Ampuma-ase
- Uutiset
10.5.2016 11.38
KHO:n kaksi ratkaisua ampuma-aseluvistaVaikka ampuma-aselain 53 §:n 2 momentti, jossa nimenomaisesti on mahdollistettu ampumisen kieltävän ehdon sisällyttäminen hallussapitolupaan, koskee sanamuotonsa mukaan vain keräilykokoelmaan kuuluvia aseita, myös muistoesineperusteella myönnettyyn ampuma-aseen hallussapitolupaan oli edellä mainitut lähtökohdat ja ampuma-aselain 107 §:n 2 momentti huomioon ottaen ollut mahdollista sisällyttää kielto ampua kyseisellä aseella. Toisessa tapauksessa KHO totesi, että A:n vuosia jatkunut välinpitämätön suhtautuminen eläinlääkäreiden antamiin ohjeisiin, kehotuksiin, määräyksiin ja tuotantoeläinten hyvinvointiin sekä tämän menettelyn jatkuminen vielä senkin jälkeen, kun A:n aseet oli otettu väliaikaisesti poliisin haltuun ja kun häntä oli kuultu ampuma-aselain mukaisessa tutkinnassa, yhdessä osoittivat sellaista ampuma-aselain 67 §:n 2 momentin 4 alakohdassa tarkoitettua käyttäytymistä, että häntä oli pidettävä sopimattomana pitämään hallussaan ampuma-aseita. - Uutiset
29.4.2016 13.21
KHO: Ampuma-aseiden hallussapitoluvat voitiin peruuttaa huolimattoman säilyttämisen perusteella - Uutiset
27.4.2016 7.39
KHO: Mönkijällä rattijuopumukseen syyllistyneen aselupien peruuttaminen ei ollut kohtuutontaKun otettiin huomioon A:n tekoon liittyneet olosuhteet sekä teosta tuomittu seuraamus, teko oli tässä tapauksessa sellainen, että ampuma-aseiden hallussapitolupien peruuttaminen ei ollut asiaa kokonaisuudessaan arvioitaessa ampuma-aselain 69 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla olosuhteisiin nähden kohtuutonta. - Uutiset
19.4.2016 14.07
Hallinto-oikeuden ratkaisu ampuma-aseasiassaAsiassa saadun selvityksen mukaan A oli yhdistyksen puolesta esittänyt poliisilaitokselle kirjallisen luettelon yhdistyksen hallintaan siirtyvistä aseista lupanumeroineen, asetyyppeineen, asenumeroineen ja haltijoineen aseiden hankkimislupien saamiseksi. Poliisilaitokselle toimitetussa luettelossa ei ollut merkintöjä aseiden toimintatapakoodeista eikä virheellisten koodien merkitseminen aseiden hankintalupiin näin ollen ollut perustunut A:n tuottamukseen. A oli myöntänyt hankkimislupien saamisen yhteydessä laiminlyöneensä tarkastaa, että yllä mainittujen aseiden toimintatavat vastaavat hankkimisluvissa mainittuja ehtoja. Aseiden toimintatapakoodien asianmukainen merkitseminen niiden hankintalupiin oli kuitenkin kuvatussa tilanteessa kuulunut poliisilaitoksen selvittämisvastuulle ja poliisilaitoksen olisi tullut korjata päätöksessään oleva ilmeinen toimintatapakoodeja koskeva kirjoitusvirhe heti virheen huomattuaan. - Uutiset
11.3.2016 13.22
Hallinto-oikeuden päätös poliisiyhdistyksessä toimivan poliisin oikeudesta toimia ampuma-asekouluttajana - ristiriitaa poliisin tehtävien kanssa ei ollutKun otettiin huomioon A:n, joka työskentelee Y:n poliisilaitoksella kenttäosastolla vanhemman konstaapelin virassa, työtehtävistä saatu selvitys, hänen toimimistaan ampuma-aselain 45 d §:n tarkoittamana ampuma-asekouluttajana ei voitu pitää sellaisena tehtävänä, johon liittyvät oikeudet tai velvollisuudet saattavat joutua ristiriitaan hänen poliisin tehtäviensä kanssa. Poliisilaitos ei siten mainitsemallaan perusteella ollut voinut hylätä yhdistyksen hakemusta. Tämän vuoksi poliisilaitoksen päätös oli kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoimainen 11.3.2016) - Uutiset
