Aluehallintovirasto
- Uutiset
20.1.2021 12.35
Pohjois-Suomen AVI: Terrafame Oy:n akkukemikaalitehtaalle ympäristölupaPohjois-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt ympäristöluvan Terrafame Oy:n akkukemikaalitehtaalle. Luvan saajalle on myönnetty oikeus toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
- Uutiset
23.12.2020 10.30
Aluehallintovirasto selvitti valvontahankkeessaan velallisten maksujen käsittelyä perintätoimistoissaEtelä-Suomen aluehallintovirasto selvitti perintätoimistojen toimintatapoja tapauksissa, joissa velallinen on maksanut vahingossa liikaa tai suorittanut maksun puutteellisin viitetiedoin. Näitä suorituksia koskevat toimintatavat olivat suurella osalla perintätoimistoja pääosin kunnossa, mutta merkittäviä puutteitakin havaittiin.
- Uutiset
8.12.2020 8.45
Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi kolme päätöstä vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen maksujen enimmäismäärästäItä-Suomen aluehallintovirasto antoi lyhyen ajan sisällä kolme päätöstä vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen maksuista. Päätökset annettiin Kuopion kaupungille, Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosterille ja Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun sotelle. Aluehallintovirasto ohjaa kuntia muuttamaan vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen omavastuuosuudet lain mukaisiksi. - Uutiset
17.11.2020 16.00
Sairaanhoitajia uhkaillut vanhusten palvelutalon johtaja tuomittiin kahdesta työturvallisuusrikoksesta ja kahdesta työsyrjinnästä 45 päiväsakon rangaistukseen - vanhainkotiyhdistykselle 4 000 euron yhteisösakkoVastaaja oli mm. uhannut nylkeä sairaanhoitajan elävältä, jos sairaanhoitaja puhuu jotakin AVI:lle. Vastaaja oli vienyt työntekijän saunan pukuhuoneeseen yrittäen keskustelun avulla painostaa työntekijän kertomaan AVI:n tarkastajille pavelutalosta haluamallaan tavalla. Työntekijä oli yhdessä toisen sairaanhoitajan kanssa tehnyt sosiaalihuoltolain mukaisen ilmoituksen kaupungille liittyen palvelutalon hoitajamitoitukseen ja asukkaiden karkaamisiin sekä nostanut esille työpaikalla havaitsemiaan epäkohtia. Tämän johdosta työntekijälle oli annettu kaksi varoitusta 17.10. ja 2.12.2016 pääosin tai ilman perusteltuja, todellisia syitä. Toista sairaanhoitajaa vastaaja oli uhannut kuristamisella liittyen siihen, mitä työntekijä oli mahdollisesti kertonut AVI:lle palvelutalosta. Työntekijä oli irtisanottu 13.12.2016 ilman varoitusta sekä pääosin tai ilman asiallisia ja painavia perusteita. Yhdistykselle aiheutunut kielteinen julkisuus ja tapahtuneen vaikutus yhdistyksen taloudelliseen asemaan eivät tässä tapauksessa olleet riittäviä perusteita jättää yhteisösakkoa tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 18.11.2020)Avoin uutinen
- Uutiset
4.11.2020 11.15
Hovioikeus: Työntekijän yhteydenotto Aluehallintovirastoon oli ollut toimenpide, joka oli johtanut työntekijän irtisanomiseen - perusteettomasti irtisanotulle työntekijälle korvausta työsuhteen perusteettomasta päättämisestä ja hyvitystä syrjinnästäHO:ssa oli kantajan valituksen johdosta kyse siitä, oliko kantaja irtisanottu siksi, että hän oli turvautunut työntekijän käytettävissä oleviin oikeusturvakeinoihin ja oliko hänen työsuhteensa päättäminen tosiasiassa ollut yhdenvertaisuuslain tarkoittama vastatoimi. Ratkaistavana oli myös TSL 12 luvun 2 §:n mukaisen korvauksen määrä ja TSL 12 luvun 3 §:n mukainen korvausten yhteensovittaminen työttömyysetuuksien kanssa. Lisäksi HO:ssa oli kyse siitä, oliko asiassa perusteita määrätä yhtiö suorittamaan kantajalle yhdenvertaisuuslain 23 §:n mukaista hyvitystä ja jos näin katsottiin olevan, kyse oli myös hyvityksen määrästä. HO katsoi, että yhtiö oli irtisanonut kantajan TSL 7 luvun 2 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla kielletyllä perusteella, sillä turvautumista työntekijän käytettävissä oleviin oikeusturvakeinoihin ei voitu pitää asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena. Yhtiö ei myöskään ollut varannut