän ehdon tarpeellisuutta ei poliisilaitoksen päätöksissä ollut perusteltu riittävästi. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin ja asia palautettiin poliisilaitokselle ampumisen kieltävän ehdon tarpeellisuuden harkitsemista varten. - Uutiset
12.5.2016 12.18
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksen ei olisi tullut hylätä uusia aseen hankkimis- ja hallussapitolupia koskevia hakemuksia lähes kolme vuotta sitten tapahtuneiden törkeän rattijuopumuksen ja ampuma-aserikkomuksen vuoksiHallinto-oikeuden päätöksen perusteluissa todettiin, että A:n syyllistymisestä törkeään rattijuopumukseen ja ampuma-aserikkomukseen oli valituksenalaisia päätöksiä tehtäessä kulunut lähes kolme vuotta. Ottaen tämän lisäksi huomioon hallintolain 6 §:n mukaisen luottamuksensuojaperiaatteen sekä sen, että A:lle oli 22.1.2014 myönnetty yksityinen valmistamislupa ja 16.9.2014 hankkimislupa hallinto-oikeus katsoi, ettei poliisilaitoksen olisi tullut hylätä A:n uusia hankkimis- ja hallussapitolupia koskevia hakemuksia valituksenalaisissa päätöksissä mainitulla perusteella. - Uutiset
12.5.2016 10.29
KHO tulkitsi ampuma-aselain tiukentuneita säännöksiä tulivoimaisen aseen hankkimis- ja hallussapitolupa-asiassaA oli jäänyt eläkkeelle, joten hänellä ei ollut tulevaisuudessa mahdollisuutta harrastaa Big Bore -ammuntaa valtion aseilla. A ei ollut hakemuksensa tueksi esittänyt, missä hän aikoi jatkossa harrastaa siluettiammuntaa ja Big Bore -ammuntaa. Kun lisäksi otettiin huomioon se, että kysymys oli hankkimis- ja hallussapitoluvista tulivoimaisiin kertatulitoimiseen revolveriin ja itselataavaan kertatulitoimiseen pistooliin, ja se, että ampuma-aselain muutoksen yhtenä tarkoituksena oli ollut tiukentaa hankkimis- ja hallussapitolupien myöntämisen edellytyksiä harrastusperusteella erityisen tulivoimaisille asetyypeille, A:n esittämää selvitystä ei voitu katsoa ampuma-aselain 45 §:n 1 momentissa ja 2 momentin 2 kohdassa edellytetyksi luotettavaksi selvitykseksi.