8.3.2016 11.11
Hirveä moottorikelkasta Lemmenjoen kansallispuistossa ampunut ja eläimen myöhemmin lopettanut tuomittiin vankeusrangaistukseen ja menettämään valtiolle 5 000 euron moottorikelkan arvo ja kivääri tähtäimineenVastaaja tuomittiin metsästysrikoksesta, maastoliikennerikkomuksesta, luonnonsuojelurikkomuksesta ja metsästysrikkomuksesta yhteiseen 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Vastaaja tuomittiin lisäksi menettämään valtiolle rikoksentekovälineenä käyttämänsä Polaris RMK 600-merkkisen moottorikelkan arvo 5 000 euroa sekä Tikka-merkkinen kivääri ja Leupold-merkkinen kiikaritähtäin. Vastaaja määrättiin metsästyskieltoon 25.3.2017 asti. (Vailla lainvoimaa 8.3.2016) - Uutiset
25.2.2016 15.30
Ampuma-aselakiin komission deaktivointiasetuksen mukainen muutosValtioneuvosto on hyväksynyt hallituksen esityksen laiksi ampuma-aselain muuttamisesta. Esityksen mukaan ampuma-aselakiin lisättäisiin viittaus Euroopan komission antamaan ampuma-aseiden deaktivointistandardeja ja -tekniikoita koskevaan asetukseen. Lisäksi pysyvästi ampumakelvottomaksi tehty ampuma-ase ja pysyvästi toimintakelvottomaksi tehty aseen osa olisi mahdollista viedä tarkastettavaksi myös Poliisihallitukselle tai muulle kuin luvan haltijan kotikunnan tai kotipaikan poliisilaitokselle. Suunnitellut muutokset tulisivat voimaan 8.4.2016. - Uutiset
11.2.2016 13.21
Haulikko laukesi asunnossa tapahtuneessa sanaharkkatilanteessa - hovioikeus arvioi vaaran vakavuutta eikä muuttanut käräjäoikeuden tuomiotaHO katsoi teko-olosuhteet huomioon ottaen, että asianomistajat olivat olleet konkreettisessa vaarassa saada osuman vastaajan törkeän huolimattoman vahingonlaukauksen johdosta. Vastaaja oli siten menettelyllään syyllistynyt KO:n hänen syykseen lukemaan vaaran aiheuttamiseen. (Vailla lainvoimaa 11.2.2016) - Uutiset
3.2.2016 9.10
Ampuma-aselakiin valmistellaan muutoksia komission deaktivointiasetuksen johdostaSisäministeriö on asettanut hankkeen, jossa valmistellaan tarvittavat muutokset ampuma-aselakiin liittyen Euroopan komission antamaan ampuma-aseiden deaktivointia koskevaan asetukseen. Käytännössä tämä toteutettaisiin lisäämällä ampuma-aselakiin ainakin viittaus komission asetukseen. Hankkeen toimikausi on 29.1.2016-30.4.2016. Komission niin sanotulla deaktivointiasetuksella halutaan varmistaa, että deaktivoidut ampuma-aseet tehdään pysyvästi ampumakelvottomiksi. Asetuksella annetaan yhteiset suuntaviivat deaktivointistandardeille ja -tekniikoille jäsenvaltioissa. Asetusta sovelletaan jäsenvaltioissa 8. huhtikuuta 2016 lähtien. - Uutiset
22.12.2015 9.02
Hovioikeus piti aseen haltuun ottamista kiihtyneessä tilassa ravintolassa olleelta mieheltä puolustettavana ja sallittuna pakkotilatekona - syyllistyi kuitenkin vaaran aiheuttamiseen aseen lauettua pudotessaKoska mahdollisuutta, että vastaaja oli toiminut pakkotilassa, ei voitu sulkea pois, vastaaja oli katsottava toimineen pakkotilassa. HO katsoi, että kyseessä oli ollut oikeudellisesti arvioituna sellainen uhkaava välitön ja pakottava vaara, jonka torjumiseksi oli pidettävä sallittuna, että vastaaja oli ottanut aseen haltuunsa, vaikka