kantajalle TSL 9 luvun 2 §:ssä tarkoitettua kuulemistilaisuutta. Yhtiö ei ollut kyennyt kumoamaan asiassa syntynyttä syrjintäolettamaa. Yhtiö oli näin ollen velvoitettava suorittamaan kantajalle yhdenvertaisuuslain 23 §:n mukaista hyvitystä. HO korotti kantajalle työsuhteen perusteettomasta päättämisestä maksettavaa korvausta viittä kuukautta vastaavan palkan määrällä korvauksena kantajalle aiheutuneesta aineettomasta vahingosta. Hyvitys ja aineettomasta vahingosta tuomittu korvaus perustuivat samaan loukkaukseen. Siten työsopimuslain mukainen korvaus vähensi hyvityksestä tuomittavaa hyvityskorvausta. HO arvioi kohtuulliseksi hyvityksen määräksi 5.000 euroa. (Vailla lainvoimaa 4.11.2020)
- Uutiset
2.11.2020 11.39
Vierashuoneessa AVI:n lakimies Matti Nissinen: ”Te olette täällä vaan kuultavana” – valvontaviranomaisen roolista työrikosjutun pääkäsittelyssäKun tuomari epäsi työsuojeluviranomaisen – tuttavallisemmin: avin - lakimiehen puheenvuoropyynnön työrikosjutun pääkäsittelyssä otsikon toteamuksella, se herätti juridisfilosofisen kysymyksen: Miten voi tulla kuulluksi, jos ei saa puhua? Tämän suppean kirjoituksen tarkoituksena on esittää muutamia näkökohtia avin roolista työrikosjutun pääkäsittelyssä tuomioistuimessa. Milloin ja miten työsuojeluviranomaisen puheoikeutta olisi tarkoituksenmukaista käyttää?Avoin uutinen
- Uutiset
28.9.2020 11.33
Oikeuskansleri: Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeet aluehallintovirastoille yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten rajoittamisestaOikeuskanslerille oli tehty kanteluita STM:n rajoitetoimenpiteitä koskevasta ohjauskirjeestä 11.8.2020 aluehallintovirastoille ja Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle sekä 24.8.2020 annetusta korjatusta versiosta. Ohje koskee tartuntatautilain 58 §:ssä tarkoitettuja yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestämistä koskevia päätöksiä, joiden tekeminen kuuluu aluehallintovirastoille. Aluehallintovirastot ovat 24.8.2020 tehneet sisällöltään yhdenmukaiset päätökset yleisötilaisuuksista ja yleisistä kokouksista. Kantelut eivät antaneet aihetta muuhun kuin että vastaus lähetettiin tiedoksi myös STM:lle. - Uutiset
28.9.2020 11.25
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti aluehallintoviraston huomiota sen toimivaltaan ja velvollisuuteen käsitellä esteellisyyskysymyksiäAluehallintoviraston on tapauskohtaisesti arvioitava esteellisyyskysymyksiä käsitellessään kanteluita ja suorittaessaan valvontatehtäviään. - Uutiset
24.8.2020 14.47
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Asiakirjapyynnön käsittely aluehallintovirastossaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöön vastaamisessa. Kantelijan sähköpostitse esittämää asiakirjapyyntöä ei ollut aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueella käsitelty lain edellyttämällä tavalla, kun hänelle oli jätetty viesti puhelinvastaajaan ja ilmoitettu, ettei pyydettyä asiakirjaa voida antaa. - Uutiset
8.7.2020 14.00
KHO:n ratkaisu aluehallintoviraston ylijohtajan sijaisen toimivallasta purkaa virkasuhdeKorkein hallinto-oikeus totesi, että koeaikapurkua koskevan päätöksen tekeminen kuului aluehallintovirastoista annetun lain ja kysymyksessä olevan aluehallintoviraston työjärjestyksen perusteella lähtökohtaisesti aluehallintoviraston ylijohtajan toimivaltaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että ylijohtaja A oli voinut aluehallintovirastoista annetun lain 12 §:n 1 momentin ja sen nojalla annettujen aluehallintoviraston työjärjestyksen määräysten perusteella antaa kirjallisen määräyksen ylijohtajan toiseksi sijaiseksi määrätylle johtaja B:lle toimia ylijohtajan sijaisena koeaikapurkua koskevassa päätöksenteossa ylijohtajan itsensä ollessa tuolloin estyneenä. B oli siten ollut toimivaltainen tekemään päätöksen C:n virkasuhteen purkamisesta koeaikana. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen, jolla hallinto-oikeus oli C:n valituksesta kumonnut aluehallintoviraston päätöksen B:n puuttuvan toimivallan vuoksi.