hänellä ei ole ollut siihen asianmukaista hallussapitolupaa. Vastaaja oli kuitenkin menetellyt huolimattomasti ottaessaan tuntemattoman aseen haltuunsa tarkastamatta, oliko ase ladattu, ja ottanut samalla riskin vahingon aiheutumisesta. Vastaajan huolimattomuus ei teko-olosuhteet huomioon ottaen ollut sinänsä ollut erityisen vakavaa, mutta kun otettiin huomioon ampuma-aseilla aiheutettavien vahinkojen vakavuus, vastaajan oli katsottava toimineen törkeän huolimattomasti. (Vailla lainvoimaa 22.12.2015) - Uutiset
21.12.2015 6.01
Kymmenen asiaa Strasbourgin joulukuun 2015 täysistunnostaEU-parlamentin vuoden 2015 viimeisessä istunnossa käsiteltiin mm. EU:n ulkorajavalvontaa, energiaunionia, viljelijöiden kasvinjalostusoikeuksia, asevientiä, verotuksen läpinäkyvyyttä ja suuryritysten aggressiivisen verosuunnittelun lopettamista. Parlamentti hyväksyi myös komission esityksen Euroopan globalisaatiorahaston (EGR) 2,6 miljoonan euron tuen myöntämisestä Suomelle. - Uutiset
3.12.2015 12.14
SM: Aselupaprosessin kuulemistilaisuudessa oltiin yksimielisiä uudistuksen tarpeellisuudesta – tavoitteena vähentää merkittävästi lupa-asioihin liittyviä käyntejä poliisiasemallaAmpuma-aseiden lupaprosessia ollaan uudistamassa ja asiaan liittyvä lakihanke asetetaan viikolla 49/2015. Säätytalolla 26. marraskuuta järjestetyssä kuulemistilaisuudessa kaikki olivat yksimielisiä siitä, että uudistus tulee tarpeeseen. Edellisessä pestissään maatalousministerinä käytännön metsästykseen tutustunut ministeri Petteri Orpo totesi, että nykyiset käytännöt ovat saaneet kritiikkiä ihan syystäkin. - Uutiset
6.11.2015 8.01
Uusi ampumaratalaki ja muutokset ampuma-aselakiin voimaan 1. joulukuutaAmpumaratoihin ja aseiden säilytykseen liittyvät uudet säädökset tulevat voimaan 1. joulukuuta. Lakimuutoksilla parannetaan aseturvallisuutta ja edistetään ampumaharrastuksen turvallisuutta. Valtioneuvosto antoi 5. marraskuuta myös asetuksen ampumaradoista. Sillä säädetään tarkemmin muun muassa ampumaratahakemuksen ja -ilmoituksen sisällöstä, ampumaradan järjestyssäännön sisällöstä ja ratavastaavan valvontatehtävästä. Lisäksi ampuma-aselakiin liittyviin asetuksiin on tehty teknisiä muutoksia niin, että ne vastaavat muutettua ampuma-aselakia. - Uutiset
4.11.2015 14.52
Sisäministeriö pyrkii vaikuttamaan EU:n asedirektiivin mahdollisiin muutoksiinEU:n komissio valmistelee esitystä aseiden hankinnan ja hallussapidon valvonnasta annetun direktiivin (asedirektiivi) muuttamisesta. Direktiivin muuttamisen taustalla on muun muassa nykyinen epävakaa turvallisuustilanne sekä Euroopassa rikolliseen käyttöön päätyvät ampuma-aseet. Sisäministeriö pyrkii vaikuttamaan komissioon, jottei ehdotuksesta tulisi tarpeettoman tiukka. - Uutiset
17.9.2015 15.47
Patruunoiden kotisäilytystä koskeva sääntö palautettiin aikaisempaan muotoonsaHallitus kumosi 17. syyskuuta 2015 syyskuun alussa voimaan tulleen turvallisuusvaatimusasetuksen vaatimukset patruunoiden ja muiden räjähteiden kotisäilytyksen palonkestosta ja säilytyskaapin merkinnöistä. Päätös palauttaa kotisäilytystä koskeva säännös entisen kaltaiseksi. Patruunat ja ruuti tulee sen jälkeen entiseen tapaan säilyttää riittävän huolellisesti ja varovaisesti sekä lukitussa kaapissa siten, että ne eivät joudu asiattomien haltuun. - Uutiset