- Uutiset
8.7.2020 8.10
Väitös: Työsuojeluvalvonnassa on Suomessa alueellisia eroja – pitäisi muodostaa Pohjoismaiden mallin mukainen keskusorganisaatioTyöpaikat eivät saa tasapuolista, valtakunnallisesti yhtenäistä työsuojeluvalvontaa, kirjoittaa Aki Lappeteläinen Tampereen yliopistossa 28.8.2020 tarkastettavassa väitöskirjassa. Työsuojeluvalvonta on alueellisesti eriytynyttä Suomessa, koska valvontaa toteuttavat itsenäiset aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueet.
- Uutiset
2.7.2020 9.20
AVI:t antoivat uudet määräykset: Yleisötilaisuuksien rajoituksia lievennetään elokuussaAluehallintovirastot ovat antaneet määräykset elokuun yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestämisestä. Alle 500 hengen tilaisuudet sallitaan. Yli 500 hengen tilaisuuksia voi järjestää, jos järjestelyissä noudatetaan THL:n ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemisestä. Rajoitusten lieventyessä tapahtumajärjestäjän vastuu tapahtuman turvallisuudesta korostuu entisestään. Päätöksiä tarkastellaan uudelleen, jos epidemiologinen tilanne Suomessa muuttuu heinäkuun aikana merkittävästi huonompaan suuntaan.Avoin uutinen
- Uutiset
1.7.2020 10.11
Apulaisoikeuskansleri: Sosiaalihuoltoa koskevien kanteluiden pitkät käsittelyajat aluehallintovirastossaApulaisoikeuskansleri muistutti ratkaisussaan aluehallintovirastoa viivytyksettömän käsittelyn tärkeydestä sosiaalihuollon valvonnassa. Sosiaalihuoltoa koskevien kanteluiden pitkät käsittelyajat aluehallintovirastossa tulivat esiin apulaisoikeuskanslerin tekemällä laillisuusvalvontakäynnillä.
- Uutiset
1.6.2020 13.39
Apulaisoikeusasiamies: Työsuojeluhallinnon ohje ajopiirturin käyttövelvollisuudestaApulaisoikeusasiamies katsoi, ettei työsuojeluhallinto ollut käyttänyt riittävän selkeää ja ymmärrettävää kieltä julkaistessaan kantelussa mainitun tiedon ajopiirturin käyttövelvollisuudesta työsuojeluhallinnon verkkosivuille. Koska kantelussa mainittu teksti on poistettu työsuojeluhallinnon verkkosivuilta, ja koska PSAVI on ilmoittanut, että koko verkkopalvelun sisältö tarkistetaan vuoden 2020 aikana, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä, että saattaa asiassa esittämänsä käsityksen STM:n tietoon. - Uutiset
6.5.2020 8.30
Hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston päätöksen kiinteistönvälitysliikkeelle annetusta varoituksestaKäsillä olevassa tapauksessa A oli valvonut välitysliike A:n vastaavana hoitajana yksinomaan omaa välitystoimintaansa. Vaikka hän olisikin toiminut päätoimisesti muussa välitysliikkeessä kuin välitysliike A:ssa, sen ei voitaisi näissä olosuhteissa katsoa estäneen häntä huolehtimasta asianmukaisesti myös oman välitysliikkeensä vastaavan hoitajan tehtävistä. Aluehallintovirasto ei ollut voinut päätöksessään esitetyillä perusteilla antaa välitysliike A:lle varoitusta välitysliikelain 5 §:n 1 momentin vastaisesta menettelystä taikka välitysliikelain 4 §:n tarkoittaman hyvän välitystavan vastaisesta menettelystä. Aluehallintoviraston päätös oli tämän vuoksi kumottava. (Vailla lainvoimaa 6.5.2020)
- Uutiset
6.3.2020 7.00
AVI:n päätös Terrafame Oy:n kaivoksen ympäristölupien mukaisten jätevesipäästöjen aiheuttamien vahinkojen korvaamisestaAluehallintovirasto antoi torstaina (5.3.) päätöksen nro 14–15/2020 kaivoksen toiminnasta aiheutuneiden ympäristöluvan mukaisten, 31.5.2013 jälkeistä aikaa koskevien vesistöjen pilaamisvahinkojen korvaamisesta. Terrafame Oy on määrätty maksamaan korvauksia rantakiinteistöjen virkistyskäytön vaikeutumisesta, vesialueiden kalastuksen tuoton menetyksestä ja kaupalliselle kalastukselle aiheutuneista vahingoista. Korvausten yhteismäärä korkoineen on noin 495 000 euroa. (Ei lainvoim. 6.3.2020)
- Uutiset
7.2.2020 9.32
KHO: Itävaltalaista yhtiötä oli pidettävä tilaajavastuulaissa tarkoitettuna tilaajana - velvoitteen tehosteeksi oli voitu asettaa uhkasakkoUlkomaisen yhtiön oikeudellinen muoto (Aktiengesellschaft) vastasi kaupparekisterilain 3 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua osakeyhtiötä. Näin ollen yhtiötä oli pidettävä tilaajavastuulain 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuna tilaajana. Sen selvittämiseksi, harjoittiko ulkomainen tilaajayhtiö Suomessa tilaajavastuulain 2 §:ssä tarkoitettua toimintaa, AVI oli voinut työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain nojalla velvoittaa yhtiön sakon uhalla toimittamaan luettelon yrityksistä, joiden kanssa yhtiöllä on ollut vuokratyösopimus tai alihankintasopimus Suomessa tehtävästä työstä päätöksessä mainittuna aikana.
- Uutiset
5.2.2020 13.30
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa kuvaamiseen ja äänittämiseen lasten kotisairaalassa - STM:lle ja OM:lle esitys lainsäädäntötoimenpiteistäKantelija arvosteli Etelä-Suomen AVI:n menettelyä kanteluiden käsittelyssä. Hän katsoi AVI:n laiminlyöneen valvontavelvollisuutensa liittyen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Lasten kotisairaalan toiminnasta tehtyihin kanteluihin. Kantelija pyysi myös tutkimaan HUS Lasten kotisairaalan hoitosopimuksen laillisuuden lasten vanhempien eli asuntojen ja kiinteistöjen omistajien näkökulmasta ja kotirauhan kannalta. Lisäksi hän pyysi ottamaan kantaa lasten vanhempien kohtelun laillisuuteen hyvän hallinnon ja muiden lakien näkökulmasta. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsitykset Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tietoon. Tässä tarkoituksessa hän lähetti sairaanhoitopiirille jäljennöksen päätöksestään. Apulaisoikeusasiamies ilmoitti tekevänsä esityksen STM:lle ja OM:lle sananvapauden ja yksityisyydensuojan toteuttamisen mahdollisesti edellyttämistä lainsäädäntötoimenpiteistä terveydenhuollon toimintayksiköissä ja toiminnassa.
- Uutiset
21.10.2019 15.30
Oikeusasiamies otti kantaa AVI:n toimivaltaan valvoa asiantuntijalääkäreitäKantelija arvosteli Etelä-Suomen aluehallintoviraston 29.9.2017 antamaa päätöstä hallintokanteluun, joka koski asiantuntijalääkäreiden menettelyä. Erityisesti hän arvosteli sitä, että aluehallintovirasto katsoi, ettei sillä ole toimivaltaa käsitellä asiantuntijalääkäreiden esteellisyyteen liittyviä asioita. Oikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen menettelyn virheellisyydestä Etelä-Suomen aluehallintoviraston tietoon vastaisen varalle.
- Uutiset
3.10.2019 8.25
Etelä-Suomen AVI: Annomen Oy:tä ei hyväksytty perintätoiminnan harjoittajien rekisteriinAnnomen Oy:n rekisteröitymisilmoitus perintätoimen harjoittajien rekisteriin on hylätty. Etelä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Annomen Oy ei täytä perintärekisterilain mukaista vakavaraisuusvaatimusta. Rekisteröintipäätöstä on noudatettava 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista, ellei valitusviranomainen toisin määrää. Aluehallintovirasto peruutti Alektum Oy:n luvan perintätoiminnan harjoittamiseen vuoden 2018 lopussa. Sen jälkeen Alektum Oy myi perintäliiketoimintansa Annomen Oy:lle. Annomen Oy on jättänyt aluehallintovirastolle rekisteröinti-ilmoituksen, jotta se merkittäisiin uuteen perintätoiminnan harjoittajien rekisteriin.