15.9.2015 9.23
Hovioikeus korotti tehokkaalla revolverilla muutaman metrin päässä liikkuneen uhrin rinnan korkeudelle ampuneen rangaistustaAseessa oli ollut kiväärikaliiperin luoti, ja sen vaara-alue oli ollut kilometrejä. Toisen laukauksen vastaaja oli ampunut muutaman metrin päässä liikkeessä olleen asianomistajan suuntaan tämän rinnan korkeudelle. Todennäköisyys asianomistajan vakavaan vammautumiseen oli tällaisessa tilanteessa ollut suuri. Rikos oli omassa lajissaan vakava, minkä vuoksi vastaajalle tuomittua rangaistusta törkeän pahoinpitelyn yrityksestä oli syytä korottaa. KO:n tuomitsema 1 ja 6 kuukauden vankeusrangaistus korotettiin 2 vuodeksi. (Vailla lainvoimaa 15.9.2015) - Uutiset
2.9.2015 14.16
Räjähdevarastoille vaaditaan nyt hälytyslaitteisto – kotisäilytyksen patruunakaapin tulee kestää 30 minuuttia palorasitustaRäjähdevarastojen turvallisuusvaatimukset ovat muuttuneet syyskuun alussa. Varastoille vaaditaan tulevaisuudessa hälytyslaitteisto. Vaatimuksesta säädetään 1. syyskuuta 2015 voimaan tulleessa asetuksessa. - Uutiset
31.7.2015 15.44
Lääkärin ilmoitusvelvollisuus muuttuu aselaissaAselaki muuttuu joulukuun alussa. Lääkäreillä on nyt velvollisuus ilmoittaa poliisille henkilöstä, joka on sopimaton ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten hallussapitoon. Uuden lain mukaan lääkäreillä on edelleen oikeus tehdä ilmoitus tällaisissa tilanteissa. Myös muilla terveydenhuollon ammattilaisilla on ilmoitusoikeus. - Uutiset
1.7.2015 8.14
Ampumaratalakiin ja ampuma-aselakiin liittyvät asetusluonnokset lausunnoilleAmpumarata-asetusluonnoksessa ehdotetaan tarkentavia säännöksiä ampumaratahakemuksen ja vähäistä ampumarataa koskevan ilmoituksen sisällöstä. Vähäisellä ampumaradalla tarkoitetaan rataa, jolla ammutaan enintään 10 000 laukausta vuodessa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi metsästysseurojen ampumakokeita ja ammunnan harjoittelua varten ylläpitämät ampumaradat. Tarkennuksia ehdotetaan myös ampumaradan lupahakemuksen ja ilmoituksen liiteasiakirjoista, ampumaradan järjestyssäännön sisällöstä ja esilläpidosta ampumaradalla ja ratavastaavan valvontatehtävästä. - Uutiset
30.6.2015 12.12
KHO: Yksittäinen pahoinpitelyrikos muodosti riittävän perusteen ampuma-aseen hallussapitoluvan peruuttamiselleA oli tuomittu käräjäoikeuden lainvoimaisella tuomiolla pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta yhteiseen 40 päiväsakon rangaistukseen. Hallinto-oikeus oli katsonut, että ampuma-aseiden hallussapito- ja rinnakkaislupien peruuttaminen olisi A:n olosuhteet kokonaisuudessaan huomioon ottaen ollut kohtuutonta ja muutti lupien peruuttamisen tämän vuoksi ampuma-aselain 69 §:ssä tarkoitetuksi varoitukseksi. KHO totesi, että kokonaisarvioinnissa oli otettava huomioon myös teon laatu ja ampuma-aseiden väärinkäyttöön liittyvä hyvin huomattava turvallisuusriski. Yksittäinen pahoinpitelyrikos muodosti siten lähtökohtaisesti riittävän perusteen ampuma-aseen hallussapitoluvan peruuttamiselle. Riskin suuruus huomioon ottaen harkinnassa oli painotettava ennaltaehkäisevien toimenpiteiden ja noudatettavan käytännön yleisestävää merkitystä. KHO katsoi, ettei asiassa ollut riittävää perustetta muuttaa lupien peruuttamista koskevaa päätöstä varoitukseksi.